E-materiały do kształcenia zawodowego

Kwalifikacja instrumentarium medycznego

MED.12. Wykonywanie dekontaminacji sprzętu i wyrobów medycznych - Technik sterylizacji medycznej 321104

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

Autor przewodnika: Katarzyna Bednarczyk

Konsultant przewodnika: Lidia Olszewska, Adam Walaszkowski

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Kwalifikacja instrumentarium medycznego

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik sterylizacji medycznej, 321104

Kod i nazwa kwalifikacji

MED.12. Wykonywanie dekontaminacji sprzętu i wyrobów medycznych

Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia

MED.12.3. Dobieranie metod dekontaminacji w zależności od rodzaju sprzętu i wyrobu medycznego

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:

  • MED.12.3.1) rozróżnia sprzęt i wyroby medyczne ze względu na zastosowanie, metody mycia, dezynfekcji i sterylizacji medycznej:

    • MED.12.3.1)1) klasyfikuje sprzęt i wyroby medyczne do metody mycia i dezynfekcji,

    • MED.12.3.1)2) rozróżnia sprzęt i wyroby medyczne ze względu na zastosowanie,

    • MED.12.3.1)3) omawia budowę, funkcje i zastosowanie sprzętów i wyrobów medycznych,

    • MED.12.3.1)4) wskazuje wyroby medyczne i sprzęt z określoną krotnością sterylizacji,

    • MED.12.3.1)5) opisuje poszczególne etapy procedury dekontaminacji sprzętu i wyrobów medycznych,

  • MED.12.3.2) rozróżnia metody dekontaminacji w zależności od rodzaju sprzętu i wyrobu medycznego:

    • MED.12.3.2)1) wymienia metody dekontaminacji,

    • MED.12.3.2)2) dobiera metody dekontaminacji w zależności od rodzaju sprzętu i wyrobu medycznego,

  • MED.12.3.3) przeprowadza demontaż i montaż sprzętu oraz wyrobów medycznych o zróżnicowanej budowie geometrycznej w celu zapewnienia dekontaminacji:

    • MED.12.3.3)1) rozkłada na części sprzęt i wyroby medyczne o modułowej budowie,

    • MED.12.3.3)2) składa z elementów zdemontowanych sprzęt i wyroby medyczne,

    • MED.12.3.3)3) wykonuje test sprawności złożonego sprzętu i wyrobu medycznego,

    • MED.12.3.3)4) przygotowuje sprzęt i wyroby medyczne do procesu sterylizacji.

Cele ogólne e‑materiału

E‑materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.12. Wykonywanie dekontaminacji sprzętu i wyrobów medycznych: kwalifikowanie sprzętu i wyrobów medycznych do procesów mycia, dezynfekcji i sterylizacji.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Film instruktażowy przedstawia technika sterylizacji medycznej, który wykonuje kolejne czynności związane z przygotowaniem narzędzi i wyrobów medycznych do procesu mycia i dezynfekcji. Film powiązany jest ze wszystkimi pozostałymi materiałami multimedialnymi, jednak jako pierwszy materiał, z którym zapoznaje się uczący się, powinien być odtwarzany tylko w odniesieniu do interaktywnego narzędzia typu scenario‑based learning. Ten materiał multimedialny stanowi zbiór sytuacji i wydarzeń, które wymagają od technika sterylizacji medycznej podjęcia określonych działań, takich jak np.: demontaż narzędzi do procesu mycia i dezynfekcji oraz prawidłowe postępowanie z narzędziem z oznakami korozji czy z fabrycznie nowym wyrobem medycznym. Uczący się ma za zadanie wybrać prawidłową ścieżkę postępowania w określonych sytuacjach zgodnie z procedurami sanitarno‑higienicznymi oraz podejmować działania zgodne z instrukcją producenta w odniesieniu do wyrobów medycznych. Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning, w którym uczący się może wykorzystać informacje zawarte w filmie instruktażowym, ma więc charakter zarówno dydaktyczny, jak i sprawdzający.

Grafika interaktywna przedstawia zdjęcia 51 narzędzi chirurgicznych bez korozji i 45 narzędzi z korozjami, co stanowi bogate uzupełnienie filmu instruktażowego o treści z zakresu rodzajów narzędzi i wyrobów medycznych. Uczący się może korzystać z grafiki w dowolnym momencie, również przed zapoznaniem się z filmem lub w trakcie jego oglądania. Zaleca się, aby uczący się obejrzał grafikę interaktywną przed zapoznaniem się z montażem i demontażem sprzętu medycznego, które przedstawione są w postaci dwóch materiałów multimedialnych: animacji 3D i planszy interaktywnej.

Animacja 3D przedstawia demontaż i montaż pięciu sztuk sprzętu medycznego, zaś plansza interaktywna zawiera opis montażu i demontażu 16 wyrobów medycznych, w tym m.in. narzędzi laparoskopowych, narzędzi z przewodem, piły i haka. Animacja 3D i plansza interaktywna powiązane są również ze sobą nawzajem. Stanowią wartościowe uzupełnienie zagadnień związanych z przygotowaniem narzędzi do procesu mycia i dezynfekcji, o których mowa w filmie instruktażowym, mogą być jednak analizowane niezależnie od niego lub równolegle z nim.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym

Tytuł materiału multimedialnego

Klasyfikacja instrumentarium medycznego z uwzględnieniem klasyfikacji Spauldinga

Typ materiału multimedialnego

Film instruktażowy

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film instruktażowy przedstawia technika sterylizacji medycznej, który wykonuje kolejne czynności związane z przygotowaniem narzędzi i wyrobów medycznych do procesu mycia i dezynfekcji, w tym m.in.:

  • przygotowanie się do pracy w strefie brudnej centralnej sterylizatorni (środki ochrony indywidualnej),

  • podział narzędzi według klasyfikacji Spauldinga na wyroby medyczne wysokiego, średniego i niskiego ryzyka,

  • segregację wyrobów medycznych w zależności od właściwego rodzaju procesu dekontaminacji (m.in. mycie, dezynfekcja chemiczna, dezynfekcja ręczna),

  • przygotowanie wsadu do myjko‑dezynfektora,

  • sprawdzenie testów kontrolujących skuteczność procesu mycia i dezynfekcji.

Uczący się poznaje zasady regulujące określone procedury przygotowania instrumentarium medycznego, które pozwalają zachować standardy sanitarno‑higieniczne.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:

  • MED.12.3.1)1) klasyfikuje sprzęt i wyroby medyczne do metody mycia i dezynfekcji,

  • MED.12.3.1)2) rozróżnia sprzęt i wyroby medyczne ze względu na zastosowanie,

  • MED.12.3.1)3) omawia budowę, funkcje i zastosowanie sprzętów i wyrobów medycznych,

  • MED.12.3.1)4) wskazuje wyroby medyczne i sprzęt z określoną krotnością sterylizacji,

  • MED.12.3.1)5) opisuje poszczególne etapy procedury dekontaminacji sprzętu i wyrobów medycznych,

  • MED.12.3.2)1) wymienia metody dekontaminacji,

  • MED.12.3.2)2) dobiera metody dekontaminacji w zależności od rodzaju sprzętu i wyrobu medycznego,

  • MED.12.3.3)1) rozkłada na części sprzęt i wyroby medyczne o modułowej budowie,

  • MED.12.3.3)2) składa z elementów zdemontowanych sprzęt i wyroby medyczne,

  • MED.12.3.3)3) wykonuje test sprawności złożonego sprzętu i wyrobu medycznego,

  • MED.12.3.3)4) przygotowuje sprzęt i wyroby medyczne do procesu sterylizacji.

Film instruktażowy jest powiązany z:

  • grafiką interaktywną „Narzędzia chirurgiczne bez korozji i z korozjami”,

  • animacją 3D „Demontaż i montaż sprzętu medycznego”,

  • planszą interaktywną „Montowanie i demontowanie narzędzi chirurgicznych i wyrobów medycznych”,

  • interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning „Wykonanie dekontaminacji”

Materiały sprawdzające powiązane z filmem instruktażowym:

  • test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową „Klasyfikacja i przygotowanie wyrobów medycznych do procesu mycia i dezynfekcji”,

  • zadanie dobierania w pary „Klasyfikacja Spauldinga”,

  • zadanie z lukami „Zasady reprocesowania wyrobów medycznych”,

  • krzyżówka „W strefie brudnej centralnej sterylizatorni”,

  • zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video „Postępowanie z wybranymi wyrobami medycznymi”

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • kwalifikowanie wyrobów medycznych ze względu na zastosowanie metody mycia i dezynfekcji,

  • wyliczanie i charakteryzowanie grup klasyfikacji wyrobów medycznych według klasyfikacji Spauldinga,

  • porównywanie stopnia czystości mikrobiologicznej według klasyfikacji Spauldinga,

  • demontowanie narzędzi i przygotowywanie wyrobów medycznych do procesu mycia i dezynfekcji,

  • dobieranie testów sprawności urządzenia myjąco‑dezynfekującego i sprawdzanie ich wyników,

  • prowadzenie dokumentacji dziennej procesu dekontaminacji

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

  • Oglądając film instruktażowy, uczący się poznaje główne zasady klasyfikacji wyrobów medycznych w zależności od ich potencjalnego zagrożenia. Uczący się zapisuje najistotniejsze informacje, zwracając uwagę na zasady klasyfikacji oraz różnice, które mogą wystąpić, m.in. w zależności od sposobu używania wyrobu i jego przeznaczenia.

  • Osoby uczące się przygotowują graf przedstawiający kolejne czynności technika sterylizacji związane z przygotowaniem narzędzi i wyrobów medycznych do procesu mycia i dezynfekcji.

Praca w grupach

  • Po obejrzeniu filmu instruktażowego uczący się w grupach 2‑3-osobowych wymieniają główne zasady klasyfikacji Spauldinga oraz podają przykłady wyrobów medycznych wraz z postępowaniem w zależności od stopnia ich potencjalnego zagrożenia. Uczący się mogą to robić na zmianę, tj. każdy uczący się wymienia kolejno po jednym przykładzie. W razie wątpliwości proszą o pomoc nauczyciela.

  • Uczący się w grupach 2‑3-osobowych mogą przygotować zestawienie dotyczące klasyfikacji wyrobów z podziałem na wyroby medyczne klasy I (niesterylne, bez funkcji pomiarowej) oraz wyroby medyczne klasy IIa, IIb i III. Uczący się przedstawiają istotne informacje na temat każdej klasy i omawiają je w grupie. Zestawienie może być wykonane w formie infografiki lub plakatu, a następnie zaprezentowane na forum całego zespołu i zweryfikowane przez nauczyciela.

Praca z całym zespołem

  • Podczas pracy z całym zespołem uczący się wykonują pokazową klasyfikację różnych wyrobów medycznych wraz z oceną ich zastosowania i potencjalnego zagrożenia. Na kilku tacach wyłożone są różne narzędzia i wyroby medyczne (przygotowane przez nauczyciela), a uczący się klasyfikują każdy wyrób medyczny oraz omawiają uwagi producenta i wytyczne dotyczące zasad jego dekontaminacji.

  • Film instruktażowy jest oglądany przez cały zespół, zaś nauczyciel może go zatrzymywać w wybranych momentach i dopowiadać istotne z własnego punktu widzenia szczegóły lub kierować do wszystkich uczących się pytania takie jak np.: „Dlaczego ten etap jest istotny?”, „Czy można wykonać ten krok później lub go pominąć?”, „Jakie zagrożenie – dla mnie, dla pacjenta, dla zespołu chirurgicznego – niesie ze sobą niewykonanie tej czynności na tym etapie procesu dekontaminacji?” itp.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

  • W ramach przygotowania do lekcji odwróconej na temat klasyfikacji wyrobów medycznych uczący się zapoznaje się z filmem instruktażowym, robi notatki oraz formułuje pytania dla pozostałych uczących się.

  • Uczący się sporządza mapę myśli dotyczącą klas narzędzi i wyrobów medycznych według klasyfikacji Sapuldinga z użyciem kolorów oznaczających potencjalne zagrożenie: kolorem czerwonym oznacza wyroby wysokiego ryzyka, żółtym – średniego ryzyka, zaś zielonym – niskiego ryzyka. Do każdej z klas przyporządkowuje przykłady sprzętu medycznego wraz z odpowiednią metodą mycia i dezynfekcji.

Praca w grupach

  • Film instruktażowy jest oglądany w grupach 2‑3-osobowych. Po obejrzeniu filmu uczący się zadają pytania na temat zasad klasyfikacji wyrobów medycznych, wyróżniają klasy wyrobów medycznych i przedstawiają klasyfikację Spauldinga, z omówieniem wyrobów wysokiego, średniego i niskiego ryzyka oraz metod dekontaminacji.

  • Uczący się w grupach 2‑3-osobowych wymieniają kolejno narzędzia i wyroby medyczne i opisują wspólnie sposób postępowania w ramach przygotowania ich do procesu mycia i dezynfekcji, tj. sposób demontażu, sposób ułożenia na koszach wsadowych myjko‑dezynfektora lub ułożenie elementów składowych sprzętu na siatce do innego typu mycia i dezynfekcji itp.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy nie mają problemów z opanowaniem materiału

  • Uczący się, którzy opanowali wiedzę na temat klasyfikacji wyrobów medycznych, z uwzględnieniem klasyfikacji Spauldinga, zawartą w filmie instruktażowym, mogą ją poszerzyć poprzez analizę nowych przepisów dotyczących wyrobów medycznych w kontekście zachowania odpowiednich norm jakości i bezpieczeństwa. Informacji na ten temat poszukują w internecie lub źródłach wskazanych przez nauczyciela.

  • Po obejrzeniu filmu uczący się mogą przygotować plakat prezentujący reguły klasyfikacji wyrobów medycznych. Może on przedstawiać tabelę z podziałem wyrobów medycznych na klasy, z uwzględnieniem ich zastosowania i potencjalnego ryzyka. Uczący się przyporządkowują do poszczególnych klas narzędzia i wyroby medyczne, które nie zostały zaprezentowane w filmie instruktażowym. Posiłkują się w tym celu instrukcjami producenta danych wyrobów medycznych, a ich praca jest nadzorowana przez nauczyciela.

  • Uczący się, którzy opanowali materiał przedstawiony w filmie, mogą przygotować debatę na temat zasad postępowania z narzędziami chirurgicznymi wielokrotnego użytku oraz z przykładowymi narzędziami/zestawami, które wcześniej omawiali na zajęciach z całym zespołem. Do obserwowania debaty zaproszony jest cały zespół. Po jej zakończeniu animator zaprasza obserwatorów do zadawania pytań. Nauczyciel podsumowuje wyniki debaty, a w razie wątpliwości wyjaśnia poruszane zagadnienia.

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy mają problemy z opanowaniem materiału

  • Uczący się mogą zatrzymywać film i robić szczegółowe notatki, które ułatwią im opanowanie przedstawionego materiału. Mogą też zanotować niezrozumiałe dla nich zagadnienia i następnie omówić je z nauczycielem na zajęciach dydaktycznych.

  • Uczący się oglądają film instruktażowy razem z nauczycielem i na bieżąco zadają pytania dotyczące kwestii dla nich niezrozumiałych. Nauczyciel może zatrzymywać film, omawiać czynność technika sterylizacji, odwoływać się do wiedzy uczących się, zadawać dodatkowe pytania, naprowadzać uczących się na właściwy trop, tak aby łatwiej im było.


Tytuł materiału multimedialnego

Narzędzia chirurgiczne bez korozji i z korozjami

Typ materiału multimedialnego

Grafika interaktywna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Grafika interaktywna zawiera zdjęcia 51 narzędzi chirurgicznych bez korozji i 45 narzędzi z korozjami. Przedstawione narzędzia podzielone są na siedem kategorii:

  • haki (11 narzędzi),

  • klemy (17 narzędzi),

  • nożyczki (5 narzędzi),

  • imadła (4 narzędzia),

  • pęsety (6 narzędzi),

  • wzierniki (4 narzędzia),

  • inne/pozostałe (29 narzędzi)

20 różnych narzędzi występuje w wersji zarówno z korozją, jak i bez niej, zaś pozostałe przedstawione są jako narzędzia z korozją lub bez niej. Oprócz zdjęcia każdego narzędzia grafika interaktywna zawiera opis jego budowy i zastosowania oraz dodatkowe zdjęcia, na których dane narzędzie przedstawione jest z różnych stron lub/i na których znajdują się zbliżenia końcówek roboczych ukazujące szczegóły takie jak np.: żłobienia, zakrzywienia, ząbki itp.
Uczący się poznaje nie tylko budowę narzędzi, ale również zaznajamia się z wyglądem różnego rodzaju korozji i zakresu jej występowania na narzędziach. Jest to bardzo ważny element w kontekście sporządzania protokołu niezgodności czy określania metod konserwacji i metod zapobiegania powstaniu korozji sprzętu i wyrobów medycznych. Uczący się może obserwować zmiany zewnętrzne na powierzchni instrumentarium medycznego oraz wstępnie określić rodzaj i przyczynę powstania zmiany, jaka może zostać wywołana podczas użycia narzędzia lub może powstać podczas przygotowywania go do ponownego użycia.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.12.3.1)2) rozróżnia sprzęt i wyroby medyczne ze względu na zastosowanie,
MED.12.3.1)3) omawia budowę, funkcje i zastosowanie sprzętów i wyrobów medycznych.

Grafika interaktywna jest powiązana z:

  • filmem instruktażowym „Klasyfikacja instrumentarium medycznego z uwzględnieniem klasyfikacji Spauldinga”,

  • animacją 3D „Demontaż i montaż sprzętu medycznego”,

  • planszą interaktywną „Montowanie i demontowanie narzędzi chirurgicznych i wyrobów medycznych”.

Materiały sprawdzające powiązane z grafiką interaktywną:

  • test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową „Klasyfikacja i przygotowanie wyrobów medycznych do procesu mycia i dezynfekcji”,

  • zadanie dobierania w pary „Narzędzia chirurgiczne”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • rozpoznawanie podstawowych narzędzi instrumentarium medycznego,

  • identyfikowanie zmian zewnętrznych w postaci korozji oraz różnych jej rodzajów na powierzchni instrumentarium medycznego,

  • omawianie budowy poszczególnych narzędzi,

  • charakteryzowanie funkcji i możliwego zastosowania poszczególnych narzędzi,

  • przypisywanie narzędzi do konkretnych grup narzędziowych w odniesieniu do ich budowy.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

  • Uczący się zdobywają wiedzę poprzez oglądanie zdjęć narzędzi i wyrobów medycznych z korozjami i bez korozji. Mogą przygotować fiszki, rysując na jednej stronie kartki schemat narzędzia chirurgicznego, a na odwrocie zapisując jego nazwę.

  • Uczący się może przygotować tabelę, w której uwzględni możliwą przyczynę powstania zmiany zewnętrznej na powierzchni instrumentarium i wymieni zalecenia dotyczące usunięcia powstałej zmiany oraz działania zapobiegawcze.

Praca w grupach

  • Uczący się w grupach 3‑4-osobowych przygotowują plakat przedstawiający rodzaje korozji z uwzględnieniem jej przyczyn, metod jej zapobiegania oraz ewentualnego usunięcia zmiany powierzchniowej na instrumentarium medycznym.

  • Uczący się w grupach 2‑3-osobowych przygotowują kartki z nazwami poszczególnych narzędzi i kartki z nazwami grup narzędzi. Kartki z nazwami grup narzędzi układają na stole, jedna obok drugiej, zaś kartki z nazwami instrumentarium umieszczają w woreczku lub pudełku. Uczący się kolejno losują po jednej kartce z nazwą narzędzia i przyporządkowują je do danej grupy poprzez ułożenie kartki z nazwą instrumentu pod kartką oznaczoną nazwą grupy. Kartki układane są w kolumnach, a prawidłowość ich przyporządkowania do grup podlega dyskusji w grupie. Ostateczny efekt pracy grupy weryfikowany jest przez nauczyciela i porównywany z wynikami pozostałych grup.

Praca z całym zespołem

  • Nauczyciel prowadzący zajęcia przygotowuje zadanie praktyczne. Na stole rozkłada różne narzędzia chirurgiczne, zarówno z korozją, jak i bez niej. Uczący się wybierają i oglądają jedno narzędzie i omawiają wspólnie jego czystość i obecność lub brak korozji. W przypadku obecności korozji starają się wytłumaczyć jej możliwe przyczyny i sposób zapobiegania jej powstawaniu w danym miejscu na narzędziu. Efekty wspólnej pracy są weryfikowane przez nauczyciela, który koryguje ewentualne błędy i wyjaśnia wątpliwości.

  • Grafika interaktywna może być oglądana przez zespół podczas zajęć. Nauczyciel może się zatrzymać przy wybranych zdjęciach, zwrócić uwagę na szczegóły i dopowiedzieć istotne z własnego punktu widzenia informacje. Odpowiada też na pytania uczących się i wyjaśnia niezrozumiałe zagadnienia.

  • Nauczyciel pokazuje uczącym się kilka sztuk narzędzi z korozją lub/i defektem, np. nożyczki chirurgiczne z zacinającymi się ostrzami. Uczący się po kolei oglądają narzędzie, a następnie uzupełniają przygotowany wcześniej przez nauczyciela protokół niezgodności. Powinien on uwzględniać elementy takie jak: użytkownik wyrobu medycznego, data sporządzenia protokołu, opis niezgodności jakościowej/ilościowej, podjęte działania oraz podpis osoby stwierdzającej niezgodność i podpis osoby przyjmującej zgłoszenie. Protokół może być uzupełniany przez zespół razem z nauczycielem lub – jeśli istnieje taka możliwość – każdy z uczących się dostaje swoją kopię i wypełnia dokument samodzielnie, po czym efekty pracy uczących się są porównywane na forum klasy. Nauczyciel weryfikuje poprawność wypełnienia protokołu.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

  • Uczący się zapoznają się z grafiką interaktywną i przygotowują się do lekcji odwróconej, sporządzając notatki, np. w formie tabeli porządkującej poszczególne narzędzia instrumentarium medycznego w grupy (haki, klemy, nożyczki itd.).

  • Uczący się mogą wykonać infografikę przedstawiającą zasadnicze różnice w budowie pomiędzy grupami narzędzi, uwzględniając takie kwestie jak np.: rodzaje uchwytów na dłonie, rodzaje końcówek roboczych narzędzi czy przeznaczenie do zabiegów chirurgii ogólnej lub specjalistycznej.

Praca w grupach

  • Uczący się zapoznają się z grafiką interaktywną w grupach 2‑3-osobowych. W trakcie oglądania poszczególnych narzędzi tworzą mapę myśli przedstawiającą grupy narzędzi z przykładami instrumentarium, z zaznaczeniem głównych cech różniących narzędzia z poszczególnych grup. Uczący się mogą również dodać informacje na temat rodzajów korozji i miejsc jej powstawania na powierzchni narzędzi oraz możliwej jej przyczyny lub sposobu jej zapobiegania.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy nie mają problemów z opanowaniem materiału

  • Uczący się, którzy opanowali treści zawarte w grafice interaktywnej, mogą poszerzyć ich zakres poprzez poszukiwanie w internecie lub wskazanych przez nauczyciela źródłach informacji na temat różnych rodzajów korozji na powierzchni instrumentarium (np. korozja wżerowa, cierna, naprężeniowa, powierzchniowa, stykowa, szczelinowa). Uczący się sporządzają notatki na temat możliwych przyczyn każdego z rodzajów korozji i sposobów zapobiegania jej powstawaniu. Następnie mogą znaleźć odpowiednie narzędzie przedstawione w materiale multimedialnym i dopasować je do poszczególnych typów korozji.

  • Uczący się mogą poszerzyć swoją wiedzę na temat korozji również poprzez analizę mediów stosowanych w trakcie wstępnego oczyszczania i przygotowywania instrumentarium medycznego do procesu mycia i dezynfekcji. Uczący się szukają w internecie informacji na temat substancji obecnych w wodzie, np. chlorków, które odpowiadają za korozję wżerową. Analogiczne zestawienia wykonują także dla takich substancji jak np.: krzemiany, sole wapnia i magnezu, metale ciężkie i kolorowe itp.

  • Uczący się zadają sobie nawzajem zagadnienia do omówienia w postaci nazwy korozji, po czym wspólnie analizują ten typ zanieczyszczenia, charakteryzując takie aspekty jak np.: przyczyna powstawania korozji, metody jej zapobiegania, miejsca na powierzchni narzędzi szczególnie na nią podatne, a tym samym wymagające regularnej konserwacji, itp.

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy mają problemy z opanowaniem materiału

  • Uczący się mogą notować niezrozumiałe dla nich zagadnienia, np. problem z rozpoznaniem rodzaju korozji czy z zaklasyfikowaniem instrumentarium medycznego do danej grupy itp. Następnie nauczyciel wyjaśnia wątpliwości, może też ponownie obejrzeć z uczącymi się wskazane przez nich zdjęcia narzędzi, a także – jeśli to możliwe – zaprezentować te narzędzia w trakcie zajęć, tak aby osoby uczące się miały możliwość obejrzeć i przeanalizować autentyczny sprzęt medyczny.

  • Uczący się mogą zapoznawać się z materiałem multimedialnym bez presji czasu, wracać do poszczególnych zdjęć, porównywać je ze sobą, robić notatki, rysować schematy wybranych narzędzi, np. tych, których budowa sprawia im szczególną trudność. W przypadku wyjątkowo trudnych dla uczącego się narzędzi czy ich grup nauczyciel może wyjaśnić konstrukcję danego instrumentarium oraz jego zastosowanie własnymi, prostszymi (tj. nie branżowymi i nie specjalistycznymi) słowami.

  • Dodatkowym ułatwieniem w nauce są opisy przedstawionych narzędzi medycznych. Osoby uczące się mające problem z zapamiętaniem materiału mogą przygotować graficzny schemat danego narzędzia chirurgicznego oraz jego opis w postaci fiszek lub prezentacji multimedialnej. Ponadto fiszki mogą być wykorzystane jako gra dydaktyczna albo element powtórki dla całego zespołu pod koniec zajęć.


Tytuł materiału multimedialnego

Demontaż i montaż sprzętu medycznego

Typ materiału multimedialnego

Animacja 3D

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Materiał multimedialny przedstawia demontaż i montaż następującego sprzętu medycznego:

  • igła Veressa,

  • filtr do respiratora,

  • troakar laparoskopowy 12,5 cm,

  • kleszczyki bipolarne laparoskopowe,

  • worek ambu

Każdy z wyrobów medycznych jest scharakteryzowany pod kątem budowy i zastosowania oraz dokładnego montażu i demontażu przed procesem mycia i dezynfekcji wszystkich elementów wskazanych przez producenta.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:

  • MED.12.3.1)2) rozróżnia sprzęt i wyroby medyczne ze względu na zastosowanie,

  • MED.12.3.1)3) omawia budowę, funkcje i zastosowanie sprzętów i wyrobów medycznych,

  • MED.12.3.3)1) rozkłada na części sprzęt i wyroby medyczne o modułowej budowie,

  • MED.12.3.3)2) składa z elementów zdemontowanych sprzęt i wyroby medyczne,

  • MED.12.3.3)3) wykonuje test sprawności złożonego sprzętu i wyrobu medycznego,

  • MED.12.3.3)4) przygotowuje sprzęt i wyroby medyczne do procesu sterylizacji.

Animacja 3D jest powiązana z:

  • filmem instruktażowym „Klasyfikacja instrumentarium medycznego z uwzględnieniem klasyfikacji Spauldinga”,

  • grafiką interaktywną „Narzędzia chirurgiczne bez korozji i z korozjami”,

  • planszą interaktywną „Montowanie i demontowanie narzędzi chirurgicznych i wyrobów medycznych”.

Materiały sprawdzające powiązane z animacją 3D:

  • puzzle „Budowa i zastosowanie filtra do respiratora”,

  • dopasowanie elementów do schematu „Budowa worka ambu”,

  • wskazywanie poprawnej odpowiedzi „Przygotowanie wyrobów medycznych”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • demontowanie i montowanie wybranych narzędzi i sprzętu medycznego (igła Veressa, filtr do respiratora, troakar laparoskopowy 12,5 cm, kleszczyki bipolarne laparoskopowe, worek ambu),

  • przygotowywanie wyrobu medycznego do procesu mycia i dezynfekcji,

  • charakteryzowanie budowy i zastosowania podstawowego instrumentarium medycznego.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

  • Uczący się na podstawie animacji 3D wypisuje etapy demontażu i montażu przedstawionych narzędzi i wyrobów medycznych. Może to zrobić w formie schematu lub tabeli z kolejno następującymi po sobie etapami.

  • Uczący się zdobywa wiedzę poprzez dokładnie oglądanie i analizowanie budowy sprzętu medycznego, przechodząc przez kolejne etapy demontażu i montażu. Może wykonywać schematyczne rysunki sprzętu medycznego i oznaczać na nich, np. kolorem, te elementy, które należy zdemontować przed procesem mycia i dezynfekcji.

Praca w grupach

  • Uczący się oglądają wspólnie animację przedstawiającą demontaż i montaż sprzętu medycznego. Następnie w grupach 2‑3-osobowych opracowują podział instrumentarium medycznego w zależności od jego zastosowania, np. w chirurgii ogólnej, ortopedii, ginekologii itp.

  • Dla każdego zaprezentowanego w animacji 3D wyrobu medycznego uczący się przedstawiają w postaci infografiki lub plakatu charakterystykę obejmującą wstępną obróbkę (czyszczenie wstępne) oraz demontaż na elementy składowe, z uwzględnieniem zaleceń producenta dotyczących mycia, dezynfekcji i sterylizacji. Jeśli poszczególne elementy wyrobu medycznego podlegają różnym typom mycia i dezynfekcji, uczący się oznacza to wyraźnie na infografice lub plakacie.

Praca z całym zespołem

  • Uczący się zapoznają się z animacją 3D prezentowaną przez nauczyciela prowadzącego zajęcia i po kolei wykonują demontaż i montaż przygotowanego przez niego sprzętu medycznego. Uczący się mogą wykonać te czynności samodzielnie, na podstawie obejrzanych animacji, lub z pomocą nauczyciela, korzystając z jego wskazówek. Demontaż i montaż sprzętu wykonują uczący się wskazywani przez nauczyciela, a ich czynności są obserwowane przez cały zespół.

  • Uczący się oglądają sprzęt i wyroby medyczne zaprezentowane na zajęciach pod kątem ich budowy i funkcjonowania i nazywają poszczególne ich elementy. Mogą posiłkować się notatkami sporządzonymi w trakcie oglądania animacji 3D lub dopisywać do nich dodatkowe, istotne informacje, np. w jaki sposób należy odkręcić/zdjąć/założyć daną część lub jaka jest kolejność składania poszczególnych elementów.

  • Nauczyciel przedstawia na tablicy podsumowanie dotyczące budowy i zastosowania sprzętu zaprezentowanego w animacji 3D. Następnie prosi wskazane osoby o podanie metod konserwacji zaprezentowanych wyrobów medycznych. W razie potrzeby odpowiedź osoby uczącej się jest uzupełniana lub korygowana przez członków zespołu.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

  • Uczący się przygotowuje się indywidualnie do lekcji odwróconej na temat demontażu i montażu wyrobów medycznych. Na podstawie animacji 3D sporządza notatki (w formie tabeli, schematu) i wypunktowuje najistotniejsze informacje dotyczące montażu i demontażu, np. kolejność wykonywania poszczególnych czynności.

  • Po zapoznaniu się z elementami wyrobów medycznych uczący się wyszukuje w internecie informacje dotyczące testów sprawności złożonego narzędzia oraz metod mycia i dezynfekcji, jakim należy je poddać. Na podstawie tych informacji może przygotować notatkę lub prezentację multimedialną.

  • Uczący się może wyszukać w internecie przykładową instrukcję producenta dla narzędzi medycznych przedstawionych w animacji 3D. Po zapoznaniu się z instrukcją uczący się porównuje przedstawione w niej etapy demontażu, montażu i konserwacji instrumentarium medycznego z treściami zawartymi w materiale multimedialnym i na tej podstawie uzupełnia swoje notatki o dodatkowe, istotne informacje.

Praca w grupach

  • Po zapoznaniu z demontażem i montażem zaprezentowanych wyrobów medycznych uczący się w grupach 2‑3-osobowych zatrzymują się na wybranych etapach animacji 3D i omawiają je szczegółowo, zwracając uwagę np. na te zagadnienia, które mogą sprawiać im trudność.

  • Uczący się zapisują na kartkach kolejne etapy demontażu i montażu danego wyrobu medycznego, po jednym kroku na każdej kartce, mieszają kartki dotyczące jednego wyrobu medycznego, a następnie w grupie 2‑3-osobowej układają je w kolejności czynności wykonywanych w ramach montowania lub demontowania danego sprzętu. W razie wątpliwości uczący się mogą wracać do notatek lub do animacji 3D.

  • W ramach burzy mózgów uczący się opisują skutki uszkodzeń wyrobów medycznych, które mogą nastąpić w trakcie ich demontażu i/lub montażu.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy nie mają problemów z opanowaniem materiału

  • Uczący się mogą zapoznać się z instrukcją producenta dla danego wyrobu medycznego (znalezioną w internecie lub udostępnioną przez nauczyciela) i poszerzyć swoją wiedzę poprzez analizę dodatkowych informacji na temat tego wyrobu zawartych w instrukcji, np. dotyczących jego zastosowania, wyników testów funkcyjnych czy materiałów i surowców, z których są wykonane poszczególne jego elementy. Dla każdego z prezentowanych w animacji 3D instrumentów uczący się sporządzają notatki, których poprawność sprawdza nauczyciel.

  • Uczący się, którzy opanowali treści zawarte w materiale multimedialnym, mogą zadawać sobie nawzajem pytania dotyczące możliwości powstania uszkodzeń wyrobów medycznych w wyniku niewłaściwie wykonanego demontażu lub montażu. Dyskusję nadzoruje nauczyciel, który włącza się w przypadku wątpliwości lub pytań uczących się.

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy mają problemy z opanowaniem materiału

  • Uczący się mogą oglądać animację 3D bez presji czasu, zatrzymywać ją w dowolnym momencie i odtwarzać wybrane fragmenty wielokrotnie.

  • Uczący się notują niezrozumiałe dla nich zagadnienia, np. takie jak: budowa danego wyrobu medycznego, etapy demontażu i/lub montażu czy zastosowanie sprzętu do konkretnych zabiegów w kontekście ich budowy czy kształtu poszczególnych elementów. Niezrozumiałe dla uczących się treści są wyjaśniane przez nauczyciela.

  • Dodatkowym ułatwieniem w nauce jest przedstawienie elementów wyrobów medycznych – części zdemontowanych i składowych, o ile jest taka możliwość. Nauczyciel prezentuje uczącym się wyrób medyczny, nazywa poszczególne elementy, demontuje je po kolei i pokazuje uczącym się, aby zapoznali się dokładnie z ich kształtem i wyglądem. Następnie uczący się powtarzają wykonanie tych samych czynności, na zmianę montując i demontując sprzęt.


Tytuł materiału multimedialnego

Montowanie i demontowanie narzędzi chirurgicznych i wyrobów medycznych

Typ materiału multimedialnego

Plansza interaktywna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Plansza interaktywna zawiera 16 wyrobów medycznych, w tym m.in. narzędzia laparoskopowe, narzędzia z przewodem, piły i hak. Uczący się zapoznaje się z montażem i demontażem każdego wyrobu medycznego, a kolejne kroki przedstawione są na zdjęciach uzupełnionych podpisami. Uczący się ma do dyspozycji również opis samego montażu i demontażu, uwzględniający kolejność zdejmowania i nakładania poszczególnych elementów.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:

  • MED.12.3.1)2) rozróżnia sprzęt i wyroby medyczne ze względu na zastosowanie,

  • MED.12.3.1)3) omawia budowę, funkcje i zastosowanie sprzętów i wyrobów medycznych,

  • MED.12.3.3)1) rozkłada na części sprzęt i wyroby medyczne o modułowej budowie,

  • MED.12.3.3)2) składa z elementów zdemontowanych sprzęt i wyroby medyczne,

  • MED.12.3.3)3) wykonuje test sprawności złożonego sprzętu i wyrobu medycznego.

Plansza interaktywna jest powiązana z:

  • filmem instruktażowym „Klasyfikacja instrumentarium medycznego z uwzględnieniem klasyfikacji Spauldinga”,

  • grafiką interaktywną „Narzędzia chirurgiczne bez korozji i z korozjami”,

  • animacją 3D „Demontaż i montaż sprzętu medycznego”.

Materiały sprawdzające powiązane z planszą interaktywną:

  • test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową „Klasyfikacja i przygotowanie wyrobów medycznych do procesu mycia i dezynfekcji”,

  • zadanie ukierunkowane na uporządkowanie „Montaż narzędzia bipolarnego z przewodem”,

  • zadanie ukierunkowane na uporządkowanie „Demontaż troakara laparoskopowego”,

  • wskazywanie poprawnej odpowiedzi „Przygotowanie wyrobów medycznych”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • opisywanie sposobów demontażu i montażu narzędzi i sprzętu medycznego,

  • przygotowywanie wyrobu medycznego do procesu mycia i dezynfekcji,

  • charakteryzowanie budowy i zastosowania podstawowego instrumentarium medycznego.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

  • Na podstawie planszy interaktywnej uczący się opisuje w punktach lub w postaci tabeli najważniejsze etapy demontażu i montażu wyrobów medycznych.

  • Uczący się analizuje montaż kolejnych wyrobów medycznych, a następnie samodzielnie opisuje wykonanie procesu odwrotnego – demontażu narzędzia, czyli czynności analogicznych, ale w odwrotnej do montażu kolejności. Ewentualne wątpliwości sprawdza z opisem w materiale multimedialnym.

  • Uczący się, zapoznając się z elementami składowymi wybranych wyrobów medycznych, tworzy graf przedstawiający montaż i demontaż danego narzędzia.

Praca w grupach

  • Uczący się w ramach grup 2‑3-osobowych sprawdzają nawzajem swoją wiedzę na temat demontażu i montażu zaprezentowanych wyrobów medycznych, nazywając przy tym poszczególne elementy każdego wyrobu. Pracę grup nadzoruje nauczyciel.

  • Nauczyciel przygotowuje na zajęcia kilka sztuk narzędzi spośród instrumentarium przedstawionego w planszy interaktywnej. Uczący się w grupach 2‑3-osobowych wspólnie demontują i montują przydzielone przez nauczyciela narzędzie, zgodnie z zaleceniem producenta, nazywając poszczególne elementy i na głos opisując swoje czynności. Następnie grupy wymieniają się narzędziami, tak aby każda z nich mogła zapoznać się ze wszystkimi wyrobami udostępnionymi przez nauczyciela. Nadzoruje on pracę grup, odpowiada na ewentualne pytania i wyjaśnia wątpliwości.

Praca z całym zespołem

  • Podczas pracy z całym zespołem nauczyciel wykonuje pokazowy montaż i demontaż wybranych narzędzi medycznych, zwracając przy tym uwagę na istotne szczegóły budowy wyrobów medycznych lub punkty newralgiczne. Następnie wskazuje osobę, która powtarza montaż i demontaż określonego narzędzia. Zespół obserwuje wykonanie tych czynności, a nauczyciel przekazuje informację zwrotną i w razie potrzeby koryguje błędy.

  • Uczący się opracowują projekt w postaci infografiki lub mapy myśli, który przedstawia schemat rozpoznawania wyrobów medycznych i postępowania z nimi. Uczący się tworzą bazę narzędzi z podziałem ze względu na ich zastosowanie w praktyce oraz na zastosowanie odpowiedniej metody dekontaminacji zgodnie z wytycznymi producenta.

  • Nauczyciel przygotowuje zadanie praktyczne pt.: „Przygotowanie zestawów narzędzi z podziałem na kategorie”, np. zestaw chirurgiczny, zestaw ambulatoryjny itp. Osoby uczące się po kolei przydzielają do odpowiedniej kategorii przygotowane przez nauczyciela na zajęcia wyroby medyczne. Po skompletowaniu całego zestawu osoba wskazana przez nauczyciela może omówić zasady montażu i demontażu wybranych narzędzi medycznych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

  • Uczący się przygotowują się indywidualnie do lekcji odwróconej na temat demontażu i montażu wyrobów medycznych. Na podstawie planszy interaktywnej uczący się sporządza notatki i wypunktowuje najistotniejsze informacje dotyczące montażu i demontażu narzędzi medycznych.

  • Po zapoznaniu się z materiałem multimedialnym uczący się wyszukuje, np. w internecie, informacje dotyczące testów sprawności narzędzi po ich zmontowaniu (np. sprawdzenie działania końcówek roboczych narzędzi po montażu).

  • Uczący się przygotowuje kartki z opisem kolejnych etapów montażu i demontażu danego narzędzia medycznego, na odwrocie zaś umieszcza nazwę wyrobu. Następnie miesza kartki i porządkuje je w kolejności wykonywania czynności właściwych dla demontażu i montażu danego narzędzia.

Praca w grupach

  • Po zapoznaniu z demontażem i montażem zaprezentowanych wyrobów medycznych uczący się w grupach 2‑3-osobowych zatrzymują się na zagadnieniach, które sprawiają im trudność, i omawiają je szczegółowo.

  • W ramach burzy mózgów uczący się opisują skutki uszkodzeń wyrobów medycznych, które mogą nastąpić w trakcie demontażu i/lub montażu, lub skutki nieprawidłowego zdemontowania narzędzia przed procesem mycia i dezynfekcji, notując wnioski i ewentualne wątpliwości w celu późniejszego omówienia ich z nauczycielem w trakcie zajęć.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy nie mają problemów z opanowaniem materiału

  • Uczący się, którzy opanowali treści zawarte w planszy interaktywnej, mogą poszerzyć swoją wiedzę poprzez analizę dodatkowych informacji umieszczonych przez producenta w instrukcjach użytkowania narzędzi medycznych. Uczący się mogą je znaleźć w internecie lub innym wskazanym przez nauczyciela źródle.

  • Uczący się mogą zadawać sobie nawzajem pytania dotyczące możliwości powstania uszkodzeń wyrobów medycznych w trakcie ich montażu i demontażu.

  • Uczący się, którzy opanowali treści zawarte w planszy interaktywnej, opracowują opis przypadku dotyczący przygotowywania wyrobu medycznego do procesu mycia i dezynfekcji przez technika sterylizacji. W opisie przeprowadzanego procesu demontażu i montażu sprzętu medycznego powinny pojawić się błędy. Po zakończeniu pracy osoby uczące się wymieniają się opisami przypadków, a następnie analizują sytuację problemową i proponują rozwiązanie, które jest weryfikowane najpierw przez autora opisu, a w następnej kolejności przez nauczyciela. Prowadzący może wybrać najlepsze opisy przypadków i jeśli pozwala na to czas, przedstawić je na forum grupy, zachęcając wszystkich uczących się do wspólnej analizy.

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy mają problemy z opanowaniem materiału

  • Uczący się mogą notować zagadnienia, które są dla nich niezrozumiałe, np. który etap demontażu i/lub montażu sprawia im trudność lub które elementy budowy narzędzia są trudne do rozpoznania.

  • Uczący się analizują planszę interaktywną wraz z nauczycielem, który uzupełnia informacje na temat konstrukcji narzędzia lub demonstruje, w jaki sposób dana czynność powinna zostać prawidłowo wykonana. Jeśli nauczyciel ma dostęp do przedstawionych w planszy interaktywnej narzędzi medycznych, może zaprezentować uczącym się opisane kroki montażu i demontażu na autentycznym wyrobie medycznym, a następnie poprosić każdego uczącego się o powtórzenie tych czynności. Nauczyciel może też pokazać narzędzia (w planszy interaktywnej lub przygotowane na zajęcia) i opisać ich budowę, nazywając poszczególne elementy i opisując ich funkcję, a zadaniem uczących się jest dokonać samodzielnego demontażu i montażu wyrobu zgodnie z opisem zawartym w materiale multimedialnym, z ewentualną pomocą prowadzącego.


Tytuł materiału multimedialnego

Wykonanie dekontaminacji

Typ materiału multimedialnego

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning stanowi zbiór sytuacji i wydarzeń, które wymagają od technika sterylizacji medycznej podjęcia określonych działań. Wśród nich znajdują się następujące sytuacje:

  • transport brudnych narzędzi z bloku operacyjnego do strefy brudnej centralnej sterylizatorni,

  • segregacja narzędzi do procesu mycia i dezynfekcji,

  • wybór typu mycia i dezynfekcji w zależności od specyfikacji wyrobu medycznego,

  • przeprowadzenie procesu mycia i dezynfekcji,

  • wybór odpowiednich testów sprawdzających sprawność urządzeń i prawidłowość przebiegu procesu mycia i dezynfekcji.

Uczący się ma za zadanie wybrać prawidłową ścieżkę postępowania w określonych sytuacjach zgodnie z procedurami sanitarno‑higienicznymi oraz podejmować działania zgodne z instrukcją producenta w odniesieniu do wyrobów medycznych (np. uwzględnienie krotności użycia narzędzia, postępowanie w razie uszkodzenia wyrobu medycznego, sposób ułożenia narzędzia do procesu mycia i dezynfekcji, wstępne opłukanie) czy testów kontrolnych (dobór odpowiedniego testu, prawidłowe przygotowanie i ułożenie testu w komorze myjko‑dezynfektora).

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:

  • MED.12.3.1)1) klasyfikuje sprzęt i wyroby medyczne do metody mycia i dezynfekcji,

  • MED.12.3.1)2) rozróżnia sprzęt i wyroby medyczne ze względu na zastosowanie,

  • MED.12.3.1)4) wskazuje wyroby medyczne i sprzęt z określoną krotnością sterylizacji,

  • MED.12.3.1)5) opisuje poszczególne etapy procedury dekontaminacji sprzętu i wyrobów medycznych,

  • MED.12.3.2)1) wymienia metody dekontaminacji,

  • MED.12.3.2)2) dobiera metody dekontaminacji w zależności od rodzaju sprzętu i wyrobu medycznego,

  • MED.12.3.3)1) rozkłada na części sprzęt i wyroby medyczne o modułowej budowie.

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning jest powiązane z filmem instruktażowym Klasyfikacja instrumentarium medycznego z uwzględnieniem klasyfikacji Spauldinga.

Materiały sprawdzające powiązane z interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning:

  • test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową „Klasyfikacja i przygotowanie wyrobów medycznych do procesu mycia i dezynfekcji”,

  • zadanie typu prawda czy fałsz „Przygotowanie narzędzi do procesu mycia i dezynfekcji”,

  • krzyżówka „W strefie brudnej centralnej sterylizatorni”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • charakteryzowanie sposobu postępowania z instrumentarium medycznym podczas przygotowywania go do procesu mycia i dezynfekcji,

  • omawianie technik mycia i dezynfekcji,

  • dobieranie rodzaju mycia i dezynfekcji do danego wyrobu medycznego,

  • dobieranie testów chemicznych i testów sprawności urządzenia myjąco‑dezynfekującego,

  • rozłożenie wyrobów medycznych przed procesem mycia i dezynfekcji na wózku wsadowym urządzenia,

  • przeprowadzenie procesu mycia i dezynfekcji.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

  • Uczący się zdobywają wiedzę poprzez poznanie przykładowych sytuacji losowych, które mogą się zdarzyć w strefie brudnej centralnej sterylizatorni. Osoba ucząca się może wykorzystać materiał multimedialny do weryfikacji swojej dotychczasowej wiedzy i sprawdzenia umiejętności podjęcia odpowiedniego działania w przedstawionych sytuacjach. Dodatkowo po zapoznaniu się z sytuacjami przedstawionymi w interaktywnym narzędziu typu scenario‑based learning uczący się może opracować schemat postępowania z instrumentarium medycznym podczas przygotowania go do procesu mycia i dezynfekcji lub schemat transportu brudnych narzędzi z bloku operacyjnego do strefy brudnej centralnej sterylizatorni itp.

  • Na podstawie sytuacji przedstawionych w materiale multimedialnym uczący się przygotowuje, np. w postaci plakatu lub infografiki, procedurę postępowania w danej sytuacji (np. brak zgodności narzędzi przesłanych z bloku operacyjnego ze zleceniem wystawionym w systemie informatycznym, oznaczenie przez producenta narzędzia jako jednorazowego czy zahaczanie ramion spryskujących urządzenia myjąco‑dezynfekującego o siatki narzędziowe).

  • Uczący się robi notatki, w których oprócz poprawnego wyboru działania wskazuje również nieprawidłowe sposoby postępowania w konkretnych sytuacjach. W takich przypadkach dopisuje też możliwy skutek niepożądany i ryzyko związane z takimi czynnościami, co ułatwi zapamiętanie prawidłowych procedur i uświadomi konsekwencje ich nieprzestrzegania. Poprawność zapisów uczącego się jest weryfikowana przez nauczyciela.

Praca w grupach

  • Uczący się w grupach 3‑4-osobowych prowadzą dyskusję w formie burzy mózgów mającą na celu rozszerzenie scenariuszy postępowania, kierując się pytaniami takimi jak np.: „Jaka podobna sytuacja może się wydarzyć?”, „Co dalej dzieje się z uszkodzonym/niezdemontowanym wyrobem medycznym?” itp.

  • Uczący się w grupach 2‑3-osobowych przygotowują schemat postępowania, np. w formie plakatu, pracownika centralnej sterylizatorni w strefie brudnej. Nauczyciel przydziela każdej z grup dwie różne sytuacje, które uczący się uwzględniają w schemacie, wraz z działaniami zaradczymi podejmowanymi przez technika sterylizacji medycznej.

Praca z całym zespołem

  • Nauczyciel przedstawia na tablicy podsumowanie sytuacji zaprezentowanych w interaktywnym narzędziu typu scenario‑based learning oraz zestawienie głównych zasad stosowanych podczas wykonywania dekontaminacji.

  • Nauczyciel omawia szczegółowo wybrane sytuacje, np. takie, które zdarzają się najczęściej podczas pracy w strefie brudnej lub takie, w których szczególnie ważne jest postępowanie zgodnie z wytycznymi, a ich nieprzestrzeganie jest wyjątkowo niebezpieczne dla pacjenta czy personelu. Osoby uczące się biorą udział w dyskusji na temat konsekwencji, jakie dla personelu czy dla pacjenta może mieć podjęcie przez technika sterylizacji medycznej działań niezgodnych z procedurami sanitarno‑higienicznymi oraz niezgodnych z instrukcją producenta w odniesieniu do wyrobów medycznych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

  • Uczący się przygotowuje się indywidualnie do lekcji odwróconej na temat sytuacji, które mogą się wydarzyć podczas pracy w strefie brudnej centralnej sterylizatorni. Uczący się sporządza notatki, zapisując najważniejsze informacje dotyczące czynności pracownika centralnej sterylizatorni oraz możliwych skutków niepożądanych w przypadku podjęcia działań niezgodnych ze standardem sanitarno‑higienicznym.

Praca w grupach

  • Uczący się zapoznają się z materiałem multimedialnym w grupach 2‑3-osobowych, zatrzymując się na wybranych krokach postępowania i omawiając je szczegółowo, z wykorzystaniem pytań, np. takich jak: „Co może się stać, jeśli pominę ten krok?”, „Jeśli nie wykonam tej czynności teraz, w strefie brudnej, czy mogę zrobić to podczas kolejnych etapów procesu dekontaminacji, np. w strefie czystej?”, „Gdzie będę szukać informacji na temat sposobu demontażu lub wyboru metody mycia i dezynfekcji danego wyrobu medycznego, jeśli nie mam pewności, jak należy się z nim obchodzić?” itp.

  • Do danego scenariusza sytuacji przedstawionego w interaktywnym narzędziu typu scenario‑based learning uczący się przygotowują zestaw pytań, na które odpowiada każda z grup. W przypadku problemu z odpowiedzią inicjowana jest dyskusja. Kwestie sporne uczący się omawiają na forum klasy z nauczycielem w trakcie ponownego spotkania na zajęciach.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy nie mają problemów z opanowaniem materiału

  • Uczący się, którzy opanowali materiał zawarty w interaktywnym narzędziu typu scenario‑based learning, mogą poszerzyć swoją wiedzę poprzez analizę procedur postępowania i zasad pracy w strefie brudnej centralnej sterylizatorni na podstawie materiałów znalezionych w internecie lub innym, wskazanym przez nauczyciela źródle.

  • Uczący się przygotowują własne schematy nieoczekiwanych zdarzeń, które mogą mieć miejsce podczas wykonywania dekontaminacji wyrobów medycznych, a które nie zostały przedstawione w materiale multimedialnym.

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy mają problemy z opanowaniem materiału

  • Uczący się mogą zapoznać się z przedstawionymi w materiale multimedialnym scenariuszami bez presji czasu i notować zagadnienia, które są dla nich niejasne. Mogą je omawiać z nauczycielem, który tłumaczy niezrozumiałe kwestie lub naprowadza uczącego się na właściwy tok postępowania. Dodatkowo nauczyciel może uświadomić uczącym się błędny wybór, podając jego przykładowe konsekwencje dla pracownika sterylizatorni, pacjenta czy personelu szpitalnego, co pełniej zobrazuje sytuację i pozwoli uczącemu się zapamiętać podane informacje.

  • Uczący się mogą przygotować mapę myśli lub plakat, na których umieszczą hasła związane z prawidłowym i błędnym postępowaniem technika sterylizacji w strefie brudnej, po dwóch przeciwstawnych stronach i przy użyciu symbolicznych kolorów, tj., odpowiednio, zielonego i czerwonego. Prawidłowe postępowanie może obejmować np. następujące czynności: prośba o wystawienie zlecenia przez blok operacyjny, wstępne opłukanie narzędzi wodą wodociągową, demontaż narzędzi zgodnie z zaleceniem producenta, przepłukanie strzykawką z medium dezynfekcyjnym narzędzi o wąskim świetle, ułożenie narzędzi w siatkach na wózku wsadowym myjko‑dezynfektora bez przeładowania, umożliwiające swobodne zamknięcie drzwi urządzenia, natomiast po przeciwnej stronie można umieścić np. następujące sytuacje: powtórna dekontaminacja narzędzi z symbolem przekreślonej cyfry 2, narzędzia niezdemontowane do procesu mycia i dezynfekcji, narzędzia wystające ponad powierzchnię środka dezynfekcyjnego w wanience, pominięcie suszenia narzędzi po procesie mycia i dezynfekcji, niepełne przebarwienie pola na chemicznym teście sprawdzającym prawidłowość działania urządzenia myjąco‑dezynfekującego itp. Dodatkowo uczący się mogą po kolei odczytywać zanotowane sytuacje i opisywać je własnymi słowami, uzasadniając, dlaczego jest to prawidłowe lub niewłaściwe postępowanie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową „Klasyfikacja i przygotowanie wyrobów medycznych do procesu mycia i dezynfekcji”

Opis materiału sprawdzającego

Test składa się z 25 pytań o różnym stopniu trudności: 11 łatwych, 9 średnio trudnych i 5 trudnych. Czas na rozwiązanie testu to 38 minut (1,5 minuty na każde pytanie). Próg zaliczenia testu wynosi 60%. System losuje kolejność pytań i kolejność dystraktorów.

Test zawiera pytania dotyczące czynności technika sterylizacji medycznej wykonywanych w strefie brudnej centralnej sterylizatorni, takich jak m.in.: klasyfikowanie wyrobów medycznych do procesu mycia i dezynfekcji w zależności od ich budowy, krotności sterylizacji i klasyfikacji Spauldinga, przygotowanie wyrobów medycznych do procesu mycia i dezynfekcji, postępowanie z narzędziami uszkodzonymi czy z oznakami korozji, a także sprawdza wiedzę z zakresu budowy narzędzi chirurgicznych oraz montażu i demontażu wybranych wyrobów medycznych.

Zadanie daje nauczycielowi możliwość sprawdzenia wiedzy uczących się. Wyniki testu wskażą nauczycielowi, które zagadnienia wymagają powtórzenia i ponownego zapoznania się z materiałami multimedialnymi przez uczących się.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu uzyskania przez uczącego się rozwiązania w pełni poprawnego,

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi.

Do dyspozycji nauczyciela pozostają informacje zwrotne, które – mimo iż są kierowane do uczących się – mogą wspomóc nauczyciela w indywidualnej ocenie postępów uczącego się, a także wskazać jego mocne strony.

Za pomocą testu uczący się mogą sami sprawdzić poziom swojej wiedzy.

Materiał sprawdzający jest powiązany z:

  • filmem instruktażowym „Klasyfikacja instrumentarium medycznego z uwzględnieniem klasyfikacji Spauldinga”,

  • grafiką interaktywną „Narzędzia chirurgiczne bez korozji i z korozjami”,

  • planszą interaktywną „Montowanie i demontowanie narzędzi chirurgicznych i wyrobów medycznych”,

  • interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning „Wykonanie dekontaminacji”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:

  • MED.12.3.1)1) klasyfikuje sprzęt i wyroby medyczne do metody mycia i dezynfekcji,

  • MED.12.3.1)2) rozróżnia sprzęt i wyroby medyczne ze względu na zastosowanie,

  • MED.12.3.1)3) omawia budowę, funkcje i zastosowanie sprzętów i wyrobów medycznych,

  • MED.12.3.1)4) wskazuje wyroby medyczne i sprzęt z określoną krotnością sterylizacji,

  • MED.12.3.1)5) opisuje poszczególne etapy procedury dekontaminacji sprzętu i wyrobów medycznych,

  • MED.12.3.2)1) wymienia metody dekontaminacji,

  • MED.12.3.2)2) dobiera metody dekontaminacji w zależności od rodzaju sprzętu i wyrobu medycznego,

  • MED.12.3.3)1) rozkłada na części sprzęt i wyroby medyczne o modułowej budowie,

  • MED.12.3.3)2) składa z elementów zdemontowanych sprzęt i wyroby medyczne,

  • MED.12.3.3)4) przygotowuje sprzęt i wyroby medyczne do procesu sterylizacji.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie dobieranie w pary „Klasyfikacja Spauldinga”

Opis materiału sprawdzającego

Uczący się dopasowuje nazwy trzech wyrobów medycznych do odpowiedniej grupy narzędzi z uwzględnieniem klasyfikacji Spauldinga. Jest to zadanie trudne.

Zadanie daje nauczycielowi możliwość sprawdzenia praktycznej wiedzy uczących się. Jego wynik wskaże nauczycielowi, czy zagadnienie wymaga uzupełnienia lub wyjaśnienia. Nauczyciel ma możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania. Może zlecić powtórne wykonanie ćwiczenia, aż do momentu uzyskania pełnej poprawności.

Do dyspozycji nauczyciela pozostają informacje zwrotne, które – mimo iż są kierowane do uczących się – mogą wspomóc nauczyciela w indywidualnej ocenie postępów uczącego się.

Za pomocą zadania uczący się mogą sami sprawdzić poziom swojej wiedzy.

Materiał sprawdzający jest powiązany z filmem instruktażowym „Klasyfikacja instrumentarium medycznego z uwzględnieniem klasyfikacji Spauldinga”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:

  • MED.12.3.1)1) klasyfikuje sprzęt i wyroby medyczne do metody mycia i dezynfekcji,

  • MED.12.3.1)2) rozróżnia sprzęt i wyroby medyczne ze względu na zastosowanie.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie dobieranie w pary „Narzędzia chirurgiczne”

Opis materiału sprawdzającego

Uczący się dopasowuje nazwy pięciu narzędzi do szczegółowych opisów ich budowy i zastosowania. Jest to zadanie o trudne.

Zadanie daje nauczycielowi możliwość sprawdzenia wiedzy uczących się. Nauczyciel może otrzymać od uczących się uzyskany wynik celem weryfikacji. Nauczyciel ma możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania. Może polecić powtórne wykonanie ćwiczenia, aż do momentu uzyskania pełnej poprawności.

Za pomocą zadania uczący się mogą sami sprawdzić poziom swojej wiedzy.

Materiał sprawdzający jest powiązany z grafiką interaktywną „Narzędzia chirurgiczne bez korozji i z korozjami”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:

  • MED.12.3.1)2) rozróżnia sprzęt i wyroby medyczne ze względu na zastosowanie,

  • MED.12.3.1)3) omawia budowę, funkcje i zastosowanie sprzętów i wyrobów medycznych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „Zasady reprocesowania wyrobów medycznych”

Opis materiału sprawdzającego

W zadaniu znajduje się krótki tekst dotyczący procedur procesu dekontaminacji. Spośród ośmiu wyrażeń uczący się wybiera trzy i wstawia je w odpowiednie miejsca w tekście. Jest to zadanie średnio trudne.

Zadanie daje nauczycielowi możliwość sprawdzenia wiedzy uczących się. Nauczyciel może otrzymać od uczących się uzyskane wyniki celem weryfikacji. Nauczyciel ma możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania. Może polecić powtórne wykonanie ćwiczenia, aż do momentu uzyskania pełnej poprawności.

Za pomocą zadania uczący się mogą sami sprawdzić poziom swojej wiedzy.

Materiał sprawdzający jest powiązany z filmem instruktażowym „Klasyfikacja instrumentarium medycznego z uwzględnieniem klasyfikacji Spauldinga”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryterium weryfikacji, zgodnie z którym uczący się:

  • MED.12.3.2)2) dobiera metody dekontaminacji w zależności od rodzaju sprzętu i wyrobu medycznego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na uporządkowanie „Montaż narzędzia bipolarnego z przewodem”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na uporządkowaniu kolejnych kroków technika sterylizacji medycznej podczas montowania narzędzia bipolarnego z przewodem. Jest to zadanie średnio trudne.

Zadanie daje nauczycielowi możliwość sprawdzenia praktycznej wiedzy uczących się. Nauczyciel może otrzymać od uczących się uzyskany wynik celem weryfikacji. Wynik zadania wskaże nauczycielowi, czy zagadnienie wymaga uzupełnienia lub wyjaśnienia. Nauczyciel ma możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania.

Do dyspozycji nauczyciela pozostają informacje zwrotne, które – mimo iż są kierowane do uczących się – mogą wspomóc nauczyciela w indywidualnej ocenie postępów uczącego się.

Za pomocą zadania uczący się mogą sami sprawdzić poziom swojej wiedzy.

Materiał sprawdzający jest powiązany z planszą interaktywną „Montowanie i demontowanie narzędzi chirurgicznych i wyrobów medycznych”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:

  • MED.12.3.1)3) omawia budowę, funkcje i zastosowanie sprzętów i wyrobów medycznych,

  • MED.12.3.3)2) składa z elementów zdemontowanych sprzęt i wyroby medyczne,

  • MED.12.3.3)3) wykonuje test sprawności złożonego sprzętu i wyrobu medycznego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na uporządkowanie „Demontaż troakara laparoskopowego”

Opis materiału sprawdzającego

Uczący się ma za zadanie ułożyć zdjęcia przedstawiające różne etapy demontażu troakara laparoskopowego w kolejności zgodnej z jego prawidłowym demontowaniem. Jest to zadanie łatwe.

Zadanie daje nauczycielowi możliwość sprawdzenia wiedzy uczących się. Nauczyciel może otrzymać od uczących się uzyskany wynik celem weryfikacji. Wynik zadania wskaże nauczycielowi, czy zagadnienie wymaga uzupełnienia lub wyjaśnienia. Nauczyciel ma możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania. Może zlecić powtórne wykonanie ćwiczenia, aż do momentu uzyskania pełnej poprawności.

Do dyspozycji nauczyciela pozostają informacje zwrotne, które – mimo iż są kierowane do uczących się – mogą wspomóc nauczyciela w indywidualnej ocenie postępów uczącego się oraz wskazać jego mocne strony.

Za pomocą zadania uczący się mogą sami sprawdzić poziom swojej wiedzy.

Materiał sprawdzający jest powiązany z planszą interaktywną „Montowanie i demontowanie narzędzi chirurgicznych i wyrobów medycznych”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:

  • MED.12.3.1)3) omawia budowę, funkcje i zastosowanie sprzętów i wyrobów medycznych,

  • MED.12.3.3)1) rozkłada na części sprzęt i wyroby medyczne o modułowej budowie.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Krzyżówka „W strefie brudnej centralnej sterylizatorni”

Opis materiału sprawdzającego

Uczący się na podstawie opisów odgaduje dziewięć haseł związanych z czynnościami wykonywanymi przez technika sterylizacji medycznej w strefie brudnej centralnej sterylizatorni. Po rozwiązaniu krzyżówki osoba ucząca się udziela odpowiedzi na dodatkowe pytanie związane z hasłem głównym: narzędzia. Jest to zadanie średnio trudne.

Zadanie daje nauczycielowi możliwość sprawdzenia praktycznej wiedzy uczących się. Wynik zadania wskaże nauczycielowi, czy zagadnienie wymaga uzupełnienia lub wyjaśnienia. Uczący się może wielokrotnie powtórzyć wykonywanie ćwiczenia i jego sprawdzanie, aż do momentu uzyskania pełnej poprawności.

Do dyspozycji nauczyciela pozostają informacje zwrotne, które – mimo iż są kierowane do uczących się – mogą wspomóc nauczyciela w indywidualnej ocenie postępów uczącego się.

Materiał sprawdzający jest powiązany z:

  • filmem instruktażowym „Klasyfikacja instrumentarium medycznego z uwzględnieniem klasyfikacji Spauldinga”,

  • interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning „Wykonanie dekontaminacji”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:

  • MED.12.3.2)1) wymienia metody dekontaminacji,

  • MED.12.3.2)2) dobiera metody dekontaminacji w zależności od rodzaju sprzętu i wyrobu medycznego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dopasowanie elementów do schematu „Budowa worka ambu”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera ilustrację prawidłowo zmontowanego worka ambu. Spośród dziewięciu podanych wyrażeń uczący się wybiera pięć i umieszcza je w odpowiednich miejscach, tak aby właściwie opisywały elementy budowy tego wyrobu medycznego. Jest to zadanie średnio trudne.

Zadanie daje nauczycielowi możliwość sprawdzenia praktycznej wiedzy uczących się. Nauczyciel może otrzymać od uczących się uzyskany wynik celem weryfikacji. Wynik zadania wskaże nauczycielowi, czy zagadnienie wymaga uzupełnienia lub wyjaśnienia. Nauczyciel ma możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania. Może zlecić powtórne wykonanie ćwiczenia, aż do momentu uzyskania pełnej poprawności.

Do dyspozycji nauczyciela pozostają informacje zwrotne, które – mimo iż są kierowane do uczących się – mogą wspomóc nauczyciela w indywidualnej ocenie postępów uczącego się.

Za pomocą zadania uczący się mogą sami sprawdzić poziom swojej wiedzy.

Materiał sprawdzający jest powiązany z animacją 3D „Demontaż i montaż sprzętu medycznego”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryterium weryfikacji, zgodnie z którym uczący się:

  • MED.12.3.1)3) omawia budowę, funkcje i zastosowanie sprzętów i wyrobów medycznych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Wskazywanie poprawnej odpowiedzi „Przygotowanie wyrobów medycznych”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera tekst dotyczący zasad odpowiedniego przygotowania, tj. demontażu, wyrobów medycznych oraz wyboru właściwej dla nich metody mycia i dezynfekcji. Zadaniem uczącego się jest wskazanie właściwego wyrażenia w odpowiednich miejscach tekstu. Jest to zadanie średnio trudne.

Zadanie daje nauczycielowi możliwość sprawdzenia praktycznej wiedzy uczących się. Nauczyciel może otrzymać od uczących się uzyskany wynik celem weryfikacji. Wynik zadania wskaże nauczycielowi, czy zagadnienie wymaga uzupełnienia lub wyjaśnienia. Nauczyciel ma możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania. Może zlecić powtórne wykonanie ćwiczenia, aż do momentu uzyskania pełnej poprawności.

Do dyspozycji nauczyciela pozostają informacje zwrotne, które – mimo iż są kierowane do uczących się – mogą wspomóc nauczyciela w indywidualnej ocenie postępów uczącego się.

Za pomocą zadania uczący się mogą sami sprawdzić poziom swojej wiedzy.

Materiał sprawdzający jest powiązany z:

  • animacją 3D „Demontaż i montaż sprzętu medycznego”,

  • planszą interaktywną „Montowanie i demontowanie narzędzi chirurgicznych i wyrobów medycznych”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:

  • MED.12.3.1)5) opisuje poszczególne etapy procedury dekontaminacji sprzętu i wyrobów medycznych,

  • MED.12.3.2)2) dobiera metody dekontaminacji w zależności od rodzaju sprzętu i wyrobu medycznego,

  • MED.12.3.3)1) rozkłada na części sprzęt i wyroby medyczne o modułowej budowie.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz „Przygotowanie narzędzi do procesu mycia i dezynfekcji”

Opis materiału sprawdzającego

Uczący się zapoznaje się z sześcioma zdaniami dotyczącymi zasad przygotowania sprzętu i wyrobów medycznych do procesu mycia i dezynfekcji. Następnie decyduje, które ze zdań są prawdziwe, a które fałszywe. Jest to zadanie średnio trudne.

Zadanie daje nauczycielowi możliwość sprawdzenia praktycznej wiedzy uczących się. Nauczyciel może otrzymać od uczących się uzyskany wynik celem weryfikacji. Wynik zadania wskaże nauczycielowi, czy zagadnienie wymaga uzupełnienia lub wyjaśnienia. Nauczyciel ma możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania. Może zlecić powtórne wykonanie ćwiczenia, aż do momentu uzyskania pełnej poprawności.

Do dyspozycji nauczyciela pozostają informacje zwrotne, które – mimo iż są kierowane do uczących się – mogą wspomóc nauczyciela w indywidualnej ocenie postępów uczącego się oraz wskazać jego mocne strony.

Za pomocą zadania uczący się mogą sami sprawdzić poziom swojej wiedzy.

Materiał sprawdzający jest powiązany z interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning „Wykonanie dekontaminacji”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:

  • MED.12.3.1)5) opisuje poszczególne etapy procedury dekontaminacji sprzętu i wyrobów medycznych,

  • MED.12.3.2)1) wymienia metody dekontaminacji,


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Puzzle „Budowa i zastosowanie filtra do respiratora”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera układankę składającą się z 16 elementów. Po ich ułożeniu uczący się odpowiada na pytanie dotyczące wyrobu medycznego widocznego na zdjęciu, czyli zmontowanego filtra do respiratora. Pytanie dotyczy innej, zamiennej nazwy filtra oraz jego zastosowania. Jest to zadanie średnio trudne.

Zarówno w przypadku poprawnego, jak i błędnego ułożenia elementów układanki pojawiają się informacje zwrotne. Uczący się może wrócić do materiału multimedialnego, czyli do animacji 3D, i powtórnie wykonać zadanie.

Materiał sprawdzający jest powiązany z animacją 3D „Demontaż i montaż sprzętu medycznego”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:

  • MED.12.3.1)2) rozróżnia sprzęt i wyroby medyczne ze względu na zastosowanie,

  • MED.12.3.1)3) omawia budowę, funkcje i zastosowanie sprzętów i wyrobów medycznych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video „Postępowanie z wybranymi wyrobami medycznymi”

Opis materiału sprawdzającego

Uczący się ogląda fragment filmu instruktażowego, w którym technik sterylizacji medycznej otwiera opakowanie z fabrycznie nowym narzędziem chirurgicznym i zapoznaje się z instrukcją producenta w celu ustalenia metody dekontaminacji sprzętu. Uczący się ma za zadanie udzielić odpowiedzi na pytanie dotyczące czynności pracownika strefy brudnej centralnej sterylizatorni, wybierając jedną z trzech podanych odpowiedzi. Jest to zadanie łatwe.

Zadanie daje nauczycielowi możliwość sprawdzenia praktycznej wiedzy uczących się. Nauczyciel może otrzymać od uczących się uzyskany wynik celem weryfikacji. Wynik zadania wskaże nauczycielowi, czy zagadnienie wymaga uzupełnienia lub wyjaśnienia. Nauczyciel ma możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania. Może wielokrotnie powtórzyć wykonywanie ćwiczenia i jego sprawdzanie, aż do momentu uzyskania pełnej poprawności.

Do dyspozycji nauczyciela pozostają informacje zwrotne, które – mimo iż są kierowane do uczących się – mogą wspomóc nauczyciela w indywidualnej ocenie postępów uczącego się oraz wskazać jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Za pomocą zadania uczący się mogą sami sprawdzić poziom swojej wiedzy.

Materiał sprawdzający jest powiązany z filmem instruktażowym „Klasyfikacja instrumentarium medycznego z uwzględnieniem klasyfikacji Spauldinga”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:

  • MED.12.3.1)1) klasyfikuje sprzęt i wyroby medyczne do metody mycia i dezynfekcji,

  • MED.12.3.1)4) wskazuje wyroby medyczne i sprzęt z określoną krotnością sterylizacji,

  • MED.12.3.2)2) dobiera metody dekontaminacji w zależności od rodzaju sprzętu i wyrobu medycznego.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału