Systemy utrzymania koni
ROL.06. Organizacja chowu i hodowli koni – technik hodowca koni 314203
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Cele uczącego sięCele uczącego się
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału
Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształceniaWskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele uczącego się
Poznasz treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik hodowca koni (kod cyfrowy zawodu 314203), ponieważ tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawisz najważniejsze informacje dotyczące systemów utrzymywania koni.
Rozwiniesz kompetencje komunikacyjno‑cyfrowe.
Dostosujesz tempo i zakres nauki do swoich indywidualnych potrzeb.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.
Materiały multimedialne
Film edukacyjny Charakterystyka indywidualnego i grupowego systemu utrzymania koniFilm edukacyjny Charakterystyka indywidualnego i grupowego systemu utrzymania koni
Praca z filmem edukacyjnym pomoże ci w wykształceniu następujących umiejętności:
charakteryzowanie indywidualnego (boksy, stanowiska) i grupowego (biegalnie, stajnie otwarte) systemu utrzymania koni;
omówienie sposobów utrzymania różnych grup koni (klacze, klacze wysokoźrebne/ze źrebiętami, roczniaki, dwulatki, ogiery, wałachy);
analiza minimalnych wymagań dotyczących powierzchni boksu, stanowiska i wybiegu dla różnych grup koni zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami;
omówienie wymagań zoohigienicznych pomieszczeń dla koni z uwzględnieniem potrzeb koni i dobrostanu zwierząt (m.in.: maksymalne dopuszczalne stężenie gazów szkodliwych, maksymalny poziom zapylenia, optymalna temperatura, wymiana powietrza, wilgotność powietrza, maksymalny poziom hałasu);
wymienienie niezbędnego wyposażenia boksu, stajni oraz budynków przystajennych;
charakteryzowanie wybiegów dla koni, różnych typów budynków stajennych oraz rodzajów ogrodzeń.
Gra edukacyjna Czynniki mikroklimatu w pomieszczeniach inwentarskichGra edukacyjna Czynniki mikroklimatu w pomieszczeniach inwentarskich
Praca z grą edukacyjną pomoże ci w wykształceniu następujących umiejętności:
charakteryzowanie elementów badanych podczas pomiarów mikroklimatu w danym pomieszczeniu inwentarskim;
dobór właściwego urządzenia pomiarowego do oceny mikroklimatu pomieszczeń inwentarskich;
analiza – na podstawie wykonanych pomiarów – czy mikroklimat pomieszczeń inwentarskich spełnia wymogi dobrostanu zwierząt.
Program ćwiczeniowy do projektowania Projektowanie ośrodka jeździeckiegoProgram ćwiczeniowy do projektowania Projektowanie ośrodka jeździeckiego
Praca z programem ćwiczeniowym do projektowania pomoże ci w wykształceniu następujących umiejętności:
zaprojektowanie ośrodka jeździeckiego wraz z niezbędnym wyposażeniem według określonej specyfiki;
obliczenia niezbędnej powierzchni poszczególnych pomieszczeń w zależności od liczby koni utrzymywanych w ośrodku jeździeckim.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu systemów utrzymania koni.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy z zakresu systemów utrzymania koni.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Charakterystyka indywidualnego i grupowego systemu utrzymania koniFilm edukacyjny
Czynniki mikroklimatu w pomieszczeniach inwentarskichGra edukacyjna
Projektowanie ośrodka jeździeckiegoProgram ćwiczeniowy do projektowania
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Powiązania między elementami e‑materiału
Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.
Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z odpowiednio dobranymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
film edukacyjny Charakterystyka indywidualnego i grupowego systemu utrzymania koni z ćwiczeniami 2, 3, 4, 8 i 9;
gra edukacyjna Czynniki mikroklimatu w pomieszczeniach inwentarskich z ćwiczeniami 1 i 6;
program ćwiczeniowy do projektowania Projektowanie ośrodka jeździeckiego z ćwiczeniami 5, 7 i 10.
Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia
E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.
1. Film edukacyjny Charakterystyka indywidualnego i grupowego systemu utrzymania koni
Na podstawie filmu przygotuj mapę myśli, która będzie porządkować twoją wiedzę na temat wyposażenia stajni. W swojej pracy weź pod uwagę m.in. rodzaje podłóg w stajni, rodzaje ściółek w niej używanych, jakie powinny być okna oraz wielkość boksów.
Możesz wykorzystać nie tylko informacje zawarte w filmie, ale także z innych dostępnych źródeł. Mapę możesz przygotować za pomocą narzędzi Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej lub na arkuszu papieru.
Mapę myśli możesz wykorzystać do powtórzenia materiału, np. przed egzaminem.
2. Gra edukacyjna Czynniki mikroklimatu w pomieszczeniach inwentarskich
Sprawdź swoją wiedzę, wykonując misje w grze. Wciel się w doradcę osoby, która chce dowiedzieć się więcej na temat dobrostanu zwierząt w stajni w systemie indywidualnym, lub porozmawiaj z pracownikiem fundacji kontrolującym warunki, w jakich żyją konie w stajni w systemie grupowym. Zanim rozpoczniesz, zapoznaj się z informacjami zawartymi w e‑materiale.
Możesz też samodzielnie zaplanować kolejną misję. Przedstaw opis problemu, który należy rozwiązać, a następnie, korzystając z kreatora pytań jednokrotnego wyboru, stwórz quiz: pytania, na które będzie musiała odpowiedzieć osoba udzielająca informacji na temat dobrostanu koni. Stworzony przez siebie quiz możesz wykorzystać po jakimś czasie jako materiał powtórkowy, np. przed egzaminem.
Planując misję, możesz też przygotować mapę myśli, w której zawrzesz najważniejsze elementy problemu, a następnie fiszki z pytaniami i odpowiedziami dotyczącymi poszczególnych zagadnień. Zarówno mapę myśli, jaki i fiszki przygotujesz, korzystając z narzędzi umieszczonych na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej, a potem wykorzystasz je do powtórzenia materiału.
3. Program ćwiczeniowy do projektowania Projektowanie ośrodka jeździeckiego
Zaprojektuj ośrodek jeździecki. Na początku stwórz ogólną koncepcję projektu, wybierając typ ośrodka, rasę koni i ich liczbę oraz system utrzymania zwierząt. Następnie zaprojektuj poszczególne obiekty, dokonując odpowiednich przeliczeń tak, aby były dostosowane do wybranej przez ciebie liczby koni i odpowiadały wytycznym w poleceniu. Sprawdź, czy udało ci się poprawnie rozwiązać zadanie.
Możesz też skorzystać z zakładki Mój projekt. Umożliwia ona stworzenie projektu według wybranych przez ciebie założeń. Musisz jednak pamiętać, że program sam nie sprawdzi poprawności wykonania zadania, ponieważ każdy może przedstawić inne założenia.
4. Interaktywne materiały sprawdzające
Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami, wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a jakie wiadomości musisz jeszcze uzupełnić.
Netografia i bibliografia
Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat hodowli koni zdobytą na zajęciach.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści