E-materiały do kształcenia zawodowego

Wykonywanie pomiarów optycznych pod potrzeby klienta

MEP.03. Wykonywanie i naprawa pomocy wzrokowych - Technik Optyk 325302

bg‑blue

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

1. WprowadzenieDZ68eTmiNWprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Wykonywanie pomiarów optycznych pod potrzeby klienta” składa się z pięciu materiałów multimedialnych.

  • Film instruktażowy (tutorial) Obsługa klienta w zakładzie optycznymDk8x7AkDTFilm instruktażowy (tutorial) Obsługa klienta w zakładzie optycznym zaprezentuje Ci sposoby rozeznania potrzeb klienta i jego oczekiwań, analizę zlecenia na okulary oraz omówienie z klientem potrzeb wynikających ze sposobu pracy osoby zainteresowanej okularami, rodzaju czynności jakie wykonuje (praca przy urządzeniach precyzyjnych/praca przy komputerze/prowadzenie i obsługa pojazdów mechanicznych. Na jej podstawie w filmie zaprezentowany został dla Ciebie dobór odpowiednich soczewek okularowych stosownie do potrzeb klienta prezentując właściwości poszczególnych rodzajów soczewek, ich zastosowanie, zalety i wady. Dodatkowo w filmie omówione są zasady doboru opraw okularowych do właściwości anatomicznych twarzy klienta oraz przeznaczenia okularów w praktyce (zasady doboru opraw okularowych do czytania, do patrzenia w dal, okularów wieloogniskowych).

  • Film instruktażowy (tutorial) Urządzenia do wykonywania pomiarów oftalmicznychD1ApbbPMIFilm instruktażowy (tutorial) Urządzenia do wykonywania pomiarów oftalmicznych, to film który przybliży Ci zasady działania urządzeń oraz sposoby wykonania pomiarów refrakcji obiektywnej przy użyciu autorefraktometru i subiekt przy pomocy pupilometru, autorefraktometru, foroptera oraz zastosowania kasety okulistycznej, a także dioptromierza.

  • Film instruktażowy (tutorial) Pomoce wzrokowe dla słabowidzących i niewidomychD6OYTYCKpFilm instruktażowy (tutorial) Pomoce wzrokowe dla słabowidzących i niewidomych zaprezentuje Ci sposób ustalenia wady, którą należy skorygować oraz przeznaczenia pomocy wzrokowej dla osoby słabowidzącej. Optyk w trakcie filmu omówi najczęściej stosowane pomoce wzrokowe i ich budowę: okulary, okulary lornetkowe, lupy, lunetki, powiększalniki optyczne oraz opisuje zasady, którymi należy kierować się przy doborze odpowiedniej pomocy wzrokowej.

  • Film edukacyjny Wady wzroku i sposoby ich korekcjiDwMGzmbIcFilm edukacyjny Wady wzroku i sposoby ich korekcji. Z filmu dowiesz się jakie są wady wzroku (krótkowzroczność, dalekowzroczność, presbiopia, astygmatyzm) oraz sposoby ich korekcji. Poznasz też typowe objawy i wpływ wady na codzienne życie klienta oraz sposoby zapobiegania i profilaktyki.

  • E‑book Urządzenia do wykonywania pomiarów optycznych na potrzeby klientaD1P1WHbf3E‑book Urządzenia do wykonywania pomiarów optycznych na potrzeby klienta zawiera treści dotyczące urządzeń stosowanych przy wykonywaniu pomiarów optycznych, schematy ich budowy, opis zasad działania tych urządzeń oraz wykonywania pomiarów przy ich wykorzystaniu.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDJ523F48UInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuD88FAdqowSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaD13JMTAbYPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDCpl5WXBePrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD7jKUiXBPNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDWedCqGaeInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.

W skład multimediów wchodzą trzy filmy instruktażowe, film edukacyjnye‑book. We wskazanych multimediach materiały zawierają informacje pomagające Ci w  poznać wiadomości dotyczące budowy oka, obsługi klienta w zakładzie optycznych oraz wykonywania pomiarów optycznych pod potrzeby klienta.

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada komunikat zwrotny, dzięki któremu dowiesz się, co już wiesz, a co jeszcze należy uzupełnić.

W słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.

Na co powinieneś zwrócić uwagę

  • Najpierw przejrzyj cały e‑materiał i zastanów się, które informacje pochodzące z niego są według Ciebie najważniejsze, co przede wszystkim masz opanować. Nie wiesz tego? Dopytaj nauczyciela. Obejrzyj filmy, które dadzą Ci ogląd na sprawę wykonywania pomiarów w optycznych i działań oraz wiedzy, które doprowadzają do tych pomiarów. Zapisz to co w nim ważne i dodaj do planu uczenia się (warto go zrobić).

  • Spróbuj opracować mapę mentalną całego e‑materiału, którego chcesz się nauczyć. Pamiętaj o swoich preferencjach dotyczących stylów uczenia się. Jeśli wolisz wyzwania, zacznij od materiałów sprawdzających, a potem zdobywaj informacje z innych źródeł w tym e‑materiale. Jeśli jednak lubisz pogłębiać wiedzę, lepszym początkiem będzie „ogarnięcie” materiału z e‑book'a, potem kolejno filmy. Zacznij od „Wad wzroku ...”, potem „Obsługa klienta ...”, „Pomoce wzrokowe ...”, finalnie „Urządzenia dla ...”. Na koniec skorzystaj z interaktywnych materiałów sprawdzających.

  • Analizując e‑materiały (szczególnie filmy), zastanawiaj się, co by to było, gdyby nie było pewnych urządzeń lub nie pojawiły by się pewne pytania. Wymyśl inny sposób na obsługi klienta (np.: ankieta wstępna przed rozmową z optykiem). Wykorzystaj swoje doświadczenia, wyniki obserwacji rzeczywistości lub po prostu bądź kreatywny.

  • Dopytuj siebie, dlaczego coś jest w tym, a nie innym miejscu — dociekaj i szukaj odpowiedzi na pytania w e‑materiale lub w Internecie. Takie pytania pomagają znaleźć ciekawostki w każdym temacie.

  • Naukę podziel na fragmenty (np. skup się na wiedzy o wadach wzroku i ich korekcji, z którymi zapoznasz się po obejrzeniu filmów, by potem zajrzeć do e‑booka i pogłębić tą wiedzę).

  • Po przeczytaniu któregoś zagadnienia z e‑book'a opowiedz własnymi słowami, czego się nauczyłeś lub o czym był materiał. Wyobraź sobie, że jesteś na egzaminie. Stań i mów na głos, jak gdybyś był na scenie bądź odpowiadał na pytania egzaminacyjne.

Przykładowe techniki pracy z e‑materiałem

  • Pomyśl w przypadku tylu pojęć, żeby wykonać swoje własne „fiszki” dotyczące haseł i procedur zawartych w e‑materiale. Powtarzając codziennie te hasła jesteś w stanie opanować fachowy język.

  • Zastosuj mapy pojęć do materiałów video (takie spisy treści), które szybko pozwolą Ci przypomnieć sobie o czym mowa w danym filmie.

  • Ćwicz obliczenia związane z doborem soczewek i opraw (sam je wymyślaj i po jakimś czasie rozwiązuj lub wymień się zagadkami z kolegami)

Bardzo ważne jest to, aby w czasie uczenia się robić sobie przerwy. Zaparz sobie herbatę, wyjrzyj przez okno, przeciągnij się, odetchnij głęboko, ale

nie zaglądaj wtedy do smartfonu. To ma być pauza od bodźców, a nie informacje dla mózgu. Telefon odstaw na bok podczas nauki. Nawet wyciszony kradnie Twoją uwagę. A czas przeznaczony na uczenie tracisz, przełączając się między źródłami wiedzy o świecie i tzw. rozpraszaczami.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

R1ehXPVK09UXa
(Uzupełnij).