Przewodnik dla uczącego sie
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do pracy z e‑materiałemWskazówki do pracy z e‑materiałem
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Struktura e‑materiału
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
- Wprowadzenie
- Dawne i nowoczesne techniki drukarskie
Film edukacyjny
- Maszyny i urządzenia drukarskie
Atlas interaktywny
- Ręczne techniki drukarskie
Gra wcielanie się w rolę
- Zarys historii drukowania wyrobów włókienniczych na przełomie wieków
Audiobook
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-zasobu
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.
Film edukacyjny „Dawne i nowoczesne techniki drukarskie”Film edukacyjny „Dawne i nowoczesne techniki drukarskie”.
Film przedstawia ręczne i mechaniczne procesy drukarskie wykończania wyrobów włókienniczych zgodnie z ustalonymi procedurami i zasadami.
Atlas interaktywny „Maszyn i urządzenia drukarskie”Atlas interaktywny „Maszyn i urządzenia drukarskie”.
Atlas przedstawia schematy maszyn i urządzeń do drukowania tkanin i dzianin z głównymi podzespołami tych maszyn oraz substancje barwiące stosowane do drukowania.
Gra wcielania się w rolę „Ręczne techniki drukarskie”Gra wcielania się w rolę „Ręczne techniki drukarskie”.
Gra wspiera rozwijanie umiejętności i zdobywanie wiadomości z zakresu wykańczania wyrobów włókienniczych w procesie ręcznego drukowania tkanin.
Audiobook „Zarys historii drukowania wyrobów włókienniczych na przełomie wieków”Audiobook „Zarys historii drukowania wyrobów włókienniczych na przełomie wieków”.
Atlas zawiera treści dotyczące rozwoju technik drukowania wyrobów włókienniczych. Materiał zawiera rys historyczny rozwoju ręcznych i maszynowych technik drukarskich.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu technik drukarskich.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑zasobu w ramach prowadzenia zajęć dydaktycznych.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Bibliografia i netografiaBibliografia i netografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Wskazówki do pracy z e‑materiałem
Opracowane w tym e‑materiale multimedia i ćwiczenia pomogą Ci w przygotowaniu się do egzaminu zawodowego oraz pracy w zawodzie operator maszyn w przemyśle włókienniczym i technik włókiennika.
Film edukacyjny „Dawne i nowoczesne techniki drukarskie” przedstawia ręczne i mechaniczne procesy drukarskie wykończania wyrobów włókienniczych zgodnie z ustalonymi procedurami i zasadami. Z filmu dowiesz się jak przygotować i wykonać druk sposobem ręcznym oraz poznasz nowoczesne maszyny drukarskie i zadania zawodowe operatora maszyn drukarskich. Wypisz pojęcia i terminy, które są dla Ciebie niezrozumiałe. Korzystając z internetu i innych dostępnych źródeł, uzupełnij informacje na temat typów procesów drukarskich. Odpowiedz na pytanie o dziedziny życia, w których mamy do czynienia z różnymi technikami drukarskimi, łącząc technikę drukarską z określonym obszarem rzeczywistości lub aktywności człowieka.
Atlas interaktywny „Maszyny i urządzenia drukarskie” przedstawia schematy maszyn i urządzeń do drukowania tkanin i dzianin z głównymi podzespołami tych maszyn oraz substancje barwiące stosowane do drukowania. Atlas pomoże Ci w analizie schematów maszyn drukarskich i rysowaniu elementów oraz zespołów maszyn. Na podstawie budowy lub techniki drukarskiej zaproponuj nowe nazwy dla maszyn i urządzeń drukarskich. Propozycje uzasadnij.
Gra wcielanie się w rolę „Ręczne techniki drukarskie” wspiera rozwijanie umiejętności i zdobywanie wiadomości z zakresu wykończania wyrobów włókienniczych w procesie ręcznego drukowania tkanin. Gra pozwoli Ci na poznanie ręcznych technik drukarskich i ułatwi rozwiązywanie problemów, które możesz napotkać przy wykonywaniu wydruków. Materiał multimedialny porządkuje zdobytą wcześniej w trakcie lekcji wiedzę i umiejętności. Wybierając warianty gry, staraj się ćwiczyć w tych dziedzinach, które w czasie lekcji lub podczas opracowywania materiału sprawiały Ci najwięcej trudności. Zadania wykorzystane w grze zawierają dużo podpowiedzi, objaśnień, które są pomocne w zrozumieniu tematyki zajęć.
Audiobook „Zarys historii drukowania wyrobów włókienniczych na przełomie wieków” zaprezentuje treści dotyczące rozwoju technik drukowania wyrobów włókienniczych. Materiał zawiera rys historyczny rozwoju ręcznych i maszynowych technik drukarskich. Na podstawie materiału multimedialnego odpowiedz na pytanie, czym jest drukowanie wyrobów włókienniczych. Przygotuj 10 pytań i odpowiedzi do audiobooka. Przygotuj w formie smsa lub maila komunikat dla kolegi, w którym zachęcisz go do przeczytania audiobooka „Zarys historii drukowania wyrobów włókienniczych na przełomie wieków” lub innego materiału multimedialnego. Podaj co najmniej pięć argumentów.
Na podstawie każdego materiału multimedialnego przygotuj po 10 pytań z odpowiedziami. Możesz podzielić pytania na kategorie łatwych i trudnych.
Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci zweryfikowanie wiedzy i uzyskanie szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Na ich podstawie możesz wypisać zagadnienia i pojęcia, które nie są dla Ciebie zrozumiałe lub w kontekście egzaminu wymagają uzupełnienia i pogłębienia.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści