Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Cele uczącego sięCele uczącego się
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału
Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształceniaWskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele uczącego się
Poznasz treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodach mechanik operator pojazdów i maszyn rolniczych (kod cyfrowy zawodu 834103) oraz technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki (kod cyfrowy zawodu 311515): tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawisz najważniejsze zagadnienia dotyczące stosowania, montażu i budowy oraz wykorzystania zestawów automatycznego naprowadzania maszyn.
Uzyskasz pomoc w w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu.
Rozwiniesz kompetencje komunikacyjno‑cyfrowe.
Dostosujesz tempo i zakres nauki do swoich indywidualnych potrzeb.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.
Materiały multimedialne
E‑book Chemiczna ochrona roślinE‑book Chemiczna ochrona roślin
Praca z e‑bookiem pomoże ci w wykształceniu następujących umiejętności:
charakteryzowanie metod chemicznej ochrony roślin;
wymienianie najważniejszych środków chemicznej ochrony roślin - ich składu, form użytkowych;
podział środków ochrony roślin ze względu na funkcję, sposób oddziaływania na organizmy szkodliwe, sposób zachowania się na roślinie;
omówienie uwarunkowań skutecznego działania środków ochrony roślin, a także zagrożeń przez środki chemiczne dla zdrowia człowieka, pszczół i organizmów wodnych;
charakteryzowanie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy podczas stosowania środków chemicznych;
omówienie przepisów prawa dotyczące środków ochrony roślin;
stosowanie technik wykonywania zabiegów chemicznej ochrony roślin przy użyciu opryskiwacza ciągnikowego (opryski polowe, sadownicze, itp.).
Film instruktażowy (tutorial) Eksploatacja opryskiwacza ciągnikowegoFilm instruktażowy (tutorial) Eksploatacja opryskiwacza ciągnikowego
Praca z filmem instruktażowym (tutorialem) pomoże ci w wykształceniu następujących umiejętności:
właściwe dobieranie maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych do wykonywania prac w rolnictwie;
charakteryzowanie parametrów pracy maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych;
wykonywanie agregatowania maszyn i narzędzi rolniczych,;
wykonywanie prac w gospodarstwie rolnym agregatami ciągnikowymi i urządzeniami technicznymi;
właściwe przygotowanie opryskiwacza ciągnikowego do pracy oraz postępowanie po zakończeniu zabiegu.
Schemat interaktywny Działanie i niedomagania opryskiwacza ciągnikowegoSchemat interaktywny Działanie i niedomagania opryskiwacza ciągnikowego
Praca ze schematem interaktywnym pomoże ci w wykształceniu następujących umiejętności:
omówienie schematu budowy opryskiwacza polowego i sadowniczego oraz zasady ich działania;
charakteryzowanie poszczególnych podzespołów opryskiwaczy polowych i sadowniczych;
analiza typowych niedomagań opryskiwacza oraz skutków ich występowania.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy z zakresu chemicznej ochrony roślin i obsługi opryskiwacza ciągnikowego.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej chemicznej ochrony roślin i obsługi opryskiwacza ciągnikowego.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Podstawowe informacje o e-zasobie
- Chemiczna ochrona roślin
E-book
- Eksploatacja opryskiwacza ciągnikowego
Film instruktażowy (tutorial)
- Działanie i niedomagania opryskiwacza ciągnikowego
Schemat interaktywny
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Powiązania między elementami e‑materiału
Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej. Informacje dotyczące mowy ciała koni, które zostały zawarte w filmie instruktażowy (tutorialu) pomagają w rozwiązaniu zadań znajdujących się w grze edukacyjnej. Podobnie jest z filmem instruktażowym (tutorialu), który omawia postępowanie z koniem. Informacje w nim zawarte mają swoje odzwierciedlenie w atlasie interaktywnym.
Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z konkretnymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
e‑book Chemiczna ochrona roślin z ćwiczeniami 1‑8;
film instruktażowy (tutorial) Eksploatacja opryskiwacza ciągnikowego z ćwiczeniami 9‑14;
schemat interaktywny Działanie i niedomagania opryskiwacza ciągnikowego z ćwiczeniami 15‑17.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia
E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.
1. E‑book Chemiczna ochrona roślin
Zapoznaj się z wybranym rozdziałem e‑booka i wykonaj szczegółowe notatki dotyczące jednego z poniższych haseł. Posłużą one do pracy podczas lekcji: przygotowania map myśli.
dobre praktyki w ochronie upraw,
środki chemicznej ochrony roślin,
podział środków ochrony roślin,
chemiczna ochrona roślin,
zasady bezpieczeństwa i higieny pracy,
zagrożenia dla zapylaczy,
chwasty występujące w uprawach rolnych.
2. Film instruktażowy (tutorial) Eksploatacja opryskiwacza ciągnikowego
Po zapoznaniu się z filmem instruktażowym (tutorialem) na temat eksploatacji opryskiwacza ciągnikowego pary przygotuj prezentację multimedialną podsumowującą zdobyte informacje. Gotowy materiał wgraj jako plik PPTX lub w innym formacie na Zintegrowaną Platformę Edukacyjną. Prezentacje mogą zostać wykorzystane podczas zajęć.
3. Schemat interaktywny Działanie i niedomagania opryskiwacza ciągnikowego
Sporządź mapę myśli, która pomoże ci podsumować wiedzę zdobytą po zapoznaniu się ze schematem interaktywnym. W centralnej części mapy umieść hasło „opryskiwacz ciągnikowy”. Od tych słów wyprowadź łuki prowadzące do informacji na temat budowy opryskiwacza, zasad jego działania i problemów z nim związanych. Gotową mapę przedstaw na kolejnych zajęciach na forum klasy.
3. Interaktywne materiały sprawdzające
Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami, wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a jakie wiadomości musisz jeszcze uzupełnić.
Netografia i bibliografia
Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat chemicznej ochrony roślin zdobytą na zajęciach.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści