E-materiały do kształcenia zawodowego

Podstawy pierwszej pomocy przedmedycznej z promocją zdrowia i profilaktyką

MED.14. Świadczenie usług medyczno‑pielęgnacyjnych i opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej - Opiekun medyczny 532102

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

Autor przewodnika: Małgorzata Grześkowiak, Ewelina Chawłowska

Konsultant przewodnika: Ewa Baum

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Podstawy pierwszej pomocy przedmedycznej z promocją zdrowia i profilaktyką

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Opiekun medyczny, 532102

Kod i nazwa kwalifikacji

MED.14. Świadczenie usług medyczno‑pielęgnacyjnych i opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:

MED.14.2.5) stosuje zasady udzielania pierwszej pomocy zgodnie z posiadanymi kompetencjami:
MED.14.2.5)1) objaśnia pojęcia: pierwsza pomoc, kwalifikowana pierwsza pomoc, reanimacja, resuscytacja, nagłe zagrożenie zdrowotne,
MED.14.2.5)2) omawia stany nagłego zagrożenia zdrowotnego spowodowane chorobą, urazem fizycznym, termicznym i chemicznym,
MED.14.2.5)3) ocenia stan poszkodowanego i dokonuje pomiarów podstawowych czynności życiowych,
MED.14.2.5)4) wykonuje podstawowe czynności resuscytacyjne zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji,
MED.14.2.5)5) posługuje się automatycznym defibrylatorem treningowym (AED – Automatyczny Elektryczny Defibrylator),
MED.14.2.8) podejmuje działania w zakresie promocji zdrowia i profilaktyki:
MED.14.2.8)1) wyjaśnia pojęcia: promocja zdrowia, edukacja zdrowotna, wychowanie zdrowotne, profilaktyka, polityka zdrowotna,
MED.14.2.8)2) określa zakres działań i podmioty realizujące promocję zdrowia i profilaktykę,
MED.14.2.8)3) wymienia metody profilaktyki stosowane w pracy zawodowej,
MED.14.2.8)4) uzasadnia udział opiekuna medycznego w promocji zdrowia i profilaktyce,
MED.14.2.8)5) współdziała z osobą niesamodzielną i jej rodziną w zakresie promocji zdrowia i profilaktyki skutków zaniedbań pielęgnacyjnych.

Cele ogólne e‑materiału

Materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MED.14. Świadczenie usług medyczno‑pielęgnacyjnych i opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej:

  • rozpoznawanie problemów funkcjonalnych oraz potrzeb biologicznych i psychospołecznych osoby chorej i niesamodzielnej w różnym stopniu zaawansowania choroby i w różnym wieku;

  • świadczenie usług pielęgnacyjnych i opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej w różnym stopniu zaawansowania choroby i w różnym wieku.

Celem e‑materiału jest przygotowanie osoby uczącej się do:

  • rozpoznawania stanów nagłego zagrożenia zdrowia i życia,

  • postępowania w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia,

  • promowania zdrowia, postaw prozdrowotnych i profilaktyki zdrowotnej.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Materiały multimedialne mają różne zakresy tematyczne. Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning jest poświęcone zagadnieniom związanym ze stanami zagrożenia życia, z ich rozpoznawaniem i podejmowaniem właściwych działań. Przedstawia schematy postępowania. Natomiast film edukacyjny zawiera informacje dotyczące promocji zdrowia i postaw prozdrowotnych, edukacji zdrowotnej oraz profilaktyki i polityki zdrowotnej.

Materiały mogą być wykorzystywane w procesie edukacyjnym niezależnie od siebie i w dowolnej kolejności.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia

Tytuł materiału multimedialnego

Stany zagrożenia życia

Typ materiału multimedialnego

Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning pozwala na odtworzenie, za pomocą obrazu i dźwięku, wystąpienia i przebiegu dwudziestu jeden różnych stanów zagrożenia życia. Gra decyzyjna przedstawia schematy postępowania wobec osób, których życie może być zagrożone. Zaprezentowano działania w przypadku:

  • bólu brzucha (uporczywych wymiotów),

  • bólu w klatce piersiowej z zaburzeniem rytmu serca,

  • bólu w klatce piersiowej (zawału serca),

  • agresji spowodowanej chorobą psychiczną,

  • drgawek gorączkowych u niemowlęcia,

  • drgawek w przebiegu padaczki u osoby dorosłej,

  • nasilonej duszności spowodowanej użądleniem przez owada,

  • nasilonej duszności u dziecka spowodowanej zadławieniem,

  • omdlenia,

  • próby samobójczej (podtopienia),

  • próby samobójczej (powieszenia) oraz zastosowania AED,

  • poparzenia termicznego,

  • porażenia prądem,

  • postępującego porodu,

  • udaru cieplnego,

  • udaru niedokrwiennego,

  • upadku z wysokości i doznania rozległej rany,

  • upadku z wysokości i doznania urazu kończyn,

  • utraty przytomności na skutek wychłodzenia,

  • utraty przytomności na skutek zatrucia tlenkiem węgla,

  • utraty przytomności na skutek zatrucia lekami.

Gra decyzyjna daje możliwość zarówno przeprowadzenia analizy postępowania w konkretnych sytuacjach, jak i przyswojenia oraz utrwalenia wiedzy na temat działań koniecznych w danym przypadku.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.14.2.5)1) objaśnia pojęcia: pierwsza pomoc, kwalifikowana pierwsza pomoc, reanimacja, resuscytacja, nagłe zagrożenie zdrowotne,
MED.14.2.5)2) omawia stany nagłego zagrożenia zdrowotnego spowodowane chorobą, urazem fizycznym, termicznym i chemicznym,
MED.14.2.5)3) ocenia stan poszkodowanego i dokonuje pomiarów podstawowych czynności życiowych,
MED.14.2.5)4) wykonuje podstawowe czynności resuscytacyjne zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji,
MED.14.2.5)5) posługuje się automatycznym defibrylatorem treningowym (AED – Automatyczny Elektryczny Defibrylator).

Gra może być wykorzystywana w dowolnym momencie i czasie samokształcenia. Uczący się może na podstawie sytuacji symulowanych nauczyć się rozpoznawać stany nagłego zagrożenia życia oraz poznać sposób i kolejność postępowania w takich sytuacjach.

Gra decyzyjna jest powiązana z materiałami sprawdzającymi: testem wielokrotnego wyboru, testem samosprawdzającym, zadaniem z lukami, zadaniem typu prawda czy fałsz, zadaniem z możliwością użycia materiałów audio‑video.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • rozpoznawanie stanów zagrożenia życia,

  • udzielanie pierwszej pomocy,

  • postępowanie zgodne z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji,

  • stosowanie prostych rękoczynów w stanach zagrożenia życia.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Uczący się może samodzielnie przejść kolejne kroki postępowania w wybranych stanach nagłych w celu utrwalenia i systematyzowania wiedzy, a także jej porządkowania i poszerzania.

Materiał może posłużyć uczącemu się do przygotowania się do egzaminu.

Osoba ucząca się może przygotować broszurę lub informator, opis przypadku, mapę myśli czy prezentację opisujące w innej formie postępowanie w konkretnych przypadkach zagrożenia życia, takich jak: ból brzucha, ból w klatce piersiowej, drgawki gorączkowe u niemowlęcia, nasilona duszność spowodowana użądleniem przez owada, omdlenie z utratą przytomności, poparzenie termiczne, postępujący poród, udar cieplny, upadek z wysokości, długotrwała utrata przytomności na skutek wychłodzenia, długotrwała utrata przytomności na skutek zatrucia lekami, ból w klatce piersiowej z zaburzeniem rytmu serca, agresja spowodowana chorobą psychiczną, drgawki w przebiegu padaczki u osoby dorosłej, nasilona duszność u dziecka spowodowana zadławieniem, próba samobójcza (podtopienie, powieszenie), porażenie prądem, udar niedokrwienny, upadek z wysokości i uraz kończyny dolnej, długotrwała utrata przytomności na skutek zatrucia tlenkiem węgla.

Uczący się może wyszukać w Internecie informacje o innych przypadkach zagrożenia życia i odwołując się do wiedzy zdobytej dzięki grze, przeanalizować te sytuacje oraz określić nieprawidłowości w postępowaniu.

Uczący się może opracować graficzne przedstawienie, prezentację lub schemat postępowania w konkretnych przypadkach zagrożenia życia, które zostały opisane w interaktywnym narzędziu typu scenario‑based learning.


Tytuł materiału multimedialnego

Promocja zdrowia, edukacja zdrowotna, wychowanie zdrowotne, profilaktyka i polityka zdrowotna

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film edukacyjny prezentuje i wyjaśnia podstawowe pojęcia w zakresie promocji zdrowia i profilaktyki zdrowotnej. Zdefiniowano pojęcia zdrowia, jakości życia i czynników wpływających na styl życia. Sprecyzowano cel i obszary działania promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej, a także określono odbiorcę edukacji, miejsca realizacji i obszar działania. Omówiona została również rola opiekuna medycznego w edukacji zdrowotnej pacjentów i w promocji zdrowia.

Film edukacyjny wskazuje także cechy charakteru, typ osobowości oraz kompetencje, które powinna mieć osoba zajmująca się promocją zdrowia i profilaktyką. Określa zadania i czynności zawodowe wykonywane w ramach promocji zdrowia, edukacji zdrowotnej, wychowania zdrowotnego, profilaktyki i polityki zdrowotnej.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.14.2.8)1) wyjaśnia pojęcia: promocja zdrowia, edukacja zdrowotna, wychowanie zdrowotne, profilaktyka, polityka zdrowotna,
MED.14.2.8)2) określa zakres działań i podmioty realizujące promocję zdrowia i profilaktykę,
MED.14.2.8)3) wymienia metody profilaktyki stosowane w pracy zawodowej,
MED.14.2.8)4) uzasadnia udział opiekuna medycznego w promocji zdrowia i profilaktyce,
MED.14.2.8)5) współdziała z osobą niesamodzielną i jej rodziną w zakresie promocji zdrowia i profilaktyki skutków zaniedbań pielęgnacyjnych.

Film edukacyjny stanowi samodzielną całość i może być wykorzystywany przez uczącego się w procesie edukacyjnym do powtórzenia materiału, uporządkowania wiedzy, przygotowania się do egzaminu. Film jest powiązany z materiałami sprawdzającymi: quizem i testem samosprawdzającym.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • definiowanie pojęć: zdrowie, promocja zdrowia, edukacja zdrowotna, profilaktyka zdrowotna, polityka zdrowotna, jakość życia,

  • określanie kompetencji opiekuna medycznego w zakresie promocji zdrowia, edukacji zdrowotnej, profilaktyki i polityki zdrowotnej,

  • wymienianie faz profilaktyki i przedstawianie przykładów działań realizowanych w poszczególnych fazach.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Uczący się może wykorzystać materiał do zaznajomienia się z nowymi wiadomościami, do systematyzowania i utrwalania wiedzy, a także do przygotowania się do egzaminu eksternistycznego.

Uczący się może wykonać plakat lub infografikę na temat zdrowia, jego promocji, jakości życia, czynników wpływających na styl życia (np. dla dzieci w przedszkolu, dzieci i młodzieży uczęszczających do szkół ogólnokształcących lub dla pacjentów z określonymi problemami zdrowotnymi).

Uczący się może za pomocą dowolnej formy graficznej zilustrować zarówno rolę opiekuna medycznego w edukacji zdrowotnej pacjentów i w promocji zdrowia, jak i cechy charakteru, typ osobowości oraz kompetencje osoby zajmującej się promocją zdrowia i profilaktyką.

Uczący się utrwala podstawowe pojęcia w celu przygotowania się do egzaminu zawodowego.

Uczący się przygotowuje wywiad z przedstawicielem jednego z zawodów medycznych (np. lekarz, pielęgniarka, ratownik medyczny, fizjoterapeuta) na temat roli opiekuna medycznego i oczekiwanych od niego kwalifikacji w zakresie promocji zdrowia.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru „Pierwsza pomoc przedmedyczna”

Opis materiału sprawdzającego

Test składa się z pięćdziesięciu pięciu pytań o różnym stopniu trudności. Materiał zawiera pytania dotyczące: udrożnienia dróg oddechowych, podtopienia, resuscytacji, próby samobójczej, zatrucia tlenkiem węgla, zatrucia lekami, wymiotów, udaru cieplnego, zawału mięśnia sercowego, bólu w klatce piersiowej, porodu, bólu brzucha i wymiotów, zaburzeń świadomości, porażenia prądem, złamania kończyny, udaru, utraty przytomności, choroby psychicznej. Losowane są dwadzieścia dwa pytania (40% z puli wszystkich zadań), próg zaliczenia to 50%. Czas rozwiązania to 33 min (1,5 min na każde pytanie). Za udzielenie poprawnej odpowiedzi uczący się otrzymuje 1 pkt. System losuje kolejność pytań i kolejność dystraktorów.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,

  • otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Materiał jest powiązany z interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning. Test wielokrotnego wyboru w procesie edukacyjnym może zostać wykorzystany do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy z całym zespołem.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.14.2.5)1) objaśnia pojęcia: pierwsza pomoc, kwalifikowana pierwsza pomoc, reanimacja, resuscytacja, nagłe zagrożenie zdrowotne,
MED.14.2.5)2) omawia stany nagłego zagrożenia zdrowotnego spowodowane chorobą, urazem fizycznym, termicznym i chemicznym,
MED.14.2.5)3) ocenia stan poszkodowanego i dokonuje pomiarów podstawowych czynności życiowych,
MED.14.2.5)4) wykonuje podstawowe czynności resuscytacyjne zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji,
MED.14.2.5)5) posługuje się automatycznym defibrylatorem treningowym (AED – Automatyczny Elektryczny Defibrylator).


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „Pomoc osobie nieprzytomnej”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na podaniu właściwej kolejności postępowania w sytuacji udzielania pomocy leżącej nieprzytomnej osobie. Jest to zadanie średnio trudne. W zdaniach brakuje wyrazów i uczący się musi je uzupełnić przeciagając lub wybierając z listy rozwijanej.

Informacje niezbędne do uzupełnienia brakujących treści uczący się zdobędzie w interaktywnym narzędziu typu scenario‑based learning i w słowniku.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Materiał jest powiązany z interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning. Może zostać wykorzystany do pracy zarówno indywidualnej, jak i w grupach. Materiał jest pomocny w powtarzaniu i utrwalaniu wiedzy oraz wykrywaniu braków.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.14.2.5)1) objaśnia pojęcia: pierwsza pomoc, kwalifikowana pierwsza pomoc, reanimacja, resuscytacja, nagłe zagrożenie zdrowotne,
MED.14.2.5)2) omawia stany nagłego zagrożenia zdrowotnego spowodowane chorobą, urazem fizycznym, termicznym i chemicznym,
MED.14.2.5)3) ocenia stan poszkodowanego i dokonuje pomiarów podstawowych czynności życiowych,
MED.14.2.5)4) wykonuje podstawowe czynności resuscytacyjne zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz „Resuscytacja krążeniowo‑oddechowa u osób dorosłych”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na wskazaniu prawdziwych stwierdzeń dotyczących resuscytacji u osoby dorosłej. Składa się z trzech stwierdzeń: dwóch prawdziwych i jednego fałszywego. Jest to zadanie trudne.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Materiał jest powiązany z interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning. Może zostać wykorzystany do pracy zarówno indywidualnej, jak i w grupach. Materiał jest pomocny w powtarzaniu i utrwalaniu wiedzy oraz wykrywaniu braków.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.14.2.5)1) objaśnia pojęcia: pierwsza pomoc, kwalifikowana pierwsza pomoc, reanimacja, resuscytacja, nagłe zagrożenie zdrowotne,
MED.14.2.5)2) omawia stany nagłego zagrożenia zdrowotnego spowodowane chorobą, urazem fizycznym, termicznym i chemicznym,
MED.14.2.5)3) ocenia stan poszkodowanego i dokonuje pomiarów podstawowych czynności życiowych,
MED.14.2.5)4) wykonuje podstawowe czynności resuscytacyjne zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji,
MED.14.2.5)5) posługuje się automatycznym defibrylatorem treningowym (AED – Automatyczny Elektryczny Defibrylator).


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Quiz „Promocja zdrowia i profilaktyka zdrowotna”

Opis materiału sprawdzającego

Quiz składa się z losowo wybieranych pięciu pytań o różnym poziomie trudności (łatwe, średnio trudne i trudne). Zakres tematyczny obejmuje zagadnienia związane ze zdrowiem i jego uwarunkowaniami, promocją zdrowia i profilaktyką zdrowotną. Wśród odpowiedzi na dane pytanie tylko jedna odpowiedź jest poprawna.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Materiał jest powiązany z filmem edukacyjnym. Może zostać wykorzystany do pracy zarówno indywidualnej, jak i w grupach. Materiał jest pomocny w powtarzaniu i utrwalaniu wiedzy oraz wykrywaniu braków.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.14.2.8)1) wyjaśnia pojęcia: promocja zdrowia, edukacja zdrowotna, wychowanie zdrowotne, profilaktyka, polityka zdrowotna,
MED.14.2.8)2) określa zakres działań i podmioty realizujące promocję zdrowia i profilaktykę,
MED.14.2.8)3) wymienia metody profilaktyki stosowane w pracy zawodowej,
MED.14.2.8)4) uzasadnia udział opiekuna medycznego w promocji zdrowia i profilaktyce.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test samosprawdzający „Promocja zdrowia. Stany zagrożenia życia”

Opis materiału sprawdzającego

Test składa się z dziesięciu pytań o różnym stopniu trudności: trzech łatwych, czterech średnio trudnych i trzech trudnych. Na udzielenie odpowiedzi na pytanie przewidziano 1,5 min. Zakres tematyczny obejmuje zagadnienia związane z promocją zdrowia i profilaktyką zdrowotną oraz stanami zagrożenia życia. Próg zaliczenia wynosi 50%. System losuje kolejność pytań i kolejność dystraktorów.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,

  • otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Materiał jest powiązany z filmem edukacyjnym i interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning. Może zostać wykorzystany do pracy zarówno indywidualnej, jak i w grupach. Materiał jest pomocny w powtarzaniu i utrwalaniu wiedzy oraz wykrywaniu braków.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.14.2.5)1) objaśnia pojęcia: pierwsza pomoc, kwalifikowana pierwsza pomoc, reanimacja, resuscytacja, nagłe zagrożenie zdrowotne,
MED.14.2.5)2) omawia stany nagłego zagrożenia zdrowotnego spowodowane chorobą, urazem fizycznym, termicznym i chemicznym,
MED.14.2.5)3) ocenia stan poszkodowanego i dokonuje pomiarów podstawowych czynności życiowych,
MED.14.2.5)4) wykonuje podstawowe czynności resuscytacyjne zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji,
MED.14.2.8)1) wyjaśnia pojęcia: promocja zdrowia, edukacja zdrowotna, wychowanie zdrowotne, profilaktyka, polityka zdrowotna,
MED.14.2.8)2) określa zakres działań i podmioty realizujące promocję zdrowia i profilaktykę.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video „Rozpoznawanie zadławienia”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to łatwe zadanie dotyczące postępowania z osobą, u której pojawia się nasilona duszność w wyniku zadławienia. Na podstawie dźwięku kaszlu należy rozważyć odpowiednie postępowanie ratunkowe, świadczące o właściwym rozpoznaniu postaci zadławienia.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Materiał jest powiązany z interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning. Może zostać wykorzystany do pracy zarówno indywidualnej, jak i w grupach. Materiał jest pomocny w powtarzaniu i utrwalaniu wiedzy oraz wykrywaniu braków.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.14.2.5)1) objaśnia pojęcia: pierwsza pomoc, kwalifikowana pierwsza pomoc, reanimacja, resuscytacja, nagłe zagrożenie zdrowotne,
MED.14.2.5)2) omawia stany nagłego zagrożenia zdrowotnego spowodowane chorobą, urazem fizycznym, termicznym i chemicznym,
MED.14.2.5)3) ocenia stan poszkodowanego i dokonuje pomiarów podstawowych czynności życiowych,
MED.14.2.5)4) wykonuje podstawowe czynności resuscytacyjne zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji,
MED.14.2.5)5) posługuje się automatycznym defibrylatorem treningowym (AED – Automatyczny Elektryczny Defibrylator).

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału