E-materiały do kształcenia zawodowego

Dobór odzieży ochronnej i środków ochrony indywidualnej

BPO.01. Zarządzanie bezpieczeństwem w środowisku pracy - Technik bezpieczeństwa i higieny pracy 325509

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

Autor przewodnika: Danuta Rak

Konsultant przewodnika: Marek Magniszewski

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Dobór odzieży ochronnej i środków ochrony indywidualnej

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik bezpieczeństwa i higieny pracy 325509

Kod i nazwa kwalifikacji

BPO.01. Zarządzanie bezpieczeństwem w środowisku pracy

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:

BPO.01.1.3) przewiduje zagrożenia dla zdrowia lub życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych
BPO.01.1.3)1) identyfikuje źródła zagrożeń w wybranych procesach pracy
BPO.01.1.3)2) określa skutki zagrożeń w wybranych procesach pracy
BPO.01.1.3)3) identyfikuje czynniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe występujące na określonych stanowiskach pracy oraz ich źródła i skutki oddziaływania
BPO.01.1.3)4) ocenia wprowadzane do użytku substancje, stosowane materiały i procesy technologiczne pod względem szkodliwości dla zdrowia i zagrożeń wypadkowych

BPO.01.1.4) identyfikuje czynniki środowiska pracy
BPO.01.1.4)1) rozróżnia czynniki fizyczne, biologiczne, chemiczne i psychofizyczne występujące w środowisku pracy oraz rozpoznaje zagrożenia związane z występowaniem tych czynników
BPO.01.1.4)2) rozpoznaje skutki oddziaływania czynników fizycznych na organizm człowieka, w tym prądu elektrycznego, hałasu, mikroklimatu gorącego i zimnego
BPO.01.1.4)3) wskazuje skutki oddziaływania czynników chemicznych na organizm człowieka, w tym toksycznych, drażniących, uczulających, rakotwórczych, mutagennych i teratogennych
BPO.01.1.4)4) wskazuje skutki oddziaływania czynników biologicznych na organizm człowieka, w tym wirusów, bakterii, grzybów, pasożytów
BPO.01.1.4)5) wskazuje skutki oddziaływania czynników psychofizycznych na organizm człowieka, w tym obciążenia fizycznego, obciążenia układu mięśniowo‑szkieletowego, monotonii i stresu

BPO.01.1.7) określa zasady doboru środków ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
BPO.01.1.7)1) charakteryzuje funkcje odzieży ochronnej
BPO.01.1.7)2) rozpoznaje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej stosowane podczas wykonywania zadań na różnych stanowiskach pracy
BPO.01.1.7)3) dobiera typowe środki ochrony indywidualnej i zbiorowej do rodzaju wykonywanych prac

BPO.01.2.5) sprawdza prawidłowość przydziału odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej zgodnie z przepisami prawa i wytycznymi zawartymi w regulacjach wewnątrzzakładowych
BPO.01.2.5)1) rozróżnia środki ochrony indywidualnej według kryterium przynależności do grupy zagrożeń, przed którymi środki mają chronić pracownika
BPO.01.2.5)2) wskazuje środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze niezbędne podczas wykonywania zadań zawodowych na danym stanowisku pracy
BPO.01.2.5)3) dobiera środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze zgodnie z przepisami prawa i wytycznymi zawartymi w regulacjach wewnątrzzakładowych

Cele ogólne e‑materiału

Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji BPO.01. Zarządzanie bezpieczeństwem w środowisku pracy: monitorowanie przestrzegania przepisów prawa z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

E‑materiał stanowi spójną całość zawierającą powiązania pomiędzy wszystkimi składowymi.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia

Tytuł materiału multimedialnego

Ogólne zasady doboru odzieży ochronnej i środków ochrony indywidualnej

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film prezentuje:

  • pojęcia odzieży ochronnej i środków ochrony indywidualnej,

  • czynniki szkodliwe i niebezpieczne występujące w środowisku pracy,

  • rodzaje odzieży ochronnej,

  • rodzaje prac, przy których wymagane jest stosowanie odzieży ochronnej,

  • rodzaje środków ochrony indywidualnej,

  • przykłady odzieży ochronnej,

  • skutki złego doboru odzieży ochronnej,

  • prawidłowe zakładanie wybranych środków ochrony indywidualnej,

  • wymagania dla środków ochrony indywidualnej w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństw,

  • przedstawienie szczegółowych zasad stosowania środków ochrony indywidualnej.

Pod filmem umieszczono:

  • zadania zawodowe i cechy charakteru technika bezpieczeństwa i higieny pracy,

  • dokumentację związaną z użytkowaniem środków ochrony indywidualnej,

  • okres stosowania odzieży ochronnej i środków ochrony indywidualnej,

  • kontrolę przydatności odzieży ochronnej i środków ochrony indywidualnej,

  • przykładowy regulamin przydzielania pracownikom środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego.

Film edukacyjny powiązany jest z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • uzupełnianie podpisów obrazka „Rozpoznawanie i środków ochrony osobistej pracownika do zagrożeń występujących w procesie pracy”,

  • dopasowanie elementów do schematu „Odzież ochronna w zależności od czynników przed jakimi chroni”,

  • zadania ukierunkowane na uporządkowanie „Kolejność ubioru środków ochrony indywidualnej przed upadkiem z wysokości”.

Film edukacyjny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
BPO.01.1.3)1) identyfikuje źródła zagrożeń w wybranych procesach pracy
BPO.01.1.3)2) określa skutki zagrożeń w wybranych procesach pracy
BPO.01.1.3)3) identyfikuje czynniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe występujące na określonych stanowiskach pracy oraz ich źródła i skutki oddziaływania
BPO.01.1.3)4) ocenia wprowadzane do użytku substancje, stosowane materiały i procesy technologiczne pod względem szkodliwości dla zdrowia i zagrożeń wypadkowych
BPO.01.1.4)1) rozróżnia czynniki fizyczne, biologiczne, chemiczne i psychofizyczne występujące w środowisku pracy oraz rozpoznaje zagrożenia związane z występowaniem tych czynników
BPO.01.1.4)2) rozpoznaje skutki oddziaływania czynników fizycznych na organizm człowieka, w tym prądu elektrycznego, hałasu, mikroklimatu gorącego i zimnego
BPO.01.1.4)3) wskazuje skutki oddziaływania czynników chemicznych na organizm człowieka, w tym toksycznych, drażniących, uczulających, rakotwórczych, mutagennych i teratogennych
BPO.01.1.4)4) wskazuje skutki oddziaływania czynników biologicznych na organizm człowieka, w tym wirusów, bakterii, grzybów, pasożytów
BPO.01.1.4)5) wskazuje skutki oddziaływania czynników psychofizycznych na organizm człowieka, w tym obciążenia fizycznego, obciążenia układu mięśniowo‑szkieletowego, monotonii i stresu
BPO.01.1.7)1) charakteryzuje funkcje odzieży ochronnej
BPO.01.1.7)2) rozpoznaje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej stosowane podczas wykonywania zadań na różnych stanowiskach pracy
BPO.01.1.7)3) dobiera typowe środki ochrony indywidualnej i zbiorowej do rodzaju wykonywanych prac
BPO.01.2.5)1) rozróżnia środki ochrony indywidualnej według kryterium przynależności do grupy zagrożeń, przed którymi środki mają chronić pracownika
BPO.01.2.5)2) wskazuje środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze niezbędne podczas wykonywania zadań zawodowych na danym stanowisku pracy
BPO.01.2.5)3) dobiera środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze zgodnie z przepisami prawa i wytycznymi zawartymi w regulacjach wewnątrzzakładowych

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Film edukacyjny wspiera osiągnięcie następującego celu:

  • monitorowanie przestrzegania przepisów prawa z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Uczący się, na podstawie filmu eddukacyjnego, może:

  • wypełniać dokumentację związaną z przyporządkowaniem środków ochrony indywidualnej i odzieży ochronnej do konkretnego stanowiska pracy, przygotowując się do egzaminu zawodowego eksternistycznego

  • przygotować prezentację, np. prawidłowe stosowanie środków ochrony indywidualnej i odzieży ochronnej,

  • przygotować mapę myśli porządkującą środki ochrony indywidualnej i odzież ochronną dla wybranych stanowisk pracy, np. lekrz na oddziale zakaźnym, spawacz, pracownik budowlany.


Tytuł materiału multimedialnego

Rodzaje środków ochrony indywidualnej

Typ materiału multimedialnego

Galeria zdjęć

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Galeria zdjęć prezentuje:

  • odzież ochronną,

  • środki ochrony głowy,

  • środki ochrony twarzy i oczu,

  • środki ochrony narządu słuchu,

  • środki ochrony układu oddechowego,

  • środki ochrony kończyn górnych,

  • środki ochrony kończyn dolnych,

  • sprzęt chroniący przed upadkiem z wysokości,

  • środki izolujące cały organizm.

Galeria zdjęć powiązana jest z interaktywnym materiałem sprawdzającym: wskazywanie poprawnych odpowiedzi „Środki ochrony indywidualnej”.

Galeria zdjęć powiązana jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
BPO.01.1.3)1) identyfikuje źródła zagrożeń w wybranych procesach pracy
BPO.01.1.3)2) określa skutki zagrożeń w wybranych procesach pracy
BPO.01.1.3)3) identyfikuje czynniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe występujące na określonych stanowiskach pracy oraz ich źródła i skutki oddziaływania
BPO.01.1.3)4) ocenia wprowadzane do użytku substancje, stosowane materiały i procesy technologiczne pod względem szkodliwości dla zdrowia i zagrożeń wypadkowych
BPO.01.1.7)1) charakteryzuje funkcje odzieży ochronnej
BPO.01.1.7)2) rozpoznaje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej stosowane podczas wykonywania zadań na różnych stanowiskach pracy
BPO.01.1.7)3) dobiera typowe środki ochrony indywidualnej i zbiorowej do rodzaju wykonywanych prac
BPO.01.2.5)1) rozróżnia środki ochrony indywidualnej według kryterium przynależności do grupy zagrożeń, przed którymi środki mają chronić pracownika
BPO.01.2.5)2) wskazuje środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze niezbędne podczas wykonywania zadań zawodowych na danym stanowisku pracy
BPO.01.2.5)3) dobiera środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze zgodnie z przepisami prawa i wytycznymi zawartymi w regulacjach wewnątrzzakładowych

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Galeria zdjęć wspiera osiągnięcie następującego celu:

  • monitorowanie przestrzegania przepisów prawa z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Uczący się, na podstawie galerii zdjęć, może:

  • przygotować prezentację przedstawiającą przyporządkowanie środków ochrony indywidualnej do konkretnego stanowiska pracy, np. pracownik budowlany pracujący na wysokości, personel medyczny pracujący w szpitalu itp.,

  • zaprojektować graf lub schemat przypisujący do poszczególnych rodzajów środków ochrony indywidulanej zagrożenia przed jakimi chronią pracownika.


Tytuł materiału multimedialnego

Środki ochrony indywidualnej

Typ materiału multimedialnego

Atlas interaktywny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Atlas interaktywny prezentuje:

  • podział środków ochrony indywidualnej ze względu na ich konstrukcję,

  • podział środków ochrony indywidualnej ze względu na właściwości ochronne.

Atlas interaktywny ma za zadanie wprowadzić uczących się do szczegółowych zagadnień dotyczących ochrony pracownika przed czynnikami fizycznymi, biologicznymi, chemicznymi i psychofizycznymi występującymi w procesie pracy a także do monitorowania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.

Atlas interaktywny powiązany jest z interaktywnym materiałem sprawdzającym: wskazywanie poprawnych odpowiedzi „Zastosowania środków ochrony indywidualnej”.

Atlas interaktywny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
BPO.01.1.3)1) identyfikuje źródła zagrożeń w wybranych procesach pracy
BPO.01.1.3)2) określa skutki zagrożeń w wybranych procesach pracy
BPO.01.1.3)3) identyfikuje czynniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe występujące na określonych stanowiskach pracy oraz ich źródła i skutki oddziaływania
BPO.01.1.3)4) ocenia wprowadzane do użytku substancje, stosowane materiały i procesy technologiczne pod względem szkodliwości dla zdrowia i zagrożeń wypadkowych
BPO.01.1.4)1) rozróżnia czynniki fizyczne, biologiczne, chemiczne i psychofizyczne występujące w środowisku pracy oraz rozpoznaje zagrożenia związane z występowaniem tych czynników
BPO.01.1.4)2) rozpoznaje skutki oddziaływania czynników fizycznych na organizm człowieka, w tym prądu elektrycznego, hałasu, mikroklimatu gorącego i zimnego
BPO.01.1.4)3) wskazuje skutki oddziaływania czynników chemicznych na organizm człowieka, w tym toksycznych, drażniących, uczulających, rakotwórczych, mutagennych i teratogennych
BPO.01.1.4)4) wskazuje skutki oddziaływania czynników biologicznych na organizm człowieka, w tym wirusów, bakterii, grzybów, pasożytów
BPO.01.1.4)5) wskazuje skutki oddziaływania czynników psychofizycznych na organizm człowieka, w tym obciążenia fizycznego, obciążenia układu mięśniowo‑szkieletowego, monotonii i stresu
BPO.01.1.7)1) charakteryzuje funkcje odzieży ochronnej
BPO.01.1.7)2) rozpoznaje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej stosowane podczas wykonywania zadań na różnych stanowiskach pracy
BPO.01.1.7)3) dobiera typowe środki ochrony indywidualnej i zbiorowej do rodzaju wykonywanych prac
BPO.01.2.5)1) rozróżnia środki ochrony indywidualnej według kryterium przynależności do grupy zagrożeń, przed którymi środki mają chronić pracownika
BPO.01.2.5)2) wskazuje środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze niezbędne podczas wykonywania zadań zawodowych na danym stanowisku pracy
BPO.01.2.5)3) dobiera środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze zgodnie z przepisami prawa i wytycznymi zawartymi w regulacjach wewnątrzzakładowych

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Atlas interaktywny wspiera osiągnięcie następującego celu:

  • monitorowanie przestrzegania przepisów prawa z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Uczący się, na podstawie atlasu interaktywnego, może:

  • wypełniać dokumentację związaną z przyporządkowaniem środków ochrony indywidualnej do konkretnego stanowiska pracy, np. spawacz, strażak,

  • zaprojektować graf lub schemat przypisujący do poszczególnych rodzajów środków ochrony indywidulanej prace, przy których ih stosowanie jest wymagane, np. środki ochrony głowy, środki ochrony rąk.


Tytuł materiału multimedialnego

Bądź bezpieczny w pracy – odpowiedzialnie korzystaj z środków ochrony indywidualnej

Typ materiału multimedialnego

Gra edukacyjna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Gra edukacyjna składa się z trzech poziomów o różnym stopniu trudności, rozpoczynając od najłatwiejszego. Na pierwszym poziomie uczący się ma do wyboru sześć różnych postaci, dla których dobierze środki ochrony indywidualnej. Na drugim etapie należy ustalić kolejność zakładania wybranych środków ochrony, a następnie dopasować nazwy do grafik elementów środków ochrony przed upadkiem z wysokości. Na trzecim etapie uczący się ma za zadanie dobrać środki ochrony indywidualnej przed rozpoczęciem prac szczególnie niebezpiecznych przy usuwaniu azbestu z dachu - praca na wysokości, a następnie zabezpieczyć poszczególne części ciała w przypadku konkretnego zagrożenia (jednego losowo wybranego).

Gra edukacyjna powiązana jest z interaktywnym materiałem sprawdzającym: zadaniem typu prawda czy fałsz „Prawdy i mity o środkach ochrony osobistej pracownika”.

Gra powiązana jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi opsoba ucząca się:
BPO.01.1.3)1) identyfikuje źródła zagrożeń w wybranych procesach pracy
BPO.01.1.3)2) określa skutki zagrożeń w wybranych procesach pracy
BPO.01.1.3)3) identyfikuje czynniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe występujące na określonych stanowiskach pracy oraz ich źródła i skutki oddziaływania
BPO.01.1.3)4) ocenia wprowadzane do użytku substancje, stosowane materiały i procesy technologiczne pod względem szkodliwości dla zdrowia i zagrożeń wypadkowych
BPO.01.1.4)1) rozróżnia czynniki fizyczne, biologiczne, chemiczne i psychofizyczne występujące w środowisku pracy oraz rozpoznaje zagrożenia związane z występowaniem tych czynników
BPO.01.1.4)2) rozpoznaje skutki oddziaływania czynników fizycznych na organizm człowieka, w tym prądu elektrycznego, hałasu, mikroklimatu gorącego i zimnego
BPO.01.1.4)3) wskazuje skutki oddziaływania czynników chemicznych na organizm człowieka, w tym toksycznych, drażniących, uczulających, rakotwórczych, mutagennych i teratogennych
BPO.01.1.4)4) wskazuje skutki oddziaływania czynników biologicznych na organizm człowieka, w tym wirusów, bakterii, grzybów, pasożytów
BPO.01.1.4)5) wskazuje skutki oddziaływania czynników psychofizycznych na organizm człowieka, w tym obciążenia fizycznego, obciążenia układu mięśniowo‑szkieletowego, monotonii i stresu
BPO.01.1.7)1) charakteryzuje funkcje odzieży ochronnej
BPO.01.1.7)2) rozpoznaje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej stosowane podczas wykonywania zadań na różnych stanowiskach pracy
BPO.01.1.7)3) dobiera typowe środki ochrony indywidualnej i zbiorowej do rodzaju wykonywanych prac
BPO.01.2.5)1) rozróżnia środki ochrony indywidualnej według kryterium przynależności do grupy zagrożeń, przed którymi środki mają chronić pracownika
BPO.01.2.5)2) wskazuje środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze niezbędne podczas wykonywania zadań zawodowych na danym stanowisku pracy
BPO.01.2.5)3) dobiera środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze zgodnie z przepisami prawa i wytycznymi zawartymi w regulacjach wewnątrzzakładowych

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Gra edukacyjna wspiera osiągnięcie następującego celu:

  • monitorowanie przestrzegania przepisów prawa z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Uczący się, na podstawie gry edukacyjnej, może:

  • przygotować mapę myśli porządkującą środki ochrony indywidualnej i odzież ochronną dla wybranych stanowisk pracy, np. lekrz chirurg, spawacz, pracownik budowlany, magazynier,

  • zaprojektować graf lub schemat przedstawiający kolejność zakładania wybranych środków ochrony.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Uzupełnianie podpisów obrazka „Rozpoznawanie odzieży ochronnej i środków ochrony osobistej pracownika”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie interaktywne złożone z par: ilustracja – tekst. Zadania o średnim stopniu trudności.

Uczący się ma za zadanie przyporządkować ilustracje do opisu wybranych czynników środowiska pracy mogących powodować wypadek lub chorobę zawodową.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest z filmem edukacyjnym „Ogólne zasady doboru odzieży ochronnej i środków ochrony indywidualnej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
BPO.01.1.3)3) identyfikuje czynniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe występujące na określonych stanowiskach pracy oraz ich źródła i skutki oddziaływania
BPO.01.1.4.1) rozróżnia czynniki fizyczne, biologiczne, chemiczne i psychofizyczne występujące w środowisku pracy oraz rozpoznaje zagrożenia związane z występowaniem tych czynników
BPO.01.1.7)2) rozpoznaje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej stosowane podczas wykonywania zadań na różnych stanowiskach pracy
BPO.01.1.7)3) dobiera typowe środki ochrony indywidualnej i zbiorowej do rodzaju wykonywanych prac
BPO.01.2.5)1) rozróżnia środki ochrony indywidualnej według kryterium przynależności do grupy zagrożeń, przed którymi środki mają chronić pracownika
BPO.01.2.5)2) wskazuje środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze niezbędne podczas wykonywania zadań zawodowych na danym stanowisku pracy


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadania ukierunkowane na uporządkowanie „Kolejność ubioru środków ochrony indywidualnej przed upadkiem z wysokości”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na uporządkowanie o średnim stopniu trudności. Uczący się ma za zadanie ustawić we właściwej kolejności ilustracje prezentujące zakładanie środków ochrony osobistej pracownika pracującego na wysokości.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest z filmem edukacyjnym „Ogólne zasady doboru odzieży ochronnej i środków ochrony indywidualnej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
BPO.01.2.5)2) wskazuje środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze niezbędne podczas wykonywania zadań zawodowych na danym stanowisku pracy


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dopasowanie elementów do schematu „Odzież ochronna w zależności od czynników przed jakimi chroni”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polegające dopasowaniu do zdjęć opisu prac, w których przedstawiona odzież ochronna jest wykorzystywana.
Jest to zadanie trudne.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest z filmem edukacyjnym „Ogólne zasady doboru odzieży ochronnej i środków ochrony indywidualnej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
BPO.01.1.3)1) identyfikuje źródła zagrożeń w wybranych procesach pracy
BPO.01.1.7)1) charakteryzuje funkcje odzieży ochronnej
BPO.01.1.7)2) rozpoznaje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej stosowane podczas wykonywania zadań na różnych stanowiskach pracy
BPO.01.2.5)2) wskazuje środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze niezbędne podczas wykonywania zadań zawodowych na danym stanowisku pracy


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Wskazywanie poprawnych odpowiedzi „Środki ochrony indywidualnej”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na wskazaniu poprawnych odpowiedzi dotyczących środków ochrony indywidualnej.
Zadanie o średnim stopniu trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest z galerią zdjęć „Rodzaje środków ochrony indywidualnej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
BPO.01.1.7)2) rozpoznaje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej stosowane podczas wykonywania zadań na różnych stanowiskach pracy
BPO.01.2.5)2) wskazuje środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze niezbędne podczas wykonywania zadań zawodowych na danym stanowisku pracy


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Wskazywanie poprawnych odpowiedzi „Zastosowania środków ochrony indywidualnej”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na wskazaniu poprawnych odpowiedzi dotyczących zastosowania środków ochrony indywidualnej.
Zadanie o średnim stopniu trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest z atlasem interaktywnym „Środki ochrony indywidualnej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
BPO.01.1.7)2) rozpoznaje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej stosowane podczas wykonywania zadań na różnych stanowiskach pracy
BPO.01.2.5)2) wskazuje środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze niezbędne podczas wykonywania zadań zawodowych na danym stanowisku pracy


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz „Prawdy i mity o środkach ochrony osobistej pracownika”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polegające określeniu czy zdania dotyczące odzieży ochronnej i środków ochrony indywidualnej jest prawdziwe czy fałszywe.
Zadanie o średnim stopniu trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest z grą edukacyjną „Bądź bezpieczny w pracy – odpowiedzialnie korzystaj z środków ochrony indywidualnej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
BPO.01.1.3)1) identyfikuje źródła zagrożeń w wybranych procesach pracy
BPO.01.1.3)2) określa skutki zagrożeń w wybranych procesach pracy
BPO.01.1.3)3) identyfikuje czynniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe występujące na określonych stanowiskach pracy oraz ich źródła i skutki oddziaływania
BPO.01.1.4)1) rozróżnia czynniki fizyczne, biologiczne, chemiczne i psychofizyczne występujące w środowisku pracy oraz rozpoznaje zagrożenia związane z występowaniem tych czynników
BPO.01.1.7)1) charakteryzuje funkcje odzieży ochronnej
BPO.01.1.7)2) rozpoznaje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej stosowane podczas wykonywania zadań na różnych stanowiskach pracy
BPO.01.1.7)3) dobiera typowe środki ochrony indywidualnej i zbiorowej do rodzaju wykonywanych prac
BPO.01.2.5)1) rozróżnia środki ochrony indywidualnej według kryterium przynależności do grupy zagrożeń, przed którymi środki mają chronić pracownika
BPO.01.2.5)2) wskazuje środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze niezbędne podczas wykonywania zadań zawodowych na danym stanowisku pracy


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału