E-materiały do kształcenia zawodowego

Wykonanie masażu w sporcie

MED.10. Świadczenie usług w zakresie masażu - Technik masażysta 325402

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

Autor przewodnika: Aleksandra Bartkowiak‑Graczyk, Anna Madziewicz, Marta Jokiel

Konsultant przewodnika: Ewa Bręborowicz, Alicja Sikorska

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Wykonywanie masażu w sporcie

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik masażysta, 325402

Kod i nazwa kwalifikacji

MED.10. Świadczenie usług w zakresie masażu

Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia

MED.10.5. Wykonywanie masażu w sporcie

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:

MED.10.5.1) dobiera rodzaje masażu do cyklu treningowego zawodnika:
MED.10.5.1)1) opisuje fazy cyklu treningowego zawodnika,
MED.10.5.1)2) opisuje wpływ różnych rodzajów masażu w sporcie na organizm zawodnika z uwzględnieniem fazy cyklu treningowego,
MED.10.5.1)3) określa wskazania i przeciwwskazania do wykonywania poszczególnych rodzajów masażu w sporcie,
MED.10.5.1)4) dobiera rodzaj masażu do fazy cyklu treningowego zawodnika.

MED.10.5.2) dobiera metodykę wykonywania masażu w sporcie w zależności od ogólnej klasyfikacji cyklu treningowego zawodnika:
MED.10.5.2)1) opisuje rodzaje masażu stosowane w sporcie,
masaż podtrzymujący, przedstartowy, międzystartowy oraz treningowy,
MED.10.5.2)2) określa cele masażu w poszczególnych fazach cyklu treningowego,
MED.10.5.2)3) opisuje zasady stosowania i dawkowania różnych rodzajów masażu w sporcie w zależności od fazy cyklu treningowego,
MED.10.5.2)4) przygotowuje stanowisko do masażu, uwzględniając rodzaj wykonywanego masażu, aktualny stan zawodnika oraz opcjonalne warunki pracy w związku z miejscem wykonywania zabiegu,
MED.10.5.2)5) dobiera środki poślizgowe i wspomagające masaż, uwzględniając rodzaj skóry pacjenta, stosowane wcześniej zabiegi oraz rodzaj zabiegu,
MED.10.5.2)6) wykonuje masaż podtrzymujący, przed zawodami,
przedstartowy, międzystartowy oraz treningowy.

Cele ogólne e‑materiału

E‑materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.10. Świadczenie usług w zakresie masażu: Wykonywanie masażu w celu wspomagania przebiegu treningu u zawodników sportowych.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Materiały multimedialne uzupełniają się, pozwalając uczącym się zdobyć wiedzę teoretyczną i praktyczną dotyczącą masażu sportowego.

Sekwencje filmowe przedstawiają teoretyczny i praktyczny sposób przygotowania pozycji ułożeniowych wykorzystywanych w masażu sportowym oraz poszczególne techniki masażu wykorzystywane podczas opracowywania kolejnych części ciała. Sekwencje zawierają dodatkowo metodykę postępowania w przypadku wystąpienia kontuzji lub urazów przeciążeniowych oraz prezentują szczegółowo podział i zastosowanie rodzajów masażu sportowego.
Galeria zdjęć przedstawia różnego rodzaju urazy i kontuzje występujące w odmiennych dyscyplinach sportowych.
Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning oraz interaktywne materiały sprawdzające służą zweryfikowaniu oraz ugruntowaniu zdobytej wiedzy.
Słownik stanowi cenne uzupełnienie materiałów, pozwalając uczącym się utrwalić najważniejsze pojęcia dotyczące masażu sportowego.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym

Tytuł materiału multimedialnego

Masaż w sporcie

Typ materiału multimedialnego

Sekwencje filmowe

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Sekwencje filmowe dotyczą następujących zagadnień:

  • cechy masażysty i uzupełnianie dokumentacji,

  • przygotowanie pozycji ułożeniowej w masażu - leżenie przodem,

  • przygotowanie pozycji ułożeniowej w masażu - leżenie tyłem,

  • przygotowanie pozycji ułożeniowej w masazu - leżenie bokiem,

  • masaż sportowy - poszególne techniki masażu wykonywanego w sporcie,

  • metodyka masażu ścięgna Achillesa i mięśni grupy tylnej podudzia w przyapdku urazu,

  • metodyka masażu obręczy barkowej po kontuzji,

  • metodyka masażu mięśnia czworogłowego uda po urazie,

  • metodyka masażu w przypadku łokcia golfisty,

  • rodzaje masażu w sporcie.

Sekwencje filmowe zostały zrealizowane w autentycznym, w pełni wyposażonym gabinecie masażu.

Osoby z niepełnosprawnością wzrokową powinny mieć możliwość wcześniejszego zapoznania się z wyposażeniem gabinetu masażu. Nauczyciel musi upewnić się, czy osoba niekorzystająca ze zmysłu wzroku prawidłowo wizualizuje sobie wykonywane czynności, np. podczas słuchania materiałów filmowych.

Sekwencje filmowe prezentują proces masażu sportowego, począwszy od przygotowania stanowiska pracy, doboru odpowiedniej pozycji ułożeniowej, skończywszy na zastosowaniu odpowiednich technik na poszczególnych elementach ciała pacjenta. Późniejszy etap nie następuje bez realizacji wcześniejszego.

Każda sekwencja kończy się zadaniem sprawdzającym poziom zrozumienia prezentowanych treści. Po rozwiązaniu zadania osoba ucząca się otrzymuje informację zwrotną o opanowanych zagadnieniach.
W przypadku niektórych zadań sprawdzających należy upewnić się, czy osoby uczące się, a szczególnie osoby niewidome, potrafią, oprócz podania właściwej odpowiedzi, ułożyć pacjenta w odpowiedniej pozycji, prawidłowo zastosować wybraną technikę itp.

Dzięki zawartym w materiale informacjom osoba ucząca się ma możliwość zapoznania się z podstawowymi czynnościami, które powinien wykonać masażysta podczas masażu sportowego.

Każda z sekwencji filmowych może być odtwarzana osobno. Ważne jest jednak dla uczącego się, aby na początku zapoznał się on z pierwszymi trzema filmami w celu przygotowania się do wykonywania masażu, a następnie odtworzył materiały zawierające informacje praktyczne umożliwiające zapoznanie się z procesem wykonywania masażu sportowego poszczególnych części ciała w przypadku ich kontuzji.

Z sekwencjami filmowymi powiązane są następujące materiały sprawdzające:

  • zadanie dobieranie w pary „Rodzaje masażu sportowego”,

  • zadanie ukierunkowane na grupowanie „Techniki w masażu sportowym”,

  • zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video „Metodyka masażu sportowego podudzia”,

  • zadanie typu prawda czy fałsz „Rodzaje masażu sportowego”,

  • krzyżówka „Wykonywanie masażu sportowego”.

Materiał jest powiązany z niżej wymienionymi kryteriami weryfikacji:
MED.10.5.1)1) opisuje fazy cyklu treningowego zawodnika,
MED.10.5.1)2) opisuje wpływ różnych rodzajów masażu w sporcie na organizm zawodnika z uwzględnieniem fazy cyklu treningowego,
MED.10.5.1)3) określa wskazania i przeciwwskazania do wykonywania poszczególnych rodzajów masażu w sporcie,
MED.10.5.1)4) dobiera rodzaj masażu do fazy cyklu treningowego zawodnika,
MED.10.5.2)1) opisuje rodzaje masażu stosowane w sporcie: masaż podtrzymujący, przedstartowy, międzystartowy oraz treningowy,
MED.10.5.2)2) określa cele masażu w poszczególnych fazach cyklu treningowego,
MED.10.5.2)3) opisuje zasady stosowania i dawkowania różnych rodzajów masażu w sporcie w zależności od fazy cyklu treningowego,
MED.10.5.2)4) przygotowuje stanowisko do masażu, uwzględniając rodzaj wykonywanego masażu, aktualny stan zawodnika oraz opcjonalne warunki pracy w związku z miejscem wykonywania zabiegu,
MED.10.5.2)5) dobiera środki poślizgowe i wspomagające masaż, uwzględniając rodzaj skóry pacjenta, stosowane wcześniej zabiegi oraz rodzaj zabiegu,
MED.10.5.2)6) wykonuje masaż podtrzymujący, przed zawodami, przedstartowy, międzystartowy oraz treningowy.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • wymienianie cech osobowościowych masażysty,

  • uzupełnianie dokumentacji niezbędnej do wykonania masażu sportowego,

  • przygotowanie stanowiska pracy,

  • układanie pacjenta w pozycji leżenia tyłem, przodem lub bokiem,

  • opanowanie poszczególnych technik masażu sportowego,

  • wykonywanie masażu sportowego w przypadku kontuzji ścięgna Achillesa,

  • wykonywanie masażu sportowego w przypadku kontuzji mięśni grupy przedniej uda,

  • wykonywanie masażu sportowego w przypadku kontuzji obręczy barkowej,

  • wykonywanie masażu sportowego w przypadku kontuzji mięśni grupy przedniej przedramienia,

  • opanowanie rodzajów masażu sportowego w zależności od cyklu treningowego zawodnika.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Osoba ucząca się ogląda materiał w całości lub w częściach w celu zdobycia ogólnego poglądu na wykonywanie masażu sportowego. Uczący się przygotowuje pytania, które zada nauczycielowi, lub opracowuje fiszki, umieszczając w nich trudne pojęcia, z którymi zetknął się w sekwencjach filmowych. Jeśli nie wszystkie treści zawarte w materiałach filmowych są zrozumiałe dla osoby uczącej się, może ona posłużyć się słownikiem pojęć i wspólnie z innymi uczącymi się oraz z nauczycielem omówić najtrudniejsze zagadnienia.

Wskazane jest, aby osoby z niepełnosprawnością wzrokową miały możliwość indywidualnego konsultowania swoich wątpliwości oraz weryfikacji zdobytych umiejętności na każdym etapie nauczania. Przeciwdziała to poczuciu niepewności, buduje wiarę we własne siły, motywuje do dalszego wysiłku i daje pewność prawidłowego opanowania poszczególnych elementów edukacyjnych.

W celu uzyskania informacji dotyczących prezentowanych materiałów nauczyciel może przygotować krótką ankietę dla osoby uczącej się:

  1. W jakim stopniu zaprezentowany materiał jest dla Ciebie interesujący?

    • Bardzo interesujący.

    • Średnio interesujący.

    • Nie zainteresował mnie.

    • Nie wiem.

  2. Czy sądzisz, że sekwencje filmowe pomogą Ci w praktycznej nauce zawodu?

    • Tak.

    • Nie.

    • Nie wiem.

  3. Co sądzisz o umiejętnościach dotyczących wykonywania masażu sportowego?

    • Są one bardzo trudne.

    • Są one trudne.

    • Są one średnio trudne.

    • Są one łatwe.

    • Nie wiem.

  4. Który z pokazanych etapów wydał Ci się najtrudniejszy?
    ……………………………………………………………………………………

  5. Który z pokazanych etapów wydał Ci się najłatwiejszy?
    ……………………………………………………………………………………

Osoby z niepełnosprawnością warto dodatkowo zapytać również o to, jak postrzegają dostosowanie prezentowanego materiału do swoich potrzeb:

  • Czy sądzisz, że prezentowany materiał jest dostosowany do Twoich potrzeb edukacyjnych?

    • Jest w pełni dostosowany.

    • Jest częściowo dostosowany.

    • Nie jest dostosowany.
      UWAGI………………………………………………..

Bazując na wynikach ankiety, nauczyciel ponownie odtwarza materiał dotyczący zagadnienia łatwiejszego albo najbardziej interesującego dla osoby uczącej się. Może ona ustnie streścić obejrzane sekwencje filmowe. W celu zwiększenia jej aktywności można wykorzystać odpowiednie zadanie aktywizujące.

Po zapoznaniu z materiałem osoba ucząca się przygotowuje na podstawie informacji zawartych w sekwencjach filmowych własny projekt postępowania z danym pacjentem, np. „Kontuzja uda biegacza” (metoda problemowa), a następnie przedstawia go na forum klasy.

Osoba ucząca się opracowuje i przedstawia schemat przeprowadzenia masażu sportowego w przypadku przygotowania zawodnika do zawodów.

W celu lepszego utrwalenia informacji zawartych w sekwencjach filmowych osoba ucząca się sporządza notatki lub schemat.

Nauczyciel prosi osobę uczącą się o zaprezentowanie, jak przygotowuje się stanowisko pracy w pracowni masażu oraz o przedstawienie pracy na modelu.
Osoba ucząca się opracowuje broszurę informacyjną lub plakat dotyczący przygotowania stanowiska do masażu i prezentuje efekty swej pracy na forum lub po sprawdzeniu przez nauczyciela przedstawia je na portalach społecznościowych pozostałym uczącym się.

Słabowidząca lub niewidoma osoba ucząca się może zapoznać się z materiałem. Po uprzednim udostępnieniu przez nauczyciela niezbędnych klinów i elementów wyposażenia gabinetu osoba ta podejmuje próbę przygotowania stanowiska pracy masażysty.

Słabowidząca lub niewidoma osoba ucząca się po zapoznaniu się z materiałem przedstawia nauczycielowi problematyczne i trudne do zrozumienia kwestie, a następnie prezentuje na wybranym modelu techniki masażu sportowego.

Praca w grupach

Grupy opracowują schemat postępowania w danym przypadku, np. przypadek kliniczny pacjenta wymagającego wykonanie masażu sportowego (przykładowo - zapaśnik przed wejściem na matę).
Każda z grup ma opracować schemat postępowania z pacjentem oraz przedstawić na modelu pozostałym grupom właściwe postępowanie. Efektem pracy jest opanowanie umiejętności wykonywania masażu sportowego przedwysiłkowego.

Osoby uczące się w grupach przyjmują role pacjentów oraz masażystów, aby w sposób praktyczny wykorzystać zdobytą wiedzę i sprawdzić nowo nabyte umiejętności. W tym celu nauczyciel dzieli osoby uczące się na dwuosobowe grupy. Nauczyciel przydziela każdej z grup zadania:

  • opracowanie dokumentacji i wywiadu z pacjentem,

  • opracowanie metodyki przeprowadzenia masażu sportowego w przypadku kontuzji barku,

  • opanowanie metodyki przeprowadzenia masażu sportowego w przypadku kontuzji uda,

  • opanowanie metodyki przeprowadzenia masażu sportowego w przypadku kontuzji podudzia,

  • opanowanie metodyki przeprowadzenia masażu sportowego w zależności od okresu treningowego zawodnika.

Po zapoznaniu się z materiałem słabowidzące lub niewidome osoby uczące się przedstawiają nauczycielowi metodykę masażu sportowego np. obręczy barkowej. Poszczególne techniki osoby te prezentują na sobie. Nauczyciel ma możliwość korygowania błędów oraz przedstawienia poprawnego wykonania techniki, tak aby osoby uczące się mogły poznać wielkość i siłę stosowanego ucisku.
Po realizacji zadania grupy przedstawiają wyniki na forum. Na koniec nauczyciel podsumowuje realizację zadań, następuje wspólne wyciąganie wniosków i omówienie kwestii stanowiących największe wyzwania.

Praca z całym zespołem

Przed obejrzeniem sekwencji filmowych nauczyciel przedstawia zespołowi sytuację problemową, np. zawodnik przygotowuje się intensywnie do zawodów. Nauczyciel pyta: „Co należy przygotować? Co możemy zaproponować zawodnikowi?”. Następnie nauczyciel z zespołem oglądają materiały filmowe – pojedynczo lub wspólnie. Można zapoznać się z sekwencjami filmowymi w przyjętej kolejności. Zadaniem uczących się jest przygotowanie procedury postępowania w zaprezentowanym przypadku.
Nauczyciel proponuje zespołowi zadanie w postaci problemu do rozwiązania: „Co zrobicie, kiedy trafi do Was zawodnik z kontuzją o charakterze łokcia golfisty? Od czego zaczniecie?”.
Nauczyciel proponuje, aby zespół podczas dyskusji zastanowił się np. nad ograniczeniami masażu sportowego i możliwościami jego wykorzystania.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Osoba ucząca się ogląda samodzielnie materiały, aby utrwalić wiadomości.

Korzystając z sekwencji filmowych, osoba ucząca się przygotowuje się indywidualnie do egzaminu. Opanowuje materiał dotyczący zorganizowania stanowiska pracy oraz technicznych aspektów wykonywania masażu sportowego.

Materiał zawarty w sekwencjach filmowych może posłużyć jako dodatkowy zasób wiedzy do opracowania lekcji, którą osoba ucząca się przeprowadzi z resztą grupy.

Korzystając z materiałów filmowych, osoba ucząca się przygotowuje prezentację na temat wybrany przez siebie albo zadany przez nauczyciela, np. „Zawodnik z kontuzją uda w okresie treningowym”, „Metodyka postępowania w przypadku kontuzji obręczy barkowej”.

Ze względu na brak możliwości percepcji materiałów wizualnych przez osoby z niepełnosprawnością wzrokową powinno się udostępnić im gabinet masażysty do pracy własnej. Warto rozważyć pracę w parach zamiast części czynności wykonywanych indywidualnie. Osoba niewidoma nie ma możliwości korygowania swoich błędów na podstawie materiału wizualnego.

Praca w grupach

Po zapoznaniu się z materiałami filmowymi osoby uczące się przygotowują lekcję pokazową, w której same wcielą się w rolę pacjenta i masażysty. Dzięki temu opanowują jeden z rodzajów wykonywanego masażu sportowego.

Na podstawie sekwencji filmowych osoby uczące się opracowują dla pacjenta materiały informacyjne w postaci krótkiej ulotki zawierającej najważniejsze informacje dotyczące masażu sportowego.

Osoby z niepełnosprawnością wzrokową, jeśli zechcą, ze szczególną starannością mogą zadbać o dostępność przygotowywanych materiałów dla osób z trudnościami w zakresie percepcji wzrokowej. Osoby z niepełnosprawnością słuchową mogą przygotować autorskie tłumaczenie na PJM lub system językowo‑migowy (SJM). Ten wariant zadania ma na celu ukazanie perspektywy osób z niepełnosprawnością innym członkom i członkiniom grupy oraz uczynić przygotowywane materiały możliwie dostępne dla odbiorców z niepełnosprawnościami.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Osoby uczące się, które opanowały materiał, przygotowują dla pacjenta planszę lub broszurę zawierającą np. informacje dotyczące procedury wykonywania masażu sportowego. W tym celu mogą rozszerzyć własną wiedzę poprzez poszukiwanie dodatkowych danych dotyczących innych rodzajów kontuzji występujących w sporcie. Po konsultacji z nauczycielem przedstawiają na zajęciach lub w portalach społecznościowych broszurę pozostałym uczącym się.

Osoby uczące się, które mają problem z opanowaniem wiedzy lub były nieobecne na zajęciach, mają możliwość ciągłego wglądu w materiały filmowe. Dzięki temu są w stanie kilkukrotnie odtwarzać wybrany rodzaj i techniki masażu sportowego. Pozwala to na rozwinięcie umiejętności praktycznych oraz daje możliwość ciągłego powtarzania zdobytych umiejętności. Po zapoznaniu z materiałem osoby uczące się opracowują plakat zawierający podstawowe informacje dotyczące przygotowania stanowiska pracy.

Należy zwrócić szczególną uwagę, aby zaproponować indywidualne konsultacje osobom z niepełnosprawnościami, nie oczekując, że same poproszą nauczyciela o taką formę kontaktu. W przypadku osób z niepełnosprawnościami na każdym etapie nauczania szczególne znaczenie ma ocenianie formujące. Podczas indywidualnych konsultacji warto upewnić się, czy ucząca się osoba z niepełnosprawnością:

  • opanowała słownictwo,

  • poprawnie przeprowadza procedurę diagnostyczną,

  • właściwie przygotowuje stanowisko pracy,

  • poznała metodykę technik masażu sportowego,

  • poznała metodykę postępowania w przypadku kontuzji,

  • umie zadbać o wyposażenie, higienę gabinetu masażysty,

  • potrafi przeczytać, przeanalizować i przygotować dokumentację pacjenta.


Tytuł materiału multimedialnego

Rodzaje urazów sportowych

Typ materiału multimedialnego

Galeria zdjęć

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Materiał zawiera zdjęcia przedstawiające:

  • zerwanie więzadła krzyżowego przedniego stawu kolanowego oraz obrzęk pourazowy torebki stawu kolanowego,

  • uszkodzenie więzadła krzyżowego przedniego,

  • skręcenie stawu skokowego,

  • entezopatia nadkłykcia bocznego kości ramiennej (łokieć tenisisty),

  • obrzęk pourazowy i krwiak po zwichnięciu stawu łokciowego,

  • pourazowy przykurcz stawu łokciowego,

  • zwichnięcie rzepki,

  • uszkodzenie mięśnia nadgrzebieniowego,

  • uszkodzenie łąkotki,

  • złamanie obojczyka z przemieszczeniem,

  • złamania kompresyjne,

  • pękniecie łuku brwiowego i krwawe wybroczyny po walce bokserskiej,

  • pourazowa niestabilność stawu ramiennego,

  • sporty asymetryczne,

  • sporty symetryczne.

Na zdjęciach w punktach interaktywnych znajduje się opis struktur anatomicznych oraz skutków urazu.

Z galerią zdjęć powiązane są interaktywne materiały sprawdzające:

  • zadanie z lukami „Kontuzja sportowa mięśni przedramienia”,

  • zadanie z możliwością uzupełniania podpisów obrazka „Urazy w sporcie”,

  • zadanie z możliwością dopasowywania elementów do schematu „Uszkodzenie elementów stawu kolanowego w sporcie”.

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji:
MED.10.5.1)1) opisuje fazy cyklu treningowego zawodnika,
MED.10.5.1)2) opisuje wpływ różnych rodzajów masażu w sporcie na organizm zawodnika z uwzględnieniem fazy cyklu treningowego,
MED.10.5.1)4) dobiera rodzaj masażu do fazy cyklu treningowego zawodnika.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • opisywanie i rozpoznawanie różnego rodzaju urazów i kontuzji sportowych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Uczący się oglądają galerię i na bieżąco zgłaszają wszelkie niejasności, które są wyjaśniane przez innych uczących się lub nauczyciela.

Uczący się opracowują cechy charakterystyczne poszczególnych rodzajów obrzęku i przyczyny ich powstania oraz przedstawiają je innym uczącym się.

Po zapoznaniu się z materiałem osoba ucząca się słabowidząca lub niewidoma może przedstawić różnego rodzaju kontuzje lub uszkodzenia struktur anatomicznych, wykorzystując odpowiednie modele. W ten sposób osoby uczące się mogą opanować wyczuwanie ewentualnych zmian w strukturach anatomicznych.

Praca w grupach

Każda grupa opracowuje cechy charakterystyczne różnego rodzaju kontuzji, np.: stawu kolanowego, obręczy barkowej, podudzia. Zadaniem grup jest zebranie informacji na temat cech charakterystycznych kontuzji, takich jak współtowarzyszący obrzęk. Zebrane informacje przedstawiają w postaci plakatu lub prezentacji na forum klasy. W ten sposób powstanie opracowanie dotyczące wielu rodzajów kontuzji, dostępne dla wszystkich uczących się.

Opracowanie materiałów na temat cech charakterystycznych różnego rodzaju kontuzji i urazów w połączeniu z informacjami dotyczącymi mechaniki ich powstania oraz metod pracy, opartych na treściach zawartych w sekwencjach filmowych. Efektem pracy będzie omówienie poszczególnych tematów na forum klasy i schematyczne przedstawienie cech różnego rodzaju kontuzji w postaci infografik.

Po zapoznaniu się z materiałem osoby uczące się słabowidzące lub niewidome mogą opracować i omówić z nauczycielem cechy charakterystyczne danej kontuzji.

Praca z całym zespołem

Omówienie z osobami uczącymi się cech charakterystycznych różnego rodzaju urazów i kontuzji lub przeciążeń w zależności od uprawianej dyscypliny sportowej.

Omówienie z zespołem problemów związanych z planowaniem masażu sportowego poruszanych na poszczególnych zdjęciach, takich jak np.: ból pacjenta podczas zabiegu, ograniczenie zakresu ruchu, konieczność przygotowania zawodnika do zawodów.

Przedstawienie zespołowi kilku sytuacji problemowych w postaci dodatkowych zdjęć urazów sportowych. Zadaniem uczących się będzie znalezienie wspólnych cech urazów i kontuzji przedstawionych w galerii zdjęć. Efektem pracy zespołu może być przygotowanie mapy najczęstszych kontuzji ciała ludzkiego przedstawionej przez osoby uczące się.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Oglądając galerię, uczący się mogą przygotować się do lekcji odwróconej, w trakcie której będą szczegółowo omawiane rodzaje kontuzji poszczególnych części ciała.

Na podstawie materiału multimedialnego osoby uczące się mogą przygotować prezentacje lub infografiki dotyczące różnych rodzajów kontuzji, które zostaną omówione na zajęciach lub będą pomocne w procesie samokształcenia.

Osoba ucząca się może przygotować zestaw zagadnień w oparciu o udostępnione przez nauczyciela zadania egzaminacyjne z części teoretycznej i praktycznej egzaminu zawodowego. Może je uszeregować od tematów najłatwiejszych do najtrudniejszych lub odwrotnie. Pozwoli to na zaplanowanie samokształcenia w trakcie przygotowywania się do egzaminu.

Praca w grupach

Osoby uczące się mogą wykorzystać zdjęcia zawarte w galerii i przygotować lekcję pokazową, podczas której przedstawią różnego rodzaju kontuzje i przeciążenia w sporcie i odpowiednie metody postępowania.
Wskazane jest wykorzystanie zdjęć z galerii w połączeniu z informacjami zawartymi w sekwencjach filmowych do poszerzenia zdobytej wiedzy i zapoznanie się przez osoby uczące się z rodzajami kontuzji i ich wpływem na trening zawodników. Każda grupa opracowuje materiał dotyczący obrzęków poszczególnych części ciała.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Osoby uczące się, które opanowały materiał, mogą przygotować prezentację multimedialną zawierającą informacje dotyczące kontuzji w innych częściach ciała, np. krwiak w okolicy uda. Uczący się mogą poszerzyć wiedzę poprzez poszukiwanie dodatkowych informacji. Po konsultacji z nauczycielem efekt ich pracy może być przedstawiony pozostałym uczącym się na zajęciach lub udostępniony na portalach społecznościowych.

Osoby uczące się, które mają problem z opanowaniem materiału lub były nieobecne na zajęciach, mają ciągły dostęp do materiału, dzięki czemu mogą przedstawić nauczycielowi kwestie dla nich niezrozumiałe lub problematyczne. Uczący się mogą przygotować plakat informacyjny lub schemat przedstawiający lokalizację kontuzji sportowych w ciele człowieka i możliwe konsekwencje.

Zadaniem osób uczących się jest przyporządkowanie opisów poszczególnych kontuzji do przykładowych zdjęć przygotowanych przez nauczyciela.


Tytuł materiału multimedialnego

Planowanie i wykonywanie masażu w sporcie

Typ materiału multimedialnego

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

W interaktywnym narzędziu typu scenario‑based learning osoba wcielająca się w rolę masażysty jest postawiona przed koniecznością:

  • podjęcia szeregu decyzji podczas zbierania wywiadu z pacjentem,

  • wykazania się wiedzą z zakresu:

    • przygotowania stanowiska pracy,

    • dobrania metodyki w zależności od okresu przygotowania sportowca do zawodów,

    • wykonywania masażu sportowego mięśni uda w okresie przygotowania do zawodów.

Decyzje te wpływają na jej dalsze działania.

Za każdym razem uczący się otrzymuje informację zwrotną dotyczącą poprawności podjętych decyzji. Poznaje też źródło, do którego może się odwołać, poszukując prawidłowej odpowiedzi. Zadania wykonywane podczas gry obejmują nie tylko część praktyczną, ale również podstawy teoretyczne, takie jak:

  • elementy wywiadu,

  • zebranie dokumentacji,

  • przygotowanie stanowiska pracy,

  • reakcja na działania niepożądane.

Materiał jest powiązany z sekwencjami filmowymi oraz galerią zdjęć.

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning podsumowuje proces zdobywania wiedzy i powinno być wykorzystane jako ostatni element tego procesu. Pozwoli to osobom uczącym się na sprawdzenie nabytych umiejętności i wiedzy.

Z multimedium powiązany jest interaktywny materiał sprawdzający wskazywanie poprawnej odpowiedzi „Przygotowanie pozycji ułożeniowej w masażu sportowym”.

Materiał jest powiązany z niżej wymienionymi kryteriami weryfikacji:
MED.10.5.1)1) opisuje fazy cyklu treningowego zawodnika,
MED.10.5.1)2) opisuje wpływ różnych rodzajów masażu w sporcie na organizm zawodnika z uwzględnieniem fazy cyklu treningowego,
MED.10.5.1)3) określa wskazania i przeciwwskazania do wykonywania poszczególnych rodzajów masażu w sporcie,
MED.10.5.1)4) dobiera rodzaj masażu do fazy cyklu treningowego zawodnika,
MED.10.5.2)1) opisuje rodzaje masażu stosowane w sporcie: masaż podtrzymujący, przedstartowy, międzystartowy oraz treningowy,
MED.10.5.2)2) określa cele masażu w poszczególnych fazach cyklu treningowego,
MED.10.5.2)3) opisuje zasady stosowania i dawkowania różnych rodzajów masażu w sporcie w zależności od fazy cyklu treningowego,
MED.10.5.2)4) przygotowuje stanowisko do masażu, uwzględniając rodzaj wykonywanego masażu, aktualny stan zawodnika oraz opcjonalne warunki pracy w związku z miejscem wykonywania zabiegu,
MED.10.5.2)6) wykonuje masaż podtrzymujący, przed zawodami, przedstartowy, międzystartowy oraz treningowy.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • opisywanie i przeprowadzanie pracy z zawodnikiem po kontuzji w okresie przygotowania do zawodów,

  • stosowanie odpowiednich działań w trakcie wykonywania masażu sportowego.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Uczący się przechodzi interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning. Prosi o omówienie poszczególnych jego części – elementów zaskakujących czy niezrozumiałych dla osoby uczącej się lub treści i zadań wymagających powtórzenia przez nią w celu ugruntowania jej wiedzy.

Nauczyciel prosi każdego z uczących się o wskazanie wykonywanych podczas gry zadań, które były według niego najtrudniejsze i najłatwiejsze. Po ich omówieniu uczący się przygotowuje krótkie wskazówki dla masażysty lub pacjenta zawierające najważniejsze informacje dotyczące np. procedury wykonywania masażu (przykładowa wskazówka dla masażysty: „Pamiętaj, aby zawsze zdezynfekować stół do masażu oraz kliny.”). Osoba ucząca się prezentuje następnie swoje wskazówki na forum klasy lub w portalach społecznościowych.

Praca w grupach

Nauczyciel dzieli uczących się na trzy albo cztery grupy i przydziela każdej z nich zadanie polegające na przeanalizowaniu poszczególnych elementów gry, np. wywiad z pacjentem i wskazania do masażu sportowego.
Po zakończeniu zadania następuje omówienie – na forum, w postaci krótkiej prezentacji – przez każdą grupę treści niezrozumiałych (np. reakcja pacjenta na zbyt intensywną technikę masażu). Po zapoznaniu się z problematycznymi kwestiami nauczyciel udziela wyjaśnień wszystkim osobom uczącym się.

Nauczyciel dzieli uczących się słabowidzących lub niewidomych na niewielkie grupy (od dwóch do trzech osób). Po zapoznaniu się z grą mogą one przygotować wskazówki dla słabowidzących lub niewidomych masażystów, którzy będą w przyszłości wykonywali masaż.

Praca z całym zespołem

Osoby uczące się zapoznają się z założeniami interaktywnego narzędzia typu scenario‑based learning. Wspólnie podejmują decyzje zgodne z wolą większości. Jeśli udzielą błędnej odpowiedzi, nauczyciel i uczący się omawiają popełnione błędy i wskazują odpowiedź prawidłową po skorzystaniu z materiału źródłowego. Po zakończeniu zadania nauczyciel omawia treści niezrozumiałe lub wymagające powtórzenia.

Nauczyciel przeprowadza ankietę w celu ustalenia, co jest łatwe, co trudne, a co najbardziej interesuje uczących się. Zagadnienia wytypowane na jej podstawie są omawiane w formie dyskusji. Można przy tym wracać do gry.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Odpowiadając na zadawane przez nauczyciela pytania, uczący się utrwala zdobytą wiedzę, by przygotować się do egzaminu zawodowego.

Osoba ucząca się opracowuje zestaw zagadnień pod kątem egzaminu zawodowego, szeregując tematy od najłatwiejszych do najtrudniejszych lub odwrotnie. Pozwoli to jej na samodzielną ocenę wkładu pracy, jaki będzie musiała włożyć w przygotowanie się do egzaminu.

Praca w grupach

Grupy opracowują założenia własnych gier i sytuacji problemowych, np. „Do technika masażysty przychodzi piłkarz po kontuzji uda”.

Osoby uczące się mają za zadanie przedstawić w formie prezentacji scenki zawierające problemowe kwestie i zaproponować ich rozwiązanie, np. „Zawodnik z łokciem golfisty – co powinien zrobić masażysta?”.

Jeżeli istnieje taka możliwość, warto zaprosić na zajęcia w formie lekcji pokazowej pacjenta z konkretnym problemem, np. dużym napięciem mięśni w okolicy obręczy barkowej, a następnie przedstawić uczącym się osobom poszczególne etapy przeprowadzania wywiadu z pacjentem, przygotowania stanowiska pracy i wykonywania właściwego masażu.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Osoby uczące się, które opanowały materiał, mogą wykorzystać go podczas lekcji, którą samodzielnie przeprowadzą z grupą.

W ramach podsumowania zajęć osoba ucząca się opracowuje broszurkę lub ulotkę pod hasłem: „Czego się nauczyłem(-łam)?” dla pozostałych uczących się i tylko dla nich. Tak, aby byli bardziej świadomi swojej wiedzy, bez oceniania przez nauczyciela.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie dobieranie w pary „Rodzaje masażu sportowego”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem osoby uczącej się jest dobranie w pary danego rodzaju masażu sportowego do okresu treningowego zawodnika.
Stopeń trudności zadania: średnio trudne.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Zadanie powiązane jest z sekwencjami filmowymi „Masaż w sporcie”.

Osoby uczące się z niepełnosprawnościami powinny mieć szczególną możliwość przedyskutowania swoich błędów z ekspertem.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie niżej podanych kryteriów weryfikacji:
MED.10.5.2)1) opisuje rodzaje masażu stosowane w sporcie: masaż podtrzymujący, przedstartowy, międzystartowy oraz treningowy,
MED.10.5.2)2) określa cele masażu w poszczególnych fazach cyklu treningowego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „Kontuzja sportowa mięśni przedramienia”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem osoby uczącej się jest uzupełnienie brakujących wyrażeń w opisie przedstawiającym charakterystykę kontuzji mięśni przedramienia.
Stopeń trudności zadania: średnio trudne.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Zadanie powiązane jest z galerią zdjęć „Rodzaje urazów sportowych”.

Osoby uczące się z niepełnosprawnościami powinny mieć szczególną możliwość przedyskutowania swoich błędów z ekspertem.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie niżej podanych kryteriów weryfikacji:
MED.10.5.2)2) określa cele masażu w poszczególnych fazach cyklu treningowego,
MED.10.5.2)3) opisuje zasady stosowania i dawkowania różnych rodzajów masażu w sporcie w zależności od fazy cyklu treningowego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na grupowanie „Techniki w masażu sportowym”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem osoby uczącej się jest przyporządkowanie technik masażu sportowego do ich form.
Stopeń trudności zadania: łatwe.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Zadanie powiązane jest z sekwencjami filmowymi „Masaż w sporcie”.

Osoby uczące się z niepełnosprawnościami powinny mieć szczególną możliwość przedyskutowania swoich błędów z ekspertem.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie niżej podanych kryteriów weryfikacji:
MED.10.5.1)4) dobiera rodzaj masażu do fazy cyklu treningowego zawodnika,
MED.10.5.2)1) opisuje rodzaje masażu stosowane w sporcie: masaż podtrzymujący, przedstartowy, międzystartowy oraz treningowy,
MED.10.5.2)2) określa cele masażu w poszczególnych fazach cyklu treningowego,
MED.10.5.2)3) opisuje zasady stosowania i dawkowania różnych rodzajów masażu w sporcie w zależności od fazy cyklu treningowego,
MED.10.5.2)6) wykonuje masaż podtrzymujący, przed zawodami, przedstartowy, międzystartowy oraz treningowy.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video „Metodyka masażu sportowego podudzia”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem osoby uczącej się jest odpowiedzenie na pytanie, jakiej techniki masażu dotyczy przedstawiony fragment filmu.
Stopeń trudności zadania: średnio trudne.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Zadanie powiązane jest z sekwencjami filmowymi „Masaż w sporcie”.

Osoby uczące się z niepełnosprawnościami powinny mieć szczególną możliwość przedyskutowania swoich błędów z ekspertem. Dla osób słabowidzących i niewidomych przygotowana jest alternatywna wersja zadania.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie niżej wymienionych kryteriów weryfikacji:
MED.10.5.2)4) przygotowuje stanowisko do masażu, uwzględniając rodzaj wykonywanego masażu, aktualny stan zawodnika oraz opcjonalne warunki pracy w związku z miejscem wykonywania zabiegu,
MED.10.5.2)5) dobiera środki poślizgowe i wspomagające masaż, uwzględniając rodzaj skóry pacjenta, stosowane wcześniej zabiegi oraz rodzaj zabiegu,
MED.10.5.2)6) wykonuje masaż podtrzymujący,


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z możliwością uzupełniania podpisów obrazka „Urazy w sporcie”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem osoby uczącej się jest dopasowanie nazwy kontuzji lub urazu do odpowiadających im zdjęć.
Stopeń trudności zadania: trudne.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Zadanie powiązane jest z galerią zdjęć „Rodzaje urazów sportowych”.

Osoby uczące się z niepełnosprawnościami powinny mieć szczególną możliwość przedyskutowania swoich błędów z ekspertem. Dla osób słabowidzących i niewidomych przygotowana jest alternatywna wersja zadania.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie niżej podanych kryteriów weryfikacji:
MED.10.5.1)1) opisuje fazy cyklu treningowego zawodnika,
MED.10.5.2)2) określa cele masażu w poszczególnych fazach cyklu treningowego,
MED.10.5.2)3) opisuje zasady stosowania i dawkowania różnych rodzajów masażu w sporcie w zależności od fazy cyklu treningowego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Wskazywanie poprawnej odpowiedzi „Przygotowanie pozycji ułożeniowej w masażu sportowym”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem osoby uczącej się jest wskazanie, które z proponowanych kształtek powinny zostać wykorzystane w przygotowaniu stanowiska do masażu sportowego podczas leżenia tyłem. Stopeń trudności zadania: łatwe.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Zadanie powiązane jest z interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning „Planowanie i wykonywanie masażu w sporcie”.

Osoby uczące się z niepełnosprawnościami powinny mieć szczególną możliwość przedyskutowania swoich błędów z ekspertem.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie niżej podanego kryterium weryfikacji:
MED.10.5.2)4) przygotowuje stanowisko do masażu, uwzględniając rodzaj wykonywanego masażu, aktualny stan zawodnika oraz opcjonalne warunki pracy w związku z miejscem wykonywania zabiegu.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadania z możliwością dopasowywania elementów do schematu „Uszkodzenie elementów stawu kolanowego w sporcie”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem osoby uczącej się jest zaznaczenie na obrazie nazw odpowiednich struktur anatomicznych uszkodzonego stawu kolanowego. Stopeń trudności zadania: trudne.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Zadanie powiązane jest z galerią zdjęć „Rodzaje urazów sportowych”.

Osoby uczące się z niepełnosprawnościami powinny mieć szczególną możliwość przedyskutowania swoich błędów z ekspertem. Dla osób słabowidzących i niewidomych przygotowana jest alternatywna wersja zadania.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie niżej wymienionego kryterium weryfikacji:
MED.10.5.1)3) określa wskazania i przeciwwskazania do wykonywania poszczególnych rodzajów masażu w sporcie.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz „Rodzaje masażu sportowego”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na wskazaniu, które z wymienionych zdań dotyczących masażu sportowego są prawdziwe, a które fałszywe. Stopeń trudności zadania: średnio trudne.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Zadanie powiązane jest z sekwencjami filmowymi „Masaż w sporcie”.

Osoby uczące się z niepełnosprawnościami powinny mieć możliwość przedyskutowania swoich błędów z ekspertem.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie niżej podanych kryteriów weryfikacji:
MED.10.5.1)1) opisuje fazy cyklu treningowego zawodnika,
MED.10.5.1)2) opisuje wpływ różnych rodzajów masażu w sporcie na organizm zawodnika z uwzględnieniem fazy cyklu treningowego,
MED.10.5.1)4) dobiera rodzaj masażu do fazy cyklu treningowego zawodnika,
MED.10.5.2)1) opisuje rodzaje masażu stosowane w sporcie: masaż podtrzymujący, przedstartowy, międzystartowy oraz treningowy,
MED.10.5.2)3) opisuje zasady stosowania i dawkowania różnych rodzajów masażu w sporcie w zależności od fazy cyklu treningowego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Krzyżówka „Wykonywanie masażu sportowego”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na rozwiązaniu krzyżówki składającej się z 3 haseł. Hasło krzyżówki: ACL. Pod krzyżówką znajduje się pytanie dodatkowe związane z hasłem głównym. Stopeń trudności zadania: łatwe.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Zadanie powiązane jest z sekwencjami filmowymi „Masaż w sporcie”.

Osoby uczące się z niepełnosprawnościami powinny mieć możliwość przedyskutowania swoich błędów z ekspertem.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie niżej podanych kryteriów weryfikacji:
MED.10.5.1)1) opisuje fazy cyklu treningowego zawodnika,
MED.10.5.1)3) określa wskazania i przeciwwskazania do wykonywania poszczególnych rodzajów masażu w sporcie,
MED.10.5.2)1) opisuje rodzaje masażu stosowane w sporcie: masaż podtrzymujący, przedstartowy, międzystartowy oraz treningowy.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Osoba niewidoma docelowo musi mieć zapewnione specjalistyczne oprogramowanie, takie jak: programy udźwiękawiające, programy powiększająco‑udźwiękawiające oraz oprogramowanie OCR/ICR, które pozwoli jej na odczytanie dokumentów pacjenta.

Ułatwieniem w uczeniu się mogą być także monitory brajlowskie, przekształcające informacje tekstowe i graficzne na znaki brajlowskie. Notatnik brajlowski wspiera odczyt i zapis informacji w brajlu.

Komputery, z których korzystają osoby niewidome i słabowidzące, powinny być wyposażone w ekrany o odpowiedniej wielkości oraz w dobrej jakości głośniki lub słuchawki, aby możliwe było odtworzenie zasobów audio w sposób, który nie będzie przeszkadzał innym uczącym się.

Dodatkowo, można wykorzystać klawiaturę z dużymi, kontrastowymi klawiszami, która współpracuje z oprogramowaniem powiększającym i udźwiękawiającym.

Możliwe jest też wykorzystanie wsparcia asystenta. To rozwiązanie jednak nie pozwala na pełną samodzielność masażysty. Warto pamiętać, że niektóre dokumenty pacjenta, np. przygotowane przez lekarza kierującego odręcznie, mogą nie być możliwe do przetworzenia przez oprogramowanie. Wtedy wsparcie asystenta (np. w postaci odczytania przesłanej przez masażystę fotografii lub dokumentacji) może okazać się niezbędne.

Więcej informacji o pracy z uczniami ze SPE znajduje się w „Przewodniku metodycznym dla nauczycieli kształcenia zawodowego Praca z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, uczniem niesłyszącym i słabosłyszącym, uczniem niewidomym i słabowidzącym z wykorzystaniem e‑materiałów do kształcenia zawodowego”autorstwa Elżbiety Bednarz - eksperta zespołu projektu „Tworzenie e‑materiałów do kształcenia zawodowego” realizowanego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału