E-materiały do kształcenia zawodowego

Budowa i rodzaje lin dźwigowych

ELE.08. Montaż urządzeń dźwigowych – Technik urządzeń dźwigowych 311940

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

5

Spis treści

  1. Cele uczącego sięCele uczącego się

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele uczącego się

  • Poznasz treści, które pozwalają na osiągnięcie – zgodnie z podstawą programową – celów kształcenia w zawodzie technik urządzeń dźwigowych (kod cyfrowy zawodu – 311940), ponieważ tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przyswoisz najważniejsze informacje na temat montowania podzespołów mechanicznych i hydraulicznych urządzeń dźwigowych.

  • Rozwiniesz kompetencje komunikacyjno‑cyfrowe.

  • Dostosujesz tempo i zakres nauki do swoich indywidualnych potrzeb.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

Przedstawia podstawowe informacje o e‑zasobie, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Budowa i rodzaje lin wykorzystywanych w urządzeniach dźwigowych”DxpfVtXRU„Budowa i rodzaje lin wykorzystywanych w urządzeniach dźwigowych” to film edukacyjny przedstawiający informacje na temat budowy lin i zasad doboru liny do urządzenia dźwigowego. Zasób „Budowa liny”DdKJB6UY7„Budowa liny” to animacja przedstawiająca budowę liny urządzenia dźwigowego z wykorzystaniem rysunku aksonometrycznego (3D). Zasób „Rodzaje lin wykorzystywanych w urządzeniach dźwigowych”DmxR6EIwg„Rodzaje lin wykorzystywanych w urządzeniach dźwigowych” prezentuje, w formie infografiki, ustrukturyzowane informacje na temat rodzajów lin nośnych (oznaczenie, budowa) wykorzystywanych w urządzeniach dźwigowych.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDvg2RdYiHInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDJLJby5CUSłownik pojęć dla e‑materiału pomoże znaleźć definicje specjalistycznych słów używanych w e‑materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaD13KUWw4rPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDNbYRrFjyPrzewodnik dla uczącego się wskazuje i instruuje, w jaki sposób wykorzystać e‑materiał do samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD2Flsu5OVNetografia i bibliografia to wykaz źródeł, na bazie których został opracowany e‑materiał i z których można korzystać, przygotowując się do egzaminu zawodowego.

  • Instrukcja użytkowaniaD1BenhzwBInstrukcja użytkowania wyjaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑zasobie multimedia i ćwiczenia pomogą ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz pracy w zawodzie technik urządzeń dźwigowych.

W skład multimediów wchodzą film edukacyjny, animacjainfografika. Przybliżają one informacje na temat budowy, doboru i eksploatacji lin dźwigowych.

  • Film edukacyjny „Budowa i rodzaje lin wykorzystywanych w urządzeniach dźwigowych”. Po zapoznaniu się z materiałem wykonaj mapę myśli, w której zawrzesz najważniejsze, twoim zdaniem, informacje. Zachowaj ją, aby móc do niej wrócić, np. w celu powtórzenia wiadomości z zakresu budowy lin stosowanych w urządzeniach dźwigowych.

  • Animacja „Budowa liny”. Przygotuj: kartki z bloku technicznego, papier kolorowy, farby lub flamastry, kredki, nożyczki, ołówki. Zapoznaj się z treścią materiału, a następnie przygotuj lapbook na temat budowy liny dźwigowej. Staraj się, aby twoja praca była merytorycznie poprawna i estetyczna.

  • Infografika „Rodzaje lin wykorzystywanych w urządzeniach dźwigowych”. Po zapoznaniu się z informacjami przygotuj fiszki, które mogą ci się przydać do powtórzenia materiału przed egzaminem. Wykonaj też ćwiczenia powiązane z multimedium, by sprawdzić swoją wiedzę.

Interaktywne materiały sprawdzające

Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami: wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której określisz, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.

słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Korzystając z niego, w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę na temat budowy lin dźwigowych o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.

Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim możesz poszerzyć swoje wiadomości na temat lin wykorzystywanych w urządzeniach dźwigowych, ich budowy i zastosowania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Rd8rMIJkwF3Am