E-materiały do kształcenia zawodowego

Systemy utrzymania koni

ROL.06. Organizacja chowu i hodowli koni – technik hodowca koni 314203

Przewodnik dla nauczyciela

6

Spis treści

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznejWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Cele ogólne e‑materiału

  • Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik hodowca koni (kod cyfrowy zawodu 314203): wykonywanie czynności związanych z chowem i hodowlą koni. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – najważniejszych informacji dotyczących systemów utrzymywania koni.

  • Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.

  • Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.

  • Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.

Efekty kształcenia dla kwalifikacji ROL.06. Organizacja chowu i hodowli koni

E‑materiał wspiera osiąganie efektów kształcenia i kryteriów ich weryfikacji z jednostek efektów kształcenia:

ROL.06.6. Prowadzenie chowu i hodowli koni

Osoba ucząca się:

ROL.06.6.1) dobiera systemy utrzymania dla różnych grup koni:

  • ROL.06.6.1) 1) rozróżnia systemy utrzymania koni;

  • ROL.06.6.1) 2) przyporządkowuje system utrzymania do grupy koni z uwzględnieniem wieku, płci i rasy zwierząt;

  • ROL.06.6.1) 3) wymienia rodzaje budynków stajennych;

  • ROL.06.6.1) 4) rozpoznaje rodzaje budynków stajennych;

  • ROL.06.6.1) 5) wymienia wymagania dotyczące budynków stajennych zgodnie z przepisami prawa.

ROL.06.6.2) określa wyposażenie stajni i budynków przystajennych:

  • ROL.06.6.2) 1) wymienia wyposażenie stajni dla koni;

  • ROL.06.6.2) 2) wskazuje przeznaczenie urządzeń stajennych;

  • ROL.06.6.2) 3) opisuje przeznaczenie urządzeń przystajennych.

ROL.06.6.3) określa wymagania zoohigieniczne pomieszczeń dla koni z uwzględnieniem potrzeb koni i dobrostanu zwierząt:

  • ROL.06.6.3) 1) wymienia wymagania zoohigieniczne powietrza w stajni;

  • ROL.06.6.3) 2) porównuje parametry zoohigieniczne pomieszczeń stajennych z wymaganiami określonymi w przepisach prawa;

  • ROL.06.6.3) 3) opisuje wymagania koni z uwzględnieniem ich dobrostanu.

ROL.06.6.4) wykonuje pomiary w pomieszczeniach dla koni:

  • ROL.06.6.4) 3) interpretuje wyniki pomiarów zgodnie z przepisami dotyczącymi minimalnych warunków utrzymania zwierząt.

ROL.06.2 Podstawy chowu i hodowli koni

Osoba ucząca się:

ROL.06.2.5 charakteryzuje systemy utrzymania koni:

  • ROL.06.2.5) 1) wskazuje na zależność między sposobem użytkowania a sposobem utrzymania koni;

  • ROL.06.2.5) 2) wymienia optymalne parametry zoohigieniczne pomieszczeń stajennych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.

Materiały multimedialne

Film edukacyjny Charakterystyka indywidualnego i grupowego systemu utrzymania koniDNFnXcxh4Film edukacyjny Charakterystyka indywidualnego i grupowego systemu utrzymania koni

Praca z filmem edukacyjnym wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • charakteryzowanie indywidualnego (boksy, stanowiska) i grupowego (biegalnie, stajnie otwarte) systemu utrzymania koni;

  • omówienie sposobów utrzymania różnych grup koni (klacze, klacze wysokoźrebne/ze źrebiętami, roczniaki, dwulatki, ogiery, wałachy);

  • analiza minimalnych wymagań dotyczących powierzchni boksu, stanowiska i wybiegu dla różnych grup koni zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami;

  • omówienie wymagań zoohigienicznych pomieszczeń dla koni z uwzględnieniem potrzeb koni i dobrostanu zwierząt (m.in.: maksymalne dopuszczalne stężenie gazów szkodliwych, maksymalny poziom zapylenia, optymalna temperatura, wymiana powietrza, wilgotność powietrza, maksymalny poziom hałasu);

  • wymienienie niezbędnego wyposażenia boksu, stajni oraz budynków przystajennych;

  • charakteryzowanie wybiegów dla koni, różnych typów budynków stajennych oraz rodzajów ogrodzeń.

Gra edukacyjna Czynniki mikroklimatu w pomieszczeniach inwentarskichDAg6bPqbIGra edukacyjna Czynniki mikroklimatu w pomieszczeniach inwentarskich

Praca z grą edukacyjną wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • charakteryzowanie elementów badanych podczas pomiarów mikroklimatu w danym pomieszczeniu inwentarskim;

  • dobór właściwego urządzenia pomiarowego do oceny mikroklimatu pomieszczeń inwentarskich;

  • analiza – na podstawie wykonanych pomiarów – czy mikroklimat pomieszczeń inwentarskich spełnia wymogi dobrostanu zwierząt.

Program ćwiczeniowy do projektowania Projektowanie ośrodka jeździeckiegoDeWEnbgpvProgram ćwiczeniowy do projektowania Projektowanie ośrodka jeździeckiego

Praca z programem ćwiczeniowym do projektowania wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • zaprojektowanie ośrodka jeździeckiego wraz z niezbędnym wyposażeniem według określonej specyfiki;

  • zaprojektowanie ośrodka jeździeckiego według własnego pomysłu, z dobieraniem elementów z biblioteki i ich dostosowywaniem.

Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceDPNylJFvgInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu systemów utrzymania koni.

Słownik pojęć dla e‑materiałuDOZkQQHrGSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

Przewodnik dla nauczycielaDznre5EhQPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

Przewodnik dla uczącego sięDXWLn5Qm1Przewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.

Netografia i bibliografiaDbbjXZXEqNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy z zakresu systemów utrzymania koni.

Instrukcja użytkowaniaDCmf65CU2Instrukcja użytkowania – objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Powiązania między elementami e‑materiału

Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.

Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z konkretnymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • film edukacyjny Charakterystyka indywidualnego i grupowego systemu utrzymania koni z ćwiczeniami 2, 3, 4, 8 i 9;

  • gra edukacyjna Czynniki mikroklimatu w pomieszczeniach inwentarskich z ćwiczeniami 1 i 6;

  • program ćwiczeniowy do projektowania Projektowanie ośrodka jeździeckiego z ćwiczeniami 5, 7 i 10.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej

Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie zdobywają wiedzę dotyczącą systemów utrzymywania koni. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium na zajęciach, a także poza nimi, podczas samodzielnej pracy uczniów.

Praca uczniów podczas zajęć

1. Film edukacyjny Charakterystyka indywidualnego i grupowego systemu utrzymania koni

Praca w grupach i całego zespołu klasowego

Mapa myśli. Przed emisją filmu uczniowie dzielą się na cztery zespoły. Zadaniem każdego z nich jest przygotowanie fragmentu mapy myśli dotyczącego wyposażenia stajni. Uczniowie opracowują następujące zagadnienia:

  • rodzaje podłóg w stajni (grupa 1);

  • rodzaje ściółek używanych w stajni (grupa 2);

  • okna w stajni – budowa i wymiary (grupa 3);

  • wielkość boksów w stajni (grupa 4).

Uczniowie korzystają z informacji zawartych w filmie oraz w innych dostępnych materiałach. Mapy mogą powstawać z użyciem narzędzi Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej lub na arkuszach papieru.

Po zakończeniu pracy każda grupa przedstawia swój fragment mapy myśli, a następnie są one łączone w całość. Materiał może być wykorzystany na lekcjach powtórkowych.

2. Gra edukacyjna Czynniki mikroklimatu w pomieszczeniach inwentarskich

Praca w grupach

Przed przystąpieniem do gry nauczyciel wspólnie z uczniami ustala kryteria, np. wygrywa ten zespół, który najszybciej ukończy misję lub w wyznaczonym czasie wykona dwie misje. Następnie uczniowie dobierają się w pięcioosobowe drużyny i przystępują do realizacji poszczególnych zadań w grze. Ważne jest, aby każdy uczeń brał udział w procesie decyzyjnym. Wyniki pracy prezentowane są na forum klasy.

Gra umożliwia sprawdzenie nie tylko wiedzy, którą uczniowie nabyli podczas pracy na zajęciach, lecz także pewnych umiejętności, np. podejmowania decyzji dotyczących dobrostanu zwierząt, doboru odpowiednich metod zoohigieny itp. Grę można wykorzystać w fazie podsumowującej zajęć, aby zweryfikować, czy cele lekcji zostały osiągnięte.

3. Program ćwiczeniowy do projektowania Projektowanie ośrodka jeździeckiego

Praca w grupach i całego zespołu klasowego

Przed zajęciami uczniowie zapoznają się z informacjami zawartymi w bazie wiedzy w programie ćwiczeniowym.

Następuje podział zespołu klasowego na pięcioosobowe grupy. Każda z nich w pierwszej fazie zadania ustala, jaki typ ośrodka jeździeckiego chce zaprojektować, jakie konie będą w nim przebywać i ile ich będzie, oraz wybiera system utrzymania zwierząt. Informacje te zapisywane są na plakacie lub tablicy, aby były widoczne dla wszystkich podczas pracy.

W kolejnym kroku zespoły przygotowują swoje projekty i planują wielkość i rozmieszczenie poszczególnych obiektów. W tworzeniu projektu uczniowie powinni wziąć pod uwagę:

  • odpowiednie wymiary powierzchni stajni, magazynu pasz, płyty obornikowej, ujeżdżalni, pastwiska, wybiegu, karuzeli i lonżownika;

  • odpowiednie wyposażenie poszczególnych elementów, np. stajni;

  • dokonane przeliczenia, po dostosowaniu ich wartości do liczby koni w ośrodku.

Po wykonaniu zadania grupy kolejno omawiają przygotowane projekty, a pozostali uczniowie sprawdzają, czy spełniają one przedstawione wytyczne.

Na zakończenie cały zespół klasowy może przygotować własny projekt ośrodka jeździeckiego, korzystając z zakładki Mój projekt w programie ćwiczeniowym.

4. Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, podczas gdy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.

1. Film edukacyjny Charakterystyka indywidualnego i grupowego systemu utrzymania koni

Praca w parach

Uczniowie na podstawie filmu przygotowują plansze edukacyjne, na których przedstawią projekt stajni w odpowiednio dobranymi elementami jej wyposażenia (boksy, rodzaj podłogi i ściółki, rozmieszczenie okien).

Następnie umieszczają swoje plansze (w formacie PDF lub JPG) na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej lub w innym środowisku wskazanym przez nauczyciela. Na zajęciach chętne/wybrane pary omawiają swoje projekty, a pozostali uczniowie je oceniają pod względem merytorycznym oraz estetycznym. Najlepsze prace mogą posłużyć jako materiał na zajęciach powtórkowych.

2. Gra edukacyjna Czynniki mikroklimatu w pomieszczeniach inwentarskich

Praca indywidualna

Uczniowie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując misje w grze. Efekty pracy przedstawiają na forum klasy.

Mogą też samodzielnie zaplanować kolejną misję i przekazać ją innym uczącym się za pomocą Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej. Powinni przedstawić opis problemu, który należy rozwiązać, a następnie, korzystając z kreatora pytań jednokrotnego wyboru, stworzyć quiz: pytania, na które będzie musiała odpowiedzieć osoba rozmawiająca np. z pracownikiem fundacji.

3. Program ćwiczeniowy do projektowania Projektowanie ośrodka jeździeckiego

Praca indywidualna

Uczniowie samodzielnie projektują ośrodek jeździecki. Wybierają jego typ, rasę koni i ich liczbę. Następnie umieszczają w projekcie odpowiednio dobrane elementy i dokonują przeliczeń, aby dostosować projekt do liczby koni.

Chętne/wybrane osoby przedstawiają na zajęciach swoje projekty i je omawiają, uzasadniając swoje wybory.

4. Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej.

Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniem ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest też możliwe w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania–uczenia się.

Ponadto nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów:

  • uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z audiodeskrypcji do filmu oraz nagrań lektorskich;

  • uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmu;

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą zapisywać na tablicy pomysły pozostałych uczniów i porządkować mapę myśli, co pozwoli im rozładować napięcie, a także skupić się na zadaniu;

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmem stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część filmu + zadania, II część filmu + zadania itd.) w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;

  • osoby, które mają problem z wystąpieniami publicznymi, nie powinny być zmuszane do przedstawiania projektów na forum, mogą się sprawdzić, wykonując inne zadania, np. przygotować ilustracje lub inne treści;

  • przy pracy z grą edukacyjną i programem ćwiczeniowym należy zadbać o to, aby uczniowie z dysleksją, zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mieli więcej czasu na wykonanie zadań;

  • przy podziale klasy na grupy należy postarać się o to, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);

  • podczas pracy z grą edukacyjną na lekcji należy zwrócić uwagę, by nie wprowadzić niezdrowej rywalizacji i/lub nie spowodować sytuacji, w której uczniowie ze SPE będą mieli nierówne szanse; celem gry nie musi być praca na czas, tylko wykonanie misji możliwie jak najdokładniej, z minimalną liczbą błędów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści