Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Podstawowe techniki drukarskie

MOD.06. Wytwarzanie i wykończanie wyrobów włókienniczych – operator maszyn w przemyśle włókienniczym 815204, technik włókiennik 311932

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik włókiennikWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik włókiennik

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele i efekty kształcenia

E‑materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MOD.06. Wytwarzanie i wykończanie wyrobów włókienniczych: wykończanie wyrobów włókienniczych.

Wspiera osiąganie wybranego efektu kształcenia z jednostki efektów kształcenia

MOD.06.6. Obsługa maszyn i urządzeń wykończalniczych.

Korzystając z e‑materiału uczeń:

  1. dobiera technologie wykończania wyrobów włókienniczych,

  2. dobiera maszyny i urządzenia do wykończania wyrobów włókienniczych.

E‑materiał dotyczy zagadanień dla kwalifikacji MOD.06. Wytwarzanie i wykończanie wyrobów włókienniczych to kwalifikacje wyodrębnione w zawodach operatora maszyn w przemyśle włókienniczym 815204 i technika włókiennika 311932.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał Podstawowe techniki drukarskie składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

  1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  1. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.

Film edukacyjnyD1CakkwmbFilm edukacyjny „Dawne i nowoczesne techniki drukarskie”

Film przedstawia ręczne i mechaniczne procesy drukarskie służące do wykończania wyrobów włókienniczych zgodnie z ustalonymi procedurami i zasadami.

Atlas interaktywnyDrAytgRMKAtlas interaktywny „Maszyny i urządzenia drukarskie”

Atlas przedstawia schematy maszyn i urządzeń do drukowania tkanin i dzianin z głównymi podzespołami tych maszyn oraz substancje barwiące stosowane do drukowania.

Gra wcielanie się w rolęDXsX02ouLGra wcielanie się w rolę „Ręczne techniki drukarskie”

Gra wspiera rozwijanie umiejętności i zdobywanie wiadomości z zakresu wykończania wyrobów włókienniczych w procesie ręcznego drukowania tkanin. Pozwala uczącemu się na poznanie prostych ręcznych technik drukarskich.

AudiobookD12WgcZOdAudiobook „Zarys historii drukowania wyrobów włókienniczych na przełomie wieków”

Audiobook zawiera treści dotyczące rozwoju technik drukowania wyrobów włókienniczych. Materiał zawiera rys historyczny rozwoju ręcznych i maszynowych technik drukarskich.

  1. Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceDSDzMjXIdInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu wykorzystania podstawowych technik drukarskich w procesie wykończania wyrobów włókienniczych.

Słownik pojęćD60l6UQ0QSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

Przewodnik dla nauczycielaDU692qBfAPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

Przewodnik dla uczącego sięD7xGLm6NLPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

Netografia i BibliografiaDZ1mmG8n8Netografia i Bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

Instrukcja użytkowaniaD15ivTCh3Instrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodów: operatora maszyn w przemyśle włókienniczych i technika włókiennika.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik włókiennik

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces nauki. Ułatwi uczniom zapamiętywanie pojęć i poszerzy wiedzę z zakresu podstawowych technik drukarskich. Oto propozycje wykorzystania poszczególnych elementów zasobu w ramach lekcji w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

Praca uczniów podczas zajęć

Film edukacyjny - ,,Dawne i nowoczesne techniki drukarskie”

Praca całego zespołu klasowego

Nauczyciel prosi uczniów, by w trakcie oglądania filmu zwrócili szczególną uwagę na opisane w nim typy procesów drukarskich. W największym stopniu materiał multimedialny dotyczy sitodruku, jednej z najstarszym metod druku ręcznego. W materiale filmowym przedstawione są poszczególne etapy pracy, jednak komentarz słowny lub pisemny do prezentowanych treści jest bardzo ograniczony. Zadaniem uczniów jest wyodrębnienie poszczególnych etapów pracy tą metodą. Opisaniu czynności może towarzyszyć nadanie nazw własnych przez uczniów. Po obejrzeniu filmu nauczyciel daje uczniom 10 minut na uporządkowanie materiału. Uczniowie mogą sporządzać notatki w formie mapy myśli, w zależności od pomysłów i kreatywności mogą przedstawić proces wyłącznie w formie notatki graficznej. W ramach podsumowania nauczyciel prosi uczniów o przedstawienie propozycji nazwania poszczególnych etapów pracy metodą sitodruku. Zapisuje propozycje na plakacie/tablicy interaktywnej. Po dyskusji z uczniami ustalana jest lista czynności, które składają się na proces drukarski metodą sitodruku. W dalszym etapie pracy wyodrębnione czynności zostaną opatrzone nazwami zaproponowanymi przez uczniów. Nauczyciel w podsumowaniu lekcji podaje nazwy obowiązujące, fachowe, ale uczniowie mogą je zestawić z własnymi propozycjami dla łatwiejszego zapamiętania. Uczniowie, którzy przedstawiali w trakcie lekcji najlepsze propozycje wyodrębnienia czynności oraz ich nazw mogą zostać nagrodzeni ocenami lub punktami za aktywność.

Praca w grupach

Nauczyciel może zaproponować klasie pracę metodą grup eksperckich, która jest szczególnie przydatna do aktywnego  grupowego  zapoznawania się  z nową, wybraną na  zajęcia,  partią materiału. Uczniowie zapoznają się z treścią  materiałów multimedialnych. Na ich podstawie pracują w grupach nad typami procesów drukarskich. Grupa I - zbiera informacje na temat druku ręcznego, Grupy II, III, IV - kolejno nad drukiem wałowym, drukiem filmowym i drukiem natryskowym.  Grupa V opracowuje zagadnienia związane z treścią Audiobooka ,,Zarys historii drukowania wyrobów włókienniczych na przełomie wieków” . Zajęcia mogą zostać zaplanowane na dwie jednostki lekcyjne. Nauczyciel tworzy grupy równe pod względem liczby członków. Optymalnie powinno w ich skład wchodzić do 5 osób. Nauczyciel dzieli uczniów na tyle grup, ile jest tematów lub partii materiału do opracowania. Każda grupa ma za zadanie opracowanie jednego zagadnienia. Ważne jest, by liczba grup była taka sama, jak liczba uczniów w grupie. W drugim etapie, po przygotowaniu odpowiedzi i podsumowaniu w zakresie wyznaczonym przez nauczyciela, tworzone są nowe grupy, w taki sposób, by w każdej z nich był ekspert od jednego zagadnienia. Zadaniem każdego ucznia jest zaprezentowanie efektów pracy i swojej wiedzy wyniesionej z pierwszego etapu pracy. Ekspert przekazuje wiedzę w swoim zakresie  pozostałym członkom grupy. Przy takiej kolejności realizacji zadań bardzo ważna jest aktywność uczniów na pierwszym etapie, ponieważ w nowych grupach jeden uczeń jest ekspertem od jednego zagadnienia. Uczniowie już nie mogą korzystać ze źródeł, opierają się tylko na tych opracowaniach i notatkach, które wypracowali w pierwszym etapie pracy. Ważne jest, by nauczyciel poinformował o tej zasadzie oraz kolejnej, równie ważnej, że podsumowaniem pracy będzie wybranie po jednym uczniu z każdej grupy, który będzie prezentował zagadnienie wybrane przez nauczyciela. Każda grupa zaprezentuje inne zagadnienie, żeby wszyscy uczniowie mogli sporządzić notatki i wysłuchać podsumowania wszystkich treści. Można zastosować zasadę, że cała grupa otrzymuje taką ocenę, jaką otrzymał uczeń wybrany do odpowiedzi. Można rozważyć, żeby do odpowiedzi wybrać uczniów pracujących najszybciej, o największym potencjale,  by uniknąć pretensji do ucznia wolniej pracującego, którego odpowiedź wpłynęła na ocenę pozostałych. Wspomniana zasada wpływa na mobilizację grupy, wszystkich jest członków, którzy wzajemnie się dyscyplinują i mobilizują do pracy. Na pierwszym i drugim etapie pracy uczniowie muszą być zaangażowani, każdy musi pracować, nauczyciel nie musi ich dyscyplinować, motywować do pracy. Można zastosować inną formę podsumowania. Uczniowie rozwiązują indywidualnie test, każdy uzyska oddzielą ocenę. Można zastosować dwie formy. Najpierw wybranie po jednym uczniu z każdej grupy do odpowiedzi, a w drugim etapie test. Można też rozważyć wystawienie średniej z tych dwóch ocen.

Każda grupa (z pięciu pierwotnie utworzonych)  pracuje nad hasłami do krzyżówki. Uczniowie mają pół godziny na zapoznanie się z treścią multimedium, następnie prezentują swoje propozycje haseł, które są zapisywane na tablicy. Otrzymują dodatkowe punkty, jeśli hasła tworzą dodatkowe rozwiązanie związane z tematyką materiału multimedialnego. Nauczyciel ocenia najlepsze propozycje.

Uczniowie pracują metodą dramy. Nauczyciel przekazuje każdej grupie jeden z typów procesów do zaprezentowania. Uczniowie prezentują w dowolnej formie wybrany proces. Mogą używać gestów, dostępnych w klasie przedmiotów, mimiki. Nie mogą używać słów, pisać podpowiedzi. Każda grupa przedstawia inscenizację wybranego procesu, a pozostali uczniowie odgadują i przekazują informację, co było dla nich największą podpowiedzią. Pracę  w tej formie można zaproponować klasie, która jest nadaktywna, dynamiczna w działaniu, w której dominują kinestetycy.

Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Wolniej pracujący  wypisują na podstawie materiału multimedialnego od 10 do 15 zagadnień, terminów, które są dla nich najtrudniejsze do zrozumienia a zarazem ważne dla omawianego materiału. Uczniowie uzasadniają swój wybór. Uczniowie pracujący w szybszym tempie w tym czasie również zapoznają się z treścią multimediów, a następnie cała klasa pracuje nad wyjaśnieniem zgłaszanych pojęć.

Można zaproponować uczniom następującą formę pracy. Po zapoznaniu się z materiałem filmowym, uczniowie otrzymują kartki, na których nauczyciel opisał podstawowe cztery typy procesów drukarskich, bez podawania ich nazwy. Zadaniem uczniów jest wskazanie nazwy procesu opisanego na kartce oraz ewentualne dodanie informacji, które wynikają z zapoznania się z materiałem multimedialnym.

Atlas interaktywny - ,,Maszyny i rządzenia drukarskie” uczniowie, indywidualnie lub w grupach 2‑osobowych analizują budowę maszyn drukarskich. Uczniowie szukają w budowie maszyn drukarskich oraz procesie drukowania uzasadnienia dla ich nazw oraz typów procesów drukarskich. Ewentualnie proponują własne nazwy na podstawie analizy budowy maszyn lub charakterystycznych czynności, które wykonują.

Gra wcielanie się w rolę: każdy uczeń indywidualnie przyjmuje rolę pracownika zakładu wykonującego wydruki na wyrobach włókienniczych. Jest to ciekawy interaktywny materiał sprawdzający wiedzę, uczniowie mogą uporządkować wiadomości, w szczególności w zakresach, które na podstawie lekcji sprawiały najwięcej trudności.

Audiobook - ,,Zarys historii drukowania wyrobów włókienniczych na przełomie wieków” Audiobook zawiera dość dużo treści, materiał jest dość obszerny, ale niewymagający dużej ingerencji nauczyciela, by go zrozumieć. Dlatego wskazaną formą przygotowania do lekcji jest metoda lekcji odwróconej. Uczniowie przygotowują w domu odpowiedzi na pytania do poszczególnych rozdziałów.

Na podstawie pierwszego rozdziału ,,Zarys historii drukowania wyrobów włókienniczych na przełomie wieków” grupa uczniów, pracujących w wolniejszym tempie, przygotowuje odpowiedzi na pytania dotyczące drukowania wyrobów włókienniczych. Co to jest drukowanie wyrobów włókienniczych, z jakich etapów się składa? Uczniowie odszukują również informacje na temat pierwszych drukowanych wyrobów  włókiennicze w Europie i Polsce.

Drugi rozdział ,,Podstawowe odmiany technologiczne druku” – zostaje również dany do opracowania uczniom pracującym w wolniejszym tempie. Na jego podstawie uczniowie przygotują odpowiedzi dotyczące druku bezpośredniego, druku wywabowego i druku ochronnego.

Zebranie informacji na temat ,,Rodzajów procesów drukarskich” to zadanie dla grupy uczniów pracujących w szybszym tempie. Wymaga zebrania informacji na temat form druku ręcznego, innych niż sitodruk, omówiony wcześniej na podstawie filmu edukacyjnego. Są to druk stemplowy, batik i bandhan. Na podstawie dalszej części rozdziału uczniowie powinni przygotować informacje na temat druków maszynowych.

Zadanie dla kolejnej grupy uczniów  pracujących w szybkim tempie polega na zebraniu informacji na temat ,,Odmian druku doskonalonych w trakcie rozwoju technologii drukarskich”.

,,Nowoczesne rozwiązania stosowane w druku maszynowym” oraz  ,,I co dalej?” to końcowe  rozdziały wymagające opracowania  przez wszystkich uczniów. Na ich podstawie uczniowie przygotują odpowiedź na pytanie ,,W jaki sposób postęp techniczno‑technologiczny w branży przemysłu mody oraz poszukiwanie sposobów na łatwe i szybkie powielanie obrazów spowodowało zmiany w procesach wytwarzania wyrobów drukowanych i przygotowania wzorów i matryc tych wyrobów”.

W trakcie przedstawiania efektów pracy poszczególnych grup, które może mieć dowolną formę (np. mapa myśli, prezentacja multimedialna, notatka graficzna), uczniowie z pomocą nauczyciela zbierają i porządkują treści, wymieniają się przygotowanymi materiałami oraz tworzą listę najważniejszych pojęć i zagadnień związanych z tematem, które są ważne w aspekcie praktycznym i teoretycznym, w kontekście egzaminu zawodowego i pracy, którą będą wykonywać w przyszłości.

Interaktywne materiały sprawdzające: uczniowie wspólnie wypełniają ćwiczenia (np. na klasowej tablicy interaktywnej) i na bieżąco konsultują odpowiedzi (praca zespołu klasowego). Test sprawdzający można zadać jako pracę domową. Utrwali on wiedzę uczniów w zakresie najważniejszych zagadnień z tego tematu oraz przygotuje do pytań na pisemnym egzaminie zawodowym.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

R3whiDf0JDkWP
(Uzupełnij).