Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Narzędzia i urządzenia kowalskie

MEC.02. Wykonywanie i naprawa wyrobów kowalskich - Kowal 722101

bg‑turquoise

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie kowala. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji MEC.02. Wykonywanie i naprawa wyrobów kowalskich wyodrębnionej w zawodzie kowal 722101.

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MEC.02. Wykonywanie i naprawa wyrobów kowalskich:

  • wykonywania i naprawiania wyrobów kowalskich metodą kucia ręcznego,

  • wykonywania wyrobów kowalskich metodą kucia maszynowego.

Efekty kształcenia

MEC.02.2. Podstawy kowalstwa

Uczeń:
2) posługuje się dokumentacją techniczną maszyn i urządzeń,
3) charakteryzuje budowę i sposób działania maszyn i urządzeń,
4) charakteryzuje części maszyn i urządzeń.

2

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Struktura e‑materiału

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Narzędzia i urządzenia kowalskie” składa się z czterech materiałów multimedialnych.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDUTV2tWr2Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDicyjWWETSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDpBvy3z8VPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDC9hz1kINPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD1DARbqyzNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDqNLG62YtInstrukcja użytkowania, objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu kowal

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapoznanie się oraz zapamiętanie pojęć związanych z narzędziami i urządzeniami kowalskimi.

Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów. Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą różnych technik, mająca na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji.

Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym

Modelowa kuźnia – wycieczka wirtualna
  • Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji materiał multimedialny „Modelowa kuźnia”.

  • Dokładnie pokazuje uczniom typową kuźnię oraz urządzenia i maszyny, z którymi można spotkać się w pracy kowala.

  • Przed odtworzeniem wirtualnej wycieczki prosi o sporządzenie notatek na temat urządzeń i maszyn niezbędnych w pracy kowala.

  • Zadaniem uczniów jest oglądanie i zapamiętywanie jak największej ilości informacji.

  • Po zakończeniu przeglądania slajdów uczniowie są dzieleni na grupy. Każda z nich otrzymuje inny podtemat, czyli kilka urządzeń i maszyn kowalskich do krótkiego scharakteryzowania:

    • grupa 1: stanowisko do nagrzewania materiału, imadło kowalskie, szlifierka stołowa,

    • grupa 2: stanowisko z narzędziami pomocniczymi, płyta kowalska, wiertarka kolumnowa,

    • grupa 3:stanowisko do obróbki cieplnej, kowadło wraz z podstawą,

    • grupa 4: tokarka, imadło ślusarskie, nożyce gilotynowe.

  • Grupy losują przydzielone im zagadnienia.

  • Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie i omówienie wylosowanego podtematu pozostałym grupom w możliwie jak najbardziej szczegółowy i wyczerpujący sposób. Przy przygotowywaniu omówienia swoich zagadnień grupy mogą korzystać z informacji zawartych w Internecie oraz w słowniku pojęć dla e- materiału.

  • Nauczyciel informuje każdą z grup o tym, co będzie oceniał podczas prezentacji zagadnień oraz odpowiada na ewentualne pytania uczniów.

  • Nauczyciel zachęca grupy uczniów do jak najlepszego opisania zagadnień, sugerując, że podczas zajęć oceni ich wysiłki. Może to być ocena opisowa lub wpis oceny do dziennika.

  • Uczniowie prezentują swoje wypowiedzi podczas zajęć.

  • Po zakończonej prezentacji nauczyciel prowadzi z uczniami otwartą dyskusję, poprzez zadawanie im pytań, która ma na celu uporządkowanie i utrwalenie wiedzy na temat urządzeń i maszyn niezbędnych w pracy kowala. Udziela także komentarza do nieprawidłowych wypowiedzi uczniów.

  • Nauczyciel może ocenić zaprezentowane prace poprzez ustne wyróżnienie grup, ocenę opisową dla każdej z osób lub ocenę za aktywność na lekcji.

Narzędzia kowalskie – plansza interaktywna
  • Nauczyciel pokazuje uczniom na zajęciach planszę interaktywną, która jest uzupełnieniem informacji zawartych w wycieczce wirtualnej, przedstawia szczegółowy opis narzędzi kowalskich do kucia ręcznego i maszynowego.

  • W trakcie przeglądania planszy interaktywnej pozwala uczniom zadawać pytania i udziela na nie odpowiedzi.

  • Nauczyciel uprzedza, że zaprezentowane w planszy interaktywnej informacje będą potrzebne do wykonania ćwiczenia.

  • Po zakończonej prezentacji nauczyciel dzieli uczniów na 5 grup, rozdaje im małe kartki i długopisy. Następnie każda z grup ma za zadanie stworzyć 6 pytań, które posłużą do stworzenia gry edukacyjnej przypominającej grę „5 sekund” i dotyczących specyfiki narzędzi kowalskich służących do kucia ręcznego i maszynowego. Ważnym jest, aby pytania były proste i wymagały konkretnej odpowiedzi.

  • Po zakończeniu pracy grupy oddają kartki z pytaniami nauczycielowi, a ten odkłada na bok kartki z powtarzającymi się pytaniami, a pozostałe kartki wkłada do kapelusza.

  • Grupy mają możliwość zagrania w grę. Przedstawiciele każdej grupy losują pytania i zadaniem uczniów jest odpowiedzenie na nie w ciągu 5 sekund. Nauczyciel koryguje ewentualne błędne odpowiedzi.

  • Członkowie grupy, która udzieli największej ilości prawidłowych odpowiedzi, mogą zostać nagrodzeni przez nauczyciela ocenami lub pochwałami.

Maszyny i urządzenia kowalskie i kuźnicze – wizualizacja w 2D/3D
  • Nauczyciel prezentuje uczniom wizualizację i uprzedza, aby podczas oglądania zapamiętywali jak najwięcej informacji i notowali fakty dotyczące wyglądu oraz budowy maszyn i urządzeń kowalskich i kuźniczych(młot resorowy, młot parowo- powietrzny, młot powietrzny, prasa hydrauliczna).

  • Po zakończeniu oglądania uczniowie zostają podzieleni na kilka maksymalnie 4- osobowych grup.

  • Nauczyciel informuje grupy, że wezmą udział w konkursie - będzie on polegał na odpowiadaniu na pytania związane z obejrzanym materiałem.

  • Grupy losują pytania i za każdą poprawnie udzieloną odpowiedź uzyskują punkty.

  • Przykładowe pytania konkursowe mogłyby wyglądać następująco:
    1. Do czego służy młot resorowy?
    2. Jak dzielimy młoty resorowe ze względu na rodzaj napędu?
    3. Z jakich elementów składa się młot resorowy?
    4. Jakie jest przeznaczenie młota parowo - powietrznego?
    5. Jakie wyróżniamy rodzaje młotów parowo - powietrznych?
    6. Po co jest wzmacniacz hydrauliczny w młocie parowo- powietrznym?
    7. Do czego służy młot powietrzny?
    8. Na jakiej zasadzie działa młot powietrzny?
    9. Wymień główne części młota powietrznego.
    10. Co to jest prasa hydrauliczna?
    11. Na czym opiera się działanie prasy hydraulicznej?
    12. Wymień 3 zalety prasy hydraulicznej.

  • Jeśli dana grupa nie umie odpowiedzieć na wylosowane pytanie, przechodzi ono na grupę następną.

  • Nauczyciel udziela komentarza na nieprawidłowe odpowiedzi uczniów.

  • Prowadzący może nagrodzić zwycięską grupę ocenami lub ustną pochwałą.

Działanie i obsługa maszyn i urządzeń kowalskich i kuźniczych – sekwencje filmowe
  • Nauczyciel prezentuje uczniom wszystkie sekwencje filmowe.

  • Uczniowie uważnie oglądają filmy i notują, według nich, najważniejsze informacje.

  • Po obejrzeniu materiału uczniowie sporządzają krótką notatkę na temat młota resorowego, młota sprężarkowego, prasy hydraulicznej, przygotowania do pracy przy palenisku kowalskim.

  • Nauczyciel dzieli klasę na pół i prosi o dobranie się w pary.

  • Uczniowie zasiadają w dwóch kręgach twarzą do partnera z pary.

  • Na sygnał nauczyciela uczeń w kręgu wewnętrznym referuje swojemu koledze, w ciągu 2‑3 minut, czego dowiedział się, przeglądając e‑materiał. Nie może w tym czasie używać własnych notatek.

  • Drugi uczeń (krąg zewnętrzny) uzupełnia swoje notatki, słuchając wypowiedzi kolegi. W przypadku zauważenia nieścisłości, dopytuje lub wskazuje błąd.

  • Po ustalonym czasie nauczyciel prosi uczniów z zewnętrznego kręgu o przesunięcie się o dwa krzesła w prawo.

  • Teraz uczniowie z zewnętrznego kręgu referują, czego dowiedzieli się, przeglądając e‑materiał „Działanie i obsługa maszyn i urządzeń kowalskich i kuźniczych”, a uczniowie z kręgu wewnętrznego uzupełniają własne notatki.

  • Nauczyciel przeprowadza kilka rund (3‑5). Jeśli zauważa, że uczniowie już nie notują podczas wypowiedzi kolegów - kończy proces.

  • Podsumowując działanie nauczyciel dopytuje o dokładność notatek. Prosi o odczytanie 2‑3 z nich.

  • Finalnie nauczyciel prosi o refleksję nad ćwiczeniem, w której uwydatnia proces uczenia się poprzez uzupełnianie wiedzy pozyskanej od innych osób.

Interaktywne materiały sprawdzające
  • Uczniowie podczas lekcji logują się za pomocą telefonów komórkowych na platformie Microsoft Teams i zostają podzieleni przez nauczyciela na kilka 3- osobowych zespołów.

  • Każda z grup otrzymuje dostęp do 9 pytań znajdujących się w interaktywnych materiałach sprawdzających.

  • Nauczyciel informuje grupy, że zadaniem każdej z nich będzie wykonanie wszystkich 9 zadań.

  • Prowadzący zajęcia uprzedza, że za każde poprawne wykonanie zadania naliczane będą punkty dodatnie, a za złe wykonanie- punkty ujemne. Wygra ta grupa uczniów, która uzyska największą ilość punktów. Czas wykonania zadania to maksymalnie 35 minut.

  • Po upływie 35 minut grupy chwalą się rezultatami swojej pracy.

  • Następnie uczniowie rozmawiają z nauczycielem o trudnościach podczas odpowiadania na pytania.

  • Na zakończenie zajęć prowadzący chwali uczniów za zaangażowanie w zajęcia i nagradza najlepszą grupę w dowolny sposób(ocena opisowa lub wpis oceny do dziennika).

Samodzielna praca uczniów podczas zajęć

Modelowa kuźnia – wycieczka wirtualna
  • Nauczyciel korzysta z wirtualnej wycieczki jako pomocy naukowej podczas prowadzenia lekcji.

  • Każdy z uczniów otrzymuje hasło związane z narzędziami i urządzeniami niezbędnymi w codziennej pracy kowala (to samo hasło może otrzymać więcej niż jedna osoba, ale opracowuje je sama) i podczas prezentacji wirtualnej wycieczki po zakładzie kowalskim przez nauczyciela skupia się na wynotowaniu informacji związanych z tym hasłem. Może to być np.: stanowisko do nagrzewania materiału, imadło kowalskie, szlifierka stołowa, stanowisko z narzędziami pomocniczymi, płyta kowalska, wiertarka kolumnowa, stanowisko do obróbki cieplnej, kowadło wraz z podstawą, tokarka, imadło ślusarskie, nożyce gilotynowe.

  • Każdy uczeń w dowolny sposób notuje zdobyte informacje.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby zajrzeli do słownika pojęć dla e‑materiału oraz do Internetu i uzupełnili swoje notatki w oparciu o zawarte tam informacje.

  • Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie swoich notatek.

  • Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania uczniów i pomaga im bardziej zrozumieć zagadnienie wyposażenia typowego zakładu kowalskiego.

  • Uczniowie uzupełniają własne notatki i notują informacje przekazywane przez kolegów prezentujących inne hasła.

Narzędzia kowalskie – plansza interaktywna
  • Nauczyciel wyświetla uczniom na lekcji planszę interaktywną przedstawiającą najważniejsze narzędzia kowalskie. Podczas prezentowania planszy rozwija najważniejsze kwestie, pozwala też uczniom zadawać pytania i udziela na nie odpowiedzi.

  • Zadaniem uczniów jest oglądanie i zapamiętywanie jak największej ilości informacji.

  • Po zakończeniu przeglądania planszy interaktywnej uczniowie otrzymują pytania na spostrzegawczość związane z obejrzanym materiałem. Przykładowe pytania mogłyby być następujące:
    1. Czym się różni kowadło jednorożne od dwórożnego?
    2. Do czego służą kleszcze wklęsłe kwadratowe?
    3. Wymień rodzaje młotków niezbędnych w pracy kowala.
    4. Kiedy kowal posługuje się podstawką walcową?
    5. Co to jest przebijak okrągły?
    6. Co jest przeznaczeniem gwoździownicy?

  • Odpowiedzi notują na kartce.

  • Po zakończeniu sesji pytań nauczyciel dopytuje uczniów o poprawne odpowiedzi na te pytania. Potwierdza lub podaje poprawne odpowiedzi, uzasadniając je materiałami z planszy interaktywnej.

  • W trakcie udzielania poprawnych odpowiedzi na pytania uczniowie samodzielnie sporządzają notatkę z tego zadania.

  • Nauczyciel prosi wybranych uczniów o odczytanie notatki.

Maszyny i urządzenia kowalskie i kuźnicze – wizualizacja w 2D/3D
  • Podczas zajęć nauczyciel pokazuje uczniom atlas interaktywny. Omawia zawartość e‑materiału. Uczniowie mają możliwość zapoznania się z rodzajami maszyn i urządzeń kowalskich i kuźniczych: młota resorowego, młota parowo- powietrznego, młota powietrznego, prasy hydraulicznej.

  • Nauczyciel prosi każdego z uczniów o przygotowanie 5 pytań dotyczących treści zawartych w wizualizacji 2D/3D.

  • Każdy uczeń w oparciu o e‑materiał Maszyny i urządzenia kowalskie i kuźnicze” stara się ułożyć 5 pytań quizowych z czterema odpowiedziami i zaznaczoną odpowiedzią poprawną.

  • Uczniowie prezentują swoje pytania podczas zajęć w taki sposób, że reszta klasy (każdy uczeń z osobna) wskazuje właściwą, jedną z czterech odpowiedzi. Autor pytania koryguje ich odpowiedzi. Jeśli sam wskazuje niewłaściwą lub niejednoznaczną odpowiedź, koryguje to nauczyciel.

  • Następnie nauczyciel wyświetla kolejny raz wizualizację 2D/3D i wskazuje obszary ważne, które nie zostały ujęte w pytaniach uczniów.

Działanie i obsługa maszyn i urządzeń kowalskich i kuźniczych – sekwencje filmowe
  • Nauczyciel wyświetla uczniom na lekcji krótkie filmy edukacyjne o tym, jak działają wybrane maszyny i urządzenia kowalskie i kuźnicze.

  • W trakcie oglądania e- materiału uczniowie sporządzają samodzielnie notatki.

  • Po obejrzeniu filmów następuje rozmowa o tym, co zostało przedstawione w e- materiale.

  • Uczniowie otrzymują od nauczyciela karty pracy, które muszą indywidualnie uzupełnić w oparciu o obejrzane sekwencje filmowe „Działanie i obsługa maszyn i urządzeń kowalskich i kuźniczych”. Mają na to 15 minut.

  • Przykładowa karta pracy mogłaby wyglądać następująco:

    Na podstawie sekwencji filmowych „Działanie i obsługa maszyn i urządzeń kowalskich i kuźniczych” odpowiedz na poniższe pytania:

    1. Czym różni się działanie młota resorowego od młota sprężarkowego?

    2. Omów etapy przygotowania się kowala do pracy przy stanowisku kowalskim.

    3. Wyjaśnij, jak działa prasa hydrauliczna i wymień zalety pras hydraulicznych.

  • Po uzupełnieniu karty pracy ochotnicy przedstawiają swoje propozycje odpowiedzi na pytania, a pozostali uczniowie uzupełniają lub korygują ich odpowiedzi.

  • Aby podsumować zajęcia, nauczyciel pyta uczniów o to, jakie urządzenia i maszyny kowalskie ich zdaniem są najpotrzebniejsze w pracy kowala i prosi o uzasadnienie opinii. Wybrani uczniowie prezentują swoje propozycje.

Interaktywne materiały sprawdzające

Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć.

  • Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.

  • Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań - nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.

  • Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela, na przykład na tablicy interaktywnej.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca poza zajęciami ma charakter zarówno grupowy, jak i indywidualny. Uczniowie mają za zadanie ponowną analizę e‑materiałów oraz stworzenie prezentacji  i notatek przy użyciu zaproponowanych poniżej form pracy.

Nowe technologie pozwalają na wykorzystanie różnych źródeł informacji, możliwość pracy w grupach i praktykę dzielenia się wiedzą – konsultacje między uczniami oraz tutoring rówieśniczy, kształtowanie kompetencji interpersonalnych i społecznych.

Zapewniają one dostępność repozytorium interaktywnych testów dających uczniowi lub słuchaczowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy, uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej stanowi doskonałą formę nauki. Umożliwiają ćwiczenia umiejętności niezbędnych do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie potwierdzającym kwalifikacje w zawodzie.

Wykorzystując e‑materiał, nauczyciel na wcześniejszych zajęciach zadaje uczniom zadania dotyczące dwóch materiałów multimedialnych z e‑materiału. Jedno zadanie wymaga samodzielnej pracy, drugie – pracy w utworzonych wcześniej zespołach.

Praca indywidualna
Przed lekcją
  • Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć nakazuje uczniom zapoznanie się z e‑materiałami: wycieczką interaktywną „Modelowa kuźnia”, planszą interaktywną „Narzędzia kowalskie”, wizualizacją 2D/3D „Maszyny i urządzenia kowalskie i kuźnicze”, sekwencjami filmowymi „Działanie i obsługa maszyn i urządzeń kowalskich i kuźniczych. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej będzie im posługiwać się słownictwem specjalistycznym

  • Równocześnie przekazuje im zestaw pytań, które przygotował dla uczniów. Odpowiedzi na pytania te zawarte są w udostępnionych uczniom materiałach, które przeprowadzają ich przez wiedzę niezbędną do rozróżniania narzędzi, maszyn i urządzeń potrzebnych w pracy kowala.

  • Pytania te obejmują zagadnienia, które w postaci zadań są zawarte w interaktywnych materiałach sprawdzających. Nauczyciel musi tylko przeformułować zadanie na pytanie, na które uczeń musi znaleźć odpowiedź.

  • Po odpowiedzi na te pytania uczeń przesyła opracowany materiał do nauczyciela np.: e‑mailem i przychodzi na lekcję przygotowany i gotowy do dalszych działań(zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce).

Podczas lekcji
  • Nauczyciel zatwierdza materiały (odpowiedzi na pytania) przesłane przez ucznia.

  • Teraz uczeń zabiera się za realizację zadania praktycznego.

  • Nauczyciel daje mu zadanie: uczeń losuje 10 kartek, które przedstawiają różne narzędzia, maszyny i urządzenia kowalskie. Uczeń musi nazwać każdą rzecz przedstawioną na obrazku/zdjęciu i omówić, do czego ona służy i ewentualnie jak działa.

  • Uczeń ma 20 minut na przygotowanie omówienia obrazków, po czym przedstawia swoje uwagi nauczycielowi. -Nauczyciel koryguje błędne odpowiedzi ucznia i uzupełnia jego sugestie.

  • Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: Co sprawiło ci trudności?, Co wykonałeś bez problemu? Na co zwróciłbyś uwagę, przygotowując się do charakterystyki narzędzi pracy kowala? Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?

Praca w grupach
Przed lekcją
  • Nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy i każdej z nich przydziela określony temat:

    • narzędzia kowalskie - podział i charakterystyka,

    • maszyny i urządzenia kowalskie i kuźnicze,

    • obsługa maszyn i urządzeń kowalskich i kuźniczych.

  • Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem informacji zawartych w e- materiałach oraz w innych źródłach informacji, a także przesłanie go nauczycielowi.

  • Nauczyciel przed lekcją sprawdza przesłany materiał i zwraca go z komentarzami lub zezwala na wykonanie dalszych działań na lekcji.

Podczas lekcji
  • Prezentacje są przedstawiane na zajęciach i omawiane przez grupy uczniów.

  • Nauczyciel uzupełnia informacje, tłumaczy i wspiera uczących się.

  • W przypadku pytań - nauczyciel udziela odpowiedzi i pomaga lepiej zrozumieć dane zagadnienie.

  • Na podstawie wykonanych prac, grupy są odpowiednio oceniane.

  • Uczniowie notują pozyskane informacje.

  • Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: Co sprawiło grupie trudności?, Co grupy wykonały bez problemu? Na co zwróciłbyś uwagę, przygotowując prezentację następnym razem? Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielny wybór ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.

Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału do możliwości percepcyjnych ucznia. Uczniowie mogą biernie oglądać wycieczkę interaktywną „Modelowa kuźnia”, planszę interaktywną „Narzędzia kowalskie”, wizualizację 2D/3D „Maszyny i urządzenia kowalskie i kuźnicze”, sekwencje filmowe „Działanie i obsługa maszyn i urządzeń kowalskich i kuźniczych”.

Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał w dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu zagadnień daje szerokie pole do popisu dla uczącego. Zastosowanie materiałów pozwala realizować zasadę „nigdy tak samo”, w której praktycznie ten sam zakres materiału może być ujęty na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Przy pracy w grupie nauczyciel prowadzi proces grupowy, rozwijając nie tylko zasób związany z wiedzą, ale też umiejętność uczenia się przez uczniów (w grupie i samodzielnie) oraz przyjmowania różnych ról grupowych (czasem takich, w których uczniowie czują lekki dyskomfort). Pozwala to budować umiejętności społeczne. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uruchamiają się procesy wsparcia uczniów przez siebie nawzajem i uczenia się od siebie. Wspiera to naturalną potrzebę zdobywania informacji.

Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Ich zróżnicowanie pozwala dotrzeć z informacją zwrotną i wskazać, na różne sposoby, zakres materiału konieczny do powtórzenia. Jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Wszystkie multimedia przedstawiają informacje na temat rodzajów narzędzi kowalskich, działania i obsługi maszyn i urządzeń kowalskich i kuźniczych oraz przygotowania stanowiska pracy kowala.

Różne formy multimedialne mogą zaspokajać różne sposoby odbioru informacji, kanały percepcji i sposoby przyswajania wiedzy.

Niesie to za sobą możliwość zastosowania najlepszego multimedium dedykowanego do każdego ucznia i znosi bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans, jeśli dany uczeń pracował będzie w grupie rówieśniczej.

Dodatkowo odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

R1C5j4N8OeN3Q
(Uzupełnij).