Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Programowanie instrumentów MIDI

AUD.09. Realizacja nagrań dźwiękowych - Technik realizacji nagrań 352123

1

Przewodnik dla nauczyciela

Spis treści

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik realizacji nagrańWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik realizacji nagrań

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: technik realizacji nagrań 352123. Uczeń szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie technik realizacji nagrań powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji: AUD.09 Realizacja nagrań dźwiękowych.

Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony jest dla osiągnięcia następujących celów kształcenia:

AUD.09 Realizacja nagrań dźwiękowych:

  • zapoznanie się z zagadnieniami programowania instrumentów MIDI;

  • zrozumienie zasad funkcjonowania bloków generujących, przetwarzających i modulujących dźwięk;

  • przedstawienie procesu kreacji brzmienia (synteza dźwięku);

  • przedstawienie obsługi wirtualnego syntezatora subtraktywnego.

E‑materiał przeznaczony jest dla osiągnięcia poniższych efektów kształcenia.

Uczeń:

  • ma znajomość podstawowej terminologii związanej z oprogramowaniem instrumentów MIDI;

  • zna zasady i etapy postprodukcji materiału dźwiękowego;

  • zna podstawowe zasady funkcjonowania bloków generujących, przetwarzających i modulujących dźwięk;

  • ma podstawową wiedzę dotyczącą obsługi urządzeń, oprogramowania i instrumentów systemu MIDI;

  • potrafi wymienić i opisać urządzenia, oprogramowanie i instrumenty systemu MIDI;

  • jest gotów do uznania własnej odpowiedzialności za obowiązki związane z pracą w branży;

  • jest gotów do wypełniania obowiązków związanych z zadaniami w branży.

  • posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku angielskim (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych) umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych z:

    a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem

    b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie

    c) z dokumentacją związaną z danym zawodem.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał złożony jest z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera uporządkowane i powiązane ze sobą tematycznie elementy składowe.

  1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału, w tym: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  1. Materiał multimedialny

Zawiera następujące materiały, które ułatwią uczącemu się przyswojenie wiedzy:

Jego celem jest zaprezentowanie procesu syntezy dźwięku na instrumencie MIDI (syntezatorze), omówienie jego części składowych, bloków, parametrów oraz typowej kreacji barw z wykorzystaniem prostego syntezatora wirtualnego subtraktywnego itp.

Skupia się na obsłudze i konfiguracji bloków generujących, przetwarzających i modulujących dźwięk.

Przedstawia zagadnienia z zakresu modulacji dźwięku w instrumencie MIDI.

Opisuje typowe kreacje barw z wykorzystaniem prostego syntezatora wirtualnego subtraktywnego.

Przybliża schemat schemat blokowy syntezatora, połączenia i strukturę instrumentu składającego się z bloków generujących dźwięk (oscylatorów) oraz bloków modulujących i ich połączeń (modulacje parametrów za pomocą LFO, obwiedni oraz komunikatów wykonawczych – tj. glide, velocity, aftertouch, modwheel, pitch bend);

Podaje uporządkowane informacje na temat typowych barw jakie można uzyskać na modelowym syntezatorze wykorzystywanym w filmie w postaci ustawień jego parametrów wraz odsłuchem barwy.

  1. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD2ipQ2AisInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu programowania instrumentów MIDI;

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuD1GTMZ9KnSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale;

  • Przewodnik dla nauczycielaDyEfzBZlBPrzewodnik dla nauczyciela obejmuje sugestie dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej;

  • Przewodnik dla uczącego sięDdshMVJj7Przewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki;

  • Netografia i bibliografiaDUaHeYnwJNetografia i bibliografia stanowią listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał;

  • Instrukcja użytkowaniaDqPXkm6mYInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiał oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik realizacji nagrań

Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium podczas zajęć, a także podczas samodzielnej pracy uczniów poza zajęciami.

Praca uczniów podczas zajęć

1. Film edukacyjny animowany – Programowanie instrumentów MIDI. Część 1: Podstawy syntezy dźwięku

Praca w parach i całego zespołu klasowego

Przed obejrzeniem filmu uczniowie tworzą pary i zapisują pięć pytań dotyczących jego treści, skupiając się na tym, czego chcieliby się dowiedzieć z multimedium. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od następujących wyrazów: „kto”, „kiedy”, „gdzie”, „jak”, „po co”. Następnie pary zapoznają się z filmem i ustalają, czy jego treść pozwala odpowiedzieć na zanotowane pytania. Jeśli tak, wykonują notatkę w zeszycie, jeśli nie szukają odpowiedzi w innych wiarygodnych źródłach. Wyniki pracy przedstawiają na forum klasy. Pozostałe osoby mogą zadać parom dodatkowe pytania, pogłębiające odpowiedzi.

2. Film edukacyjny animowany – Programowanie instrumentów MIDI. Część 2: Bloki generujące i przetwarzające dźwięk

Praca w grupach

Plakat. Nauczyciel dzieli uczniów na zespoły, które będą pracowały we własnym tempie. Każda grupa ogląda film oraz wykonuje notatkę na wybrany przez siebie temat. Uczniowie dyskutują między sobą w grupie, wymieniają się poglądami i ustalają, jak ma wyglądać ich plakat. Następnie wybierają jeden element/wybrane urządzenie i szczegółowo je opisują na plakacie. Na koniec zespoły przedstawiają na forum klasy efekty pracy. Pozostałe grupy oceniają plakaty, biorąc pod uwagę ich atrakcyjność oraz rzetelność zapisanych informacji.

3. Film edukacyjny animowany – Programowanie instrumentów MIDI. Część 3: Modulacja dźwięku

Praca indywidualna i w parach

Uczniowie indywidualnie zapoznają się z materiałem Programowanie instrumentów MIDI. Część 3: Modulacja dźwięku. W tym czasie nauczycie przygotowuje kartki z pytaniami dotyczącymi modulacji. Następnie nauczyciel prosi uczniów by dobrali się w pary.

Nauczyciel informuje, że zadaniem par będzie rozwiązanie quizu na temat zagadnień związanych z materiałem i rozdaje parom kartki z pytaniami. Uczniowie mogą korzystać z e‑materiału, a także z wszelkich zasobów internetowych.

4. Film edukacyjny animowany – Programowanie instrumentów MIDI. Część 4: Programowanie barw syntezatorowych

Praca indywidualna i w parach

Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią multimedium i zapisują minimum pięć pytań dotyczących jego treści. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary, zadają i odpowiadają na pytania sformułowane podczas pracy z multimedium.

Na zakończenie uczniowie rozmawiają o pytaniach, które sprawiły im trudność, i wspólnie udzielają na nie odpowiedzi.

5. Plansza interaktywna – Schemat blokowy syntezatora

Podczas lekcji powinny być dostępne kartki z brystolu A3 oraz przybory szkolne (flamastry, nożyczki, klej). Wszyscy uczniowie zapoznają się z treściami zawartymi w planszy interaktywnej Schemat blokowy syntezatora. Następnie dzielą się w pary i nie korzystając z e‑materiału starają się odtworzyć schematy. Najwięcej punktów zdobywa grupa, której schemat zawiera najmniej błędów. Po zabawie następuje dyskusja dotycząca zagadnień zawartych materiale.

6. Infografika – Tworzenie barw z wykorzystaniem syntezatora

Praca indywidualna

Uczniowie samodzielnie, w różnych dostępnych sobie źródłach, zdobywają informacje na temat tworzenia barw z wykorzystaniem syntezatora. Przygotowują notatki, szkice, mapy myśli. Podczas lekcji, sprawdzają wiarygodność zdobytych informacji korzystając z infografiki.

Praca uczniów poza zajęciami

1. Film edukacyjny animowany – Programowanie instrumentów MIDI. Część 1: Podstawy syntezy dźwięku

Praca indywidualna

Przed obejrzeniem materiału uczniowie zapisują pięć pytań dotyczących jego treści, skupiając się na tym, czego chcieliby się dowiedzieć z multimedium. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od następujących wyrazów: „kto”, „kiedy”, „gdzie”, „jak”, „po co”. Następnie zapoznają się z multimedium i ustalają, czy jego treść pozwala odpowiedzieć na zanotowane pytania. Jeśli tak, wykonują notatkę w zeszycie, jeśli nie, szukają odpowiedzi w innych wiarygodnych źródłach.

2. Film edukacyjny animowany – Programowanie instrumentów MIDI. Część 2: Bloki generujące i przetwarzające dźwięk

Praca w parach

Po zapoznaniu się z materiałem chętne/wybrane pary mogą przygotować prezentacje multimedialne podsumowujące informacje zawarte w filmie na temat bloków generujących i przetwarzających dźwięk. Prezentacje te mogą zostać wykorzystane jako materiał powtórkowy.

3. Film edukacyjny animowany – Programowanie instrumentów MIDI. Część 3: Modulacja dźwięku

Praca w parach

Prezentacja multimedialna. Uczniowie dobierają się w pary. Oglądają film i wybierają z niego konkretne zagadnienia dotyczące modulacji dźwięku. Następnie wykonują prezentację multimedialną. Prezentacja powinna być zwięzła i interesująca. Po wykonaniu zadania uczniowie zamieszczają plik na platformie ZPE.

4. Film edukacyjny animowany – Programowanie instrumentów MIDI. Część 4: Programowanie barw syntezatorowych

Praca indywidualna i w parach

Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią multimedium i zapisują minimum pięć pytań dotyczących jego treści. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie wymieniają się pytaniami w parach. Odpowiedzi prezentują w formie notatek, które publikuję na ZPE.

5. Plansza interaktywna – Schemat blokowy syntezatora6. Infografika – Tworzenie barw z wykorzystaniem syntezatora

Uczniowie samodzielnie, w różnych dostępnych sobie źródłach, zdobywają informacje na temat tworzenia barw z wykorzystaniem syntezator, a także na temat schematu blokowego syntezatora. Przygotowują notatki, szkice, mapy myśli. Na tej podstawie tworzą quiz następnie zamieszczają swoje quizy na ZPE. Quizy mogą być wykorzystywane podczas lekcji powtórkowych.

7. Interaktywne materiały sprawdzające

Dają one uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy oraz uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej, stanowiącej równocześnie doskonałą formę nauki. Umożliwiają również ugruntowanie umiejętności niezbędnych do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie zawodowym i są to:

  • testy wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi;

  • zadania dobierania w pary;

  • zadania z lukami;

  • krzyżówki;

  • dopasowanie elementów do grafu/schematu;

  • uzupełnianie podpisów obrazka;

  • zadania typu prawda czy fałsz.

Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów. Film edukacyjny i film instruktażowy (tutorial), e‑book i program ćwiczeniowy:

  • uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmu;

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmem stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część filmu + zadania, II część filmu + zadania itd.), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;

  • w trakcie pracy metodą projektu należy zwrócić uwagę, aby odpowiednio wykorzystać indywidualne uzdolnienia uczniów, np. plastyczne, językowe, organizacyjne;

  • uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów zespołów i pomagać uczniom słabszym.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści