Zwierzęta hodowlane w rolnictwie
ROL.04. Prowadzenie produkcji rolniczej – rolnik 601003
ROL.04. Prowadzenie produkcji rolniczej – technik rolnik 314207
ROL.04. Prowadzenie produkcji rolniczej – technik agrobiznesu 331402
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Cele uczącego sięCele uczącego się
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału
Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształceniaWskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele uczącego się
Poznasz treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodach: rolnik (kod cyfrowy zawodu 601003), technik rolnik (kod cyfrowy zawodu 314207) i technik agrobiznesu (331402), ponieważ tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Poznasz gatunki i rasy zwierząt hodowlanych należących do różnych grup produkcyjnych, w różnej fazie wzrostu, dowiesz się, jak określać ich cechy i typy użytkowe oraz budowę anatomiczną.
Uzyskasz pomoc w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionych zawodów.
Rozwiniesz kompetencje komunikacyjno‑cyfrowe.
Dostosujesz tempo i zakres nauki do swoich indywidualnych potrzeb.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.
Materiały multimedialne
Atlas anatomiczny Budowa narządów i układów poszczególnych gatunków zwierząt hodowlanychAtlas anatomiczny Budowa narządów i układów poszczególnych gatunków zwierząt hodowlanych
Praca z atlasem anatomicznym wspomaga zdobycie następujących umiejętności:
charakteryzowanie różnic w budowie narządów i układów między poszczególnymi gatunkami zwierząt gospodarskich,
opisywanie budowy anatomicznej poszczególnych układów w organizmach zwierząt,
określanie funkcji poszczególnych narządów i układów zwierząt,
określanie czynników zakłócających prawidłowy przebieg procesów życiowych w organizmach zwierząt.
Galeria zdjęć Galeria zdjęć zwierząt gospodarskichGaleria zdjęć Galeria zdjęć zwierząt gospodarskich
Praca z galerią zdjęć wspomaga zdobycie następujących umiejętności:
określanie cech użytkowych poszczególnych ras i gatunków zwierząt,
rozpoznawanie cech budowy anatomicznej poszczególnych typów użytkowych zwierząt gospodarskich,
porównywanie cech charakterystycznych dla gatunków, ras i typów użytkowych zwierząt,
charakteryzowanie typowych chorób zwierząt gospodarskich,
rozpoznawanie objawów chorobowych na podstawie wyglądu zwierząt,
rozpoznawanie objawów chorobowych na podstawie zachowania zwierząt.
Atlas interaktywny Atlas interaktywny zwierząt hodowlanych w rolnictwie – rasy bydłaAtlas interaktywny Atlas interaktywny zwierząt hodowlanych w rolnictwie – rasy bydła
Praca z atlasem interaktywnym wspomaga zdobycie następujących umiejętności:
określanie cech użytkowych poszczególnych ras i gatunków zwierząt,
porównywanie cech charakterystycznych dla ras i typów użytkowych zwierząt,
określanie typów użytkowych poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy z zakresu zwierząt hodowlanych.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej zwierząt hodowlanych.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Budowa narządów i układów poszczególnych gatunków zwierząt hodowlanychAtlas anatomiczny
Atlas interaktywny zwierząt hodowlanych w rolnictwie – rasy bydłaAtlas interaktywny
Galeria zdjęć zwierząt gospodarskichGaleria zdjęć
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Powiązania między elementami e‑materiału
Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.
Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z odpowiednio dobranymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
atlas anatomiczny Budowa narządów i układów poszczególnych gatunków zwierząt hodowlanych z ćwiczeniami 1 i 2,
atlas interaktywny Atlas interaktywny zwierząt hodowlanych w rolnictwie – rasy bydła z ćwiczeniami 4, 5, 6 i 7,
galeria zdjęć Galeria zdjęć zwierząt gospodarskich z ćwiczeniami 3, 8, 10, 11, 12, 13, 14 i 15.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia
E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.
1. Atlas anatomiczny Budowa narządów i układów poszczególnych gatunków zwierząt hodowlanych
Zapoznaj się z informacjami zawartymi w atlasie i wykonaj notatki wybraną przez siebie techniką, może to być np. tabela porównawcza w arkuszu kalkulacyjnym albo zapis graficzny.
Następnie porównaj budowę jednego z układów wewnętrznych – pokarmowego, oddechowego lub rozrodczego – krowy, świni, konia, owcy i kozy. Jakie różnice i podobieństwa dostrzegasz? Na co trzeba zwrócić szczególną uwagę?
2. Atlas interaktywny Atlas interaktywny zwierząt hodowlanych w rolnictwie – rasy bydła
Po zapoznaniu się z treścią atlasu interaktywnego wykonaj mapę myśli, w której uporządkujesz swoją wiedzę dotyczącą następujących zagadnień:
cechy charakteryzujące każdą rasę bydła z uwzględnieniem różnych faz wzrostu i ich nazewnictw (np. cielę, jałówka, buhaj, krowa),
położenie oraz funkcja układów i narządów organizmu zwierzęcego,
cechy pokroju bydła,
prawidłowe żywienie bydła w różnych fazach wzrostu,
prawidłowa pielęgnacja bydła,
warunki chowu bydła w zależności od rasy,
objawy chorób zwierząt.
Jeśli uznasz, że informacji jest zbyt dużo i jedna mapa myśli może być mało przejrzysta, wykonaj ich kilka.
3. Galeria zdjęć Galeria zdjęć zwierząt gospodarskich
Na podstawie galerii zdjęć przygotuj kilka pytań testowych jedno- lub wielokrotnego wyboru z ilustracjami. Moduł do ich wykonania znajdziesz na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej.
Twoje pytania powinny dotyczyć m.in. ras i typów zwierząt gospodarskich, objawów chorób i znakowania.
Następnie udostępnij swoje pytania innym osobom i wzajemnie sprawdźcie swoją wiedzę.
4. Interaktywne materiały sprawdzające
Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami, wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a jakie wiadomości musisz jeszcze uzupełnić.
Netografia i bibliografia
Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat gatunków i ras zwierząt gospodarskich, cech pokroju bydła, prawidłowego żywienia w różnych fazach wzrostu, właściwej pielęgnacji oraz chorób, które im zagrażają, zdobytą na zajęciach.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści