Wykonanie masażu w sporcie
MED.10. Świadczenie usług w zakresie masażu - Technik Masażysta 325402
Przewodnik dla uczącego się
Autor przewodnika: Aleksandra Bartkowiak‑Graczyk, Anna Madziewicz, Marta Jokiel
Konsultant przewodnika: Ewa Bręborowicz, Alicja Sikorska
Spis treści
Podstawowe informacje o e‑materialePodstawowe informacje o e‑materiale
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształceniaWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiałuOpis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiałuMinimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Podstawowe informacje o e‑materiale
Tytuł e‑materiału
Wykonywanie masażu w sporcie
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu
Technik masażysta, 325402
Kod i nazwa kwalifikacji
MED.10. Świadczenie usług w zakresie masażu
Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału
Osoba ucząca się:
MED.10.5.1) dobiera rodzaje masażu do cyklu treningowego zawodnika:
MED.10.5.1)1) opisuje fazy cyklu treningowego zawodnika,
MED.10.5.1)2) opisuje wpływ różnych rodzajów masażu w sporcie na organizm zawodnika z uwzględnieniem fazy cyklu treningowego,
MED.10.5.1)3) określa wskazania i przeciwwskazania do wykonywania poszczególnych rodzajów masażu w sporcie,
MED.10.5.1)4) dobiera rodzaj masażu do fazy cyklu treningowego zawodnika.
MED.10.5.2) dobiera metodykę wykonywania masażu w sporcie w zależności od ogólnej klasyfikacji cyklu treningowego zawodnika:
MED.10.5.2)1) opisuje rodzaje masażu stosowane w sporcie,
masaż podtrzymujący, przedstartowy, międzystartowy oraz treningowy,
MED.10.5.2)2) określa cele masażu w poszczególnych fazach cyklu treningowego,
MED.10.5.2)3) opisuje zasady stosowania i dawkowania różnych rodzajów masażu w sporcie w zależności od fazy cyklu treningowego,
MED.10.5.2)4) przygotowuje stanowisko do masażu, uwzględniając rodzaj wykonywanego masażu, aktualny stan zawodnika oraz opcjonalne warunki pracy w związku z miejscem wykonywania zabiegu,
MED.10.5.2)5) dobiera środki poślizgowe i wspomagające masaż, uwzględniając rodzaj skóry pacjenta, stosowane wcześniej zabiegi oraz rodzaj zabiegu,
MED.10.5.2)6) wykonuje masaż podtrzymujący, przed zawodami,
przedstartowy, międzystartowy oraz treningowy.
Cele ogólne e‑materiału
E‑materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.10. Świadczenie usług w zakresie masażu: Wykonywanie masażu w celu wspomagania przebiegu treningu u zawodników sportowych.
Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem
„Masaż w sporcie” - sekwencje filmowe„Masaż w sporcie” - sekwencje filmowe
„Rodzaje urazów sportowych” - galeria zdjęć„Rodzaje urazów sportowych” - galeria zdjęć
„Planowanie i wykonywanie masażu w sporcie” - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning„Planowanie i wykonywanie masażu w sporcie” - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania
Materiały multimedialne uzupełniają się, pozwalając uczącym się zdobyć wiedzę teoretyczną i praktyczną dotyczącą masażu sportowego.
Sekwencje filmowe przedstawiają teoretyczny i praktyczny sposób przygotowania pozycji ułożeniowych wykorzystywanych w masażu sportowym oraz poszczególne techniki masażu wykorzystywane podczas opracowywania kolejnych części ciała. Sekwencje zawierają dodatkowo metodykę postępowania w przypadku wystąpienia kontuzji lub urazów przeciążeniowych oraz przedstawiają szczegółowo podział i zastosowanie rodzajów masażu sportowego.
Galeria zdjęć prezentuje różnego rodzaju urazy i kontuzje występujące w odmiennych dyscyplinach sportowych.
Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning oraz interaktywne materiały sprawdzające służą zweryfikowaniu oraz ugruntowaniu zdobytej wiedzy.
Słownik stanowi cenne uzupełnienie materiałów, pozwalając uczącym się utrwalić najważniejsze pojęcia dotyczące masażu sportowego.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia
Tytuł materiału multimedialnego
Masaż w sporcie
Typ materiału multimedialnego
Sekwencje filmowe
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Sekwencje filmowe dotyczą następujących zagadnień:
cechy masażysty i uzupełnianie dokumentacji,
przygotowanie pozycji ułożeniowej w masażu - leżenie przodem,
przygotowanie pozycji ułożeniowej w masażu - leżenie tyłem,
przygotowanie pozycji ułożeniowej w masazu - leżenie bokiem,
masaż sportowy - poszególne techniki masażu wykonywanego w sporcie,
metodyka masażu ścięgna Achillesa i mięśni grupy tylnej podudzia w przyapdku urazu,
metodyka masażu obręczy barkowej po kontuzji,
metodyka masażu mięśnia czworogłowego uda po urazie,
metodyka masażu w przypadku łokcia golfisty,
rodzaje masażu w sporcie.
Sekwencje filmowe zostały zrealizowane w autentycznym, w pełni wyposażonym gabinecie masażu.
Sekwencje filmowe prezentują proces masażu sportowego, począwszy od przygotowania stanowiska pracy, doboru odpowiedniej pozycji ułożeniowej, skończywszy na zastosowaniu odpowiednich technik na poszczególnych elementach ciała pacjenta. Późniejszy etap nie następuje bez realizacji wcześniejszego.
zadanie dobieranie w pary „Rodzaje masażu sportowego”,
zadanie ukierunkowane na grupowanie „Techniki w masażu sportowym”,
zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video „Metodyka masażu sportowego podudzia”,
zadanie typu prawda czy fałsz „Rodzaje masażu sportowego”,
krzyżówka „Wykonywanie masażu sportowego”.
Materiał jest powiązany z niżej wymienionymi kryteriami weryfikacji:
MED.10.5.1)1) opisuje fazy cyklu treningowego zawodnika,
MED.10.5.1)2) opisuje wpływ różnych rodzajów masażu w sporcie na organizm zawodnika z uwzględnieniem fazy cyklu treningowego,
MED.10.5.1)3) określa wskazania i przeciwwskazania do wykonywania poszczególnych rodzajów masażu w sporcie,
MED.10.5.1)4) dobiera rodzaj masażu do fazy cyklu treningowego zawodnika,
MED.10.5.2)1) opisuje rodzaje masażu stosowane w sporcie: masaż podtrzymujący, przedstartowy, międzystartowy oraz treningowy,
MED.10.5.2)2) określa cele masażu w poszczególnych fazach cyklu treningowego,
MED.10.5.2)3) opisuje zasady stosowania i dawkowania różnych rodzajów masażu w sporcie w zależności od fazy cyklu treningowego,
MED.10.5.2)4) przygotowuje stanowisko do masażu, uwzględniając rodzaj wykonywanego masażu, aktualny stan zawodnika oraz opcjonalne warunki pracy w związku z miejscem wykonywania zabiegu,
MED.10.5.2)5) dobiera środki poślizgowe i wspomagające masaż, uwzględniając rodzaj skóry pacjenta, stosowane wcześniej zabiegi oraz rodzaj zabiegu,
MED.10.5.2)6) wykonuje masaż podtrzymujący, przed zawodami, przedstartowy, międzystartowy oraz treningowy.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
wymienianie cech osobowościowych masażysty,
uzupełnianie dokumentacji niezbędnej do wykonania masażu sportowego,
przygotowanie stanowiska pracy,
układanie pacjenta w pozycji leżenia tyłem, przodem lub bokiem,
opanowanie poszczególnych technik masażu sportowego,
wykonywanie masażu sportowego w przypadku kontuzji ścięgna Achillesa,
wykonywanie masażu sportowego w przypadku kontuzji mięśni grupy przedniej uda,
wykonywanie masażu sportowego w przypadku kontuzji obręczy barkowej,
wykonywanie masażu sportowego w przypadku kontuzji mięśni grupy przedniej przedramienia,
opanowanie rodzajów masażu sportowego w zależności od cyklu treningowego zawodnika.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Jeżeli na początku materiał wyda się zbyt obszerny, osoba ucząca się może przygotować streszczenie, które posłuży później do lepszego opanowania treści w nim zawartych. Warto również zanotować słownictwo fachowe. Wyjaśnienie znaczeń wyrazów znajduje się w słowniku pojęć dla e‑materiału. Osoba ucząca się może dodatkowo stworzyć swój własny słownik.
Obejrzane uważnie sekwencje filmowe pozwolą na rozwiązanie zadań sprawdzających oraz na przygotowanie się do egzaminu eksternistycznego zawodowego.
Osoba ucząca się może przygotować prezentację tematyczną, korzystając z materiałów filmowych np. „Masaż sportowy przed zawodami”.
Na podstawie sekwencji filmowych osoba ucząca się może przygotować ulotkę informacyjną dla pacjentów zawierającą najważniejsze informacje, dotyczące np. tego, co pacjent powinien wiedzieć o masażu sportowym oraz jak wygląda przygotowanie stanowiska do masażu. Pozwoli to osobie uczącej się lepiej opanować metodykę i zapamiętać kolejność technik.
Podczas zapoznawania się z materiałem osoba ucząca się powinna zwrócić uwagę na kolejność wykonywania poszczególnych technik masażu oraz na jego metodykę.
Osoba ucząca się może samodzielnie przygotować prezentację powiązaną z tematyką sekwencji, np. opracowanie dokumentacji i wywiadu z pacjentem, opracowanie metodyki przeprowadzenia masażu sportowego dla poszczególnych części ciała w zależności od okresu przygotowania zawodnika.
Wychodząc poza ramy e‑materiału, przy wykorzystaniu literatury czy internetu osoba ucząca się może przygotować dokumentację dotyczącą masażu sportowego lub opracować metodykę postępowania w przypadku, kiedy w gabinecie pojawia się zawodnik po kontuzji np. obręczy barkowej.
Tytuł materiału multimedialnego
Rodzaje urazów sportowych
Typ materiału multimedialnego
Galeria zdjęć
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Materiał zawiera zdjęcia przedstawiające:
zerwanie więzadła krzyżowego przedniego stawu kolanowego oraz obrzęk pourazowy torebki stawu kolanowego,
uszkodzenie więzadła krzyżowego przedniego,
skręcenie stawu skokowego,
entezopatia nadkłykcia bocznego kości ramiennej (łokieć tenisisty),
obrzęk pourazowy i krwiak po zwichnięciu stawu łokciowego,
pourazowy przykurcz stawu łokciowego,
zwichnięcie rzepki,
uszkodzenie mięśnia nadgrzebieniowego,
uszkodzenie łąkotki,
złamanie obojczyka z przemieszczeniem,
złamania kompresyjne,
pękniecie łuku brwiowego i krwawe wybroczyny po walce bokserskiej,
pourazowa niestabilność stawu ramiennego,
sporty asymetryczne,
sporty symetryczne.
Na zdjęciach w punktach interaktywnych znajduje się opis struktur anatomicznych oraz skutków urazu.
Z galerią zdjęć powiązane są interaktywne materiały sprawdzające:
zadanie z lukami „Kontuzja sportowa mięśni przedramienia”,
zadanie z możliwością uzupełniania podpisów obrazka „Urazy w sporcie”,
zadanie z możliwością dopasowywania elementów do schematu „Uszkodzenie elementów stawu kolanowego w sporcie”.
Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji:
MED.10.5.1)1) opisuje fazy cyklu treningowego zawodnika,
MED.10.5.1)2) opisuje wpływ różnych rodzajów masażu w sporcie na organizm zawodnika z uwzględnieniem fazy cyklu treningowego,
MED.10.5.1)4) dobiera rodzaj masażu do fazy cyklu treningowego zawodnika.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
opisywanie i rozpoznawanie różnego rodzaju urazów i kontuzji sportowych.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Na podstawie informacji zawartych w galerii osoba ucząca się może przygotować:
listę kontuzji występujących w sporcie oraz ich najczęstsze lokalizacje,
mapę występowania kontuzji w sporcie w zależności od uprawianej dyscypliny sportowej.
Zapoznanie z galerią pozwoli uczącym na rozwiązanie zadań sprawdzających oraz na przygotowanie się do egzaminu eksternistycznego zawodowego.
Podczas zapoznawania się z materiałem osoba ucząca się powinna zwrócić uwagę na charakterystykę poszczególnych urazów.
Osoba ucząca się może przygotować prezentację na wybrany temat powiązany z tematyką galerii, np. kontuzji w siatkówce.
Wychodząc poza ramy e‑materiału, przy wykorzystaniu literatury czy internetu osoba ucząca się może przygotować opracowanie dotyczące rodzajów urazów w sporcie.
W celu lepszego utrwalenia informacji zawartych w galerii osoba ucząca się może sporządzać własne notatki.
Tytuł materiału multimedialnego
Planowanie i wykonywanie masażu w sporcie
Typ materiału multimedialnego
Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
W interaktywnym narzędziu typu scenario‑based learning osoba wcielająca się w rolę masażysty jest postawiona przed koniecznością:
podjęcia szeregu decyzji podczas zbierania wywiadu z pacjentem,
wykazania się wiedzą z zakresu:
przygotowania stanowiska pracy,
dobrania metodyki w zależności od okresu przygotowania sportowca do zawodów,
wykonywania masażu sportowego mięśni uda w okresie przygotowania do zawodów.
Decyzje te wpływają na jej dalsze działania.
Za każdym razem uczący się otrzymuje informację zwrotną dotyczącą poprawności podjętych decyzji. Poznaje też źródło, do którego może się odwołać, poszukując prawidłowej odpowiedzi. Zadania wykonywane podczas gry obejmują nie tylko część praktyczną, ale również podstawy teoretyczne, takie jak:
elementy wywiadu,
zebranie dokumentacji,
przygotowanie stanowiska pracy,
reakcja na działania niepożądane.
Materiał jest powiązany z sekwencjami filmowymi oraz galerią zdjęć.
Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning podsumowuje proces zdobywania wiedzy i powinno być wykorzystane jako ostatni element tego procesu. Pozwoli to osobom uczącym się na sprawdzenie nabytych umiejętności i wiedzy.
Z multimedium powiązany jest interaktywny materiał sprawdzający wskazywanie poprawnej odpowiedzi „Przygotowanie pozycji ułożeniowej w masażu sportowym”.
Materiał jest powiązany z niżej wymienionymi kryteriami weryfikacji:
MED.10.5.1)1) opisuje fazy cyklu treningowego zawodnika,
MED.10.5.1)2) opisuje wpływ różnych rodzajów masażu w sporcie na organizm zawodnika z uwzględnieniem fazy cyklu treningowego,
MED.10.5.1)3) określa wskazania i przeciwwskazania do wykonywania poszczególnych rodzajów masażu w sporcie,
MED.10.5.1)4) dobiera rodzaj masażu do fazy cyklu treningowego zawodnika,
MED.10.5.2)1) opisuje rodzaje masażu stosowane w sporcie: masaż podtrzymujący, przedstartowy, międzystartowy oraz treningowy,
MED.10.5.2)2) określa cele masażu w poszczególnych fazach cyklu treningowego,
MED.10.5.2)3) opisuje zasady stosowania i dawkowania różnych rodzajów masażu w sporcie w zależności od fazy cyklu treningowego,
MED.10.5.2)4) przygotowuje stanowisko do masażu, uwzględniając rodzaj wykonywanego masażu, aktualny stan zawodnika oraz opcjonalne warunki pracy w związku z miejscem wykonywania zabiegu,
MED.10.5.2)6) wykonuje masaż podtrzymujący, przed zawodami, przedstartowy, międzystartowy oraz treningowy.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
opisywanie i przeprowadzanie pracy z zawodnikiem po kontuzji w okresie przygotowania do zawodów,
stosowanie odpowiednich działań w trakcie wykonywania masażu sportowego.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Jeżeli na początku materiał wyda się zbyt obszerny, osoba ucząca się może przygotować notatki z kolejnymi tematami (przedstawionymi w grze w formie krótkich filmów), które pomogą jej opanować zagadnienia w niej zawarte. Warto również zanotować słownictwo fachowe.
Wykorzystanie interaktywnego narzędzia typu scenario‑based learning pozwoli na ugruntowanie wiedzy oraz ułatwi rozwiązywanie zadań sprawdzających.
Uczący się może przygotować dodatkowe informacje dla masażystów wykonujących masaż sportowy pacjentowi niewidomemu lub z niepełnosprawnością słuchu.
Czytelne sygnały masażysty uprzedzające pacjenta są szczególnie ważne dla osób z niepełnosprawnościami. Należy pamiętać, że niewidomy pacjent nie widzi ręki masażysty. Pacjenci z niepełnosprawnością słuchową zazwyczaj dostrzegają ruchy i gesty masażysty, mogą natomiast nie zwrócić uwagi na dźwięki generowane np. przez urządzenia elektryczne wykorzystywane w masażu sportowym.
Podczas zapoznawania się z materiałem osoba ucząca się powinna zwrócić uwagę na kolejność wykonywania poszczególnych etapów masażu sportowego oraz sposób przeprowadzenia wywiadu z pacjentem.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie dobieranie w pary „Rodzaje masażu sportowego”
Opis materiału sprawdzającego
Zadaniem osoby uczącej się jest dobranie w pary danego rodzaju masażu sportowego do okresu treningowego zawodnika.
Stopeń trudności zadania: średnio trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.
Zadanie powiązane jest z sekwencjami filmowymi „Masaż w sporcie”.
Osoby uczące się z niepełnosprawnościami powinny mieć szczególną możliwość przedyskutowania swoich błędów z ekspertem.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie niżej podanych kryteriów weryfikacji:
MED.10.5.2)1) opisuje rodzaje masażu stosowane w sporcie: masaż podtrzymujący, przedstartowy, międzystartowy oraz treningowy,
MED.10.5.2)2) określa cele masażu w poszczególnych fazach cyklu treningowego.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami „Kontuzja sportowa mięśni przedramienia”
Opis materiału sprawdzającego
Zadaniem osoby uczącej się jest uzupełnienie brakujących wyrażeń w opisie przedstawiającym charakterystykę kontuzji mięśni przedramienia.
Stopeń trudności zadania: średnio trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.
Zadanie powiązane jest z galerią zdjęć „Rodzaje urazów sportowych”.
Osoby uczące się z niepełnosprawnościami powinny mieć szczególną możliwość przedyskutowania swoich błędów z ekspertem.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie niżej podanych kryteriów weryfikacji:
MED.10.5.2)2) określa cele masażu w poszczególnych fazach cyklu treningowego,
MED.10.5.2)3) opisuje zasady stosowania i dawkowania różnych rodzajów masażu w sporcie w zależności od fazy cyklu treningowego.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie ukierunkowane na grupowanie „Techniki w masażu sportowym”
Opis materiału sprawdzającego
Zadaniem osoby uczącej się jest przyporządkowanie technik masażu sportowego do ich form.
Stopeń trudności zadania: łatwe.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.
Zadanie powiązane jest z sekwencjami filmowymi „Masaż w sporcie”.
Osoby uczące się z niepełnosprawnościami powinny mieć szczególną możliwość przedyskutowania swoich błędów z ekspertem.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie niżej podanych kryteriów weryfikacji:
MED.10.5.1)4) dobiera rodzaj masażu do fazy cyklu treningowego zawodnika,
MED.10.5.2)1) opisuje rodzaje masażu stosowane w sporcie: masaż podtrzymujący, przedstartowy, międzystartowy oraz treningowy,
MED.10.5.2)2) określa cele masażu w poszczególnych fazach cyklu treningowego,
MED.10.5.2)3) opisuje zasady stosowania i dawkowania różnych rodzajów masażu w sporcie w zależności od fazy cyklu treningowego,
MED.10.5.2)6) wykonuje masaż podtrzymujący, przed zawodami, przedstartowy, międzystartowy oraz treningowy.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video „Metodyka masażu sportowego podudzia”
Opis materiału sprawdzającego
Zadaniem osoby uczącej się jest odpowiedzenie na pytanie, jakiej techniki masażu dotyczy przedstawiony fragment filmu.
Stopeń trudności zadania: średnio trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.
Zadanie powiązane jest z sekwencjami filmowymi „Masaż w sporcie”.
Osoby uczące się z niepełnosprawnościami powinny mieć szczególną możliwość przedyskutowania swoich błędów z ekspertem. Dla osób słabowidzących i niewidomych przygotowana jest alternatywna wersja zadania.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie niżej wymienionych kryteriów weryfikacji:
MED.10.5.2)4) przygotowuje stanowisko do masażu, uwzględniając rodzaj wykonywanego masażu, aktualny stan zawodnika oraz opcjonalne warunki pracy w związku z miejscem wykonywania zabiegu,
MED.10.5.2)5) dobiera środki poślizgowe i wspomagające masaż, uwzględniając rodzaj skóry pacjenta, stosowane wcześniej zabiegi oraz rodzaj zabiegu,
MED.10.5.2)6) wykonuje masaż podtrzymujący,
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z możliwością uzupełniania podpisów obrazka „Urazy w sporcie”
Opis materiału sprawdzającego
Zadaniem osoby uczącej się jest dopasowanie nazwy kontuzji lub urazu do odpowiadających im zdjęć.
Stopeń trudności zadania: trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.
Zadanie powiązane jest z galerią zdjęć „Rodzaje urazów sportowych”.
Osoby uczące się z niepełnosprawnościami powinny mieć szczególną możliwość przedyskutowania swoich błędów z ekspertem. Dla osób słabowidzących i niewidomych przygotowana jest alternatywna wersja zadania.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie niżej podanych kryteriów weryfikacji:
MED.10.5.1)1) opisuje fazy cyklu treningowego zawodnika,
MED.10.5.2)2) określa cele masażu w poszczególnych fazach cyklu treningowego,
MED.10.5.2)3) opisuje zasady stosowania i dawkowania różnych rodzajów masażu w sporcie w zależności od fazy cyklu treningowego.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Wskazywanie poprawnej odpowiedzi „Przygotowanie pozycji ułożeniowej w masażu sportowym”
Opis materiału sprawdzającego
Zadaniem osoby uczącej się jest wskazanie, które z proponowanych kształtek powinny zostać wykorzystane w przygotowaniu stanowiska do masażu sportowego podczas leżenia tyłem. Stopeń trudności zadania: łatwe.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.
Zadanie powiązane jest z interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning „Planowanie i wykonywanie masażu w sporcie”.
Osoby uczące się z niepełnosprawnościami powinny mieć szczególną możliwość przedyskutowania swoich błędów z ekspertem.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie niżej podanego kryterium weryfikacji:
MED.10.5.2)4) przygotowuje stanowisko do masażu, uwzględniając rodzaj wykonywanego masażu, aktualny stan zawodnika oraz opcjonalne warunki pracy w związku z miejscem wykonywania zabiegu.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadania z możliwością dopasowywania elementów do schematu „Uszkodzenie elementów stawu kolanowego w sporcie”
Opis materiału sprawdzającego
Zadaniem osoby uczącej się jest zaznaczenie na obrazie nazw odpowiednich struktur anatomicznych uszkodzonego stawu kolanowego. Stopeń trudności zadania: trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.
Zadanie powiązane jest z galerią zdjęć „Rodzaje urazów sportowych”.
Osoby uczące się z niepełnosprawnościami powinny mieć szczególną możliwość przedyskutowania swoich błędów z ekspertem. Dla osób słabowidzących i niewidomych przygotowana jest alternatywna wersja zadania.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie niżej wymienionego kryterium weryfikacji:
MED.10.5.1)3) określa wskazania i przeciwwskazania do wykonywania poszczególnych rodzajów masażu w sporcie.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie typu prawda czy fałsz „Rodzaje masażu sportowego”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie polega na wskazaniu, które z wymienionych zdań dotyczących masażu sportowego są prawdziwe, a które fałszywe. Stopeń trudności zadania: średnio trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.
Zadanie powiązane jest z sekwencjami filmowymi „Masaż w sporcie”.
Osoby uczące się z niepełnosprawnościami powinny mieć możliwość przedyskutowania swoich błędów z ekspertem.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie niżej podanych kryteriów weryfikacji:
MED.10.5.1)1) opisuje fazy cyklu treningowego zawodnika,
MED.10.5.1)2) opisuje wpływ różnych rodzajów masażu w sporcie na organizm zawodnika z uwzględnieniem fazy cyklu treningowego,
MED.10.5.1)4) dobiera rodzaj masażu do fazy cyklu treningowego zawodnika,
MED.10.5.2)1) opisuje rodzaje masażu stosowane w sporcie: masaż podtrzymujący, przedstartowy, międzystartowy oraz treningowy,
MED.10.5.2)3) opisuje zasady stosowania i dawkowania różnych rodzajów masażu w sporcie w zależności od fazy cyklu treningowego.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Krzyżówka „Wykonywanie masażu sportowego”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie polega na rozwiązaniu krzyżówki składającej się z 3 haseł. Pod krzyżówką znajduje się pytanie dodatkowe związane z hasłem głównym. Stopeń trudności zadania: łatwe.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.
Zadanie powiązane jest z sekwencjami filmowymi „Masaż w sporcie”.
Osoby uczące się z niepełnosprawnościami powinny mieć możliwość przedyskutowania swoich błędów z ekspertem.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie niżej podanych kryteriów weryfikacji:
MED.10.5.1)1) opisuje fazy cyklu treningowego zawodnika,
MED.10.5.1)3) określa wskazania i przeciwwskazania do wykonywania poszczególnych rodzajów masażu w sporcie,
MED.10.5.2)1) opisuje rodzaje masażu stosowane w sporcie: masaż podtrzymujący, przedstartowy, międzystartowy oraz treningowy.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Minimalne wymagania sprzętowe zgodne z wymaganiami zpe.gov.pl
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści