E-materiały do kształcenia zawodowego

Podstawowe operacje kowalskie

MEC.02. Wykonywanie i naprawa wyrobów kowalskich - Kowal 722101

bg‑turquoise

Przewodnik dla uczącego się

5

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

1. WprowadzenieDe9Ls5Dj3Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Podstawowe operacje kowalskie” składa się z trzech materiałów multimedialnych.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDFbrILiGyInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDxUZkcOSvSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaD198hnh3EPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDE46T40IiPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD3V10Lxf6Netografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD1BCRPRLnInstrukcja użytkowania, objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.

W skład multimediów wchodzą e‑book, plansza interaktywnasekwencje filmowe. Przybliżają one wiadomości dotyczące podstawowych operacji kowalskich i zjawisk występujących podczas ich przeprowadzania.

  • Plansza interaktywna Podstawowe operacje kowalskie pozwoli Ci uważnie zapoznać się z zakresem materiału i teoretycznie nakreślić ważne elementy związane z spęcznianiem, przebijaniem, gięciem i wyginaniem, wydłużaniem, zgrzewaniem, przecinaniem oraz skręcaniem.

  • Dzięki sekwencjom filmowym Wykonywanie podstawowych operacji kowalskich będziesz miał możliwość obserwacji kolejnych procesów związanych z kowalstwem. Poznasz z krótkiej sekwencji: proces spęczania; proces wydłużania; proces cięcia; proces gięcia; proces skręcania; proces zgrzewania; proces przebijania

  • E‑book Zjawiska występujące wewnątrz materiałów podczas kucia na zimno i na gorąco pozwoli Ci na uporządkowanie wiedzy na temat zjawisk występujących w powyższych procesach.

słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.

Na co powinieneś zwrócić uwagę

  1. Ogarnij ogół, czyli przejrzyj zebrane w tym zagadnieniu e‑materiały. One pozwolą Ci zorientować się w temacie operacji kowalskich. Warto podczas przeglądania e‑materiałów szukać wątków, problemów i myśli zasadniczych w nim pojawiających się. To kamienie milowe Twojej wiedzy. Zapisuj je. Łatwiej będzie Ci wrócić do nich i je sobie przypomnieć. Możesz zacząć od planszy interaktywnej. To dobry początek, ale nie czytaj od razu całego opisu z planszy. Przeglądaj dalej inne e‑materiały. Obejrzyj filmy z sekwencji filmowych i wypisz we własnej notatce słowa, których nie rozumiesz.

  2. Zapoznaj się ze słownictwem fachowym, żebyś wiedział co się do Ciebie pisze. Jeśli nie będziesz znał jakichś specjalistycznych słów, zajrzyj do słownika pojęć. Tam znajdziesz znaczenie specjalistycznych terminów, których nie znasz.

  3. Pytaj siebie i innych. Przy przeglądaniu e‑materiału zapisz sobie pytania, jakie można byłoby zadać na jego podstawie. Notuj hasłowo odpowiedzi, na pytania, które sobie zadałeś.

  4. Sprawdź, czy już to wiesz. Jeśli stwierdzisz, że wiesz, to nie powód, żeby zakończyć samodzielną naukę przy pomocy tych materiałów. Pamiętaj, że to powtarzanie jest kluczem do ugruntowania wiedzy i gwarantem, że z czasem jej nie utracisz.

  5. Przejrzałeś? Uszczegóławiaj. Po zapoznaniu się z e‑materiałami pora na właściwe uczenie się. Wykorzystaj:

    • e‑book Zjawiska występujące wewnątrz materiałów podczas kucia na zimno i na gorąco, aby dowiedzieć się co się dzieje podczas kucia z twoim materiałem.
      Interaktywne materiały sprawdzające ułatwią Ci samodzielną weryfikację poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a czego jeszcze nie.

  6. Zapisuj zasadnicze hasła z sekwencji filmowych lub planszy interaktywnej. Notuj punkty, literaturę, pytania, podpunkty.

  7. Zastanów się, czy to, o czym mowa w e‑materiale, to przypadek reprezentatywny, czy może tak jest zawsze. Jeśli coś nie zgadza się z Twoim stanem wiedzy, dociekaj, pytaj i szukaj odpowiedzi, np. w Internecie lub u nauczyciela.

  8. Dyskutuj z innymi, bo nic tak nie pomaga utrwalać i poszerzać swojej wiedzy. Po obejrzeniu i przeanalizowaniu materiału porozmawiaj o nim z rówieśnikami. Porównajcie notatki i uzupełnijcie luki.

  9. Szukaj połączeń, ponieważ między materiałami oddanymi do Twojego użytku istnieje wiele korelacji.

  10. W „Podstawowych operacjach kowalskich” znajdziesz zagadnienia, o których mowa w filmach z sekwencji filmowych. Patrząc na notatki, szukaj związku nowych informacji z tym, co już wiesz. To budowanie własnej wiedzy i doświadczenia.

Pamiętaj: to już było nie oznacza to już wiem lub umiem.

Praca samodzielna

Pracując nad zdobywaniem wiedzy dla siebie, miej na uwadze to, co poniższe.

  • Ćwiczyć różnorodnymi metodami i według pewnych procedur (e‑materiały powielają wiedzę, ale traktują ją w zróżnicowany sposób w zależności od wyboru materiału edukacyjnego). Dopasuj właściwą metodę do siebie. Jeśli lubisz oglądać filmy, skorzystaj z sekwencji filmowych, jeśli wolisz planszę i wiedzę usystematyzowaną — skorzystaj z planszy interaktywnej lub ebooka. Jednak za każdym razem pamiętaj o tym, że Twoim zadaniem jest nabycie wiedzy i umiejętności. To Ty decydujesz, w jaki sposób to osiągniesz. Wszystko to może Ci się przydać w przyszłej pracy zawodowej.

  • Realizując działania na e‑materiałach, możesz rozwinąć wiele umiejętności:

    • identyfikacji i jasnego określenia celów — kiedy będziesz opracowywał swoją naukę i analizował planowanie, o którym mowa w materiałach,

    • dokładnej i wnikliwej obserwacji,

    • notowania na różne sposoby, zapisując przyswajane dane,

    • interpretowania danych i informacji zdobytych podczas analizy e‑materiałów,

    • sporządzania notatek z własnych edukacyjnych odkryć i swoich wniosków.

Jeśli nie będziesz wiedział, jak użyć lub uruchomić funkcje danego e‑materiału, sięgnij po [instrukcję użytkowania]

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

R1ehXPVK09UXa
(Uzupełnij).