E-materiały do kształcenia zawodowego

Synchronizacja pracy maszyn

ROL.08. Eksploatacja systemów mechatronicznych w rolnictwie – technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki 311515

Przewodnik dla uczącego się

6

Spis treści

Cele uczącego sięCele uczącego się

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału

Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształceniaWskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele uczącego się

  • Poznasz treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki (kod cyfrowy zawodu 311515), ponieważ tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawisz najważniejsze zagadnienia dotyczące synchronizacji pracy maszyn w rolnictwie. Stosowanie urządzeń i systemów synchronizujących pracę maszyn na polu w znacznym stopniu skraca czas wykonywanie poszczególnych zabiegów, przez co bezpośrednio wpływa na ograniczenie kosztów z jednoczesnym zwiększeniem wydajności pracy maszyn i pojazdów rolniczych.

  • Uzyskasz pomoc w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu.

  • Rozwiniesz kompetencje komunikacyjno‑cyfrowe.

  • Dostosujesz tempo i zakres nauki do swoich indywidualnych potrzeb.

2

Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.

Materiały multimedialne

Film edukacyjny Synchronizacja pracy maszyn w zbiorze płodów rolnychDDxVuQ3mRFilm edukacyjny Synchronizacja pracy maszyn w zbiorze płodów rolnych

Praca z filmem edukacyjnym pomoże ci w wykształceniu następujących umiejętności:

  • omówienie czynności zawodowych związanych z obsługiwaniem urządzeń i systemów agrotronicznych;

  • charakteryzowanie obsługi i zastosowania systemów synchronizujących pracę maszyn w zbiorze płodów rolnych – przynajmniej w dwóch kierunkach produkcji: zbiorze zbóż oraz zbiorze zielonek;

  • obsługiwanie urządzeń, systemów elektronicznych oraz nawigacji satelitarnej stosowanych w pojazdach, maszynach i urządzeniach rolniczych w zbiorze płodów rolnych.

Film instruktażowy Obsługa urządzeń i systemów synchronizujących pracę maszynD2GbvHJ1yFilm instruktażowy Obsługa urządzeń i systemów synchronizujących pracę maszyn

Praca z filmem instruktażowym pomoże ci w wykształceniu następujących umiejętności:

  • omówienie czynności zawodowych związanych z obsługiwaniem urządzeń i systemów elektronicznych oraz nawigacji satelitarnej stosowanych w pojazdach, maszynach i urządzeniach rolniczychh;

  • przedstawienie kolejnych kroków w procedurze obsługi paneli komputerowych podczas synchronizowania pracy maszyn na polu;

  • obsługa paneli komputerowych w kombajnach zbożowych/sieczkarniach polowych wyposażonych w systemy synchronizacji pracy maszyn oraz w ciągnikach wyposażonych w systemy synchronizacji pracy maszyn współpracujących z kombajnami zbożowymi/sieczkarniami polowymi.

Infografika Urządzenia wchodzące w skład zestawów umożliwiających synchronizację pracy maszyn na polu oraz sposób ich montażuDwpK0Bi1VInfografika Urządzenia wchodzące w skład zestawów umożliwiających synchronizację pracy maszyn na polu oraz sposób ich montażu

Praca z infografiką pomoże ci w wykształceniu następujących umiejętności:

  • wymienienie nazw i przeznaczenia oraz opisanie urządzeń i osprzętu wchodzących w skład zestawów umożliwiających synchronizację pracy maszyn;

  • opisanie budowy tych urządzeń oraz zasady ich działania;

  • opisanie sposobu montażu zestawów urządzeń i osprzętu umożliwiających synchronizację pracy maszyn;

  • montaż urządzeń i systemów wchodzących w skład zestawów umożliwiających synchronizację pracy maszyn.

Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceDNDrLu5JiInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu synchronizacji pracy maszyn.

Słownik pojęć dla e‑materiałuD16UDYCCPSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

Przewodnik dla nauczycielaD1CGqy0twPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

Przewodnik dla uczącego sięDknyHZruBPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.

Netografia i bibliografiaDotbx8pBQNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej synchronizacji pracy maszyn.

Instrukcja użytkowaniaD197z76uzInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie materiałów oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Powiązania między elementami e‑materiału

Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej..

Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z odpowiednio dobranymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • film edukacyjny Synchronizacja pracy maszyn w zbiorze płodów rolnych z ćwiczeniami

  • film instruktażowy Obsługa urządzeń i systemów synchronizujących pracę maszyn z ćwiczeniami

  • infografika Urządzenia wchodzące w skład zestawów umożliwiających synchronizację pracy maszyn na polu oraz sposób ich montażu z ćwiczeniami 1, 2 i 4.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia

E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.

1. Infografika Urządzenia wchodzące w skład zestawów umożliwiających synchronizację pracy maszyn na polu oraz sposób ich montażu

Na podstawie infografiki przygotuj mapę myśli, w której przedstawisz urządzenia i osprzęt wchodzące w skład zestawów umożliwiających synchronizację pracy maszyn na polu. Mapa powinna zawierać m.in. opis i budowę urządzeń, zasady ich działania, przeznaczenie i zastosowanie urządzeń i systemów wchodzących w skład zestawów umożliwiających synchronizację pracy maszyn na polu oraz standardowe czynności i zadania wykonywane z ich pomocą.

Do tworzenia mapy możesz wykorzystać narzędzia umieszczone na platformie ZPE, a także ilustracje.

2. Film instruktażowy (tutorial) Obsługa urządzeń i systemów synchronizujących pracę maszyn

Po obejrzeniu filmu stwórz w dowolnej formie dwie instrujcje, jak krok po kroku wygląda

  • obsługa paneli komputerowych w kombajnach zbożowych lub sieczkarniach polowych wyposażonych w systemy synchronizacji pracy maszyn,

  • obsługa paneli komputerowych w ciągnikach wyposażonych w systemy synchronizacji pracy maszyn współpracujących z kombajnami zbożowymi i sieczkarniami polowymi.

Zrób też spis dokumentacji, która jest związana z wykonywaniem tych czynności.

Wykonane przez ciebie materiały mogą się przydać np. podczas powtórki materiału do egzaminu.

3. Film edukacyjny Synchronizacja pracy maszyn w zbiorze płodów rolnych

Po zapoznaniu się z filmami przygotuj notatki w formie graficznej, która będzie dla ciebie najwygodniejsza, aby uporządkować wiedzę zdobytą podczas projekcji.

Jeśli lubisz rysować, możesz zastosować sketchnoting, czyli robienie notatek, ale też zapamiętywanie i prezentowanie informacji w formie wizualnej, z użyciem rysunków, schematów, szkiców, symboli, a nawet bazgrołów. Jeśli wolisz bardziej uporządkowane formy, zrób zestaw tabel, które przygotujesz w arkuszu kalkulacyjnym i umieścisz w nim komplet danych i informacji dotyczących obsługi i zastosowania systemów synchronizujących pracę maszyn w zbiorze płodów rolnych (np. zbóż lub zielonek) oraz potrzebnej dokumentacji związanej z wykonywaniem tych czynności.

4. Interaktywne materiały sprawdzające

Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami: wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.

Netografia i bibliografia

Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat synchronizacji pracy maszyn zdobytą na zajęciach.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści