E-materiały do kształcenia zawodowego

Synchronizacja pracy maszyn

ROL.08. Eksploatacja systemów mechatronicznych w rolnictwie – technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki 311515

Przewodnik dla nauczyciela

6

Spis treści

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznejWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Cele ogólne e‑materiału

  • Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki (kod cyfrowy zawodu 311515): eksploatacja systemów mechatronicznych w rolnictwie, a więc użytkowanie urządzeń i systemów elektronicznych oraz nawigacji satelitarnych stosowanych w rolnictwie, obsługiwanie urządzeń, systemów elektronicznych oraz nawigacji satelitarnej stosowanych w pojazdach, maszynach i urządzeniach rolniczych. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – najważniejszych informacji dotyczących synchronizacji pracy maszyn w rolnictwie. Stosowanie urządzeń i systemów synchronizujących pracę maszyn na polu w znacznym stopniu skraca czas wykonywanie poszczególnych zabiegów, przez co bezpośrednio wpływa na ograniczenie kosztów z jednoczesnym zwiększeniem wydajności pracy maszyn i pojazdów rolniczych.

  • Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.

  • Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.

  • Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.

Efekty kształcenia dla kwalifikacji ROL.08. Eksploatacja systemów mechatronicznych w rolnictwie:

E‑materiał wspiera osiąganie efektów kształcenia i kryteriów ich weryfikacji z jednostek efektów kształcenia:

ROL.08.4. Stosowanie urządzeń i systemów agrotronicznych

Osoba ucząca się:

ROL.08.4.4) opisuje urządzenia wspomagające automatyczną pracę pojazdów, maszyn i urządzeń stosowanych w rolnictwie:

  • ROL.08.4.4) 1) wyjaśnia zasadę działania poszczególnych urządzeń wspomagających pracę pojazdów, maszyn i urządzeń stosowanych w rolnictwie;

  • ROL.08.4.4) 2) rozróżnia urządzenia wspomagające pracę pojazdów, maszyn i urządzeń stosowanych w rolnictwie;

  • ROL.08.4.4) 3) rozróżnia urządzenia wspomagające automatyczne prowadzenie pojazdów (odbiornik satelitarny, radio RTK (Real Time Kinematic), modem mobilnego RTK, wyświetlacz, czujnik kąta skrętu itp.);

  • ROL.08.4.4) 4) wyjaśnia funkcje i działanie urządzeń wspomagających automatyczne prowadzenie maszyn rolniczych.

ROL.08.4.5) dobiera systemy elektroniczne oraz urządzenia wspomagające automatyzację prac w produkcji roślinnej i zwierzęcej:

  • ROL.08.4.5) 1) dobiera narzędzia rolnictwa precyzyjnego stosowane w produkcji roślinnej w zależności od rodzaju i profilu produkcji;

  • ROL.08.4.5) 2) wyjaśnia zasadę działania urządzeń monitorujących warunki pogodowe, stan upraw i gleby w produkcji roślinnej;

  • ROL.08.4.5) 4) wyjaśnia zasadę działania urządzeń systemu elektronicznego wspomagającego automatyzację prac w produkcji roślinnej.

ROL.08.4.6) konfiguruje systemy elektroniczne oraz urządzenia wspomagające automatyzację prac w rolnictwie:

  • ROL.08.4.6) 1) uruchamia urządzenia systemów elektronicznych wspomagających automatyzację prac w produkcji roślinnej;

  • ROL.08.4.6) 2) zestawia podstawowy system nawigacji satelitarnej do uniwersalnego zastosowania w wielu maszynach;

  • ROL.08.4.6) 3) ustawia parametry na wyświetlaczu do automatycznego zarządzania pracą agregatu na uwrociu;

  • ROL.08.4.6) 4) zestawia komponenty zaawansowanego systemu nawigacji satelitarnej wykorzystywanej w produkcji rolniczej (sieć radiowego RTK);

  • ROL.08.4.6) 6) wyjaśnia zasady pracy systemu pozwalającego na automatyczną współpracę wielu maszyn pracujących na tym samym polu (automatyczna współpraca pojazdu odbierającego zboże z kombajnem, sieczkarni samojezdnej z pojazdem).

ROL.08.4.8) montuje i demontuje komponenty układów sterujących i wykonawczych:

  • ROL.08.4.8) 1) montuje komponenty uniwersalnego systemu do jazdy równoległej (uniwersalna elektryczna kierownica, okablowanie, odbiornik satelitarny, wyświetlacz z odpowiednimi aktywacjami);

  • ROL.08.4.8) 2) montuje urządzenie pozwalające na bezprzewodową wymianę danych oraz komunikację między maszynami pracującymi na tym samym polu (w celu dzielenia się liniami prowadzenia, mapą pokrycia lub współpracy maszyn podczas wyładunku ziarna lub załadunku przyczepy przez sieczkarnię samojezdną);

  • ROL.08.4.8) 3) interpretuje zapisy dokumentów (instrukcji, schematów) związanych z montażem i demontażem komponentów układów sterujących i wykonawczych.

ROL.08.4.9) dobiera i wprowadza parametry pracy urządzeń elektronicznych stosowanych w pojazdach, maszynach i urządzeniach rolniczych, wykorzystując system do zarządzania gospodarstwem rolnym:

  • ROL.08.4.9) 1) wprowadza parametry pracy urządzeń elektronicznych na symulatorze wyświetlacza pojazdu rolniczego;

  • ROL.08.4.9) 2) wprowadza określone parametry pracy maszyny na wyświetlaczu w ciągniku rolniczym;

  • ROL.08.4.9) 3) wprowadza parametry pracy maszyny, wykorzystując system do zarządzania gospodarstwem rolnym (np. szerokości robocze maszyn);

  • ROL.08.4.9) 4) dobiera parametry pracy urządzeń elektronicznych stosowanych w pojazdach, maszynach i urządzeniach rolniczych.

ROL.08.4.10) monitoruje zdalnie działanie systemów elektronicznych stosowanych w pojazdach, maszynach i urządzeniach rolniczych:

  • ROL.08.4.10) 1) opisuje działanie elektronicznych systemów stosowanych w maszynach za pomocą systemu telematycznego;

  • ROL.08.4.10) 2) dobiera systemy zdalnego wsparcia operatora oraz zdalnego monitorowania stanu maszyny (podgląd wyświetlacza, przesyłanie danych, monitorowanie kodów błędów w pracy maszyn);

  • ROL.08.4.10) 3) odczytuje kody błędów za pomocą narzędzia do zdalnej diagnostyki maszyny;

  • ROL.08.4.10) 4) odczytuje dane maszyn i urządzeń rolniczych rozpoznanych w systemach zdalnych;

  • ROL.08.4.10) 5) określa korzyści wynikające ze zdalnego monitorowania pracy maszyn i urządzeń rolniczych.

ROL.08.4.11) synchronizuje prace zespołów pojazdów i maszyn rolniczych wyposażonych w systemy elektronicznego sterowania:

  • ROL.08.4.11) 1) określa komponenty do konfiguracji systemu synchronizacji pracy wielu maszyn (np. wspólne linie prowadzenia, mapy pokrycia, automatyczny załadunek przyczepy podczas współpracy z kombajnem zbożowym lub sieczkarnią samojezdną);

  • ROL.08.4.11) 2) wyjaśnia zasady synchronizacji pracy maszyn rolniczych pracujących na tym samym polu;

  • ROL.08.4.11) 3) organizuje pracę zespołów pojazdów i maszyn rolniczych wyposażonych w systemy elektronicznego sterowania.

ROL.08.5. Obsługiwanie urządzeń i systemów agrotronicznych

ROL.08.5.1) obsługuje panele komputerowe w pojazdach, maszynach i urządzeniach rolniczych:

  • ROL.08.5.1) 1) obsługuje symulator komputerowy monitorujący pracę maszyny rolniczej;

  • ROL.08.5.1) 2) uruchamia panele komputerowe w pojazdach, maszynach i urządzeniach rolniczych;

  • ROL.08.5.1) 3) przemieszcza się po menu paneli komputerowych pojazdów, maszyn i urządzeń rolniczych;

  • ROL.08.5.1) 4) zmienia ustawienia i parametry w panelach komputerowych pojazdów, maszyn i urządzeń rolniczych (prowadzenie automatyczne, kontrola sekcji opryskiwacza, stosowanie zmiennej dawki nawozów i pestycydów, mapowanie plonu).

ROL.08.5.2) obsługuje systemy sterujące pracą pojazdów, maszyn i urządzeń rolniczych:

  • ROL.08.5.2) 1) określa działanie systemów sterujących automatycznie pracą pojazdów, maszyn i urządzeń rolniczych;

  • ROL.08.5.2) 2) obsługuje system automatycznego zarządzania pracą maszyny na uwrociu (np. agregat uprawowo‑siewny);

  • ROL.08.5.2) 3) określa działanie systemów synchronizacji pracy wielu maszyn na tym samym polu;

  • ROL.08.5.2) 4) uruchamia elementy systemów sterujących pracą pojazdów, maszyn i urządzeń rolniczych;

  • ROL.08.5.2) 5) przemieszcza się po menu oraz podmenu w systemach sterujących pracą pojazdów, maszyn i urządzeń rolniczych;

  • ROL.08.5.2) 6) zmienia ustawienia i parametry w systemach sterujących pracą pojazdów, maszyn i urządzeń rolniczych;

  • ROL.08.5.2) 7) wyjaśnia działanie systemów synchronizacji pracy wielu maszyn na tym samym polu.

ROL.08.5.3) korzysta z satelitarnych systemów nawigacji pojazdów i maszyn rolniczych:

  • ROL.08.5.3) 1) wprowadza ustawienia maszyn i urządzeń wykorzystywanych w systemie nawigacji satelitarnej (przesunięcia w symetrii prowadzenia, wymiary);

  • ROL.08.5.3) 2) określa granice pola (zewnętrzne, wewnętrzne, przejezdne, nieprzejezdne);

  • ROL.08.5.3) 3) ustawia linie prowadzenia pojazdu (ścieżka prosta, ścieżka krzywa itp.);

  • ROL.08.5.3) 4) wprowadza dane do dokumentacji wykonanych zabiegów agrotechnicznych;

  • ROL.08.5.3) 5) sporządza zlecenie rozpoczynające pracę systemu;

  • ROL.08.5.3) 6) wybiera tryb jazdy maszyny (linia prosta, kontur);

  • ROL.08.5.3) 7) ustawia tryb jazdy maszyny (linia prosta, kontur);

  • ROL.08.5.3) 8) uaktywnia system nawigacji pojazdów i maszyn rolniczych.

ROL.08.5.4) wykonuje regulację parametrów układów sterujących i wykonawczych pojazdów, maszyn i urządzeń rolniczych:

  • ROL.08.5.4) 1) dobiera narzędzia pomiarowe oraz sposoby regulacji parametrów układów sterujących i wykonawczych pojazdów, maszyn i urządzeń rolniczych;

  • ROL.08.5.4) 2) mierzy wartości wybranych parametrów układów sterujących i wykonawczych pojazdów, maszyn i urządzeń rolniczych;

  • ROL.08.5.4) 3) reguluje parametry układów sterujących i wykonawczych pojazdów, maszyn i urządzeń rolniczych.

ROL.08.5.6) wykonuje kalibrację układów sterujących i wykonawczych pojazdów, maszyn i urządzeń rolniczych:

  • ROL.08.5.6) 1) opisuje procedury kalibracji podzespołów maszyn rolniczych;

  • ROL.08.5.6) 2) interpretuje zapisy z instrukcji obsługi układów sterujących i wykonawczych pojazdów, maszyn i urządzeń rolniczych zgodnie z procedurami;

  • ROL.08.5.6) 3) wyjaśnia zasady kalibracji układów sterujących i wykonawczych pojazdów, maszyn i urządzeń rolniczych;

  • ROL.08.5.6) 4) wykonuje końcową kalibrację układów sterujących i wykonawczych pojazdów, maszyn i urządzeń rolniczych zgodnie z procedurami.

Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.

Materiały multimedialne

Film edukacyjny Synchronizacja pracy maszyn w zbiorze płodów rolnychDDxVuQ3mRFilm edukacyjny Synchronizacja pracy maszyn w zbiorze płodów rolnych

Praca z filmem edukacyjnym wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • omówienie czynności zawodowych związanych z obsługiwaniem urządzeń i systemów agrotronicznych;

  • charakteryzowanie obsługi i zastosowania systemów synchronizujących pracę maszyn w zbiorze płodów rolnych – przynajmniej w dwóch kierunkach produkcji: zbiorze zbóż oraz zbiorze zielonek;

  • obsługiwanie urządzeń, systemów elektronicznych oraz nawigacji satelitarnej stosowanych w pojazdach, maszynach i urządzeniach rolniczych w zbiorze płodów rolnych.

Film instruktażowy Obsługa urządzeń i systemów synchronizujących pracę maszynD2GbvHJ1yFilm instruktażowy Obsługa urządzeń i systemów synchronizujących pracę maszyn

Praca z filmem instruktażowym wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • omówienie czynności zawodowych związanych z obsługiwaniem urządzeń i systemów elektronicznych oraz nawigacji satelitarnej stosowanych w pojazdach, maszynach i urządzeniach rolniczychh;

  • przedstawienie kolejnych kroków w procedurze obsługi paneli komputerowych podczas synchronizowania pracy maszyn na polu;

  • obsługa paneli komputerowych w kombajnach zbożowych/sieczkarniach polowych wyposażonych w systemy synchronizacji pracy maszyn oraz w ciągnikach wyposażonych w systemy synchronizacji pracy maszyn współpracujących z kombajnami zbożowymi/sieczkarniami polowymi.

Infografika Urządzenia wchodzące w skład zestawów umożliwiających synchronizację pracy maszyn na polu oraz sposób ich montażuDwpK0Bi1VInfografika Urządzenia wchodzące w skład zestawów umożliwiających synchronizację pracy maszyn na polu oraz sposób ich montażu

Praca z infografiką wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • wymienienie nazw i przeznaczenia oraz opisanie urządzeń i osprzętu wchodzących w skład zestawów umożliwiających synchronizację pracy maszyn;

  • opisanie budowy tych urządzeń oraz zasady ich działania;

  • opisanie sposobu montażu zestawów urządzeń i osprzętu umożliwiających synchronizację pracy maszyn;

  • montaż urządzeń i systemów wchodzących w skład zestawów umożliwiających synchronizację pracy maszyn.

Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceDNDrLu5JiInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu synchronizacji pracy maszyn.

Słownik pojęć dla e‑materiałuD16UDYCCPSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

Przewodnik dla nauczycielaD1CGqy0twPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

Przewodnik dla uczącego sięDknyHZruBPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.

Netografia i bibliografiaDotbx8pBQNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej synchronizacji pracy maszyn.

Instrukcja użytkowaniaD197z76uzInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie materiałów oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Powiązania między elementami e‑materiału

Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.

Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z konkretnymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • film edukacyjny Synchronizacja pracy maszyn w zbiorze płodów rolnych z ćwiczeniem 3;

  • film instruktażowy (tutorial) Obsługa urządzeń i systemów synchronizujących pracę maszyn z ćwiczeniami 5 i 6;

  • infografika Urządzenia wchodzące w skład zestawów umożliwiających synchronizację pracy maszyn na polu oraz sposób ich montażu z ćwiczeniami 1,2 i 4.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej

Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie zdobywają wiedzę dotyczącą organizacji rekreacji i turystyki konnej w gospodarstwie rolnym. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium podczas zajęć, a także podczas samodzielnej pracy uczniów poza zajęciami.

Praca uczniów podczas zajęć

1. Infografika Urządzenia wchodzące w skład zestawów umożliwiających synchronizację pracy maszyn na polu oraz sposób ich montażu

Praca w grupach

Po wyświetleniu infografiki uczniowie dzielą się na sześć grup. Ich zadaniem będzie przedstawienie:

  • gr. I – nazw i opisów urządzeń i osprzętu wchodzących w skład zestawów umożliwiających synchronizację pracy maszyn na polu;

  • gr. II – budowy tych urządzeń;

  • gr. III – zasady działania urządzeń i systemów;

  • gr. IV – przeznaczenia urządzeń i systemów wchodzących w skład zestawów umożliwiających synchronizację pracy maszyn na polu;

  • gr. V – zastosowania tych urządzeń i systemów;

  • gr. VI – standardowych czynności i zadań wykonywanych przy użyciu urządzeń i systemów wchodzących w skład zestawów umożliwiających synchronizację pracy maszyn na polu.

Uczniowie pracują metodą Philips 66: a. Każdy zespół ma 6 minut, aby opracować przydzielone jej zagadnienie. Każda grupa wyłania też spośród siebie lidera, który będzie przedstawiał rezultaty jej pracy po każdej rundzie.
b. Po upływie pierwszych 6 minut liderzy prezentują rezultaty pracy grupy na forum klasy. Wszyscy uczniowie komentują propozycje grup, zwracając uwagę na to, co jest nieprecyzyjne lub niezrozumiałe w wypracowanych przez inne grupy wyjaśnieniach.
c. Po tej konfrontacji rozwiązań na forum klasy każdy z zespołów ponownie podejmuje pracę w celu udoskonalenia własnych koncepcji.
d. Po upływie kolejnych 6 minut następuje ponowna konfrontacja pomysłów na forum klasy – porównanie dojrzałości rozwiązań i ich ulepszeń oraz zapisanie wniosków końcowych (albo ponowne udoskonalanie projektu przez następne 6 minut). Liderzy grup tworzą prezentują ostateczne opracowanie zagadnienia.

2. Film instruktażowy (tutorial) Obsługa urządzeń i systemów synchronizujących pracę maszyn

Praca w grupach

Metoda jigsaw. Uczniowie odliczają do 3 i łączą się w zespoły zgodnie ze swoim numerem. Następnie zapoznają się z tutorialem.

Zadaniem grup jest opracowanie następujących zagadnień:

  • grupa jedynek – obsługa paneli komputerowych w kombajnach zbożowych/sieczkarniach polowych wyposażonych w systemy synchronizacji pracy maszyn;

  • grupa dwójek – obsługa paneli komputerowych w ciągnikach wyposażonych w systemy synchronizacji pracy maszyn współpracujących z kombajnami zbożowymi/sieczkarniami polowymi;

  • grupa trójek – dokumentacja związana z wykonywaniem czynności zawodowych.

Następnie tworzone są nowe grupy, przy czym ważne jest, aby w każdej z nich znalazły się osoby o numerach 1–3, dzięki temu każda osoba w grupie będzie mogła przybliżyć pozostałym przypisany sobie temat. Uczniowie uczą się od siebie nawzajem. Po upływie wyznaczonego czasu nauczyciel pyta uczniów, czego się dowiedzieli i jak rozumieją poszczególne zagadnienia, a chętne/wybrane osoby udzielają odpowiedzi. W razie potrzeby nauczyciel koryguje je i uzupełnia.

3. Film edukacyjny Synchronizacja pracy maszyn w zbiorze płodów rolnych

Praca w parach, grupach i całego zespołu klasowego

Uczniowie podczas emisji filmu powinni wykonywać notatki, które wykorzystają w późniejszej pracy.

Śniegowa kula. Uczniowie w parach odpowiadają na pytanie: „Na czym polega obsługa i zastosowanie systemów synchronizujących pracę maszyn w zbiorze płodów rolnych?”. Następnie łączą się w czwórki, porównują swoje pomysły, weryfikują je i ustalają wspólną wersję odpowiedzi. W kolejnych krokach uczniowie łączą się w coraz liczniejsze grupy (ósemki, szesnastki) i powtarzają te same czynności, aż powstanie ogólnoklasowa odpowiedź na postawione pytanie.

Uczniowie mogą zweryfikować poprawność swojej odpowiedzi i nanieść ewentualne poprawki, powtórnie oglądając film.

4. Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

Praca uczniów poza zajęciami

Materiały umożliwiają też uczniom pracę poza zajęciami, w trakcie przygotowywania się do zajęć lekcyjnych, zarówno teoretycznych, jak i praktycznych. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.

1. Infografika Urządzenia wchodzące w skład zestawów umożliwiających synchronizację pracy maszyn na polu oraz sposób ich montażu

Uczniowie podzieleni na kilkuosobowe grupy mają za zadanie na podstawie infografiki przygotować mapy myśli, w których przedstawią urządzenia i osprzęt wchodzące w skład zestawów umożliwiających synchronizację pracy maszyn na polu. Mapy powinny zawierać m.in. opis i budowę urządzeń, zasady ich działania, przeznaczenie i zastosowanie urządzeń i systemów wchodzących w skład zestawów umożliwiających synchronizację pracy maszyn na polu oraz standardowe czynności i zadania wykonywane z ich pomocą.

Uczniowie mogą wykorzystać do przygotowania map narzędzia umieszczone na platformie ZPE, a także ilustracje.

Na zajęciach zespołu przedstawiają rezultaty swojej pracy i wspólnie omawiają przygotowane mapy myśli.

2. Film instruktażowy (tutorial) Obsługa urządzeń i systemów synchronizujących pracę maszyn

Praca indywidualna i w grupach

Uczniowie przed zajęciami zapoznają się z tutorialem. Ich zadaniem jest przygotowanie 5‑6 pytań pytań wraz z odpowiedziami dotyczących obejrzanego materiału (doboru maszyn i urządzeń np. do zadawania pasz, doju, usuwania obornika itp. z podziałem na różne grupy zwierząt: bydło, trzodę, drób, owce).

Na początku zajęć pytania są zbierane do urny i sprawdzane przez komisję, czy ich treść się nie powtarza. W tym czasie następuje podział na grupy i ustalane są zasady gry, np.:

  • sposób losowania pytań,

  • zasada „kto pierwszy, ten lepszy”,

  • punktacja itp.

Rozpoczyna się quiz, podczas którego komisja zlicza punkty. Wygrywa zespół z największą liczbą punktów.

3. Film edukacyjny Synchronizacja pracy maszyn w zbiorze płodów rolnych

Praca w parach

Zadaniem uczniów jest przygotowanie na podstawie filmu planszy edukacyjnej. Powinna ona zawierać informacje na temat obsługi i zastosowania systemów synchronizujących pracę maszyn w zbiorze płodów rolnych (np. zbóż lub zielonek) oraz potrzebnej dokumentacji związanej z wykonywaniem tych czynności.

Pary przygotowują plansze w dowolnej formie i technice. Efekty swojej pracy zamieszczają w formacie jpg lub pdf na platformie ZPE lub w innym środowisku wskazanym przez nauczyciela.

Na zajęciach plansze są oceniane przez cały zespół klasowy. najlepsze z nich mogą posłużyć wszystkim uczniom jako pomoc podczas powtarzania materiału.

4. Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej.

Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Wszystkie multimedia mają alternatywną wersję WCAG, co ułatwia dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania–uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów:

  • uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmów;

  • uczniowie słabowidzący mogą posłużyć się audiodeskrypcją;

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania i zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zebrać przygotowane do quizu pytania, a następnie je losować, co pozwoli im rozładować napięcie, a także skupić się na zadaniu; poza tym mogą wejść w skład komisji liczącej punkty: będą skupieni na wypowiedziach innych osób, aby przyznać odpowiednią liczbę punktów, ale nie będą zmuszeni do samodzielnego wystąpienia;

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą podczas tworzenia map myśli zapisywać pomysły pozostałych uczniów i porządkować je, co pozwoli im rozładować napięcie, a także skupić się na zadaniu;

  • uczniowie mający problemy z wystąpieniami na forum klasy nie powinni być zmuszani do odpowiedzi na pytania podczas quizu, mogą odpowiedzieć na nie pisemnie;

  • w pracy metodą jigsaw należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy).

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści