E-materiały do kształcenia zawodowego

Maszyny, aparaty i urządzenia przemysłu chemicznego

CHM.02. Eksploatacja maszyn i urządzeń przemysłu chemicznego - Operator urządzeń przemysłu chemicznego 813134 i Technik technologii chemicznej 311603

Przewodnik dla uczącego się

Wprowadzenie

Celem Przewodnika dla uczącego się jest przedstawienie e‑materiału dla kształcenia zawodowego w prosty i przystępny sposób.
Przewodnik stanowi materiał pomocniczy w procesie samokształcenia i składa się z następujących elementów:

8

Spis treści

1. Ogólna koncepcja e‑materiału1. Ogólna koncepcja e‑materiału
2. Cele ogólne e‑materiału2. Cele ogólne e‑materiału
3. Struktura e‑materiału3. Struktura e‑materiału
3.1. Materiały multimedialne3.1. Materiały multimedialne
3.2. Obudowa dydaktyczna3.2. Obudowa dydaktyczna
4. Opis zawartości e‑materiału i powiązania między elementami e‑materiału4. Opis zawartości e‑materiału i powiązania między elementami e‑materiału
5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia
5.1. Instrukcja dla ucznia5.1. Instrukcja dla ucznia
5.2. Jak korzystać z e‑materiału?5.2. Jak korzystać z e‑materiału?
6. Opis materiałów sprawdzających6. Opis materiałów sprawdzających
7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału

Zapoznajmy się:

1

1. Ogólna koncepcja e‑materiału

Tytuł e‑materiału: Maszyny, aparaty i urządzenia przemysłu chemicznego.
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu, w których e‑materiał może być wykorzystany: operator urządzeń przemysłu chemicznego 813134 i technik technologii chemicznej 311603.
Kod i nazwa kwalifikacji: CHM.02. Eksploatacja maszyn i urządzeń przemysłu chemicznego.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Cele ogólne e‑materiału

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: operator urządzeń przemysłu chemicznego 813134 i technik technologii chemicznej 311603.
Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

Celem e‑materiału jest przedstawienie w sposób obrazowy i zrozumiały dla przeciętnego uczącego się — aparatów i urządzeń przemysłu chemicznego stanowiących zespół przedmiotów, skonstruowanych w celu prowadzenia odpowiednich procesów, z możliwością spełnienia wymagań procesowych.

E‑materiał dostarcza praktyczną wiedzę i rozwija przydatne umiejętności dotyczące charakterystyki i eksploatacji maszyn oraz urządzeń stosowanych w przemyśle chemicznym. Jego celem jest udostępnienie różnorodnych materiałów, które mogą być wykorzystywane w samodzielnym zdobywaniu wiedzy i umiejętności, rozwój kompetencji komunikacyjno—cyfrowych, lepsze dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Struktura e‑materiału

3.1

3.1. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy oraz nabycie kompetencji zawodowych.

E‑materiał: Kontrola przebiegu procesów technologicznych:
Sekwencje filmoweDhcZWItBiSekwencje filmowe: Ocena stanu technicznego maszyn i urządzeń oraz Konserwacja i przygotowanie maszyn i urządzeń,
AnimacjaDehMxZOAfAnimacja: Funkcjonowanie i budowa reaktora chemicznego w 3D.

3.2

3.2. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceDTfH5abDMInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuDshhhksXpSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaDlU2AKaC2Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięDRNxoIPy7Przewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaDmaLsCI9WNetografia i bibliografia

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Opis zawartości merytorycznej e‑materiału i powiązania między jego elementami

W e‑materiale uczący się ma możliwość wykorzystania następujących materiałów multimedialnych:

Sekwencje filmoweDhcZWItBiSekwencje filmowe: Ocena stanu technicznego maszyn i urządzeń oraz Konserwacja i przygotowanie maszyn i urządzeń — prezentują informacje zakresu diagnozowania stanu technicznego maszyn i urządzeń w przemyśle chemicznym oraz ich konserwacji i przygotowania do pracy. Ukazują obsługę wybranych maszyn oraz metody ich konserwacji.

Poznasz cele szczegółowe Sekwencji filmowych:
- omówienie procesu diagnozowania stanu technicznego maszyn i urządzeń w przemyśle chemicznym,
- przedstawienie zasad konserwacji maszyn i urządzeń,
- opis wybranych urządzeń i przedstawienie ich zastosowania oraz obsługi.

AnimacjaDehMxZOAfAnimacja: Funkcjonowanie i budowa reaktora chemicznego w 3D — ukazuje trójwymiarową budowę reaktora chemicznego. Przedstawia podzespoły oraz elementy z których się składa. Prezentuję zasadę działania reaktora oraz określa jego zastosowanie.

Poznasz cele szczegółowe Animacji:
- przedstawienie budowy reaktora chemicznego,
- prezentacja części składowych reaktora chemicznego,
- omówienie zasady działania reaktorów chemicznych.

Wszystkie materiały sprawdzające odnoszą się do Sekwencji filmowych i Animacji sprawdzają one wiedzę i umiejętności nabyte podczas wyżej wymienionej aktywności.
Przedstawione elementy składowe e‑materiału stanowią całość.
Możesz pracować w swoim tempie, przeglądać plansze, grafiki, zatrzymywać, powtarzać materiał wraz z komentarzem tekstowym. Obudowa dydaktyczna w formie: Słownika pojęć, Netografii i Bibliografii warunkują poszerzenie swoich nabywanych wiadomości i umiejętności. Wskazane materiały multimedialne wraz z obudową dydaktyczną są powiązane ze względu na osiągnięcie ogólnego celu opracowanego e‑materiału. Zapoznając się ze wskazaną literaturą branżową w procesie samokształcenia, masz możliwość doskonalenia własnych kompetencji zawodowych i rozwijania zainteresowań.

E‑materiał służy nowoczesnemu kształceniu zawodowemu, by w zmieniającym się świecie informatyzacji i rozwoju przemysłu 4.0 w atrakcyjny sposób dostarczać ci treści zgodne z aktualną wiedzą i rozwojem technologii przemysłowej.
E‑materiał jest odpowiedzią na potrzeby dzisiejszego uczącego się, jego mentora oraz pracodawców – zainteresowanych przygotowaniem pracowników do pracy zawodowej, zdobyciem dobrego zawodu, czy pozyskaniem wykwalifikowanej, młodej kadry pracowniczej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia

5.1

5.1. Instrukcja dla uczącego się

Drogi uczniu!

Do Twojej dyspozycji zostają oddane e‑materiały do kształcenia zawodowego. Na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej znajdują się materiały multimedialne, z których możesz korzystać, ucząc się sam, pracując na zajęciach, czy przygotowując się do egzaminu zawodowego, egzaminu eksternistycznego.

Uruchomienie platformy: Upewnij się, że masz wystarczającą ilość wolnej pamięci na komputerze, urządzeniu podczas korzystania, czy Twoje urządzenie jest podłączone do stabilnej i szybkiej sieci Wi‑Fi.

Obsługa: Strona główna e‑materiału zawiera zakładki z aktywnymi materiałami multimedialnymi. Poszczególne zakładki możesz otwierać, a następnie oglądać, przeglądać, zatrzymywać, ponownie uruchamiać lub czytać informacje zawarte w materiale. Dodatkowo każdy z materiałów multimedialnych zawiera połączone z nimi ćwiczenia, które możesz wykonać celem sprawdzenia się po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Po zaznajomieniu się z wszystkimi przypisanymi materiałami możesz przenieść się do sprawdzających materiałów interaktywnych i wykonać test sprawdzający stan swojej wiedzy z danego zakresu e‑materiału. Ćwiczenia oraz materiały testu dadzą Ci informację zwrotną na temat zdobytej wiedzy i możliwości ponownego wykonania ćwiczeń. Na koniec możesz zapoznać się z przypisaną Netografią i bibliografią, która może być wyjściem dla Ciebie do własnego dalszego doskonalenia się.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5.2

5.2. Jak korzystać z e‑materiału?

Drogi uczniu – zachęcamy do samodzielnego uczenia się, rozwijania swoich umiejętności, kształtowania dobrych nawyków i poszerzania swoich zainteresowań.
Gdy jednak uczymy się sami – wymaga to od nas wewnętrznej motywacji i zaangażowania, a także samodzielnego kierowania własnym procesem nauki.
Dlatego zachęcamy Cię do własnej pracy z materiałami multimedialnymi.

Podajemy kilka naszych propozycji metod skutecznej nauki:

Zrób własne notatki - w notatce można zapisać praktycznie dowolny rodzaj informacji. Oto kilka pomysłów na dobry początek:
- wypisz pojęcia, nazwy lub procesy, z którymi spotykasz się po raz pierwszy lub nagraj własną notatkę audio,
- adnotuj zdjęcia i informacje w plikach PDF, aby szybko komunikować się z zespołami pracującymi zdalnie, kolegami uczącymi się tych samych treści,
- zrób zdjęcia tablic i notatek w trakcie sesji burzy mózgów, następnie możesz używać komputera, telefonu, lub tabletu do przeglądania ich w dowolnej chwili lub uzupełnienia wypracowanych już własnych notatek. Aby przygotować notatkę, należy poddać analizie materiał, którego się uczysz. Robienie swoich notatek rozwija: umiejętność organizowania i porządkowania treści, krytycznego i logiczne myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania. Notatki ułatwiają skupienie, zapamiętywanie, przypominanie i przekazywanie treści, których się uczysz.

Opracuj rysunki – masz tu całkowitą swobodę w formie rysunku, czy będzie to schemat, mapa, odwzorowanie elementów, czy inna własna wizja obejrzanego i odsłuchanego materiału. Rysowanie w miarę uczenia się wymaga abstrakcyjnego i metaforycznego myślenia o treści, co pomaga zachować i zrozumieć ją głębiej. Rysunek stanowi użyteczną notatkę szczególnie przy powtórzeniu materiału.
Skuteczną formą nauki może być tworzenie rysunków w formie mapy myśli. Weź kartkę – w centrum zapisz główny temat poddany analizie, może być wykonany w formie obrazka, symbolu lub zapisu hasła, od niego rysujesz sieć połączeń/skojarzeń, które odzwierciedlają tok myślenia, poznawane przez Ciebie treści. Dodatkowo na mapie myśli możesz notować zagadnienia, które chcesz zapamiętać (za pomocą powiązań strzałkami lub liniami), tzw. klucze, które wyodrębnisz z materiału multimedialnego. Sporządzona w ten sposób mapa myśli ma strukturę promienistą, która odwzorowuje ciąg Twoich skojarzeń wychodzących od centralnego słowa kluczowego, jakie chcesz zapamiętać.

Stwórz swoje własne fiszki (ręcznie lub komputerowo) – to doskonała pomoc w samodzielnej nauce. Fiszki, to małe karteczki, na których wypisujesz ważne dla Ciebie informacje w trakcie przeglądania materiałów multimedialnych. Widząc lub słysząc ważną dla Ciebie informację, możesz ją zapisać na fiszce, możesz w niej dopisać pytania, w trakcie późniejszego uczenia się. Jednym ze sposobów na przyspieszenie uczenia się, jest użycie kolorów w trakcie tworzenia fiszek.
Fiszki możesz umieszczać w widocznych dla siebie miejscach np. na tablicy korkowej nad Twoim biurkiem, aby więcej z nich zapamiętywać czy selekcjonować treści poprzez wzmożony kontakt wzrokowo–myślowy, możesz je też uzupełniać o nowe wiadomości, czy łączyć w celu opracowania procesu, schematu. Dany sposób wspomaga umiejętność selektywnego odbierania informacji, jak i samego uczenia się.

 Drogi uczniu, z danego e‑materiału i jego zasobów możesz korzystać podczas własnej, indywidualnej nauki, np.: 

Sekwencje filmoweDhcZWItBiSekwencje filmowe: Ocena stanu technicznego maszyn i urządzeń oraz Konserwacja i przygotowanie maszyn i urządzeń — zawierają informacje o diagnozowaniu oraz konserwacji stanu technicznego maszyn i urządzeń w przemyśle chemicznym. Przedstawiają wybrane maszyny i prezentują ich obsługę i metody ich konserwacji. Na podstawie tego medium możesz stworzyć własne notatki, w których wypiszesz pojęcia, nazwy lub procesy, z którymi spotykasz się po raz pierwszy bądź nagrać własną notatkę audio.
AnimacjaDehMxZOAfAnimacja: Funkcjonowanie i budowa reaktora chemicznego w 3D — prezentuję trójwymiarowy model reaktora chemicznego, co umożliwia przestrzenne zapoznanie się z jego budową. Ukazuje elementy składowego reaktora wraz jego podzespołami oraz określa jego zasadę działania i zastosowanie. Na podstawie tego medium możesz przygotować własne fiszki, w których umieścisz ważne dla siebie informacje.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

6. Opis materiałów sprawdzających

W e‑materiale masz możliwość korzystania z testu ćwiczeniowego stanowiącego podsumowującą całość pracy oraz wykonania ćwiczeń powiązanych z danymi multimediami, coś w rodzaj ćwiczeń utrwalająco‑sprawdzających:

Test ćwiczeniowy. Tytuł: Maszyny, aparaty i urządzenia przemysłu chemicznego — składający się z 10 zadań zamkniętych. Test utrwalający wiedzę w zakresie zagadnień e‑materiału przygotowuje do rozwiązywania zadań na teoretycznym egzaminie zawodowym.

Ćwiczenia utrwalająco–sprawdzające, mają stanowić dla Ciebie inspiracje ćwiczeniowe, z którymi możecie spotkać się w przyszłej pracy zawodowej. Spróbuj się sprawdzić, zachęcamy.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

7

7. Minimalne wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści