E-materiały do kształcenia zawodowego

Kwalifikacja instrumentarium medycznego

MED.12. Wykonywanie dekontaminacji sprzętu i wyrobów medycznych - Technik sterylizacji medycznej 321104

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

Autor przewodnika: Katarzyna Bednarczyk

Konsultant przewodnika: Lidia Olszewska, Adam Walaszkowski

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Kwalifikacja instrumentarium medycznego

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik sterylizacji medycznej, 321104

Kod i nazwa kwalifikacji

MED.12. Wykonywanie dekontaminacji sprzętu i wyrobów medycznych

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:

  • MED.12.3.1) rozróżnia sprzęt i wyroby medyczne ze względu na zastosowanie, metody mycia, dezynfekcji i sterylizacji medycznej:

    • MED.12.3.1)1) klasyfikuje sprzęt i wyroby medyczne do metody mycia i dezynfekcji,

    • MED.12.3.1)2) rozróżnia sprzęt i wyroby medyczne ze względu na zastosowanie,

    • MED.12.3.1)3) omawia budowę, funkcje i zastosowanie sprzętów i wyrobów medycznych,

    • MED.12.3.1)4) wskazuje wyroby medyczne i sprzęt z określoną krotnością sterylizacji,

    • MED.12.3.1)5) opisuje poszczególne etapy procedury dekontaminacji sprzętu i wyrobów medycznych,

  • MED.12.3.2) rozróżnia metody dekontaminacji w zależności od rodzaju sprzętu i wyrobu medycznego:

    • MED.12.3.2)1) wymienia metody dekontaminacji,

    • MED.12.3.2)2) dobiera metody dekontaminacji w zależności od rodzaju sprzętu i wyrobu medycznego,

  • MED.12.3.3) przeprowadza demontaż i montaż sprzętu oraz wyrobów medycznych o zróżnicowanej budowie geometrycznej w celu zapewnienia dekontaminacji:

    • MED.12.3.3)1) rozkłada na części sprzęt i wyroby medyczne o modułowej budowie,

    • MED.12.3.3)2) składa z elementów zdemontowanych sprzęt i wyroby medyczne,

    • MED.12.3.3)3) wykonuje test sprawności złożonego sprzętu i wyrobu medycznego,

    • MED.12.3.3)4) przygotowuje sprzęt i wyroby medyczne do procesu sterylizacji.

Cele ogólne e‑materiału

E‑materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.12. Wykonywanie dekontaminacji sprzętu i wyrobów medycznych: kwalifikowanie sprzętu i wyrobów medycznych do procesów mycia, dezynfekcji i sterylizacji.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Film instruktażowy przedstawia technika sterylizacji medycznej, który wykonuje kolejne czynności związane z przygotowaniem narzędzi i wyrobów medycznych do procesu mycia i dezynfekcji. Film powiązany jest ze wszystkimi pozostałymi materiałami multimedialnymi, jednak jako pierwszy materiał, z którym zapoznaje się uczący się, powinien być odtwarzany tylko w odniesieniu do interaktywnego narzędzia typu scenario‑based learning. Ten materiał multimedialny stanowi zbiór sytuacji i wydarzeń, które wymagają od technika sterylizacji medycznej podjęcia określonych działań, takich jak np.: demontaż narzędzi do procesu mycia i dezynfekcji oraz prawidłowe postępowanie z narzędziem z oznakami korozji czy z fabrycznie nowym wyrobem medycznym. Uczący się ma za zadanie wybrać prawidłową ścieżkę postępowania w określonych sytuacjach zgodnie z procedurami sanitarno‑higienicznymi oraz podejmować działania zgodne z instrukcją producenta w odniesieniu do wyrobów medycznych. Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning, w którym uczący się może wykorzystać informacje zawarte w filmie instruktażowym, ma więc charakter zarówno dydaktyczny, jak i sprawdzający.

Grafika interaktywna przedstawia zdjęcia 51 narzędzi chirurgicznych bez korozji i 45 narzędzi z korozjami, co stanowi bogate uzupełnienie filmu instruktażowego o treści z zakresu rodzajów narzędzi i wyrobów medycznych. Uczący się może korzystać z grafiki w dowolnym momencie, również przed zapoznaniem się z filmem lub w trakcie jego oglądania. Zaleca się, aby uczący się obejrzał grafikę interaktywną przed zapoznaniem się z montażem i demontażem sprzętu medycznego, które przedstawione są w postaci dwóch materiałów multimedialnych: animacji 3D i planszy interaktywnej. Animacja 3D przedstawia demontaż i montaż pięciu sztuk sprzętu medycznego, zaś plansza interaktywna zawiera opis montażu i demontażu 16 wyrobów medycznych, w tym m.in. narzędzi laparoskopowych, narzędzi z przewodem, piły i haka. Animacja 3D i plansza interaktywna powiązane są również ze sobą nawzajem. Stanowią wartościowe uzupełnienie zagadnień związanych z przygotowaniem narzędzi do procesu mycia i dezynfekcji, o których mowa w filmie instruktażowym, mogą być jednak analizowane niezależnie od niego lub równolegle z nim.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia

Tytuł materiału multimedialnego

Klasyfikacja instrumentarium medycznego z uwzględnieniem klasyfikacji Spauldinga

Typ materiału multimedialnego

Film instruktażowy

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film instruktażowy przedstawia technika sterylizacji medycznej, który wykonuje kolejne czynności związane z przygotowaniem narzędzi i wyrobów medycznych do procesu mycia i dezynfekcji, w tym m.in.:

  • przygotowanie się do pracy w strefie brudnej centralnej sterylizatorni (środki ochrony indywidualnej),

  • podział narzędzi według klasyfikacji Spauldinga na wyroby medyczne wysokiego, średniego i niskiego ryzyka,

  • segregację wyrobów medycznych w zależności od właściwego rodzaju procesu dekontaminacji (m.in. mycie, dezynfekcja chemiczna, dezynfekcja ręczna),

  • przygotowanie wsadu do myjko‑dezynfektora,

  • sprawdzenie testów kontrolujących skuteczność procesu mycia i dezynfekcji

Uczący się poznaje zasady regulujące określone procedury przygotowania instrumentarium medycznego, które pozwalają zachować standardy sanitarno‑higieniczne.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:

  • MED.12.3.1)1) klasyfikuje sprzęt i wyroby medyczne do metody mycia i dezynfekcji,

  • MED.12.3.1)2) rozróżnia sprzęt i wyroby medyczne ze względu na zastosowanie,

  • MED.12.3.1)3) omawia budowę, funkcje i zastosowanie sprzętów i wyrobów medycznych,

  • MED.12.3.1)4) wskazuje wyroby medyczne i sprzęt z określoną krotnością sterylizacji,

  • MED.12.3.1)5) opisuje poszczególne etapy procedury dekontaminacji sprzętu i wyrobów medycznych,

  • MED.12.3.2)1) wymienia metody dekontaminacji,

  • MED.12.3.2)2) dobiera metody dekontaminacji w zależności od rodzaju sprzętu i wyrobu medycznego,

  • MED.12.3.3)1) rozkłada na części sprzęt i wyroby medyczne o modułowej budowie,

  • MED.12.3.3)2) składa z elementów zdemontowanych sprzęt i wyroby medyczne,

  • MED.12.3.3)3) wykonuje test sprawności złożonego sprzętu i wyrobu medycznego,

  • MED.12.3.3)4) przygotowuje sprzęt i wyroby medyczne do procesu sterylizacji.

Film instruktażowy jest powiązany z:

  • grafiką interaktywną „Narzędzia chirurgiczne bez korozji i z korozjami”,

  • animacją 3D „Demontaż i montaż sprzętu medycznego”,

  • planszą interaktywną „Montowanie i demontowanie narzędzi chirurgicznych i wyrobów medycznych”,

  • interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning „Wykonanie dekontaminacji”.

Materiały sprawdzające powiązane z filmem instruktażowym:

  • test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową „Klasyfikacja i przygotowanie wyrobów medycznych do procesu mycia i dezynfekcji”,

  • zadanie dobierania w pary „Klasyfikacja Spauldinga”,

  • zadanie z lukami „Zasady reprocesowania wyrobów medycznych”,

  • krzyżówka „W strefie brudnej centralnej sterylizatorni”,

  • zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video „Postępowanie z wybranymi wyrobami medycznymi”

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • kwalifikowanie wyrobów medycznych ze względu na zastosowanie metody mycia i dezynfekcji,

  • wyliczanie i charakteryzowanie grup klasyfikacji wyrobów medycznych według klasyfikacji Spauldinga,

  • porównywanie stopnia czystości mikrobiologicznej według klasyfikacji Spauldinga,

  • demontowanie narzędzi i przygotowywanie wyrobów medycznych do procesu mycia i dezynfekcji,

  • dobieranie testów sprawności urządzenia myjąco‑dezynfekującego i sprawdzanie ich wyników,

  • prowadzenie dokumentacji dziennej procesu dekontaminacji.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Po zapoznaniu się z filmem instruktażowym można poszerzyć zdobytą wiedzę w ramach samokształcenia np. poprzez:

  • powtórne oglądanie i analizowanie wybranych scen, przedstawiających różnice pomiędzy różnymi sposobami mycia i dezynfekcji (mycie ręczne, mycie automatyczne, mycie i dezynfekcja ultradźwiękowa), różnorodne narzędzia i wyroby medyczne i ich przynależność do poszczególnych klas ryzyka według klasyfikacji Spauldinga, a także sposób ich demontażu i przygotowania do procesu mycia i dezynfekcji,

  • wykonywanie notatek, np. w formie tabeli, w której do poszczególnych kolumn należy przyporządkować wyroby medyczne w zależności od klasyfikacji Spauldinga czy metody mycia i dezynfekcji,

  • przygotowanie fiszek, na których na jednej stronie można umieścić nazwę narzędzia lub wyrobu medycznego, a na odwrocie – informację na temat jego przynależności do jednej z trzech klas według klasyfikacji Spauldinga oraz przygotowania, w tym demontażu, wyrobu do procesu mycia i dezynfekcji itp.,

  • wykonanie infografiki na temat: „Podział sprzętu medycznego według klasyfikacji Spauldinga”, „Postępowanie z fabrycznie nowym wyrobem medycznym”, „Budowa narzędzi chirurgicznych a sposoby ich mycia i dezynfekcji” czy „Elementy ubioru i kolejność ich nakładania podczas pracy w strefie brudnej centralnej sterylizatorni”,

  • przygotowanie mapy myśli dotyczącej klas narzędzi i wyrobów medycznych według klasyfikacji Spauldinga. W trakcie robienia notatek można używać kolorów, np. zielonego, żółtego i czerwonego, odpowiadających klasom według klasyfikacji Spauldinga, odpowiednio: wyrobom niekrytycznym, półkrytycznym i krytycznym, a także sporządzać schematyczne rysunki, które pomogą lepiej zapamiętać wybrane informacje, np. rysunki narzędzi o wąskim świetle czy narzędzi przegubowych.


Tytuł materiału multimedialnego

Narzędzia chirurgiczne bez korozji i z korozjami

Typ materiału multimedialnego

Grafika interaktywna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Grafika interaktywna zawiera zdjęcia 51 narzędzi chirurgicznych bez korozji i 45 narzędzi z korozjami. Przedstawione narzędzia podzielone są na siedem kategorii:

  • haki (11 narzędzi),

  • klemy (17 narzędzi),

  • nożyczki (5 narzędzi),

  • imadła (4 narzędzia),

  • pęsety (6 narzędzi),

  • wzierniki (4 narzędzia),

  • inne/pozostałe (29 narzędzi)

20 różnych narzędzi występuje w wersji zarówno z korozją, jak i bez niej, zaś pozostałe przedstawione są jako narzędzia z korozją lub bez niej. Oprócz zdjęcia każdego narzędzia grafika interaktywna zawiera opis jego budowy i zastosowania oraz dodatkowe zdjęcia, na których dane narzędzie przedstawione jest z różnych stron lub/i na których znajdują się zbliżenia końcówek roboczych ukazujące szczegóły takie jak np.: żłobienia, zakrzywienia, ząbki itp. Uczący się poznaje nie tylko budowę narzędzi, ale również zaznajamia się z wyglądem różnego rodzaju korozji i zakresu jej występowania na narzędziach. Jest to bardzo ważny element w kontekście sporządzania protokołu niezgodności czy określania metod konserwacji i metod zapobiegania powstaniu korozji sprzętu i wyrobów medycznych. Uczący się może obserwować zmiany zewnętrzne na powierzchni instrumentarium medycznego oraz wstępnie określić rodzaj i przyczynę powstania zmiany, jaka może zostać wywołana podczas użycia narzędzia lub może powstać podczas przygotowywania go do ponownego użycia.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.3.1)2) rozróżnia sprzęt i wyroby medyczne ze względu na zastosowanie,
MED.12.3.1)3) omawia budowę, funkcje i zastosowanie sprzętów i wyrobów medycznych.

Grafika interaktywna jest powiązana z:

  • filmem instruktażowym „Klasyfikacja instrumentarium medycznego z uwzględnieniem klasyfikacji Spauldinga”,

  • animacją 3D „Demontaż i montaż sprzętu medycznego”,

  • planszą interaktywną „Montowanie i demontowanie narzędzi chirurgicznych i wyrobów medycznych”.

Materiały sprawdzające powiązane z grafiką interaktywną:

  • test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową „Klasyfikacja i przygotowanie wyrobów medycznych do procesu mycia i dezynfekcji”,

  • zadanie dobierania w pary „Narzędzia chirurgiczne”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • rozpoznawanie podstawowych narzędzi instrumentarium medycznego,

  • identyfikowanie zmian zewnętrznych w postaci korozji oraz różnych jej rodzajów na powierzchni instrumentarium medycznego,

  • omawianie budowy poszczególnych narzędzi,

  • charakteryzowanie funkcji i możliwego zastosowania poszczególnych narzędzi,

  • przypisywanie narzędzi do konkretnych grup narzędziowych w odniesieniu do ich budowy.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Po zapoznaniu się z grafiką interaktywną można poszerzyć zdobytą wiedzę w ramach samokształcenia np. poprzez:

  • robienie notatek, np. w formie tabeli, w której kolejne kolumny zawierają: nazwę narzędzia, jego przynależność do grupy narzędzi (np. haki, pęsety, wzierniki), charakterystyczne cechy budowy, które odróżniają je od innych narzędzi z tej samej grupy, zastosowanie,

  • wykonanie plakatu lub infografiki dla każdej z grup narzędzi. Można wykonać schematyczny rysunek podstawowej wersji narzędzia, opisać różne modyfikacje poszczególnych elementów, np. wygląd powierzchni części roboczej pęsety lub nożyczek, a także wykorzystanie narzędzia w określonych typach zabiegów czy do określonych czynności, np. odsuwanie brzegów skóry i narządów w celu poszerzenia pola operacyjnego, zamykanie światła naczyń krwionośnych w celu powstrzymania krwawienia czy wykonanie precyzyjnego cięcia,

  • przygotowanie mapy myśli przedstawiającej rodzaje korozji, z uwzględnieniem przyczyn korozji oraz metod jej zapobiegania i ewentualnego usuwania zmiany powierzchniowej na instrumentarium medycznym,

  • wykonanie prezentacji multimedialnej przedstawiającej zasadnicze różnice w budowie pomiędzy grupami narzędzi, uwzględniające takie kwestie jak: rodzaje uchwytów na dłonie, rodzaje końcówek roboczych narzędzi czy przeznaczenie do zabiegów chirurgii ogólnej lub specjalistycznej,

  • wydrukowanie (jeśli istnieje taka możliwość) zdjęć wszystkich zaprezentowanych w materiale multimedialnym narzędzi z obydwu grup (narzędzia bez korozji i z korozjami), a następnie wycięcie zdjęć i zapisanie na odwrocie każdego z nich nazwy narzędzia, grupy narzędziowej, do której należy, i jego zastosowania (np. narzędzie okulistyczne, ginekologiczne, urologiczne itp.), z wykorzystaniem informacji zawartych w materiale multimedialnym. Następnie można utrwalać wiedzę i porządkować narzędzia na różne sposoby, np. w zależności od ich zastosowania, przynależności do grupy narzędziowej czy obecności śladów korozji lub jej braku.


Tytuł materiału multimedialnego

Demontaż i montaż sprzętu medycznego

Typ materiału multimedialnego

Animacja 3D

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Materiał multimedialny przedstawia demontaż i montaż następującego sprzętu medycznego:

  • igła Veressa,

  • filtr do respiratora,

  • troakar laparoskopowy 12,5 cm,

  • kleszczyki bipolarne laparoskopowe,

  • worek ambu.

Każdy z wyrobów medycznych jest scharakteryzowany pod kątem budowy i zastosowania oraz dokładnego montażu i demontażu przed procesem mycia i dezynfekcji wszystkich elementów wskazanych przez producenta.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:

  • MED.12.3.1)2) rozróżnia sprzęt i wyroby medyczne ze względu na zastosowanie,

  • MED.12.3.1)3) omawia budowę, funkcje i zastosowanie sprzętów i wyrobów medycznych,

  • MED.12.3.3)1) rozkłada na części sprzęt i wyroby medyczne o modułowej budowie,

  • MED.12.3.3)2) składa z elementów zdemontowanych sprzęt i wyroby medyczne,

  • MED.12.3.3)3) wykonuje test sprawności złożonego sprzętu i wyrobu medycznego,

  • MED.12.3.3)4) przygotowuje sprzęt i wyroby medyczne do procesu sterylizacji.

Animacja 3D jest powiązana z:

  • filmem instruktażowym „Klasyfikacja instrumentarium medycznego z uwzględnieniem klasyfikacji Spauldinga”,

  • grafiką interaktywną „Narzędzia chirurgiczne bez korozji i z korozjami”,

  • planszą interaktywną „Montowanie i demontowanie narzędzi chirurgicznych i wyrobów medycznych”.

Materiały sprawdzające powiązane z animacją 3D:

  • puzzle „Budowa i zastosowanie filtra do respiratora”,

  • dopasowanie elementów do schematu „Budowa worka ambu”,

  • wskazywanie poprawnej odpowiedzi „Przygotowanie wyrobów medycznych”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • demontowanie i montowanie wybranych narzędzi i sprzętu medycznego (igła Veressa, filtr do respiratora, troakar laparoskopowy 12,5 cm, kleszczyki bipolarne laparoskopowe, worek ambu),

  • przygotowywanie wyrobu medycznego do procesu mycia i dezynfekcji,

  • charakteryzowanie budowy i zastosowania podstawowego instrumentarium medycznego.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Po zapoznaniu się z animacją 3D można poszerzyć zdobytą wiedzę w ramach samokształcenia np. poprzez:

  • robienie notatek, np. w formie schematu lub tabeli, z kolejno wykonywanymi krokami montażu i demontażu wyrobów medycznych zaprezentowanych w animacji 3D,

  • wykonanie schematycznych rysunków sprzętu medycznego i oznaczenie na nich elementów składowych: jednym kolorem – elementów podlegających demontażowi/montażowi, innym kolorem – stałych elementów konstrukcyjnych wyrobu medycznego. Można również wyciąć z rysunków części składowe narzędzia i „odtwarzać” jego montaż i demontaż przy użyciu papierowych elementów, oglądając jednocześnie animację 3D lub po zapoznaniu się z nią, w ramach ćwiczenia i utrwalania umiejętności,

  • przygotowanie kartek, na których można umieścić nazwy elementów danego sprzętu medycznego podlegających demontowaniu, a następnie, po wymieszaniu kartek, należy ułożyć je w odpowiedniej kolejności, odpowiadającej kolejnym prawidłowym krokom demontażu sprzętu. Kolejność demontowania elementów można sprawdzić, oglądając ponownie animację 3D lub odnosząc się do swoich notatek, wykonanych wcześniej na podstawie tej animacji,

  • przygotowanie w postaci mapy myśli podziału instrumentarium medycznego w zależności od jego zastosowania, np. w chirurgii ogólnej, ortopedii, ginekologii itp.,

  • opracowanie w postaci prezentacji multimedialnej charakterystyki każdego wyrobu medycznego zaprezentowanego w animacji 3D, obejmującej: wstępną obróbkę (czyszczenie wstępne), demontaż na elementy składowe z uwzględnieniem zaleceń producenta dotyczących mycia, dezynfekcji i sterylizacji oraz kategorię według klasyfikacji Spauldinga.


Tytuł materiału multimedialnego

Montowanie i demontowanie narzędzi chirurgicznych i wyrobów medycznych

Typ materiału multimedialnego

Plansza interaktywna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Plansza interaktywna zawiera 16 wyrobów medycznych, w tym m.in. narzędzia laparoskopowe, narzędzia z przewodem, piły i hak. Uczący się zapoznaje się z montażem i demontażem każdego wyrobu medycznego, a kolejne kroki przedstawione są na zdjęciach uzupełnionych podpisami. Uczący się ma do dyspozycji również opis samego montażu i demontażu, uwzględniający kolejność zdejmowania i nakładania poszczególnych elementów. Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:

  • MED.12.3.1)2) rozróżnia sprzęt i wyroby medyczne ze względu na zastosowanie,

  • MED.12.3.1)3) omawia budowę, funkcje i zastosowanie sprzętów i wyrobów medycznych,

  • MED.12.3.3)1) rozkłada na części sprzęt i wyroby medyczne o modułowej budowie,

  • MED.12.3.3)2) składa z elementów zdemontowanych sprzęt i wyroby medyczne,

  • MED.12.3.3)3) wykonuje test sprawności złożonego sprzętu i wyrobu medycznego.

Plansza interaktywna jest powiązana z:

  • filmem instruktażowym „Klasyfikacja instrumentarium medycznego z uwzględnieniem klasyfikacji Spauldinga”,

  • grafiką interaktywną „Narzędzia chirurgiczne bez korozji i z korozjami”,

  • animacją 3D „Demontaż i montaż sprzętu medycznego”.

Materiały sprawdzające powiązane z planszą interaktywną:

  • test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową „Klasyfikacja i przygotowanie wyrobów medycznych do procesu mycia i dezynfekcji”,

  • zadanie ukierunkowane na uporządkowanie „Montaż narzędzia bipolarnego z przewodem”,

  • zadanie ukierunkowane na uporządkowanie „Demontaż troakara laparoskopowego”,

  • wskazywanie poprawnej odpowiedzi „Przygotowanie wyrobów medycznych”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • opisywanie sposobów demontażu i montażu narzędzi i sprzętu medycznego,

  • przygotowywanie wyrobu medycznego do procesu mycia i dezynfekcji,

  • charakteryzowanie budowy i zastosowania podstawowego instrumentarium medycznego.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Po zapoznaniu się z planszą interaktywną można poszerzyć zdobytą wiedzę w ramach samokształcenia np. poprzez:

  • robienie notatek, np. w postaci schematu, na którym przedstawione są poszczególne etapy montażu i demontażu narzędzi i sprzętu medycznego,

  • sporządzanie schematycznych rysunków najważniejszych elementów wyrobów medycznych, które podlegają zdjęciu/odłączeniu w trakcie demontażu, z zaznaczeniem, np. kolejnymi numerami czy literami, kolejności ich demontowania,

  • przygotowanie kartek, na których można umieścić kolejne kroki demontażu i montażu danego sprzętu medycznego, a następnie układanie ich w odpowiedniej kolejności, zgodnej z prawidłowym postępowaniem podczas demontowania i montowania wyrobu,

  • sporządzenie plakatu lub infografiki z pogrupowaniem wyrobów medycznych, których budowa oraz montaż i demontaż są podobne, np. narzędzia laparoskopowe, piły chirurgiczne czy narzędzia z przewodem,

  • opracowanie mapy myśli, która ułatwi rozpoznawanie narzędzi i wyrobów medycznych oraz postępowanie z nimi. Schemat ten powinien zawierać opis narzędzi z podziałem na ich zastosowanie w praktyce oraz na zastosowanie odpowiedniej metody dekontaminacji zgodnie z wytycznymi producenta.


Tytuł materiału multimedialnego

Wykonanie dekontaminacji

Typ materiału multimedialnego

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning stanowi zbiór sytuacji i wydarzeń, które wymagają od technika sterylizacji medycznej podjęcia określonych działań. Wśród nich znajdują się następujące sytuacje:

  • transport brudnych narzędzi z bloku operacyjnego do strefy brudnej centralnej sterylizatorni,

  • segregacja narzędzi do procesu mycia i dezynfekcji,

  • wybór typu mycia i dezynfekcji w zależności od specyfikacji wyrobu medycznego,

  • przeprowadzenie procesu mycia i dezynfekcji,

  • wybór odpowiednich testów sprawdzających sprawność urządzeń i prawidłowość przebiegu procesu mycia i dezynfekcji.

Uczący się ma za zadanie wybrać prawidłową ścieżkę postępowania w określonych sytuacjach zgodnie z procedurami sanitarno‑higienicznymi oraz podejmować działania zgodne z instrukcją producenta w odniesieniu do wyrobów medycznych (np. uwzględnienie krotności użycia narzędzia, postępowanie w razie uszkodzenia wyrobu medycznego, sposób ułożenia narzędzia do procesu mycia i dezynfekcji, wstępne opłukanie) czy testów kontrolnych (dobór odpowiedniego testu, prawidłowe przygotowanie i ułożenie testu w komorze myjko‑dezynfektora).

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:

  • MED.12.3.1)1) klasyfikuje sprzęt i wyroby medyczne do metody mycia i dezynfekcji,

  • MED.12.3.1)2) rozróżnia sprzęt i wyroby medyczne ze względu na zastosowanie,

  • MED.12.3.1)4) wskazuje wyroby medyczne i sprzęt z określoną krotnością sterylizacji,

  • MED.12.3.1)5) opisuje poszczególne etapy procedury dekontaminacji sprzętu i wyrobów medycznych,

  • MED.12.3.2)1) wymienia metody dekontaminacji,

  • MED.12.3.2)2) dobiera metody dekontaminacji w zależności od rodzaju sprzętu i wyrobu medycznego,

  • MED.12.3.3)1) rozkłada na części sprzęt i wyroby medyczne o modułowej budowie.

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning jest powiązane z filmem instruktażowym „Klasyfikacja instrumentarium medycznego z uwzględnieniem klasyfikacji Spauldinga”.

Materiały sprawdzające powiązane z interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning:

  • test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową „Klasyfikacja i przygotowanie wyrobów medycznych do procesu mycia i dezynfekcji”,

  • zadanie typu prawda czy fałsz „Przygotowanie narzędzi do procesu mycia i dezynfekcji”,

  • krzyżówka „W strefie brudnej centralnej sterylizatorni”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • charakteryzowanie sposobu postępowania z instrumentarium medycznym podczas przygotowywania go do procesu mycia i dezynfekcji,

  • omawianie technik mycia i dezynfekcji,

  • dobieranie rodzaju mycia i dezynfekcji do danego wyrobu medycznego,

  • dobieranie testów chemicznych i testów sprawności urządzenia myjąco‑dezynfekującego,

  • rozłożenie wyrobów medycznych przed procesem mycia i dezynfekcji na wózku wsadowym urządzenia,

  • przeprowadzenie procesu mycia i dezynfekcji.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Po zapoznaniu się z interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning poszerzyć zdobytą wiedzę w ramach samokształcenia np. poprzez:

  • robienie notatek, np. w formie tabeli czy wypunktowania najistotniejszych sytuacji, z którymi można mieć do czynienia podczas pracy w strefie brudnej centralnej sterylizatorni, jak np.: transport nierozłożonych narzędzi z sali operacyjnej do strefy brudnej, transport narzędzi suchych lub poddanych wstępnej dezynfekcji czy ułożenie sprzętu medycznego na wózku wsadowym myjko‑dezynfektora,

  • wynotowanie, np. w formie schematu czy wykresu, kolejnych kroków technika sterylizacji medycznej podczas pracy z brudnymi narzędziami, takich jak: odebranie narzędzi po zabiegu, demontaż narzędzi przegubowych, segregacja wyrobów medycznych z uwzględnieniem klasyfikacji Spauldinga, przepłukanie narzędzi wodą wodociągową itd.,

  • przygotowanie infografiki lub mapy myśli przedstawiającej sytuacje niespodziewane czy krytyczne, np. sposób postępowania z narzędziem ze śladami rdzy/korozji, sposób postępowania z fabrycznie nowym narzędziem przesłanym z bloku operacyjnego do centralnej sterylizatorni, wstępne opłukanie narzędzi pod bieżącą wodą i znaczenie tego kroku czy konieczność rozłożenia narzędzi do procesu mycia i dezynfekcji wraz z konsekwencjami ich niezdemontowania,

  • opracowanie grafu przedstawiającego postępowanie z instrumentarium medycznym podczas przygotowania go do procesu mycia i dezynfekcji lub transport brudnych narzędzi z bloku operacyjnego do strefy brudnej centralnej sterylizatorni itp.,

  • przygotowanie, np. w postaci plakatu, procedury postępowania w danej sytuacji (np. brak zgodności narzędzi przesłanych z bloku operacyjnego ze zleceniem wystawionym w systemie informatycznym, oznaczenie przez producenta narzędzia jako wyrób jednorazowego użytku czy zahaczanie ramion spryskujących urządzenia myjąco‑dezynfekującego o siatki narzędziowe).


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową „Klasyfikacja i przygotowanie wyrobów medycznych do procesu mycia i dezynfekcji”

Opis materiału sprawdzającego

Test składa się z 25 pytań o różnym stopniu trudności: 11 łatwych, 9 średnio trudnych i 5 trudnych. Czas na rozwiązanie testu to 38 minut (1,5 minuty na każde pytanie). Próg zaliczenia testu wynosi 60%. System losuje kolejność pytań i kolejność dystraktorów.

Test zawiera pytania dotyczące czynności technika sterylizacji medycznej wykonywanych w strefie brudnej centralnej sterylizatorni, takich jak m.in.: klasyfikowanie wyrobów medycznych do procesu mycia i dezynfekcji w zależności od ich budowy, krotności sterylizacji i klasyfikacji Spauldinga, przygotowanie wyrobów medycznych do procesu mycia i dezynfekcji, postępowanie z narzędziami uszkodzonymi czy z oznakami korozji, a także sprawdza wiedzę z zakresu budowy narzędzi chirurgicznych oraz montażu i demontażu wybranych wyrobów medycznych.

Wynik testu wskaże, które zagadnienia wymagają uzupełnienia i ponownego zapoznania się z materiałami multimedialnymi.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu uzyskania rozwiązania w pełni poprawnego,

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi.

Za pomocą testu można sprawdzić poziom swojej wiedzy.

Materiał sprawdzający jest powiązany z:

  • filmem instruktażowym „Klasyfikacja instrumentarium medycznego z uwzględnieniem klasyfikacji Spauldinga”,

  • grafiką interaktywną „Narzędzia chirurgiczne bez korozji i z korozjami”,

  • planszą interaktywną „Montowanie i demontowanie narzędzi chirurgicznych i wyrobów medycznych”,

  • interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning „Wykonanie dekontaminacji”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:

  • MED.12.3.1)1) klasyfikuje sprzęt i wyroby medyczne do metody mycia i dezynfekcji,

  • MED.12.3.1)2) rozróżnia sprzęt i wyroby medyczne ze względu na zastosowanie,

  • MED.12.3.1)3) omawia budowę, funkcje i zastosowanie sprzętów i wyrobów medycznych,

  • MED.12.3.1)4) wskazuje wyroby medyczne i sprzęt z określoną krotnością sterylizacji,

  • MED.12.3.1)5) opisuje poszczególne etapy procedury dekontaminacji sprzętu i wyrobów medycznych,

  • MED.12.3.2)1) wymienia metody dekontaminacji,

  • MED.12.3.2)2) dobiera metody dekontaminacji w zależności od rodzaju sprzętu i wyrobu medycznego,

  • MED.12.3.3)1) rozkłada na części sprzęt i wyroby medyczne o modułowej budowie,

  • MED.12.3.3)2) składa z elementów zdemontowanych sprzęt i wyroby medyczne,

  • MED.12.3.3)4) przygotowuje sprzęt i wyroby medyczne do procesu sterylizacji.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie dobieranie w pary „Klasyfikacja Spauldinga”

Opis materiału sprawdzającego

Należy dopasować nazwy trzech wyrobów medycznych do odpowiedniej grupy narzędzi z uwzględnieniem klasyfikacji Spauldinga. Jest to zadanie trudne.

Zadanie daje możliwość sprawdzenia praktycznej wiedzy, a jego wynik wskaże, czy zagadnienie wymaga uzupełnienia lub powtórzenia materiału. Uczący się dostaje informacje zwrotne, które – w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi – wskazują materiał multimedialny, z jakim należy się powtórnie zapoznać, aby poprawnie rozwiązać zadanie, zaś w przypadku prawidłowej odpowiedzi – wskazują mocne strony uczącego się. Zadanie można wykonywać wielokrotnie, aż do momentu uzyskania pełnej poprawności.

Materiał sprawdzający jest powiązany z filmem instruktażowym „Klasyfikacja instrumentarium medycznego z uwzględnieniem klasyfikacji Spauldinga”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:

  • MED.12.3.1)1) klasyfikuje sprzęt i wyroby medyczne do metody mycia i dezynfekcji,

  • MED.12.3.1)2) rozróżnia sprzęt i wyroby medyczne ze względu na zastosowanie.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie dobieranie w pary „Narzędzia chirurgiczne”

Opis materiału sprawdzającego

Należy dopasować nazwy pięciu narzędzi do szczegółowych opisów ich budowy i zastosowania. Jest to zadanie o trudne.

Zadanie daje możliwość sprawdzenia praktycznej wiedzy, a jego wynik wskaże, czy zagadnienie wymaga uzupełnienia lub powtórzenia materiału. Uczący się dostaje informacje zwrotne, które – w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi – wskazują materiał multimedialny, z jakim należy się powtórnie zapoznać, aby poprawnie rozwiązać zadanie, zaś w przypadku prawidłowej odpowiedzi – wskazują mocne strony uczącego się. Zadanie można wykonywać wielokrotnie, aż do momentu uzyskania pełnej poprawności.

Materiał sprawdzający jest powiązany z grafiką interaktywną „Narzędzia chirurgiczne bez korozji i z korozjami”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:

  • MED.12.3.1)2) rozróżnia sprzęt i wyroby medyczne ze względu na zastosowanie,

  • MED.12.3.1)3) omawia budowę, funkcje i zastosowanie sprzętów i wyrobów medycznych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „Zasady reprocesowania wyrobów medycznych”

Opis materiału sprawdzającego

W zadaniu znajduje się krótki tekst dotyczący procedur procesu dekontaminacji. Spośród ośmiu wyrażeń należy wybrać trzy i wstawić je w odpowiednie miejsca w tekście. Jest to zadanie średnio trudne.

Zadanie daje możliwość sprawdzenia praktycznej wiedzy, a jego wynik wskaże, czy zagadnienie wymaga uzupełnienia lub powtórzenia materiału. Uczący się dostaje informacje zwrotne, które – w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi – wskazują materiał multimedialny, z jakim należy się powtórnie zapoznać, aby poprawnie rozwiązać zadanie, zaś w przypadku prawidłowej odpowiedzi – wskazują mocne strony uczącego się. Zadanie można wykonywać wielokrotnie, aż do momentu uzyskania pełnej poprawności.

Za pomocą zadania uczący się mogą sprawdzić poziom swojej wiedzy.

Materiał sprawdzający jest powiązany z filmem instruktażowym „Klasyfikacja instrumentarium medycznego z uwzględnieniem klasyfikacji Spauldinga”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryterium weryfikacji, zgodnie z którym uczący się:

  • MED.12.3.2)2) dobiera metody dekontaminacji w zależności od rodzaju sprzętu i wyrobu medycznego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na uporządkowanie „Montaż narzędzia bipolarnego z przewodem”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na uporządkowaniu kolejnych kroków technika sterylizacji medycznej podczas montowania narzędzia bipolarnego z przewodem. Jest to zadanie średnio trudne.

Zadanie daje możliwość sprawdzenia praktycznej wiedzy, a jego wynik wskaże, czy zagadnienie wymaga uzupełnienia lub powtórzenia materiału. Uczący się dostaje informacje zwrotne, które – w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi – wskazują materiał multimedialny, z jakim należy się powtórnie zapoznać, aby poprawnie rozwiązać zadanie, zaś w przypadku prawidłowej odpowiedzi – wskazują mocne strony uczącego się. Zadanie można wykonywać wielokrotnie, aż do momentu uzyskania pełnej poprawności.

Materiał sprawdzający jest powiązany z planszą interaktywną „Montowanie i demontowanie narzędzi chirurgicznych i wyrobów medycznych”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:

  • MED.12.3.1)3) omawia budowę, funkcje i zastosowanie sprzętów i wyrobów medycznych,

  • MED.12.3.3)2) składa z elementów zdemontowanych sprzęt i wyroby medyczne,

  • MED.12.3.3)3) wykonuje test sprawności złożonego sprzętu i wyrobu medycznego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na uporządkowanie „Demontaż troakara laparoskopowego”

Opis materiału sprawdzającego

Uczący się ma za zadanie ułożyć zdjęcia przedstawiające różne etapy demontażu troakara laparoskopowego w kolejności zgodnej z jego prawidłowym demontowaniem. Jest to zadanie łatwe.

Zadanie daje możliwość sprawdzenia praktycznej wiedzy, a jego wynik wskaże, czy zagadnienie wymaga uzupełnienia lub powtórzenia materiału. Uczący się dostaje informacje zwrotne, które – w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi – wskazują materiał multimedialny, z jakim należy się powtórnie zapoznać, aby poprawnie rozwiązać zadanie, zaś w przypadku prawidłowej odpowiedzi – wskazują mocne strony uczącego się. Zadanie można wykonywać wielokrotnie, aż do momentu uzyskania pełnej poprawności.

Materiał sprawdzający jest powiązany z planszą interaktywną „Montowanie i demontowanie narzędzi chirurgicznych i wyrobów medycznych”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:

  • MED.12.3.1)3) omawia budowę, funkcje i zastosowanie sprzętów i wyrobów medycznych

  • MED.12.3.3)1) rozkłada na części sprzęt i wyroby medyczne o modułowej budowie.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Krzyżówka „W strefie brudnej centralnej sterylizatorni”

Opis materiału sprawdzającego

Na podstawie opisów należy odgadnąć dziewięć haseł związanych z czynnościami wykonywanymi przez technika sterylizacji medycznej w strefie brudnej centralnej sterylizatorni. Po rozwiązaniu krzyżówki należy udzielić odpowiedzi na dodatkowe pytanie związane z hasłem głównym. Jest to zadanie średnio trudne.

Zadanie daje możliwość sprawdzenia praktycznej wiedzy, a jego wynik wskaże, czy zagadnienie wymaga uzupełnienia lub powtórzenia materiału. Uczący się dostaje informacje zwrotne, które – w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi – wskazują materiał multimedialny, z jakim należy się powtórnie zapoznać, aby poprawnie rozwiązać zadanie, zaś w przypadku prawidłowej odpowiedzi – wskazują mocne strony uczącego się. Zadanie można wykonywać wielokrotnie, aż do momentu uzyskania pełnej poprawności.

Materiał sprawdzający jest powiązany z:

  • filmem instruktażowym „Klasyfikacja instrumentarium medycznego z uwzględnieniem klasyfikacji Spauldinga”,

  • interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning „Wykonanie dekontaminacji”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:

  • MED.12.3.2)1) wymienia metody dekontaminacji,

  • MED.12.3.2)2) dobiera metody dekontaminacji w zależności od rodzaju sprzętu i wyrobu medycznego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dopasowanie elementów do schematu „Budowa worka ambu”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera ilustrację prawidłowo zmontowanego worka ambu. Spośród dziewięciu podanych wyrażeń należy wybrać pięć i umieścić je w odpowiednich miejscach, tak aby właściwie opisywały elementy budowy tego wyrobu medycznego. Jest to zadanie średnio trudne.

Zadanie daje możliwość sprawdzenia praktycznej wiedzy, a jego wynik wskaże, czy zagadnienie wymaga uzupełnienia lub powtórzenia materiału. Uczący się dostaje informacje zwrotne, które – w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi – wskazują materiał multimedialny, z jakim należy się powtórnie zapoznać, aby poprawnie rozwiązać zadanie, zaś w przypadku prawidłowej odpowiedzi – wskazują mocne strony uczącego się. Zadanie można wykonywać wielokrotnie, aż do momentu uzyskania pełnej poprawności.

Materiał sprawdzający jest powiązany z animacją 3D „Demontaż i montaż sprzętu medycznego”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryterium weryfikacji, zgodnie z którym uczący się:

  • MED.12.3.1)3) omawia budowę, funkcje i zastosowanie sprzętów i wyrobów medycznych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Wskazywanie poprawnej odpowiedzi „Przygotowanie wyrobów medycznych”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera tekst dotyczący zasad odpowiedniego przygotowania, tj. demontażu, wyrobów medycznych oraz wyboru właściwej dla nich metody mycia i dezynfekcji. Zadanie polega na wskazaniu właściwego wyrażenia w odpowiednich miejscach tekstu. Jest to zadanie średnio trudne.

Zadanie daje możliwość sprawdzenia praktycznej wiedzy, a jego wynik wskaże, czy zagadnienie wymaga uzupełnienia lub powtórzenia materiału. Uczący się dostaje informacje zwrotne, które – w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi – wskazują materiał multimedialny, z jakim należy się powtórnie zapoznać, aby poprawnie rozwiązać zadanie, zaś w przypadku prawidłowej odpowiedzi – wskazują mocne strony uczącego się. Zadanie można wykonywać wielokrotnie, aż do momentu uzyskania pełnej poprawności.

Materiał sprawdzający jest powiązany z:

  • animacją 3D „Demontaż i montaż sprzętu medycznego”,

  • planszą interaktywną „Montowanie i demontowanie narzędzi chirurgicznych i wyrobów medycznych”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:

  • MED.12.3.1)5) opisuje poszczególne etapy procedury dekontaminacji sprzętu i wyrobów medycznych,

  • MED.12.3.2)2) dobiera metody dekontaminacji w zależności od rodzaju sprzętu i wyrobu medycznego,

  • MED.12.3.3)1) rozkłada na części sprzęt i wyroby medyczne o modułowej budowie.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz „Przygotowanie narzędzi do procesu mycia i dezynfekcji”

Opis materiału sprawdzającego

Należy zapoznać się z sześcioma zdaniami dotyczącymi zasad przygotowania sprzętu i wyrobów medycznych do procesu mycia i dezynfekcji, a następnie zdecydować, które ze zdań są prawdziwe, a które fałszywe. Jest to zadanie średnio trudne.

Zadanie daje możliwość sprawdzenia praktycznej wiedzy, a jego wynik wskaże, czy zagadnienie wymaga uzupełnienia lub powtórzenia materiału. Uczący się dostaje informacje zwrotne, które – w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi – wskazują materiał multimedialny, z jakim należy się powtórnie zapoznać, aby poprawnie rozwiązać zadanie, zaś w przypadku prawidłowej odpowiedzi – wskazują mocne strony uczącego się. Zadanie można wykonywać wielokrotnie, aż do momentu uzyskania pełnej poprawności.

Materiał sprawdzający jest powiązany z interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning „Wykonanie dekontaminacji”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:

  • MED.12.3.1)5) opisuje poszczególne etapy procedury dekontaminacji sprzętu i wyrobów medycznych,

  • MED.12.3.2)1) wymienia metody dekontaminacji,

  • MED.12.3.2)2) dobiera metody dekontaminacji w zależności od rodzaju sprzętu i wyrobu medycznego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Puzzle” Budowa i zastosowanie filtra do respiratora”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera układankę składającą się z 16 elementów. Po ich ułożeniu należy odpowiedzieć na pytanie dotyczące wyrobu medycznego widocznego na zdjęciu. Pytanie dotyczy innej, zamiennej nazwy filtra oraz jego zastosowania. Jest to zadanie średnio trudne.

Zadanie daje możliwość sprawdzenia praktycznej wiedzy, a jego wynik wskaże, czy zagadnienie wymaga uzupełnienia lub powtórzenia materiału. Uczący się dostaje informacje zwrotne, które – w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi – wskazują materiał multimedialny, z jakim należy się powtórnie zapoznać, aby poprawnie rozwiązać zadanie, zaś w przypadku prawidłowej odpowiedzi – wskazują mocne strony uczącego się. Zadanie można wykonywać wielokrotnie, aż do momentu uzyskania pełnej poprawności.

Materiał sprawdzający jest powiązany z animacją 3D „Demontaż i montaż sprzętu medycznego”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:

  • MED.12.3.1)2) rozróżnia sprzęt i wyroby medyczne ze względu na zastosowanie,

  • MED.12.3.1)3) omawia budowę, funkcje i zastosowanie sprzętów i wyrobów medycznych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video „Postępowanie z wybranymi wyrobami medycznymi”

Opis materiału sprawdzającego

Uczący się ogląda fragment filmu instruktażowego, a następnie odpowiada na pytanie dotyczące czynności pracownika strefy brudnej centralnej sterylizatorni, wybierając jedną z trzech podanych odpowiedzi. Jest to zadanie łatwe,

Zadanie daje możliwość sprawdzenia praktycznej wiedzy, a jego wynik wskaże, czy zagadnienie wymaga uzupełnienia lub powtórzenia materiału. Uczący się dostaje informacje zwrotne, które – w przypadku nieprawidłowej odpowiedzi – wskazują materiał multimedialny, z jakim należy się powtórnie zapoznać, aby poprawnie rozwiązać zadanie, zaś w przypadku prawidłowej odpowiedzi – wskazują mocne strony uczącego się. Zadanie można wykonywać wielokrotnie, aż do momentu uzyskania pełnej poprawności.

Materiał sprawdzający jest powiązany z filmem instruktażowym „Klasyfikacja instrumentarium medycznego z uwzględnieniem klasyfikacji Spauldinga”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:

  • MED.12.3.1)1) klasyfikuje sprzęt i wyroby medyczne do metody mycia i dezynfekcji,

  • MED.12.3.1)4) wskazuje wyroby medyczne i sprzęt z określoną krotnością sterylizacji,

  • MED.12.3.2)2) dobiera metody dekontaminacji w zależności od rodzaju sprzętu i wyrobu medycznego.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału