Metody przetwarzania szkła
CES.04. Organizacja procesów wytwarzania wyrobów ze szkła - Technik technologii szkła 311925
Przewodnik dla nauczyciela
Wprowadzenie
Drodzy Nauczyciele!
„Nowoczesne kształcenie stawia nauczyciela w roli mentora. Odejście nauczyciela od roli „dostarczyciela” wiedzy, który przy tablicy prowadzi wykład, pozwala na rozbudzenie kreatywności uczniów i postawienie ich w roli poszukiwaczy wiedzy” (Koncepcja e‑materiałów do kształcenia zawodowego.).
Celem Przewodnika dla nauczyciela jest przedstawienie e‑materiału: Metody przetwarzania szkła dla kształcenia zawodowego zawartego na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej, z którego nauczyciel i uczeń z mogą korzystać podczas zajęć kształcenia zawodowego oraz poza zajęciami, np. w ramach pracy domowej, przygotowania się do lekcji, czy egzaminu zawodowego.
Nauczycielu, mamy nadzieję, że e‑materiały pozwolą Ci zwiększyć efektywność nauczania. Przewodnik zbudowany jest z następujących elementów:
Spis treści
1. Ogólna koncepcja e‑materiału1. Ogólna koncepcja e‑materiału
2. Cele ogólne e‑matriału2. Cele ogólne e‑matriału
3. Struktura e‑materiału3. Struktura e‑materiału
3.1. Materiały multimedialne3.1. Materiały multimedialne
3.2. Obudowa dydaktyczna3.2. Obudowa dydaktyczna
4. Opis zawartości merytorycznej e‑materiału i powiązania między elementami e‑materiału4. Opis zawartości merytorycznej e‑materiału i powiązania między elementami e‑materiału
5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia
5.1. Organizowanie pracy uczniów indywidualnej, w grupach i w zespole podczas zajęć5.1. Organizowanie pracy uczniów indywidualnej, w grupach i w zespole podczas zajęć
5.2. Organizowanie pracy uczniów indywidualnej, w grupach i w zespole poza zajęciami5.2. Organizowanie pracy uczniów indywidualnej, w grupach i w zespole poza zajęciami
5.3. Indywidualizowanie pracy w uczniem/uczniami podczas lekcji i poza nimi5.3. Indywidualizowanie pracy w uczniem/uczniami podczas lekcji i poza nimi
5.4. Organizowanie pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych5.4. Organizowanie pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych
6. Opis materiałów sprawdzających6. Opis materiałów sprawdzających
7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
1. Ogólna koncepcja e‑materiału
E‑materiału: Metody przetwarzania szkła wspiera osiąganie efektów kształcenia z wybranych jednostek kształcenia określonych dla kwalifikacji CES.04 Organizacja procesów wytwarzania wyrobów ze szkła:
CES.04.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
CES.04.2. Podstawy produkcji szkła oraz wyrobów ze szkła
CES.04.3. Procedury jakościowe w produkcji szkła oraz wyrobów ze szkła
CES.04.6. Prowadzenie procesów formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła,
wyodrębnionej w zawodzie szkolnictwa branżowego: technik technologii szkła 311925.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Cele ogólne e‑materiału
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: technik technologii szkła 311925. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji CES.04. Organizacja procesów wytwarzania wyrobów ze szkła:
- wykonywanie badań laboratoryjnych surowców szklarskich, szkła i wyrobów ze szkła,
- organizowanie i prowadzenie procesów wytwarzania wyrobów ze szkła,
- kontrolowanie przebiegu procesów technologicznych przemysłu szklarskiego.
Celem e‑materiału jest przedstawienie w zrozumiały i obrazowy sposób procesów obróbki, zdobienia, oraz przetwarzania szkła oraz wyrobów ze szkła. Służy poznaniu materiałów użytych podczas procesów oraz maszyn i urządzeń stosowanych w poszczególnych procesach.
E‑materiał ma stanowić pomoc w procesie nauczania/uczenia się w ww. zawodzie, a także wspierać osiąganie wybranych efektów kształcenia poprzez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego, rozwój kompetencji komunikacyjno–cyfrowych, lepsze dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się, a tym samym przyczynić się do poprawy efektywności pracy dydaktyczno–wychowawczej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Struktura e‑materiału
3.1. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy oraz nabycie kompetencji zawodowych. E‑materiał: Metody przetwarzania szkła składa się z trzech materiałów multimedialnych:
• Film edukacyjnyFilm edukacyjny: Zimna obróbka szkła,
• Sekwencje filmoweSekwencje filmowe: Techniki przetwarzania szkła,
• InfografikaInfografika: Przetwarzanie szkła i wyrobów ze szkła.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3.2. Obudowa dydaktyczna
• Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu technik obróbki, zdobienia i przetwarzania szkła.
• Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
• Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału dla kształcenia zawodowego zawartego na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej. Przewodnik zawiera opis materiałów multimedialnych, które mają pomóc nauczycielowi w procesie kształcenia – czyli organizowania procesu nabywania przez uczniów wiedzy i umiejętności, ich sprawdzania jako elementu końcowego tego procesu lub diagnozującego – jaką wiedzę i umiejętności uczniowie już posiadają, aby potem indywidualizować proces kształcenia.
• Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
• Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Opis zawartości merytorycznej e‑materiału i powiązania między elementami e‑materiału
W e‑materiale nauczyciel ma możliwość wykorzystania następujących materiałów multimedialnych:
• Film edukacyjnyFilm edukacyjny: Zimna obróbka szkła – prezentuje informacje dotyczące procesów cięcia różnych tafli szklanych za pomocą różnych operacji, np. automatyczny rozkrój szkła, rozkrój szkła z użyciem wody.
Nauczyciel korzystający z danego materiału ma możliwość konwersacji z uczniami na temat technik stosowanych do rozkroju tafli szklanych, tematyki związanej z bezpieczeństwem i higieną pracy zastosowaną podczas rozkroju szkła.
Efekty kształcenia oraz kryteria weryfikacji właściwe dla materiału multimedialnego:
CES.04.2 Podstawy produkcji szkła oraz wyrobów ze szkła
CES.04.2.5) posługuje się przyrządami kontrolno–pomiarowymi stosowanymi w procesie produkcji szkła
CES.04.2.5.1) klasyfikuje przyrządy pomiarowe stosowane w procesie produkcji szkła i wyrobów ze szkła
CES.04.2.5.2) wskazuje przyrządy kontrolno‑pomiarowe do kontroli określonych parametrów produkcji szkła oraz wyrobów ze szkła
CES.04.2.5.3) odczytuje wskazania przyrządów kontrolno–pomiarowych stosowanych do oceny parametrów produkcji szkła oraz wyrobów ze szkła
CES.04.2.5.4) dokumentuje wyniki pomiarów parametrów produkcji szkła oraz wyrobów ze szkła
CES.04.2.5.5) analizuje wyniki pomiarów parametrów produkcji szkła oraz wyrobów ze szkła
CES.04.2.6) charakteryzuje układy sterowania pracą maszyn i urządzeń stosowane w procesie produkcji szkła i wyrobów ze szkła
CES.04.2.6.1) rozpoznaje oznaczenia elementów układów sterowania maszyn i urządzeń stosowanych w przemyśle szklarskim
CES.04.2.6.2) wyjaśnia zasady działania układów sterowania pracą maszyn i urządzeń stosowanych w przemyśle szklarskim
CES.04.2.6.3) odczytuje parametry pracy układów sterowania pracą maszyn i urządzeń stosowanych w przemyśle szklarskim
CES.04.2.7) stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań
CES.04.2.7.1) rozróżnia programy komputerowe do wykonywania zadań zawodowych
CES.04.2.7.2) sporządza raporty z wykonanych zadań zawodowych, wykorzystując programy komputerowe
CES.04.2.7.3) sporządza rysunki techniczne, wykorzystując programy komputerowe
CES.04.6. Prowadzenie procesów formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.04.6.1) posługuje się dokumentacją technologiczną procesów formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.04.6.1.1) dobiera metody formowania różnych wyrobów ze szkła
CES.04.6.1.2) odczytuje parametry technologiczne procesów formowania wyrobów ze szkła
CES.04.6.1.3) ocenia wpływ właściwości masy szklanej na proces formowania wyrobów ze szkła
CES.04.6.1.4) dobiera techniki wykańczania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.04.6.1.5) wykonuje procesy formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania różnych wyrobów ze szkła zgodnie z dokumentacją technologiczną
CES.04.6.2) określa zdolności produkcyjne maszyn i urządzeń stosowanych w procesach formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.04.6.2.1) wymienia wskaźniki produkcyjne maszyn i urządzeń stosowanych w procesach formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.04.6.2.2) oblicza zdolności produkcyjne maszyn i urządzeń w procesach formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.04.6.2.3) szacuje wielkość odpadu produkcyjnego
CES.04.6.3) nadzoruje procesy formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła oraz zdobienia szkła różnymi technikami
CES.04.6.3.1) przedstawia przebieg procesów produkcyjnych formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.04.6.3.2) określa zakres prac podczas formowania, wykańczania, przetwarzania i zdobienia wyrobów ze szkła
CES.04.6.3.3) ustala harmonogramy procesów formowania, wykańczania, przetwarzania i zdobienia wyrobów ze szkła
CES.04.6.3.4) organizuje stanowisko pracy zgodnie z prawidłową eksploatacją maszyn i urządzeń do formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.04.6.3.5) planuje konserwację maszyn i urządzeń do sterowania procesami technologicznymi i kontrolowania procesów technologicznych
CES.04.6.3.6) sprawdza parametry zgodności procesów formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.04.6.3.7) ocenia jakość wyrobów ze szkła po procesach formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania
CES.04.6.4) dokumentuje przebieg procesów formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.04.6.4.1) prowadzi ewidencję dokumentacyjną procesu formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.04.6.4.2) sporządza raporty produkcyjne procesów formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.04.6.4.3) opracowuje raporty zmianowe procesów formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.04.6.4.4) interpretuje wskaźniki technologiczne i jakościowe procesów produkcyjnych.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- charakteryzowanie technik rozkroju szkła różnych tafli szklanych,
- dobieranie maszyn i urządzeń do rozkroju różnych tafli szklanych,
- organizowanie stanowiska pracy zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy podczas rozkroju szkła.
• Sekwencje filmoweSekwencje filmowe: Techniki przetwarzania szkła – prezentują krótkie sekwencje filmowe dotyczące różnych technik obróbki, zdobienia oraz przetwarzania szkła i wyrobów ze szkła.
Nauczyciel korzystający z danego materiału multimedialnego ma gotowy zbiór filmów do wykorzystania w swojej pracy dydaktycznej.
Efekty kształcenia oraz kryteria weryfikacji właściwe dla materiału multimedialnego:
CES.04.2 Podstawy produkcji szkła oraz wyrobów ze szkła
CES.04.2.6) charakteryzuje układy sterowania pracą maszyn i urządzeń stosowane w procesie produkcji szkła i wyrobów ze szkła
CES.04.2.6.1) rozpoznaje oznaczenia elementów układów sterowania maszyn i urządzeń stosowanych w przemyśle szklarskim
CES.04.2.6.2) wyjaśnia zasady działania układów sterowania pracą maszyn i urządzeń stosowanych w przemyśle szklarskim
CES.04.2.6.3) odczytuje parametry pracy układów sterowania pracą maszyn i urządzeń stosowanych w przemyśle szklarskim
CES.04.2.7) stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań
CES.04.2.7.1) rozróżnia programy komputerowe do wykonywania zadań zawodowych
CES.04.2.7.2) sporządza raporty z wykonanych zadań zawodowych, wykorzystując programy komputerowe
CES.04.2.7.3) sporządza rysunki techniczne, wykorzystując programy komputerowe
CES.04.6. Prowadzenie procesów formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.04.6.1) posługuje się dokumentacją technologiczną procesów formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.04.6.1.1) dobiera metody formowania różnych wyrobów ze szkła
CES.04.6.1.2) odczytuje parametry technologiczne procesów formowania wyrobów ze szkła
CES.04.6.1.3) ocenia wpływ właściwości masy szklanej na proces formowania wyrobów ze szkła
CES.04.6.1.4) dobiera techniki wykańczania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.04.6.1.5) wykonuje procesy formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania różnych wyrobów ze szkła zgodnie z dokumentacją technologiczną
CES.04.6.2) określa zdolności produkcyjne maszyn i urządzeń stosowanych w procesach formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.04.6.2.1) wymienia wskaźniki produkcyjne maszyn i urządzeń stosowanych w procesach formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.04.6.2.2) oblicza zdolności produkcyjne maszyn i urządzeń w procesach formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.04.6.2.3) szacuje wielkość odpadu produkcyjnego
CES.04.6.3) nadzoruje procesy formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła oraz zdobienia szkła różnymi technikami
CES.04.6.3.1) przedstawia przebieg procesów produkcyjnych formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.04.6.3.2) określa zakres prac podczas formowania, wykańczania, przetwarzania i zdobienia wyrobów ze szkła
CES.04.6.3.3) ustala harmonogramy procesów formowania, wykańczania, przetwarzania i zdobienia wyrobów ze szkła
CES.04.6.3.4) organizuje stanowisko pracy zgodnie z prawidłową eksploatacją maszyn i urządzeń do formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.04.6.3.5) planuje konserwację maszyn i urządzeń do sterowania procesami technologicznymi i kontrolowania procesów technologicznych
CES.04.6.3.6) sprawdza parametry zgodności procesów formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.04.6.3.7) ocenia jakość wyrobów ze szkła po procesach formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania
CES.04.6.4) dokumentuje przebieg procesów formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.04.6.4.1) prowadzi ewidencję dokumentacyjną procesu formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.04.6.4.2) sporządza raporty produkcyjne procesów formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.04.6.4.3) opracowuje raporty zmianowe procesów formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.04.6.4.4) interpretuje wskaźniki technologiczne i jakościowe procesów produkcyjnych.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- dobieranie technik obróbki, zdobienia i przetwórstwa szkła i wyrobów ze szkła,
- charakteryzowanie technik obróbki, zdobienia i przetwórstwa szkła i wyrobów ze szkła,
- opisywanie pracy maszyn i urządzeń stosowanych podczas obróbki, zdobienia i przetwórstwa szkła i wyrobów ze szkła,
- charakteryzowanie pracy maszyn i urządzeń stosowanych podczas obróbki, zdobienia i przetwórstwa szkła i wyrobów ze szkła,
- charakteryzowanie zasad technologicznych podczas obróbki, zdobienia i przetwórstwa szkła i wyrobów ze szkła,
- stosowanie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy podczas obróbki, zdobienia i przetwórstwa szkła i wyrobów ze szkła.
• InfografikaInfografika: Przetwarzanie szkła i wyrobów ze szkła – przedstawia maszyny i urządzenia stosowane w technikach obróbki, zdobienia oraz przetwórstwa szkła i wyrobów ze szkła.
Nauczyciel korzystający z danego materiału multimedialnego ma gotowy zbiór interaktywnych infografik maszyn i urządzeń wraz z charakterystykami technicznymi do wykorzystania w swojej pracy dydaktycznej.
Efekty kształcenia oraz kryteria weryfikacji właściwe dla materiału multimedialnego:
CES.04.2 Podstawy produkcji szkła oraz wyrobów ze szkła
CES.04.2.6) charakteryzuje układy sterowania pracą maszyn i urządzeń stosowane w procesie produkcji szkła i wyrobów ze szkła
CES.04.2.6.1) rozpoznaje oznaczenia elementów układów sterowania maszyn i urządzeń stosowanych w przemyśle szklarskim
CES.04.2.6.2) wyjaśnia zasady działania układów sterowania pracą maszyn i urządzeń stosowanych w przemyśle szklarskim
CES.04.2.6.3) odczytuje parametry pracy układów sterowania pracą maszyn i urządzeń stosowanych w przemyśle szklarskim
CES.04.2.7) stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań
CES.04.2.7.1) rozróżnia programy komputerowe do wykonywania zadań zawodowych
CES.04.2.7.2) sporządza raporty z wykonanych zadań zawodowych, wykorzystując programy komputerowe
CES.04.2.7.3) sporządza rysunki techniczne, wykorzystując programy komputerowe
CES.04.6. Prowadzenie procesów formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.04.6.2) określa zdolności produkcyjne maszyn i urządzeń stosowanych w procesach formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.04.6.2.1) wymienia wskaźniki produkcyjne maszyn i urządzeń stosowanych w procesach formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.04.6.2.2) oblicza zdolności produkcyjne maszyn i urządzeń w procesach formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.04.6.2.3) szacuje wielkość odpadu produkcyjnego
CES.04.6.3) nadzoruje procesy formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła oraz zdobienia szkła różnymi technikami
CES.04.6.3.1) przedstawia przebieg procesów produkcyjnych formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.04.6.3.2) określa zakres prac podczas formowania, wykańczania, przetwarzania i zdobienia wyrobów ze szkła
CES.04.6.3.3) ustala harmonogramy procesów formowania, wykańczania, przetwarzania i zdobienia wyrobów ze szkła
CES.04.6.3.4) organizuje stanowisko pracy zgodnie z prawidłową eksploatacją maszyn i urządzeń do formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.04.6.3.5) planuje konserwację maszyn i urządzeń do sterowania procesami technologicznymi i kontrolowania procesów technologicznych
CES.04.6.3.6) sprawdza parametry zgodności procesów formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.04.6.3.7) ocenia jakość wyrobów ze szkła po procesach formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- dobieranie maszyn i urządzeń przemysłu szklarskiego do obróbki, zdobienia i przetwarzania szkła i wyrobów ze szkła,
- charakteryzowanie parametrów technicznych maszyn i urządzeń stosowanych podczas obróbki, zdobienia i przetwarzania szkła i wyrobów ze szkła.
Wskazane materiały multimedialne wraz z obudową dydaktyczną są powiązane ze względu na osiągnięcie ogólnego celu opracowanego e‑materiału.
Jest to nowoczesna pomoc dydaktyczna wspomagająca proces uczenia się/ nauczania.
Przedstawione elementy składowe e‑materiału stanowią całość obrazującą procesy obróbki, zdobienia oraz przetwarzania szkła i wyrobów ze szkła. W obecnej dobie rozwoju gospodarczego świata szkło i wyroby ze szkła zajmują jedno z czołowych miejsc na liście materiałów stosowanych w gospodarce. Szkło płaskie odprężone stanowi obecnie jeden z podstawowych materiałów konstrukcyjnych, powszechnie stosowanych w różnych gałęziach przemysłu. Znajduje ono szerokie zastosowanie m.in. w budownictwie, przemyśle samochodowym, przemyśle meblarskim, gospodarstwie domowym i aranżacji wnętrz. Wyroby ze szkła mają zastosowanie w naszym życiu codziennym, jako typowe szkło lub też są elementem konstrukcyjnym wyrobów użytkowych, które nas otaczają. Znaczące miejsce w dziedzinie przetwarzania szkła ma obróbka mechaniczna tafli szklanych, nie ma produktu bez rozkroju. Cięcie na formatki to pierwszy etap tzw. zimnej obróbki szkła. W kolejnych etapach przetwarzania powstaje gotowy wyrób szklany. Technik technologii szkła dobiera rodzaj szkła odpowiednio do wykonywanych prac, przygotowuje szkło do montażu, decyduje o wykonaniu w zakresie przetwarzania szkła, zgodnie z projektem oraz prowadzi dokumentację z wykonanych prac produkcyjnych. Uczący się ma też możliwość po zapoznaniu się z danymi materiałami multimedialnymi wykonania ćwiczeń w formie interaktywnych materiałów sprawdzających w myśl metody dydaktycznej – utrwalanie nabytej wiedzy, a następnie dokonania samooceny i kontroli własnej wiedzy. W Interaktywnych materiałach sprawdzających znajduje się test ćwiczeniowy składający się z 12 zadań testowych oraz powiązane ćwiczenia – łącznie 9 zadań ćwiczeniowych. Wszystkie ćwiczenia z Interaktywnych materiałów sprawdzających stanowią podsumowującą całość pracy z e‑materiałem. Obudowa dydaktyczna w formie Netografii oraz bibliografii warunkuje proces samokształcenia uczącego się.
E‑materiał jako pomoc dydaktyczna dla uczniów zawodu szkolnictwa branżowego: technik technologii szkła służy nowoczesnemu kształceniu zawodowemu, by w zmieniającym się świecie informatyzacji i rozwoju przemysłu 4.0 w atrakcyjny sposób dostarczać uczniom treści zgodne z aktualną wiedzą i rozwojem technologii przemysłowej.
E‑materiał jest odpowiedzią na potrzeby dzisiejszego uczącego się, jego mentora oraz pracodawców – zainteresowanych przygotowaniem pracowników do pracy zawodowej, pozyskaniem wykwalifikowanej, młodej kadry pracowniczej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej
5.1. Organizowania pracy uczniów indywidualnej, w grupach i w zespole podczas zajęć
- praca indywidualna uczniów – przykładem pracy indywidualnej uczniów może stać się Infografika: Przetwarzanie szkła i wyrobów ze szkła, na podstawie której uczeń może zapoznać się z maszynami i urządzeniami stosowanymi do obróbki, zdobienia i przetwarzania szkła i wyrobów ze szkła.
Uczniowie samodzielnie zapoznają się z poszczególnymi infografikami, a następnie mogą swoją wiedzę wykorzystać podczas pracy na lekcji, gdzie nauczyciel zleci dobór maszyn do określonego procesu technologicznego obróbki, zdobienia i przetwarzania szkła i wyrobów ze szkła.
- praca uczniów w grupach – nauczyciel na zajęciach dzieli uczniów na grupy, poszczególne grupy zapoznają się z filmem edukacyjnym i na jego podstawie wykonują przydzielone ćwiczenie.
Ćwiczenie dla grupy 1: Opracujcie mapę myśli związaną z automatycznym rozkrojem tafli szklanej.
Ćwiczenie dla grupy 2: Opracujcie mapę myśli związaną z rozkrojem szkła laminowanego.
Ćwiczenie dla grupy 3: Opracujcie mapę myśli związaną z rozkrojem szkła ognioodpornego.
Ćwiczenie dla grupy 4: Opracujcie mapę myśli związaną z rozkrojem szkła techniką waterjet.
Każda z grup pracuje zgodnie z zasadami pracy grupowej, a na koniec przedstawia na forum klasy efekty wykonanego ćwiczenia oraz zostaje oceniona.
- praca z całym zespołem klasowym – Nauczyciel na zajęciach z całym zespołem klasowym omawia Sekwencje filmowe z technikami zdobienia szkła. Następnie w grupie ćwiczeniowej uczniowie otrzymują do pracy jedną z technik zdobienia, np. sitodruk, emaliowanie metodą walcową, serigrafia. Do poszczególnej metody otrzymują od nauczyciela pomocniczy rysunek lub schemat, a na podstawie wiedzy, rysunku/schematu oraz informacji z Internetu pracują nad schematem technologicznym danej metody.
Zadanie dla uczniów: W grupie ćwiczeniowej opracujcie schemat blokowy sitodruku (emaliowanie metodą walcową, serigrafia). Każda z grup pracuje zgodnie z zasadami pracy grupowej. Praca poszczególnych grup ćwiczeniowych będzie stanowiła podsumowanie lekcji. Grupy przedstawią na forum klasy efekty wykonanego ćwiczenia oraz zostają ocenione. Nauczyciel wraz z zespołem klasowym dokonuje analizy końcowej. Uczniowie wskazują, które etapy rozwiązania zadania sprawiły im trudności.
Nauczyciel powinien podsumować całe zadanie, wskazać, jakie umiejętności były ćwiczone, jakie wystąpiły nieprawidłowości i jak ich unikać na przyszłość.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
5.2. Organizowania pracy uczniów indywidualnej i w grupach poza zajęciami (np. z wykorzystaniem metody lekcji odwróconej)
E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom), gdzie uczniowie mają możliwość przygotowania się do lekcji.
Przykładem takiej pracy niech staną się Sekwencje filmowe dotyczące obróbki szlifierskiej – uczniowie po zapoznaniu się w domu z sekwencją uczestniczą na zajęciach w dyskusji na temat procesów szlifowania, polerowania, frezowania i wiercenia w szkle. Nauczyciel może prowadzić dyskusję lub nadzorować wybraną pracę w grupach, tak aby uczniowie wykorzystywali to, czego nauczyli się z danego zasobu.
Innymi materiałami do pracy własnej uczniów poza zajęciami jest dostępność Interaktywnych materiałów sprawdzających w formie testu ćwiczeniowego (lub ćwiczeń sprawdzających), co daje uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy oraz uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej, stanowiącej równocześnie doskonałą formę nauki. Umożliwia również ugruntowanie umiejętności niezbędnych do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie zawodowym.
Istota lekcji odwróconej może polegać na zapoznaniu się przez uczniów z omawianym multimedium, np. słowami kluczowymi i nagraną sekwencją, dodatkowo innymi materiałami z Internetu – przed zajęciami. Podczas właściwej lekcji wiedzę tę powinni porządkować, poszerzać, wykorzystywać w praktyce, do rozwiązywania problemów np. w pracy grupowej. Nauczyciel w sposób zaplanowany inicjuje proces nauki, wprowadzając temat i formułując cele. Następnie udostępnia uczącym się materiały i zadania do samodzielnego wykonania. Nauczyciel zmienia swój sposób działania przenosząc nacisk na procesy poznawcze zachodzące u uczących się.
Metodę odwróconej lekcji można stosować do pojedynczych zajęć dydaktycznych, jak i do większych partii materiału. Przygotowanie indywidualne w domu do lekcji odwróconej na podstawie Sekwencji filmowej dotyczącej procesu szlifowania będzie stanowić wyjście do osiągnięcia przez uczniów – zaplanowanych przez nauczyciela celów lekcji. Uczniowie zapoznają się z daną sekwencją np. w jej części, tylko związanej ze szlifowaniem.
Mają za zadanie podczas przygotowania domowego wypełnić kartę pracy składającą z pytań:
- Jakie są etapy szlifowania obrzeży wyrobów szklarskich?
- Jakie środki stosowane są podczas szlifowania obrzeży wyrobów szklarskich?
- Jakie urządzenia stosowane są do szlifowania obrzeży wyrobów szklarskich?
- Jakie środki ochrony osobistej stosuje się podczas poszczególnych szlifowania obrzeży wyrobów szklarskich?
Po wprowadzeniu na lekcji tematu, który powinien jednocześnie inspirować uczniów do zapoznania się z danym materiałem oraz wykonaniem przez uczniów ćwiczeń/ zadań do danej lekcji – celem doskonalenia swojej wiedzy na dany temat. Nauczyciel może wprowadzić temat poprzez zadanie ciekawego pytania kluczowego, np. Czy szlifowanie wymaga dużych umiejętności od pracownika? Na lekcji właściwej nauczyciel rozmawia z uczniami na temat procesu, uczniowie odpowiadają na pytania z karty, nauczyciel uzupełnia informacje, zwraca uwagę na ważne szczegóły procesowe. Następnie uczniowie zostają podzieleni na grupy, zadaniem każdej z grup jest wykonanie operacji szlifowania obrzeży na tafli szklanej otrzymanej od nauczyciela. Swoją pracę grupy uczniów przedstawiają na forum, dzielą się własnymi spostrzeżeniami, odpowiadają na pytanie kluczowe zadane przez nauczyciela podczas lekcji. Praca uczniów w zespole powinna zostać podsumowana oraz oceniona.
Uczniowie na zajęcia lekcji odwróconej powinni przyjść przygotowani, a w szkole wykonają praktyczne zadania i ćwiczenia utrwalająco–sprawdzające.
Co, gdy uczeń nie zapozna się z materiałami? W takim przypadku zaleca się, przesunąć odpowiedzialność na stronę ucznia np. może usiąść z boku podczas zajęć i nadrobić zaległość – niestety, najprawdopodobniej w ten sposób straci element praktyczny. Proponuje się dać też czas, by za pomocą tutoringu rówieśniczego – uczniowie, którzy zapoznali się z materiałami, przedstawili je (streścili) tym, którzy tego nie zrobili. Można obejrzeć, tak dla przypomnienia raz jeszcze z uczniami na wstępie sekwencje i zaproponować, aby w trakcie opracowali ważne punkty/notatki (np. tworzenie fiszek).
Na początku lekcji dobrze jest wyjaśnić wszelkie wątpliwości, odpowiedzieć na pytania uczniów np. jakie spotkały ich trudności?, z czym mieli problem? – to także jest istotą flipped classroom. Podczas lekcji w klasie nauczyciel inicjuje pracę w parach, grupach.
Wykonana praca uczących się umożliwi im ugruntowanie swojej wiedzy i umiejętności.
Warto skupić się zarówno na tym, co uczniowie oceniają pozytywnie, jak i tym, co w ich odczuciu było negatywne. Na takie podsumowanie nigdy nie powinno zabraknąć czasu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
5.3. Indywidualizowania pracy z uczniem/uczniami podczas zajęć i poza nimi
Praca uczniów na lekcji, w trakcie zajęć powinna być tak zorganizowane przez nauczyciela, aby zapewnić każdemu uczniowi warunki sprzyjające maksymalnemu rozwojowi osobowości, dlatego należy uwzględnić prowadzenie lekcji na tzw. kilku poziomach nauczania, m.in.:
- stosowanie metod polisensorycznego, czyli wielozmysłowego uczenia się z wykorzystaniem materiałów multimedialnych.
- pracę uczniów w grupach warunkowaną np. poprzez podział uczniów z różnymi uzdolnieniami, umiejętnościach i wiadomościami – tak, aby mogli oni wymienić się swoimi spostrzeżeniami, pomagać sobie, uczyć się od siebie, wymienić opinie czy uwagi na temat realizowanego ćwiczenia. Walorem takiej pracy jest wykorzystanie możliwości uczniów zdolniejszych do wyjaśniania niezrozumiałych zagadnień kolegom, którzy wymagają dodatkowych wyjaśnień. Na początku tak prowadzonych zajęć uczniowie słabi są bierni, często tylko przysłuchują się wypowiedziom swoich kolegów w zespole, stopniowo rozpoczynają własną aktywność i wykorzystują swój potencjał. Wszyscy uczniowie nabierają wiary we własne możliwości, często w ten sposób mogą uzupełnić brakujące wiadomości.
- pracę uczniów w swoim własnym rytmie i na odpowiednim dla siebie poziomie z określeniem limitu czasu na daną pracę, z zastosowaniem kart pracy (o różnym stopniu trudności, sposobach czy formach wykonania) do danej lekcji, które umożliwią każdemu uczniowi przerabianie kolejnych partii materiału.
- stosowanie wszelkich możliwych form kontroli wiedzy i umiejętności.
- ocenianie postępów ucznia z uwęgleniem możliwości, wysiłku i wkładu pracy na zajęciach.
Przykładem pracy uczniów na zajęciach niech stanie się Infografika: Przetwarzanie szkła i wyrobów ze szkła, uczniowie udzielą sobie informacji, wg określonego klucza np. nazwij maszynę, do czego służy maszyna, w jakim procesie wykorzystuję się daną maszynę, jaka jest jedna z ciekawostek, która przykuła Twoją uwagę na temat tej maszyny.
Przykładem indywidualizacji procesu dydaktycznego jest przydzielanie zróżnicowanych zadań/prac – uczniom, (tym, którzy mają trudności z opanowaniem materiału oraz tym, którzy szybko przyswoili materiał i mogą go poszerzać, wykorzystywać w praktyce, do rozwiązywania problemów). Można też wykorzystać metodę tutoringu rówieśniczego, który pozwala na naukę według własnego planu, we własnym tempie, w komfortowych warunkach i bezpiecznych relacjach. Uczniowie mają możliwość dostosowania wielu elementów sytuacji edukacyjnej do siebie.
Proponuje się następujące zasady:
Określenie celów nauczania. Należy określić zamierzone cele nauczania, zarówno w odniesieniu do tutorów (uczniów), jak i tutee (podopiecznych uczniów). Nauczyciel wprowadza uczniów w omawianą tematykę materiału multimedialnego. Zapoznaje uczniów z efektami kształcenia oraz celami lekcji. Uczniowie próbują wyznaczać sobie sami „mikro cele”.
Podział ról. Na podstawie informacji o uczniach oraz ich indywidualnych potrzeb należy ustalić dokładne zasady współpracy w grupie. Na potrzeby wykonywanego zadania uczniowie zostają podzieleni na kilkuosobowe grupy, w których będą je wykonywać. Dobór uczniów pracujących w jednym zespole jest niezwykle ważny. W każdej z grup powinni znaleźć się uczniowie wykazujący zdolności do sprawnego przygotowania zadania, którzy mają większe doświadczenie, wiedzę i poziom kompetencji oraz tacy, którzy mogą doświadczać trudności w omawianym zakresie. Taka propozycja zapewni uczącym się zadowalające efekty i da możliwość wszystkim grupom równą i sprawiedliwą rywalizację. Tutorzy będą pomagać tutee w przygotowaniu zadania oraz w utrwalaniu nabytej wiedzy i umiejętności. Uczniowie razem będą pochylać się nad celem swoich działań, nad materiałami, nad zadaniami – ci, którzy są bieglejsi, mogą tłumaczyć wykonanie zadania uczniom mniej biegłym. Ale wszyscy pracują razem nad zagadnieniem. Ta metoda zakłada równość, jedyna różnica dotyczy stopnia opanowania materiału. Warto zwracać również uwagę na interakcje pomiędzy uczniami – wzajemną akceptację szacunek, rozumienie siebie wzajemnie. Aby ta strategia działała – powinna towarzyszyć jej atmosfera bezpieczeństwa, współpracy, relacyjności. Każdy z członków danego zespołu powinien mieć przypisaną rolę uwzględniającą jego umiejętności. Tutor otrzymuje od nauczyciela odpowiedzi do zadań/pytań prowadzących. Kiedy zespół ukończy ich rozwiązywanie, tutor sprawdza efekty pracy. Taki podział ról z jednej strony umożliwia utrwalenie i doskonalenie materiału przez tutorów, z drugiej natomiast zachęca do zaangażowania i kreatywności w nauce tutee. Metoda tutoringu rówieśniczego sama z siebie nie kształtuje umiejętności współpracy - ona jedynie otwiera przestrzeń do kształtowania takich umiejętności, to znaczy, że np. podczas wspólnej pracy może dojść do konfliktów i zadrażnień – stąd niezwykle wiodąca rola uważnego nauczyciela, który takie konflikty powinien moderować.
Przejrzysta metoda. Grupy, wykonują przydzielone zadanie praktyczne, np. przygotujcie prezentację multimedialną dotyczącą rozkroju szkła techniką weterjet. Tu, należy upewnić się, że ustalone zasady i procedury są przejrzyste i zrozumiałe zarówno dla tutora, jak i tutee. Wszystkie grupy rozpoczynają zajęcia, opracowując plan pracy i przygotowując swoje zadania (prezentacja multimedialna) z pomocą pytań prowadzących. Tutorzy czuwają nad poprawnością wykonywanych zadań/pytań, które można tak zróżnicować, aby każdy z uczniów miał możliwość zmierzenia się z problemem bez niepotrzebnego stresu czy zniechęcenia. Nauczyciel nie ingeruje w wybory uczniów, przyjmuje rolę obserwatora wspierającego przebieg zajęć.
Wsparcie tutorów (uczniów). Może polegać na swoistej superwizji z nauczycielem przed zajęciami i po zajęciach – omówienie pracy, a potem podsumowanie działań lub podzielenie się z całym zespołem klasowym, omawiając wspólnie napotykane trudności oraz poszukując najbardziej efektywnych form oddziaływań. Uczniowscy tutorzy mogą mieć nieco więcej wiedzy przedmiotowej albo większą biegłość w wykonywaniu zadań z danego zagadnienia. (na podstawie http://poradniapp-slupca.pl/tutoring-rowiesniczy/).
Podsumowanie lekcji. Po ukończonej lekcji przeprowadzone zostaje podsumowanie wyznaczonych celów i efektów pracy. Nauczyciel może wyświetlić na tablicy interaktywnej pytania podane na początku lekcji. Uczniowie udzielają odpowiedzi poprzez przygotowane prezentacje multimedialne. Nauczyciel wspólnie z grupami analizuje ich refleksje na temat przeprowadzonych zajęć.
Wskazówki dla nauczycieli dotyczące pracy z uczniami zaangażowanymi w proces tutoringu rówieśniczego:
- pozwól uczniom samodzielnie opracować plan pracy – umożliwi to wykształcenie poczucia sprawstwa i kompetencji wśród zaangażowanych w pracę uczniów,
- naucz swoich uczniów sygnalizowania trudności, zwracania się o pomoc, pracuj nad tym, by nie obawiali się zadawania pytania Tobie i kolegom,
- pamiętaj, by chwalić efekty pracy i w akceptowalny sposób informować o porażkach, np. „Doceniam to, jak bardzo się starasz, jednak to zadanie rozwiązałabym inaczej”,
- umożliwiaj uczniom w trakcie zajęć wymianę wiedzy i doświadczeń – dzięki temu wzbudzisz w nich ciekawość świata (uczniowie wiedzą bardzo dużo, często więcej, niż nam się wydaje),
- dyskretnie nadzoruj tutoring rówieśniczy, aby uczniowie w obu rolach (tutora i tutee) czuli się bezpiecznie, mieli poczucie autonomii i kompetencji,
- nie ingeruj przedwcześnie w kontakt tutorski między uczniami, aby tutor mógł sam znaleźć sposób na wsparcie rówieśnika,
- umożliwiaj wszystkim uczniom podejmowanie roli tutora, jak i tutee, aby mogli się przekonać, że w jakichś obszarach są fachowcami, czy nawet ekspertami,
- zachęcaj uczniów (zarówno tutora, jak i tutee) do gromadzenia swoich prac, co umożliwi późniejsze analizy i ocenę efektywności,
- staraj się motywować uczniów do korzystania z niekonwencjonalnych metod nauczania – sugeruj tworzenie fiszek, rysunków, korzystanie z aplikacji,
- zachęcaj uczniów do samodzielnej ewaluacji (np. poprzez stworzenie do tego specjalnych kart ewaluacyjnych) – tak, by w parze lub grupie podzielili się swoimi spostrzeżeniami i oświadczeniami (na podstawie http://poradniapp-slupca.pl/tutoring-rowiesniczy/).
Wskazówki dla uczących się na temat tutoringu rówieśniczego. Uczniów należy wprowadzić do tej metody, poświęcić czas na to, by mogli zrozumieć sens takiej formy pracy i przede wszystkim – że jest to forma pracy na lekcji, a nie towarzyskiego przerywnika podczas zajęć.
Praca uczniów poza zajęciami, z wykorzystaniem materiałów multimedialnych daje możliwość utrwalania i poszerzania wiadomości przez uczniów, np. poprzez przydzielenie uczniom zróżnicowanych ćwiczeń: obowiązkowych, dodatkowych dla chętnych oraz ćwiczeń zaproponowanych przez samych uczniów. Ćwiczenia wprowadzane przez nauczyciela z wykorzystaniem materiałów multimedialnych powinny mieć zróżnicowaną formę pod względem stopnia trudności, sposobu i formy wykonania; mogą być wzbogacone podaniem przez nauczyciela dodatkowej instrukcji (wskazówek technicznych, czy merytorycznych) do wykonania danego ćwiczenia. Zaproponowane formy pracy uczniów poza zajęciami powinny być sprawdzone, poprawiane i oceniane przez nauczyciela.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
5.4. Organizowanie pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Dbając o indywidualizację procesu nauczania, należy pamiętać o konieczności dostosowania wymagań dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wszystkich uczniów obowiązują treści podstawy programowej, dlatego też proces indywidualizacji może odbywać się tylko na poziomach: doboru metod nauczania i oceniania. Nauczyciel, pracując z młodzieżą o SPE może opracować wskazówki do pracy wynikające z trudności w uczeniu się, które będą odnosiły się do:
- pracy na zajęciach, np. dostosowanie wymagania do możliwości ucznia, stosowanie wyjaśnień do ćwiczeń i zadań, prowadzenie zajęć z wykorzystaniem różnych technik i metod pracy, dostosowanie tempa pracy ucznia, stosowanie częstych pochwał i zachęt, stwarzanie warunków do wielokrotnego powtarzania i utrwalania materiału oraz oceniania, np. nie omawiać na forum klasy błędów popełnionych przez ucznia, przy ustalaniu oceny należy brać pod uwagę różne czynniki, stosować korzystną dla ucznia ocenę opisową, pokazującą mocne i słabe strony jego pracy.
Nauczyciel, pracując z uczącymi się o SPE może opracować wskazówki do pracy wynikające z trudności w uczeniu się, które będą odnosiły się do: pracy na zajęciach, np. dostosowanie wymagania do możliwości uczącego się, stosowanie wyjaśnień do ćwiczeń i zadań, prowadzenie zajęć z wykorzystaniem różnych technik i metod pracy. Dostosowanie tempa pracy ucznia, stosowanie częstych pochwał i zachęt. Stwarzanie warunków do wielokrotnego powtarzania i utrwalania materiału oraz oceniania, np. nie omawiać na forum klasy błędów popełnionych przez ucznia.
Przy ustalaniu oceny należy brać pod uwagę różne czynniki, stosować korzystną dla uczącego się ocenę opisową, pokazującą mocne i słabe strony jego pracy.
Przykładem pracy dla uczniów o SPE mogą być ćwiczenia, które różnicują poziomy trudności, uczniowie zdolniejsi mogą pomagać uczniom słabszym lub tworzyć jedną grupę zdobywając wspólnie określone wiadomości i umiejętności. Film edukacyjny daje możliwość korzystania z niego we własnym tempie dla każdego ucznia poprzez wielokrotne powtarzanie materiału przez powiększanie, pomniejszanie elementów, przesuwanie, dopasowywania elementów, wybór obiektów z menu. Daje możliwość rozwijania, czytania i odsłuchania informacji obrazowych/tekstowych na temat rozkroju szkła.
Ćwiczenie: Na podstawie Filmu edukacyjnego: Zimna obróbka szkła podpiszcie ubranie robocze stosowane przez pracownika podczas rozkroju szkła, przedstawione na dostępnym zdjęciu, otrzymanym od nauczyciela.
Nauczyciel musi mieć przygotowane wydruki pracownika w odzieży ochronnej. Nauczyciel w toku wykonania ćwiczenia będzie wspierał zespół uczniów o SPE lub wyznaczy innego odpowiedzialnego ucznia, tzw. lidera grupy.
Innym przykładem pracy dla uczniów może być forma zabawowa tj. tworzenie kar pytań dla danego materiału multimedialnego, np. Filmu edukacyjnego. Uczniowie opracują karty o różnym stopniu trudności, zapoznając się z danymi materiałami. Następnie nauczyciel może czytać na głos pytania, a uczniowie odpowiadają. Karty można wykorzystywać kilkukrotnie, aby uczniowie przyswoili wiedzę z danego materiału multimedialnego.
Mając na uwadze redukcję rywalizacji o stopień i indywidualizację (szczególnie w przypadku uczącego się o SPE), dobrym rozwiązaniem są techniki oceniania kształtującego np. poprzez przekazywanie informacji zwrotnej dotyczącej oceny realizacji ćwiczenia.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
6. Opis materiałów sprawdzających
W e‑materiale nauczyciel ma możliwość skorzystania z ćwiczeń powiązanych z danym materiałem, stanowiących rodzaj materiałów sprawdzających dla uczącego się:
• Film edukacyjnyFilm edukacyjny: Zimna obróbka szkła – zawiera treści pomagające rozwiązać trzy ćwiczenia, których celem jest utrwalenie wiadomości dotyczące technik rozkroju szkła w zależności od asortymentu, stosowanych narzędziach kontrolno‑pomiarowych podczas rozkroju szkła.
• Sekwencje filmoweSekwencje filmowe: Techniki przetwarzania szkła – zawiera treści pomagające rozwiązać cztery ćwiczenia, których celem jest utrwalenie wiadomości z zakresu procesów obróbki, zdobienia i przetwarzania szkła i wyrobów ze szkła.
• InfografikaInfografika: Przetwarzanie szkła i wyrobów ze szkła – zawiera treści pomagające rozwiązać dwa ćwiczenia, których celem jest utrwalenie wiadomości z zakresu stosowanych maszyn i urządzeń podczas procesów obróbki, zdobienia i przetwarzania szkła i wyrobów ze szkła.
• Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – stanowią test ćwiczeniowy składający się z 12 zadań zamkniętych. Test utrwalający wiedzę uczniów w zakresie zagadnień e‑materiału przygotowuje do rozwiązywania zadań na pisemnym/teoretycznym egzaminie zawodowym. Zagadnienia sprawdzające z e‑materiału wspierają osiąganie wybranych efektów kształcenia oraz spełniają kryteria weryfikacji właściwe dla omawianych multimediów:
CES.04.2 Podstawy produkcji szkła oraz wyrobów ze szkła
CES.04.2.5) posługuje się przyrządami kontrolno – pomiarowymi stosowanymi w procesie produkcji szkła
CES.04.2.5.1) klasyfikuje przyrządy pomiarowe stosowane w procesie produkcji szkła i wyrobów ze szkła
CES.04.2.5.2) wskazuje przyrządy kontrolno‑pomiarowe do kontroli określonych parametrów produkcji szkła oraz wyrobów ze szkła
CES.04.2.5.3) odczytuje wskazania przyrządów kontrolno – pomiarowych stosowanych do oceny parametrów produkcji szkła oraz wyrobów ze szkła
CES.04.2.5.4) dokumentuje wyniki pomiarów parametrów produkcji szkła oraz wyrobów ze szkła
CES.04.2.5.5) analizuje wyniki pomiarów parametrów produkcji szkła oraz wyrobów ze szkła
CES.04.2.6) charakteryzuje układy sterowania pracą maszyn i urządzeń stosowane w procesie produkcji szkła i wyrobów ze szkła
CES.04.2.6.1) rozpoznaje oznaczenia elementów układów sterowania maszyn i urządzeń stosowanych w przemyśle szklarskim
CES.04.2.6.2) wyjaśnia zasady działania układów sterowania pracą maszyn i urządzeń stosowanych w przemyśle szklarskim
CES.04.2.6.3) odczytuje parametry pracy układów sterowania pracą maszyn i urządzeń stosowanych w przemyśle szklarskim
CES.04.2.7) stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań
CES.04.2.7.1) rozróżnia programy komputerowe do wykonywania zadań zawodowych
CES.04.2.7.2) sporządza raporty z wykonanych zadań zawodowych, wykorzystując programy komputerowe
CES.04.2.7.3) sporządza rysunki techniczne, wykorzystując programy komputerowe
CES.04.6. Prowadzenie procesów formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.04.6.1) posługuje się dokumentacją technologiczną procesów formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.04.6.1.1) dobiera metody formowania różnych wyrobów ze szkła
CES.04.6.1.2) odczytuje parametry technologiczne procesów formowania wyrobów ze szkła
CES.04.6.1.3) ocenia wpływ właściwości masy szklanej na proces formowania wyrobów ze szkła
CES.04.6.1.4) dobiera techniki wykańczania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.04.6.1.5) wykonuje procesy formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania różnych wyrobów ze szkła zgodnie z dokumentacją technologiczną
CES.04.6.2) określa zdolności produkcyjne maszyn i urządzeń stosowanych w procesach formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.04.6.2.1) wymienia wskaźniki produkcyjne maszyn i urządzeń stosowanych w procesach formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.04.6.2.2) oblicza zdolności produkcyjne maszyn i urządzeń w procesach formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.04.6.2.3) szacuje wielkość odpadu produkcyjnego
CES.04.6.3) nadzoruje procesy formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła oraz zdobienia szkła różnymi technikami
CES.04.6.3.1) przedstawia przebieg procesów produkcyjnych formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.04.6.3.2) określa zakres prac podczas formowania, wykańczania, przetwarzania i zdobienia wyrobów ze szkła
CES.04.6.3.3) ustala harmonogramy procesów formowania, wykańczania, przetwarzania i zdobienia wyrobów ze szkła
CES.04.6.3.4) organizuje stanowisko pracy zgodnie z prawidłową eksploatacją maszyn i urządzeń do formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.04.6.3.5) planuje konserwację maszyn i urządzeń do sterowania procesami technologicznymi i kontrolowania procesów technologicznych
CES.04.6.3.6) sprawdza parametry zgodności procesów formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.04.6.3.7) ocenia jakość wyrobów ze szkła po procesach formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania
CES.04.6.4) dokumentuje przebieg procesów formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.04.6.4.1) prowadzi ewidencję dokumentacyjną procesu formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.04.6.4.2) sporządza raporty produkcyjne procesów formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.04.6.4.3) opracowuje raporty zmianowe procesów formowania, wykańczania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła
CES.04.6.4.4) interpretuje wskaźniki technologiczne i jakościowe procesów produkcyjnych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści