Maszyny i urządzenia stosowane w przemyśle ceramicznym
CES.01. Eksploatacja maszyn i urządzeń przemysłu ceramicznego - Technik ceramik 311944,
Operator urządzeń przemysłu ceramicznego 818115
Przewodnik dla uczącego się
Wprowadzenie
Celem Przewodnika dla uczącego się jest przedstawienie e‑materiału dla kształcenia zawodowego w prosty i przystępny sposób. Przewodnik stanowi materiał pomocniczy w procesie samokształcenia i składa się z następujących elementów.
Spis treści
1. Ogólna koncepcja e‑materiału1. Ogólna koncepcja e‑materiału
2. Cele ogólne e‑materiału2. Cele ogólne e‑materiału
3. Struktura e‑materiału3. Struktura e‑materiału
3.1. Materiały multimedialne3.1. Materiały multimedialne
3.2. Obudowa dydaktyczna3.2. Obudowa dydaktyczna
4. Opis zawartości e‑materiału i powiązania między elementami e‑materiału4. Opis zawartości e‑materiału i powiązania między elementami e‑materiału
5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia
5.1. Instrukcja dla ucznia5.1. Instrukcja dla ucznia
5.2. Jak korzystać z e‑materiału?5.2. Jak korzystać z e‑materiału?
6. Opis materiałów sprawdzających6. Opis materiałów sprawdzających
7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Zapoznajmy się:
1. Ogólna koncepcja e‑materiału
Tytuł e‑materiału: Maszyny i urządzenia stosowane w przemyśle ceramicznym.
Nazwa i symbol cyfrowy zawodów, w których e‑materiały mogą być wykorzystane: Operator urządzeń przemysłu ceramicznego 818115, Technik ceramik 311944.
Kod i nazwa kwalifikacji: CES.01. Eksploatacja maszyn i urządzeń przemysłu ceramicznego.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Cele ogólne e‑materiału
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia.
Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji CES.01. Eksploatacja maszyn i urządzeń przemysłu ceramicznego:
- przygotowywanie surowców i półproduktów do produkcji wyrobów ceramicznych,
- wytwarzanie półproduktów i wyrobów ceramicznych,
- użytkowanie maszyn i urządzeń w przemyśle ceramicznym,
- regulowanie i utrzymywanie parametrów procesów produkcyjnych,
w zawodach: operator urządzeń przemysłu ceramicznego 818115, technik ceramik 311944.
Celem e‑materiału jest przedstawienie w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się, jakiego rodzaju maszyny i urządzenia stosowane są w przemyśle ceramicznym.
To przemysł, w którym większość prac wykonują nowoczesne maszyny, automatyczne linie produkcyjne, zautomatyzowane procesy załadunku, rozładunku i transportu międzyoperacyjnego. Między innymi do nowoczesnych technologii (przemysł 4.0) należy formowanie i zdobienie płytek ceramicznych o dużych formatach poprzez ciągłe walcowanie, czyli zagęszczanie proszków (inaczej zwanych granulatem) na prasie walcowej.
Przemysł ceramiczny to między innymi produkcja ceramiki: stołowej, sanitarnej, budowlanej, ogniotrwałej, technicznej, szlachetnej, elektrotechnicznej i elektronicznej.
E‑materiał ma wspomóc uczącego się w poznaniu zasad eksploatacji wybranej maszyny (prasy) oraz poznać schematy maszyn i urządzeń w przemyśle ceramicznym.
Dodatkowo e‑materiał zawiera część ćwiczeniową w formie opracowania przez ucznia prostych zadań interaktywnych.
Materiał jest też wzbogacony interaktywnym testem ćwiczeniowym–sprawdzającym zasób wiedzy po zapoznaniu się z materiałami multimedialnymi oraz interaktywnym Słownikiem pojęć, zawierającym podstawowe terminy związane z pracą operatora urządzeń ceramicznych.
Celem e‑materiału jest udostępnienie różnorodnych materiałów, które mogą być wykorzystywane w samodzielnym zdobywaniu wiedzy i umiejętności.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Struktura e‑materiału
3.1. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaje e‑materiały, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy oraz nabycie kompetencji zawodowych.
E‑materiał: Maszyny i urządzenia stosowane w przemyśle ceramicznym składa się z dwóch elementów multimedialnych:
• Animacja 3DAnimacja 3D: Zasady eksploatacji maszyn w przemyśle ceramicznym, dotycząca zasad eksploatacji wybranej maszyny w przemyśle ceramicznym (prasa walcowa),
• Plansza interaktywnaPlansza interaktywna: Maszyny i urządzenia w przemyśle ceramicznym, ukazująca obrazki i schematy maszyn i urządzeń w przemyśle ceramicznym.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3.2. Obudowa dydaktyczna
• Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
• Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
• Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
• Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
• Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Opis zawartości merytorycznej e‑materiału i powiązania między jego elementami
W e‑materiale uczący się ma możliwość wykorzystania następujących materiałów multimedialnych:
• Animacja 3DAnimacja 3D: Zasady eksploatacji maszyn w przemyśle ceramicznym, prezentuje informacje zasad eksploatacji wybranej maszyny w przemyśle ceramicznym (prasy walcowej).
Uczeń korzystający z danego materiału multimedialnego ma możliwość zapoznania się z animacją przedstawiającym półprodukty stosowane w procesie prasowania płytek ceramicznych (proszki ceramiczne) oraz inne dodatki do barwienia granulatów, prasowanie i cięcie płytek ceramicznych w nowoczesnej technologii prasy walcowej.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- przedstawienie kompetencji operatora urządzeń przemysłu ceramicznego obsługującego prasę walcową,
- przeznaczenie i rozpoznawanie urządzeń pracujących na linii do formowania płytek ceramicznych metodą walcowania,
- przedstawienie czynności zawodowych wykonywanych przez operatora urządzeń przemysłu ceramicznego podczas obsługi prasy walcowej.
• Plansza interaktywnaPlansza interaktywna: Maszyny i urządzenia w przemyśle ceramicznym, ukazująca obrazki i schematy maszyn i urządzeń w przemyśle ceramicznym – przedstawia materiały obejmujące obserwację procesów technologicznych powstawania wyrobów ceramicznych.
Uczeń, korzystając z danego materiału multimedialnego, może pracować w swoim tempie – przeglądać, zatrzymywać, powtarzać materiał audiowizualny wraz z komentarzem tekstowym.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego:
- nazywanie i opisywanie urządzeń pracujących na linii „prasy walcowej” (prasa walcowa, drukarka cyfrowa, maszyna do cięcia płytek, suszarka wielopoziomowa),
- nazywanie i opisywanie urządzeń pracujących na liniach: szkliwierskich i zdobienia (urządzenie do szkliwienia płytek „METODĄ NATRYSKOWĄ”), drukarki do zdobienia (tradycyjne: sitodruk, rotacyjne oraz nowoczesne: cyfrowe),
- nazywanie i opisywanie urządzeń wykorzystywanych podczas wypalania wyrobów ceramicznych: (piec rolkowy, urządzenia załadowcze i rozładowcze).
Wskazane materiały multimedialne wraz z obudową dydaktyczną są powiązane ze względu na osiągnięcie ogólnego celu opracowanego e‑materiału. Wyjaśnienie obsługi prasy walcowej w technologii ciągłego prasowania (płytki ceramiczne o dużych formatach) i urządzeń współpracujących (m.in. drukarki cyfrowej, maszyny do cięcia, suszarni wielopoziomowej), występujące w animacji, będą pomocne przy poznawaniu schematów maszyn i urządzeń w przemyśle ceramicznym w planszy. Wiedza i umiejętności nabyte podczas oglądania animacja będą bardzo przydatne w planszy w zrozumieniu procesów technologicznych: zdobienia i wypalania wyrobów ceramicznych.
Wszystkie materiały sprawdzające odnoszą się do Animacji 3D i Planszy interaktywnej. Sprawdzają one wiedzę i umiejętności nabyte podczas ww. aktywności i procesu samokształcenia.
Przedstawione elementy składowe e‑materiału stanowią całość prezentowanych rodzajów maszyn i urządzeń stosowanych są w przemyśle ceramicznym. Obudowa dydaktyczna w formie: Słownika pojęć, Netografii i bibliografii warunkują poszerzenie swoich nabywanych wiadomości i umiejętności.
Zapoznając się ze wskazaną literaturą branżową w procesie samokształcenia, uczący się ma możliwość doskonalenia własnych kompetencji zawodowych i rozwijania zainteresowań.
E‑materiał służy nowoczesnemu kształceniu zawodowemu, by w zmieniającym się świecie informatyzacji i rozwoju przemysłu 4.0 w atrakcyjny sposób dostarczać uczniom i osobom dorosłym treści zgodne z aktualną wiedzą i rozwojem technologii przemysłowej.
Jest to innowacyjna pomoc dla uczącego się wspomagająca proces uczenia się/samokształcenia.
Uczeń ma też możliwość, po zapoznaniu się z danymi materiałami multimedialnymi, wykonania ćwiczeń powiązanych z materiałami w myśl metody dydaktycznej – utrwalanie nabytej wiedzy, a następnie dokonania samooceny i kontroli własnej wiedzy poprzez wykonanie interaktywnego testu sprawdzającego.
E‑materiał jest odpowiedzią na potrzeby dzisiejszego uczącego się, jego mentora oraz pracodawców – zainteresowanych przygotowaniem pracowników do pracy zawodowej, zdobyciem dobrego zawodu, czy pozyskaniem wykwalifikowaniem młodej kadry pracowniczej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia
5.1. Instrukcja dla uczącego się
Drogi uczniu!
Do Twojej dyspozycji zostają oddane e‑materiały do kształcenia zawodowego.
Na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej znajdują się materiały multimedialne, z których możesz korzystać, ucząc się sam, pracując na zajęciach, czy przygotowując się do egzaminu zawodowego, egzaminu eksternistycznego.
Uruchomienie platformy: Upewnij się, że masz wystarczającą ilość wolnej pamięci na komputerze, urządzeniu podczas korzystania, czy Twoje urządzenie jest podłączone do stabilnej i szybkiej sieci Wi‑Fi.
Obsługa: Strona główna e‑materiału zawiera zakładki z aktywnymi materiałami multimedialnymi. Poszczególne zakładki możesz otwierać, a następnie oglądać, przeglądać, zatrzymywać, ponownie uruchamiać lub czytać informacje zawarte w materiale. Dodatkowo każdy z materiałów multimedialnych zawiera połączone z nimi ćwiczenia, które możesz wykonać celem sprawdzenia się po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Po zaznajomieniu się z wszystkimi przypisanymi materiałami możesz przenieść się do sprawdzających materiałów interaktywnych i wykonać test sprawdzający stan swojej wiedzy z danego zakresu e‑materiału. Ćwiczenia oraz materiały testu dadzą Ci informację zwrotną na temat zdobytej wiedzy i możliwości ponownego wykonania ćwiczeń. Na koniec możesz zapoznać się z przypisaną Netografią i bibliografią, która może być wyjściem dla Ciebie do własnego dalszego doskonalenia się.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
5.2. Jak korzystać z e‑materiału?
Drogi uczniu – zachęcamy do samodzielnego uczenia się, rozwijania swoich umiejętności, kształtowania dobrych nawyków i poszerzania swoich zainteresowań.
Gdy jednak uczymy się sami – wymaga to od nas wewnętrznej motywacji i zaangażowania, a także samodzielnego kierowania własnym procesem nauki.
Dlatego zachęcamy Cię do własnej pracy z materiałami multimedialnymi.
Podajemy kilka naszych propozycji metod skutecznej nauki:
Zrób własne notatki – w notatce można zapisać praktycznie dowolny rodzaj informacji.
Oto kilka pomysłów na dobry początek:
- wypisz pojęcia, nazwy lub procesy, z którymi spotykasz się po raz pierwszy lub nagraj własną notatkę audio,
- adnotuj zdjęcia i informacje w plikach PDF, aby szybko komunikować się z zespołami pracującymi zdalnie, kolegami uczącymi się tych samych treści,
- zrób zdjęcia tablic i notatek w trakcie sesji burzy mózgów, następnie możesz używać komputera, telefonu, lub tabletu do przeglądania ich w dowolnej chwili lub uzupełnienia wypracowanych już własnych notatek. Aby przygotować notatkę, należy poddać analizie materiał, którego się uczysz. Robienie swoich notatek rozwija: umiejętność organizowania i porządkowania treści, krytycznego i logiczne myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania. Notatki ułatwiają skupienie, zapamiętywanie, przypominanie i przekazywanie treści, których się uczysz.
Opracuj rysunki – masz tu całkowitą swobodę w formie rysunku, czy będzie to schemat, mapa, odwzorowanie elementów, czy inna własna wizja obejrzanego i odsłuchanego materiału. Rysowanie w miarę uczenia się wymaga abstrakcyjnego i metaforycznego myślenia o treści, co pomaga zachować i zrozumieć ją głębiej. Rysunek stanowi użyteczną notatkę szczególnie przy powtórzeniu materiału.
Skuteczną formą nauki może być tworzenie rysunków w formie mapy myśli. Weź kartkę – w centrum zapisz główny temat poddany analizie, może być wykonany w formie obrazka, symbolu lub zapisu hasła, od niego rysujesz sieć połączeń/skojarzeń, które odzwierciedlają tok myślenia, poznawane przez Ciebie treści. Dodatkowo na mapie myśli możesz notować zagadnienia, które chcesz zapamiętać (za pomocą powiązań strzałkami lub liniami), tzw. klucze, które wyodrębnisz z materiału multimedialnego. Sporządzona w ten sposób mapa myśli ma strukturę promienistą, która odwzorowuje ciąg Twoich skojarzeń wychodzących od centralnego słowa kluczowego, jakie chcesz zapamiętać.
Stwórz swoje własne fiszki (ręcznie lub komputerowo) – to doskonała pomoc w samodzielnej nauce. Fiszki, to małe karteczki, na których wypisujesz ważne dla Ciebie informacje w trakcie przeglądania materiałów multimedialnych. Widząc lub słysząc ważną dla Ciebie informację, możesz ją zapisać na fiszce, możesz w niej dopisać pytania, w trakcie późniejszego uczenia się. Jednym ze sposobów na przyspieszenie uczenia się, jest użycie kolorów w trakcie tworzenia fiszek.
Fiszki możesz umieszczać w widocznych dla siebie miejscach np. na tablicy korkowej nad Twoim biurkiem, aby więcej z nich zapamiętywać czy selekcjonować treści poprzez wzmożony kontakt wzrokowo–myślowy, możesz je też uzupełniać o nowe wiadomości, czy łączyć w celu opracowania procesu, schematu. Dany sposób wspomaga umiejętność selektywnego odbierania informacji, jak i samego uczenia się.
Drogi uczniu, z danego e‑materiału i jego zasobów możesz korzystać podczas własnej, indywidualnej nauce, np.:
• Animacja 3DAnimacja 3D: Zasady eksploatacji maszyn w przemyśle ceramicznym, dotycząca zasad eksploatacji wybranej maszyny w przemyśle ceramicznym (prasa walcowa) – prezentuje informacje dotyczące prasowania płytek ceramicznych w nowoczesnej technologii tzw. walcowania z wykorzystaniem proszków ceramicznych (granulatów) oraz innych dodatków do barwienia i dekorowania. Oglądając Animację 3D, możesz zapoznać się z szeregiem czynności, jakie wykonuje operator urządzeń przemysłu ceramicznego i z warunkami jego pracy. Na podstawie danej animacji możesz tworzyć opisy, schematy, np. przygotowywania linii do formowania płytek ceramicznych metodą walcowania. Z animacji masz możliwość wypisać szereg słownictwa branżowego, które potem możesz sobie wyjaśnić, zastanowić się nad ich znaczeniem.
• Plansza interaktywnaPlansza interaktywna: Maszyny i urządzenia w przemyśle ceramicznym, ukazująca obrazki i schematy maszyn i urządzeń w przemyśle ceramicznym. Zachęcamy Cię do opracowania własnej prezentacji multimedialnej z najważniejszymi wg Ciebie informacjami na temat poznanych urządzeń w przemyśle ceramicznym lub z wybranym przez Ciebie określonym wycinkiem, a Twój kolega może opracować następny.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
6. Opis materiałów sprawdzających
W e‑materiale macie możliwość korzystania z testu ćwiczeniowego stanowiącego podsumowującą całość pracy oraz wykonania ćwiczeń powiązanych z danymi multimediami, coś w rodzaj ćwiczeń utrwalająco‑sprawdzających:
- Test ćwiczeniowy. Tytuł: Maszyny i urządzenia stosowane w przemyśle ceramicznym – składający się z 10 zadań zamkniętych. Test utrwalający wiedzę w zakresie zagadnień e‑materiału przygotowuje do rozwiązywania zadań na teoretycznym egzaminie zawodowym.
- Ćwiczenia utrwalająco–sprawdzające, mają stanowić dla Was inspiracje ćwiczeniowe, z którymi możecie spotkać się w przyszłej pracy zawodowej. Spróbujcie się sprawdzić, zachęcamy.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
7. Minimalne wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści