Maszyny i narzędzia biorące udział w procesie budowy podtorza
Wykonywanie i utrzymywanie nawierzchni kolejowej i podtorza - Monter nawierzchni kolejowej
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na temat maszyn i narzędzi biorących udział w procesie budowy podtorza.
Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:
Animacja Maszyny i narzędzia biorące udział w procesie budowy toru kolejowego
Animacja Maszyny i narzędzia biorące udział w procesie budowy toru kolejowego
— to animacja, która przybliży Ci zawód montera nawierzchni kolejowej z uwzględnieniem jego zadań zawodowych oraz cech charakteru, osobowości i kompetencji. Animacja przedstawia fazy związane z budową nawierzchni kolejowej: prace wyprzedzające, przygotowawcze, zasadnicze i wykończeniowe, prezentację sprzętu obecnie stosowanego przy procesie budowy podtorza kolejowego (maszyna do naprawy podtorza , wagony taśmowe , oczyszczarka tucznia , maszyna do wymiany podkładów , wózki do przewozu szyn, traktor spawalniczy, szlifierka do szyn, maszyna do układania torów , podbijarka automatyczna , dynamiczny stabilizator toru , podbijarka rozjazdów , wagony do transportu rozjazdów typu , maszyna do rozkładania podkładów ) oraz narzędzia (kleszcze do podnoszenia podkładów, klucz do śrub łubkowych, drążek do kantowania szyn, podnośnik korbowy, przeciągarka szyn, młot do szyn, młot do podkładów, podbijak stalowy).
Atlas interaktywny Maszyny i narzędzia biorące udział w procesie budowy nawierzchni i podtorza kolejowego
Atlas interaktywny Maszyny i narzędzia biorące udział w procesie budowy nawierzchni i podtorza kolejowego
— Dowiesz się z niego jak wyglądają i jak się nazywają maszyny i narzędzia biorące udział w procesie budowy podtorza. Będzie mowa o maszynie do naprawy podtorza , wagonach taśmowych , oczyszczarkach tucznia , maszynach do wymiany podkładów , wózkach do przewozu szyn, traktorze spawalniczym, szlifierce do szyn, maszynie do układania torów , podbijarce automatycznej , dynamicznym stabilizatorze toru , podbijarce rozjazdów , wagonach do transportu rozjazdów typu , maszynie do rozkładania podkładów oraz o narzędzia (kleszcze do podnoszenia podkładów, klucz do śrub łubkowych, drążek do kantowania szyn, podnośnik korbowy, przeciągarka szyn, młot do szyn, młot do podkładów, podbijak stalowy).
Wycieczka wirtualna Plac budowy podtorza i nawierzchni kolejowej
Wycieczka wirtualna Plac budowy podtorza i nawierzchni kolejowej
— pomoże CI wyobrazić sobie jak wygląda plac budow podtorza i miejsca użycia maszyn i narzędzi niezbędnych w procesie budowy podtorza.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Maszyny i narzędzia biorące udział w procesie budowy toru kolejowegoAnimacja
Maszyny i narzędzia biorące udział w procesie budowy nawierzchni i podtorza kolejowegoAtlas interaktywny
Plac budowy podtorza i nawierzchni kolejowejWycieczka wirtualna
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla nauczyciela
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie monter nawierzchni kolejowej
W skład multimediów wchodzi animacja, atlas interaktywny oraz wycieczka wirtualna. Przybliżą Ci one wiadomości z zakresu użycia maszyn i narzędzi w budowie podtorza.
Co może być ważne?
Zmieniaj multimedia jeśli się znudzisz. Zaczynając od animacji możesz przejść za chwilę do wirtualnej wycieczki, żeby poszukać opisów narzędzi w atlasie. Te zmiany powodują, że w różnych ujęciach tego samego tematu będziesz poszerzał swoją wiedzę.
Nie ulegnij jednak pokusie zaniedbania któregokolwiek z materiałów myśląc, że są o tym samym. Mówią o narzędziach, ale w różny sposób i różnym ujęciu.
Dlatego warto poznać wszystkie punkty widzenia na te maszyny i narzędzia.
Przykładowa ścieżka Twojego uczenia się
Aby dobrze opanować materiał z zakresu znajomości maszyn i urządzeń biorących udział w procesie budowy podtorza ja musiałbym postępować w poniższy sposób:
przeczytałbym jeszcze raz strukturę materiału, żeby dowiedzieć się o czym są elementy e‑materiału. Powrót do struktury materiałuPowrót do struktury materiału
obejrzałbym animację, ale tylko po to aby zobaczyć jak wiele materiału ona zawiera
sprawdziłbym, ile zapamiętałem z niej po pierwszym obejrzeniu
zajrzałbym do atlasu interaktywnego zapoznając się narzędziami i ich opisami. Zacząłbym przyswajać wiedzę czytając dokładnie opisy elementów.
przeszedłbym wycieczkę wirtualną poznając maszyny na placu budowy.
wykonałbym ćwiczenie — tekst do uzupełnienia dotyczący maszyny do naprawy podtorza
teraz wróciłbym do dokładnego obejrzenia animacji. Dzięki niej poznam procedury i zakres zadań zawodowych monterów nawierzchni kolejowej i ich cechy charakteru, osobowości i kompetencji. Będę znał fazy związane z budową nawierzchni kolejowej oraz obsługę i zastosowanie sprzętu do budowy podtorza.
na podstawie tego, ze wiem jak wygląda przestrzeń budowy, umiejscowienie dużych maszyn i narzędzia używane do budowy - mam ogląd na materiał. Teraz tylko trzeba powtarzać i się sprawdzać.
próbnie swoich sił spróbowałbym w łatwym ćwiczeniu „Maszyny torowe i ich prace”
na finał użyłbym ćwiczenia — testu wiedzy siedemnastu pytań, dzięki któremu po czasie max. minut wiedziałbym czego jeszcze nie wiem
dla powtórzenia za dwa dni jeszcze raz obejrzałbym animację i ewentualnie wykonał test z ćwiczenia
To jest moja ścieżka, swoją warto zaprojektować na bazie tego, że „wiesz, co jesz” intelektualnie. Najlepiej tak jak Tobie to pasuje.
Oczywiście możesz też skorzystać z mojej podpowiedzi.
Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę
Każdy z nas ma własny sposób logicznego postrzegania świata i odbiera ten świat selektywnie według własnych preferencjami i zainteresowań. Selektywny to znaczy taki, który w danym momencie jest odpowiedni dla danej osoby.
Jeśli jednego dnia jesteś zmęczony i przytłoczony ilością nowego materiału z innych przestrzeni - użyj wirtualnej wycieczki dla zaciekawienia się. Jeśli to początek dnia - śmiało próbuj zdobyć nową wiedzę oglądając animację.
Po pracy w grupie popracuj sam, po aktywności intelektualnej, która wymaga kreatywnego wymyślania - obejrzyj animację (biernie zdobywasz wiedzę).
W różnych sytuacjach każdy może odbierać silniej lub słabiej informacje przekazywane w tych e‑materiałach. jest to naturalne, bo to naturalna wrażliwości bodźce (różnego rodzaju).
Można wręcz powiedzieć, że najlepszym sposobem uczenia się jest ... Twój własny sposób. Jeśli go znasz - zastosuj, jeśli nie poznaj i ... zastosuj.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści