E-materiały do kształcenia zawodowego

Zwierzęta hodowlane w rolnictwie

ROL.04. Prowadzenie produkcji rolniczej – rolnik 601003

ROL.04. Prowadzenie produkcji rolniczej – technik rolnik 314207

ROL.04. Prowadzenie produkcji rolniczej – technik agrobiznesu 331402

Przewodnik dla uczącego się

6

Spis treści

Cele uczącego sięCele uczącego się

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału

Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształceniaWskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele uczącego się

  • Poznasz treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodach: rolnik (kod cyfrowy zawodu 601003), technik rolnik (kod cyfrowy zawodu 314207) i technik agrobiznesu (331402), ponieważ tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Poznasz gatunki i rasy zwierząt hodowlanych należących do różnych grup produkcyjnych, w różnej fazie wzrostu, dowiesz się, jak określać ich cechy i typy użytkowe oraz budowę anatomiczną.

  • Uzyskasz pomoc w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionych zawodów.

  • Rozwiniesz kompetencje komunikacyjno‑cyfrowe.

  • Dostosujesz tempo i zakres nauki do swoich indywidualnych potrzeb.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.

Materiały multimedialne

Atlas anatomiczny Budowa narządów i układów poszczególnych gatunków zwierząt hodowlanychD12hddCinAtlas anatomiczny Budowa narządów i układów poszczególnych gatunków zwierząt hodowlanych

Praca z atlasem anatomicznym wspomaga zdobycie następujących umiejętności:

  • charakteryzowanie różnic w budowie narządów i układów między poszczególnymi gatunkami zwierząt gospodarskich,

  • opisywanie budowy anatomicznej poszczególnych układów w organizmach zwierząt,

  • określanie funkcji poszczególnych narządów i układów zwierząt,

  • określanie czynników zakłócających prawidłowy przebieg procesów życiowych w organizmach zwierząt.

Galeria zdjęć Galeria zdjęć zwierząt gospodarskichDbNlmlLHRGaleria zdjęć Galeria zdjęć zwierząt gospodarskich

Praca z galerią zdjęć wspomaga zdobycie następujących umiejętności:

  • określanie cech użytkowych poszczególnych ras i gatunków zwierząt,

  • rozpoznawanie cech budowy anatomicznej poszczególnych typów użytkowych zwierząt gospodarskich,

  • porównywanie cech charakterystycznych dla gatunków, ras i typów użytkowych zwierząt,

  • charakteryzowanie typowych chorób zwierząt gospodarskich,

  • rozpoznawanie objawów chorobowych na podstawie wyglądu zwierząt,

  • rozpoznawanie objawów chorobowych na podstawie zachowania zwierząt.

Atlas interaktywny Atlas interaktywny zwierząt hodowlanych w rolnictwie – rasy bydłaDHVDyYNdAAtlas interaktywny Atlas interaktywny zwierząt hodowlanych w rolnictwie – rasy bydła

Praca z atlasem interaktywnym wspomaga zdobycie następujących umiejętności:

  • określanie cech użytkowych poszczególnych ras i gatunków zwierząt,

  • porównywanie cech charakterystycznych dla ras i typów użytkowych zwierząt,

  • określanie typów użytkowych poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich.

Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceD1GCsGYkiInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy z zakresu zwierząt hodowlanych.

Słownik pojęć dla e‑materiałuD71kG4VspSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

Przewodnik dla nauczycielaDeJpIvy0QPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

Przewodnik dla uczącego sięDfFE4Y4ApPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.

Netografia i bibliografiaDs6iX0i4NNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej zwierząt hodowlanych.

Instrukcja użytkowaniaD191Zn3QKInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Powiązania między elementami e‑materiału

Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.

Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z odpowiednio dobranymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • atlas anatomiczny Budowa narządów i układów poszczególnych gatunków zwierząt hodowlanych z ćwiczeniami 1 i 2,

  • atlas interaktywny Atlas interaktywny zwierząt hodowlanych w rolnictwie – rasy bydła z ćwiczeniami 4, 5, 6 i 7,

  • galeria zdjęć Galeria zdjęć zwierząt gospodarskich z ćwiczeniami 3, 8, 10, 11, 12, 13, 14 i 15.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia

E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.

1. Atlas anatomiczny Budowa narządów i układów poszczególnych gatunków zwierząt hodowlanych

Zapoznaj się z informacjami zawartymi w atlasie i wykonaj notatki wybraną przez siebie techniką, może to być np. tabela porównawcza w arkuszu kalkulacyjnym albo zapis graficzny.

Następnie porównaj budowę jednego z układów wewnętrznych – pokarmowego, oddechowego lub rozrodczego – krowy, świni, konia, owcy i kozy. Jakie różnice i podobieństwa dostrzegasz? Na co trzeba zwrócić szczególną uwagę?

2. Atlas interaktywny Atlas interaktywny zwierząt hodowlanych w rolnictwie – rasy bydła

Po zapoznaniu się z treścią atlasu interaktywnego wykonaj mapę myśli, w której uporządkujesz swoją wiedzę dotyczącą następujących zagadnień:

  • cechy charakteryzujące każdą rasę bydła z uwzględnieniem różnych faz wzrostu i ich nazewnictw (np. cielę, jałówka, buhaj, krowa),

  • położenie oraz funkcja układów i narządów organizmu zwierzęcego,

  • cechy pokroju bydła,

  • prawidłowe żywienie bydła w różnych fazach wzrostu,

  • prawidłowa pielęgnacja bydła,

  • warunki chowu bydła w zależności od rasy,

  • objawy chorób zwierząt.

Jeśli uznasz, że informacji jest zbyt dużo i jedna mapa myśli może być mało przejrzysta, wykonaj ich kilka.

3. Galeria zdjęć Galeria zdjęć zwierząt gospodarskich

Na podstawie galerii zdjęć przygotuj kilka pytań testowych jedno- lub wielokrotnego wyboru z ilustracjami. Moduł do ich wykonania znajdziesz na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej.

Twoje pytania powinny dotyczyć m.in. ras i typów zwierząt gospodarskich, objawów chorób i znakowania.

Następnie udostępnij swoje pytania innym osobom i wzajemnie sprawdźcie swoją wiedzę.

4. Interaktywne materiały sprawdzające

Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami, wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a jakie wiadomości musisz jeszcze uzupełnić.

Netografia i bibliografia

Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat gatunków i ras zwierząt gospodarskich, cech pokroju bydła, prawidłowego żywienia w różnych fazach wzrostu, właściwej pielęgnacji oraz chorób, które im zagrażają, zdobytą na zajęciach.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści