Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu lakiernik samochodowyWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu lakiernik samochodowy
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie lakiernika samochodowego. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu ucznia do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji MOT.03 Diagnozowanie i naprawa powłok lakierniczych wyodrębnionej w zawodzie Lakiernik samochodowy 713203.
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MOT.03. Diagnozowaie i naprawa powłok lakierniczych
przygotowanie powierzchni do naniesienia powłok lakierniczych;
nanoszenia powłok lakierniczych;
renowacji powłok lakierniczych;
kontroli jakości wykonywanych powłok lakierniczych;
Pozwala nabywać kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
Efekty kształcenia
MOT.03.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
Uczeń:
1) stosuje pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią,
2) rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
3) analizuje prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
4) określa skutki oddziaływania czujników wpływających negatywnie na organizm człowieka
5) identyfikuje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych
6) przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów prawa dotyczących ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
7) organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymogami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
8) stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
9) udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowia
MOT.03.2 Podstawy lakiernictwa samochodowego
Uczeń:
5) rozróżnia maszyny i urządzenia elektryczne
7) rozróżnia maszyny i urządzenia
11) dobiera sposoby transportu wewnętrznego i składowania materiałów
14) rozróżnia maszyny, urządzenia i narzędzia do obróbki ręcznej i maszynowej
18) rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
MOT.03.8 Język obcy zawodowy
Uczeń:
1) rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych:
MOT.03.9 Kompetencje personalne i społeczne
Uczeń:
2) planuje wykonanie zadania
3) wykazuje gotowość do ponoszenia odpowiedzialności za podejmowane działania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
1. Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienie do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Bezpieczeństwo i higiena pracy w lakierni samochodowej” składa się z czterech materiałów multimedialnych:
Sekwencje filmowe
Bezpieczeństwo pracy podczas wykonywania zadań zawodowych
Sekwencje filmoweBezpieczeństwo pracy podczas wykonywania zadań zawodowych
, to zestaw trzech filmów dotyczących:Film 1 - środków ochrony indywidualnej lakiernika samochodowego,
Film 2 - bezpieczeństwa pracy w trakcie wykonywania czynności lakierniczych,
Film 3 - przepisów i zasad związanych z ochroną środowiska przy prowadzeniu działalności z zakresu lakiernictwa samochodowego oraz przepisów ppoż.
E‑book
Zasady, normy i przepisy prawne z zakresu BHP oraz ppoż. obowiązujące w pracy lakiernika samochodowego
E‑bookZasady, normy i przepisy prawne z zakresu BHP oraz ppoż. obowiązujące w pracy lakiernika samochodowego
zawiera treści dotyczące: przepisów prawa w zakresie BHP, pojęć: bezpieczeństwo pracy, higiena pracy, ochrona pracy, ergonomia; przepisów ochrony przeciwpożarowej, przepisów związanych z ochroną środowiska, pojęć związanych z wypadkami w pracy i chorobami zawodowymi, regulaminów i regulacji wewnątrzzakładowych związanych z BHP, ochroną ppoż, ochroną środowiska i ergonomią; zadań i działania instytucji działających w obszarze ochrony pracy, ppoż,, ochrony środowiska; praw i obowiązków pracodawcy i pracownika w zakresie przepisów BHP oraz konsekwencji niestosowania się do przepisów; czynników materialnych, szkodliwych, uciążliwych, niebezpiecznych, środowiskowych; zachowania w przypadku wystąpienia zagrożenia, pożaru, wypadku w pracy; organizacji stanowiska pracy; oznaczeń związanych z BHP, ppoż i ochroną środowiska w miejscu pracy; udzielania pierwszej pomocy z stanach nagłego zagrożeniaPlansza interaktywna
Organizacja miejsc pracy w lakierni samochodowej zgodnie z zasadami ergonomii i przepisami BHP
Plansza interaktywnaOrganizacja miejsc pracy w lakierni samochodowej zgodnie z zasadami ergonomii i przepisami BHP
przedstawia sposoby organizacji miejsc pracy w lakierni samochodowej, z uwzględnieniem kabiny lakierniczej, stanowiska lakierowania elementu poszycia samochodu, stanowiska przygotowania pojazdu/elementu do procesu nakładania powłoki lakierniczej z wykorzystaniem fotografii (2D) /rysunku aksonometrycznego (3D)/ grafiki, wskazujące poprawność zastosowania zasad ergonomii i przepisów BHPAtlas interaktywny
Środki ochrony indywidualnej i zbiorowej w pracy lakiernika samochodowego
Atlas interaktywnyŚrodki ochrony indywidualnej i zbiorowej w pracy lakiernika samochodowego
zawiera materiały obejmujące: przedstawienie stosowanych w zawodzie lakiernika samochodowego środków ochrony indywidualnej oraz zbiorowej, ze szczególnym uwzględnieniem elementów ubioru (ochrony dróg oddechowych, oczu, skóry, słuchu oraz zapewnienia antystatyki ubrań) infrastruktury (zapewnienie bezpieczeństwa pracy na kanale, posadowienia maszyn i urządzeń, zg. z DTR, ochrony PPOŻ, oraz zabezpieczenia instalacji elektrycznych, procedur transportu wewnętrznego, magazynowania i przechowywania substancji łatwopalnych, wybuchowych i szkodliwych, przestrzegania wymogów ergonomicznych, doboru odpowiedniego oświetlenia
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Bezpieczeństwo pracy podczas wykonywania zadań zawodowych
Sekwencje filmowe
- Zasady, normy i przepisy prawne z zakresu BHP oraz PPOŻ obowiązujące w pracy lakiernika samochodowego
E-book
- Organizacja miejsc pracy w lakierni samochodowej zgodnie z zasadami ergonomii i przepisami BHP
Plansza interaktywna
- Środki ochrony indywidualnej i zbiorowej w pracy lakiernika samochodowego
Atlas interaktywny
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu lakiernik samochodowy
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi uczniom zapoznanie się oraz zapamiętanie pojęć związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy w lakierni samochodowej.
Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów. Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą zróżnicowanych technik, mająca na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji.
Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym
Sekwencje filmowe Bezpieczeństwo pracy podczas wykonywania zadań zawodowych
Nauczyciel wprowadza zagadnienie bezpieczeństwa i przepisów podczas pracy jako lakiernik.
Łączy uczniów w klasie w trzy grypy (lub ich wielokrotność).
Przydziela tematy (grupa 1 - środki ochrony osobistej, grupa 2 - bezpieczeństwo pracy podczas lakierowania, grupa 3 - zachowanie przepisy ppoż i ochrony środowiska) i wskazuje właściwą tematowi sekwencje filmową.
Uczniowie w grupach uważnie oglądają dedykowany tematowi przydzielonemu grupie film i notują najważniejsze według nich informacje.
Po obejrzeniu materiału uczniowie sporządzają krótką notatkę na ten temat.
Nauczyciel prosi o dobranie się w trójki, tak aby w każdej trójce była osoba oglądająca inny film.
Na sygnał nauczyciela uczniowie w trójkach referują swojemu koledze, w ciągu 2 minut, czego się dowiedział przeglądając e‑materiał. Nie może w tym czasie używać własnych notatek. Zaczyna uczeń z grupy 1. Po kolejnym sygnale uczeń z grupy 2, a na końcu uczeń z grupy 3.
Nauczyciel pilnuje czasu informując o zmianie osoby prezentującej temat.
Jeśli uczeń prezentujący temat zakończy wypowiedź przed czasem inni uczniowie w trójce zadają mu szczegółowe pytania (wynikające z ciekawości)
Po tym czasie uczniowie wracają do swoich grup. Ich zadaniem będzie ułożenie notatki (grupa 1 układa notatkę dotyczącą bhp w pracy lakiernika, grupa 2 - ppoż i ochrony środowiska, a trzecia - środków ochrony osobistej). Notatki tworzone są na podstawie tego czego uczniowie z grupy nauczyli się podczas sesji w trójkach.
Po ustalonym czasie nauczyciel prosi uczniów dobranie się w kolejne trójki (całkiem inne osoby).
Zadanie powtarza się. Uczniowie prezentują w trójkach swoje tematy, a potem wspólnie ze swoją grupą tworzą notatkę.
Po tej rundzie (grupa 3 układa notatkę dotyczącą bhp w pracy lakiernika, grupa 1 - ppoż i ochrony środowiska, a druga - środków ochrony osobistej).
Teraz grupy prezentują własne notatki, ale w kolejności odwrotnej (grupa 3, 2 i 1). Najpierw prezentuje grupa 3 fragment notatki dotyczącej ochrony osobistej (korygują ją grupa 2 a potem pierwsza), potem grupa 2 prezentuje przepisy ppoż i ochronę środowiska (korygują ją grupa 1 a potem trzecia), a finalnie notatkę prezentuje grupa pierwsza o bhp podczas lakierowania (korygują ją grupa 3 a potem druga)
Podsumowując działanie nauczyciel dopytuje o dokładność notatek.
Finalnie nauczyciel prosi o refleksję nad ćwiczeniem, w której uwydatnia proces uczenia się poprzez uzupełnianie wiedzy pozyskanej od innych osób.
E‑book Zasady, normy i przepisy prawne z zakresu BHP oraz ppoż. obowiązujące w pracy lakiernika samochodowego
Nauczyciel łączy uczniów w grupy.
Przydziela uczniom zadanie opracowania fiszek dotyczących przepisów: „bhp” - grupa pierwsza, „ochrony ppoż” - grupa druga i „ochrony środowiska” - grupa trzecia.
Na małych karteczkach, które rozda grupom nauczyciel po jednej stronie uczniowie zamieszczają hasło - nazwę przepisu (np.: „Obowiązek pracodawcy względem nowego pracownika”, „Obowiązki pracodawcy z zakresu BHP”, „Wymagania BHP stawiane pracownikom”, „Znaki bezpieczeństwa”), a po drugiej jego wyjaśnienie lub uszczegółowienie w 2‑3 zdaniach.
Grupy zapisują hasła na kartkach oraz na dużej karcie zbierającej wszystkie użyte przepisy/zagadnienia i ich wyjaśnienia.
Nauczyciel prosi o zaprezentowanie przepisów/zagadnień.
Koryguje nieścisłości, które uczniowie poprawiają na fiszkach i karcie zbiorczej.
Finalnie karty zbiorcze są rozpowszechniane wśród uczniów jako notatka z zajęć oraz materiał do fiszek.
Plansza interaktywna Organizacja miejsc pracy w lakierni samochodowej zgodnie z zasadami ergonomii i przepisami BHP
Nauczyciel przygotowuje wydruk planszy tak, aby poniżej obrazka z daną planszą było trochę miejsca na notatkę (6 ponumerowanych przestrzeni (punktów) z miejscem na 3 zdania na każdy punkt).
Dzieli uczniów na grupy 3 grupy (lub wielokrotność).
Każdej grupie daje wydrukowane karty (pierwsza dostaje wydruk pod nazwą „Kabina lakiernicza”, druga „Stanowisko lakierowania”, trzecia „Stanowisko do przygotowania pojazdu”.
Uczniowie bez zaglądania do e‑materiału starają się jednym zdaniem zapisać odpowiedź na pytanie „Co może kryć się pod numerami na wydrukach?”. Opisują każdą cyfrę.
Po zapisaniu swoich sugestii na znak nauczyciela karty przekazują kolejnej grupie (pierwsza grupa przekazuje swoje zapisane wydruki grupie drugiej itp.)
Grupy przeglądają notatki kolegów i dopisują co jeszcze może tam się znajdować - jednym zdaniem na każdy punkt.
Na znak nauczyciela jeszcze raz grupy zamieniają się wydrukami i odpowiadają na sugestie.
Finalnie każda grupa przejrzy i zaproponuje treść, która mogłaby się znaleźć na planszy.
Teraz dopiero nauczyciel wyświetla e‑materiał i analizując kolejne wydruki prezentuje zawartość plansz interaktywnych.
Podsumowuje zajęcia porównując zagadnienia, które sugerowali uczniowie z tymi, które zostały przedstawione w e‑materiale.
Atlas interaktywny „Środki ochrony indywidualnej i zbiorowej w pracy lakiernika samochodowego”
Nauczyciel pokazuje uczniom na zajęciach atlas interaktywny.
W trakcie przeglądania atlasu pozwala uczniom zadawać pytania i udziela na nie odpowiedzi.
Nauczyciel uprzedza, że zaprezentowane w atlasie informacje będą potrzebne do wykonania ćwiczenia.
Po zakończonej prezentacji nauczyciel dzieli uczniów na 5 grup, rozdaje im małe kartki i długopisy. Następnie każda z grup ma za zadanie stworzyć 6 pytań, które posłużą do stworzenia gry edukacyjnej przypominającej grę „5 sekund” i dotyczących środków ochrony indywidualnej, odzież ochronnej, pracy w kanale, zabezpieczenie instalacji elektrycznych, oświetlenia w lakierni samochodowej, magazynowania i przechowywania substancji łatwopalnych, wybuchowych i szkodliwych, ergonomii w lakierni samochodowej. Ważnym jest, aby pytania były proste i wymagały konkretnej odpowiedzi.
Pytania na karcie „5 sekund” zawierają stwierdzenie „wymień 3 ...”, po czym pojawia się temat (np.: „Wymień 3 elementy odzieży ochronnej” lub „Wymień 3 cechy dobrego oświetlenia w lakierni”)
Po zakończeniu pracy grupy oddają kartki z pytaniami nauczycielowi, a ten odkłada na bok kartki z powtarzającymi się pytaniami, a pozostałe kartki wkłada do kapelusza.
Grupy mają możliwość zagrania w grę. W grze uczniowie siadają w kręgu. Nauczyciel wskazuje pierwszego z nich i losuje kartę pytania. Uczeń wymienia „trzy” elementy, która są odpowiedzią na pytanie. Ma na to 5 sekund. Nauczyciel koryguje ewentualne błędne odpowiedzi.
Na pytania odpowiada kolejno każdy uczeń.
Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Sekwencje filmowe „Bezpieczeństwo pracy podczas wykonywania zadań zawodowych”
Nauczyciel wprowadza zagadnienie zagrożeń związanych z pracą lakiernika oraz czynnikami niebezpiecznymi. Informuje, że przekazuje do dyspozycji uczniom 3 filmy zawierające przykłady takich niebezpieczeństw z trzech różnych perspektyw (ochrony osobistej, zagrożeń w pracy i ochrony środowiska)
Nauczyciel prosi uczniów o obejrzenie filmów.
Uczniowie uważnie oglądają je i samodzielnie notują informacje dotyczące czynników i zagrożeń oraz sposobów zapobiegania im podczas pracy lakiernika.
Teraz nauczyciel prosi o wymyślenie innych sposobów na uniknięcie tych zagrożeń i zapisanie ich w notatce.
Nauczyciel prosi o prezentację wybranych notatek.
Nauczyciel w razie potrzeby, jeśli opisy są niewłaściwe, udziela komentarza do błędnych wpisów.
Finalnie nagradza samodzielną pracę uczniów odpowiednimi ocenami lub pozytywnymi komentarzami.
E‑book „Zasady, normy i przepisy prawne z zakresu BHP oraz ppoż. obowiązujące w pracy lakiernika samochodowego”
Nauczyciel przekazuje dostęp do e‑book'a uczniom.
Zadaniem uczniów będzie samodzielne przeczytanie rozdziału „Wypadki przy pracy”.
Uczniowie mają za zadanie wyjaśnić opisują w notatce:
definicji i rodzajów wypadków
czynności pracodawcy związanych z wypadkiem (osoba i miejsce)
zgłoszenie wypadku
obowiązki zespołu powypadkowego.
Po wykonaniu notatki każdy z uczniów samodzielnie wymyśla przykład wypadku i opisuje kolejne czynności z nim związane (na podstawie rozdziału z e‑book'a)
Po zakończonej pracy nauczyciel prosi wybranych uczniów o zaprezentowanie opisów i przykładów.
Plansza interaktywna „Organizacja miejsc pracy w lakierni samochodowej zgodnie z zasadami ergonomii i przepisami BHP”
Nauczyciel wprowadza temat organizacji miejsca pracy w lakierni pokazując kolejne elementy na planszy: kabinę lakierniczą, stanowisko lakierowania oraz stanowisko do przygotowania pojazdu.
Prosi uczniów, aby samodzielnie przeanalizowali te obszary i wykonali mapę myśli, która będzie zawierała w części centralnej napis „Miejsce pracy lakiernika” i rozgałęzienia do napisów, które będą tytułami kolejnych przestrzeni - planszy.
Praca uczniów polega na zapoznaniu się z e‑materiałem i rozszerzeniu mapy o elementy zawarte w planszy w postaci haseł.
Najniższym elementem mapy będzie hasłowy opis elementu składowego mapy na podstawie opisu lub informacji znalezionej w internecie.
Przykładowa „nitka” mapy może wyglądać następująco: „Miejsce pracy lakiernika” - „Stanowisko do przygotowywania pojazdu” - „Blat stołu narzędziowego” - „Szlifierka mimośrodowa” - „stosowana do prac na powierzchniach płaskich , wklęsłych i wypukłych ze względu na wykorzystanie ruchu wahadłowego i obrotowego”
Mapy uczniowie rysują na płaszczyźnie A4 poziomej w notesie lub w notatniku elektronicznym.
Nauczyciel po zakończeniu pracy prosi uczniów o wymienienie się w parach notatkami i zapoznaniu się z mapą kolegi.
Uczniowie zbierają informacje zwrotne o swoich mapach od kolegów
Nauczyciel prosi o ostatnie korekty mapy i wskazuje uczniów do zaprezentowania swojej pracy na forum.
Uczniowie otrzymują oceny lub pochwały.
Atlas interaktywny „Środki ochrony indywidualnej i zbiorowej w pracy lakiernika samochodowego”
Podczas zajęć nauczyciel pokazuje uczniom atlas interaktywny. Omawia zawartość e‑materiału. Uczniowie mają możliwość zapoznania się ze środkami ochrony indywidualnej: dróg oddechowych, słuchu, oczu i twarzy, z odzieżą ochronną oraz pracą w kanale, zabezpieczeniem instalacji elektrycznych, oświetleniem w lakierni samochodowej, sposobami magazynowania i przechowywania substancji łatwopalnych, wybuchowych i szkodliwych oraz ergonomią w lakierni samochodowej.
Nauczyciel prosi każdego z uczniów o przygotowanie 5 pytań dotyczących treści zawartych w atlasie interaktywnym.
Każdy uczeń w oparciu o e‑materiał stara się ułożyć 5 pytań quizowych z czterema odpowiedziami i zaznaczoną odpowiedzią poprawną.
Uczniowie prezentują swoje pytania podczas zajęć w taki sposób, że reszta klasy (każdy uczeń z osobna) wskazywał właściwą, jedną z czterech odpowiedzi. Autor pytania koryguje ich odpowiedzi. Jeśli sam wskazuje niewłaściwą lub niejednoznaczną odpowiedź, koryguje to nauczyciel.
Następnie nauczyciel wyświetla kolejny raz atlas interaktywny i wskazuje obszary ważne, które nie zostały ujęte w pytaniach uczniów.
Interaktywne materiały sprawdzające
Materiały te mogą posłużyć do pracy grupowej i pracy indywidulanej. Podczas pracy grupowej można zastosować metodę generowania dodatkowych pytań do ułożenia testu sprawdzającego na podstawie zawartych w materiałach ćwiczeń lub zawartości e‑materiału (pomysły wskazane w scenariuszach)
Ćwiczenie 1. - „Środki ochrony indywidualnej” to zadanie wskazywania poprawnych odpowiedzi, w ćwiczeniu 2. - „Oznaczenia materiałów malarskich” uczeń dopasowuje piktogramy do ich opisów.
Ćwiczenie 3. - „Przepisy BHP”, ćwiczenie 5. - „Przepisy ochrony przeciwpożarowej”, ćwiczenie 6. - „Przepisy ochrony środowiska” oraz ćwiczenie 7. - „Udzielanie pierwszej pomocy” idealnie nadaje się do podsumowania e‑book'a lub jego części dotyczącej przepisów BHP, ochrony ppoż, ochrony środowiska czy udzielania pierwszej pomocy. Ćwiczenie 4. - „Pomieszczenia znajdujące się w lakierni samochodowej” może być dedykowanie do planszy.
Przykładowe działania w ramach lekcji:
Po zakończeniu pracy z e‑bookiem grupy (ustanowione przez nauczyciela przy pracy z e‑bookiem) rozwiązują ćwiczenia 3, 5, 6 i 7.
Po rozwiązaniu tych ćwiczeń utrudnieniem może być wygenerowanie dodatkowego pytania/zadania do każdego błędnie wykonanego przez grupę zadania (przy każdej pomyłce). Grupy zapisują pytania i wymyślają dobrą i złe odpowiedzi.
Nauczyciel prosi o wykonywanie tych ćwiczeń do momentu osiągnięcia 100% skuteczności.
Nauczyciel może poprosić o wpisanie tych pytań i odpowiedzi do w formie elektronicznej np.: do formularza Forms. Dzięki temu powstanie alternatywny do ćwiczeń, test do wykorzystania podczas działań sprawdzających.
Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają sprawdzić wiedzę z danego zakresu samodzielnie przez ucznia
Przykładowe wykorzystanie indywidualnie przez ucznia:
Uczeń zapoznaje się z planszą.
W trakcie analizy schematu (lub po zapoznaniu się z jego elementami) rozpoczyna ćwiczenie 4. - „Pomieszczenia znajdujące się w lakierni samochodowej”
Teraz nauczyciel wprowadza temat środków ochrony ososbistej w tej przestrzeni. Wspólnie z grupą ogląda pierwszą sekwencje filmową
W kolejnym kroku wykonuje ćwiczenie 1. - „Środki ochrony indywidualnej”
Teraz wskazuje, że w pomieszczeniach znajdują się różne oznaczenia. Zapoznaje uczniów z nimi i wykonuje ćwiczenie 2. - „Oznaczenia materiałów malarskich”.
Stale wraca do planszy wskazując miejsca występowania możliwych oznaczeń, miejsce, gdzie mogą znajdować się środki ochrony osobistej
W kolejnym działaniu sam generuje kilka pytań wpisując pytania i odpowiedzi do testu cyfrowego (Forms, GoogleForms lub innego) i wymieniając się z innymi uczniami linkiem do jego wypełnienia.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych rozszerzając ją i o zagadnieniach poruszanych na niej dyskutując na podstawie wstępnego przygotowania się uczniów do jej przeprowadzenia. Działaniem takim może być przygotowanie puzzli do pracy na zajęciach lub elementach atlasu interaktywnego.
Przed lekcją
Nauczyciel prosi uczniów o wybranie rysunku z planszy czterech elementów
Działaniem ucznia będzie przygotowanie w formacie A4 obrazka, który będzie zamieniony na puzzle. Obrazek ma zawierać te cztery elementy wraz z ich opisami.
Kompozycja obrazka może być dowolna, jednak nauczyciel może przed lekcja przygotować przestrzenny wzorzec do wypełnienia obrazkami i wyjaśnieniami. Wzorzec może też mieć formułę komiksową (w sieci znajdują się odpowiednie programy do generowania komiksów)
Po wykonaniu obrazka bazowego na podstawie wybranych elementów planszy (printscreen'ów) i jego wydrukowaniu uczniowie wykonują z niego puzzle chowając je do koperty.
Podczas lekcji
Nauczyciel zbiera pocięte w puzzle obrazki od każdego z uczniów i na zajęciach lekcyjnych rozdaje losowe obrazki do ułożenia jako fragment lekcji.
Puzzle mogą byś również wykonane w aplikacji internetowej. Dzięki temu uczniowie otrzymają link do ułożenia puzzli, a nie fizyczne elementy.
Praca z uczniami z SPE i indywidualizowanie pracy z uczniem
Przy pracy z uczniem ze SPE dobrze jest dopasować wykorzystanie e‑materiału i informować o sposobach jego wykorzystania (komunikować się) w sposób sprzyjający rozwojowi dziecka. Konstrukcję płaszczyzny porozumiewania się można oprzeć na przykładowych kilku działaniach:
W trakcie wykorzystywania e‑materiału warto starać się usamodzielniać dziecko czyli tak konstruować instrukcje do wykorzystania e‑materiału, aby mogło ono podjąć własne decyzje i działania. Przykładem może być zastosowanie niepełnej instrukcji „Twoim zadaniem będzie wykonać spis, na której zawrzesz wszystkie informacje o zagrożeniach występujących w lakierni w postaci małych ikon i ich opisy. Legenda ta ma mieć nie więcej niż stronę A4”
Nauczyciel po informacji zwrotnej „nie rozumiem” powinien dostosować sposób komunikowania się z uczniem SPE do możliwości psychofizycznych ucznia. „Nie rozumiem jak mam wykonać polecenie utworzenia puzzli” nie oznacza kolejnego powtórzenie tego samego polecenia przez nauczyciela, ale dopasowanie się i dopytanie czego uczeń nie rozumie i próba wytłumaczenia (stosując zasadę usamodzielniania) pewnych kwestii innymi słowami.
Jeśli uczeń nie rozumie pewnego toku postępowania (np.: zależności w udzielaniu pierwszej pomocy) ważnym jest, aby w tym e‑materiale wyjaśnić, poinformować ucznia o sposobie własnego rozumowania (wytłumaczenie dlaczego akurat w ten właśnie sposób to prezentuje nauczyciel).
Podczas przydzielania zadań związanych z pracą z e‑materiałem należy pamiętać o byciu konsekwentny, ale jednocześnie pamiętać o możliwości „wyjścia z twarzą”. Jeśli uczeń nie chce czegoś wykonać (z jakiegoś sobie wiadomego powodu, który może wynikać ze specjalnych potrzeb) można z nim negocjować. Jeśli zarzeka się, że nie potrafi wykonać puzzle w postaci cyfrowej można mu pomóc drukując obrazek przez niego przygotowany i wręczając nożyczki zaproponować wykonanie tych puzzli ręcznie.
Wykonywanie kart memory czy puzzli lub wymyślanie pytań, haseł pozwala zachęcać uczniów do działań twórczych. Aby je zainicjować należy samemu próbować je wymyślać i poprzez dawanie przykładu takiego działania inspirować. Pamiętać należy też o pełnej akceptacji pomysłów.
Praca z uczniami o SPE w dużej mierze zależy od grupy, która będzie nauczana i ich potrzeb. Stąd dobór sposobów pracy będzie od tego zależał. Podane powyżej ogólne działania można śmiało poszerzać i indywidualizować (dopasowywać np.: poprzez negocjowanie zakresu opracowań i działań z e‑materiałem).
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści