Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Cięcie rur

MEC.04. Montaż systemów rurociągowych - Monter systemów rurociągowych 712613

bg‑gold

Przewodnik dla nauczyciela

6

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie monter systemów rurociągowych . Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla zawodu Monter systemów rurociągowych branży Mechanicznej i dla wyodrębnionej w zawodzie kwalifikacji MEC.04. Montaż systemów rurociągowych

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MEC.04 Montaż systemów rurociągowych

  • Wykonywania ręcznej i mechanicznej obróbki rur.

Efekty kształcenia

MEC.04.4. Wykonywanie ręcznej i mechanicznej obróbki rur

Osoba ucząca się:

  • MEC.04.4.4. wykonuje ręczne i mechaniczne cięcie rur;

  • MEC.04.4.5. wykonuje cięcie rur palnikiem acetylenowo tlenowym.

Kryteria weryfikacji dla powyższych efektów kształcenia:

Osoba ucząca się:

  • MEC.04.4.4.2) przygotowuje narzędzia i urządzenia do cięcia rur;

  • MEC.04.4.4.3) przygotowuje rury do wykonania cięcia ręcznego i mechanicznego;

  • MEC.04.4.4.4) organizuje stanowisko do ręcznego oraz mechanicznego cięcia rur;

  • MEC.04.4.4.5) wykonuje operację cięcia rur;

  • MEC.04.4.5.1) przygotowuje rury do wykonania cięcia palnikiem acetylenowo‑tlenowym;

  • MEC.04.4.5.2) organizuje stanowisko do cięcia rur zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;

  • MEC.04.4.5.3) opisuje zasady posługiwania się palnikiem acetylenowo‑tlenowym.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

WprowadzenieD4O50HWtKWprowadzenie

Zawiera podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału. Przedstawia ponadto odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

Materiały multimedialne

Film edukacyjny Przykłady cięcia rur różnymi technikamiDIIOe7lRbFilm edukacyjny Przykłady cięcia rur różnymi technikami

Praca z filmem edukacyjnym wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • określenie nazwy zawodu Monter systemów rurociągowych 712613 oraz kompetencji – ponoszenie odpowiedzialności za podejmowane działania, stosowanie techniki radzenia sobie ze stresem, stosowanie metody i techniki rozwiązywania problemów i współpraca w zespole;

  • wykonywanie czynności związanych z wykonywaniem cięcia rur;

  • przygotowanie stanowiska pracy do wykonania zadań zawodowych, prawidłowy dobór narzędzi i urządzeń (np.: przecinarka do rur, nożyce do cięcia rur, elektryczna piła do cięcia rur, palnik acetylenowo‑tlenowy lub plazmowy), wykonywanie pracy zgodnie z przepisami BHP;

  • obsługiwanie i zastosowanie sprzętu wykorzystywanego do realizacji zadań zawodowych;

  • wykonywanie pomiarów długości odcinków rur przed cięciem i po cięciu.

Atlas interaktywny Cięcie rur różnymi metodamiDNbLTrVBHAtlas interaktywny Cięcie rur różnymi metodami

Atlas interaktywny wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • cięcie rur metodami mechanicznymi oraz palnikiem, narzędziami i urządzeniami wykorzystywanymi w pracy na placu budowy sieci rurociągowej oraz w pomieszczeniach zamkniętych podczas montażu instalacji rurociągowej.

Galeria zdjęć Narzędzia, maszyny i urządzenia stosowane do cięcia rurDFc10igbWGaleria zdjęć Narzędzia, maszyny i urządzenia stosowane do cięcia rur

Praca z galerią zdjęć wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • rozpoznanie pojedynczych narzędzi i elementów do cięcia: nożyce do rur, piła ręczna, obcinak do rur, przecinarka do rur itp.;

  • rozpoznanie maszyn stosowanych w zawodzie:

    • maszyny elektryczne: piły elektryczne do cięcia rur, elektryczne obcinaki i przecinaki do rur;

    • palniki acetylenowo tlenowe i plazmowe.

Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceDWl70ltgTInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu wykonywania ręcznej i mechanicznej obróbki rur.

Słownik pojęć dla e‑materiałuD11RdnOEuSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia fachowego bądź specjalistycznego słownictwa, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.

Przwodnik dla nauczycielaD1CWf4quzPrzwodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

Przewodnik dla uczącego sięD4LaQSqTUPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.

Netografia i bibliografiaD18Ft72xNNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑materiał oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej eksploatacji maszyn i urządzeń stosowanych w procesach związanych z cięciem rur.

Instrukcja użytkowaniaDWI4yO0e2Instrukcja użytkowania – objaśnia działanie materiałów oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu monter systemów rurociągowych

Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie poznają nomenklaturę niezbędną do rozwijania wiedzy na temat montażu systemów rurociągowych. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium podczas zajęć, a także podczas samodzielnej pracy uczniów poza zajęciami.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym

FILM EDUKACYJNY – Przykłady cięcia rur różnymi technikami

  • Nauczyciel pokazuje uczniom na lekcji film edukacyjny, w którym przedstawiono sposoby cięcia rur różnymi technikami.

  • Zadaniem uczniów podczas oglądania filmu jest sporządzanie notatek i zapamiętywanie jak największej liczby informacji.

  • Po obejrzeniu filmu klasa zostaje podzielona na 4 - osobowe grupy, które otrzymują duże arkusze papieru i flamastry.

  • Na środku arkuszy zostało zapisane hasło: Jak powinno wyglądać cięcie rur różnymi technikami?

  • Zadaniem każdej grupy jest sporządzenie mapy myśli poprzez dopisanie do hasła z arkusza odpowiednich informacji.

  • Po 20 minutowej pracy grupy prezentują efekty swojej pracy, a nauczyciel wspólnie z innymi grupami uzupełniają mapy myśli kolegów.

  • Następnie grupy ponownie otrzymują arkusze papieru i tym razem ich zadanie polega na narysowaniu komiksu ilustrującego jedną wylosowaną przez grupy metodę cięcia rur.

  • W tym zadaniu nie chodzi o wykonanie nienagannych artystycznie rysunków, lecz o zilustrowanie tego, jak powinno wyglądać cięcie rur określoną techniką oraz o dobrą zabawę. Tutaj nauczyciel nie ingeruje w pracę grup.

  • Pod koniec lekcji grupy prezentują swoje komiksy i uzasadniają swoje propozycje.

ATLAS INTERAKTYWNY – Cięcie rur różnymi metodami

  • Podczas zajęć nauczyciel pokazuje uczniom na tablicy atlas interaktywny cięcia rur różnymi metodami. Dzięki formatowi 2D uczniowie mają możliwość zapoznania się z metodami ciecia rur.

  • Nauczyciel wyznacza kilka tematów związanych z metodami cięcia rur.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i przydziela poszczególne tematy.

  • Grupy uczniów w oparciu o przydzielony temat mają za zadanie przygotować mapy myśli zamieszczając na niej jak największą ilość pojęć związanych z danym tematem.

  • Grupy prezentują swoje mapę myśli podczas zajęć omawiając co, dlaczego i w jaki sposób połączyli pojęcia zamieszczone na tej mapie

  • Następnie nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej opisy dotyczące cięcia rur danymi metodami i wspólnie omawiają wymienione oraz niewymienione pojęcia związane z tymi metodami.

GALERIA ZDJĘĆ – Narzędzia, maszyny i urządzenia stosowane do cięcia rur

  • Nauczyciel korzysta z galerii zdjęć jako pomocy naukowej podczas prowadzenia lekcji. Plansze przedstawiają narzędzia i maszyny stosowane do ciecia rur oraz krótkie ich opisy.

  • Uczniowie podzieleni są na cztery grupy. Każda z grup otrzymuje rozsypankę z urządzeniami i maszynami stosowanymi do cięcia rur. Każda grupa otrzymuje również dużą kartkę i klej. Tworzą tabelę przedstawiającą maszyny i urządzenia stosowane do cięcia rur wraz z opisem. Uczniowie mają na to 20 minut.

  • Nauczyciel po 20 minutach prosi o zaprezentowanie zadań, przydziela punkty (za każdą poprawną odpowiedź – 1 punkt) i je zlicza. Jeśli są to nieprawdziwe stwierdzenia – nie przyznaje punktu. Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania uczniów i dopowiada, co jeszcze można znaleźć w galerii zdjęć.

  • Uczniowie notują wszystkie zdobyte informacje.

Interaktywne materiały sprawdzające

  • Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć i zachęca uczniów do wspólnego rozwiązywania zadań.

  • Aby zmotywować uczniów do udziału we wspólnym rozwiązywaniu zadań, nauczyciel może zaproponować ocenianie poprawnych odpowiedzi.

  • Nauczyciel daje szanse na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.

  • Uczniowie mogą korzystać z pomocy dydaktycznych.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań - nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.

  • Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela, na przykład na tablicy interaktywnej.

Słownik pojęć dla e‑materiału

  • Nauczyciel drukuje hasła wraz z ich omówieniem zawartych w słowniku pojęć dla e- materiału, ale w taki sposób, aby oddzielić hasła od definicji.

  • Uczniowie zostają podzieleni na lekcji na 8 grup, z których każda otrzymuje cztery hasła i cztery definicje.

  • Zadaniem każdej grupy jest przyporządkowanie hasła do odpowiadającej mu definicji. Czas wykonania zadania to 5 minut.

  • Ćwiczenie jest doskonałym uzupełnieniem pracy uczniów na lekcji i pozwala utrwalić zdobytą wiedzę.

Samodzielna praca uczniów podczas zajęć

FILM EDUKACYJNY – Przykłady cięcia rur różnymi technikami

  • Nauczyciel wyświetla uczniom na lekcji film edukacyjny o tym, w jaki sposób należy ciąć rury różnymi technikami.

  • W trakcie oglądania e- materiału uczniowie sporządzają samodzielnie notatki.

  • Po obejrzeniu filmu następuje rozmowa o tym, jak powinno wyglądać cięcie rur określonymi technikami.

  • Uczniowie otrzymują od nauczyciela karty pracy, które muszą indywidualnie uzupełnić w oparciu o obejrzany film Przykłady cięcia rur różnymi technikami. Mają na to 20 minut.

  • Przykładowa karta pracy mogłaby wyglądać następująco:

    Na podstawie filmu Przykłady cięcia rur różnymi technikami - odpowiedz na poniższe pytania:

    1. Od czego zależy rodzaj obróbki?

    2. Jak wygląda prawidłowa organizacja miejsca pracy?

    3. Podaj zasady BHP, jakie należy stosować przy cięciu rur.

    4. Wymień najważniejsze elementy przecinarki taśmowej półautomatycznej.

  • Po uzupełnieniu karty pracy ochotnicy przedstawiają swoje propozycje odpowiedzi na pytania, a pozostali uczniowie uzupełniają lub korygują ich odpowiedzi.

  • Aby podsumować zajęcia, nauczyciel pyta uczniów o to, co ich zdaniem jest najtrudniejsze w procesie cięcia rur i prosi o uzasadnienie opinii. Wybrani uczniowie prezentują swoje propozycje.

ATLAS INTERAKTYWNY – Cięcie rur różnymi metodami

  • Podczas zajęć nauczyciel pokazuje uczniom na tablicy atlas interaktywny cięcia rur różnymi metodami. Omawia zawartość e‑materiału. Dzięki formatowi 2D uczniowie mają możliwość zapoznania się z elementami cięcia rur różnymi metodami.

  • Nauczyciel prosi każdego z uczniów o przygotowanie 5 pytań dotyczących treści zawartych w atlasie interaktywnym.

  • Każdy uczeń w oparciu o e‑materiał Cięcie rur różnymi metodami stara się ułożyć 5 pytań quizowych z czterema odpowiedziami i zaznaczoną odpowiedzią poprawną.

  • Uczniowie prezentują swoje pytania podczas zajęć w taki sposób, że reszta klasy (każdy uczeń z osobna) wskazuje właściwą jedną z czterech odpowiedzi. Autor pytania koryguje ich odpowiedzi. Jeśli sam wskazuje niewłaściwą lub niejednoznaczną odpowiedź, koryguje to nauczyciel.

GALERIA ZDJĘĆ – Narzędzia, maszyny i urządzenia stosowane do cięcia rur

  • Uczniowie otrzymują pulę zdjęć przedstawiającą narzędzia, maszyny i urządzenia stosowane do ciecia rur.

  • Zadaniem uczniów jest przyporządkowanie poprawnych nazw do grafik bez podglądania ich opisów. Na kartce wypisują kolejne nazwy poszczególnych elementów.

  • Kolejny krok to sprawdzenie poprawnie przyporządkowanych nazw.

  • Jeśli nazwa została przyporządkowana niepoprawnie, uczeń ma za zadanie ułożyć na oddzielnej kartce (Karta z pytaniami) 3 pytania testowe (pytanie i cztery odpowiedzi, z czego jedna jest poprawna) dotyczące danych maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych do ciecia rur. Uczeń zna poprawną odpowiedź, ale nie zaznacza jej na kartce z pytaniami.

  • Uczniowie wymieniają się kartką z pytaniami. Teraz mają odpowiedzieć na otrzymane od kolegi pytania i oddać do sprawdzenia autorowi pytań.

  • Autor pytań sprawdza odpowiedzi i udziela informacji zwrotnej.

  • Nauczyciel w razie potrzeby udziela komentarza w sytuacjach nierozstrzygniętych, kiedy istnieje różnica zdań pomiędzy autorem pytania a uczniem na nie odpowiadającym co do poprawności odpowiedzi. Sytuację omawia na forum klasy.

  • Nauczyciel prosi o przeczytanie wszystkich pytań i poprawnych odpowiedzi na nie, powstałych z analizy galerii zdjęć.

Interaktywne materiały sprawdzające

  • Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć.

  • Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.

  • Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań - nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.

  • Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela, na przykład na tablicy interaktywnej.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna
Przed lekcją
  • Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć nakazuje uczniom zapoznanie się z e‑materiałami: filmem edukacyjnym – Przykłady cięcia rur różnymi technikami, atlas interaktywny – Cięcie rur różnymi metodami oraz galerią zdjęć – Narzędzia, maszyny i urządzenia stosowane do cięcia rur.

  • Równocześnie przekazuje im zestaw pytań, które przygotował dla uczniów. Odpowiedzi na pytania te zawarte są w udostępnionych uczniom materiałach, które przeprowadzają ucznia przez wiedzę niezbędną przy cieciu rur różnymi technikami.

  • Pytania te obejmują zagadnienia, które w postaci zadań są zawarte w interaktywnych materiałach sprawdzających. Nauczyciel musi tylko przeformułować zadanie na pytanie, na które uczeń musi znaleźć odpowiedź.

  • Po odpowiedzi na te pytania uczeń przesyła opracowany materiał do nauczyciela np.: e‑mailem i przychodzi na lekcję przygotowany i gotowy do dalszych działań (zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce).

Podczas lekcji
  • Nauczyciel zatwierdza materiały (odpowiedzi na pytania) przesłane przez ucznia.

  • Teraz uczeń zabiera się za realizację zadania praktycznego.

  • Nauczyciel daje mu zadanie: Zaplanuj etapy cięcia rur daną techniką.

  • Uczeń planuje proces ciecia rur, opisując kolejne etapy swojego działania.

  • Po zakończeniu planowania przedstawia swoje pomysły nauczycielowi.

  • Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: Co sprawiło ci trudności?, Co wykonałeś bez problemu? Na co zwróciłbyś uwagę, przygotowując się do planowania zarządzania jakością następnym razem? Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?

Praca w grupach
Przed lekcją
  • Nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy i każdej z nich przydziela określony temat dotyczący różnych technik cięcia rur.

  • Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem informacji zawartych w e- materiałach oraz w innych źródłach informacji, a także przesłanie go nauczycielowi.

  • Nauczyciel przed lekcją sprawdza przesłany materiał i zwraca go z komentarzami lub zezwala na wykonanie dalszych działań na lekcji.

Podczas lekcji
  • Prezentacje są przedstawiane na zajęciach i omawiane przez grupy uczniów.

  • Nauczyciel uzupełnia informacje, tłumaczy i wspiera uczących się.

  • W przypadku pytań - nauczyciel udziela odpowiedzi i pomaga lepiej zrozumieć dane zagadnienie.

  • Na podstawie wykonanych prac, grupy są odpowiednio oceniane.

  • Uczniowie notują pozyskane informacje.

  • Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: Co sprawiło grupie trudności?, Co grupy wykonały bez problemu? Na co zwróciłbyś uwagę, przygotowując prezentację następnym razem? Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielny wybór ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.

Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału do możliwości percepcyjnych ucznia. Uczniowie mogą biernie oglądać film edukacyjny – Przykłady cięcia rur różnymi technikami, atlas interaktywny – Cięcie rur różnymi metodami oraz galerie zdjęć – Narzędzia, maszyny i urządzenia stosowane do cięcia rur.
Podczas zajęć można wykorzystać relacje rówieśnicze pomiędzy uczniami, która są zdecydowanie bliższe niż nauczyciel – uczeń, gdyż uczniowie są w przybliżonym sobie wieku, a co za tym idzie mają podobne zainteresowania, tok rozumowania i postrzegania otaczającego ich świata. Dzięki relacji rówieśniczej uczniowie mogą w prostszy sposób dotrzeć do siebie nawzajem jak również uczyć się od siebie.

Uczniowie z mniejszą wiedzą, ale wspierani przez uczniów zdolnych, będą łatwiej się uczyli. Z kolei uczniowie zdolni, ucząc innych, będą powtarzali i utrwalali zdobytą wiedzę oraz rozwiązywali problemy związane ze sposobami wytłumaczenia materiału uczniom, którzy sobie z tym nie radzą.

Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał w dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu zagadnień daje szerokie pole do popisu dla uczącego. Zastosowanie materiałów pozwala realizować zasadę nigdy tak samo, w której praktycznie ten sam zakres materiału może być ujęty na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Przy pracy w grupie nauczyciel prowadzi proces grupowy, rozwijając nie tylko zasób związany z wiedzą, ale też umiejętność uczenia się przez uczniów (w grupie i samodzielnie) oraz przyjmowania różnych ról grupowych (czasem takich, w których uczniowie czują lekki dyskomfort). Pozwala to budować umiejętności społeczne. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uruchamiają się procesy wsparcia uczniów przez siebie nawzajem i uczenia się od siebie. Wspiera to naturalną potrzebę zdobywania informacji.

Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Ich zróżnicowanie pozwala dotrzeć z informacją zwrotną i wskazać, na różne sposoby, zakres materiału konieczny do powtórzenia. Jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Wszystkie multimedia przedstawiają informacje na temat cięcia rur różnymi technikami.

Różne formy multimedialne mogą zaspokajać różne sposoby odbioru informacji, kanały percepcji i sposoby przyswajania wiedzy.

Niesie to za sobą możliwość zastosowania najlepszego multimedium dedykowanego do każdego ucznia i znosi bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans, jeśli dany uczeń pracował będzie w grupie rówieśniczej.

Dodatkowo odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RzpXGYGKV2qN6
(Uzupełnij).