Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Podstawy akustyki i elektroakustyki

AUD.06 Obsługa sceny i AUD.07 Realizacja nagłośnień - Technik realizacji nagłośnień 352124

Przewodnik dla uczącego się

Spis treści

Spis treści

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Struktura e‑zasobu

Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

  1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  1. Materiały multimedialne

Zawierają multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.

Filmy edukacyjne mają za zadanie przybliżyć zagadnienia związane m.in. z:

  • dźwiękiem jako drganiem i falą,

  • falą podłużną i poprzeczną,

  • animacja ruchu cząsteczek,

  • propagacją dźwięku i prędkością rozchodzenia (wpływ temperatury i wilgotności),

  • interferencją fal dźwiękowych,

  • absorpcją,

  • dyfrakcją,

  • refrakcją,

  • efektem Dopplera,

  • rezonansem słupa powietrza oraz w ciałach stałych (struna i inne) – alikwoty,

  • pogłosem,

  • czynnikami wpływającymi na akustykę wnętrz i typowymi pomiarami,

  • rezonansami własnymi pomieszczenia (stosunki wymiarów, rozważania praktyczne),

  • rezonansami pomieszczenia a miejscami odsłuchu i rozmieszczeniem zestawów głośnikowych/subwooferów,

  • ustrojami akustycznymi (absorbery, dyfuzory, ustroje rezonansowe – typowe konstrukcje i zastosowania),

  • zamianą fali akustycznej na sygnał elektryczny i odwrotnie,

  • przetwornikami elektroakustycznymi wejściowymi i innymi metodami ujęcia sygnałów z instrumentów (mikrofony, przetworniki – gitarowe/basowe oraz ujęcie sygnałów liniowych),

  • skalą decybelową dla poziomu napięcia i mocy,

  • obliczeniami wzmocnienia i tłumienia w skali decybelowej, - podstawowymi parametrami głośników i zestawów głośnikowych,

  • wzmacniaczami i ich typowymi parametrami itd.

Film instruktażowy Podstawy akustyki i elektroakustykiD1HHiVjEeFilm instruktażowy Podstawy akustyki i elektroakustyki

Prezentujący czynności związane z modelowaniem i pomiarem akustyki przestrzeni, konfigurowaniem systemów nagłośnieniowych, podstawową adaptacją planu nagłośnieniowego, obsługę i zastosowanie sprzętu i oprogramowania wykorzystywanego do realizacji zadań zawodowych itp.

  1. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD141ArE8nInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDUIexuNygSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDyHzEVjocPrzewodnik dla nauczyciela zawiera porady dotyczące wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDRsZewxRSPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDTi55Zp26Netografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDiVAKNRj8Instrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Jak korzystać z e‑zasobu?

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia i ćwiczenia mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz pracy w zawodzie technik realizacji nagłośnień.

1. Film edukacyjny część 1 – Fizyka dźwięku

Po zapoznaniu się z materiałem przygotuj prezentacje multimedialne podsumowujące informacje zawarte w filmie na temat zjawisk akustycznych. Prezentacje wykorzystaj jako materiał powtórkowy.

2. Film edukacyjny część 2 - Zjawiska akustyczne

Na podstawie filmu wykonaj notatki metodą sketchnotingu ( notowanie z elementami rysowania). Mogą one dotyczyć całego materiału lub poszczególnych fragmentów. Następnie umieszczaj efekty swojej pracy na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej w formie zdjęć lub w formacie pdf.

3. Film edukacyjny część 3 - Akustyka wnętrz

Dzięki zawartym w tym multimedium informacjom możesz stać się ekspertem od akustyki wnętrz. Stwórz quiz, który samodzielnie rozwiążesz, np. po dwóch dniach. Zapoznaj się fragmentami filmu dotyczącymi poszczególnych aspektów akustyki wnętrz, następnie wynotuj je i sprawdź, czy zapamiętałeś wszystko prawidłowo.

4. Film edukacyjny część 4 - Przetworniki elektroakustyczne i sygnał elektryczny

Po obejrzeniu filmu postaraj się uporządkować swoją wiedzę w następujących tematach:

  • przetworników;

  • mikrofonów;

  • przetworników gitarowych;

  • głośników.

Możesz wykorzystać do tego notatki, notatki graficzne, mapy myśli. Jeśli posiadasz talent plastyczny, stwórz komiks, będziesz mógł go zaprezentować na forum internetowym.

5. Film instruktażowy - Podstawy akustyki i elektroakustyki

Na podstawie tego multimedium przygotuj fiszki, które pomogą Ci zapamiętać materiały o podstawach elektroakustyki. Jeśli lubisz rysować, możesz zastosować sketchnoting, czyli robienie notatek, ale też zapamiętywanie i prezentowanie informacji w formie wizualnej, z użyciem rysunków, schematów, szkiców, symboli, a nawet bazgrołów. Jeśli wolisz bardziej uporządkowane formy, zrób zestaw tabel, które przygotujesz w arkuszu kalkulacyjnym i umieścisz w nim komplet danych i informacji dotyczących poszczególnych materiałów, efekty swojej pracy publikuj na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej.

6. Interaktywne materiały sprawdzające

Dają one Ci możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy oraz uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej, stanowiącej równocześnie doskonałą formę nauki. Umożliwiają również ugruntowanie umiejętności niezbędnych do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie zawodowym i są to:

  • testy wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi;

  • zadania dobierania w pary;

  • zadania z lukami;

  • krzyżówki;

  • dopasowanie elementów do grafu/schematu;

  • uzupełnianie podpisów obrazka;

  • zadania typu prawda czy fałsz.

Materiały multimedialne zawierają najistotniejsze informacje dotyczące czynności związanych m.in. zjawiskami zachodzącymi w polu akustycznym, z fizyką dźwięku (akustyką), animacją ruchu cząsteczek, propagacją dźwięku i prędkością rozchodzenia (wpływ temperatury i wilgotności), interferencją fal dźwiękowych, absorpcją, dyfrakcją, refrakcją, efektem Dopplera, rezonansem słupa powietrza oraz w ciałach stałych (struna i inne) – alikwoty, pogłosem, czynnikami wpływającymi na akustykę wnętrz i typowymi pomiarami, rezonansami własnymi pomieszczenia (stosunki wymiarów, rozważania praktyczne), rezonansami pomieszczenia a miejscami odsłuchu i rozmieszczeniem zestawów głośnikowych/subwooferów, ustrojami akustycznymi (absorbery, dyfuzory, ustroje rezonansowe – typowe konstrukcje i zastosowania), zamianą fali akustycznej na sygnał elektryczny i odwrotnie, przetwornikami elektroakustycznymi wejściowymi i innymi metodami ujęcia sygnałów z instrumentów (mikrofony, przetworniki - gitarowe/basowe oraz ujęcie sygnałów liniowych) itd.

Zgromadzone w tym e‑materiale materiały pozwolą Ci rozwinąć wyobraźnię przestrzenną poprzez umożliwianie poznania zasad i tajników akustyki i elektroakustyki.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wymagania techniczne

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych e‑materiałów platformy zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści