Wykonywanie manewrów
Organizacja i prowadzenie ruchu pociągów — Technik transportu kolejowego
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na temat sygnalizacji kolejowej.
Ten e‑materiał mieści w sobie następujące materiały multimedialne:
Film instruktażowy - tutorialFilm instruktażowy - tutorial zgodne z instrukcjami PKP PLK SA: IR 9, Ie -1 poznasz cel manewrów, sposoby wykonywania manewrów, podawanie sygnałów przy wykonywaniu manewrów, ograniczenia przy wykonywaniu manewrów, zachowanie zasad bezpieczeństwa pracy podczas wykonywania manewrów, sprzęganie i rozprzęganie wagonów, zasady zestawiania wagonów, zabezpieczanie wagonów przed zbiegnięciem oraz dokumentację z nimi związaną (karta rozrządowa, oznaczenia, znaki manewrowania, nalepki i napisy ostrzegawcze na wagonach)
Gra „wcielanie się w rolę”Gra „wcielanie się w rolę” — Gra polega na odpowiedziach na pytania o manewry. Wcielisz się w role postaci: maszynisty, ustawiacza, manewrowego. Każda z ról ma 3 poziomy trudności, zawierające pytania jednokrotnego wyboru. Twoim zadaniem będzie podejmowanie właściwych decyzji (odpowiedzi na pytania).
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają Ci pomóc w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik transportu kolejowego.
W skład multimediów wchodzą film instruktażowy - tutorial oraz gra „wcielanie się w rolę”. Przybliżają one wiadomości z zakresu wykonywania działań pracowników drużyn manewrowych wykonujących czynności związane z rozrządzaniem wagonów i zestawianiem składów pociągów. Poznasz sposoby wykonywania rozrządu wagonów, zestawiania składów pociągów, na co należy zwrócić uwagę przy podstawianiu i zabieranie wagonów na i z punktów ładunkowych, w jaki sposób przestawia się pojazdy kolejowe z jednego toru na drugi.
Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych na filmie. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.
Co może być ważne?
Przede wszystkich zawartość materiałów. Sprawdź co tam jest i po co Ci to.
Co by było gdybyś uczył się czegoś, a to nie byłoby Ci do niczego nie potrzebne (oczywiście mózg uwielbia się uczyć i według zasady „wszystko się przyda”, przy nieograniczonej pamięci, wszystko jest wcześniej czy później przydatne)?
Przy uczeniu się „wszystkiego naraz” możesz mieć kłopoty z zapamiętaniem. Stąd dobrze jest zarządzać procesem uczenia się i zapomnieć o zasadzie „to już było, to już miałem”.
Nauka polega na powtarzaniu (możesz to sprawdzić wyszukując w internecie „krzywą zapamiętywania” i analizując to co przedstawia).
Przykładowa ścieżka Twojego uczenia się
Aby dobrze opanować materiał z zakresu wykonywania manewrów ja musiałbym postępować w poniższy sposób:
przeczytałbym jeszcze raz strukturę materiału, żeby dowiedzieć się o czym są elementy e‑materiału. Powrót do struktury materiałuPowrót do struktury materiału
obejrzałbym film instruktażowy, ale tylko po to, aby zobaczyć jak wiele materiału ona zawiera
sprawdziłbym, ile zapamiętałem z niej po pierwszym obejrzeniu
zajrzałbym do gry „wcielanie się w rolę”, tak na próbę, na pierwszy raz, ale już zacząłbym przyswajać wiedzę czytając pytania, które tam padają i szukał wiedzy, którą poznawałem podczas pierwszego oglądania filmu.
teraz pora na utrwalanie: obejrzałbym dokładnie film. Dzięki niemu poznałbym rodzaje manewrów, sygnalizacje i role poszczególnych osób pracujących podczas tych działań oraz procedury.
wykonałbym ćwiczenie , , i ,
na finał użyłbym ćwiczenia — testu wiedzy, dzięki któremu po czasie max. minut wiedziałbym czego jeszcze nie wiem.
teraz jeszcze gra „wcielanie się w rolę” na i ...
dla powtórzenia za dwa dni jeszcze raz obejrzałbym film i ewentualnie wykonał test z ćwiczenia
Pamiętaj, że ja wiem jak się uczyć i ta ścieżka jest dopasowana do mnie. Nie musi być odpowiednia dla Ciebie i Twojego stylu uczenia się.
Jeśli Ci się podoba — użyj jej.
Jeśli inaczej byś postąpił zapisz swoją ścieżkę i „wykonaj”.
Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę
Internet to „czasem” dużo więcej wiedzy. „Czasem” oznacza tylko to, że warto korzystać ze sprawdzonych źródeł wiedzy. Jeśli już zaznajomisz się z e‑materiałem, warto poszerzyć swoją wiedzę o to co znajdziesz w necie i będzie to pokrywało się z wiedzą z tego miejsca.
Nie wahaj się korzystać ze słownika pojęć dla e‑materiału. Zawarte w nim pojęcia pozwolą Ci być nie tylko profesjonalistą w działaniu, ale także w rozumieniu i mówieniu.
Zauważ, że oglądając film instruktażowy masz możliwość obejrzenia materiału filmowego z jednoczesnym prezentowaniem tekstu na ekranie. Użycie dwóch kanałów pozwala mieć większą pewność zapamiętania treści przez Ciebie. Rób tak samo — mówiąc na głos zapisuj notatkę, oglądając materiał komentuj na żywo to co widzisz lub czego nie widzisz. Uruchom co najmniej dwa kanały.
Bardzo ważne jest też korzystanie z fachowych instrukcji. Film i gra ma Ci pomóc w zrozumieniu, ale właśnie instrukcjami PKP PLK SA: IR 9, Ie -1 będziesz się posługiwał w swojej pracy.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści







