Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Proces druku cyfrowego i obróbki druków cyfrowych

PGF.05. Drukowanie cyfrowe i obróbka druków - Technik grafiki i poligrafii cyfrowej 311943

Przewodnik dla uczącego się

Spis treści

Spis treści

  1. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  2. Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształceniaWskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia

  3. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

  1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  1. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy:

Jest narzędziem do poznania poszczególnych czynności wykonywanych w ramach obróbki druków cyfrowych i realizacji zadań zawodowych oraz etapów procesu technologicznego.

Prezentuje obróbkę druków cyfrowych (wielkoformatowych) oraz czynności zawodowe związane z obsługiwaniem maszyn i urządzeń introligatorskich, wykonywaniem obróbki introligatorskiej druków wielkoformatowych (cięcie, foliowanie, oczkowanie, zgrzewanie itp.).

Jest rodzajem gry przedstawiającej drukowanie cyfrowe wraz z obróbką druków cyfrowych.

Umożliwia zaprojektowanie procesu technologicznego wykańczania wydruków cyfrowych wykonanych na różnych podłożach.

  1. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDVxGuFy9xInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu procesu druku cyfrowego i obróbki druków cyfrowych;

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDXesjiRrZSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale;

  • Przewodnik dla nauczycielaD17lG3sy0Przewodnik dla nauczyciela obejmuje sugestie dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej;

  • Przewodnik dla uczącego sięDJglBs0KYPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki;

  • Netografia i bibliografiaDrNNLP48eNetografia i bibliografia stanowią listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał;

  • Instrukcja użytkowaniaDgaRMG2vrInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia

E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.

Film instruktażowy (tutorial) Maszyny i urządzenia introligatorskie w obróbce wydruków cyfrowych

Drama. W domu w ciągu 2 tygodni przygotuj projekt realizowany metodą dramy.

a. Twoim zadaniem będzie napisanie scenariusza scenki w drukarni prezentującej proces wykonania broszury reklamowej.

b. Pamiętaj, żeby w scenariuszu ująć różne role, np. grafika, drukarza, właściciela drukarni, klienta, przygotować ich wypowiedzi oraz opis aranżacji przestrzeni scenicznej w klasie. Potrzebne informacje zaczerpnij z filmu instruktażowego Maszyny i urządzenia introligatorskie w obróbce wydruków cyfrowych oraz innych wiarygodnych źródeł.

c. Wgraj plik PDF z gotowym scenariuszem na platformę ZPE i poproś kolegów/koleżanki o rzetelną i obiektywną ocenę z uzasadnieniem.

Film edukacyjny Procesy obróbki wydruków wielkoformatowych

Przed obejrzeniem filmu zapisz pięć pytań dotyczących jego treści, skupiając się na tym, czego chciałbyś się dowiedzieć z multimedium. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od następujących wyrazów: „kto”, „kiedy”, „gdzie”, „jak”, „po co”. Następnie zapoznaj się z filmem i ustal, czy jego treść pozwala odpowiedzieć na zanotowane pytania. Jeśli tak, wykonaj notatkę w zeszycie, jeśli nie poszukaj odpowiedzi w innych wiarygodnych źródłach.

Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning Drukowanie cyfrowe i obróbka wydruków cyfrowych

Weź udział w jednej z dwóch misji zaproponowanych w multimedium. Efekty pracy zaprezentuj na platformie ZPE.

Program ćwiczeniowy do projektowania Metody wykańczania wydruków cyfrowych

Przygotuj projekt kalendarza w programie ćwiczeniowym. Podczas realizacji zadania możesz prosić nauczyciela lub innych uczniów o dodatkowe wskazówki. Gotowe projekty udostępnij na platformie ZPE. Liczy się :

  • pomysł i oryginalność,

  • jakość wykonania,

  • realność i koszt produkcji kalendarza.

Interaktywne materiały sprawdzające

Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami: wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.

Netografia i bibliografia

Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat druku cyfrowego zdobytą na zajęciach.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści