Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształceniaWskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Struktura e‑materiału
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy:
Film instruktażowy – Maszyny i urządzenia introligatorskie w obróbce wydruków cyfrowychFilm instruktażowy – Maszyny i urządzenia introligatorskie w obróbce wydruków cyfrowych
Jest narzędziem do poznania poszczególnych czynności wykonywanych w ramach obróbki druków cyfrowych i realizacji zadań zawodowych oraz etapów procesu technologicznego.
Film edukacyjny – Procesy obróbki wydruków wielkoformatowychFilm edukacyjny – Procesy obróbki wydruków wielkoformatowych
Prezentuje obróbkę druków cyfrowych (wielkoformatowych) oraz czynności zawodowe związane z obsługiwaniem maszyn i urządzeń introligatorskich, wykonywaniem obróbki introligatorskiej druków wielkoformatowych (cięcie, foliowanie, oczkowanie, zgrzewanie itp.).
Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning – Drukowanie cyfrowe i obróbka wydruków cyfrowychInteraktywne narzędzie typu scenario‑based learning – Drukowanie cyfrowe i obróbka wydruków cyfrowych
Jest rodzajem gry przedstawiającej drukowanie cyfrowe wraz z obróbką druków cyfrowych.
Program ćwiczeniowy do projektowania – Metody wykańczania wydruków cyfrowychProgram ćwiczeniowy do projektowania – Metody wykańczania wydruków cyfrowych
Umożliwia zaprojektowanie procesu technologicznego wykańczania wydruków cyfrowych wykonanych na różnych podłożach.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu procesu druku cyfrowego i obróbki druków cyfrowych;
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale;
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela obejmuje sugestie dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej;
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki;
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowią listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał;
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia
E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.
Film instruktażowy (tutorial) Maszyny i urządzenia introligatorskie w obróbce wydruków cyfrowych
Drama. W domu w ciągu 2 tygodni przygotuj projekt realizowany metodą dramy.
a. Twoim zadaniem będzie napisanie scenariusza scenki w drukarni prezentującej proces wykonania broszury reklamowej.
b. Pamiętaj, żeby w scenariuszu ująć różne role, np. grafika, drukarza, właściciela drukarni, klienta, przygotować ich wypowiedzi oraz opis aranżacji przestrzeni scenicznej w klasie. Potrzebne informacje zaczerpnij z filmu instruktażowego Maszyny i urządzenia introligatorskie w obróbce wydruków cyfrowych oraz innych wiarygodnych źródeł.
c. Wgraj plik PDF z gotowym scenariuszem na platformę ZPE i poproś kolegów/koleżanki o rzetelną i obiektywną ocenę z uzasadnieniem.
Film edukacyjny Procesy obróbki wydruków wielkoformatowych
Przed obejrzeniem filmu zapisz pięć pytań dotyczących jego treści, skupiając się na tym, czego chciałbyś się dowiedzieć z multimedium. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od następujących wyrazów: „kto”, „kiedy”, „gdzie”, „jak”, „po co”. Następnie zapoznaj się z filmem i ustal, czy jego treść pozwala odpowiedzieć na zanotowane pytania. Jeśli tak, wykonaj notatkę w zeszycie, jeśli nie poszukaj odpowiedzi w innych wiarygodnych źródłach.
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning Drukowanie cyfrowe i obróbka wydruków cyfrowych
Weź udział w jednej z dwóch misji zaproponowanych w multimedium. Efekty pracy zaprezentuj na platformie ZPE.
Program ćwiczeniowy do projektowania Metody wykańczania wydruków cyfrowych
Przygotuj projekt kalendarza w programie ćwiczeniowym. Podczas realizacji zadania możesz prosić nauczyciela lub innych uczniów o dodatkowe wskazówki. Gotowe projekty udostępnij na platformie ZPE. Liczy się :
pomysł i oryginalność,
jakość wykonania,
realność i koszt produkcji kalendarza.
Interaktywne materiały sprawdzające
Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami: wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.
Netografia i bibliografia
Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat druku cyfrowego zdobytą na zajęciach.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy;
OS X 10.11.6 lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100;
Firefox w wersji 62.0.2;
Safari w wersji 11.1;
Opera w wersji 55.0.2994.44;
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści