E-materiały do kształcenia zawodowego

Zestaw automatycznego naprowadzania maszyn

ROL.08. Eksploatacja systemów mechatronicznych w rolnictwie – technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki 311515

Przewodnik dla uczącego się

6

Spis treści

Cele uczącego sięCele uczącego się

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału

Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształceniaWskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele uczącego się

  • Poznasz treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki (kod cyfrowy zawodu 311515), ponieważ tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawisz najważniejsze zagadnienia dotyczące stosowania, montażu i budowy oraz wykorzystania zestawów automatycznego naprowadzania maszyn.

  • Uzyskasz pomoc w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu.

  • Rozwiniesz kompetencje komunikacyjno‑cyfrowe.

  • Dostosujesz tempo i zakres nauki do swoich indywidualnych potrzeb.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.

Materiały multimedialne

Film edukacyjny Zastosowanie automatycznego naprowadzania maszynDAvsk461EFilm edukacyjny Zastosowanie automatycznego naprowadzania maszyn

Praca z filmem edukacyjnym wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • obsługiwanie urządzeń oraz systemów elektronicznych, a także nawigacji satelitarnej stosowanej w pojazdach, maszynach i urządzeniach rolniczych,

  • poznanie zastosowania automatycznego naprowadzania maszyn w różnych zabiegach agrotechnicznych, w tym w zabiegach uprawowych i zabiegach pielęgnacyjnych,

  • określenie korzyści finansowych i logistycznych przy zastosowaniu zestawu automatycznego naprowadzania.

Film instruktażowy (tutorial) Budowa i zasada działania zestawów automatycznego naprowadzania maszynD1E50nLzHFilm instruktażowy (tutorial) Budowa i zasada działania zestawów automatycznego naprowadzania maszyn

Praca z filmem instruktażowym (tutorialem) wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • wymienianie elementów zestawu automatycznego naprowadzania i wskazywanie ich funkcjonalności,

  • rozróżnianie stosowanych sygnałów korekcyjnych,

  • poznanie sposobów montażu uniwersalnej kierownicy.

Animacja modelu w grafice 2D Montaż zestawu automatycznego naprowadzania w ciągniku rolniczymDg1JiZstSAnimacja modelu w grafice 2D Montaż zestawu automatycznego naprowadzania w ciągniku rolniczym

Praca z animacją modelu w grafice 2D wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • rozpoznawanie elementów zestawu automatycznego naprowadzania ciągnika, znajomość ich funkcji i sposobu montażu w ciągniku,

  • aktywowanie panelu obsługi i wprowadzanie indywidualnych ustawień,

  • przeprowadzanie kalibracji zestawu automatycznego naprowadzania zamontowanego w ciągniku rolniczym.

E‑book Rolnictwo precyzyjneDDeip6LQ2E‑book Rolnictwo precyzyjne

Praca z e‑bookiem wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • wyjaśnianie, na czym polega rolnictwo precyzyjne,

  • wskazywanie, jakie są korzyści gospodarstw inwestujących w urządzenia i systemy agrotroniczne,

  • znajomość systemów wykorzystywanych w produkcji roślinnej i zwierzęcej.

Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceDvkK1bEihInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu tematyki zestawu automatycznego naprowadzania maszyn.

Słownik pojęć dla e‑materiałuDdS7cBwwVSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

Przewodnik dla nauczycielaD8JeE6RE6Przewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

Przewodnik dla uczącego sięDccFzekqQPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.

Netografia i bibliografiaDdcghwyw3Netografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy z zakresu tematyki zestawu automatycznego naprowadzania maszyn.

Instrukcja użytkowaniaD6VG9MWpNInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Powiązania między elementami e‑materiału

Każdy materiał multimedialny jest powiązany z odpowiednio dobranymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • film edukacyjny Zastosowanie automatycznego naprowadzania maszyn z ćwiczeniami 4, 5, 8, 19,

  • film instruktażowy (tutorial) Budowa i zasada działania zestawów automatycznego naprowadzania maszyn z ćwiczeniami 6, 7, 9,

  • animacja modelu w grafice 2D Montaż zestawu automatycznego naprowadzania w ciągniku rolniczym z ćwiczeniami 11, 22,

  • e‑book Rolnictwo precyzyjne z ćwiczeniami 1, 2, 3, 10, 13, 14, 15, 16, 17, 18.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wskazówki do wykorzystania e‑materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej

E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.

1. Film edukacyjny

Obejrzyj film Zastosowanie automatycznego naprowadzania maszyn. Na jego podstawie przygotuj mapę myśli, na której znajdą się korzyści płynące ze stosowania w rolnictwie zestawu automatycznego naprowadzania maszyn. Jeśli nie potrafisz wyodrębnić korzyści, pomyśl np. o procesie zasiewu, dozowaniu nawozów, kontroli rozrostu chwastów czy wynikających z zastosowania systemu naprowadzania maszyn oszczędności etc. Ważne, żebyś na tym etapie pracy z e‑materiałem wynotował/wynotowała jak najwięcej korzyści. Dobrym pomysłem będzie weryfikacja zebranych informacji. Jeśli masz możliwość skonsultowania swojej mapy myśli z innym uczniem, porównajcie swoje odpowiedzi i wybierzcie najbardziej trafne.

2. Film instruktażowy (tutorial)

Obejrzyj film o budowie i zasadach działania zestawów automatycznego naprowadzania maszyn, a następnie przygotuj notatkę graficzną na podstawie obejrzanego materiału, np. metodą sketchnotingu. Pamiętaj o uwzględnieniu zalet i ewentualnych wad przedstawionych w filmie instruktażowym (tutorialu) rozwiązań.

3. Animacja modelu w grafice 2D

Zapoznaj się z animacją Montaż zestawu automatycznego naprowadzania w ciągniku rolniczym, a następnie przygotuj instrukcję montażu zestawu automatycznego naprowadzania w ciągniku rolniczym. Staraj się używać precyzyjnego słownictwa oraz opisuj działania, które trzeba wykonać w celu montażu.

4. E‑book

Dołączony do e‑materiału e‑book ma charakter podsumowujący. Zapoznaj się z jego treścią, a następnie przygotuj quiz wiedzy z całego materiału, jaki mógłbyś/mogłabyś przeprowadzić w gronie koleżanek i kolegów, którzy również pracowali z tym e‑materiałem. Quiz możesz zamieścić w internecie i go opublikować, aby skorzystali z niego inni uczniowie.

5. Interaktywne materiały sprawdzające

Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami, wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.

Netografia i bibliografia

Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat zestawów automatycznych naprowadzania maszyny zdobytą na zajęciach.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści