E-materiały do kształcenia zawodowego

Kontrola parametrów produkcyjnych w przemyśle ceramicznym

CES.01. Eksploatacja maszyn i urządzeń przemysłu ceramicznego - Technik ceramik 311944, Operator urządzeń przemysłu ceramicznego 818115

Przewodnik dla uczącego się

Wprowadzenie

Celem Przewodnika dla uczącego się jest przedstawienie e‑materiału dla kształcenia zawodowego w prosty i przystępny sposób. Przewodnik stanowi materiał pomocniczy w procesie samokształcenia i składa się z następujących elementów:

8

Spis treści

1. Ogólna koncepcja e‑materiału1. Ogólna koncepcja e‑materiału
2. Cele ogólne e‑materiału2. Cele ogólne e‑materiału
3. Struktura e‑materiału3. Struktura e‑materiału
3.1. Materiały multimedialne3.1. Materiały multimedialne
3.2. Obudowa dydaktyczna3.2. Obudowa dydaktyczna
4. Opis zawartości e‑materiału i powiązania między elementami e‑materiału4. Opis zawartości e‑materiału i powiązania między elementami e‑materiału
5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia
5.1. Instrukcja dla ucznia5.1. Instrukcja dla ucznia
5.2. Jak korzystać z e‑materiału?5.2. Jak korzystać z e‑materiału?
6. Opis materiałów sprawdzających6. Opis materiałów sprawdzających
7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału7. Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału

Zapoznajmy się:

1

1. Ogólna koncepcja e‑materiału

Tytuł e‑materiału: Kontrola parametrów produkcyjnych w  przemyśle ceramicznym.
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu, w których e‑materiał może być wykorzystany:
Operator urządzeń przemysłu ceramicznego 818115, Technik ceramik 311944.
Kod i nazwa kwalifikacji: CES.01. Eksploatacja maszyn i urządzeń przemysłu ceramicznego.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Cele ogólne e‑materiału

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia.
Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji CES.01. Eksploatacja maszyn i urządzeń przemysłu ceramicznego:
- przygotowywanie surowców i półproduktów do produkcji wyrobów ceramicznych,
- wytwarzanie półproduktów i wyrobów ceramicznych,
- użytkowanie maszyn i urządzeń w przemyśle ceramicznym,
- regulowanie i utrzymywanie parametrów procesów produkcyjnych, w zawodach: operator urządzeń przemysłu ceramicznego 818115, technik ceramik 311944.

Celem e‑materiału jest przedstawienie, w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się, w jaki sposób prowadzona jest kontrola parametrów produkcyjnych na linii szkliwierskiej w przemyśle ceramicznym. To przemysł, w którym większość prac wykonują nowoczesne maszyny, automatyczne linie produkcyjne, zautomatyzowane procesy załadunku, rozładunku i transportu międzyoperacyjnego. Przemysł ceramiczny to między innymi produkcja ceramiki: stołowej, sanitarnej, budowlanej, ogniotrwałej, technicznej, szlachetnej, elektrotechnicznej i elektronicznej.
E‑materiał ma wspomóc uczącego się w poznaniu regulowania i utrzymywania parametrów procesów produkcyjnych na linii szkliwierskiej.
Dodatkowo e‑materiał zawiera część ćwiczeniową w formie opracowania przez ucznia prostych zadań interaktywnych. Materiał jest też wzbogacony Interaktywnym testem ćwiczeniowym – sprawdzającym zasób wiedzy po zapoznaniu się z materiałami multimedialnymi oraz Słownikiem pojęć, zawierającym podstawowe terminy związane z pracą operatora urządzeń ceramicznych.
Celem e‑materiału jest udostępnienie różnorodnych materiałów, które mogą być wykorzystywane w samodzielnym zdobywaniu wiedzy i umiejętności.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Struktura e‑materiału

3.1

3.1. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy oraz nabycie kompetencji zawodowych. E‑materiał: Kontrola parametrów produkcyjnych przemyśle ceramicznym składa się z trzech elementów multimedialnych:

Film instruktażowy (Tutorial)D1ECR3dG2Film instruktażowy (Tutorial): Kontrola parametrów wybranego procesu technologicznego,
Sekwencje filmoweDe3u3ScITSekwencje filmowe: Pomiar parametrów na linii szkliwierskiej,
Plansza interaktywnaDYri2i8ILPlansza interaktywna: Przyrządy i urządzenia kontrolno‑pomiarowe.

3.2

3.2. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceD16wd4fUiInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuDflhqMDjSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaDU4nhbGrlPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięDXBv4lPEMPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaD1D1lTX3iNetografia i bibliografia

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Opis zawartości merytorycznej e‑materiału i powiązania między jego elementami

W e‑materiale uczący się ma możliwość wykorzystania następujących materiałów multimedialnych:
Film instruktażowy (Tutorial)D1ECR3dG2Film instruktażowy (Tutorial): Kontrola parametrów wybranego procesu technologicznego – prezentuje informacje w zakresie czynności wykonywanych w ramach realizacji zadań zawodowych poprzez kolejne etapy procesu technologicznego. 
Uczący się korzystający z danego materiału multimedialnego ma możliwość przeglądania poszczególnych partii materiału, tych, którymi jest zainteresowany np. w procesie samokształcenia.

Poznasz cele szczegółowe Filmu instruktażowego:
- określenie kompetencji i zadań zawodowych operatora urządzeń przemysłu ceramicznego,
- określenie czynności zawodowych wykonywanych przez operatora przed rozpoczęciem pracy, w trakcie wykonywania pracy po zakończeniu pracy,
- prezentacja sprzętu i urządzeń kontrolno‑pomiarowych, wykorzystywanego do realizacji zadań zawodowych: wizkozymetr (lepkościomierz), pikonometr (szklana kolba), elektroniczna waga laboratoryjna,
- objaśnienie zestawu półproduktów stosowanych do szkliwienia wyrobów ceramicznych,
- przedstawienie urządzeń do aplikacji szkliw i angob: polewaczka dzwonowa, kabina dyskowa, kabina pistoletowa,
- prezentacja pomiarów parametrów na linii szkliwienia: wiskoza, gęstość, aplikacja szkliwa,
- przedstawienie dokumentacji związanej z wykonywaniem czynności kontroli parametrów na linii szkliwierskiej: „Karty technologiczne”, „Książka kontroli pomiaru parametrów”.

Sekwencje filmoweDe3u3ScITSekwencje filmowe: Pomiar parametrów na linii szkliwierskiej – zwróć uwagę na materiały obejmujące informacje w zakresie czynności związanych z prawidłowym wykonywaniem kontroli parametrów wybranego procesu technologicznego.
Uczeń korzystając z danego materiału multimedialnego, może pracować w swoim tempie – przeglądać, zatrzymywać, powtarzać materiał audiowizualny wraz z komentarzem tekstowym (dydaktycznym).
Poznasz cele szczegółowe Sekwencji filmowych. Są przedstawione trzy Sekwencje filmowe obrazujące wykonywanie wybranych pomiarów:
- określenie kompetencji i zadań zawodowych operatora urządzeń przemysłu ceramicznego,
- określenie czynności zawodowych wykonywanych przez operatora przed rozpoczęciem pracy, w trakcie wykonywania pracy po zakończeniu pracy,
- prezentacja 1 sekwencji pomiaru gęstości szkliwa z użyciem piknometru (szklana kolba),
- prezentacja 2 sekwencji pomiaru wiskozy szkliwa z użyciem wiskozymetru (lepkościomierza),
- prezentacja 3 sekwencji pomiaru aplikacji szkliwa na dany produkt ceramiczny z użyciem wagi laboratoryjnej,
- przedstawienie dokumentacji związanej z wykonywaniem czynności zawodowych: „Karty technologiczne”, „Książka kontroli pomiaru parametrów”.
Korzystając z danego e‑materiału, możesz pracować w swoim tempie, przeglądać, zatrzymywać, powtarzać materiał wraz z komentarzem tekstowym.

Plansza interaktywnaDYri2i8ILPlansza interaktywna: Przyrządy i urządzenia kontrolno‑pomiarowe – przedstawia charakterystykę przyrządów i urządzeń kontrolno‑pomiarowych stosowanych w poszczególnych procesach produkcji wyrobów ceramicznych. Zwróć uwagę na: materiały obejmujące opisy dotyczące tych przyrządów i urządzeń kontrolno‑pomiarowych.
Uczący się korzystający z danego materiału multimedialnego ma gotowy zbiór interaktywnych zdjęć do wykorzystania w procesie uczenia się lub samokształcenia.
Poznasz cele szczegółowe Planszy interaktywnej:
- charakterystyka urządzeń kontrolno‑pomiarowych w procesie formowania i suszenia (wagosuszarka, wstrząsarka),
- charakterystyka urządzeń kontrolno‑pomiarowych w procesie szkliwienia i zdobienia (lepkościomierz, piknometr, waga laboratoryjna),
- charakterystyka urządzeń kontrolno‑pomiarowych w procesie wypalania (łamacz na linii produkcyjnej, łamacz laboratoryjny, szczelinomierz, suwmiarka, planimetr, kalbrator).

Wskazane materiały multimedialne wraz z obudową dydaktyczną są powiązane ze względu na osiągnięcie ogólnego celu opracowanego e‑materiału – tzn.  obejmują kolejne czynności operatora urządzeń ceramicznych wykonywane w ramach realizacji zadań zawodowych, poprzez kolejne etapy procesu technologicznego, występujący w Filmie instruktażowym, a następnie przekłada się w Sekwencjach filmowych na lepsze zrozumienie  poszczególnych czynności związanych z prawidłowym wykonywaniem kontroli parametrów wybranego procesu technologicznego (na linii szkliwierskiej) oraz w Planszy interaktywnej na zrozumienie opisów dotyczących przyrządów i urządzeń kontrolno‑pomiarowych.

Wszystkie materiały sprawdzające odnoszą się do Filmu instruktażowego, Sekwencji filmowych i Planszy interaktywnej. Sprawdzają one wiedzę i umiejętności nabyte podczas wyżej wymienionych aktywności i procesu samokształcenia. Przedstawione elementy składowe e‑materiału stanowią całość obrazującą informacje w zakresie kontroli parametrów produkcyjnych w przemyśle ceramicznym w zawodzie operator urządzeń ceramicznych.

Obudowa dydaktyczna w formie: Słownik pojęć, Netografii i bibliografii warunkują poszerzenie swoich nabywanych wiadomości i umiejętności. Zapoznając się ze wskazaną literaturą branżową w procesie samokształcenia, uczeń ma możliwość doskonalenia własnych kompetencji zawodowych i rozwijania zainteresowań.
E‑materiał służy nowoczesnemu kształceniu zawodowemu, by w zmieniającym się świecie informatyzacji i rozwoju przemysłu 4.0 w atrakcyjny sposób dostarczać uczniom i osobom dorosłym treści zgodne z aktualną wiedzą i rozwojem technologii przemysłowej.
Jest to innowacyjna pomoc dla uczącego się wspomagająca proces uczenia się/samokształcenia.
Uczący się ma też możliwość po zapoznaniu się z danymi materiałami multimedialnymi wykonania ćwiczeń powiązanych z materiałami w myśl metody dydaktycznej – utrwalanie nabytej wiedzy, a następnie dokonania samooceny i kontroli własnej wiedzy poprzez wykonanie interaktywnego testu sprawdzającego.

E‑materiał jest odpowiedzią na potrzeby dzisiejszego uczącego się, jego mentora oraz pracodawców – zainteresowanych przygotowaniem pracowników do pracy zawodowej, zdobyciem dobrego zawodu, czy pozyskaniem wykwalifikowanej, młodej kadry pracowniczej. 

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

5. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w procesie samokształcenia

5.1

5.1. Instrukcja dla uczącego się

Drogi uczniu!

Do Twojej dyspozycji zostają oddane e‑materiały do kształcenia zawodowego. Na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej znajdują się materiały multimedialne, z których możesz korzystać, ucząc się sam, pracując na zajęciach, czy przygotowując się do egzaminu zawodowego, egzaminu eksternistycznego.

Uruchomienie platformy: Upewnij się, że masz wystarczającą ilość wolnej pamięci na komputerze, urządzeniu podczas korzystania, czy Twoje urządzenie jest podłączone do stabilnej i szybkiej sieci Wi‑Fi.

Obsługa: Strona główna e‑materiału zawiera zakładki z aktywnymi materiałami multimedialnymi. Poszczególne zakładki możesz otwierać, a następnie oglądać, przeglądać, zatrzymywać, ponownie uruchamiać lub czytać informacje zawarte w materiale. Dodatkowo każdy z materiałów multimedialnych zawiera połączone z nimi ćwiczenia, które możesz wykonać celem sprawdzenia się po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Po zaznajomieniu się z wszystkimi przypisanymi materiałami możesz przenieść się do sprawdzających materiałów interaktywnych i wykonać test sprawdzający stan swojej wiedzy z danego zakresu e‑materiału. Ćwiczenia oraz materiały testu dadzą Ci informację zwrotną na temat zdobytej wiedzy i możliwości ponownego wykonania ćwiczeń. Na koniec możesz zapoznać się z przypisaną Netografią i bibliografią, która może być wyjściem dla Ciebie do własnego dalszego doskonalenia się.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5.2

5.2. Jak korzystać z e‑materiału?

Drogi uczniu – zachęcamy do samodzielnego uczenia się, rozwijania swoich umiejętności, kształtowania dobrych nawyków i poszerzania swoich zainteresowań.
Gdy jednak uczymy się sami – wymaga to od nas wewnętrznej motywacji i zaangażowania, a także samodzielnego kierowania własnym procesem nauki.
Dlatego zachęcamy Cię do własnej pracy z materiałami multimedialnymi.

Podajemy kilka naszych propozycji metod skutecznej nauki:

Zrób własne notatki - w notatce można zapisać praktycznie dowolny rodzaj informacji. Oto kilka pomysłów na dobry początek:
- wypisz pojęcia, nazwy lub procesy, z którymi spotykasz się po raz pierwszy lub nagraj własną notatkę audio,
- adnotuj zdjęcia i informacje w plikach PDF, aby szybko komunikować się z zespołami pracującymi zdalnie, kolegami uczącymi się tych samych treści,
- zrób zdjęcia tablic i notatek w trakcie sesji burzy mózgów, następnie możesz używać komputera, telefonu, lub tabletu do przeglądania ich w dowolnej chwili lub uzupełnienia wypracowanych już własnych notatek. Aby przygotować notatkę, należy poddać analizie materiał, którego się uczysz. Robienie swoich notatek rozwija: umiejętność organizowania i porządkowania treści, krytycznego i logiczne myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania. Notatki ułatwiają skupienie, zapamiętywanie, przypominanie i przekazywanie treści, których się uczysz.

Opracuj rysunki – masz tu całkowitą swobodę w formie rysunku, czy będzie to schemat, mapa, odwzorowanie elementów, czy inna własna wizja obejrzanego i odsłuchanego materiału. Rysowanie w miarę uczenia się wymaga abstrakcyjnego i metaforycznego myślenia o treści, co pomaga zachować i zrozumieć ją głębiej. Rysunek stanowi użyteczną notatkę szczególnie przy powtórzeniu materiału.
Skuteczną formą nauki może być tworzenie rysunków w formie mapy myśli. Weź kartkę – w centrum zapisz główny temat poddany analizie, może być wykonany w formie obrazka, symbolu lub zapisu hasła, od niego rysujesz sieć połączeń/skojarzeń, które odzwierciedlają tok myślenia, poznawane przez Ciebie treści. Dodatkowo na mapie myśli możesz notować zagadnienia, które chcesz zapamiętać (za pomocą powiązań strzałkami lub liniami), tzw. klucze, które wyodrębnisz z materiału multimedialnego. Sporządzona w ten sposób mapa myśli ma strukturę promienistą, która odwzorowuje ciąg Twoich skojarzeń wychodzących od centralnego słowa kluczowego, jakie chcesz zapamiętać.

Stwórz swoje własne fiszki (ręcznie lub komputerowo) – to doskonała pomoc w samodzielnej nauce. Fiszki, to małe karteczki, na których wypisujesz ważne dla Ciebie informacje w trakcie przeglądania materiałów multimedialnych. Widząc lub słysząc ważną dla Ciebie informację, możesz ją zapisać na fiszce, możesz w niej dopisać pytania, w trakcie późniejszego uczenia się. Jednym ze sposobów na przyspieszenie uczenia się, jest użycie kolorów w trakcie tworzenia fiszek.
Fiszki możesz umieszczać w widocznych dla siebie miejscach np. na tablicy korkowej nad Twoim biurkiem, aby więcej z nich zapamiętywać czy selekcjonować treści poprzez wzmożony kontakt wzrokowo–myślowy, możesz je też uzupełniać o nowe wiadomości, czy łączyć w celu opracowania procesu, schematu. Dany sposób wspomaga umiejętność selektywnego odbierania informacji, jak i samego uczenia się.

 Drogi uczniu, z danego e‑materiału i jego zasobów możesz korzystać podczas własnej, indywidualnej nauki, np.: 

- Film instruktażowy (Tutorial)D1ECR3dG2Film instruktażowy (Tutorial): Kontrola parametrów wybranego procesu technologicznego – dotyczy kontroli parametrów wybranego procesu technologicznego. Wykonaj własne notatki z obserwacji, zapisz nurtujące Cię pytania, abyś mógł swobodnie rozmawiać z nauczycielem podczas zajęć. Zachęcamy Cię do opracowania własnej prezentacji multimedialnej z najważniejszymi wg Ciebie informacjami na temat tego procesu lub z wybranym przez Ciebie określonym wycinkiem, a Twój kolega może opracować następny.
- Sekwencje filmoweDe3u3ScITSekwencje filmowe: Pomiar parametrów na linii szkliwierskiej – prezentują informacje w zakresie czynności związanych z prawidłowym wykonywaniem kontroli parametrów wybranego procesu technologicznego. Na podstawie sekwencji możesz tworzyć opisy, schematy, np. przygotowywania pomiarów parametrów na linii szkliwierskiej. Z sekwencji masz możliwość wypisać szereg słownictwa branżowego, które potem możesz sobie wyjaśnić, zastanowić się nad ich znaczeniem.
- Plansza interaktywnaDYri2i8ILPlansza interaktywna: Przyrządy i urządzenia kontrolno‑pomiarowe – przedstawia charakterystykę urządzeń kontrolno‑pomiarowych stosowanych w poszczególnych procesach produkcji wyrobów ceramicznych. Wiedza na ten temat jest Ci bardzo przydatna w czasie lekcji, czy w procesie samokształcenia. Warto dobrze pochylić się nad tymi treściami.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

6. Opis materiałów sprawdzających

W e‑materiale masz możliwość korzystania z testu ćwiczeniowego stanowiącego podsumowującą całość pracy oraz wykonania ćwiczeń powiązanych z danymi multimediami, coś w rodzaj ćwiczeń utrwalająco‑sprawdzających:

Test ćwiczeniowy. Tytuł: Kontrola parametrów produkcyjnych w przemyśle ceramicznym - składający się z 10 zadań zamkniętych. Test utrwalający wiedzę w zakresie zagadnień e‑materiału przygotowuje do rozwiązywania zadań na teoretycznym egzaminie zawodowym.
Ćwiczenia utrwalająco–sprawdzające, mają stanowić dla Ciebie inspiracje ćwiczeniowe, z którymi możecie spotkać się w przyszłej pracy zawodowej. Spróbuj się sprawdzić, zachęcamy.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

7

7. Minimalne wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści