Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e- materiału?Jak korzystać z e- materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Narzędzia i urządzenia kowalskie” składa się z czterech materiałów multimedialnych.
Wycieczka wirtualna
Modelowa kuźnia
Wycieczka wirtualnaModelowa kuźnia
to wycieczka wirtualna pokazująca typową kuźnię oraz urządzenia i maszyny, z którymi można spotkać się w pracy kowala.Plansza interaktywna
Narzędzia kowalskie
Plansza interaktywnaNarzędzia kowalskie
to plansza interaktywna przedstawiająca narzędzia kowalskie do kucia ręcznego i maszynowego.Wizualizacja 3D
Maszyny i urządzenia kowalskie i kuźnicze
Wizualizacja 3DMaszyny i urządzenia kowalskie i kuźnicze
jest to wizualizacja 3D, przedstawiająca wygląd maszyn oraz urządzeń kowalskich i kuźniczych.Sekwencje filmowe
Działanie i użytkowanie maszyn i urządzeń kowalskich i kuźniczych
Sekwencje filmoweDziałanie i użytkowanie maszyn i urządzeń kowalskich i kuźniczych
to sekwencje filmowe, które prezentują pracę przy użyciu następujących urządzeń: młot resorowy, młot sprężarkowy oraz prasa hydrauliczna. Zapoznasz się też z pełnym procesem technologicznym, procesem przygotowania do pracy oraz maszynami i urządzeniami w nowoczesnej kuźni.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
, objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Modelowa kuźnia
Wycieczka wirtualna
- Narzędzia kowalskie
Plansza interaktywna
- Maszyny i urządzenia kowalskie i kuźnicze
Wizualizacja 3D
- Działanie i użytkowanie maszyn i urządzeń kowalskich i kuźniczych
Sekwencje filmowe
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.
Wycieczka wirtualna „Modelowa kuźnia”
Dzięki wycieczce wirtualnej zobaczysz typową kuźnię oraz zapoznasz się z używanymi urządzeniami i maszynami, z które można spotkać się w pracy kowala.
Grafika interaktywna „Narzędzia kowalskie”
Grafika interaktywna prezentuje różne narzędzia kowalskie używane przy pracy kowala. Zobaczysz tam narzędzia do kucia ręcznego jak i mechanicznego oraz zapoznasz się z ich opisami.
Wizualizacja 3D „Maszyny i urządzenia kowalskie i kuźnicze”
Dzięki wizualizacji 3D będziesz mógł zobaczyć maszyny i urządzenia wykorzystywane przy pracy kowala. Dzięki grafice 3D będziesz mógł zobaczyć każdy element w pełnej perspektywie oraz zapoznać się z informacjami do nich przypisanymi.
Sekwencje filmowe „Działanie i użytkowanie maszyn i urządzeń kowalskich i kuźniczych”
Sekwencje filmowe pozwolą Ci zapoznać się z działaniem i sposobami obsługi maszyn i urządzeń, które są niezbędne w pracy kowala.
Interaktywne materiały sprawdzające
Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami: wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której zweryfikujesz, czy pozostało jeszcze coś, co należy uzupełnić.
Słownik pojęć dla e‑materiału
Zawiera wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.
Netografia i bibliografia
Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat wykonywania i naprawy wyrobów kowalskich.
W celu opanowania przedstawionych w e‑materiałów pomocna będzie samodzielna, dodatkowa nauka. Dobrymi pomysłami na zorganizowanie samokształcenia są np.:
tworzenie kreatywnych notatek (opisy, rysunki, kolory),
tworzenie map myśli i plakatów,
nauka za pomocą fiszek,
zorganizowanie ze znajomymi burzy mózgów,
stworzenie projektu edukacyjnego.
Na co zwrócić uwagę?
Najpierw przejrzyj cały e‑materiał i zastanów się, co z tego materiału jest według Ciebie najważniejsze, co przede wszystkim masz opanować. Nie wiesz tego? Dopytaj nauczyciela. Obejrzyj wycieczkę interaktywną „Modelowa kuźnia”, planszę interaktywną „Narzędzia kowalskie”, wizualizację 3D „Maszyny i urządzenia kowalskie i kuźnicze”, sekwencje filmowe „Działanie i obsługa maszyn i urządzeń kowalskich i kuźniczych. Szukaj czegoś, co Cię zainteresuje i skupi Twoją uwagę. Zapisz to jako ważne i dodaj do planu uczenia się (warto go zrobić).
Spróbuj opracować mapę mentalną całego e‑materiału, którego chcesz się nauczyć. Pamiętaj o swoich preferencjach dotyczących stylów uczenia się. Jeśli wolisz wyzwania, zacznij od materiałów sprawdzających, a potem zdobywaj informacje z innych źródeł w tym e‑materiale. Jeżeli jednak lubisz pogłębiać wiedzę, lepszym początkiem będzie wycieczka interaktywna, plansza interaktywna czy wizualizacja 3D.
Dopytuj siebie, dlaczego coś jest w tym, a nie innym miejscu - dociekaj i szukaj odpowiedzi na pytania w e‑materiale lub, jeśli nie znajdziesz w nim, w Internecie. Takie pytania pomagają znaleźć ciekawostki w każdym temacie.
Naukę podziel na fragmenty, np. poznaj zagadnienie narzędzi kowalskich, z atlasu interaktywnego, dobierz do niego tylko dedykowane elementy filmu. Po przeczytaniu jednego zagadnienia opowiedz własnymi słowami głośno, czego się nauczyłeś lub o czym był materiał. Wyobrażaj sobie, że jesteś na egzaminie. Stań i mów na głos.
Bardzo ważne jest, aby w czasie uczenia się robić sobie przerwy. Zrób sobie herbatę, wyjrzyj przez okno, przeciągnij się, odetchnij głęboko, ale nie zaglądaj wtedy do smartfona lub nie szukaj czegoś w Internecie. To ma być pauza od bodźców, a nie informacje dla mózgu. Zatem smartfon odłóż na bok podczas uczenia się. Nawet wyciszony zabiera Ci uwagę. Czas przeznaczony na naukę tracisz na przełączanie się (nawet mentalne) między źródłami wiedzy o świecie i rozpraszaczami.
Dyskutuj z innymi, bo nic tak nie pomaga utrwalać i poszerzać swojej wiedzy. Po obejrzeniu, przeanalizowaniu materiału porozmawiaj o nim z innymi. Porównajcie notatki i uzupełnijcie luki.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści