Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Narzędzia i urządzenia kowalskie

MEC.02. Wykonywanie i naprawa wyrobów kowalskich - Kowal 722101

bg‑turquoise

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Narzędzia i urządzenia kowalskie” składa się z czterech materiałów multimedialnych.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDUTV2tWr2Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDicyjWWETSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDpBvy3z8VPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDC9hz1kINPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD1DARbqyzNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDqNLG62YtInstrukcja użytkowania, objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.

Wycieczka wirtualna „Modelowa kuźnia”

Dzięki wycieczce wirtualnej zobaczysz typową kuźnię oraz zapoznasz się z używanymi urządzeniami i maszynami, z które można spotkać się w pracy kowala.

Grafika interaktywna „Narzędzia kowalskie”

Grafika interaktywna prezentuje różne narzędzia kowalskie używane przy pracy kowala. Zobaczysz tam narzędzia do kucia ręcznego jak i mechanicznego oraz zapoznasz się z ich opisami.

Wizualizacja 3D „Maszyny i urządzenia kowalskie i kuźnicze”

Dzięki wizualizacji 3D będziesz mógł zobaczyć maszyny i urządzenia wykorzystywane przy pracy kowala. Dzięki grafice 3D będziesz mógł zobaczyć każdy element w pełnej perspektywie oraz zapoznać się z informacjami do nich przypisanymi.

Sekwencje filmowe „Działanie i użytkowanie maszyn i urządzeń kowalskich i kuźniczych”

Sekwencje filmowe pozwolą Ci zapoznać się z działaniem i sposobami obsługi maszyn i urządzeń, które są niezbędne w pracy kowala.

Interaktywne materiały sprawdzające

Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami: wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której zweryfikujesz, czy pozostało jeszcze coś, co należy uzupełnić.

Słownik pojęć dla e‑materiału

Zawiera wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.

Netografia i bibliografia

Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat wykonywania i naprawy wyrobów kowalskich.

W celu opanowania przedstawionych w e‑materiałów pomocna będzie samodzielna, dodatkowa nauka. Dobrymi pomysłami na zorganizowanie samokształcenia są np.:

  • tworzenie kreatywnych notatek (opisy, rysunki, kolory),

  • tworzenie map myśli i plakatów,

  • nauka za pomocą fiszek,

  • zorganizowanie ze znajomymi burzy mózgów,

  • stworzenie projektu edukacyjnego.

Na co zwrócić uwagę?

  1. Najpierw przejrzyj cały e‑materiał i zastanów się, co z tego materiału jest według Ciebie najważniejsze, co przede wszystkim masz opanować. Nie wiesz tego? Dopytaj nauczyciela. Obejrzyj wycieczkę interaktywną „Modelowa kuźnia”, planszę interaktywną „Narzędzia kowalskie”, wizualizację 3D „Maszyny i urządzenia kowalskie i kuźnicze”, sekwencje filmowe „Działanie i obsługa maszyn i urządzeń kowalskich i kuźniczych. Szukaj czegoś, co Cię zainteresuje i skupi Twoją uwagę. Zapisz to jako ważne i dodaj do planu uczenia się (warto go zrobić).

  2. Spróbuj opracować mapę mentalną całego e‑materiału, którego chcesz się nauczyć. Pamiętaj o swoich preferencjach dotyczących stylów uczenia się. Jeśli wolisz wyzwania, zacznij od materiałów sprawdzających, a potem zdobywaj informacje z innych źródeł w tym e‑materiale. Jeżeli jednak lubisz pogłębiać wiedzę, lepszym początkiem będzie wycieczka interaktywna, plansza interaktywna czy wizualizacja 3D.

  3. Dopytuj siebie, dlaczego coś jest w tym, a nie innym miejscu - dociekaj i szukaj odpowiedzi na pytania w e‑materiale lub, jeśli nie znajdziesz w nim, w Internecie. Takie pytania pomagają znaleźć ciekawostki w każdym temacie.

  4. Naukę podziel na fragmenty, np. poznaj zagadnienie narzędzi kowalskich, z atlasu interaktywnego, dobierz do niego tylko dedykowane elementy filmu. Po przeczytaniu jednego zagadnienia opowiedz własnymi słowami głośno, czego się nauczyłeś lub o czym był materiał. Wyobrażaj sobie, że jesteś na egzaminie. Stań i mów na głos.

  5. Bardzo ważne jest, aby w czasie uczenia się robić sobie przerwy. Zrób sobie herbatę, wyjrzyj przez okno, przeciągnij się, odetchnij głęboko, ale nie zaglądaj wtedy do smartfona lub nie szukaj czegoś w Internecie. To ma być pauza od bodźców, a nie informacje dla mózgu. Zatem smartfon odłóż na bok podczas uczenia się. Nawet wyciszony zabiera Ci uwagę. Czas przeznaczony na naukę tracisz na przełączanie się (nawet mentalne) między źródłami wiedzy o świecie i rozpraszaczami.

  6. Dyskutuj z innymi, bo nic tak nie pomaga utrwalać i poszerzać swojej wiedzy. Po obejrzeniu, przeanalizowaniu materiału porozmawiaj o nim z innymi. Porównajcie notatki i uzupełnijcie luki.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X  10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3   G B RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2   G B RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1 , szerokość co najmniej 420   p x

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RNVCpGA6DQqXZ
(Uzupełnij).