Układy hydrauliczne i pneumatyczne
MEC.03. Montaż i obsługa maszyn i urządzeń - Mechanik‑monter maszyn i urządzeń 723310 i Technik mechanik 311504
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów Mechanik - monter maszyn i urządzeń, Technik mechanikWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów Mechanik - monter maszyn i urządzeń, Technik mechanik
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie mechanik - monter maszyn i urządzeń, technik mechanik. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji MEC.03. Montaż i obsługa maszyn i urządzeń wyodrębnionych w zawodach Monter maszyn i urządzeń 723310 i Technik mechanik 311504.
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MEC.03. Montaż i obsługa maszyn i urządzeń:
montowania maszyn i urządzeń;
obsługiwania maszyn i urządzeń;
instalowania i uruchamiania maszyn i urządzeń;
Efekty kształcenia
MEC.03.4. Montaż maszyn i urządzeń
Uczeń:
1) montuje układy hydrauliczne i pneumatyczne maszyn i urządzeń.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
1. Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienie do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Układy hydrauliczne i pneumatyczne” składa się z czterech materiałów multimedialnych.
Film edukacyjny
Układy hydrauliczne
Film edukacyjnyUkłady hydrauliczne
Film edukacyjny
Układy pneumatyczne
Film edukacyjnyUkłady pneumatyczne
Atlas interaktywny
Podstawy teoretyczne układów hydraulicznych i pneumatycznych
Atlas interaktywnyPodstawy teoretyczne układów hydraulicznych i pneumatycznych
Gra edukacyjna
Łączenie układów hydraulicznych i pneumatycznych
Gra edukacyjnaŁączenie układów hydraulicznych i pneumatycznych
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przwodnik dla nauczyciela
Przwodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
, objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Układy hydrauliczneFilm edukacyjny
Układy pneumatyczneFilm edukacyjny
Podstawy teoretyczne układów hydraulicznych i pneumatycznychAtlas interaktywny
Łączenie układów hydraulicznych i pneumatycznychGra edukacyjna
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu Mechanik - Monter maszyn i urządzeń i Technik mechanik
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesny środek dydaktyczny wspomagający proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapoznanie się oraz zapamiętanie pojęć związanych z montażem i obsługą maszyn i urządzeń.
Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów. Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą różnych technik, mająca na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji.
Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym
Film edukacyjny Układy hydrauliczne
Nauczyciel prezentuje uczniom film, dzięki któremu uczniowie poznają zagadnienia związane z układami hydraulicznymi.
Przed puszczeniem filmu nauczyciel informuje uczniów, aby uważnie śledzili materiał, gdyż z nim będzie związany konkurs w dalszej części lekcji.
Po zakończeniu oglądania uczniowie mogą zadawać nauczycielowi pytania dotyczące filmu, a on udziela na nie odpowiedzi.
Prowadzący zajęcia dzieli klasę na kilka maksymalnie 4‑osobowych grup.
Informuje on grupy, że wezmą udział w konkursie.
Konkurs będzie polegał na odpowiadaniu na pytania związane z obejrzanym materiałem.
Grupy losują pytania zapisane/wydrukowane na małych karteczkach i znajdujące się w koszyku. Za każdą poprawnie udzieloną odpowiedź uzyskują punkty.
Jeśli dana grupa nie umie odpowiedzieć na wylosowane pytanie, przechodzi ono na grupę następną.
Nauczyciel udziela komentarza na nieprawidłowe odpowiedzi uczniów.
Zajęcia kończą się podliczeniem punktów zdobytych przez poszczególne grupy.
Prowadzący może nagrodzić zwycięską grupę ocenami lub ustną pochwałą.
Film edukacyjny Układy pneumatyczne
Przed oglądaniem filmu nauczyciel dzieli klasę na 3 grupy.
Grupom przekazuje instrukcje: grupa pierwsza – „obejrzyjcie uważnie film, skupiając się na elementach występujących w układach pneumatycznych”, grupa druga – „obejrzyjcie uważnie film, skupiając się na funkcjach elementów występujących w układach pneumatycznych”, grupa trzecia - „obejrzyjcie uważnie film, skupiając się na zastosowaniach elementów występujących w układach pneumatycznych”.
Nauczyciel odtwarza po raz pierwszy film
Układy pneumatyczne
, a uczniowie notują na kartce informacje, które odnaleźli na filmie.Uczniowie mogą w grupach samodzielnie odszukać w filmie właściwe informacje lub skorzystać z Internetu i słownika pojęć z e‑materiału.
Po około 5 minutach pracy grupy prezentują swoje opracowania.
Po każdej prezentacji notatki grupy nauczyciel prosi o uzupełnienie tego zagadnienia przez inne grupy. Sam robi to na końcu.
Teraz nauczyciel zmienia zagadnienia dla grup, przekazując kartki z notatkami odpowiednim grupom (kartka z notatką grupy pierwszej trafia do grupy drugiej, kartka grupy drugiej do grupy trzeciej, a trzeciej do pierwszej).
Prosi uczniów w grupach o utworzenie 5 pytań testowych do przydzielonego tematu.
Nauczyciel sugeruje użycie notatek z otrzymanej kartki, opracowań książkowych lub wyszukanie informacji w sieci. Swoje pytania i odpowiedzi grupy notują na otrzymanej kartce.
Nauczyciel prosi o zaprezentowanie pytań i wspólną odpowiedź uczniów (z wyłączeniem uczniów przygotowujących pytanie).
Nauczyciel zaleca skopiowanie notatek przez każdego z uczniów (przepisanie lub wykonanie notatki fotograficznej).
Atlas interaktywny Podstawy teoretyczne układów hydraulicznych i pneumatycznych
Nauczyciel przygotowuje działanie z atlasem interaktywnym, drukując przed zajęciami kilka grafik przedstawiających elementy wykonawcze: silniki, siłowniki i zawory tak, aby każdy z uczniów mógł otrzymać swoją.
Na lekcji nauczyciel prezentuje atlas interaktywny i prosi o zapamiętanie obrazków znajdujących się w atlasie i ich opisów.
Teraz rozdaje uczniom grafiki, prosząc ich, aby nie pokazywali ich nikomu.
Uczniowie mają za zadanie zadawać pytania o obrazki kolegów w taki sposób, aby dowiedzieć się, jaką grafikę z atlasu posiada dany uczeń. Uczniowie pytani mogą odpowiadać tylko „tak” lub „nie”.
Uczeń, który odnajdzie osobę o podobnej grafice, poszukuje innych uczniów.
Finalnie klasa grupuje się przy wspólnych grafikach, powtarzając wiadomości o tym, jak wyglądają i co oznaczają grafiki.
Nauczyciel, podsumowując zajęcia, wskazuje na to, że warto uczyć się treści dotyczących oznaczeń przez dopytywanie i powtarzanie.
Gra edukacyjna Łączenie układów hydraulicznych i pneumatycznych
Uczniowie podczas lekcji logują się za pomocą telefonów komórkowych na platformie Microsoft Teams i zostają podzieleni przez nauczyciela na kilka zespołów.
Każda z grup otrzymuje dostęp do ćwiczenia z użyciem gry edukacyjnej.
Nauczyciel informuje grupy, że zadaniem każdej z nich będzie wykonanie ćwiczenia z użyciem gry edukacyjnej.
Po upływie 30 minut grupy przedstawiają efekty swojej pracy.
Następnie uczniowie rozmawiają z nauczycielem o trudnościach podczas odpowiadania na pytania.
Na zakończenie zajęć prowadzący chwali uczniów za zaangażowanie w zajęcia i nagradza najlepszą grupę w dowolny sposób (ocena opisowa lub wpis oceny do dziennika).
Interaktywne materiały sprawdzające
Materiały te należy używać w zależności od omawianego fragmentu tematu jako jego uzupełnienie lub przerywnik. Nauczyciel może wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Film edukacyjny Układy hydrauliczne
Nauczyciel informuje, że za chwilę odtworzy film
Układy hydrauliczne
. Uczniowie będą mieli za zadanie dokładnie wsłuchiwać się w materiał i wpisywać odpowiednie informacje do tabeli.Nauczyciel opisuje zadanie: „Podzielcie kartkę A4 na tabelę złożoną z 3 kolumn. Wpiszcie nagłówki do kolumn:
pierwsza kolumna — elementy występujące w układach hydraulicznych;
druga kolumna — funkcje elementu;
trzecia kolumna — zastosowanie elementu.
Na podstawie obejrzanego filmu macie wpisać odpowiednie informacje w stosownych kolumnach tabeli”.
Teraz nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film edukacyjny, a uczniowie wykonują notatki.
Po zakończonej prezentacji filmu nauczyciel dopytuje, czy wszystkie informacje zostały zapisane w tabeli.
Nauczyciel prosi uczniów o przedstawienie zebranych danych i omawia na forum znalezione przez nich informacje. W razie niepełnych notatek prosi uczniów o uzupełnienie zapisów.
Nauczyciel w razie potrzeby udziela komentarza do niewłaściwie zamieszczonych informacji.
Film edukacyjny Układy pneumatyczne
Nauczyciel wprowadza temat układów pneumatycznych.
Prosi uczniów, aby samodzielnie przeanalizowali film edukacyjny poświęcony temu zagadnieniu i wykonali 2 mapy myśli, które będą zawierały w części centralnej następujące zagadnienia:
pierwsza mapa myśli – „elementy układów pneumatycznych”,
druga mapa myśli – „właściwości fizykochemiczne powietrza”.
Praca uczniów polega na zapoznaniu się z e‑materiałem i rozszerzeniu mapy o elementy zawarte w filmie edukacyjnym w postaci haseł.
Najniższym elementem mapy będzie hasłowy opis elementu składowego mapy na podstawie informacji znalezionej w Internecie.
Mapy uczniowie rysują na kartkach papieru w formacie A4.
Nauczyciel po zakończeniu pracy prosi uczniów o wymienienie się w parach notatkami i zapoznanie się z mapą kolegi.
Uczniowie zbierają informacje zwrotne o swoich mapach od kolegów.
Nauczyciel prosi o ostatnie korekty mapy i wskazuje uczniów do zaprezentowania swojej pracy na forum.
Atlas interaktywny Podstawy teoretyczne układów hydraulicznych i pneumatycznych
Nauczyciel przygotowuje działanie z atlasem interaktywnym, drukując obrazki z atlasu i tnąc je na kawałki (jak puzzle).
Teraz wysypuje wszystkie pocięte obrazki w kilku różnych miejscach i prosi uczniów, aby samodzielnie wybrali z tych miejsc i ułożyli co najmniej 2 obrazki.
Nauczyciel tak miesza pocięte obrazki, żeby uczniowie starali się je dopasować, ale też żeby te elementy znajdowały się w różnych miejscach.
Uczniowie wykonują zadanie i czasem negocjują z innymi uczniami, aby ci oddali im fragment, który według nich pasuje do ich obrazka.
Po ułożeniu 2 obrazków uczniowie zamieszczają poniżej nich opis, który opisuje zdjęcie na odręcznie zapisanej kartce.
Nauczyciel ocenia opisy i ułożone puzzle, „zwiedzając” prywatne galerie uczniowskie.
Podsumowując zajęcia, nauczyciel omawia procesy uczenia się, które zaszły podczas realizacji zadania.
Gra edukacyjna Łączenie układów hydraulicznych i pneumatycznych
Nauczyciel przyznaje każdemu uczniowi dostęp do gry.
Zadaniem ucznia będzie samodzielne przejście gry i opracowanie z niej krzyżówki. Uczeń, analizując każde z zadań gry, ma stworzyć hasła do krzyżówki i opracować graficznie jej wygląd. Może do tego użyć generatora krzyżówek dostępnego w Internecie.
Ważne w jego pracy jest to, aby do każdej sytuacji stworzył trzy hasła krzyżówki.
Przygotowaną krzyżówkę (podpisaną imieniem i nazwiskiem) przekazuje nauczycielowi, który, mieszając materiały, rozdaje losowe krzyżówki uczniom.
Nowe zadanie w tym temacie to samodzielne rozwiązanie przez uczniów otrzymanej krzyżówki.
Nauczyciel nadzoruje proces rozwiązywania krzyżówek, ale ekspertami są jej autorzy. To oni w przypadku nieścisłości udzielają odpowiedzi. Nauczyciel jedynie zarządza procesem.
Nauczyciel zbiera na forum informacje w postaci haseł, które są niezbędne do rozegrania gry bezbłędnie.
Interaktywne materiały sprawdzające
Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć.
Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.
Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.
W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań - nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.
Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.
Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela, na przykład na tablicy interaktywnej.
Praca uczniów poza zajęciami
Praca indywidualna
Przed lekcją
Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć nakazuje uczniom zapoznanie się z e‑materiałami i słownikiem pojęć dla niego.
Nauczyciel prosi uczniów o samodzielne przygotowanie plansz, które przedstawiają najważniejsze zagadnienia zawarte w e‑materiale: układy pneumatuczne oraz układy hydrauliczne.
Nauczyciel prosi uczniów, aby plansze zawierały zarówno zdjęcia, rysunki, jak i informacje o przedstawianych zagadnieniach.
Podczas lekcji
Nauczyciel na zajęciach lekcyjnych prosi uczniów o zaprezentowanie swoich plansz.
Omawia kolejno z uczniami plansze, prosząc o dopisanie na ich odwrocie informacji, które według nich są ważne, a które zapisali inni uczniowie.
Praca w grupach
Przed lekcją
Nauczyciel dzieli uczniów na 4‑osobowe grupy i przydziela im zadanie do wykonania.
Działaniem grup będzie przygotowanie w formacie A4 obrazka, który zostanie zamieniony na puzzle. Obrazek ma zawierać wygląd dowolnego elementu układu hydraulicznego lub pneumatycznego.
Przy tworzeniu obrazków uczniowie powinni posłużyć się informacjami z e‑materiałów.
Po wykonaniu obrazka bazowego uczniowie wykonują z niego puzzle i chowają je do koperty.
Podczas lekcji
Nauczyciel zbiera pocięte w puzzle obrazki od każdej grupy i na zajęciach lekcyjnych rozdaje losowe do ułożenia.
W razie problemów z ułożeniem puzzli nauczyciel udziela uczniom wskazówek i podpowiedzi.
Członkowie grupy, która stworzyła najciekawsze puzzle, mogą zostać nagrodzeni przez nauczyciela ocenami.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielny wybór ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.
Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału do możliwości percepcyjnych ucznia. Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał od dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu zagadnień daje szerokie pole do popisu dla uczącego. Zastosowanie materiałów pozwala realizować zasadę „nigdy tak samo”, w której praktycznie ten sam zakres materiału może być ujęty na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Przy pracy w grupie nauczyciel prowadzi proces grupowy, rozwijając nie tylko zasób związany z wiedzą, ale też umiejętność uczenia się przez uczniów (w grupie i samodzielnie) oraz przyjmowania różnych ról grupowych (czasem takich, w których uczniowie czują lekki dyskomfort). Pozwala to budować umiejętności społeczne. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uruchamiają się procesy wsparcia uczniów przez siebie nawzajem i uczenia się od siebie. Wspiera to naturalną potrzebę zdobywania informacji.
Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Ich zróżnicowanie pozwala dotrzeć z informacją zwrotną i wskazać, na różne sposoby, zakres materiału konieczny do powtórzenia. Jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Ważnym elementem przy pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych przy użyciu e‑materiału jest rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia i dopasowanie treści oraz formy materiału do możliwości psychofizycznych uczniów. Oznacza to w praktyce „prowadzenie” ucznia przez materiał poprzez zadawanie dodatkowych pytań i udzielaniu szczegółowych odpowiedzi lub w przypadku uczniów zdolnych - pozostawienie więcej swobody.
Ważnym aspektem pracy z materiałem będzie także przydzielanie zadań do pracy w małych grupach (parach), w których jedna osoba radzi sobie z opanowaniem materiału dobrze, ale dodatkowa rolą tego ucznia będzie wsparcie osoby, która potrzebuje dodatkowych wyjaśnień. W szczególnych przypadkach może taka osoba potrzebować wsparcia nauczyciela wspierającego, a jego zadania samodzielne mogą obejmować proste polecenia.
Odtwarzanie każdego e materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania uczenia się.
Nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów:
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści