Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształceniaWskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
poznasz treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie monter systemów rurociągowych (kod cyfrowy zawodu – 712613): tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
przedstawisz – w sposób obrazowy i zrozumiały – najważniejsze informacje dotyczące wykonywania ręcznej i mechanicznej obróbki rur. Działanie to umożliwi jak najlepsze zrozumienie prac związanych z cięciem rur, opis narzędzi i urządzeń, a także czynności wykonywanych np. przygotowanie stanowiska do cięcia, dobór metody cięcia.
poznasz proces samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu,
rozwiniesz kompetencje komunikacyjno‑cyfrowe,
dostosujesz tempo i zakres nauki do swoich indywidualnych potrzeb.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.
Materiały multimedialne
Film edukacyjny Przykłady cięcia rur różnymi technikami
Film edukacyjny Przykłady cięcia rur różnymi technikami
Praca z filmem edukacyjnym wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
określenie nazwy zawodu Monter systemów rurociągowych 712613 oraz kompetencji - ponoszenie odpowiedzialności za podejmowane działania, stosowanie techniki radzenia sobie ze stresem, stosowanie metody i techniki rozwiązywania problemów i współpraca w zespole;
wykonywanie czynności związanych z wykonywaniem cięcia rur;
przygotowanie stanowiska pracy do wykonania zadań zawodowych, prawidłowy dobór narzędzi i urządzeń (np.: przecinarka do rur, nożyce do cięcia rur, elektryczna piła do cięcia rur, palnik acetylenowo tlenowy lub plazmowy), wykonywanie pracy zgodnie z przepisami BHP;
obsługiwanie i zastosowanie sprzętu wykorzystywanego do realizacji zadań zawodowych;
wykonywanie rysunku technicznego obrazującego połączenie dwóch rur pod zadanym kątem;
wykonywanie szablonu do cięcia rur;
wykonywanie pomiarów długości odcinków rur przed cięciem i po cięciu.
Atlas interaktywny Cięcie rur różnymi metodami
Atlas interaktywny Cięcie rur różnymi metodami
Praca z atlasem interaktywnym wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
cięcie rur metodami mechanicznymi oraz palnikiem, narzędziami i urządzeniami wykorzystywanymi w pracy na placu budowy sieci rurociągowej oraz w pomieszczeniach zamkniętych podczas montażu instalacji rurociągowej.
Galeria zdjęć Narzędzia, maszyny i urządzenia stosowane do cięcia rur
Galeria zdjęć Narzędzia, maszyny i urządzenia stosowane do cięcia rur
Praca z galerią zdjęć wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
rozpoznanie pojedynczych narzędzi i elementów do cięcia: nożyce do rur, piła ręczna, obcinak do rur, przecinarka do rur itp.;
rozpoznanie maszyn stosowanych w zawodzie:
maszyny elektryczne: piły elektryczne do cięcia rur, elektryczne obcinaki i przecinaki do rur,
palniki acetylenowo tlenowe i plazmowe.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
– pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu wykonywania ręcznej i mechanicznej obróbki rur.
Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
– zawiera objaśnienia fachowego bądź specjalistycznego słownictwa, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.
Przwodnik dla nauczyciela
Przwodnik dla nauczyciela
– zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
– zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.
Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
– stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑materiał oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej eksploatacji maszyn i urządzeń stosowanych w procesach związanych z cięciem rur.
Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
– objaśnia działanie materiałów oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Przykłady cięcia rur różnymi technikami
Film edukacyjny
- Cięcie rur różnymi metodami
Atlas interaktywny
- Narzędzia, maszyny i urządzenia stosowane do cięcia rur
Galeria zdjęć
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia
Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie monter systemów rurociągowych.
W skład multimediów wchodzą: film edukacyjny, atlas interaktywny oraz galeria zdjęć. Przybliżają one wiadomości z zakresu cięcia rur różnymi technikami.
Film edukacyjny –
Przykłady cięcia rur różnymi technikami
pokaże Ci w jaki sposób należy ciąć rurę dana technika.Dzięki atlasowi interaktywnemu –
Cięcie rur różnymi metodami
dowiesz się, w jaki ciąć rury daną metodą.Galeria zdjęć -
Narzędzia, maszyny i urządzenia stosowane do cięcia rur
pozwoli na dobranie narzędzi, maszyn i urządzeń do danej metody ciecia rur.
Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.
W słowniku pojęć dla e materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.
Na co powinieneś zwrócić uwagę?
Najpierw przejrzyj cały e‑materiał i zastanów się, co z tego materiału jest według Ciebie najważniejsze, co przede wszystkim masz opanować. Nie wiesz tego? Dopytaj nauczyciela. Obejrzyj film edukacyjny, atlas interaktywny oraz galerię zdjęć. Szukaj czegoś, co Cię zainteresuje i skupi Twoją uwagę. Zapisz to jako ważne i dodaj do planu uczenia się (warto go zrobić).
Zapoznaj się ze słownictwem fachowym, żebyś wiedział
co się do ciebie pisze. Jeśli nie będziesz znał jakiś specjalistycznych słów - zajrzyj do słownika pojęć. Tam znajdziesz specjalistyczne znaczenie słów, których nie znasz.
Dopytuj siebie, dlaczego coś jest w tym, a nie innym miejscu - dociekaj i szukaj odpowiedzi na pytania w e‑materiale lub, jeśli nie znajdziesz w nim, w Internecie. Takie pytania pomagają znaleźć ciekawostki w każdym temacie.
Sprawdź, czy już to wiesz. Jeśli stwierdzisz, że wiesz, to nie powód, żeby zakończyć uczenie się samodzielnie z tych materiałów. To możliwość przypomnienia sobie tego, co już wiesz lub tego, jak to się wiąże z tym, co już wiesz. Jeśli
tak
(czyli co z czym się wiąże), to opisz to. Jeśli to zdanie jest skomplikowane, to właśnie na własnej skórze doświadczyłeś tego, co może się zdarzyć z e‑materiałem. Nie poddawaj się. Spróbuj jeszcze raz.Przejrzałeś - uszczegóławiaj. Po zapoznaniu się z e‑materiałami przychodzi pora na właściwe uczenie się.
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści