Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Technologia wykonania obuwia ortopedycznego

MED.11. Wykonywanie i dobieranie przedmiotów ortopedycznych oraz środków pomocniczych - Technik ortopeda 321403

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

Autor przewodnika: Ewa Janas, Piotr Janas

Konsultant przewodnika: Jan Leonhard

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Technologia wykonywania obuwia ortopedycznego

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik ortopeda, 321403

Kod i nazwa kwalifikacji

MED.11. Wykonywanie i dobieranie przedmiotów ortopedycznych oraz środków pomocniczych

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:
MED.11.5.1) dobiera obuwie ortopedyczne w zależności od rodzaju schorzenia:
MED.11.5.1)1) opisuje budowę obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.1)2) dobiera elementy lecznicze do obuwia ortopedycznego na stopy ze zniekształceniem nieutrwalonym,
MED.11.5.2) wykonuje miary obuwia ortopedycznego:
MED.11.5.2)1) oznacza punkty pomiarowe na kończynie dolnej,
MED.11.5.3) wykonuje kopyta obuwia ortopedycznego:
MED.11.5.3)1) dobiera kopyto do wykonania obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.3)2) modyfikuje kopyto drewniane,
MED.11.5.4) dobiera proces technologiczny, oprzyrządowanie i materiały do wykonania obuwia ortopedycznego:
MED.11.5.4)1) dobiera materiały do wykonania obuwia,
MED.11.5.4)2) dobiera narzędzia, maszyny i urządzenia do zaprojektowanego obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.5) wykonuje obuwie ortopedyczne z dobranych materiałów:
MED.11.5.5)1) wykonuje szablony elementów obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.5)2) wykonuje elementy obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.5)3) dokonuje rozkroju elementów cholewki,
MED.11.5.5)4) łączy elementy cholewki ze sobą,
MED.11.5.5)5) wykonuje spody obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.5)6) rozpoznaje wady jakościowe w wykonanym obuwiu ortopedycznym.

Cele ogólne e‑materiału

Materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MED.11. Wykonywanie i dobieranie przedmiotów ortopedycznych oraz środków pomocniczych:

  • oceniania stanu funkcjonalnego pacjenta wymagającego zaopatrzenia ortopedycznego oraz projektowania i wykonywania przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych;

  • dobierania i stosowania procesu technologicznego do wykonywania zaopatrzenia ortopedycznego i środków pomocniczych oraz kierowania tym procesem.

E‑materiał wspiera osiągnięcie następujących celów: ocenianie stanu funkcjonalnego pacjenta wymagającego zaopatrzenia ortopedycznego oraz projektowanie i wykonywanie przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych oraz dobieranie i stosowanie procesu technologicznego do wykonywania zaopatrzenia ortopedycznego i środków pomocniczych oraz kierowanie tym procesem.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia

Tytuł materiału multimedialnego

Wykonywanie obuwia ortopedycznego na nieutrwalone stopy końsko‑szpotawe

Typ materiału multimedialnego

Sekwencje filmowe

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Sekwencje filmowe zostały zrealizowane w pomieszczeniach autentycznego zakładu ortopedycznego: przymierzalni, maszynowni, pracowni obuwniczej oraz cholewkarskiej.
Prezentują pełen proces technologiczny wytwarzania indywidualnego obuwia ortopedycznego. Dzięki takiej prezentacji uczący się może zapoznać się z dokładnym przebiegiem prac oraz zależności między poszczególnymi etapami procesu, które wymagają określonej kolejności. Późniejszy etap nie następuje bez realizacji wcześniejszego.
Produkcja obuwia ortopedycznego przebiega następująco:

  1. W trakcie pierwszego etapu pobrania miary na obuwie uczący się poznaje oznaczenia punktów pomiarowych na kończynie, sposób pobrania miary tradycyjnymi narzędziami, dobiera elementy lecznicze, projektuje fason obuwia, zapoznaje się z bezpośrednią obsługą pacjenta.

  2. Przy drugim etapie wykonania kopyta uczący się zapoznaje się ze sposobem dobierania kopyta oraz modyfikowania go. Dodatkowo uczy się wykonywania wkładki pronującej. Obserwuje również obsługę maszyny obuwniczej – czyszczarki.

  3. W trzecim etapie wykonania cholewek uczący się przyswaja nie tylko metodę modelowania cholewki, doboru materiału na cholewki, rozkroju materiałów na cholewki, ale również łączenia elementów cholewki poprzez szycie na maszynie cholewkarskiej.

  4. Czwarty etap poświęcony jest montażowi obuwia. Uczący się dowiaduje się, z jakich materiałów i w jaki sposób wykonywać pozostałe elementy lecznicze: zakładkę, podnosek, obcas Thomasa oraz elementy spodu obuwia, a także wszystkie prace montażowe. Dzięki etapowi nr 3 i 4 nauczy się dokładnej budowy obuwia.

  5. Ostatni etap wykonawczy obejmuje prace wykończeniowe. Uczący się w większym
    zakresie zapoznaje się z maszyną szlifierską, czynnościami końcowymi typu oczyszczanie obuwia, wyjmowanie kopyta z buta, wykańczanie wkładki pronującej, przygotowywanie do wydania pacjentowi.

Materiał filmowy uzupełniony jest planszami z dodatkowymi informacjami dla uczącego się, dotyczącymi:

  • procesu technologicznego,

  • wskazań i przeciwwskazań do stosowania obuwia na nieutrwalone stopy końsko‑szpotawe,

  • zasad pobierania miary od pacjenta,

  • elementów leczniczych w obuwiu na nieutrwalone stopy końsko‑szpotawe,

  • materiałów i narzędzi,

  • maszyn i urządzeń,

  • najczęstszych błędów w wykonywanym obuwiu,

  • zasad BHP na stanowisku pracy.

Uczący się może korzystać ze słownika pojęć zawierającego słownictwo tematyczne. Pomiędzy sekwencjami pojawiają się zadania aktywizujące dla uczącego się, które mają praktyczny charakter.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.5.1)1) opisuje budowę obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.1)2) dobiera elementy lecznicze do obuwia ortopedycznego na stopy ze zniekształceniem nieutrwalonym,
MED.11.5.2)1) oznacza punkty pomiarowe na kończynie dolnej,
MED.11.5.3)1) dobiera kopyto do wykonania obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.3)2) modyfikuje kopyto drewniane,
MED.11.5.4)1) dobiera materiały do wykonania obuwia,
MED.11.5.4)2) dobiera narzędzia, maszyny i urządzenia do zaprojektowanego obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.5)1) wykonuje szablony elementów obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.5)2) wykonuje elementy obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.5)3) dokonuje rozkroju elementów cholewki,
MED.11.5.5)4) łączy elementy cholewki ze sobą,
MED.11.5.5)5) wykonuje spody obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.5)6) rozpoznaje wady jakościowe w wykonanym obuwiu ortopedycznym.

Materiały sprawdzające powiązane z sekwencjami filmowymi:

  • test wielokrotnego wyboru z kilkoma prawidłowymi odpowiedziami „Wykonanie obuwia ortopedycznego”,

  • zadanie z lukami „Produkcja obuwia ortopedycznego”,

  • zadanie związane z uzupełnianiem napisów na ilustracji „Elementy cholewki”,

  • krzyżówka „W pracowni obuwniczej – wyposażenie”,

  • test samosprawdzający „Praca w pracowni obuwniczej”,

  • zadanie na porządkowanie elementów „Wytwarzanie i montaż zakładki korekcyjnej”,

  • adania z możliwością doboru wymiarów, wskaźników, parametrów technicznych, warunków wytrzymałościowych „Dobieranie elementu korekcyjnego umiejscowionego w części spodniej obuwia”,

  • zadanie na porządkowanie elementów „Etapy procesu wytwarzania obuwia ortopedycznego”,

  • zadanie typu prawda czy fałsz „Pojęcia znane technikowi ortopedzie”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • pobieranie miary na obuwie ortopedyczne,

  • dopasowanie kopyta według pobranej miary,

  • wykonanie szablonu elementów obuwia ortopedycznego,

  • wykonanie elementów leczniczych obuwia ortopedycznego,

  • wykonanie rozkroju i łączenia elementów cholewki,

  • wykonanie spodu obuwia ortopedycznego,

  • dobieranie montażu elementów obuwia ortopedycznego,

  • wykonanie prac wykończeniowych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Podstawą pracy jest to, że jako uczący się bierzesz udział w procesie samokształcenia z własnej woli. Masz na pewno wypracowane metody nauki własnej np. uczenie się na pamięć, robienie notatek, rysunków, preferuje oglądanie obrazów, słuchanie informacji. Efekty zależą m. in. od Twojego osobistego zaangażowania, aktywności, motywacji, systematyczności, zdolności organizacyjnych, spostrzegawczości, wyobraźni czy myślenia praktycznego.
W przypadku przedmiotowego e‑materiału pierwsze informacje pozyskuje się poprzez obejrzenie prezentowanego materiału filmowego oraz plansz. Możliwości techniczne e‑materiału pozwalają oglądać materiał w całości lub w częściach.
Obejrzany materiał prawdopodobnie wywarł na Tobie jakieś ogólne odczucia, pierwsze wrażenia. Możesz je sobie zapisać. Mogą to być hasłowe notatki np. nudne, ciekawe, trudne, łatwe, nic mnie nie interesuje. Możesz również ocenić, który etap uważasz za najtrudniejszy albo najłatwiejszy czy też najciekawszy. Pozwoli to uświadomić Ci bliżej, jakiemu zagadnieniu trzeba poświęcić więcej czasu, z którym być może będzie łatwiej pracować, a który zachęci Cię do głębszego czy szerszego zainteresowania się obuwiem ortopedycznym.
Jeżeli na początku materiał wyda się za obszerny można napisać sobie streszczenie, które albo będziesz czytać samodzielnie albo przez osobę poproszoną o współpracę. W streszczeniu warto wpisywać słownictwo fachowe dodatkowo wyraźnie je podkreślając czy zaznaczając innym kolorem. Wyjaśnienia znaczenia wyrazów są do odszukania w załączonym słowniku albo możesz też stworzyć swój własny słownik.
Przy trudniejszych kwestiach należy częściej wracać do materiału filmowego i plansz. Można wypunktowywać np. kolejność czynności albo zaprojektować własny system piktogramów.
Pamięć wzrokową możesz ćwiczyć poprzez przyglądanie się planszom i odtwarzanie ich na zwykłym rysunku albo w komputerze. Niektóre czynności można próbować wykonać samodzielnie za pomocą prostych np. kartka papieru, ołówek, linijka, miara krawiecka. Może to być model cholewki albo pobranie miary (na koledze czy członku rodziny).
Możesz utworzyć bloki tematyczne, do których będą potrzebne informacje z całego materiału: np. narzędzia, maszyny, rodzaje skór na obuwie, materiały dodatkowe(pomocnicze).
Świadomość, że podany materiał daje teoretyczne podstawy w zakresie wytwarzania obuwia ortopedycznego pozwoli ocenić jaka wiedza, umiejętności czy zdolności manualne będą potrzebne do praktycznego wykonywania poszczególnych prac. Możesz wykorzystać do tego nawet życie codzienne np. szycie ręczne, szycie na zwykłej maszynie, klejenie różnych materiałów, praca pędzlem, cięcie nożem, wycinanie nożyczkami, opukiwanie młotkiem, wbijanie gwoździ, wyciągania gwoździ obcęgami albo zwykłe prace z zakresu majsterkowania itd. Obejrzane uważnie sekwencje filmowe pozwolą na rozwiązanie materiałów sprawdzających praz przygotować się do egzaminy potwierdzającego kwalifikację w zawodzie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru z kilkoma prawidłowymi odpowiedziami

  • „Wykonanie obuwia ortopedycznego”

Opis materiału sprawdzającego

Test składa się z dziesięciu pytań o różnym stopniu trudności. Obejmuje całościowo temat wykonywania obuwia na nieutrwalone stopy końsko‑szpotawe. Czas rozwiązania testu to piętnaście minut. Za udzielenie poprawnej odpowiedzi uczący się otrzymuje jeden punkt. System losuje kolejność pytań i kolejność dystraktorów.

Uczący się mogą stosować test w celu samosprawdzenia swojej wiedzy. Wyniki testów wskażą nauczycielowi, który zakres tematyczny wymaga uzupełnienia poprzez powrót do materiału multimedialnego.

Uczący się po dłuższym okresie nauki może ocenić możliwości uczących się i realizować zadanie kontrolne etapowo np.:

  • zmniejszyć losowo liczbę pytań,

  • realizować sprawdziany częściowo i grupować pytania np. od najłatwiejszych do najtrudniejszych.

Uczący się ma możliwość sprawdzenia poprawności wykonywania zadania. Może wielokrotnie powtórzyć wykonywanie ćwiczeń i ich sprawdzanie, aż do momentu osiągnięcia pełnej poprawności. W przypadku błędnej odpowiedzi uczący się może wykorzystać wskazówki naprowadzające.

Do dyspozycji uczącego się pozostają informacje zwrotne, które mogą wspomóc go w samoocenie ocenie postępów w nauce oraz wskazać jego mocne strony i drogi osiągnięcia.

Materiał sprawdzający jest powiązany z sekwencjami filmowymi „Wykonywanie obuwia ortopedycznego na nieutrwalone stopy końsko‑szpotawe”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.5.1)1) opisuje budowę obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.1)2) dobiera elementy lecznicze do obuwia ortopedycznego na stopy ze zniekształceniem nieutrwalonym,
MED.11.5.2)1) oznacza punkty pomiarowe na kończynie dolnej,
MED.11.5.3)1) dobiera kopyto do wykonania obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.3)2) modyfikuje kopyto drewniane,
MED.11.5.4)1) dobiera materiały do wykonania obuwia,
MED.11.5.4)2) dobiera narzędzia, maszyny i urządzenia do zaprojektowanego obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.5)1) wykonuje szablony elementów obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.5)2) wykonuje elementy obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.5)3) dokonuje rozkroju elementów cholewki,
MED.11.5.5)4) łączy elementy cholewki ze sobą,
MED.11.5.5)5) wykonuje spody obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.5)6) rozpoznaje wady jakościowe w wykonywanym obuwiu ortopedycznym.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami

  • „Produkcja obuwia ortopedycznego”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie średnio trudne. Zawiera tekst, w którym trzeba uzupełnić brakujące wyrazy. Tekst opisuje sytuację związaną z wykonaniem obuwia ortopedycznego. Informacje niezbędne do uzupełnienia brakujących wyrazów w tekście uczący się zdobędzie w sekwencjach filmowych i słowniku.

Uczący mogą stosować test w celu samosprawdzenia swojej wiedzy.

Uczący się może wielokrotnie powtórzyć wykonywanie zadania i jego sprawdzanie, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie. W przypadku błędnej odpowiedzi uczący się może wykorzystać wskazówki naprowadzające.

Do dyspozycji uczącego się pozostają informacje zwrotne, które mogą wspomóc w indywidualnej ocenie postępów w nauce oraz wskazywać mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał sprawdzający jest powiązany z sekwencjami filmowymi „Wykonywanie obuwia ortopedycznego na nieutrwalone stopy końsko‑szpotawe”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.5.1)1) opisuje budowę obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.1)2) dobiera elementy lecznicze do obuwia ortopedycznego na stopy ze zniekształceniem nieutrwalonym,
MED.11.5.2)1) oznacza punkty pomiarowe na kończynie dolnej,
MED.11.5.3)1) dobiera kopyto do wykonania obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.3)2) modyfikuje kopyto drewniane,
MED.11.5.4)1) dobiera materiały do wykonania obuwia,
MED.11.5.4)2) dobiera narzędzia, maszyny i urządzenia do zaprojektowanego obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.5)1) wykonuje szablony elementów obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.5)2) wykonuje elementy obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.5)3) dokonuje rozkroju elementów cholewki,
MED.11.5.5)4) łączy elementy cholewki ze sobą,
MED.11.5.5)5) wykonuje spody obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.5)6) rozpoznaje wady jakościowe w wykonywanym obuwiu ortopedycznym.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Uzupełnianie podpisów na ilustracji

  • „Elementy cholewki”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie średnio trudne. Polega na uzupełnieniu rysunku buta o nazwy elementów cholewki. Informacje niezbędne do wykonania zadania uczący się zdobędzie w sekwencjach filmowych.

Zadanie daje uczącemu się możliwość samosprawdzenia wiedzy. Uczący się ma możliwość sprawdzenia poprawności wykonywania zadania. Może wielokrotnie powtórzyć wykonywanie zadania i jego sprawdzanie, aż do momentu osiągnięcia pełnej poprawności.

Do dyspozycji uczącego się pozostają informacje zwrotne, które mogą wspomóc w indywidualnej ocenie postępów w nauce oraz wskazywać jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał sprawdzający jest powiązany z sekwencjami filmowymi „Wykonywanie obuwia ortopedycznego na nieutrwalone stopy końsko‑szpotawe”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.5.5)1) wykonuje szablony elementów obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.5)2) wykonuje elementy obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.5)3) dokonuje rozkroju elementów cholewki,
MED.11.5.5)4) łączy elementy cholewki ze sobą.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Krzyżówka

  • „W pracowni obuwniczej - wyposażenie”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie o średnim poziomie trudności. Krzyżówka składa się z pięciu haseł, które uczący się musi odgadnąć, aby pojawiło się hasło główne. Wszystkie hasła dotyczą informacji na temat technologii wykonania obuwia ortopedycznego. Informacje niezbędne do wykonania zadania wyrazów uczący się zdobędzie w sekwencjach filmowych.
Po prawidłowym rozwiązaniu krzyżówki uczący się odpowiada na dodatkowe pytanie otwarte, dotyczące słowa będącego rozwiązaniem.
Zadanie daje uczącemu się możliwość samosprawdzenia wiedzy. Uczący się ma możliwość sprawdzenia poprawności wykonywania zadania. Może wielokrotnie powtórzyć wykonanie zadania i jego sprawdzanie, aż do momentu osiągnięcia pełnej poprawności.

Do dyspozycji uczącego się pozostają informacje zwrotne, które mogą wspomóc uczącego się w indywidualnej ocenie postępów w nauce oraz wskazywać jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał sprawdzający jest powiązany z sekwencjami filmowymi „Wykonywanie obuwia ortopedycznego na nieutrwalone stopy końsko‑szpotawe”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.5.1)2) dobiera elementy lecznicze do obuwia ortopedycznego na stopy ze zniekształceniem nieutrwalonym,
MED.11.5.4)1) dobiera materiały do wykonania obuwia,
MED.11.5.4)2) dobiera narzędzia, maszyny i urządzenia do zaprojektowanego obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.5)5) wykonuje spody obuwia ortopedycznego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test samosprawdzający

  • „Praca w pracowni obuwniczej”

Opis materiału sprawdzającego

Test składa się z dziesięciu pytań o różnym stopniu trudności. Czas rozwiązania testu to piętnaście minut. Daje uczącemu się możliwość sprawdzenia wiedzy.
Wyniki testów wskażą uczącemu się, który zakres tematyczny wymaga uzupełnienia poprzez powrót do materiału multimedialnego.

Uczący się ma możliwość sprawdzenia poprawności wykonywania zadania. Może wielokrotnie powtórzyć wykonanie ćwiczeń i ich sprawdzanie, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie.

Do dyspozycji uczącego się pozostają informacje zwrotne, które mogą wspomóc uczącego się w indywidualnej ocenie postępów w nauce oraz wskazywać mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał sprawdzający jest powiązany z sekwencjami filmowymi „Wykonywanie obuwia ortopedycznego na nieutrwalone stopy końsko‑szpotawe”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.5.1)1) opisuje budowę obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.1)2) dobiera elementy lecznicze do obuwia ortopedycznego na stopy ze zniekształceniem nieutrwalonym,
MED.11.5.2)1) oznacza punkty pomiarowe na kończynie dolnej,
MED.11.5.3)1) dobiera kopyto do wykonania obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.3)2) modyfikuje kopyto drewniane,
MED.11.5.4)1) dobiera materiały do wykonania obuwia,
MED.11.5.4)2) dobiera narzędzia, maszyny i urządzenia do zaprojektowanego obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.5)1) wykonuje szablony elementów obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.5)2) wykonuje elementy obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.5)3) dokonuje rozkroju elementów cholewki,
MED.11.5.5)4) łączy elementy cholewki ze sobą,
MED.11.5.5)5) wykonuje spody obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.5)6) rozpoznaje wady jakościowe w wykonanym obuwiu ortopedycznym.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Uporządkowanie elementów

  • „Wytwarzanie i montaż zakładki korekcyjnej”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie trudne, polega na ułożeniu w prawidłowej kolejności czynności wykonywane przy wytwarzaniu i montażu zakładki korekcyjnej. Zadanie nakierowane jest na konkretny etap wykonawczy.
Uczący się ma możliwość sprawdzenia wiedzy. Wynik zadania wskaże uczącemu się czy zagadnienie wymaga uzupełnienia poprzez powrót do materiału multimedialnego. Uczący się ma możliwość sprawdzenia poprawności wykonywania zadania. Może wielokrotnie powtórzyć wykonanie zadania i jego sprawdzanie, aż do momentu osiągnięcia pełnej poprawności.

Do dyspozycji uczącego się pozostają informacje zwrotne, które mogą wspomóc w indywidualnej ocenie postępów w nauce oraz wskazywać mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał sprawdzający jest powiązany z sekwencjami filmowymi „Wykonywanie obuwia ortopedycznego na nieutrwalone stopy końsko‑szpotawe”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.5.1)2) dobiera elementy lecznicze do obuwia ortopedycznego na stopy ze zniekształceniem nieutrwalonym,
MED.11.5.4)1) dobiera materiały do wykonania obuwia,
MED.11.5.4)2) dobiera narzędzia, maszyny i urządzenia do zaprojektowanego obuwia ortopedycznego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadania z możliwością doboru wymiarów, wskaźników, parametrów technicznych, warunków wytrzymałościowych

  • „Dobieranie elementu korekcyjnego umiejscowionego w części spodniej obuwia”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to trudne zadanie. Polega na obliczeniu długości strony dłuższej odwróconego obcasa ortopedycznego typu Thomasa dla podanej długości stopy. Zadanie nakierowane jest na konkretny etap wykonawczy.

Daje uczącemu się możliwość sprawdzenia praktycznej wiedzy. Wynik zadania wskaże uczącemu się czy zagadnienie wymaga uzupełnienia poprzez powrót do materiału multimedialnego. Uczący się ma możliwość sprawdzenia poprawności wykonywania zadania. Może wielokrotnie powtórzyć wykonywanie zadania i jego sprawdzanie, aż do momentu osiągnięcia pełnej poprawności.

Do dyspozycji uczącego się pozostają informacje zwrotne, które mogą wspomóc w indywidualnej ocenie postępów w nauce oraz wskazywać mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał sprawdzający jest powiązany z sekwencjami filmowymi „Wykonywanie obuwia ortopedycznego na nieutrwalone stopy końsko‑szpotawe”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.5.1)2) dobiera elementy lecznicze do obuwia ortopedycznego na stopy ze zniekształceniem nieutrwalonym,
MED.11.5.5)5) wykonuje spody obuwia ortopedycznego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Uporządkowywanie elementów

  • „Etapy procesu wytwarzania obuwia ortopedycznego”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie trudne. Polega na ułożeniu w dobrej kolejności etapów procesu wytwarzania obuwia ortopedycznego. Zadanie nakierowane jest całościowo na etapy wykonawcze.
Uczący się ma możliwość sprawdzenia wiedzy. Wynik zadania wskaże uczącemu się czy zagadnienie wymaga uzupełnienia poprzez powrót do materiału multimedialnego. Uczący się ma możliwość sprawdzenia poprawności wykonywania zadania. Może wielokrotnie powtórzyć wykonanie zadania i jego sprawdzanie, aż do momentu osiągnięcia pełnej poprawności.

Do dyspozycji uczącego się pozostają informacje zwrotne, które mogą wspomóc w indywidualnej ocenie postępów w nauce oraz wskazywać mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał sprawdzający jest powiązany z sekwencjami filmowymi „Wykonywanie obuwia ortopedycznego na nieutrwalone stopy końsko‑szpotawe”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.5.1)1) opisuje budowę obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.1)2) dobiera elementy lecznicze do obuwia ortopedycznego na stopy ze zniekształceniem nieutrwalonym,
MED.11.5.2)1) oznacza punkty pomiarowe na kończynie dolnej,
MED.11.5.3)1) dobiera kopyto do wykonania obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.3)2) modyfikuje kopyto drewniane,
MED.11.5.4)1) dobiera materiały do wykonania obuwia,
MED.11.5.4)2) dobiera narzędzia, maszyny i urządzenia do zaprojektowanego obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.5)1) wykonuje szablony elementów obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.5)2) wykonuje elementy obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.5)3) dokonuje rozkroju elementów cholewki,
MED.11.5.5)4) łączy elementy cholewki ze sobą,
MED.11.5.5)5) wykonuje spody obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.5)6) rozpoznaje wady jakościowe w wykonanym obuwiu ortopedycznym.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz

  • „Pojęcia znane technikowi ortopedzie”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie trudne. Składa się z sześciu twierdzeń: trzech prawdziwych i trzech fałszywych. Zadanie nakierowane jest całościowo na materiał multimedialny.

Uczący się ma możliwość sprawdzenia praktycznej wiedzy. Uczący się mogą wykorzystać zadanie w celu samosprawdzenia wiedzy. Wynik zadania wskaże uczącemu się, czy temat podstawowy wymaga powtórzenia poprzez powrót do materiału multimedialnego. Uczący się ma możliwość sprawdzenia poprawności wykonywania zadania. Uczący się może wielokrotnie powtórzyć wykonanie zadania i jego sprawdzanie, aż do momentu uzyskania pełnej poprawności.

Do dyspozycji uczącego się pozostają informacje zwrotne, które mogą wspomóc w indywidualnej ocenie postępów w nauce oraz wskazywać mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał sprawdzający jest powiązany z sekwencjami filmowymi „Wykonywanie obuwia ortopedycznego na nieutrwalone stopy końsko‑szpotawe”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.5.1)1) opisuje budowę obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.1)2) dobiera elementy lecznicze do obuwia ortopedycznego na stopy ze zniekształceniem nieutrwalonym,
MED.11.5.2)1) oznacza punkty pomiarowe na kończynie dolnej,
MED.11.5.3)1) dobiera kopyto do wykonania obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.3)2) modyfikuje kopyto drewniane,
MED.11.5.4)1) dobiera materiały do wykonania obuwia,
MED.11.5.4)2) dobiera narzędzia, maszyny i urządzenia do zaprojektowanego obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.5)1) wykonuje szablony elementów obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.5)2) wykonuje elementy obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.5)3) dokonuje rozkroju elementów cholewki,
MED.11.5.5)4) łączy elementy cholewki ze sobą,
MED.11.5.5)5) wykonuje spody obuwia ortopedycznego,
MED.11.5.5)6) rozpoznaje wady jakościowe w wykonanym obuwiu ortopedycznym.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału