Wykonanie masażu prozdrowotnego - relaksacyjnego
MED.10. Świadczenie usług w zakresie masażu - Technik masażysta 325402
Przewodnik dla uczącego się
Autor przewodnika: Aleksandra Bartkowiak, Ewa Bręborowicz, Marta Jokiel, Anna Wachowiak
Konsultant przewodnika: Aleksander Krawczyński
Spis treści
Podstawowe informacje o e‑materialePodstawowe informacje o e‑materiale
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształceniaWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiałuOpis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiałuMinimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Podstawowe informacje o e‑materiale
Tytuł e‑materiału
Wykonywanie masażu prozdrowotnego‑relaksacyjnego
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu
Technik masażysta, 325402
Kod i nazwa kwalifikacji
MED.10. Świadczenie usług w zakresie masażu
Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału
MED.10.6.3) wykonuje masaż prozdrowotny:
MED.10.6.3.1) określa wskazania i przeciwwskazania do poszczególnych rodzajów masażu prozdrowotnego,
MED.10.6.3.2) przygotowuje stanowisko do masażu, uwzględniając rodzaj wykonywanego masażu i aktualny stan pacjenta,
MED.10.6.3.3) przygotowuje pacjenta do masażu prozdrowotnego, uwzględniając rodzaj wykonywanego masażu,
MED.10.6.3.4) dobiera rodzaj i metodykę masażu prozdrowotnego, uwzględniając aktualny stan i oczekiwania pacjenta,
MED.10.6.3.5) dobiera środki poślizgowe i wspomagające masaż, uwzględniając rodzaj skóry pacjenta stosowane wcześniej zabiegi oraz rodzaj zabiegu,
MED.10.6.3.6) wykonuje masaż prozdrowotny.
Cele ogólne e‑materiału
E‑materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
wykonywanie masażu prozdrowotnego – relaksacyjnego,
opanowanie wiedzy z zakresu podstaw anatomii człowieka ze szczególnym uwzględnieniem budowy skóry,
określanie wskazań i przeciwwskazań do wykonywania masażu prozdrowotnego‑relaksacyjnego,
wypełnianie dokumentacji pacjenta,
przygotowania stanowiska do wykonywania masażu prozdrowotnego,
dobieranie odpowiedniego kosmetyku do rodzaju skóry w masażu prozdrowotnym‑relaksacyjnym,
dobieranie odpowiednich technik masażu prozdrowotnego‑relaksacyjnego w zależności od potrzeb pacjenta.
Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem
„Masaż prozdrowotny‑relaksacyjny” - e‑book„Masaż prozdrowotny‑relaksacyjny” - e‑book
„Wykonywanie masażu relaksacyjnego” - sekwencje filmowe„Wykonywanie masażu relaksacyjnego” - sekwencje filmowe
„Zmiany w skórze pod wpływem wykonania głaskania” - film edukacyjny„Zmiany w skórze pod wpływem wykonania głaskania” - film edukacyjny
„Wykonanie masażu pielęgnacyjnego i relaksacyjnego twarzy” - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning„Wykonanie masażu pielęgnacyjnego i relaksacyjnego twarzy” - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania
Materiały multimedialne uzupełniają się, pozwalając uczącym się zdobyć wiedzę teoretyczną i praktyczną dotyczącą masażu prozdrowotnego‑relaksacyjnego.
E‑book zawiera podstawy wiedzy teoretycznej, a jego uzupełnieniem są sekwencje filmowe, dzięki którym osoba ucząca się ma możliwość zapoznania się z metodyką wykonywania poszczególnych technik masażu prozdrowotnego.
Sekwencje filmowe przedstawiają teoretyczny i praktyczny sposób przygotowania pozycji ułożeniowych wykorzystywanych w masażu prozdrowotnym oraz przedstawiają poszczególne techniki masażu wykonywane na stopach, rękach oraz prezentują metodykę masażu relaksacyjnego grzbietu. Sekwencje uzupełniają treści e‑booka.
Film edukacyjny stanowi uzupełnienie e‑booka oraz sekwencji filmowych – szczegółowo przedstawienia zmiany w poszczególnych warstwach skóry pod wpływem wykonywania techniki głaskania.
Interaktywne materiały sprawdzające służą sprawdzeniu oraz ugruntowaniu zdobytej wiedzy.
Słownik stanowi cenne uzupełnienie materiałów, pozwalając uczącym się utrwalić najważniejsze pojęcia dotyczące masażu prozdrowotnego‑relaksacyjnego.
W procesie edukacyjnym materiały uzupełniają się wzajemnie zgodnie ze schematem: e‑book – film edukacyjny – sekwencje filmowe – interaktywne materiały sprawdzające.
Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning jest materiałem dodatkowym, którego zakres merytoryczny wykracza poza podstawę programową kształcenia w zawodzie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia
Tytuł materiału multimedialnego
Masaż prozdrowotny‑relaksacyjny
Typ materiału multimedialnego
E‑book
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
E‑book zawiera:
wskazania i przeciwwskazania do wykonywania masażu relaksacyjnego i pielęgnacyjnego,
cele masażu relaksacyjnego i pielęgnacyjnego,
standard wyposażenia gabinetu do masażu lub gabinetu spa/wellness, w których wykonywany jest masaż relaksacyjny,
cechy osobowościowe masażysty,
opis komunikacji werbalnej z pacjentem,
pdstawową dokumentację medyczną masażysty,
uzasadnienie doboru stosowanych w masażu relaksacyjnym i pielęgnacyjnym pozycji ułożeniowych oraz ich wykonywanie,
rodzaje preparatów stosowanych do wykonywania zabiegu pielęgnacyjnego i relaksacyjnego, opis rodzaju skóry - cery, która będzie decydować o doborze środka do masażu, charakterystyka poszczególnych technik masażu relaksacyjnego i pielęgnacyjnego i ich wpływu na opracowywaną tkankę,
charakterystykę poszczególnych technik masażu relaksacyjnego i pielęgnacyjnego i ich wpływ na opracowywaną tkankę,
czynniki wpływające na stan skóry,
metodykę zabiegu masażu relaksacyjnego i pielęgnacyjnego głównych części ciała,
wykaz źródeł.
Materiał powiązany jest z sekwencjami filmowymi, filmem edukacyjnym oraz interaktywnymi materiałami sprawdzającymi, umożliwiając uczącym się zdobycie oraz ugruntowanie wiedzy z zakresu wykonywania masażu prozdrowotnego‑relaksacyjnego.
Z uwagi na zawarte treści e‑book powinien być wykorzystany w pierwszym etapie procesu uczenia się, a potem stanowić element uzupełniający podczas zapoznawania się z pozostałymi materiałami.
Z e‑bookiem powiązane są następujące interaktywne materiały sprawdzające:
wskazywanie poprawnej odpowiedzi „Wskazania i przeciwwskazania do wykonania masażu prozdrowotnego‑relaksacyjnego”,
zadanie ukierunkowane na grupowanie „Cechy charakterystyczne różnych rodzajów cery”,
zadanie dobieranie w pary „Rodzaje olejków eterycznych i ich zastosowanie w masażu prozdrowotnym – relaksacyjnym”,
zadanie z lukami „Charakterystyka poszczególnych technik masażu relaksacyjnego i pielęgnacyjnego”,
test samosprawdzający „Wykonywanie masażu prozdrowotnego‑relaksacyjnego”,
quiz „Charakterystyka wykonywania masażu prozdrowotnego‑relaksacyjnego”.
Materiał powiązany jest z niżej wymienionymi kryteriami weryfikacji:
MED.10.6.3.1) określa wskazania i przeciwwskazania do poszczególnych rodzajów masażu prozdrowotnego,
MED.10.6.3.2) przygotowuje stanowisko do masażu, uwzględniając rodzaj wykonywanego masażu i aktualny stan pacjenta,
MED.10.6.3.3) przygotowuje pacjenta do masażu prozdrowotnego, uwzględniając rodzaj wykonywanego masażu,
MED.10.6.3.4) dobiera rodzaj i metodykę masażu prozdrowotnego, uwzględniając aktualny stan i oczekiwania pacjenta,
MED.10.6.3.5) dobiera środki poślizgowe i wspomagające masaż, uwzględniając rodzaj skóry pacjenta stosowane wcześniej zabiegi oraz rodzaj zabiegu,
MED.10.6.3.6) wykonuje masaż prozdrowotny.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
rozróżnianie wskazań i przeciwwskazań do wykonywania masażu relaksacyjnego i pielęgnacyjnego,
określanie celów terapeutycznych w masażu relaksacyjnym i pielęgnacyjnym,
znajomość standardowego wyposażenia gabinetu do masażu lub gabinetu SPA/wellness, w którym wykonywany jest masaż relaksacyjny,
znajomość cech osobowościowych masażysty oraz sposobu komunikacji werbalnej z klientem,
opisywanie podstawowej dokumentacji i diagnostyki masażysty,
rozróżnianie doboru i wykonania pozycji ułożeniowych stosowanych w masażu relaksacyjnym i pielęgnacyjnym,
dobieranie odpowiedniego rodzaju kosmetyku stosowanego do wykonania zabiegu pielęgnacyjnego i relaksacyjnego,
rozpoznawanie rodzaju skóry pacjenta w celu odpowiedniego dobrania środka do masażu,
znajomość poszczególnych technik masażu relaksacyjnego i pielęgnacyjnego oraz ich wpływu na opracowaną tkankę,
opisywanie metodyki masażu prozdrowotnego – relaksacyjnego i pielęgnacyjnego głównych części ciała: grzbietu, stóp i rąk.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Podstawą pracy jest to, że osoba ucząca się bierze udział w procesie samokształcenia z własnej woli. Ma wypracowane metody nauki, np. uczenie się na pamięć, robienie notatek i rysunków, oglądanie zdjęć, słuchanie informacji.
Efekty nauki zależą m.in. od jej osobistego zaangażowania, aktywności, motywacji, systematyczności, zdolności organizacyjnych, spostrzegawczości, wyobraźni czy myślenia praktycznego.
Z e‑bookiem można zapoznawać się w całości lub w częściach, zgodnie z kolejnością rozdziałów.
Jeżeli na początku materiał wyda się zbyt obszerny, osoba ucząca się może przygotować notatki lub fiszki, które posłużą później do lepszego opanowania treści w nim zawartych. Warto również zanotować słownictwo fachowe i dodatkowo wyraźnie je podkreślić lub zaznaczyć innym kolorem. Wyjaśnienie znaczeń wyrazów znajduje się w słowniku pojęć dla e‑materiału. Osoba ucząca się może dodatkowo stworzyć swój własny słownik.
Zapoznanie się z materiałem pozwoli na rozwiązanie zadań sprawdzających oraz na przygotowanie się do egzaminu zawodowego.
Osoba ucząca się może przygotować plakat zawierający najważniejsze informacje dotyczące np. wskazań i przeciwwskazań do masażu lub poszczególnych technik jego wykonywania. Pozwoli to jej lepiej opanować metodykę wykonywania masażu i zapamiętać kolejność technik.
Przykładowe tematy do opracowania broszury, plakatu lub prezentacji:
gólny schemat rozmowy z pacjentem dotyczącej wykonywania masażu prozdrowotnego‑relaksacyjnego, uwzględniający wytyczne dotyczące procedury zbierania wywiadu,
schemat wykonywania masażu prozdrowotnego‑relaksacyjnego w okolicy ręki,
schemat wykonywania masażu prozdrowotnego‑relaksacyjnego w okolicy stopy,
schemat wykonywania masażu prozdrowotnego‑relaksacyjnego w okolicy grzbietu.
Tytuł materiału multimedialnego
Wykonywanie masażu relaksacyjnego
Typ materiału multimedialnego
Sekwencje filmowe
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Sekwencje filmowe dotyczą następujących zagadnień:
cechy masażysty oraz uzupełnianie dokumentacji,
przygotowanie pozycji ułożeniowej w masażu – leżenie przodem,
przygotowanie pozycji ułożeniowej w masażu – leżenie tyłem,
poszczególne techniki masażu relaksacyjnego (pielęgnacyjnego) na stopie,
poszczególne techniki masażu relaksacyjnego (pielęgnacyjnego) na rękach,
metodyka wykonania masażu relaksacyjnego grzbietu.
Sekwencje filmowe zostały zrealizowane w pomieszczeniach autentycznego gabinetu masażu z pełnym wyposażeniem wykorzystywanym przez zawodowych masażystów.
Osoby z niepełnosprawnością wzrokową powinny mieć możliwość wcześniejszego zapoznania się z wyposażeniem gabinetu masażu. Nauczyciel musi upewnić się, czy osoba niekorzystająca ze zmysłu wzroku prawidłowo wizualizuje, np. podczas słuchania materiałów filmowych czy też zapoznawania się z treściami e‑booka, używane terminy.
Sekwencje filmowe prezentują pełen proces przeprowadzania elementów masażu prozdrowotnego‑relaksacyjnego, począwszy od przygotowania stanowiska pracy, doboru odpowiedniej pozycji ułożeniowej, po zastosowanie odpowiednich technik na poszczególnych elementach ciała pacjenta. Dzięki takiej prezentacji osoba ucząca się może zapoznać się z dokładnym przebiegiem prac oraz poznać zależności między poszczególnymi etapami procesu, które wymagają określonej kolejności. Późniejszy etap nie następuje bez realizacji wcześniejszego.
Sekwencje filmowe prezentują pełen proces masażu prozdrowotnego- – relaksacyjnego, począwszy od przygotowania stanowiska pracy, doboru odpowiedniej pozycji ułożeniowej, skończywszy na zastosowaniu odpowiednich technik na poszczególnych elementach ciała pacjenta. Późniejszy etap nie następuje bez realizacji wcześniejszego.
Każda sekwencja kończy się zadaniem sprawdzającym poziom zrozumienia prezentowanych treści. Po rozwiązaniu zadania osoba ucząca się otrzymuje informację zwrotną o opanowanych zagadnieniach.
W przypadku niektórych zadań sprawdzających należy upewnić się, czy osoby uczące się, a szczególnie osoby niewidome, potrafią, oprócz podania właściwej odpowiedzi, ułożyć pacjenta w odpowiedniej pozycji, prawidłowo zastosować wybraną technikę itp.
Dzięki zawartym w materiale informacjom osoba ucząca się ma możliwość zapoznania się z podstawowymi czynnościami, które powinien wykonać masażysta podczas masażu prozdrowotnego- – relaksacyjnego. Każda z sekwencji filmowych może być odtwarzana osobno. Ważne jest jednak dla uczącego się, aby na początku zapoznał się on z pierwszymi trzema filmami w celu przygotowania się do wykonywania masażu prozdrowotnego‑relaksacyjnego, a następnie odtworzył materiały zawierające informacje praktyczne umożliwiające zapoznanie się z procesem wykonywania masażu prozdrowotnego‑relaksacyjnego poszczególnych części ciała.
Sekwencje filmowe powiązane są z treściami zawartymi w e‑booku, pozwalają uczącym się opanować praktyczny sposób wykonywania masażu prozdrowotnego‑relaksacyjnego.
Z sekwencjami filmowymi powiązane są następujące interaktywne materiały sprawdzające:
zadanie ukierunkowane na uporządkowanie „Etapy przygotowania stanowiska do masażu”,
zadanie ukierunkowane na uporządkowanie „Etapy wykonywania masażu relaksacyjnego”,
uzupełnianie podpisów obrazka „Techniki wykonywania masażu relaksacyjnego rąk”,
zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video „Poszczególne techniki masażu grzbietu”,
test samosprawdzający „Wykonywanie masażu prozdrowotnego – relaksacyjnego”,
quiz „Charakterystyka wykonywania masażu prozdrowotnego – relaksacyjnego”.
Materiał powiązany jest z niżej wymienionymi kryteriami weryfikacji:
MED.10.6.3.2) przygotowuje stanowisko do masażu, uwzględniając rodzaj wykonywanego masażu i aktualny stan pacjenta,
MED.10.6.3.3) przygotowuje pacjenta do masażu prozdrowotnego, uwzględniając rodzaj wykonywanego masażu,
MED.10.6.3.6) wykonuje masaż prozdrowotny.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
wymienianie cech osobowościowych masażysty,
uzupełnianie dokumentacji niezbędnej do wykonania masażu prozdrowotnego‑relaksacyjnego,
przygotowanie stanowiska pracy,
układanie pacjenta w pozycji leżenia tyłem lub przodem,
wykonywanie masażu prozdrowotnego‑relaksacyjnego na rękach,
wykonywanie masażu prozdrowotnego‑relaksacyjnego na stopie,
wykonywanie masażu prozdrowotnego‑relaksacyjnego na grzbiecie.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Jeżeli na początku materiał wyda się zbyt obszerny, osoba ucząca się może przygotować streszczenie, które posłuży później do lepszego opanowania treści zawartych w materiale. Warto również zanotować słownictwo fachowe. Wyjaśnienie znaczeń wyrazów znajduje się w słowniku pojęć dla e‑materiału. Osoba ucząca się może dodatkowo stworzyć swój własny słownik.
Obejrzane uważnie sekwencje filmowe pozwolą na rozwiązanie zadań sprawdzających oraz na przygotowanie się do egzaminu zawodowego.
Osoba ucząca się może przygotować prezentację tematyczną korzystając z materiałów filmowych np. „Wzmożone napięcie mięśni grzbietu”.
Na podstawie sekwencji filmowych osoba ucząca się może przygotować ulotkę informacyjną dla pacjentów zawierającą najważniejsze informacje dotyczące np. tego, co pacjent powinien wiedzieć o masażu relaksacyjnym oraz jak wygląda przygotowanie stanowiska do masażu. Pozwoli to osobie uczącej się lepiej opanować metodykę i zapamiętać kolejność technik.
Podczas zapoznawania się z materiałem osoba ucząca się powinna zwrócić uwagę na kolejność wykonywania poszczególnych technik masażu oraz na jego metodykę.
Osoby uczące się mogą samodzielnie przygotować prezentację powiązaną z tematyką sekwencji, np. opracowanie dokumentacji i wywiadu z pacjentem, opracowanie metodyki przeprowadzenia masażu prozdrowotnego‑relaksacyjnego na stopie, ręce lub grzbiecie.
Wychodząc poza ramy e‑materiału, przy wykorzystaniu literatury czy internet uuczący się mogą przygotować dokumentację dotycząca masażu relaksacyjnego rąk lub opracować metodykę postępowania w przypadku, kiedy w gabinecie pojawia się pacjent mający duże napięcie tkanek w obrębie karku.
Tytuł materiału multimedialnego
Zmiany w skórze pod wpływem wykonania głaskania
Typ materiału multimedialnego
Film edukacyjny
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
W filmie za pomocą rysunku i animacji przedstawiono pracę wszystkich warstw skóry podczas odkształcania sprężystego zachodzącego pod wpływem bodźca mechanicznego, którym jest technika głaskania powierzchownego i głębokiego.
Film edukacyjny rozpoczyna się materiałem rysunkowym obrazującym warstwy skóry (naskórek, skóra właściwa, tkanka podskórna) oraz charakterystykę poszczególnych elementów znajdujących się w skórze właściwej. Następnie pojawia się animacja obrazująca w pierwszej części głaskanie powierzchowne oraz zmiany zachodzące przy jej zostawaniu. Natomiast w drugiej części została przedstawiona technika głaskania głębokiego i jej wpływ na wszystkie warstwy skóry.
Materiał multimedialny stanowi uzupełnienie e‑booka oraz sekwencji filmowych – szczegółowo przedstawia proces zmian zachodzących w poszczególnych warstwach skóry w zależności od rodzaju głaskania (powierzchownego i głębokiego).
W pracy z niewidomymi osobami uczącymi się warto uzupełnić film edukacyjny o pracę z modelem. Model można przygotować z wykorzystaniem materiałów plastycznych, które będą imitować poszczególne elementy skóry.
Z filmem edukacyjnym powiązanye są jest następujące interaktywne materiały sprawdzającye:
wskazywanie poprawnej odpowiedzi „Wpływ techniki głaskania na skórę i jej elementy”,
test samosprawdzający „Wykonywanie masażu prozdrowotnego – relaksacyjnego”,
quiz „Charakterystyka wykonywania masażu prozdrowotnego – relaksacyjnego”.
Materiał jest powiązany z niżej wymienionymi kryteriami weryfikacji:
MED.10.6.3.4) dobiera rodzaj i metodykę masażu prozdrowotnego, uwzględniając aktualny stan i oczekiwania pacjenta,
MED.10.6.3.6) wykonuje masaż prozdrowotny.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
opisywanie poszczególnych warstw skóry i znajdujących się w nich struktur,
opisywanie wpływu techniki głaskania powierzchownego i głębokiego na naskórek, skórę właściwą i tkankę podskórną.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Na podstawie informacji zawartych w filmie osoba ucząca się przygotowuje w formie tabeli własne porównanie zmian zachodzących podczas głaskania powierzchownego i głaskania głębokiego.
Na podstawie informacji zawartych w filmie osoba ucząca się może przedstawić, np. w formie plakatu lub prezentacji multimedialnej najważniejsze elementy znajdujące się w skórze właściwej.
Obejrzany uważnie film pozwoli uczącym na rozwiązanie zadań sprawdzających oraz na przygotowanie się do egzaminu zawodowego.
Podczas zapoznawania się z materiałem osoba ucząca się powinna zwrócić uwagę na budowę poszczególnych elementów skóry.
Uczący się może przygotować prezentację na wybrany temat powiązany z tematyką filmu, np. przepływu krwi w naczyniach krwionośnych podczas głaskania głębokiego lub powierzchownego.
Wychodząc poza ramy e‑materiału, przy wykorzystaniu literatury czy internetu uczący się może przygotować opracowanie dotyczące reakcji elementów skóry na techniki głaskania.
W celu lepszego utrwalenia informacji zawartych w filmie osoba ucząca się może sporządzać własne notatki.
Tytuł materiału multimedialnego
Wykonanie masażu pielęgnacyjnego i relaksacyjnego twarzy
Typ materiału multimedialnego
Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning jest materiałem dodatkowym. Analiza programów nauczania dla technika masażysty pokazuje, że zapisy podstawy programowej są często uzupełniane o treści związane z masażem pielęgnacyjnym.
Absolwenci kształcenia w zawodzie technika masażysty często zatrudniani są w ośrodkach czy gabinetach SPA, zatem wiedza z tego zakresu może być dla nich ważnym argumentem w poprawie ich zatrudnialności, pomóc w planowaniu kariery edukacyjnej i zawodowej.
Poszerzenie wiedzy technika masażysty o elementy związane z tematyką masażu pielęgnacyjnego twarzy, szyi i dekoltu jest wyjściem naprzeciw potrzebom rynku pracy.
Materiał multimedialny składa się z:
samouczka zawierającego sekwencję filmową „Wykonywanie masażu prozdrowotnego‑relaksacyjnego na twarzy, szyi idekolcie” oraz treści teoretycznej „Masaż dekoltu, szyi i twarzy”,
interaktywnego narzędzia typu scenario‑based learning „Wykonanie masażu pielęgnacyjnego i relaksacyjnego twarzy”.
Wskazane jest, by uczący się w pierwszej kolejności zapoznał się z samouczkiem oraz instrukcją obsługi interaktywnego narzędzia typu scenario‑based learning.
W trakcie gry osoba wcielająca się w rolę masażysty jest postawiona przed koniecznością:
podjęcia szeregu decyzji podczas zbierania wywiadu z pacjentem,
wykazania się wiedzą z zakresu:
dobierania odpowiednich kosmetyków do masażu,
przygotowania stanowiska pracy,
wykonywania masażu pielęgnacyjnego i relaksacyjnego dekoltu, szyi i twarzy.
Decyzje te wpływają na przejście do kolejnych etapów gry.
Za każdym razem uczący się otrzymuje informację zwrotną dotyczącą poprawności decyzji. Poznaje też źródło, do którego może się odwołać, poszukując prawidłowej odpowiedzi.
Zadania wykonywane podczas gry obejmują nie tylko część praktyczną, ale również podstawy teoretyczne, takie jak:
elementy wywiadu,
zebranie dokumentacji,
przygotowanie stanowiska pracy,
reakcja na działania niepożądane.
Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning powiązane jest z następującymi interaktywnymi materiałami sprawdzający,o:
dopasowanie elementów do schematu „Kolejność wykonywania poszczególnych czynności podczas rozcierania twarzy”,
quiz „Charakterystyka wykonywania masażu prozdrowotnego – relaksacyjnego”.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
opisywanie i przeprowadzanie wywiadu z pacjentem mającym na twarzy, dekolcie i szyi zwiotczałą skórę, która utraciła blask,
stosowanie odpowiednich działań w trakcie wykonywania masażu pielęgnacyjnego i relaksacyjnego na twarzy, dekolcie i szyi.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Jeżeli na początku materiał wyda się zbyt obszerny, osoba ucząca się może przygotować notatki z kolejnymi tematami (przedstawionymi w grze w formie krótkich filmów), które pomogą jej opanować zagadnienia zawarte w grze. Warto również zanotować słownictwo fachowe.
Wykorzystanie interaktywnego narzędzia typu scenario‑based learning pozwoli na ugruntowanie wiedzy oraz ułatwi rozwiązywanie zadań sprawdzających.
Uczący się mogą przygotować dodatkowe informacje dla masażystów wykonujących masaż pielęgnacyjny twarzy pacjentowi niewidomemu lub z niepełnosprawnością słuchu. Czytelne sygnały masażysty uprzedzające pacjenta są szczególnie ważne dla osób z niepełnosprawnościami. Należy pamiętać, że niewidomy pacjent nie widzi ręki masażysty kierowanej np. w okolice jego twarzy. Pacjenci z niepełnosprawnością słuchową zazwyczaj dostrzegają ruchy i gesty masażysty, mogą natomiast nie zwrócić uwagi na dźwięki generowane np. przez urządzenia elektryczne.
Podczas zapoznawania się z materiałem osoba ucząca się powinna zwrócić uwagę na kolejność wykonywania poszczególnych etapów masażu pielęgnacyjnego twarzy.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Wskazywanie poprawnej odpowiedzi – „Wskazania i przeciwwskazania do wykonania masażu prozdrowotnego‑relaksacyjnego”
Opis materiału sprawdzającego
Zadaniem osoby uczącej się jest wybranie przeciwwskazań do wykonania masażu relaksacyjnego.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.
Zadanie powiązane jest z e‑bookiem „Masaż prozdrowotny‑relaksacyjny”, z rozdziałem „Wskazania i przeciwwskazania do wykonywania masażu relaksacyjnego i pielęgnacyjnego”.
Osoby uczące się z niepełnosprawnościami powinny mieć możliwość przedyskutowania swoich błędów z ekspertem.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie niżej podanego kryterium weryfikacji:
MED.10.6.3.1) określa wskazania i przeciwwskazania do poszczególnych rodzajów masażu prozdrowotnego.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie ukierunkowane na grupowanie – „Cechy charakterystyczne różnych rodzajów cery”
Opis materiału sprawdzającego
Zadaniem osoby uczącej się jest pogrupowanie odpowiednich rodzajów cery z ich opisami.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.
Zadanie powiązane jest z e‑bookiem „Masaż prozdrowotny‑relaksacyjny”, z rozdziałem „Rodzaje preparatów stosowanych do wykonania zabiegu pielęgnacyjnego i relaksacyjnego, opis rodzaju skóry – cery, która będzie decydować o doborze środka do masażu, charakterystyka poszczególnych technik masażu relaksacyjnego i pielęgnacyjnego i ich wpływu na opracowywaną tkankę”.
Osoby uczące się z niepełnosprawnościami powinny mieć możliwość przedyskutowania swoich błędów z ekspertem.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie niżej podanego kryterium weryfikacji:
ED.10.6.3.5) dobiera środki poślizgowe i wspomagające masaż, uwzględniając rodzaj skóry pacjenta stosowane wcześniej zabiegi oraz rodzaj zabiegu.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie dobieranie w pary – „Rodzaje olejków eterycznych i ich zastosowanie w masażu prozdrowotnym‑relaksacyjnym”.
Opis materiału sprawdzającego
Zadaniem osoby uczącej się jest połączenie w pary rodzajów olejków z opisem ich wpływu na ciało człowieka.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.
Zadanie powiązane jest z e‑bookiem „Masaż prozdrowotny‑relaksacyjny”, z rozdziałem „Rodzaje preparatów stosowanych do wykonania zabiegu pielęgnacyjnego i relaksacyjnego, opis rodzaju skóry – cery, która będzie decydować o doborze środka do masażu, charakterystyka poszczególnych technik masażu relaksacyjnego i pielęgnacyjnego i ich wpływu na opracowywaną tkankę”.
Osoby uczące się z niepełnosprawnościami powinny mieć możliwość przedyskutowania swoich błędów z ekspertem.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie niżej podanego kryterium weryfikacji:
MED.10.6.3.5) dobiera środki poślizgowe i wspomagające masaż, uwzględniając rodzaj skóry pacjenta stosowane wcześniej zabiegi oraz rodzaj zabiegu.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadania ukierunkowane na uporządkowanie – „Etapy przygotowywania stanowiska do masażu”
Opis materiału sprawdzającego
Zadaniem osoby uczącej się jest ułożenie poszczególnych etapów masażu prozdrowotnego, tak by została przedstawiona właściwa kolejność poszczególnych etapów zabiegu.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.
Zadanie powiązane jest z sekwencjami filmowymi „Wykonywanie masażu relaksacyjnego”, w szczególności „Metodyka masażu relaksacyjnego grzbietu”.
Osoby uczące się z niepełnosprawnościami powinny mieć możliwość przedyskutowania swoich błędów z ekspertem. Dla osób słabowidzących i niewidomych przygotowana jest alternatywna wersja zadania.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie niżej wymienionych kryteriów weryfikacji:
MED.10.6.3.3) przygotowuje pacjenta do masażu prozdrowotnego, uwzględniając rodzaj wykonywanego masażu,
MED.10.6.3.4) dobiera rodzaj i metodykę masażu prozdrowotnego, uwzględniając aktualny stan i oczekiwania pacjenta,
MED.10.6.3.6) wykonuje masaż prozdrowotny.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Uzupełnianie podpisów obrazka – „Techniki wykonywania masażu relaksacyjnego rąk”
Opis materiału sprawdzającego
Zadaniem osoby uczącej się jest przyporządkowanie odpowiednich podpisów do zdjęć prezentujących kolejne czynności wykonywane podczas rozcierania rąk w masażu relaksacyjnym.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.
Zadanie powiązane jest z sekwencjami filmowymi „Wykonywanie masażu relaksacyjnego”, w szczególności „Poszczególne techniki masażu relaksacyjnego (pielęgnacyjnego) wykonywane na rękach”.
Osoby uczące się z niepełnosprawnościami powinny mieć możliwość przedyskutowania swoich błędów z ekspertem. Dla osób słabowidzących i niewidomych przygotowana jest alternatywna wersja zadania.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie niżej podanego kryterium weryfikacji:
MED.10.6.3.6) wykonuje masaż prozdrowotny.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadania z możliwością użycia materiałów audio‑video – „Poszczególne techniki masażu grzbietu”
Opis materiału sprawdzającego
Zadaniem osoby uczącej się jest wskazanie nazwy techniki wykonywania masażu grzbietu widocznej na prezentowanym filmie.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.
Zadanie powiązane jest z sekwencjami filmowymi „Wykonywanie masażu relaksacyjnego”, w szczególności „Metodyka masażu relaksacyjnego grzbietu”.
Osoby uczące się z niepełnosprawnościami powinny mieć możliwość przedyskutowania swoich błędów z ekspertem. Dla osób słabowidzących i niewidomych przygotowana jest alternatywna wersja zadania.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie niżej podanego kryterium weryfikacji:
MED.10.6.3.6) wykonuje masaż prozdrowotny.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami – „Charakterystyka poszczególnych technik masażu relaksacyjnego i pielęgnacyjnego”
Opis materiału sprawdzającego
Zadaniem osoby uczącej się jest uzupełnienie luk w zdaniach dotyczących techniki wykonywania masażu pielęgnacyjnego i relaksacyjnego.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.
Zadanie powiązane jest z e‑bookiem „Masaż prozdrowotny‑relaksacyjny”, z rozdziałem „Metodyka zabiegu masażu relaksacyjnego i pielęgnacyjnego głównych części ciała”.
Osoby uczące się z niepełnosprawnościami powinny mieć możliwość przedyskutowania swoich błędów z ekspertem.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie niżej podanego kryterium weryfikacji:
MED.10.6.3.6) wykonuje masaż prozdrowotny.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Dopasowanie elementów do schematu – „Kolejność wykonywania poszczególnych czynności podczas rozcierania twarzy”
Opis materiału sprawdzającego
Zadaniem osoby uczącej się jest wstawienie na zdjęciu odpowiednich numerów z opisami, tak aby przedstawić kolejność wykonywania poszczególnych czynności podczas rozcierania twarzy w masażu pielęgnacyjnym.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.
Zadanie powiązane jest z interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning „Wykonanie masażu pielęgnacyjnego i relaksacyjnego twarzy”.
Osoby uczące się z niepełnosprawnościami powinny mieć możliwość przedyskutowania swoich błędów z ekspertem. Dla osób słabowidzących i niewidomych przygotowana jest alternatywna wersja zadania.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Test samosprawdzający – „Wykonywanie masażu prozdrowotnego – relaksacyjnego”
Opis materiału sprawdzającego
Test jednokrotnego wyboru składa się z dziesięciu zadań z zakresu podstaw wykonywania masażu prozdrowotnego i relaksacyjnego. Limit czasu na rozwiązanie wynosi 15 minut. Próg zaliczenia 50%.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
wyświetlania wskazówek naprowadzających,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.
Test powiązany jest z:
e‑bookiem „Masaż prozdrowotny‑relaksacyjny”,
sekwencjami filmowymi „Wykonywanie masażu relaksacyjnego”,
filmem edukacyjnym „Zmiany w skórze pod wpływem głaskania”.
Osoby uczące się z niepełnosprawnościami powinny mieć możliwość przedyskutowania swoich błędów z ekspertem.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie niżej podanego kryterium weryfikacji:
MED.10.6.3.6) wykonuje masaż prozdrowotny.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Quiz – „Charakterystyka wykonywania masażu prozdrowotnego – relaksacyjnego”
Opis materiału sprawdzającego
Quiz składa się z szesnastu zadań z zakresu podstaw wykonywania masażu prozdrowotnego i relaksacyjnego. Limit czasu na rozwiązanie wynosi 24 minuty. Próg zaliczenia 50%.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
wyświetlania wskazówek naprowadzających,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.
Test powiązany jest z:
e‑bookiem „Masaż prozdrowotny‑relaksacyjny”,
sekwencjami filmowymi „Wykonywanie masażu relaksacyjnego”,
filmem edukacyjnym „Zmiany w skórze pod wpływem głaskania”,
interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning „Wykonanie masażu pielęgnacyjnego i relaksacyjnego twarzy”.
Osoby uczące się z niepełnosprawnościami powinny mieć możliwość przedyskutowania swoich błędów z ekspertem.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie niżej wymienionych kryteriów weryfikacji:
MED.10.6.3.1) określa wskazania i przeciwwskazania do poszczególnych rodzajów masażu prozdrowotnego,
MED.10.6.3.2) przygotowuje stanowisko do masażu, uwzględniając rodzaj wykonywanego masażu i aktualny stan pacjenta,
MED.10.6.3.3) przygotowuje pacjenta do masażu prozdrowotnego, uwzględniając rodzaj wykonywanego masażu,
MED.10.6.3.4) dobiera rodzaj i metodykę masażu prozdrowotnego, uwzględniając aktualny stan i oczekiwania pacjenta,
MED.10.6.3.5) dobiera środki poślizgowe i wspomagające masaż, uwzględniając rodzaj skóry pacjenta, stosowane wcześniej zabiegi oraz rodzaj zabiegu, MED.10.6.3.6) wykonuje masaż prozdrowotny.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Minimalne wymagania sprzętowe zgodne z wymaganiami zpe.gov.pl
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści