E-materiały do kształcenia zawodowego

Maszyny i narzędzia biorące udział w procesie budowy podtorza

Wykonywanie i utrzymywanie nawierzchni kolejowej i podtorza - Monter nawierzchni kolejowej

bg‑green

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na temat maszyn i narzędzi biorących udział w procesie budowy podtorza.

Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:

Animacja Maszyny i narzędzia biorące udział w procesie budowy toru kolejowegoD1CwlHHbOAnimacja Maszyny i narzędzia biorące udział w procesie budowy toru kolejowego — to animacja, która przybliży Ci zawód montera nawierzchni kolejowej z uwzględnieniem jego zadań zawodowych oraz cech charakteru, osobowości i kompetencji. Animacja przedstawia fazy związane z budową nawierzchni kolejowej: prace wyprzedzające, przygotowawcze, zasadnicze i wykończeniowe, prezentację sprzętu obecnie stosowanego przy procesie budowy podtorza kolejowego (maszyna do naprawy podtorza , wagony taśmowe , oczyszczarka tucznia , maszyna do wymiany podkładów , wózki do przewozu szyn, traktor spawalniczy, szlifierka do szyn, maszyna do układania torów , podbijarka automatyczna , dynamiczny stabilizator toru , podbijarka rozjazdów , wagony do transportu rozjazdów typu , maszyna do rozkładania podkładów ) oraz narzędzia (kleszcze do podnoszenia podkładów, klucz do śrub łubkowych, drążek do kantowania szyn, podnośnik korbowy, przeciągarka szyn, młot do szyn, młot do podkładów, podbijak stalowy).

Atlas interaktywny Maszyny i narzędzia biorące udział w procesie budowy nawierzchni i podtorza kolejowegoD14RS6etNAtlas interaktywny Maszyny i narzędzia biorące udział w procesie budowy nawierzchni i podtorza kolejowego — Dowiesz się z niego jak wyglądają i jak się nazywają maszyny i narzędzia biorące udział w procesie budowy podtorza. Będzie mowa o maszynie do naprawy podtorza , wagonach taśmowych , oczyszczarkach tucznia , maszynach do wymiany podkładów , wózkach do przewozu szyn, traktorze spawalniczym, szlifierce do szyn, maszynie do układania torów , podbijarce automatycznej , dynamicznym stabilizatorze toru , podbijarce rozjazdów , wagonach do transportu rozjazdów typu , maszynie do rozkładania podkładów oraz o narzędzia (kleszcze do podnoszenia podkładów, klucz do śrub łubkowych, drążek do kantowania szyn, podnośnik korbowy, przeciągarka szyn, młot do szyn, młot do podkładów, podbijak stalowy).

Wycieczka wirtualna Plac budowy podtorza i nawierzchni kolejowejD7Oz6LB4DWycieczka wirtualna Plac budowy podtorza i nawierzchni kolejowej — pomoże CI wyobrazić sobie jak wygląda plac budow podtorza i miejsca użycia maszyn i narzędzi niezbędnych w procesie budowy podtorza.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDOzXBO00gInteraktywne materiały sprawdzające sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDSyl1BbdBSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla uczącego sięDHrP0PA9yPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDFCCx3DWRNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD1DtTFHVKInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie monter nawierzchni kolejowej

W skład multimediów wchodzi animacja, atlas interaktywny oraz wycieczka wirtualna. Przybliżą Ci one wiadomości z zakresu użycia maszyn i narzędzi w budowie podtorza.

Co może być ważne?

Zmieniaj multimedia jeśli się znudzisz. Zaczynając od animacji możesz przejść za chwilę do wirtualnej wycieczki, żeby poszukać opisów narzędzi w atlasie. Te zmiany powodują, że w różnych ujęciach tego samego tematu będziesz poszerzał swoją wiedzę.

Nie ulegnij jednak pokusie zaniedbania któregokolwiek z materiałów myśląc, że są o tym samym. Mówią o narzędziach, ale w różny sposób i różnym ujęciu.

Dlatego warto poznać wszystkie punkty widzenia na te maszyny i narzędzia.

Przykładowa ścieżka Twojego uczenia się

Aby dobrze opanować materiał z zakresu znajomości maszyn i urządzeń biorących udział w procesie budowy podtorza ja musiałbym postępować w poniższy sposób:

  • przeczytałbym jeszcze raz strukturę materiału, żeby dowiedzieć się o czym są elementy e‑materiału. Powrót do struktury materiałuPowrót do struktury materiału

  • obejrzałbym animację, ale tylko po to aby zobaczyć jak wiele materiału ona zawiera

  • sprawdziłbym, ile zapamiętałem z niej po pierwszym obejrzeniu

  • zajrzałbym do atlasu interaktywnego zapoznając się narzędziami i ich opisami. Zacząłbym przyswajać wiedzę czytając dokładnie opisy elementów.

  • przeszedłbym wycieczkę wirtualną poznając maszyny na placu budowy.

  • wykonałbym ćwiczenie — tekst do uzupełnienia dotyczący maszyny do naprawy podtorza

  • teraz wróciłbym do dokładnego obejrzenia animacji. Dzięki niej poznam procedury i zakres zadań zawodowych monterów nawierzchni kolejowej i ich cechy charakteru, osobowości i kompetencji. Będę znał fazy związane z budową nawierzchni kolejowej oraz obsługę i zastosowanie sprzętu do budowy podtorza.

  • na podstawie tego, ze wiem jak wygląda przestrzeń budowy, umiejscowienie dużych maszyn i narzędzia używane do budowy - mam ogląd na materiał. Teraz tylko trzeba powtarzać i się sprawdzać.

  • próbnie swoich sił spróbowałbym w łatwym ćwiczeniu „Maszyny torowe i ich prace”

  • na finał użyłbym ćwiczenia — testu wiedzy siedemnastu pytań, dzięki któremu po czasie max. minut wiedziałbym czego jeszcze nie wiem

  • dla powtórzenia za dwa dni jeszcze raz obejrzałbym animację i ewentualnie wykonał test z ćwiczenia

To jest moja ścieżka, swoją warto zaprojektować na bazie tego, że „wiesz, co jesz” intelektualnie. Najlepiej tak jak Tobie to pasuje.

Oczywiście możesz też skorzystać z mojej podpowiedzi.

Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę

Każdy z nas ma własny sposób logicznego postrzegania świata i odbiera ten świat selektywnie według własnych preferencjami i zainteresowań. Selektywny to znaczy taki, który w danym momencie jest odpowiedni dla danej osoby.

Jeśli jednego dnia jesteś zmęczony i przytłoczony ilością nowego materiału z innych przestrzeni - użyj wirtualnej wycieczki dla zaciekawienia się. Jeśli to początek dnia - śmiało próbuj zdobyć nową wiedzę oglądając animację.

Po pracy w grupie popracuj sam, po aktywności intelektualnej, która wymaga kreatywnego wymyślania - obejrzyj animację (biernie zdobywasz wiedzę).

W różnych sytuacjach każdy może odbierać silniej lub słabiej informacje przekazywane w tych e‑materiałach. jest to naturalne, bo to naturalna wrażliwości bodźce (różnego rodzaju).

Można wręcz powiedzieć, że najlepszym sposobem uczenia się jest ... Twój własny sposób. Jeśli go znasz - zastosuj, jeśli nie poznaj i ... zastosuj.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści