Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Podstawy akustyki i elektroakustyki

AUD.06 Obsługa sceny i AUD.07 Realizacja nagłośnień - Technik realizacji nagłośnień 352124

1

Przewodnik dla nauczyciela

Spis treści

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik realizacji nagłośnieńWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik realizacji nagłośnień

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Cele i efekty kształcenia

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał przeznaczony jest dla uczniów kształcących się w zawodzie technik realizacji nagłośnień (symbol cyfrowy zawodu 352124) dla kwalifikacji: AUD.06 Obsługa sceny i AUD.07 Realizacja nagłośnień.

E‑materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji AUD.06 Obsługa sceny i AUD.07 Realizacja nagłośnień:

  • konfigurowanie systemów scenicznych,

  • konfigurowanie systemów nagłośnieniowych.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia :

AUD.06.2. Podstawy realizacji nagrań i nagłośnień

Uczeń:

  1. posługuje się specjalistyczną terminologią zawodową;

  2. charakteryzuje parametry techniczne sygnałów fonicznych i plików dźwiękowych w domenie analogowej i cyfrowej;

  3. wykorzystuje mierniki do analizy parametrów sygnałów fonicznych i plików dźwiękowych;

  4. charakteryzuje urządzenia, osprzęt pomocniczy i oprogramowanie stosowane przy realizacji nagrań i nagłośnień;

AUD.06.3. Zasady obsługi sceny

Uczeń:

  1. charakteryzuje zjawiska akustyczne;

AUD.07.5. Instalacja i korekta systemów nagłośnieniowych

Uczeń:

  1. analizuje plan nagłośnieniowy;

  2. stosuje techniki pomiarowe do strojenia systemu nagłośnieniowego;

AUD.07.6. Język angielski zawodowy

Uczeń:

  1. posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku angielskim (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych) umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych z:
    a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem,
    b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie,
    c) z dokumentacją związaną z danym zawodem.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Struktura e‑zasobu

Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

  1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  1. Materiały multimedialne

Zawierają multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy:

Filmy edukacyjne mają za zadanie przybliżyć zagadnienia związane m.in. z:

  • dźwiękiem jako drganiem i falą,

  • falą podłużną i poprzeczną,

  • animacja ruchu cząsteczek,

  • propagacją dźwięku i prędkością rozchodzenia (wpływ temperatury i wilgotności),

  • interferencją fal dźwiękowych,

  • absorpcją,

  • dyfrakcją,

  • refrakcją,

  • efektem Dopplera,

  • rezonansem słupa powietrza oraz w ciałach stałych (struna i inne) – alikwoty,

  • pogłosem,

  • czynnikami wpływającymi na akustykę wnętrz i typowymi pomiarami,

  • rezonansami własnymi pomieszczenia (stosunki wymiarów, rozważania praktyczne),

  • rezonansami pomieszczenia a miejscami odsłuchu i rozmieszczeniem zestawów głośnikowych/subwooferów,

  • ustrojami akustycznymi (absorbery, dyfuzory, ustroje rezonansowe – typowe konstrukcje i zastosowania),

  • zamianą fali akustycznej na sygnał elektryczny i odwrotnie,

  • przetwornikami elektroakustycznymi wejściowymi i innymi metodami ujęcia sygnałów z instrumentów (mikrofony, przetworniki – gitarowe/basowe oraz ujęcie sygnałów liniowych),

  • skalą decybelową dla poziomu napięcia i mocy,

  • obliczeniami wzmocnienia i tłumienia w skali decybelowej,

  • podstawowymi parametrami głośników i zestawów głośnikowych,

  • wzmacniaczami i ich typowymi parametrami.

Film instruktażowy Podstawy akustyki i elektroakustykiD1HHiVjEeFilm instruktażowy Podstawy akustyki i elektroakustyki

Prezentujący czynności związane z modelowaniem i pomiarem akustyki przestrzeni, konfigurowaniem systemów nagłośnieniowych, podstawową adaptacją planu nagłośnieniowego, obsługę i zastosowanie sprzętu i oprogramowania wykorzystywanego do realizacji zadań zawodowych.

  1. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD141ArE8nInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDUIexuNygSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDyHzEVjocPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDRsZewxRSPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDTi55Zp26Netografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDiVAKNRj8Instrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu technik realizacji nagłośnień

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik realizacji nagłośnień

Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium podczas zajęć, a także podczas samodzielnej pracy uczniów poza zajęciami.

Praca uczniów podczas zajęć

1. Film edukacyjny część 1 – Fizyka dźwięku

Praca w grupach eksperckich

Metoda jigsaw. Przed emisją filmu uczniowie odliczają do pięciu. Następnie łączą się w zespoły wg przydzielonych numerów. Każda grupa podczas oglądania materiału filmowego zwraca szczególną uwagę na przydzielone jej zagadnienia i przygotowuje notatki:

  • gr. jedynek – fale dźwiękowe;

  • gr. dwójek – charakterystyka fal dźwiękowych;

  • gr. trójek – długość fali;

  • gr. czwórek – kształty fal i alikwoty;

  • gr. piątek – ciśnienie akustyczne.

Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą się od siebie nawzajem. Następnie chętne/wybrane osoby omawiają przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.

2. Film edukacyjny część 2 - Zjawiska akustyczne

Praca w grupach

Plakat. Nauczyciel dzieli uczniów na zespoły, które będą pracowały we własnym tempie. Każda grupa ogląda film oraz wykonuje notatkę na zadany temat.

  • gr. I – Proces pomiaru akustyki pomieszczenia.

  • gr. II – Parametry definiujące akustykę wnętrz.

  • gr. III – Projektowanie pomieszczenia odsłuchowego.

Uczniowie dyskutują między sobą w grupie, wymieniają się poglądami i ustalają, jak ma wyglądać ich plakat. Następnie wybierają jeden element/wybrane urządzenie i szczegółowo je opisują na plakacie. Na koniec zespoły przedstawiają na forum klasy efekty pracy. Pozostałe grupy oceniają plakaty, biorąc pod uwagę ich atrakcyjność oraz rzetelność zapisanych informacji.

3. Film edukacyjny część 3 - Akustyka wnętrz

Praca całego zespołu klasowego

Notatka algorytm. Uczniowie zapoznają się z filmem i wykonują notatki na temat zjawisk akustycznych w pomieszczeniach. Następnie tworzą graficzny algorytm postępowania przy tworzeniu pomieszczeń przestrzennych do nagrywania czy odsłuchu, czyli ustalają kroki, które należy wykonać przy tej czynności. Analizują każde działanie dwutorowo – jeśli nie jest ono konieczne, następuje przejście do kolejnego kroku, jeśli jest konieczne – co należy zrobić, aby przejść do następnego etapu.

Po zapisaniu całego algorytmu uczniowie jeszcze raz oglądają film, aby upewnić się, czy wszystkie zjawiska akustyczne zostały ujęte w schemacie. Algorytm zapisany na tablicy uczniowie powinni sfotografować telefonami lub przerysować do zeszytu i wykorzystywać jako narzędzie do powtórzenia materiału.

4. Film edukacyjny część 4 - Przetworniki elektroakustyczne i sygnał elektryczny

Praca indywidualna

Uczniowie mogą zapoznać się z materiałem filmowym przed lekcją. Podczas zajęć, w ramach pracy indywidualnej, uczniowie mają za zadanie pogrupować w tabelach wiedzę na temat:

  • przetworników;

  • mikrofonów;

  • przetworników gitarowych;

  • głośników;

Po ustalonym czasie wybrani lub chętni uczniowie prezentują swoje propozycje tabel, po czym następuje dyskusja nad zaletami i wadami poszczególnych realizacji.

5. Film instruktażowy - Podstawy akustyki i elektroakustyki

Praca indywidualna i w grupach

Przed emisją filmu nauczyciel udostępnia na ZPE zespołowi klasowemu listę pytań i zagadnień, na które powinni znaleźć odpowiedzi w filmie. Informuje również, że informacje te przydadzą sie w późniejszej pracy w grupach, dlatego warto robić notatki.

Przykładowe pytania:

  • Czym są sygnały deterministyczne?

  • Co oznacza „rozplot” pomieszczenia?

  • Jak kalibrujemy urządzenia pomiarowe?

Po emisji filmu chętne/wybrane osoby odpowiadają na niektóre pytania z listy. Następnie uczniowie dzielą się na grupy. Zadaniem każdej z nich jest przygotowanie w formie plakatu informacji.

Zagadnienia:

  • gr. I – pobudzenie pomieszczenia sygnałem akustycznym;

  • gr. II – rejestracja odpowiedzi pomieszczenia;

  • gr. III – analiza odpowiedzi pomieszczenia;

Po upływie wyznaczonego czasu grupy prezentują swoje plakaty i omawiają je. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i uzupełniać wypowiedzi prelegentów. Po prezentacji grupy nanoszą poprawki na plakaty, wykonują ich zdjęcia i udostępniają na platformie ZPE, aby każdy uczeń mógł je wykorzystać np. do przygotowania się do lekcji powtórkowej.

Praca uczniów poza zajęciami

1. Film edukacyjny część 1 – Fizyka dźwięku

Praca indywidualna

Przed obejrzeniem materiału uczniowie zapisują pięć pytań dotyczących jego treści, skupiając się na tym, czego chcieliby się dowiedzieć z multimedium. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od następujących wyrazów: „kto”, „kiedy”, „gdzie”, „jak”, „po co”. Następnie zapoznają się z multimedium i ustalają, czy jego treść pozwala odpowiedzieć na zanotowane pytania. Jeśli tak, wykonują notatkę w zeszycie, jeśli nie to szukają odpowiedzi w innych wiarygodnych źródłach.

2. Film edukacyjny część 2 - Zjawiska akustyczne

Praca w parach

Po zapoznaniu się z materiałem chętne/wybrane pary mogą przygotować prezentacje multimedialne podsumowujące informacje zawarte w filmie na temat zjawisk akustycznych. Prezentacje te mogą zostać wykorzystane jako materiał powtórkowy.

3. Film edukacyjny część 3 - Akustyka wnętrz

Praca indywidualna

Uczniowie zapoznają się z filmem instruktażowym. Na jego podstawie tworzą maksymalnie syntetyczną, subiektywną listę niezbędnych elementów i kroków, które powinni uwzględnić przy projektowaniu sali koncertowej, sali prób, czy organizowaniu plenerowego koncertu.. Lista może mieć dowolną formę, ważne jednak, by była uporządkowana zgodnie ze swoim praktycznym przeznaczeniem (np. według kolejności działań, według przyjętych priorytetów).

4. Film edukacyjny część 4 - Przetworniki elektroakustyczne i sygnał elektryczny

Metoda lekcji odwróconej

Metoda lekcji odwróconej (ang. flipped classroom) umożliwia uczniom wcześniejsze przygotowanie się do zajęć. Po zapoznaniu się w domu z filmem uczniowie uczestniczą na zajęciach w dyskusji na temat rodzajów przetworników, technik w nich stosowanych, zaletach i wadach poszczególnych urządzeń.

5. Film instruktażowy - Podstawy akustyki i elektroakustyki

Praca w parach

Prezentacja multimedialna. Uczniowie dobierają się w pary. Oglądają film i wybierają z niego konkretne zagadnienia dotyczące podstaw elektroakustyki. Następnie wykonują prezentację multimedialną. Prezentacja powinna być zwięzła i interesująca. Po wykonaniu zadania uczniowie zamieszczają plik na platformie ZPE.

6. Interaktywne materiały sprawdzające

Dają one uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy oraz uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej, stanowiącej równocześnie doskonałą formę nauki. Umożliwiają również ugruntowanie umiejętności niezbędnych do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie zawodowym i są to:

  • testy wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi;

  • zadania dobierania w pary;

  • zadania z lukami;

  • krzyżówki;

  • dopasowanie elementów do grafu/schematu;

  • uzupełnianie podpisów obrazka;

  • zadania typu prawda czy fałsz.

Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów. Film edukacyjny i film instruktażowy (tutorial), e‑book i program ćwiczeniowy:

  • uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmu;

  • podczas pracy metodą jigsaw i przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmem stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część filmu + zadania, II część filmu + zadania itd.), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;

  • w trakcie pracy metodą projektu należy zwrócić uwagę, aby odpowiednio wykorzystać indywidualne uzdolnienia uczniów, np. plastyczne, językowe, organizacyjne;

  • uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów zespołów i pomagać uczniom słabszym.

Przydatne linki do stron internetowych:

Przydatna bibliografia:

  • Borski M. Bariery w otoczeniu osób z niepełnosprawnościami. Zagadnienia wybrane, Wyższa Szkoła Humanitas, 2017.

  • Jurkiewicz P., Rola B., Model pracy z uczniem upośledzonym w stopniu lekkim, w: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, Wyd. Naczelnik Wydziału Potrzeb Edukacyjnych, Departament Zwiększania Szans Edukacyjnych, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Warszawa 2010.

  • Osoby niepełnosprawne w drodze ku dorosłości, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2014.

  • Smith D. D., Pedagogika specjalna: podręcznik akademicki T.1, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN: Wydawnictwo APS, 2009.

  • Zabłocki K.J., Upośledzenie umysłowe. Wybrane zagadnienia edukacji i terapii, Płock 2003.

  • Żuraw H., Udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym, Wyd. akademickie Żak, Warszawa 2008.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wymagania techniczne

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych e‑materiałów platformy zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści