E-materiały do kształcenia zawodowego

Kontrolowanie procesów technologicznych w przemyśle ceramicznym

CES.03. Organizacja i kontrolowanie procesów w przemyśle ceramicznym - Technik ceramik 311944

Przewodnik dla uczącego się

Wprowadzenie

Celem Przewodnika dla uczącego się jest przedstawienie e‑materiału dla kształcenia zawodowego w prosty i przystępny sposób. Przewodnik stanowi materiał pomocniczy w procesie samokształcenia i składa się z następujących elementów:

8

Spis treści

1. Ogólna koncepcja e‑materiału1. Ogólna koncepcja e‑materiału
2. Cele ogólne e‑materiału2. Cele ogólne e‑materiału
3. Struktura e‑materiału3. Struktura e‑materiału
3.1. Materiały multimedialne3.1. Materiały multimedialne
3.2. Obudowa dydaktyczna3.2. Obudowa dydaktyczna
4. Opis zawartości e‑materiału i powiązania między elementami e‑materiału4. Opis zawartości e‑materiału i powiązania między elementami e‑materiału
5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia
5.1. Instrukcja dla ucznia5.1. Instrukcja dla ucznia
5.2. Jak korzystać z e‑materiału?5.2. Jak korzystać z e‑materiału?
6. Opis materiałów sprawdzających6. Opis materiałów sprawdzających
7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału

Zapoznajmy się:

1

1. Ogólna koncepcja e‑materiału

Tytuł e‑materiału: Kontrolowanie procesów technologicznych w przemyśle ceramicznym.
Nazwa i symbol cyfrowy zawodów, w których e‑materiały mogą być wykorzystane:
Technik ceramik 311944.
Kod i nazwa kwalifikacji: CES.03. Organizacja i kontrolowanie procesów w przemyśle ceramicznym.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Cele ogólne e‑materiału

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: technik technologii ceramik 311925.
Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji: CES.03. Organizacja i kontrolowanie procesów w przemyśle ceramicznym:.
- planowania procesów produkcji wyrobów ceramicznych,
- monitorowania procesów technologicznych w przemyśle ceramicznym,
- wykonywania badań laboratoryjnych surowców, półproduktów i wyrobów ceramicznych zgodnie z normami, w zawodzie technik ceramik 311944.

Celem e‑materiału jest przedstawienie w sposób zrozumiały i obrazowy dla uczącego się, etapów kontrolowania procesów technologicznych w przemyśle ceramicznym.
E‑materiał ma stanowić materiał pomocny w procesie nauczania‑uczenia się w ww. zawodzie. Ma przedstawić system kontrolowania procesem produkcji wyrobów ceramicznych z wykorzystaniem systemu usprawniającego procesy produkcji Lean Manufacturing. Nowoczesne zakłady produkcyjne realizują politykę Zintegrowanych Systemów Zarządzania Jakością, Środowiskowego i BHP. W wymienionych działaniach uczestniczą wszyscy pracownicy, konsekwentnie kształtując przekonania, że za jakość, środowisko i bezpieczeństwo pracy odpowiedzialny jest każdy pracownik przedsiębiorstwa ceramicznego. Dodatkowo e‑materiał ma wspomóc uczącego się w poznaniu kontroli parametrów technologicznych formowania, suszenia i wypalania wyrobów ceramicznych, oraz przyrządów do kontrolowania parametrów procesu formowania, suszenia i wypalania wyrobów ceramicznych stosownie do tematyki kontrolowania procesów technologicznych w przemyśle ceramicznym. 
E‑materiał jest wzbogacony zestawem ćwiczeń sprawdzających zasób wiedzy po zapoznaniu się z materiałami multimedialnymi oraz Słownikiem pojęć zawierającym podstawowe pojęcia związane z pracą technika ceramika.
Celem e‑materiału jest udostępnienie różnorodnych zasobów multimedialnych, które mogą być wykorzystywane w samodzielnym zdobywaniu wiedzy i umiejętności zawodowych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Struktura e‑materiału

3.1

3.1. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy oraz nabycie kompetencji zawodowych.
Kontrolowanie procesów technologicznych w przemyśle ceramicznym składa się z trzech elementów multimedialnych:
Film edukacyjnyD4qNWyJskFilm edukacyjny: Zarządzanie procesem produkcji wyrobów ceramicznych - Lean Manufacturing,
Film instruktażowyD174a9c3MFilm instruktażowy: Kontrola parametrów technologicznych formowania, suszenia i wypalania wyrobów ceramicznych,
WizualizacjaD1Bl61kHOWizualizacja: Przyrządy do kontrolowania parametrów procesu formowania, suszenia i wypalania wyrobów ceramicznych w 2D.

3.2

3.2. Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceD1CRPYLo9Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuDCZOzhnhSSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaDPSK2mqLnPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięDAVQ1khoNPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaD4EzTSpHvNetografia i bibliografia

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Opis zawartości merytorycznej e‑materiału i powiązania między jego elementami

W e‑materiale uczeń ma możliwość wykorzystania następujących materiałów multimedialnych:

Film edukacyjnyD4qNWyJskFilm edukacyjny: Zarządzanie procesem produkcji wyrobów ceramicznych - Lean Manufacturing – prezentuje informacje w zakresie monitorowania procesów produkcji wyrobów ceramicznych z wykorzystaniem systemu zarządzania. Jest to system zarządzania produkcją w przedsiębiorstwie, który ma za zadanie ograniczanie marnotrawstwa oraz eliminację niepotrzebnych operacji i procedur w procesie produkcji. Jednocześnie dostarcza produkty i usługi o jak najwyższej jakości oczekiwanej przez klientów, zachowując niskie koszty produkcji i wykorzystując relatywnie niską ilość surowców.
Uczący się korzystający z danego materiału multimedialnego ma możliwość zapoznania się z Filmem edukacyjnym przedstawiającym wyżej wymienione informacje w zakresie poznania Systemów Zarządzania ISO, wybrane narzędzia usprawniające z filozofii Lean Manufacturing: o 5S.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- określenie nazwy zawodu technik ceramik,
- przedstawienie zadań zawodowych: monitorowanie procesów technologicznych w przemyśle ceramicznym,
- omówienie Systemów Zarządzania,
- wyjaśnienie wybranych narzędzi usprawniających procesy produkcyjne z filozofii Lean Manufacturing.

Film instruktażowyD174a9c3MFilm instruktażowy: Kontrola parametrów technologicznych formowania, suszenia i wypalania wyrobów ceramicznych – prezentuje informacje w zakresie kontroli parametrów technologicznych formowania, suszenia i wypalania wyrobów ceramicznych. Na różnych etapach produkcji wyrobów ceramicznych mogą zdarzyć się błędy, które uwidaczniają się w końcowych jej fazach, a czasem dopiero w gotowym wyrobie. Dlatego tak potrzebna jest rzetelna kontrola poszczególnych oddziałów, dzięki której we właściwym czasie można wykryć powstające błędy i ustalić ich przyczynę. Tę funkcję pełni kontrola międzyoperacyjna, która musi obejmować swym zasięgiem cały cykl produkcyjny, od momentu zestawienia masy do wyładunku gotowych wyrobów ceramicznych.
Uczący się korzystając z danego materiału multimedialnego, ma możliwość przeglądania poszczególnych partii materiału, tych, którymi jest zainteresowany np. w procesie samokształcenia.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- określenie nazwy zawodu technik ceramik,
- przedstawienie zadań zawodowych: monitorowanie procesów technologicznych w przemyśle ceramicznym,
- omówienie czynności zawodowych technika ceramika: kontrola wilgotności, kontrola granulometrii – analiza sitowa, kontrola wymiarów wyrobów ceramicznych po wypaleniu.

WizualizacjaD1Bl61kHOWizualizacja: Przyrządy do kontrolowania parametrów procesu formowania, suszenia i wypalania wyrobów ceramicznych w 2D – prezentuje informacje w zakresie zastosowania wybranych przyrządów do kontrolowania parametrów procesu formowania, suszenia i wypalania wyrobów ceramicznych z wykorzystaniem fotografii (2D).
Uczący się korzystając z danego materiału multimedialnego, może pracować w swoim tempie – przeglądać, zatrzymywać, powtarzać materiał audiowizualny wraz z komentarzem tekstowym (dydaktycznym).

Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- omówienie przyrządów – wagosuszarka, przesiewacz (wstrząsarka).

Wskazane materiały multimedialne wraz z obudową dydaktyczną są powiązane ze względu na osiągnięcie ogólnego celu opracowanego e‑materiału – tzn. obejmują monitorowanie procesu wytwarzania półproduktów i wyrobów ceramicznych występujące w Filmie edukacyjnym, co następnie przekłada się w Filmie instruktażowym na praktyczne wykonanie i zrozumienie prowadzonej kontroli międzyoperacyjnej. W wizualizacji można poznać przyrządy do kontrolowania parametrów procesu formowania, suszenia i wypalania wyrobów ceramicznych z wykorzystaniem fotografii (2D).
Wiedza i umiejętności nabyte podczas Filmu edukacyjnego będą bardzo przydatne w poznawaniu błędów na różnych etapach produkcji wyrobów ceramicznych w Filmie instruktażowym oraz poznania przyrządów do kontrolowania parametrów procesu formowania, suszenia i wypalania wyrobów ceramicznych w Wizualizacji. Wszystkie materiały sprawdzające odnoszą się do Filmu edukacyjnego, Filmu instruktażowego i Wizualizacji. Sprawdzają one wiedzę i umiejętności nabyte podczas wyżej wymienionych aktywności i procesu samokształcenia. Przedstawione elementy składowe e‑materiału stanowią całość obrazującą informacje w zakresie kontrolowania procesów technologicznych w przemyśle ceramicznym.
Uczący się ma też możliwość po zapoznaniu się z danymi materiałami multimedialnymi wykonania ćwiczeń powiązanych z materiałami w myśl metody dydaktycznej – utrwalanie nabytej wiedzy, a następnie dokonania samooceny i kontroli własnej wiedzy poprzez wykonanie interaktywnego testu sprawdzającego. Obudowa dydaktyczna w formie Netografii oraz bibliografii warunkuje poszerzenie swoich nabywanych wiadomości i umiejętności, uczący się może czytać wskazaną literaturę branżową – doskonaląc własne kompetencje zawodowe.
E‑materiał jako pomoc dydaktyczna dla uczniów zawodu szkolnictwa branżowego: technik technologii szkła służy nowoczesnemu kształceniu zawodowemu, by w zmieniającym się świecie informatyzacji i rozwoju przemysłu 4.0 w atrakcyjny sposób dostarczać uczniom treści zgodne z aktualną wiedzą i rozwojem technologii przemysłowej.
E‑materiał jest odpowiedzią na potrzeby dzisiejszego uczącego się, jego mentora oraz pracodawców – zainteresowanych przygotowaniem pracowników do pracy zawodowej i pozyskaniem wykwalifikowanej, młodej kadry pracowniczej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia

5.1

5.1. Instrukcja dla uczącego się

Drogi uczniu!

Do Twojej dyspozycji zostają oddane e‑materiały do kształcenia zawodowego. Na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej znajdują się materiały multimedialne, z których możesz korzystać, ucząc się sam, pracując na zajęciach, czy przygotowując się do egzaminu zawodowego, egzaminu eksternistycznego.

Uruchomienie platformy: Upewnij się, że masz wystarczającą ilość wolnej pamięci na komputerze, urządzeniu podczas korzystania, czy Twoje urządzenie jest podłączone do stabilnej i szybkiej sieci Wi‑Fi.

Obsługa: Strona główna e‑materiału zawiera zakładki z aktywnymi materiałami multimedialnymi. Poszczególne zakładki możesz otwierać, a następnie oglądać, przeglądać, zatrzymywać, ponownie uruchamiać lub czytać informacje zawarte w materiale. Dodatkowo każdy z materiałów multimedialnych zawiera połączone z nimi ćwiczenia, które możesz wykonać celem sprawdzenia się po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Po zaznajomieniu się z wszystkimi przypisanymi materiałami możesz przenieść się do sprawdzających materiałów interaktywnych i wykonać test sprawdzający stan swojej wiedzy z danego zakresu e‑materiału. Ćwiczenia oraz materiały testu dadzą Ci informację zwrotną na temat zdobytej wiedzy i możliwości ponownego wykonania ćwiczeń. Na koniec możesz zapoznać się z przypisaną Netografią i bibliografią, która może być wyjściem dla Ciebie do własnego dalszego doskonalenia się.

5.2

5.2. Jak korzystać z e‑materiału?

Drogi uczniu – zachęcamy do samodzielnego uczenia się, rozwijania swoich umiejętności, kształtowania dobrych nawyków i poszerzania swoich zainteresowań.
Gdy jednak uczymy się sami – wymaga to od nas wewnętrznej motywacji i zaangażowania, a także samodzielnego kierowania własnym procesem nauki.
Dlatego zachęcamy Cię do własnej pracy z materiałami multimedialnymi.

Podajemy kilka naszych propozycji metod skutecznej nauki:

Zrób własne notatki - w notatce można zapisać praktycznie dowolny rodzaj informacji.
Oto kilka pomysłów na dobry początek:
- wypisz pojęcia, nazwy lub procesy, z którymi spotykasz się po raz pierwszy lub nagraj własną notatkę audio,
- adnotuj zdjęcia i informacje w plikach PDF, aby szybko komunikować się z zespołami pracującymi zdalnie, kolegami uczącymi się tych samych treści,
- zrób zdjęcia tablic i notatek w trakcie sesji burzy mózgów, następnie możesz używać komputera, telefonu, lub tabletu do przeglądania ich w dowolnej chwili lub uzupełnienia wypracowanych już własnych notatek. Aby przygotować notatkę, należy poddać analizie materiał, którego się uczysz. Robienie swoich notatek rozwija: umiejętność organizowania i porządkowania treści, krytycznego i logiczne myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania. Notatki ułatwiają skupienie, zapamiętywanie, przypominanie i przekazywanie treści, których się uczysz.

Opracuj rysunki – masz tu całkowitą swobodę w formie rysunku, czy będzie to schemat, mapa, odwzorowanie elementów, czy inna własna wizja obejrzanego i odsłuchanego materiału. Rysowanie w miarę uczenia się wymaga abstrakcyjnego i metaforycznego myślenia o treści, co pomaga zachować i zrozumieć ją głębiej. Rysunek stanowi użyteczną notatkę szczególnie przy powtórzeniu materiału.
Skuteczną formą nauki może być tworzenie rysunków w formie mapy myśli. Weź kartkę – w centrum zapisz główny temat poddany analizie, może być wykonany w formie obrazka, symbolu lub zapisu hasła, od niego rysujesz sieć połączeń/skojarzeń, które odzwierciedlają tok myślenia, poznawane przez Ciebie treści. Dodatkowo na mapie myśli możesz notować zagadnienia, które chcesz zapamiętać (za pomocą powiązań strzałkami lub liniami), tzw. klucze, które wyodrębnisz z materiału multimedialnego. Sporządzona w ten sposób mapa myśli ma strukturę promienistą, która odwzorowuje ciąg Twoich skojarzeń wychodzących od centralnego słowa kluczowego, jakie chcesz zapamiętać.

Stwórz swoje własne fiszki (ręcznie lub komputerowo) – to doskonała pomoc w samodzielnej nauce. Fiszki, to małe karteczki, na których wypisujesz ważne dla Ciebie informacje w trakcie przeglądania materiałów multimedialnych. Widząc lub słysząc ważną dla Ciebie informację, możesz ją zapisać na fiszce, możesz w niej dopisać pytania, w trakcie późniejszego uczenia się. Jednym ze sposobów na przyspieszenie uczenia się, jest użycie kolorów w trakcie tworzenia fiszek.
Fiszki możesz umieszczać w widocznych dla siebie miejscach np. na tablicy korkowej nad Twoim biurkiem, aby więcej z nich zapamiętywać czy selekcjonować treści poprzez wzmożony kontakt wzrokowo–myślowy, możesz je też uzupełniać o nowe wiadomości, czy łączyć w celu opracowania procesu, schematu. Dany sposób wspomaga umiejętność selektywnego odbierania informacji, jak i samego uczenia się.

Drogi uczniu z danego e‑materiału i jego zasobów możesz korzystać przy własnej, indywidualnej nauce, np.
Film edukacyjnyD4qNWyJskFilm edukacyjny: Zarządzanie procesem produkcji wyrobów ceramicznych - Lean Manufacturing – prezentuje system usprawniający procesy produkcji Lean Manufacturing. Oglądając Film edukacyjny, możesz zapoznać się z szeregiem czynności, jakie związane są z zarządzaniem procesem produkcji wyrobów ceramicznych. Na podstawie danego filmu możesz tworzyć opisy, schematy, np. systemów zarządzania. Z filmu masz możliwość wypisać szereg słownictwa branżowego, które potem możesz sobie wyjaśnić, zastanowić się nad ich znaczeniem.
Film instruktażowyD174a9c3MFilm instruktażowy: Kontrola parametrów technologicznych formowania, suszenia i wypalania wyrobów ceramicznych – zapoznaje oglądających z kontrolą parametrów technologicznych formowania, suszenia i wypalania wyrobów ceramicznych. Wykonaj własne notatki z obserwacji, zapisz nurtujące Cię pytania, abyś mógł swobodnie rozmawiać z nauczycielem podczas zajęć. 
WizualizacjaD1Bl61kHOWizualizacja: Przyrządy do kontrolowania parametrów procesu formowania, suszenia i wypalania wyrobów ceramicznych w 2D – ukazuje wybrane przyrządy do kontrolowania parametrów procesu formowania, suszenia i wypalania wyrobów ceramicznych z wykorzystaniem fotografii (2D). Zachęcamy Cię do opracowania własnej prezentacji multimedialnej z najważniejszymi według Ciebie informacjami na temat tego procesu lub z wybranym przez Ciebie określonym wycinkiem, a Twój kolega może opracować następny.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

6. Opis materiałów sprawdzających

W e‑materiale masz możliwość korzystania z testu ćwiczeniowego stanowiącego podsumowującą całość pracy oraz wykonania ćwiczeń powiązanych z danymi multimediami, coś w rodzaj ćwiczeń utrwalająco‑sprawdzających:

Test ćwiczeniowy. Tytuł: Kontrolowanie procesów technologicznych w przemyśle ceramicznym - składający się z 20 zadań zamkniętych. Test utrwalający wiedzę w zakresie zagadnień e‑materiału przygotowuje do rozwiązywania zadań na teoretycznym egzaminie zawodowym.

Ćwiczenia utrwalająco–sprawdzające, mają stanowić dla Ciebie inspiracje ćwiczeniowe, z którymi możecie spotkać się w przyszłej pracy zawodowej. Spróbuj się sprawdzić, zachęcamy.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

7

7. Minimalne wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści