E-materiały do kształcenia zawodowego

Dobór odzieży ochronnej i środków ochrony indywidualnej

BPO.01. Zarządzanie bezpieczeństwem w środowisku pracy - Technik bezpieczeństwa i higieny pracy 325509

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

Autor przewodnika: Danuta Rak

Konsultant przewodnika: Marek Magniszewski

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Dobór odzieży ochronnej i środków ochrony indywidualnej

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik bezpieczeństwa i higieny pracy 325509

Kod i nazwa kwalifikacji

BPO.01. Zarządzanie bezpieczeństwem w środowisku pracy

Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia

BPO.01.1. Podstawy bezpieczeństwa i higieny pracy
BPO.01.2. Monitorowanie przestrzegania przepisów prawa określających wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:

BPO.01.1.3) przewiduje zagrożenia dla zdrowia lub życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych
BPO.01.1.3)1) identyfikuje źródła zagrożeń w wybranych procesach pracy
BPO.01.1.3)2) określa skutki zagrożeń w wybranych procesach pracy
BPO.01.1.3)3) identyfikuje czynniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe występujące na określonych stanowiskach pracy oraz ich źródła i skutki oddziaływania
BPO.01.1.3)4) ocenia wprowadzane do użytku substancje, stosowane materiały i procesy technologiczne pod względem szkodliwości dla zdrowia i zagrożeń wypadkowych

BPO.01.1.4) identyfikuje czynniki środowiska pracy
BPO.01.1.4)1) rozróżnia czynniki fizyczne, biologiczne, chemiczne i psychofizyczne występujące w środowisku pracy oraz rozpoznaje zagrożenia związane z występowaniem tych czynników
BPO.01.1.4)2) rozpoznaje skutki oddziaływania czynników fizycznych na organizm człowieka, w tym prądu elektrycznego, hałasu, mikroklimatu gorącego i zimnego
BPO.01.1.4)3) wskazuje skutki oddziaływania czynników chemicznych na organizm człowieka, w tym toksycznych, drażniących, uczulających, rakotwórczych, mutagennych i teratogennych
BPO.01.1.4)4) wskazuje skutki oddziaływania czynników biologicznych na organizm człowieka, w tym wirusów, bakterii, grzybów, pasożytów
BPO.01.1.4)5) wskazuje skutki oddziaływania czynników psychofizycznych na organizm człowieka, w tym obciążenia fizycznego, obciążenia układu mięśniowo‑szkieletowego, monotonii i stresu

BPO.01.1.7) określa zasady doboru środków ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
BPO.01.1.7)1) charakteryzuje funkcje odzieży ochronnej
BPO.01.1.7)2) rozpoznaje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej stosowane podczas wykonywania zadań na różnych stanowiskach pracy
BPO.01.1.7)3) dobiera typowe środki ochrony indywidualnej i zbiorowej do rodzaju wykonywanych prac

BPO.01.2.5) sprawdza prawidłowość przydziału odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej zgodnie z przepisami prawa i wytycznymi zawartymi w regulacjach wewnątrzzakładowych
BPO.01.2.5)1) rozróżnia środki ochrony indywidualnej według kryterium przynależności do grupy zagrożeń, przed którymi środki mają chronić pracownika
BPO.01.2.5)2) wskazuje środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze niezbędne podczas wykonywania zadań zawodowych na danym stanowisku pracy
BPO.01.2.5)3) dobiera środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze zgodnie z przepisami prawa i wytycznymi zawartymi w regulacjach wewnątrzzakładowych

Cele ogólne e‑materiału

E‑materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji BPO.01. Zarządzanie bezpieczeństwem w środowisku pracy: monitorowanie przestrzegania przepisów prawa z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

E‑materiał stanowi spójną całość zawierającą powiązania pomiędzy wszystkimi składowymi.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym

Tytuł materiału multimedialnego

Ogólne zasady doboru odzieży ochronnej i środków ochrony indywidualnej

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film prezentuje:

  • pojęcia odzieży ochronnej i środków ochrony indywidualnej,

  • czynniki szkodliwe i niebezpieczne występujące w środowisku pracy,

  • rodzaje odzieży ochronnej,

  • rodzaje prac, przy których wymagane jest stosowanie odzieży ochronnej,

  • rodzaje środków ochrony indywidualnej,

  • przykłady odzieży ochronnej,

  • skutki złego doboru odzieży ochronnej,

  • prawidłowe zakładanie wybranych środków ochrony indywidualnej,

  • wymagania dla środków ochrony indywidualnej w zakresie ochrony zdrowia i bezpieczeństw,

  • przedstawienie szczegółowych zasad stosowania środków ochrony indywidualnej.

Pod filmem umieszczono:

  • zadania zawodowe i cechy charakteru technika bezpieczeństwa i higieny pracy,

  • dokumentację związaną z użytkowaniem środków ochrony indywidualnej,

  • okres stosowania odzieży ochronnej i środków ochrony indywidualnej,

  • kontrolę przydatności odzieży ochronnej i środków ochrony indywidualnej,

  • przykładowy regulamin przydzielania pracownikom środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego.

Film edukacyjny powiązany jest z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • uzupełnianie podpisów obrazka „Rozpoznawanie i środków ochrony osobistej pracownika do zagrożeń występujących w procesie pracy”,

  • dopasowanie elementów do schematu „Odzież ochronna w zależności od czynników przed jakimi chroni”,

  • zadania ukierunkowane na uporządkowanie „Kolejność ubioru środków ochrony indywidualnej przed upadkiem z wysokości”.

Film edukacyjny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
BPO.01.1.3)1) identyfikuje źródła zagrożeń w wybranych procesach pracy
BPO.01.1.3)2) określa skutki zagrożeń w wybranych procesach pracy
BPO.01.1.3)3) identyfikuje czynniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe występujące na określonych stanowiskach pracy oraz ich źródła i skutki oddziaływania
BPO.01.1.3)4) ocenia wprowadzane do użytku substancje, stosowane materiały i procesy technologiczne pod względem szkodliwości dla zdrowia i zagrożeń wypadkowych
BPO.01.1.4)1) rozróżnia czynniki fizyczne, biologiczne, chemiczne i psychofizyczne występujące w środowisku pracy oraz rozpoznaje zagrożenia związane z występowaniem tych czynników
BPO.01.1.4)2) rozpoznaje skutki oddziaływania czynników fizycznych na organizm człowieka, w tym prądu elektrycznego, hałasu, mikroklimatu gorącego i zimnego
BPO.01.1.4)3) wskazuje skutki oddziaływania czynników chemicznych na organizm człowieka, w tym toksycznych, drażniących, uczulających, rakotwórczych, mutagennych i teratogennych
BPO.01.1.4)4) wskazuje skutki oddziaływania czynników biologicznych na organizm człowieka, w tym wirusów, bakterii, grzybów, pasożytów
BPO.01.1.4)5) wskazuje skutki oddziaływania czynników psychofizycznych na organizm człowieka, w tym obciążenia fizycznego, obciążenia układu mięśniowo‑szkieletowego, monotonii i stresu
BPO.01.1.7)1) charakteryzuje funkcje odzieży ochronnej
BPO.01.1.7)2) rozpoznaje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej stosowane podczas wykonywania zadań na różnych stanowiskach pracy
BPO.01.1.7)3) dobiera typowe środki ochrony indywidualnej i zbiorowej do rodzaju wykonywanych prac
BPO.01.2.5)1) rozróżnia środki ochrony indywidualnej według kryterium przynależności do grupy zagrożeń, przed którymi środki mają chronić pracownika
BPO.01.2.5)2) wskazuje środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze niezbędne podczas wykonywania zadań zawodowych na danym stanowisku pracy
BPO.01.2.5)3) dobiera środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze zgodnie z przepisami prawa i wytycznymi zawartymi w regulacjach wewnątrzzakładowych

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Film edukacyjny wspiera osiągnięcie następującego celu:

  • monitorowanie przestrzegania przepisów prawa z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Materiał multimedialny może być wykorzystywany na zajęciach, na których realizowane są treści z ochrony przed zagrożeniami w miejscu pracy. W trakcie zajęć materiał multimedialny może być wykorzystywany podczas pracy:

  • indywidualnej,

  • w grupach,

  • z całym zespołem.

Praca indywidualna

Uczący się w trakcie zajęć może pracować z filmem indywidualnie – na stanowisku pracy wyposażonym w komputer i słuchawki może oglądać film we własnym tempie, zatrzymywać film i wykonywać notatki.

Nauczyciel może wykorzystać film, realizując przykładowe tematy, np. rodzaje środków ochrony indywidualnej, przykłady odzieży ochronnej, zagrożenia w miejscu pracy, przy których należy stosować odzież ochronną i środki ochrony indywidualnej.

Nauczyciel może w każdej chwili zatrzymać film edukacyjny i wyjaśnić niezrozumiałe zagadnienia dla osób uczących się lub odpowiedzieć na ich pytania.

Praca w grupach

Film edukacyjny może być wykorzystany przy realizacji tematów dotyczących ochrony przed zagrożeniami w miejscu pracy. Nauczyciel dzieli uczących się na grupy lub pozwala na to, aby sami się podzielili. Grupy nie więcej niż 4 osobowe – grupy heterogeniczne – otrzymują te same zadania do wykonania w określonym czasie.
Przykład zadania do wykonania:
Obejrzenie filmu edukacyjnego „Ogólne zasady doboru odzieży ochronnej i środków ochrony indywidualnej”, a następnie uzupełnienie tabeli środków ochrony indywidualnej i odzieży ochronnej w zależności od zadanego przez nauczyciela stanowiska pracy.

Nauczyciel może również poprosić uczących się o wykonanie kontroli środków ochronny indywidualnej i odzieży ochronnej dostępnych w pracowni a przed ich użyciem. Uczący się w grupach zastanawiają się, czy przedstawione im środki ochrony indywidualnej oraz odzież ochronna nadają się do użycia. Wyniki swojej pracy uczący się przedstawiają przed całą grupą. Nauczyciel wskazuje ewentualne błędy i ocenia uczących się.

Praca z całym zespołem

Nauczyciel, wykorzystując materiał multimedialny do pracy z całym zespołem, może uwzględnić pracę metodą lekcji odwróconej. Istota lekcji odwróconej polega na zapoznaniu się przez uczących się z materiałem multimedialnym – filmem edukacyjnym przed zajęciami, natomiast na zajęciach wiedzę tę mogą porządkować grupować, poszerzać i wykorzystywać w praktyce do rozwiązywania problemów. Uczący się obejrzeli film edukacyjny przed zajęciami, zdobywając wiedzę na temat rodzajów odzieży ochronnej i środków ochrony indywidualnej, dzięki temu będą mogli rozpoznawać środki ochrony indywidualnej i odzież ochronną przedstawioną przez nauczyciela, a także wypełniać dokumentację, w której do konkretnego stanowiska pracy uczący się muszą przyporządkować odzież ochronną i środki ochronny indywidualnej niezbędne do ochrony przed zagrożeniami.

Inną metodą do pracy z całym zespołem może być postawienie pytania przed obejrzeniem filmu edukacyjnego, np. Jak prawidłowo stosować odzież ochronną? Po obejrzeniu filmu edukacyjnego cały zespół odpowiada na pytanie postawione bezpośrednio przed obejrzeniem filmu.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

  • przygotowanie do lekcji odwróconej – uczący się przed zajęciami oglądają samodzielnie film edukacyjny, mogą to zrobić dowolną ilość razy, podczas zapoznawania się z materiałem multimedialnym uczący się mogą również zapisywać nurtujące ich pytania czy wątpliwości, które następnie nauczyciel będzie wyjaśniał na zajęciach dydaktycznych,

  • przygotowanie do egzaminu – uczący się, przygotowując się do egzaminu zawodowego, mogą na podstawie filmu edukacyjnego wypełniać dokumentację związaną z przyporządkowaniem środków ochrony indywidualnej i odzieży ochronnej do konkretnego stanowiska pracy,  traktując to jako naukę do części praktycznej egzaminu zawodowego lub rozwiązywać testy teoretyczne,

  • praca nad prezentacją, referatem – nauczyciel może zadać uczącemu się indywidualną pracę wykonania prezentacji czy referatu, np. prawidłowe stosowanie środków ochrony indywidualnej i odzieży ochronnej itp.,

  • samodzielne powtórzenie materiału – nauczyciel może zadać uczącym się samodzielne powtórzenie materiału z zajęć dydaktycznych, np. na podstawie filmu edukacyjnego oceń stopień zużycia środków ochrony indywidualnej i odzieży ochronnej – uczący się mogą skorzystać z środków ochrony indywidualnej i odzieży ochronnej dostępnej w pracowni dydaktycznej.

Praca w grupach

  • przygotowanie do egzaminu – grupy mogą być jednorodne lub też nie, w zależności od poziomu wiedzy i umiejętności poszczególnych osób, uczący się na podstawie filmu edukacyjnego wykonują różne zadania, np. każda grupa wypełnia inny dokument, w którym do wskazanego stanowiska pracy powinna wskazać jaką odzież ochronną i jakie środki ochrony indywidualnej powinny być używane na tym stanowisku pracy,

  • powtórzenie materiału w grupie - nauczyciel może zadać uczącym się powtórzenie materiału z zajęć dydaktycznych, grupy mogą być jednorodne lub też nie, w zależności od poziomu wiedzy i umiejętności osób, np. na podstawie filmu rozpoznaj środki ochrony indywidualnej i odzież ochronną a także wskaż zagrożenia przed jakimi chronią,

  • praca nad projektem, referatem, prezentacją – uczący się pracują w grupie nad referatem, projektem czy prezentacją rozszerzającą wiadomości z filmu edukacyjnego, np. prawidłowe stosowanie środków ochrony indywidualnej i odzieży ochronnej itp.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Indywidualizacja pracy z uczącym się, z wykorzystaniem filmu edukacyjnego, może polegać na:

  • opracowaniu dokumentacji, w której uczący się do konkretnego stanowiska pracy będą przyporządkowywać środki ochrony indywidualnej i odzież ochronną,

  • opracowaniu referatu czy prezentacji pokazującej prawidłowe stosowanie środków ochrony indywidualnej i odzieży ochronnej.

Nauczyciel, indywidualizując pracę z uczącym się, powinien uwzględniać zróżnicowanie zadań: inne dla uczących, którzy mają problemy z opanowaniem materiału lub byli nieobecni na zajęciach, a inne dla uczących się, którzy opanowali materiał i mogą go poszerzać, wykorzystywać w praktyce do rozwiązywania problemów. Uczący się, którzy opanowali materiał mogą wykonać prezentację, projekt lub referat na tematy rozszerzające treści filmu edukacyjnego, np. prawidłowe stosowanie środków ochrony indywidualnej i odzieży ochronnej na podstawie filmu edukacyjnego, rola służby BHP w opracowywaniu przydziału środków ochrony indywidualnej i odzieży ochronnej w zakładzie pracy. Uczący się, którzy nie opanowali materiału, oglądają film raz jeszcze i mogą zapisywać pytania czy też wątpliwości, które wspólnie z nauczycielem będą rozwiązywać.

Film edukacyjny dostosowany jest do indywidualizacji pracy z uczącym się. Film można w każdej chwili zatrzymać, dostosować jego głośność, wrócić do poszczególnych scen tak, aby łatwo można było wypełnić dokumenty związane z przydziałem środków ochrony indywidualnej i odzieży ochronnej.

Uczący się, którzy mają trudności ze zrozumieniem lub opanowaniem tematyki dotyczącej środków ochrony indywidualnej czy odzieży ochronnej, korzystając z materiałów, literatury i innych źródeł, wspólnie z nauczycielem mogą wykonać zadanie wypełniania dokumentacji w zakresie przydziału środków ochrony indywidualnej czy odzieży ochronnej do konkretnego stanowiska pracy.


Tytuł materiału multimedialnego

Rodzaje środków ochrony indywidualnej

Typ materiału multimedialnego

Galeria zdjęć

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Galeria zdjęć prezentuje:

  • odzież ochronną,

  • środki ochrony głowy,

  • środki ochrony twarzy i oczu,

  • środki ochrony narządu słuchu,

  • środki ochrony układu oddechowego,

  • środki ochrony kończyn górnych,

  • środki ochrony kończyn dolnych,

  • sprzęt chroniący przed upadkiem z wysokości,

  • środki izolujące cały organizm.

Galeria zdjęć powiązana jest z interaktywnym materiałem sprawdzającym: wskazywanie poprawnych odpowiedzi „Środki ochrony indywidualnej”.

Galeria zdjęć powiązana jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
BPO.01.1.3)1) identyfikuje źródła zagrożeń w wybranych procesach pracy
BPO.01.1.3)2) określa skutki zagrożeń w wybranych procesach pracy
BPO.01.1.3)3) identyfikuje czynniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe występujące na określonych stanowiskach pracy oraz ich źródła i skutki oddziaływania
BPO.01.1.3)4) ocenia wprowadzane do użytku substancje, stosowane materiały i procesy technologiczne pod względem szkodliwości dla zdrowia i zagrożeń wypadkowych
BPO.01.1.7)1) charakteryzuje funkcje odzieży ochronnej
BPO.01.1.7)2) rozpoznaje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej stosowane podczas wykonywania zadań na różnych stanowiskach pracy
BPO.01.1.7)3) dobiera typowe środki ochrony indywidualnej i zbiorowej do rodzaju wykonywanych prac
BPO.01.2.5)1) rozróżnia środki ochrony indywidualnej według kryterium przynależności do grupy zagrożeń, przed którymi środki mają chronić pracownika
BPO.01.2.5)2) wskazuje środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze niezbędne podczas wykonywania zadań zawodowych na danym stanowisku pracy
BPO.01.2.5)3) dobiera środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze zgodnie z przepisami prawa i wytycznymi zawartymi w regulacjach wewnątrzzakładowych

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Galeria zdjęć wspiera osiągnięcie następującego celu:

  • monitorowanie przestrzegania przepisów prawa z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Materiał multimedialny może być wykorzystywany na zajęciach, na których realizowane są treści z ochrony przed zagrożeniami w miejscu pracy, a także środków ochrony niezbędnych do stosowania w pracy chroniących przed zagrożeniami. W trakcie zajęć materiał multimedialny może być wykorzystywany podczas pracy:

  • indywidualnej,

  • w grupach,

  • z całym zespołem.

Praca indywidualna

Uczący się w trakcie zajęć może pracować z galerią zdjęć – na stanowisku pracy wyposażonym w komputer i słuchawki może oglądać galerię zdjęć we własnym tempie, zatrzymywać się na poszczególnych zdjęciach, odczytywać bądź odsłuchiwać tekst lektora i  wykonywać notatki.

Galerię zdjęć nauczyciel może wykorzystać, realizując przykładowe tematy, np. rodzaje środków ochrony indywidualnej, przykłady odzieży ochronnej, zagrożenia w miejscu pracy, przy których należy stosować środki ochrony indywidualnej.

Nauczyciel może w każdej chwili zatrzymać się na poszczególnych zdjęciach z galerii i wyjaśnić niezrozumiałe zagadnienia dla osób uczących się lub odpowiedzieć na ich pytania.

Praca w grupach

Galerię zdjęć nauczyciel może wykorzystać przy realizacji tematów dotyczących ochrony przed zagrożeniami w miejscu pracy, rodzajów środków ochrony indywidualnej. Nauczyciel dzieli uczących się na grupy lub pozwala na to, aby sami się podzielili. Grupy nie więcej niż 4 osobowe – grupy heterogeniczne – otrzymują te same zadania do wykonania w określonym czasie.
Przykład zadania do wykonania:
Obejrzenie galerii zdjęć „Rodzaje środków ochrony indywidualnej”, a następnie uzupełnienie tabeli środków ochrony indywidualnej w zależności od zadanego przez nauczyciela stanowiska pracy.

Nauczyciel może również poprosić uczących się o rozpoznanie środków ochronny indywidualnej. Uczący się w grupach zastanawiają się nad nazewnictwem i zastosowaniem przedstawionych im środków ochrony indywidualnej. Wyniki swojej pracy uczący się przedstawiają przed całą grupą. Nauczyciel wskazuje ewentualne błędy i ocenia uczących się.

Praca z całym zespołem

Nauczyciel, wykorzystując materiał multimedialny do pracy z całym zespołem, może uwzględnić pracę metodą lekcji odwróconej. Istota lekcji odwróconej polega na zapoznaniu się przez uczących się z materiałem multimedialnym – galerią zdjęć przed zajęciami, natomiast na zajęciach wiedzę tę mogą porządkować, grupować, poszerzać i wykorzystywać w praktyce do rozwiązywania problemów. Uczący się obejrzeli galerię zdjęć przed zajęciami, zdobywając wiedzę na temat rodzajów środków ochrony indywidualnej, dzięki temu będą mogli rozpoznawać środki ochrony indywidualnej przedstawione przez nauczyciela, a także wypełniać dokumentację, w której do konkretnego stanowiska pracy uczący się mają przyporządkować środki ochronny indywidualnej niezbędne do ochrony przed zagrożeniami.

Inną metodą pracy z całym zespołem może być postawienie pytania przed obejrzeniem galerii zdjęć, np. Jakie rodzaje środków ochrony indywidualnej chronią przed upadkiem z wysokości? Po zapoznaniu się z multimedium, cały zespół odpowiada na zadane pytanie.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

  • przygotowanie do lekcji odwróconej – uczący się przed zajęciami oglądają samodzielnie galerię zdjęć, mogą to zrobić dowolną ilość razy, podczas zapoznawania się z multimedium uczący się mogą zapisywać nurtujące ich pytania czy wątpliwości, które następnie nauczyciel będzie wyjaśniał na zajęciach dydaktycznych,

  • przygotowanie do egzaminu – uczący się mogą wypełniać dokumentację związaną z przyporządkowaniem środków ochrony indywidualnej do konkretnego stanowiska pracy, traktując to jako naukę do części praktycznej egzaminu zawodowego lub rozwiązywać testy teoretyczne,

  • praca nad prezentacją, referatem – nauczyciel może zadać uczącemu się indywidualną pracę wykonania prezentacji czy referatu, np. rodzaje środków ochrony indywidualnej dla pracownika budowlanego, pracującego na wysokości itp.,

  • samodzielne powtórzenie materiału – nauczyciel może zadać uczącym się samodzielne powtórzenie materiału z zajęć dydaktycznych, np. na podstawie galerii zdjęć przypisz do poszczególnych rodzajów środków ochrony indywidualnej zagrożenia przed jakimi chronią pracownika.

Praca w grupach

  • przygotowanie do egzaminu – grupy mogą być jednorodne lub też nie w zależności od poziomu wiedzy i umiejętności osób, uczący się na podstawie galerii zdjęć wykonują różne zadania, np. każda grupa wypełnia inny dokument, w którym do wskazanego rodzaju środka ochrony indywidualnej wskazują zagrożenia przed jakimi chronią,

  • powtórzenie materiału w grupie - nauczyciel może zadać uczącym się powtórzenie materiału z zajęć dydaktycznych, grupy mogą być jednorodne lub też nie w zależności od poziomu wiedzy i umiejętności osób, np. na podstawie galerii zdjęć rozpoznaj środki ochrony indywidualnej, a także wskaż zagrożenia przed jakimi chronią,

  • praca nad projektem, referatem, prezentacją – uczący się pracują w grupie nad referatem, projektem czy prezentacją rozszerzającą wiadomości z galerii zdjęć, np. środki ochrony indywidualnej dla personelu medycznego pracującego w szpitalu itp.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Indywidualizacja pracy z uczącym się, z wykorzystaniem galerii zdjęć, może polegać na:

  • opracowaniu dokumentacji, w której uczący się do konkretnego stanowiska pracy będą przyporządkowywać środki ochrony indywidualnej,

  • opracowaniu referatu czy prezentacji pokazującej środki ochrony indywidualnej dla personelu medycznego pracującego w szpitalu.

Nauczyciel, indywidualizując pracę z uczącym się, powinien uwzględniać zróżnicowanie zadań: inne dla uczących, którzy mają problemy z opanowaniem materiału lub byli nieobecni na zajęciach, a inne dla uczących się, którzy opanowali materiał i mogą go poszerzać, wykorzystywać w praktyce do rozwiązywania problemów. Uczący się, którzy opanowali materiał mogą wykonać prezentację, projekt lub referat na tematy rozszerzające treści galerii zdjęć, np. utwórz w programie do projektowania własną galerię zdjęć środków ochrony indywidualnej dla osób pracujących w zakładach uboju zwierząt. Uczący się, którzy nie opanowali materiału, oglądają galerię zdjęć raz jeszcze i mogą zapisywać pytania czy też wątpliwości, które wspólnie z nauczycielem będą rozwiązywać.

Galeria zdjęć dostosowana jest do indywidualizacji pracy z uczącym się. Można zatrzymać się na poszczególnym zdjęciu, odczytać lub odsłuchać tekst lektora dostosowując jego głośność, wrócić do poszczególnych zdjęć tak, aby łatwo można było wypełnić dokumenty związane z przydziałem środków ochrony indywidualnej.

Uczący się, którzy mają trudności ze zrozumieniem lub opanowaniem tematyki dotyczącej środków ochrony indywidualnej, korzystając z materiałów, literatury i innych źródeł, wspólnie z nauczycielem mogą wykonać zadanie wypełniania dokumentacji w zakresie przydziału środków ochrony indywidualnej do konkretnego stanowiska pracy.


Tytuł materiału multimedialnego

Środki ochrony indywidualnej

Typ materiału multimedialnego

Atlas interaktywny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Atlas interaktywny prezentuje:

  • podział środków ochrony indywidualnej ze względu na ich konstrukcję,

  • podział środków ochrony indywidualnej ze względu na właściwości ochronne.

Atlas interaktywny ma za zadanie wprowadzić uczących się do szczegółowych zagadnień dotyczących ochrony pracownika przed czynnikami fizycznymi, biologicznymi, chemicznymi i psychofizycznymi występującymi w procesie pracy a także do monitorowania przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.

Atlas interaktywny powiązany jest z interaktywnym materiałem sprawdzającym: wskazywanie poprawnych odpowiedzi „Zastosowania środków ochrony indywidualnej”.

Atlas interaktywny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
BPO.01.1.3)1) identyfikuje źródła zagrożeń w wybranych procesach pracy
BPO.01.1.3)2) określa skutki zagrożeń w wybranych procesach pracy
BPO.01.1.3)3) identyfikuje czynniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe występujące na określonych stanowiskach pracy oraz ich źródła i skutki oddziaływania
BPO.01.1.3)4) ocenia wprowadzane do użytku substancje, stosowane materiały i procesy technologiczne pod względem szkodliwości dla zdrowia i zagrożeń wypadkowych
BPO.01.1.4)1) rozróżnia czynniki fizyczne, biologiczne, chemiczne i psychofizyczne występujące w środowisku pracy oraz rozpoznaje zagrożenia związane z występowaniem tych czynników
BPO.01.1.4)2) rozpoznaje skutki oddziaływania czynników fizycznych na organizm człowieka, w tym prądu elektrycznego, hałasu, mikroklimatu gorącego i zimnego
BPO.01.1.4)3) wskazuje skutki oddziaływania czynników chemicznych na organizm człowieka, w tym toksycznych, drażniących, uczulających, rakotwórczych, mutagennych i teratogennych
BPO.01.1.4)4) wskazuje skutki oddziaływania czynników biologicznych na organizm człowieka, w tym wirusów, bakterii, grzybów, pasożytów
BPO.01.1.4)5) wskazuje skutki oddziaływania czynników psychofizycznych na organizm człowieka, w tym obciążenia fizycznego, obciążenia układu mięśniowo‑szkieletowego, monotonii i stresu
BPO.01.1.7)1) charakteryzuje funkcje odzieży ochronnej
BPO.01.1.7)2) rozpoznaje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej stosowane podczas wykonywania zadań na różnych stanowiskach pracy
BPO.01.1.7)3) dobiera typowe środki ochrony indywidualnej i zbiorowej do rodzaju wykonywanych prac
BPO.01.2.5)1) rozróżnia środki ochrony indywidualnej według kryterium przynależności do grupy zagrożeń, przed którymi środki mają chronić pracownika
BPO.01.2.5)2) wskazuje środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze niezbędne podczas wykonywania zadań zawodowych na danym stanowisku pracy
BPO.01.2.5)3) dobiera środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze zgodnie z przepisami prawa i wytycznymi zawartymi w regulacjach wewnątrzzakładowych

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Atlas interaktywny wspiera osiągnięcie następującego celu:

  • monitorowanie przestrzegania przepisów prawa z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Materiał multimedialny może być wykorzystywany na zajęciach, na których realizowane są treści z ochrony przed zagrożeniami w miejscu pracy. W trakcie zajęć materiał multimedialny może być wykorzystywany podczas pracy:

  • indywidualnej,

  • w grupach,

  • z całym zespołem.

Praca indywidualna

Uczący się w trakcie zajęć może pracować z atlasem interaktywnym – na stanowisku pracy wyposażonym w komputer i słuchawki może oglądać multimedium we własnym tempie, zatrzymywać się na poszczególnych elementach, odczytywać bądź odsłuchiwać tekst lektora i wykonywać notatki.

Materiał multimedialny nauczyciel może wykorzystać, realizując przykładowe tematy np. rodzaje środków ochrony indywidualnej, przykłady odzieży ochronnej, zagrożenia w miejscu pracy przy których należy stosować środki ochrony indywidualnej.

Nauczyciel może w każdej chwili zatrzymać się na poszczególnych częściach atlasu i wyjaśnić niezrozumiałe zagadnienia dla osób uczących się lub odpowiedzieć na ich pytania.

Praca w grupach

Atlas interaktywny nauczyciel może wykorzystywać przy realizacji tematów dotyczących ochrony przed zagrożeniami w miejscu pracy, rodzajów środków ochrony indywidualnej, rodzajów odzieży ochronnej. Nauczyciel dzieli uczących się na grupy lub pozwala na to, aby sami się podzielili. Grupy nie więcej niż 4 osobowe – grupy heterogeniczne – otrzymują te same zadania do wykonania w określonym czasie.
Przykład zadania do wykonania:
Obejrzenie atlasu interaktywnego, a następnie uzupełnienie tabeli środków ochrony indywidualnej w zależności od zadanego przez nauczyciela stanowiska pracy.

Nauczyciel może również poprosić uczących się o rozpoznanie środków ochronny indywidualnej. Uczący się w grupach zastanawiają się, nad nazewnictwem i zastosowaniem przedstawionych im środków ochrony indywidualnej. Wyniki swojej pracy uczący się przedstawiają przed całą grupą. Nauczyciel wskazuje ewentualne błędy i ocenia uczących się.

Praca z całym zespołem

Nauczyciel, wykorzystując materiał multimedialny do pracy z całym zespołem, może uwzględnić pracę metodą lekcji odwróconej. Istota lekcji odwróconej polega na zapoznaniu się przez uczących się z atlasem przed zajęciami, natomiast na zajęciach wiedzę tę mogą porządkować, grupować, poszerzać i wykorzystywać w praktyce do rozwiązywania problemów. Uczący się obejrzeli atlas interaktywny przed zajęciami, zdobywając wiedzę na temat rodzajów środków ochrony indywidualnej, dzięki temu będą mogli rozpoznawać środki ochrony indywidualnej przedstawione przez nauczyciela, a także wypełniać dokumentację, w której do kontentego stanowiska pracy uczący się mają przyporządkować środki ochronny indywidualnej niezbędne do ochrony przed zagrożeniami.

Inną metodą do pracy z całym zespołem może być postawienie pytania przed obejrzeniem atlasu interaktywnego, np. Jakie rodzaje środków ochrony indywidualnej chronią przed upadkiem z wysokości? Po obejrzeniu multimedium, cały zespół odpowiada na zadane pytanie.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

  • przygotowanie do lekcji odwróconej – uczący się przed zajęciami oglądają samodzielnie atlas interaktywny, mogą to zrobić dowolną ilość razy, podczas zapoznawania się z multimedium uczący się mogą zapisywać nurtujące ich pytania czy wątpliwości, które następnie nauczyciel będzie wyjaśniał na zajęciach dydaktycznych,

  • przygotowanie do egzaminu – uczący się rozpoznają środki ochrony indywidualnej, a także zapamiętują ich podział,

  • praca nad prezentacją, referatem – nauczyciel może zadać uczącemu się indywidualną pracę wykonania prezentacji czy referatu, np. rodzaje środków ochrony indywidualnej dla pracownika budowlanego, pracującego na wysokości itp.

  • samodzielne powtórzenie materiału – nauczyciel może zadać uczącym się samodzielne powtórzenie materiału z zajęć dydaktycznych, np. na podstawie atlasu interaktywnego przypisz do poszczególnych rodzajów środków ochrony indywidualnej zagrożenia przed jakimi chronią pracownika.

Praca w grupach

  • przygotowanie do egzaminu – grupy mogą być jednorodne lub też nie w zależności od poziomu wiedzy i umiejętności osób, uczący się na podstawie atlasu interaktywnego wykonują różne zadania, np. każda grupa wypełnia inny dokument, w którym do wskazanego rodzaju środka ochrony indywidualnej wskazują zagrożenia przed jakimi chronią,

  • powtórzenie materiału w grupie - nauczyciel może zadać uczącym się powtórzenie materiału z zajęć dydaktycznych, grupy mogą być jednorodne lub też nie w zależności od poziomu wiedzy i umiejętności osób, np. na podstawie atlasu interaktywnego rozpoznaj środki ochrony indywidualnej, a także wskaż zagrożenia przed jakimi chronią,

  • praca nad projektem, referatem, prezentacją – uczący się pracują w grupie nad referatem, projektem czy prezentacją rozszerzającą wiadomości z atlasu interaktywnego, np. środki ochrony indywidualnej dla pracowników budowlanych itp.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Indywidualizacja pracy z uczącym się, z wykorzystaniem atlasu interaktywnego, może polegać na:

  • opracowaniu dokumentacji, w której uczący się do konkretnego stanowiska pracy będą przyporządkowywać środki ochrony indywidualnej,

  • opracowaniu referatu czy prezentacji pokazującej środki ochrony indywidualnej dla strażaków.

Nauczyciel, indywidualizując pracę z uczącym się, powinien uwzględniać zróżnicowanie zadań: inne dla uczących, którzy mają problemy z opanowaniem materiału lub byli nieobecni na zajęciach, a inne dla uczących się, którzy opanowali materiał i mogą go poszerzać, wykorzystywać w praktyce do rozwiązywania problemów. Uczący się, którzy opanowali materiał mogą wykonać prezentację, projekt lub referat na tematy rozszerzające treści atlasu interaktywnego np. utwórz w programie do projektowania własny atlas interaktywny środków ochrony indywidualnej dla osób pracujących na wysokości. Uczący się, którzy nie opanowali materiału, oglądają atlas interaktywny raz jeszcze i mogą zapisywać pytania czy też wątpliwości, które wspólnie z nauczycielem będą rozwiązywać.

Atlas interaktywny dostosowany jest do indywidualizacji pracy z uczącym się. W multimedium można zatrzymać się na poszczególnej grafice, odczytać lub odsłuchać tekst lektora, dostosowując jego głośność, wrócić do poszczególnych części tak, aby łatwo można było wypełnić dokumenty związane z przydziałem środków ochrony indywidualnej.

Uczący się, który mają trudności ze zrozumieniem lub opanowaniem tematyki dotyczącej środków ochrony indywidualnej, korzystając z materiału multimedialnego, literatury i innych źródeł, wspólnie z nauczycielem mogą wykonać zdanie wypełniania dokumentacji w zakresie przydziału środków ochrony indywidualnej do konkretnego stanowiska pracy.


Tytuł materiału multimedialnego

Bądź bezpieczny w pracy – odpowiedzialnie korzystaj z środków ochrony indywidualnej

Typ materiału multimedialnego

Gra edukacyjna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Gra edukacyjna składa się z trzech poziomów o różnym stopniu trudności, rozpoczynając od najłatwiejszego. Na pierwszym poziomie uczący się ma do wyboru sześć różnych postaci, dla których dobierze środki ochrony indywidualnej. Na drugim etapie należy ustalić kolejność zakładania wybranych środków ochrony, a następnie dopasować nazwy do grafik elementów środków ochrony przed upadkiem z wysokości. Na trzecim etapie uczący się ma za zadanie dobrać środki ochrony indywidualnej przed rozpoczęciem prac szczególnie niebezpiecznych przy usuwaniu azbestu z dachu - praca na wysokości, a następnie zabezpieczyć poszczególne części ciała w przypadku konkretnego zagrożenia (jednego losowo wybranego).

Gra edukacyjna powiązana jest z interaktywnym materiałem sprawdzającym: zadaniem typu prawda czy fałsz „Prawdy i mity o środkach ochrony osobistej pracownika”.

Gra powiązana jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi opsoba ucząca się:
BPO.01.1.3)1) identyfikuje źródła zagrożeń w wybranych procesach pracy
BPO.01.1.3)2) określa skutki zagrożeń w wybranych procesach pracy
BPO.01.1.3)3) identyfikuje czynniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe występujące na określonych stanowiskach pracy oraz ich źródła i skutki oddziaływania
BPO.01.1.3)4) ocenia wprowadzane do użytku substancje, stosowane materiały i procesy technologiczne pod względem szkodliwości dla zdrowia i zagrożeń wypadkowych
BPO.01.1.4)1) rozróżnia czynniki fizyczne, biologiczne, chemiczne i psychofizyczne występujące w środowisku pracy oraz rozpoznaje zagrożenia związane z występowaniem tych czynników
BPO.01.1.4)2) rozpoznaje skutki oddziaływania czynników fizycznych na organizm człowieka, w tym prądu elektrycznego, hałasu, mikroklimatu gorącego i zimnego
BPO.01.1.4)3) wskazuje skutki oddziaływania czynników chemicznych na organizm człowieka, w tym toksycznych, drażniących, uczulających, rakotwórczych, mutagennych i teratogennych
BPO.01.1.4)4) wskazuje skutki oddziaływania czynników biologicznych na organizm człowieka, w tym wirusów, bakterii, grzybów, pasożytów
BPO.01.1.4)5) wskazuje skutki oddziaływania czynników psychofizycznych na organizm człowieka, w tym obciążenia fizycznego, obciążenia układu mięśniowo‑szkieletowego, monotonii i stresu
BPO.01.1.7)1) charakteryzuje funkcje odzieży ochronnej
BPO.01.1.7)2) rozpoznaje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej stosowane podczas wykonywania zadań na różnych stanowiskach pracy
BPO.01.1.7)3) dobiera typowe środki ochrony indywidualnej i zbiorowej do rodzaju wykonywanych prac
BPO.01.2.5)1) rozróżnia środki ochrony indywidualnej według kryterium przynależności do grupy zagrożeń, przed którymi środki mają chronić pracownika
BPO.01.2.5)2) wskazuje środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze niezbędne podczas wykonywania zadań zawodowych na danym stanowisku pracy
BPO.01.2.5)3) dobiera środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze zgodnie z przepisami prawa i wytycznymi zawartymi w regulacjach wewnątrzzakładowych

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Gra edukacyjna wspiera osiągnięcie następującego celu:

  • monitorowanie przestrzegania przepisów prawa z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Materiał multimedialny może być wykorzystywany na zajęciach, na których realizowane są treści z ochrony przed zagrożeniami w miejscu pracy. W trakcie zajęć materiał multimedialny może być wykorzystywany podczas pracy:

  • indywidualnej,

  • w grupach,

  • z całym zespołem.

Multimedium może być wykorzystywane na przedmiocie związanym z ustalaniem zagrożeń w miejscu pracy. Uczący się powinien mieć już podstawową wiedzę na temat czynników uciążliwych, szkodliwych i niebezpiecznych, jak również powinien  identyfikować zagrożenia w procesie pracy. Przykładowy temat zajęć to „Dobór odzieży ochronnej i środków ochrony indywidualnej”.

Praca indywidualna

Uczący się może zagrać w grę edukacyjną indywidualnie, we własnym tempie. Zatrzymywać się na poszczególnych etapach, wykonywać notatki z niezrozumiałych lub wątpliwych treści. Następnie na zajęciach dydaktycznych nauczyciel będzie wyjaśniał te zagadnienia.

Praca w grupach

Nauczyciel prosi uczących się o zapoznanie się z zasadami gry edukacyjnej oraz z samouczkiem. Nauczyciel może poprosić, aby uczący się podzielili się na grupy 2‑3 osobowe i przeszli wybrane części na etapie pierwszym. Następnie każda z grup przygotowuje prezentację na temat środków ochrony indywidualnej na zadanym stanowisku pracy. Na koniec zajęć wszystkie grupy zbierają informacje do jednej mapy myśli, która porządkuje przyswojone treści.

Praca z całym zespołem

Nauczyciel, wykorzystując materiał multimedialny do pracy z całym zespołem, może uwzględnić pracę metodą lekcji odwróconej. Istota lekcji odwróconej polega na zapoznaniu się przez uczących się z grą edukacyjną przed zajęciami, natomiast na zajęciach wiedzę tę mogą porządkować, grupować, poszerzać i wykorzystywać w praktyce do rozwiązywania problemów. Uczący się zagrali w grę edukacyjną przed zajęciami, zdobywając wiedzę na temat rodzajów środków ochrony indywidualnej, dzięki temu będą mogli rozpoznawać środki ochrony indywidualnej przedstawione przez nauczyciela, a także wypełniać dokumentację, w której do konkretnego stanowiska pracy uczący się mają przyporządkować środki ochronny indywidualnej niezbędne do ochrony przed zagrożeniami.

Inną metodą do pracy z całym zespołem może być postawienie pytania przed zagraniem w grę edukacyjną, np. Jakie rodzaje środków ochrony indywidualnej chronią przed upadkiem z wysokości? Po zapoznaniu się z materiałem multimedialnym cały zespół odpowiada na zadane pytanie.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

  • przygotowanie do lekcji odwróconej – uczący się przed zajęciami grają samodzielnie w grę edukacyjną, mogą to zrobić dowolną ilość razy, podczas przechodzenia kolejnych etapów gry edukacyjnej, uczący się mogą zapisywać nurtujące ich pytania czy wątpliwości, które następnie nauczyciel będzie wyjaśniał na zajęciach dydaktycznych,

  • przygotowanie do egzaminu – uczący się mogą na podstawie gry edukacyjnej wypełniać dokumentację związaną z przyporządkowaniem środków ochrony indywidualnej do konkretnego stanowiska pracy lub zagrożenia, traktując to jako naukę do części praktycznej egzaminu zawodowego lub rozwiązywać testy teoretyczne,

  • praca nad prezentacją, referatem – nauczyciel może zadać uczącemu się indywidualną pracę wykonania prezentacji czy referatu, np. konsekwencje błędnie dobranych środków ochrony indywidualnej i odzieży ochronnej itp.

  • samodzielne powtórzenie materiału – nauczyciel może zadać uczącym się samodzielne powtórzenie materiału z zajęć dydaktycznych, np. na podstawie gry edukacyjnej, przypisz do poszczególnych rodzajów środków ochrony indywidualnej zagrożenia przed jakimi chronią pracownika.

Praca w grupach

  • przygotowanie do egzaminu – grupy mogą być jednorodne lub też nie w zależności od poziomu wiedzy i umiejętności osób, uczący się na podstawie gry edukacyjnej wykonują różne zadania, np. każda grupa wypełnia inny dokument, w którym do wskazanego rodzaju środka ochrony indywidualnej przyporządkowują zagrożenia przed jakimi chronią,

  • powtórzenie materiału w grupie - nauczyciel może zadać uczącym się powtórzenie materiału z zajęć dydaktycznych, grupy mogą być jednorodne lub też nie w zależności od poziomu wiedzy i umiejętności osób, np. na podstawie gry edukacyjnej rozpoznaj środki ochrony indywidualnej, a także wskaż zagrożenia przed jakimi chronią,

  • praca nad projektem, referatem, prezentacją – uczący się pracują w grupie nad referatem, projektem czy prezentacją rozszerzającą wiadomości z gry edukacyjnej, np. środki ochrony indywidualnej dla spawacza itp.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Indywidualizacja pracy z uczącym się, z wykorzystaniem gry edukacyjnej, może polegać na:

  • opracowaniu dokumentacji, w której uczący się do konkretnego stanowiska pracy będą przyporządkowywać środki ochrony indywidualnej,

  • opracowaniu referatu czy prezentacji pokazującej konsekwencje błędnie dobranych środków ochrony indywidualnej i odzieży ochronnej.

Nauczyciel, indywidualizując pracę z uczącym się, powinien uwzględniać zróżnicowanie zadań: inne dla uczących, którzy mają problemy z opanowaniem materiału lub byli nieobecni na zajęciach, a inne dla uczących się, którzy opanowali materiał i mogą go poszerzać, wykorzystywać w praktyce do rozwiązywania problemów. Uczący się, którzy opanowali materiał mogą wykonać prezentację, projekt lub referat na tematy rozszerzające treści gry edukacyjnej, np. wypadki przy pracy a błędnie dobrane środki ochrony indywidualnej, prawidłowe stosowanie odzieży ochronnej. Uczący się, którzy nie opanowali materiału, oglądają atlas interaktywny raz jeszcze i mogą zapisywać pytania czy też wątpliwości, które wspólnie z nauczycielem będą rozwiązywać.

Gra edukacyjna dostosowana jest do indywidualizacji pracy z uczącym się. Grę można wielokrotnie powtarzać. Jeśli uczącemu się nie udało się przejść etapu, może wrócić się do wskazanego materiału multimedialnego i samouczka, a następnie ponownie spróbować zagrać.

Uczący się, który mają trudności ze zrozumieniem lub opanowaniem tematyki dotyczącej środków ochrony indywidualnej, korzystając z materiału, literatury i innych źródeł, wspólnie z nauczycielem mogą wykonać zdanie wypełniania dokumentacji w zakresie przydziału środków ochrony indywidualnej do konkretnego stanowiska pracy.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Uzupełnianie podpisów obrazka „Rozpoznawanie odzieży ochronnej i środków ochrony osobistej pracownika”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie interaktywne złożone z par: ilustracja – tekst. Zadania o średnim stopniu trudności.

Uczący się ma za zadanie przyporządkować ilustracje do opisu wybranych czynników środowiska pracy mogących powodować wypadek lub chorobę zawodową.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest z filmem edukacyjnym „Ogólne zasady doboru odzieży ochronnej i środków ochrony indywidualnej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
BPO.01.1.3)3) identyfikuje czynniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe występujące na określonych stanowiskach pracy oraz ich źródła i skutki oddziaływania
BPO.01.1.4.1) rozróżnia czynniki fizyczne, biologiczne, chemiczne i psychofizyczne występujące w środowisku pracy oraz rozpoznaje zagrożenia związane z występowaniem tych czynników
BPO.01.1.7)2) rozpoznaje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej stosowane podczas wykonywania zadań na różnych stanowiskach pracy
BPO.01.1.7)3) dobiera typowe środki ochrony indywidualnej i zbiorowej do rodzaju wykonywanych prac
BPO.01.2.5)1) rozróżnia środki ochrony indywidualnej według kryterium przynależności do grupy zagrożeń, przed którymi środki mają chronić pracownika
BPO.01.2.5)2) wskazuje środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze niezbędne podczas wykonywania zadań zawodowych na danym stanowisku pracy


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadania ukierunkowane na uporządkowanie „Kolejność ubioru środków ochrony indywidualnej przed upadkiem z wysokości”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na uporządkowanie o średnim stopniu trudności. Uczący się ma za zadanie ustawić we właściwej kolejności ilustracje prezentujące zakładanie środków ochrony osobistej pracownika pracującego na wysokości.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest z filmem edukacyjnym „Ogólne zasady doboru odzieży ochronnej i środków ochrony indywidualnej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
BPO.01.2.5)2) wskazuje środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze niezbędne podczas wykonywania zadań zawodowych na danym stanowisku pracy


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dopasowanie elementów do schematu „Odzież ochronna w zależności od czynników przed jakimi chroni”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polegające dopasowaniu do zdjęć opisu prac, w których przedstawiona odzież ochronna jest wykorzystywana.
Jest to zadanie trudne.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest z filmem edukacyjnym „Ogólne zasady doboru odzieży ochronnej i środków ochrony indywidualnej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
BPO.01.1.3)1) identyfikuje źródła zagrożeń w wybranych procesach pracy
BPO.01.1.7)1) charakteryzuje funkcje odzieży ochronnej
BPO.01.1.7)2) rozpoznaje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej stosowane podczas wykonywania zadań na różnych stanowiskach pracy
BPO.01.2.5)2) wskazuje środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze niezbędne podczas wykonywania zadań zawodowych na danym stanowisku pracy


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Wskazywanie poprawnych odpowiedzi „Środki ochrony indywidualnej”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na wskazaniu poprawnych odpowiedzi dotyczących środków ochrony indywidualnej.
Zadanie o średnim stopniu trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest z galerią zdjęć „Rodzaje środków ochrony indywidualnej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
BPO.01.1.7)2) rozpoznaje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej stosowane podczas wykonywania zadań na różnych stanowiskach pracy
BPO.01.2.5)2) wskazuje środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze niezbędne podczas wykonywania zadań zawodowych na danym stanowisku pracy


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Wskazywanie poprawnych odpowiedzi „Zastosowania środków ochrony indywidualnej”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na wskazaniu poprawnych odpowiedzi dotyczących zastosowania środków ochrony indywidualnej.
Zadanie o średnim stopniu trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest z atlasem interaktywnym „Środki ochrony indywidualnej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
BPO.01.1.7)2) rozpoznaje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej stosowane podczas wykonywania zadań na różnych stanowiskach pracy
BPO.01.2.5)2) wskazuje środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze niezbędne podczas wykonywania zadań zawodowych na danym stanowisku pracy


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz „Prawdy i mity o środkach ochrony osobistej pracownika”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polegające określeniu czy zdania dotyczące odzieży ochronnej i środków ochrony indywidualnej jest prawdziwe czy fałszywe.
Zadanie o średnim stopniu trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest z grą edukacyjną „Bądź bezpieczny w pracy – odpowiedzialnie korzystaj z środków ochrony indywidualnej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
BPO.01.1.3)1) identyfikuje źródła zagrożeń w wybranych procesach pracy
BPO.01.1.3)2) określa skutki zagrożeń w wybranych procesach pracy
BPO.01.1.3)3) identyfikuje czynniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe występujące na określonych stanowiskach pracy oraz ich źródła i skutki oddziaływania
BPO.01.1.4)1) rozróżnia czynniki fizyczne, biologiczne, chemiczne i psychofizyczne występujące w środowisku pracy oraz rozpoznaje zagrożenia związane z występowaniem tych czynników
BPO.01.1.7)1) charakteryzuje funkcje odzieży ochronnej
BPO.01.1.7)2) rozpoznaje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej stosowane podczas wykonywania zadań na różnych stanowiskach pracy
BPO.01.1.7)3) dobiera typowe środki ochrony indywidualnej i zbiorowej do rodzaju wykonywanych prac
BPO.01.2.5)1) rozróżnia środki ochrony indywidualnej według kryterium przynależności do grupy zagrożeń, przed którymi środki mają chronić pracownika
BPO.01.2.5)2) wskazuje środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze niezbędne podczas wykonywania zadań zawodowych na danym stanowisku pracy


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału