Wykonywanie pomiarów optycznych pod potrzeby klienta
MEP.03. Wykonywanie i naprawa pomocy wzrokowych - Technik Optyk 325302
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e- materiału?Jak korzystać z e- materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
1. Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Wykonywanie pomiarów optycznych pod potrzeby klienta” składa się z pięciu materiałów multimedialnych.
Film instruktażowy (tutorial)
Obsługa klienta w zakładzie optycznym
Film instruktażowy (tutorial)Obsługa klienta w zakładzie optycznym
zaprezentuje Ci sposoby rozeznania potrzeb klienta i jego oczekiwań, analizę zlecenia na okulary oraz omówienie z klientem potrzeb wynikających ze sposobu pracy osoby zainteresowanej okularami, rodzaju czynności jakie wykonuje (praca przy urządzeniach precyzyjnych/praca przy komputerze/prowadzenie i obsługa pojazdów mechanicznych. Na jej podstawie w filmie zaprezentowany został dla Ciebie dobór odpowiednich soczewek okularowych stosownie do potrzeb klienta prezentując właściwości poszczególnych rodzajów soczewek, ich zastosowanie, zalety i wady. Dodatkowo w filmie omówione są zasady doboru opraw okularowych do właściwości anatomicznych twarzy klienta oraz przeznaczenia okularów w praktyce (zasady doboru opraw okularowych do czytania, do patrzenia w dal, okularów wieloogniskowych).Film instruktażowy (tutorial)
Urządzenia do wykonywania pomiarów oftalmicznych
Film instruktażowy (tutorial)Urządzenia do wykonywania pomiarów oftalmicznych
, to film który przybliży Ci zasady działania urządzeń oraz sposoby wykonania pomiarów refrakcji obiektywnej przy użyciu autorefraktometru i subiekt przy pomocy pupilometru, autorefraktometru, foroptera oraz zastosowania kasety okulistycznej, a także dioptromierza.Film instruktażowy (tutorial)
Pomoce wzrokowe dla słabowidzących i niewidomych
Film instruktażowy (tutorial)Pomoce wzrokowe dla słabowidzących i niewidomych
zaprezentuje Ci sposób ustalenia wady, którą należy skorygować oraz przeznaczenia pomocy wzrokowej dla osoby słabowidzącej. Optyk w trakcie filmu omówi najczęściej stosowane pomoce wzrokowe i ich budowę: okulary, okulary lornetkowe, lupy, lunetki, powiększalniki optyczne oraz opisuje zasady, którymi należy kierować się przy doborze odpowiedniej pomocy wzrokowej.Film edukacyjny
Wady wzroku i sposoby ich korekcji
Film edukacyjnyWady wzroku i sposoby ich korekcji
. Z filmu dowiesz się jakie są wady wzroku (krótkowzroczność, dalekowzroczność, presbiopia, astygmatyzm) oraz sposoby ich korekcji. Poznasz też typowe objawy i wpływ wady na codzienne życie klienta oraz sposoby zapobiegania i profilaktyki.E‑book
Urządzenia do wykonywania pomiarów optycznych na potrzeby klienta
E‑bookUrządzenia do wykonywania pomiarów optycznych na potrzeby klienta
zawiera treści dotyczące urządzeń stosowanych przy wykonywaniu pomiarów optycznych, schematy ich budowy, opis zasad działania tych urządzeń oraz wykonywania pomiarów przy ich wykorzystaniu.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Obsługa klienta w zakładzie optycznymFilm instruktażowy - tutorial
Urządzenia do wykonywania pomiarów oftalmicznychFilm instruktażowy - tutorial
Pomoce wzrokowe dla słabowidzących i niewidomychFilm instruktażowy - tutorial
Wady wzroku i sposoby ich korekcjiFilm edukacyjny
Urządzenia do wykonywania pomiarów optycznych na potrzeby klientaE-book
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla nauczyciela
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.
W skład multimediów wchodzą trzy filmy instruktażowe, film edukacyjny i e‑book. We wskazanych multimediach materiały zawierają informacje pomagające Ci w poznać wiadomości dotyczące budowy oka, obsługi klienta w zakładzie optycznych oraz wykonywania pomiarów optycznych pod potrzeby klienta.
Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada komunikat zwrotny, dzięki któremu dowiesz się, co już wiesz, a co jeszcze należy uzupełnić.
W słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.
Na co powinieneś zwrócić uwagę
Najpierw przejrzyj cały e‑materiał i zastanów się, które informacje pochodzące z niego są według Ciebie najważniejsze, co przede wszystkim masz opanować. Nie wiesz tego? Dopytaj nauczyciela. Obejrzyj filmy, które dadzą Ci ogląd na sprawę wykonywania pomiarów w optycznych i działań oraz wiedzy, które doprowadzają do tych pomiarów. Zapisz to co w nim ważne i dodaj do planu uczenia się (warto go zrobić).
Spróbuj opracować mapę mentalną całego e‑materiału, którego chcesz się nauczyć. Pamiętaj o swoich preferencjach dotyczących stylów uczenia się. Jeśli wolisz wyzwania, zacznij od materiałów sprawdzających, a potem zdobywaj informacje z innych źródeł w tym e‑materiale. Jeśli jednak lubisz pogłębiać wiedzę, lepszym początkiem będzie „ogarnięcie” materiału z e‑book'a, potem kolejno filmy. Zacznij od „Wad wzroku ...”, potem „Obsługa klienta ...”, „Pomoce wzrokowe ...”, finalnie „Urządzenia dla ...”. Na koniec skorzystaj z interaktywnych materiałów sprawdzających.
Analizując e‑materiały (szczególnie filmy), zastanawiaj się, co by to było, gdyby nie było pewnych urządzeń lub nie pojawiły by się pewne pytania. Wymyśl inny sposób na obsługi klienta (np.: ankieta wstępna przed rozmową z optykiem). Wykorzystaj swoje doświadczenia, wyniki obserwacji rzeczywistości lub po prostu bądź kreatywny.
Dopytuj siebie, dlaczego coś jest w tym, a nie innym miejscu — dociekaj i szukaj odpowiedzi na pytania w e‑materiale lub w Internecie. Takie pytania pomagają znaleźć ciekawostki w każdym temacie.
Naukę podziel na fragmenty (np. skup się na wiedzy o wadach wzroku i ich korekcji, z którymi zapoznasz się po obejrzeniu filmów, by potem zajrzeć do e‑booka i pogłębić tą wiedzę).
Po przeczytaniu któregoś zagadnienia z e‑book'a opowiedz własnymi słowami, czego się nauczyłeś lub o czym był materiał. Wyobraź sobie, że jesteś na egzaminie. Stań i mów na głos, jak gdybyś był na scenie bądź odpowiadał na pytania egzaminacyjne.
Przykładowe techniki pracy z e‑materiałem
Pomyśl w przypadku tylu pojęć, żeby wykonać swoje własne „fiszki” dotyczące haseł i procedur zawartych w e‑materiale. Powtarzając codziennie te hasła jesteś w stanie opanować fachowy język.
Zastosuj mapy pojęć do materiałów video (takie spisy treści), które szybko pozwolą Ci przypomnieć sobie o czym mowa w danym filmie.
Ćwicz obliczenia związane z doborem soczewek i opraw (sam je wymyślaj i po jakimś czasie rozwiązuj lub wymień się zagadkami z kolegami)
Bardzo ważne jest to, aby w czasie uczenia się robić sobie przerwy. Zaparz sobie herbatę, wyjrzyj przez okno, przeciągnij się, odetchnij głęboko, ale
nie zaglądaj wtedy do smartfonu. To ma być pauza od bodźców, a nie informacje dla mózgu. Telefon odstaw na bok podczas nauki. Nawet wyciszony kradnie Twoją uwagę. A czas przeznaczony na uczenie tracisz, przełączając się między źródłami wiedzy o świecie i tzw. rozpraszaczami.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści