E-materiały do kształcenia zawodowego

Układy hydrauliczne i pneumatyczne

MEC.03. Montaż i obsługa maszyn i urządzeń -  Mechanik‑monter maszyn i urządzeń 723310 i Technik mechanik 311504

bg‑turquoise

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Układy hydrauliczne i pneumatyczne” składa się z czterech materiałów multimedialnych.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD175bj68oInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDZj40praNSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przwodnik dla nauczycielaDoWdCeco5Przwodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDgOPECcXhPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD1GTYhpYDNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD1542ooK5Instrukcja użytkowania, objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.

Film edukacyjny Układy hydrauliczne

Zapoznaj się z filmem edukacyjnym. Następnie przygotuj notatkę na temat elementów układów hydraulicznych i innych zagadnień zaprezentowanych w filmie. Wybierz dogodną dla Ciebie formę notowania: w zeszycie lub w OneNote.

Film edukacyjny Układy pneumatyczne

Zapoznaj się z multimedium. Sporządź notatki na temat zagadnień przedstawionych w filmie. Przedstaw je nauczycielowi na jednej z lekcji. Jeśli coś sprawia Ci trudność, poszukaj informacji na temat tych obszarów wiedzy, co do których masz braki. Poproś również o wskazówki nauczyciela.

Atlas interaktywny Podstawy teoretyczne układów hydraulicznych i pneumatycznych

Obejrzyj atlas interaktywny. Następnie przygotuj na kartce lub w dowolnym programie graficznym mapę myśli przedstawiającą elementy układów hudraulicznych i pneumatycznych.

Gra edukacyjna Łączenie układów hydraulicznych i pneumatycznych

Gra edukacyjna umożliwi Ci poznanie budowy prostych układów pneumatycznych i hydraulicznych oraz odpowiednich symboli graficznych elementów pneumatycznych i hydraulicznych.

Interaktywne materiały sprawdzające

Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami: wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.

Słownik

Zawiera wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.

Netografia i bibliografia

Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat montażu i obsługi maszyn i urządzeń.

Na co zwrócić uwagę?

  1. Najpierw przejrzyj cały e‑materiał i zastanów się, co z tego materiału jest według Ciebie najważniejsze, co przede wszystkim masz opanować. Nie wiesz tego? Filmy edukacyjne, atlas interaktywny. Szukaj czegoś, co Cię zainteresuje i skupi Twoją uwagę. Zapisz to jako ważne i dodaj do planu uczenia się.

  2. Zapoznaj się ze słownictwem fachowym. Jeśli nie będziesz znał jakichś specjalistycznych słów — zajrzyj do słownika pojęć.

  3. Dopytuj siebie, dlaczego coś jest w tym, a nie innym miejscu — dociekaj i szukaj odpowiedzi na pytania w e‑materiale lub, jeśli nie znajdziesz w nim, w Internecie. Takie pytania pomagają znaleźć ciekawostki w każdym temacie.

  4. Przejrzałeś - uszczegóławiaj. Po zapoznaniu się z e‑materiałami przychodzi pora na właściwe uczenie się.

  5. Zapisuj zasadnicze hasła z filmów i atlasu. Notuj punkty, literaturę, pytania, podpunkty.

  6. Zastanów się, czy to, o czym mowa w e‑materiale, to przypadek reprezentatywny, czy to tak jest zawsze. Dociekaj - zapytaj się i znajdź odpowiedź, np.: w Internecie, kiedy nie jest tak jak w opisie.

  7. Dyskutuj z innymi, bo nic tak nie pomaga utrwalać i poszerzać swojej wiedzy. Po obejrzeniu i przeanalizowaniu materiału porozmawiaj o nim z innymi. Porównajcie notatki i uzupełnijcie luki.

Praca samodzielna

  • Ćwiczenia multimedialne możesz potraktować jak działania w zakładzie pracy. Dobrze wtedy pamiętać o tym, jakie jest Twoje zadanie edukacyjne. Warto też podsumowywać swoje wygrane, ale i nieudane próby zdobycia wiedzy, zadając sobie pytanie: dlaczego.

  • Dzięki ćwiczeniom możesz:

    • zapoznać się z układami hydraulicznymi i pneumatycznymi,

    • przekonać się, jak teoria przekłada się na praktykę, jeśli porównasz informacje w e‑materiałach,

    • ćwiczyć różnorodnymi metodami, według pewnych procedur (e‑materiały powielają wiedzę, ale traktują ją wtedy z różnych stron). Dopasuj właściwą metodę do siebie. Jednak za każdym razem pamiętaj o tym, że Twoim zadaniem jest nabycie wiedzy i umiejętności. Indywidualnie, w zależności od preferencji, zależy, jak to zrobisz. Wszystko to może przydać Ci się w pracy zawodowej.

Realizując działania na e‑materiałach, możesz rozwinąć wiele umiejętności:

  • umiejętność identyfikacji i jasnego określenia celów — kiedy będziesz planował swoją naukę i analizował planowanie, o którym mowa w materiałach,

  • umiejętność dokładnej i wnikliwej obserwacji,

  • umiejętność notowania na różne sposoby, zapisując zdobyte dane,

  • umiejętność interpretowania danych i informacji zdobytych podczas analizy e‑materiałów,

  • umiejętność sporządzania notatek z odkryć i zapisywania swoich własnych wniosków.

Jeśli nie będziesz wiedział, jak użyć lub uruchomić funkcje danego e‑materiału, sięgnij po instrukcję użytkowania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

R1ehXPVK09UXa
(Uzupełnij).