Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e- materiału?Jak korzystać z e- materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
1. Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają Ci przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Bezpieczeństwo i higiena pracy w lakierni samochodowej” składa się z czterech materiałów multimedialnych:
Sekwencje filmowe
Bezpieczeństwo pracy podczas wykonywania zadań zawodowych
Sekwencje filmoweBezpieczeństwo pracy podczas wykonywania zadań zawodowych
, to zestaw trzech filmów dotyczących:Film 1 - środków ochrony indywidualnej lakiernika samochodowego,
Film 2 - bezpieczeństwa pracy w trakcie wykonywania czynności lakierniczych,
Film 3 - przepisów i zasad związanych z ochroną środowiska przy prowadzeniu działalności z zakresu lakiernictwa samochodowego oraz przepisów ppoż.
E‑book
Zasady, normy i przepisy prawne z zakresu BHP oraz ppoż. obowiązujące w pracy lakiernika samochodowego
E‑bookZasady, normy i przepisy prawne z zakresu BHP oraz ppoż. obowiązujące w pracy lakiernika samochodowego
Dowiesz się z niego o przepisach prawa w zakresie BHP, przyswoisz pojęcia: bezpieczeństwo pracy, higiena pracy, ochrona pracy, ergonomia; poznasz przepisy ochrony przeciwpożarowej, związanych z ochroną środowiska. Zawiera również informacje dotyczące pojęć związanych z wypadkami w pracy i chorobami zawodowymi, regulaminów i regulacji wewnątrzzakładowych związanych z BHP, ochroną ppoż, ochroną środowiska i ergonomią; zadań i działania instytucji działających w obszarze ochrony pracy, ppoż,, ochrony środowiska; praw i obowiązków pracodawcy i pracownika w zakresie przepisów BHP oraz konsekwencji niestosowania się do przepisów; czynników materialnych, szkodliwych, uciążliwych, niebezpiecznych, środowiskowych; zachowania w przypadku wystąpienia zagrożenia, pożaru, wypadku w pracy; organizacji stanowiska pracy; oznaczeń związanych z BHP, ppoż i ochroną środowiska w miejscu pracy; udzielania pierwszej pomocy z stanach nagłego zagrożeniaPlansza interaktywna
Organizacja miejsc pracy w lakierni samochodowej zgodnie z zasadami ergonomii i przepisami BHP
Plansza interaktywnaOrganizacja miejsc pracy w lakierni samochodowej zgodnie z zasadami ergonomii i przepisami BHP
przedstawi Ci sposoby organizacji miejsc pracy w lakierni samochodowej, z uwzględnieniem kabiny lakierniczej, stanowiska lakierowania elementu poszycia samochodu, stanowiska przygotowania pojazdu/elementu do procesu nakładania powłoki lakierniczej z wykorzystaniem fotografii (2D) /rysunku aksonometrycznego (3D)/ grafiki, wskazujące poprawność zastosowania zasad ergonomii i przepisów BHPAtlas interaktywny
Środki ochrony indywidualnej i zbiorowej w pracy lakiernika samochodowego
Atlas interaktywnyŚrodki ochrony indywidualnej i zbiorowej w pracy lakiernika samochodowego
przedstawi Ci stosowane w zawodzie lakiernika samochodowego środki ochrony indywidualnej oraz zbiorowej, ze szczególnym uwzględnieniem elementów ubioru (ochrony dróg oddechowych, oczu, skóry, słuchu oraz zapewnienia antystatyki ubrań) infrastruktury (zapewnienie bezpieczeństwa pracy na kanale, posadowienia maszyn i urządzeń, zg. z DTR, ochrony ppoż, oraz zabezpieczenia instalacji elektrycznych, stosowanie procedur transportu wewnętrznego, magazynowania i przechowywania substancji łatwopalnych, wybuchowych i szkodliwych, przestrzegania wymogów ergonomicznych, doboru odpowiedniego oświetlenia.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Bezpieczeństwo pracy podczas wykonywania zadań zawodowych
Sekwencje filmowe
- Zasady, normy i przepisy prawne z zakresu BHP oraz PPOŻ obowiązujące w pracy lakiernika samochodowego
E-book
- Organizacja miejsc pracy w lakierni samochodowej zgodnie z zasadami ergonomii i przepisami BHP
Plansza interaktywna
- Środki ochrony indywidualnej i zbiorowej w pracy lakiernika samochodowego
Atlas interaktywny
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.
W skład multimediów wchodzą: sekwencje filmowe, e‑book, plansza interaktywna oraz atlas interaktywny. Przybliżają one wiadomości z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy w lakierni samochodowej.
Co może być ważne?
Wiele elementów, które pojawiają się w e‑materiale i są niezbędne do zrozumienia powinieneś już kiedyś widzieć.
E‑materiał zawiera samą esencję, stąd polecam Ci zapoznać się z jego treścią najpierw ogólnie, a potem jeśli zauważysz braki wiedzy z innych dziedzin - nadrabianie ich przy tym materiale.
Przykładowa ścieżka Twojego uczenia się
Aby dobrze opanować wiadomości dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy w lakierni samochodowej, znając swój styl uczenia się, ja musiałbym postępować w poniższy sposób:
obejrzałbym wszystkie elementy planszy interaktywnej związanej z organizacją miejsc pracy w lakierni
jeśli czegoś bym nie rozumiał - zaglądałbym na tym etapie dość często do słownika pojęć lub e‑book'a. W trakcie przeglądania innych materiałów również.
skoro poznałbym już miejsce pracy, teraz zabrałbym się za analizę sekwencji filmowych. Kolejno, krok po kroku, analizowałbym i starał się zapamiętać informacje z każdej z sekwencji. Szczególnie że w przystępny sposób mógłbyś się z niej dowiedzieć o środkach ochrony indywidualnej lakiernika samochodowego, bezpieczeństwie pracy w trakcie wykonywania czynności lakierniczych oraz przepisów i zasad związanych z ochroną środowiska przy prowadzeniu działalności z zakresu lakiernictwa samochodowego oraz przepisów ppoż.
filmy jednak to nie wszystko. Więcej materiału znalazłbym w e‑booku i atlasie interaktywnym. Tą wiedzę rozpisałbym i zamknął w tradycyjnej notatce lub notatce wizualnej
po tym zabrałbym się za powtórzenie i użył do tego ćwiczenia interaktywne. Ćwiczenie 1. - „Środki ochrony indywidualnej” to zadanie wskazywania poprawnych odpowiedzi, w ćwiczeniu 2. - „Oznaczenia materiałów malarskich” dopasowujesz piktogramy do ich opisów. Ćwiczenie 3. - „Przepisy BHP”, ćwiczenie 5. - „Przepisy ochrony przeciwpożarowej”, ćwiczenie 6. - „Przepisy ochrony środowiska” oraz ćwiczenie 7. - „Udzielanie pierwszej pomocy” idealnie nadaje się do podsumowania e‑book'a lub jego części dotyczącej przepisów BHP, ochrony ppoż, ochrony środowiska czy udzielania pierwszej pomocy. Ćwiczenie 4. - „Pomieszczenia znajdujące się w lakierni samochodowej” może być dedykowanie do planszy interaktywnej - podsumujesz wiedzę z niej zdobytą
na wielki finał stworzyłbym w trakcie nauki zestaw najważniejszych pytań i wygenerował do nich 4 odpowiedzi (z czego jedną poprawną, bo nie sztuką jest wiedzieć „jak jest”, czasem warto wiedzieć „jak na pewno nie jest”)
dla powtórzenia za dwa dni jeszcze raz obejrzałbym filmy, przejrzał atlas i planszę.
Tak uczyłbym się ja. Jeśli masz podobnie to skorzystaj z tej ścieżki. Jeśli uważasz, że Twój pomysł na przyswojenie materiału będzie lepszy - użyj go
Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę
Nie bój się powtarzać. W ten sposób utrwalamy wiedzę. Jeśli do tego połączysz to z jakąś historią lub emocjami (byle pozytywnymi, bo po co się denerwować)- zapamiętanie prawie murowane.
Jeśli preferujesz uczenie się w grupie - skorzystaj z tego, że Ty nauczysz kolegów, a koledzy Ciebie na przykład opowiadając sobie co już wiecie.
I jeszcze internet - warto korzystać, ale zawsze sprawdzaj źródła, bo jest wiele nieścisłości i jeśli strona, z której korzystasz nie jest rzetelna - taka sama będzie Twoja wiedza. I trochę niebezpieczne byłoby dla mnie korzystać z Twojej pracy jako lakiernik samochodowy.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści