Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Struktura e‑materiału
Niniejszy e‑materiał złożony jest z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera uporządkowane i powiązane ze sobą tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, tak aby użytkownik w prosty sposób zapoznał się z zawartością materiału, czyli z odniesieniami do podstawy programowej, zakresem tematycznym oraz opisem budowy e‑materiału.
Materiał multimedialny
Zawiera następujące materiały, które ułatwią uczącemu się przyswojenie wiedzy:
Film edukacyjny animowany – Programowanie instrumentów MIDI. Część 1: Podstawy syntezy dźwiękuFilm edukacyjny animowany – Programowanie instrumentów MIDI. Część 1: Podstawy syntezy dźwięku
Jego celem jest zaprezentowanie procesu syntezy dźwięku na instrumencie MIDI (syntezatorze), omówienie jego części składowych, bloków, parametrów oraz typowej kreacji barw z wykorzystaniem prostego syntezatora wirtualnego subtraktywnego itp.
Film edukacyjny animowany – Programowanie instrumentów MIDI. Część 2: Bloki generujące i przetwarzające dźwiękFilm edukacyjny animowany – Programowanie instrumentów MIDI. Część 2: Bloki generujące i przetwarzające dźwięk
Skupia się na obsłudze i konfiguracji bloków generujących, przetwarzających i modulujących dźwięk.
Film edukacyjny animowany – Programowanie instrumentów MIDI. Część 3: Modulacja dźwiękuFilm edukacyjny animowany – Programowanie instrumentów MIDI. Część 3: Modulacja dźwięku
Przedstawia zagadnienia z zakresu modulacji dźwięku w instrumencie MIDI.
Film edukacyjny animowany – Programowanie instrumentów MIDI. Część 4: Programowanie barw syntezatorowychFilm edukacyjny animowany – Programowanie instrumentów MIDI. Część 4: Programowanie barw syntezatorowych
Opisuje typowe kreacje barw z wykorzystaniem prostego syntezatora wirtualnego subtraktywnego.
Plansza interaktywna – Schemat blokowy syntezatoraPlansza interaktywna – Schemat blokowy syntezatora
Przybliża schemat schemat blokowy syntezatora, połączenia i strukturę instrumentu składającego się z bloków generujących dźwięk (oscylatorów) oraz bloków modulujących i ich połączeń (modulacje parametrów za pomocą LFO, obwiedni oraz komunikatów wykonawczych – tj. glide, velocity, aftertouch, modwheel, pitch bend).
Infografika – Tworzenie barw z wykorzystaniem syntezatoraInfografika – Tworzenie barw z wykorzystaniem syntezatora
Podaje uporządkowane informacje na temat typowych barw jakie można uzyskać na modelowym syntezatorze wykorzystywanym w filmie w postaci ustawień jego parametrów wraz odsłuchem barwy.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu programowania instrumentów MIDI;
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale;
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela obejmuje sugestie dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej;
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki;
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowią listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał;
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia i ćwiczenia mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz pracy w zawodzie technik realizacji nagrań.
1. Film edukacyjny animowany - Programowanie instrumentów MIDI. Część 1: Podstawy syntezy dźwięku
Zanim obejrzysz film, postaraj się zapisać w formie notatek, swoja dotychczasową wiedzę o syntezie dźwięku. W miarę oglądania filmu koryguj swoje notatki. Możesz to zrobić kilka razy, aż utrwalisz materiał tego filmu.
2. Film edukacyjny animowany - Programowanie instrumentów MIDI. Część 2: Bloki generujące i przetwarzające dźwięk
Po zapoznaniu się z materiałem możesz przygotować prezentacje multimedialne podsumowujące informacje zawarte w filmie na temat bloków generujących i przetwarzających dźwięk. Prezentacje te zamieść na ZPE i korzystaj z nich jak z materiału powtórkowego.
3. Film edukacyjny animowany - Programowanie instrumentów MIDI. Część 3: Modulacja dźwięku
Zapoznaj się z treścią tego multimedium i zapisz minimum pięć pytań dotyczących jego treści. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie po upływie jakiegoś czasu, wróć do notatek i odpowiedz na pytania. Odpowiedzi porównaj z materiałem filmowym.
4. Film edukacyjny animowany - Programowanie instrumentów MIDI. Część 4: Programowanie barw syntezatorowych
Na podstawie filmu wykonaj notatki metodą sketchnotingu. Mogą one dotyczyć całego materiału lub poszczególnych fragmentów. Następnie umieszczaj efekty swojej pracy na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej w formie zdjęć lub w formacie pdf.
5. Plansza interaktywna - Schemat blokowy syntezatora i 6. Infografika – Tworzenie barw z wykorzystaniem syntezatora
Na podstawie tych multimediów przygotuj fiszki, które pomogą Ci zapamiętać materiał. Jeśli lubisz rysować, możesz zastosować sketchnoting, czyli robienie notatek, ale też zapamiętywanie i prezentowanie informacji w formie wizualnej, z użyciem rysunków, schematów, szkiców, symboli, a nawet bazgrołów. Jeśli wolisz bardziej uporządkowane formy, zrób zestaw tabel, które przygotujesz w arkuszu kalkulacyjnym i umieścisz w nim komplet danych i informacji dotyczących poszczególnych materiałów, efekty swojej pracy publikuj na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej.
7. Interaktywne materiały sprawdzające
Dają one możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy oraz uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej, stanowiącej równocześnie doskonałą formę nauki. Umożliwiają również ugruntowanie umiejętności niezbędnych do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie zawodowym i są to:
testy wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi;
zadania dobierania w pary;
zadania z lukami;
krzyżówki;
dopasowanie elementów do grafu/schematu;
uzupełnianie podpisów obrazka;
zadania typu prawda czy fałsz.
Materiały multimedialne zawierają najistotniejsze informacje dotyczące czynności związanych m.in. z podstawami syntezy dźwięku, w tym procesami syntezy dźwięku na instrumencie MIDI (syntezatorze), omówienie części składowych, bloków, parametrów oraz typowej kreacji barw z wykorzystaniem prostego syntezatora wirtualnego subtraktywnego, obsługą i konfiguracją bloków generujących, przetwarzających i modulujących dźwięk, z zagadnieniami z zakresu modulacji dźwięku w instrumencie MIDI, typowymi kreacjami barw z wykorzystaniem prostego syntezatora wirtualnego subtraktywnego, schematem blokowym syntezatora, połączeniem i strukturą instrumentu składającego się z bloków generujących dźwięk (oscylatorów) oraz bloków modulujących i ich połączeń (modulacje parametrów za pomocą LFO, obwiedni oraz komunikatów wykonawczych – tj. glide, velocity, aftertouch, modwheel, pitch bend).
Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci sprawdzenie poziomu własnej wiedzy, uzyskanie szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej, a to stanowi doskonałą formę nauki.
Zgromadzone w tym e‑materiale materiały pozwolą Ci rozwinąć wyobraźnię przestrzenną poprzez umożliwianie poznania zasad i tajników programowania instrumentów MIDI.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy;
OS X 10.11.6 lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100;
Firefox w wersji 62.0.2;
Safari w wersji 11.1;
Opera w wersji 55.0.2994.44;
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści