E-materiały do kształcenia zawodowego

Organizowanie procesów transportu, magazynowania i załadunku produktów przeróbki kopalin stałych

Organizacja procesu przeróbki kopalin stałych – Technik przeróbki kopalin stałych

bg‑gold

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

Ten e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych i obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

  1. WprowadzenieDRSQXWw1zWprowadzenie
    Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  2. Materiały multimedialne Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają Ci przyswojenie wiedzy. Materiał Infografika Organizacja procesów transportu, magazynowania i załadunku produktów przeróbkiDyCs1oVgNInfografika Organizacja procesów transportu, magazynowania i załadunku produktów przeróbki omawia planowanie procesów transportu, magazynowania i załadunku produktów przeróbki kopalin stałych. Zasób Wizualizacja 3D Sposoby magazynowania oraz maszyny i urządzenia do transportu i załadunku kopalin stałychDxQSOPNNDWizualizacja 3D Sposoby magazynowania oraz maszyny i urządzenia do transportu i załadunku kopalin stałych prezentuje maszyny i urządzenia służące do transportu i załadunku kopalin oraz metody magazynowania. Zasób Galeria zdjęć Transport, magazynowanie i załadunek produktów przeróbki kopalin stałychD1Ecn365wGaleria zdjęć Transport, magazynowanie i załadunek produktów przeróbki kopalin stałych zawiera zdjęcia maszyn, urządzeń i obiektów stosowanych do transportu, magazynowania i załadunku produktów przeróbki kopalin stałych oraz prezentuje poszczególne procesy technologiczne: transport, magazynowanie i załadunek. Materiał Infografika Bilans magazynowania i transportuDJKNxdFDFInfografika Bilans magazynowania i transportu omawia zasady bilansu ilościowego magazynowania i transportu kopalin w zakładzie przeróbczym.

  3. Obudowa dydaktyczna

    • Interaktywne materiały sprawdzająceD12Hgx0zAInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

    • Słownik pojęć dla e‑materiałuDF8YE3yt1Słownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

    • Przewodnik dla nauczycielaD18iFyk3dPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

    • Przewodnik dla uczącego sięDeyKAMYjNPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

    • Netografia i bibliografiaD19HTc9RuNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

    • Instrukcja użytkowaniaDcLU3oTiOInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają Ci pomóc w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik przeróbki kopalin stałych.

W skład multimediów wchodzą: dwie infografiki, wizualizacja 3D oraz galeria zdjęć. Przybliżają one wiadomości na temat organizowania procesów transportu, magazynowania i załadunku produktów przeróbki kopalin stałych.

  • Infografika „Organizacja procesów transportu, magazynowania i załadunku produktów przeróbki” pokaże Ci planowanie procesów transportu, magazynowania i załadunku produktów przeróbki kopalin stałych.

  • Dzięki wizualizacji 3D „Sposoby magazynowania oraz maszyny i urządzenia do transportu i załadunku kopalin stałych” zapoznasz się z wyglądem oraz charakterystyką poszczególnych maszyn i urządzeń służących do transportu i załadunku kopalin a także poznasz metody magazynowania. Grafika 3D pozwoli Ci zobaczyć wszystko w pełnej perspektywie.

  • Galeria zdjęć „Transport, magazynowanie i załadunek produktów przeróbki kopalin stałych” zawiera zdjęcia maszyn, urządzeń i obiektów stosowanych do transportu, magazynowania i załadunku produktów przeróbki kopalin stałych oraz prezentuje poszczególne procesy technologiczne: transport, magazynowanie i załadunek.

  • Dzięki infografice „Bilans magazynowania i transportu” zapoznasz się z zasadami bilansu ilościowego magazynowania i transportu kopalin w zakładzie przeróbczym oraz z arkuszem bilansowym.

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.

słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.

Na co powinieneś zwrócić uwagę?

  1. Najpierw przejrzyj cały e materiał i zastanów się, co z tego materiału jest według Ciebie najważniejsze, co przede wszystkim masz opanować. Obejrzyj infografiki, wizualizację 3D oraz galerię zdjęć”. Szukaj interesujących Cię kwestii oraz tego, co skupi Twoją uwagę. Zapisz to jako ważne i dodaj do planu uczenia się (warto go zrobić).

  2. Spróbuj opracować mapę mentalną całego e‑materiału, którego chcesz się nauczyć. Pamiętaj o swoich preferencjach dotyczących stylów uczenia się. Jeśli wolisz wyzwania, zacznij od materiałów sprawdzających, a potem zdobywaj informacje z innych źródeł w tym e‑materiale. Jeśli jednak lubisz pogłębiać wiedzę, zapoznaj się na początku z wszystkimi dostępnymi materiałami, a na koniec sprawdź się w interaktywnych materiałach sprawdzających.

  3. Zadaj sobie pytanie, dlaczego coś jest w tym, a nie w innym miejscu – dociekaj i szukaj odpowiedzi na te pytania w e‑materiale, a jeśli nie znajdziesz w nim wystarczająco wyczerpujących wiadomości, poszukaj informacji w Internecie. Takie pytania pomagają znaleźć wiele ciekawych informacji i ciekawostek na każdy temat.

  4. Naukę podziel na fragmenty. Po przeczytaniu jednego zagadnienia opowiedz głośno własnymi słowami, czego się nauczyłeś lub o czym był materiał. Stań i mów na głos, wyobrażając sobie, że jesteś na scenie lub na egzaminie.

  5. Bardzo ważne jest, aby w czasie uczenia się robić sobie przerwy. Zrób sobie herbatę, wyjrzyj przez okno, przeciągnij się, odetchnij głęboko, ale... nie zaglądaj wtedy do smartfona lub nie przeszukuj zasobów Internetu. To ma być pauza od bodźców, a nie dostarczanie nowych informacji do mózgu. Zatem smartfon na bok podczas uczenia się. Nawet wyciszony zabiera Ci uwagę, a czas przeznaczony na naukę tracisz na przełączanie się (nawet mentalne) między źródłami wiedzy o świecie i rozpraszaczami.

  6. Dyskutuj z innymi, bo nic tak nie pomaga utrwalać i poszerzać swojej wiedzy. Po obejrzeniu i przeanalizowaniu materiału porozmawiaj o nim z innymi. Porównajcie notatki i uzupełnijcie luki.

Praca samodzielna

  • Multimedia zawarte w e‑materiale możesz wykorzystać do stworzenia mapy myśli przedstawiającej powiązania między np. procesami transportu, magazynowania i załadunku produktów przeróbki (na podstawie filmu edukacyjnego i infografiki) oraz maszynami i urządzeniami do nich stosowanymi (na podstawie wizualizacji 3D i galerii zdjęć).

  • Możesz również wykorzystać metodę WebQuest, poszukując dodatkowych informacji o rodzajach maszyn i urządzeń wykorzystywanych w różnych częściach świata i dobieranych ze względu na różne warunki terenowe, następnie je selekcjonując, opracowując i oceniając ich przydatność. Zebrane w ten sposób informacje możesz umieścić na fiszkach, zapisując na jednej stronie kartki rodzaj maszyny czy urządzenia, a na drugiej - miejsce czy powód jego wykorzystania.

  • Swoją wiedzę możesz sprawdzić, rozwiązując ćwiczenia zawarte w interaktywnych materiałach sprawdzających. Podpowiedzą Ci one, co już wiesz, a co wymaga powtórzenia.

Realizując działania na e‑materiałach, możesz rozwinąć wiele umiejętności:

  • identyfikację i jasne określenie celów w trakcie planowania swojej nauki,

  • dokładną i wnikliwą obserwację,

  • interpretowanie danych i informacji zdobytych podczas analizy e‑materiałów,

  • sporządzanie notatek z odkryć i zapisywanie swoich własnych wniosków.

Pamiętaj: w przypadku problemów z uruchomieniem funkcji danego e‑materiału możesz skorzystać z instrukcji użytkowania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiału

W przypadku problemów z wyświetlaniem się multimediów w e materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Najczęstszą przyczyną spowolnienia internetu jest otwarcie zbyt wielu aplikacji lub zakładek w przeglądarce internetowej na urządzeniu. Wolne ładowanie się stron może być również wywołane słabym łączem internetowym; odczuwalne będzie to zwłaszcza w przypadkach prób otwarcia stron zawierających wizualizacje modelu w grafice 3D. Słaba jakość połączenia może być też spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych, jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Ry7K8NN7jY0I0
(Uzupełnij).