Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Programowanie instrumentów MIDI

AUD.09. Realizacja nagrań dźwiękowych - Technik realizacji nagrań 352123

Przewodnik dla uczącego się

Spis treści

Spis treści

  1. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  2. Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?

  3. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał złożony jest z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera uporządkowane i powiązane ze sobą tematycznie elementy składowe.

  1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, tak aby użytkownik w prosty sposób zapoznał się z zawartością materiału, czyli z odniesieniami do podstawy programowej, zakresem tematycznym oraz opisem budowy e‑materiału.

  1. Materiał multimedialny

Zawiera następujące materiały, które ułatwią uczącemu się przyswojenie wiedzy:

Jego celem jest zaprezentowanie procesu syntezy dźwięku na instrumencie MIDI (syntezatorze), omówienie jego części składowych, bloków, parametrów oraz typowej kreacji barw z wykorzystaniem prostego syntezatora wirtualnego subtraktywnego itp.

Skupia się na obsłudze i konfiguracji bloków generujących, przetwarzających i modulujących dźwięk.

Przedstawia zagadnienia z zakresu modulacji dźwięku w instrumencie MIDI.

Opisuje typowe kreacje barw z wykorzystaniem prostego syntezatora wirtualnego subtraktywnego.

Przybliża schemat schemat blokowy syntezatora, połączenia i strukturę instrumentu składającego się z bloków generujących dźwięk (oscylatorów) oraz bloków modulujących i ich połączeń (modulacje parametrów za pomocą LFO, obwiedni oraz komunikatów wykonawczych – tj. glide, velocity, aftertouch, modwheel, pitch bend).

Podaje uporządkowane informacje na temat typowych barw jakie można uzyskać na modelowym syntezatorze wykorzystywanym w filmie w postaci ustawień jego parametrów wraz odsłuchem barwy.

  1. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD2ipQ2AisInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu programowania instrumentów MIDI;

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuD1GTMZ9KnSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale;

  • Przewodnik dla nauczycielaDyEfzBZlBPrzewodnik dla nauczyciela obejmuje sugestie dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej;

  • Przewodnik dla uczącego sięDdshMVJj7Przewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki;

  • Netografia i bibliografiaDUaHeYnwJNetografia i bibliografia stanowią listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał;

  • Instrukcja użytkowaniaDqPXkm6mYInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia i ćwiczenia mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz pracy w zawodzie technik realizacji nagrań.

1. Film edukacyjny animowany - Programowanie instrumentów MIDI. Część 1: Podstawy syntezy dźwięku

Zanim obejrzysz film, postaraj się zapisać w formie notatek, swoja dotychczasową wiedzę o syntezie dźwięku. W miarę oglądania filmu koryguj swoje notatki. Możesz to zrobić kilka razy, aż utrwalisz materiał tego filmu.

2. Film edukacyjny animowany - Programowanie instrumentów MIDI. Część 2: Bloki generujące i przetwarzające dźwięk

Po zapoznaniu się z materiałem możesz przygotować prezentacje multimedialne podsumowujące informacje zawarte w filmie na temat bloków generujących i przetwarzających dźwięk. Prezentacje te zamieść na ZPE i korzystaj z nich jak z materiału powtórkowego.

3. Film edukacyjny animowany - Programowanie instrumentów MIDI. Część 3: Modulacja dźwięku

Zapoznaj się z treścią tego multimedium i zapisz minimum pięć pytań dotyczących jego treści. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie po upływie jakiegoś czasu, wróć do notatek i odpowiedz na pytania. Odpowiedzi porównaj z materiałem filmowym.

4. Film edukacyjny animowany - Programowanie instrumentów MIDI. Część 4: Programowanie barw syntezatorowych

Na podstawie filmu wykonaj notatki metodą sketchnotingu. Mogą one dotyczyć całego materiału lub poszczególnych fragmentów. Następnie umieszczaj efekty swojej pracy na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej w formie zdjęć lub w formacie pdf.

5. Plansza interaktywna - Schemat blokowy syntezatora6. Infografika – Tworzenie barw z wykorzystaniem syntezatora

Na podstawie tych multimediów przygotuj fiszki, które pomogą Ci zapamiętać materiał. Jeśli lubisz rysować, możesz zastosować sketchnoting, czyli robienie notatek, ale też zapamiętywanie i prezentowanie informacji w formie wizualnej, z użyciem rysunków, schematów, szkiców, symboli, a nawet bazgrołów. Jeśli wolisz bardziej uporządkowane formy, zrób zestaw tabel, które przygotujesz w arkuszu kalkulacyjnym i umieścisz w nim komplet danych i informacji dotyczących poszczególnych materiałów, efekty swojej pracy publikuj na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej.

7. Interaktywne materiały sprawdzające

Dają one możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy oraz uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej, stanowiącej równocześnie doskonałą formę nauki. Umożliwiają również ugruntowanie umiejętności niezbędnych do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie zawodowym i są to:

  • testy wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi;

  • zadania dobierania w pary;

  • zadania z lukami;

  • krzyżówki;

  • dopasowanie elementów do grafu/schematu;

  • uzupełnianie podpisów obrazka;

  • zadania typu prawda czy fałsz.

Materiały multimedialne zawierają najistotniejsze informacje dotyczące czynności związanych m.in. z podstawami syntezy dźwięku, w tym procesami syntezy dźwięku na instrumencie MIDI (syntezatorze), omówienie części składowych, bloków, parametrów oraz typowej kreacji barw z wykorzystaniem prostego syntezatora wirtualnego subtraktywnego, obsługą i konfiguracją bloków generujących, przetwarzających i modulujących dźwięk, z zagadnieniami z zakresu modulacji dźwięku w instrumencie MIDI, typowymi kreacjami barw z wykorzystaniem prostego syntezatora wirtualnego subtraktywnego, schematem blokowym syntezatora, połączeniem i strukturą instrumentu składającego się z bloków generujących dźwięk (oscylatorów) oraz bloków modulujących i ich połączeń (modulacje parametrów za pomocą LFO, obwiedni oraz komunikatów wykonawczych – tj. glide, velocity, aftertouch, modwheel, pitch bend).

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci sprawdzenie poziomu własnej wiedzy, uzyskanie szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej, a to stanowi doskonałą formę nauki.

Zgromadzone w tym e‑materiale materiały pozwolą Ci rozwinąć wyobraźnię przestrzenną poprzez umożliwianie poznania zasad i tajników programowania instrumentów MIDI.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści