Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e- materiału?Jak korzystać z e- materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
1. WprowadzenieWprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. W materiale znajdują się następujące e‑materiały:
Animację
Zasady działania wybranych układów, podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Zasady działania wybranych układów, podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
, w której uczniowie znajdą informacje na temat budowę i zasadę działania niektórych elementów pojazdów motocyklowych, np. silnika spalinowego, ramy, układu kierowniczego, układu hamulcowego i innych.Grafikę interaktywną
Rodzaje oraz budowa wybranych układów, podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Rodzaje oraz budowa wybranych układów, podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
, która opisuje rodzaje oraz budowę wybranych układów, podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych takich jak: silnik spalinowy dwu i czterosuwowy wraz z jego układami, układu hamulcowego, układu kierowniczego, ram, układu zawieszenia, kół i opon, sprzęgieł i skrzyń biegów i innych.E‑book
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
, na którego stronach uczeń znajdzie treści dotyczące budowy i zasady działania wybranych układów, podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przwodnik dla nauczyciela
Przwodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Zasady działania wybranych układów, podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Animacja 3D
- Rodzaje oraz budowa wybranych układów, podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
Grafika interaktywna
- Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
E-book
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie mechanik samochodowy. W skład multimediów wchodzą animacja, grafika interaktywna i e‑book. Przybliżają one wiadomości z zakresu zespołów i podzespołów pojazdów motocyklowych.
Animacja Zasady działania wybranych układów, podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
pokaże Ci zaanimowane układy i podzespoły pojazdów motocyklowych.
Dzięki Grafice interaktywnej Rodzaje oraz budowa wybranych układów, podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
poznasz elementy układów motocyklowych i zaznajomisz się z ich opisami.
E‑book Charakterystyka budowy i działania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych
zaznajomi Cię ze sposobem pracy wybranych zespołów, podzespołów i układów motocyklowych.
Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.
W słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.
Netografię i bibliografię warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia
. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat diagnozowania, obsługi i naprawy pojazdów motocyklowych.
Na co powinieneś zwrócić uwagę?
Najpierw przejrzyj cały e‑materiał i zastanów się, co z tego materiału jest według Ciebie najważniejsze, co przede wszystkim masz opanować. Nie wiesz tego? Obejrzyj animację, grafikę interaktywną oraz e‑book. Szukaj czegoś, co Cię zainteresuje i skupi Twoją uwagę. Zapisz to jako ważne i dodaj do planu uczenia się.
Zapoznaj się ze słownictwem fachowym. Jeśli nie będziesz znał jakichś specjalistycznych słów — zajrzyj do słownika pojęć.
Dopytuj siebie, dlaczego coś jest w tym, a nie innym miejscu — dociekaj i szukaj odpowiedzi na pytania w e‑materiale lub, jeśli nie znajdziesz w nim, w Internecie. Takie pytania pomagają znaleźć ciekawostki w każdym temacie.
Przejrzałeś - uszczegóławiaj. Po zapoznaniu się z e‑materiałami przychodzi pora na właściwe uczenie się.
Zapisuj zasadnicze hasła z animacji, grafiki oraz e‑booka. Notuj punkty, literaturę, pytania, podpunkty.
Zastanów się, czy to, o czym mowa w e‑materiale, to przypadek reprezentatywny, czy to tak jest zawsze. Dociekaj - zapytaj się i znajdź odpowiedź, np.: w Internecie, kiedy nie jest tak jak w opisie.
Dyskutuj z innymi, bo nic tak nie pomaga utrwalać i poszerzać swojej wiedzy. Po obejrzeniu i przeanalizowaniu materiału porozmawiaj o nim z innymi. Porównajcie notatki i uzupełnijcie luki.
Praca samodzielna
Pracując samodzielnie, pamiętaj:
Ćwiczenia multimedialne możesz potraktować jak działania w zakładzie pracy. Dobrze wtedy pamiętać o tym, jakie jest Twoje zadanie edukacyjne. Warto też podsumowywać swoje wygrane, ale i nieudane próby zdobycia wiedzy, zadając sobie pytanie: dlaczego.
Dzięki ćwiczeniom możesz:
zapoznać się z budową zespołów, podzespołów i układów w pojazdach motocyklowych,
przekonać się, jak teoria przekłada się na praktykę, jeśli porównasz informacje w e‑materiałach,
ćwiczyć różnorodnymi metodami, według pewnych procedur (e‑materiały powielają wiedzę, ale traktują ją wtedy z różnych stron). Dopasuj właściwą metodę do siebie. Jednak za każdym razem pamiętaj o tym, że Twoim zadaniem jest nabycie wiedzy i umiejętności. Indywidualnie, w zależności od preferencji, zależy, jak to zrobisz. Wszystko to może przydać Ci się w pracy zawodowej.
Realizując działania na e‑materiałach, możesz rozwinąć wiele umiejętności:
umiejętność identyfikacji i jasnego określenia celów — kiedy będziesz planował swoją naukę i analizował planowanie, o którym mowa w materiałach,
umiejętność dokładnej i wnikliwej obserwacji,
umiejętność notowania na różne sposoby, zapisując zdobyte dane,
umiejętność interpretowania danych i informacji zdobytych podczas analizy e‑materiałów,
umiejętność sporządzania notatek z odkryć i zapisywania swoich własnych wniosków.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści