Metody przetwarzania szkła
CES.04. Organizacja procesów wytwarzania wyrobów ze szkła - Technik technologii szkła 311925
Przewodnik dla uczącego się
Wprowadzenie
Celem Przewodnika dla uczącego się jest przedstawienie e‑materiału dla kształcenia zawodowego w prosty i przystępny sposób. Przewodnik stanowi materiał pomocniczy w procesie samokształcenia i składa się z następujących elementów:
Spis treści
1. Ogólna koncepcja e‑materiału1. Ogólna koncepcja e‑materiału
2. Cele ogólne e‑materiału2. Cele ogólne e‑materiału
3. Struktura e‑materiału3. Struktura e‑materiału
3.1. Materiały multimedialne3.1. Materiały multimedialne
3.2. Obudowa dydaktyczna3.2. Obudowa dydaktyczna
4. Opis zawartości e‑materiału i powiązania między elementami e‑materiału4. Opis zawartości e‑materiału i powiązania między elementami e‑materiału
5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia
5.1. Instrukcja dla ucznia5.1. Instrukcja dla ucznia
5.2. Jak korzystać z e‑materiału?5.2. Jak korzystać z e‑materiału?
6. Opis materiałów sprawdzających6. Opis materiałów sprawdzających
7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Zapoznajmy się:
1. Ogólna koncepcja e‑materiału
Tytuł e‑materiału: Metody przetwarzania szkła.
Nazwa i symbol cyfrowy zawodów, w których e‑materiały mogą być wykorzystane:
Technik technologii szkła 311925
Kod i nazwa kwalifikacji: CES.04 Organizacja procesów wytwarzania wyrobów ze szkła.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Cele ogólne e‑materiału
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: technik technologii szkła 311925.
Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji: CES.04 Organizacja procesów wytwarzania wyrobów ze szkła:
- wykonywanie badań laboratoryjnych surowców szklarskich, szkła i wyrobów ze szkła,
- organizowanie i prowadzenie procesów wytwarzania wyrobów ze szkła,
- kontrolowanie przebiegu procesów technologicznych przemysłu szklarskiego.
Celem e‑materiału jest przedstawienie w zrozumiały i obrazowy sposób procesów obróbki, zdobienia, oraz przetwarzania szkła oraz wyrobów ze szkła. Służy poznaniu materiałów użytych podczas procesów oraz maszyn i urządzeń stosowanych w poszczególnych procesach.
E‑materiał jest wzbogacony zestawem ćwiczeń sprawdzających zasób wiedzy po zapoznaniu się z materiałami multimedialnymi oraz Słownikiem pojęć zawierającym podstawowe pojęcia związane z pracą technika technologii szkła.
Celem e‑materiału jest udostępnienie różnorodnych zasobów multimedialnych, które mogą być wykorzystywane w samodzielnym zdobywaniu wiedzy i umiejętności zawodowych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Struktura e‑materiału
3.1. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy oraz nabycie kompetencji zawodowych.
E‑materiał: Metody przetwarzania szkła składa się z trzech materiałów multimedialnych:
• Film edukacyjnyFilm edukacyjny: Zimna obróbka szkła,
• Sekwencje filmoweSekwencje filmowe: Techniki przetwarzania szkła,
• InfografikaInfografika: Przetwarzanie szkła i wyrobów ze szkła.
3.2. Obudowa dydaktyczna
• Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
• Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
• Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
• Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
• Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Opis zawartości merytorycznej e‑materiału i powiązania między jego elementami
W e‑materiale uczeń ma możliwość wykorzystania następujących materiałów multimedialnych:
• Film edukacyjnyFilm edukacyjny: Zimna obróbka szkła – prezentuje informacje dotyczące procesów cięcia różnych tafli szklanych za pomocą różnych operacji, np. automatyczny rozkrój szkła, rozkrój szkła z użyciem wody. Uczeń korzystający z danego materiału ma możliwość poznania aspektów związanych z procesami rozkroju różnych tafli szklanych, za pomocą różnych technik obróbki szkła.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- charakteryzowanie technik rozkroju szkła różnych tafli szklanych,
- dobieranie maszyn i urządzeń do rozkroju różnych tafli szklanych,
- organizowanie stanowiska pracy zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy podczas rozkroju szkła.
• Sekwencje filmoweSekwencje filmowe: Techniki przetwarzania szkła – prezentują krótkie sekwencje filmowe dotyczące różnych technik obróbki, zdobienia oraz przetwarzania szkła i wyrobów ze szkła. Uczeń korzystający z ma gotowy zbiór filmów w formie krótkich sekwencji do wykorzystania, aby mógł się zapoznać z procesami obróbki, zdobienia i przetwarzania szkła i wyrobów ze szkła. Uczeń korzystając z danego materiału multimedialnego, może pracować w swoim tempie – przeglądać, zatrzymywać, powtarzać materiał audiowizualny wraz z komentarzem tekstowym.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- dobieranie technik obróbki, zdobienia i przetwórstwa szkła i wyrobów ze szkła,
- charakteryzowanie technik obróbki, zdobienia i przetwórstwa szkła i wyrobów ze szkła, -opisywanie pracy maszyn i urządzeń stosowanych podczas obróbki, zdobienia i przetwórstwa szkła i wyrobów ze szkła,
- charakteryzowanie pracy maszyn i urządzeń stosowanych podczas obróbki, zdobienia i przetwórstwa szkła i wyrobów ze szkła,
- charakteryzowanie zasad technologicznych podczas obróbki, zdobienia i przetwórstwa szkła i wyrobów ze szkła,
- stosowanie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy podczas obróbki, zdobienia i przetwórstwa szkła i wyrobów ze szkła.
• InfografikaInfografika: Przetwarzanie szkła i wyrobów ze szkła – przedstawia maszyny i urządzenia stosowane w technikach obróbki, zdobienia oraz przetwórstwa szkła i wyrobów ze szkła. Uczeń korzystający z danego materiału multimedialnego ma gotowy zbiór interaktywnych infografik maszyn i urządzeń wraz z charakterystykami technicznymi do wykorzystania.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- dobieranie maszyn i urządzeń przemysłu szklarskiego do obróbki, zdobienia i przetwarzania szkła i wyrobów ze szkła,
- charakteryzowanie parametrów technicznych maszyn i urządzeń stosowanych podczas obróbki, zdobienia i przetwarzania szkła i wyrobów ze szkła.
Wskazane materiały multimedialne wraz z obudową dydaktyczną są powiązane ze względu na osiągnięcie ogólnego celu opracowanego e‑materiału. Jest to nowoczesna pomoc dla uczącego się wspomagająca proces uczenia się/samokształcenia. Przedstawione elementy składowe e‑materiału stanowią całość obrazującą procesy obróbki, zdobienia oraz przetwarzania szkła i wyrobów ze szkła.
W obecnej dobie rozwoju gospodarczego świata – szkło i wyroby ze szkła zajmują jedno z czołowych miejsc na liście materiałów stosowanych w gospodarce. Szkło płaskie odprężone stanowi obecnie jeden z podstawowych materiałów konstrukcyjnych, powszechnie stosowanych w różnych gałęziach przemysłu. Znajduje ono szerokie zastosowanie m.in. w budownictwie, przemyśle samochodowym, przemyśle meblarskim, gospodarstwie domowym i aranżacji wnętrz.
Wyroby ze szkła mają zastosowanie w naszym życiu codziennym, jako typowe szkło lub też są elementem konstrukcyjnym wyrobów użytkowych, które nas otaczają. Znaczące miejsce w dziedzinie przetwarzania szkła ma obróbka mechaniczna tafli szklanych, nie ma produktu bez rozkroju. Cięcie na formatki to pierwszy etap tzw. zimnej obróbki szkła.
W kolejnych etapach przetwarzania powstaje gotowy wyrób szklany. Technik technologii szkła dobiera rodzaj szkła odpowiednio do wykonywanych prac, przygotowuje szkło do montażu, decyduje o wykonaniu w zakresie przetwarzania szkła, zgodnie z projektem oraz prowadzi dokumentację z wykonanych prac produkcyjnych.
Uczący się ma też możliwość po zapoznaniu się z danymi materiałami multimedialnymi wykonania ćwiczeń powiązanych z materiałami w myśl metody dydaktycznej – utrwalanie nabytej wiedzy, a następnie dokonania samooceny i kontroli własnej wiedzy poprzez wykonanie interaktywnego testu sprawdzającego. Obudowa dydaktyczna w formie Netografii oraz bibliografii warunkuje poszerzenie swoich nabywanych wiadomości i umiejętności, uczący się może czytać wskazaną literaturę branżową – doskonaląc własne kompetencje zawodowe.
E‑materiał jako pomoc dydaktyczna dla uczniów zawodu szkolnictwa branżowego: technik technologii szkła służy nowoczesnemu kształceniu zawodowemu, by w zmieniającym się świecie informatyzacji i rozwoju przemysłu 4.0 w atrakcyjny sposób dostarczać uczniom treści zgodne z aktualną wiedzą i rozwojem technologii przemysłowej.
E‑materiał jest odpowiedzią na potrzeby dzisiejszego uczącego się, jego mentora oraz pracodawców – zainteresowanych przygotowaniem pracowników do pracy zawodowej i pozyskaniem wykwalifikowanej, młodej kadry pracowniczej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia
5.1. Instrukcja dla uczącego się
Drogi uczniu!
Do Twojej dyspozycji zostają oddane e‑materiały do kształcenia zawodowego. Na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej znajdują się materiały multimedialne, z których możesz korzystać, ucząc się sam, pracując na zajęciach, czy przygotowując się do egzaminu zawodowego, egzaminu eksternistycznego.
Uruchomienie platformy: Upewnij się, że masz wystarczającą ilość wolnej pamięci na komputerze, urządzeniu podczas korzystania, czy Twoje urządzenie jest podłączone do stabilnej i szybkiej sieci Wi‑Fi.
Obsługa: Strona główna e‑materiału zawiera zakładki z aktywnymi materiałami multimedialnymi. Poszczególne zakładki możesz otwierać, a następnie oglądać, przeglądać, zatrzymywać, ponownie uruchamiać lub czytać informacje zawarte w materiale. Dodatkowo każdy z materiałów multimedialnych zawiera połączone z nimi ćwiczenia, które możesz wykonać celem sprawdzenia się po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Po zaznajomieniu się z wszystkimi przypisanymi materiałami możesz przenieść się do sprawdzających materiałów interaktywnych i wykonać test sprawdzający stan swojej wiedzy z danego zakresu e‑materiału. Ćwiczenia oraz materiały testu dadzą Ci informację zwrotną na temat zdobytej wiedzy i możliwości ponownego wykonania ćwiczeń. Na koniec możesz zapoznać się z przypisaną Netografią i bibliografią, która może być wyjściem dla Ciebie do własnego dalszego doskonalenia się.
5.2. Jak korzystać z e‑materiału?
Drogi uczniu – zachęcamy do samodzielnego uczenia się, rozwijania swoich umiejętności, kształtowania dobrych nawyków i poszerzania swoich zainteresowań.
Gdy jednak uczymy się sami – wymaga to od nas wewnętrznej motywacji i zaangażowania, a także samodzielnego kierowania własnym procesem nauki.
Dlatego zachęcamy Cię do własnej pracy z materiałami multimedialnymi.
Podajemy kilka naszych propozycji metod skutecznej nauki:
Zrób własne notatki - w notatce można zapisać praktycznie dowolny rodzaj informacji.
Oto kilka pomysłów na dobry początek:
- wypisz pojęcia, nazwy lub procesy, z którymi spotykasz się po raz pierwszy lub nagraj własną notatkę audio,
- adnotuj zdjęcia i informacje w plikach PDF, aby szybko komunikować się z zespołami pracującymi zdalnie, kolegami uczącymi się tych samych treści,
- zrób zdjęcia tablic i notatek w trakcie sesji burzy mózgów, następnie możesz używać komputera, telefonu, lub tabletu do przeglądania ich w dowolnej chwili lub uzupełnienia wypracowanych już własnych notatek. Aby przygotować notatkę, należy poddać analizie materiał, którego się uczysz. Robienie swoich notatek rozwija: umiejętność organizowania i porządkowania treści, krytycznego i logiczne myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania. Notatki ułatwiają skupienie, zapamiętywanie, przypominanie i przekazywanie treści, których się uczysz.
Notatki w danym e‑materiale możesz sporządzać, zapoznając się z każdym tu proponowanym multimedium, np. Filmem edukacyjnym, Sekwencjami filmowymi, czy Infografikami. Na ich podstawie możesz wypisywać ważne z twojego punktu widzenia wiadomości z filmu, możesz wypisywać pojęcia z filmu, czy opracować notatki z infografik maszyn i urządzeń stosowanych w obróbce, zdobieniu i przetwórstwie szkła i wyrobów ze szkła.
Opracuj rysunki – masz tu całkowitą swobodę w formie rysunku, czy będzie to schemat, mapa, odwzorowanie elementów, czy inna własna wizja obejrzanego i odsłuchanego materiału. Rysowanie w miarę uczenia się wymaga abstrakcyjnego i metaforycznego myślenia o treści, co pomaga zachować i zrozumieć ją głębiej. Rysunek stanowi użyteczną notatkę szczególnie przy powtórzeniu materiału.
Skuteczną formą nauki może być tworzenie rysunków w formie mapy myśli. Weź kartkę – w centrum zapisz główny temat poddany analizie, może być wykonany w formie obrazka, symbolu lub zapisu hasła, od niego rysujesz sieć połączeń/skojarzeń, które odzwierciedlają tok myślenia, poznawane przez Ciebie treści. Dodatkowo na mapie myśli możesz notować zagadnienia, które chcesz zapamiętać (za pomocą powiązań strzałkami lub liniami), tzw. klucze, które wyodrębnisz z materiału multimedialnego. Sporządzona w ten sposób mapa myśli ma strukturę promienistą, która odwzorowuje ciąg Twoich skojarzeń wychodzących od centralnego słowa kluczowego, jakie chcesz zapamiętać.
Proste rysunki możesz wykonywać zapoznając się z multimedium Infografik, następnie możesz rysunki wzbogacać dodatkowymi opisami np. parametrami technologicznymi.
Stwórz swoje własne fiszki (ręcznie lub komputerowo) – to doskonała pomoc w samodzielnej nauce. Fiszki, to małe karteczki, na których wypisujesz ważne dla Ciebie informacje w trakcie przeglądania materiałów multimedialnych. Widząc lub słysząc ważną dla Ciebie informację, możesz ją zapisać na fiszce, możesz w niej dopisać pytania, w trakcie późniejszego uczenia się. Jednym ze sposobów na przyspieszenie uczenia się, jest użycie kolorów w trakcie tworzenia fiszek.
Fiszki możesz umieszczać w widocznych dla siebie miejscach np. na tablicy korkowej nad Twoim biurkiem, aby więcej z nich zapamiętywać czy selekcjonować treści poprzez wzmożony kontakt wzrokowo–myślowy, możesz je też uzupełniać o nowe wiadomości, czy łączyć w celu opracowania procesu, schematu. Dany sposób wspomaga umiejętność selektywnego odbierania informacji, jak i samego uczenia się.
Materiały w formie fiszek twórz oglądając Film edukacyjny, czy Sekwencje filmowe – wypisuj na fiszkach ważne informacje, czy słownictwo zawodowe, które będziesz mógł sprawdzić w Słowniku pojęciowym danego e‑materiału.
Drogi uczniu z danego e‑materiału i jego zasobów możesz korzystać przy własnej, indywidualnej nauce, np.
• Film edukacyjnyFilm edukacyjny: Zimna obróbka szkła – prezentuje informacje dotyczące procesów cięcia różnych tafli szklanych za pomocą różnych operacji, np. automatyczny rozkrój szkła, rozkrój szkła z użyciem wody.
Z treści materiału filmowego możesz wykonać mapę mentalną poszczególnych procesów rozkroju szkła, możesz wypisać treści, które są ciężkie do zrozumienia i na lekcji wraz z nauczycielem w formie dyskusji będziecie mogli wyjaśnić swoje wątpliwości, czy wykonać zadania przydzielone przez nauczyciela, np. schemat z rozkroju szkła.
• Sekwencje filmoweSekwencje filmowe: Techniki przetwarzania szkła – prezentują krótkie sekwencje filmowe dotyczące różnych technik obróbki, zdobienia oraz przetwarzania szkła i wyrobów ze szkła.
Na podstawie Sekwencji filmowych możesz zapoznać się z technikami obróbki, zdobienia i przetwarzania szkła i wyrobów ze szkła. Wykonaj własne notatki z poszczególnych technik, możesz to wzbogacić swoimi rysunkami, tak abyś przyswoił wiedzę zawodową.
• InfografikaInfografika: Przetwarzanie szkła i wyrobów ze szkła – przedstawia maszyny i urządzenia stosowane w technikach obróbki, zdobienia oraz przetwórstwa szkła i wyrobów ze szkła.
Możesz sam opracować własnoręczną infografikę, celem powtórzenia wiadomości z zakresu maszyn i urządzeń stosowanych w obróbce, zdobieniu i przetwarzaniu szkła i wyrobów ze szkła.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
6. Opis materiałów sprawdzających
W e‑materiale masz możliwość korzystania z testu ćwiczeniowego stanowiącego podsumowującą całość pracy oraz wykonania ćwiczeń powiązanych z danymi multimediami, coś w rodzaj ćwiczeń utrwalająco‑sprawdzających:
• Test ćwiczeniowy. Tytuł: Sprawdź się! Metody przetwarzania szkła – test składający się z 12 zadań zamkniętych. Test utrwalający wiedzę w zakresie zagadnień e‑materiału, przygotowuje do rozwiązywania zadań na teoretycznym egzaminie zawodowym.
• Ćwiczenia utrwalająco–sprawdzające, mają stanowić dla Ciebie inspiracje ćwiczeniowe, z którymi możecie spotkać się w przyszłej pracy zawodowej. Spróbuj się sprawdzić, zachęcamy.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
7. Minimalne wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści