Przewodnik dla uczącego się
Autor przewodnika: Małgorzata Grześkowiak, Ewelina Chawłowska
Konsultant przewodnika: Ewa Baum
Spis treści
Podstawowe informacje o e‑materialePodstawowe informacje o e‑materiale
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształceniaWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiałuOpis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiałuMinimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Podstawowe informacje o e‑materiale
Tytuł e‑materiału
Podstawy pierwszej pomocy przedmedycznej z promocją zdrowia i profilaktyką
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu
Opiekun medyczny, 532102
Kod i nazwa kwalifikacji
MED.14. Świadczenie usług medyczno‑pielęgnacyjnych i opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej
Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału
Osoba ucząca się:
MED.14.2.5) stosuje zasady udzielania pierwszej pomocy zgodnie z posiadanymi kompetencjami:
MED.14.2.5)1) objaśnia pojęcia: pierwsza pomoc, kwalifikowana pierwsza pomoc, reanimacja, resuscytacja, nagłe zagrożenie zdrowotne,
MED.14.2.5)2) omawia stany nagłego zagrożenia zdrowotnego spowodowane chorobą, urazem fizycznym, termicznym i chemicznym,
MED.14.2.5)3) ocenia stan poszkodowanego i dokonuje pomiarów podstawowych czynności życiowych,
MED.14.2.5)4) wykonuje podstawowe czynności resuscytacyjne zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji,
MED.14.2.5)5) posługuje się automatycznym defibrylatorem treningowym (AED – Automatyczny Elektryczny Defibrylator),
MED.14.2.8) podejmuje działania w zakresie promocji zdrowia i profilaktyki:
MED.14.2.8)1) wyjaśnia pojęcia: promocja zdrowia, edukacja zdrowotna, wychowanie zdrowotne, profilaktyka, polityka zdrowotna,
MED.14.2.8)2) określa zakres działań i podmioty realizujące promocję zdrowia i profilaktykę,
MED.14.2.8)3) wymienia metody profilaktyki stosowane w pracy zawodowej,
MED.14.2.8)4) uzasadnia udział opiekuna medycznego w promocji zdrowia i profilaktyce,
MED.14.2.8)5) współdziała z osobą niesamodzielną i jej rodziną w zakresie promocji zdrowia i profilaktyki skutków zaniedbań pielęgnacyjnych.
Cele ogólne e‑materiału
Materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MED.14. Świadczenie usług medyczno‑pielęgnacyjnych i opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej:
rozpoznawanie problemów funkcjonalnych oraz potrzeb biologicznych i psychospołecznych osoby chorej i niesamodzielnej w różnym stopniu zaawansowania choroby i w różnym wieku;
świadczenie usług pielęgnacyjnych i opiekuńczych osobie chorej i niesamodzielnej w różnym stopniu zaawansowania choroby i w różnym wieku.
Celem e‑materiału jest przygotowanie osoby uczącej się do:
rozpoznawania stanów nagłego zagrożenia zdrowia i życia,
postępowania w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia,
promowania zdrowia, postaw prozdrowotnych i profilaktyki zdrowotnej.
Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem
„Stany zagrożenia życia” - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning„Stany zagrożenia życia” - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning
„Promocja zdrowia, edukacja zdrowotna, wychowanie zdrowotne, profilaktyka i polityka zdrowotna” - film edukacyjny„Promocja zdrowia, edukacja zdrowotna, wychowanie zdrowotne, profilaktyka i polityka zdrowotna” - film edukacyjny
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania
Materiały multimedialne mają różne zakresy tematyczne. Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning jest poświęcone zagadnieniom związanym ze stanami zagrożenia życia, z ich rozpoznawaniem i podejmowaniem właściwych działań. Przedstawia schematy postępowania. Natomiast film edukacyjny zawiera informacje dotyczące promocji zdrowia i postaw prozdrowotnych, edukacji zdrowotnej oraz profilaktyki i polityki zdrowotnej.
Materiały mogą być wykorzystywane w procesie edukacyjnym niezależnie od siebie i w dowolnej kolejności.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia
Tytuł materiału multimedialnego
Stany zagrożenia życia
Typ materiału multimedialnego
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning pozwala na odtworzenie, za pomocą obrazu i dźwięku, wystąpienia i przebiegu dwudziestu jeden różnych stanów zagrożenia życia. Gra decyzyjna przedstawia schematy postępowania wobec osób, których życie może być zagrożone. Zaprezentowano działania w przypadku:
bólu brzucha (uporczywych wymiotów),
bólu w klatce piersiowej z zaburzeniem rytmu serca,
bólu w klatce piersiowej (zawału serca),
agresji spowodowanej chorobą psychiczną,
drgawek gorączkowych u niemowlęcia,
drgawek w przebiegu padaczki u osoby dorosłej,
nasilonej duszności spowodowanej użądleniem przez owada,
nasilonej duszności u dziecka spowodowanej zadławieniem,
omdlenia,
próby samobójczej (podtopienia),
próby samobójczej (powieszenia) oraz zastosowania AED,
poparzenia termicznego,
porażenia prądem,
postępującego porodu,
udaru cieplnego,
udaru niedokrwiennego,
upadku z wysokości i doznania rozległej rany,
upadku z wysokości i doznania urazu kończyn,
utraty przytomności na skutek wychłodzenia,
utraty przytomności na skutek zatrucia tlenkiem węgla,
utraty przytomności na skutek zatrucia lekami.
Gra decyzyjna daje możliwość zarówno przeprowadzenia analizy postępowania w konkretnych sytuacjach, jak i przyswojenia oraz utrwalenia wiedzy na temat działań koniecznych w danym przypadku.
Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.14.2.5)1) objaśnia pojęcia: pierwsza pomoc, kwalifikowana pierwsza pomoc, reanimacja, resuscytacja, nagłe zagrożenie zdrowotne,
MED.14.2.5)2) omawia stany nagłego zagrożenia zdrowotnego spowodowane chorobą, urazem fizycznym, termicznym i chemicznym,
MED.14.2.5)3) ocenia stan poszkodowanego i dokonuje pomiarów podstawowych czynności życiowych,
MED.14.2.5)4) wykonuje podstawowe czynności resuscytacyjne zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji,
MED.14.2.5)5) posługuje się automatycznym defibrylatorem treningowym (AED – Automatyczny Elektryczny Defibrylator).
Gra może być wykorzystywana w dowolnym momencie i czasie samokształcenia. Uczący się może na podstawie sytuacji symulowanych nauczyć się rozpoznawać stany nagłego zagrożenia życia oraz poznać sposób i kolejność postępowania w takich sytuacjach.
Gra decyzyjna jest powiązana z materiałami sprawdzającymi: testem wielokrotnego wyboru, testem samosprawdzającym, zadaniem z lukami, zadaniem typu prawda czy fałsz, zadaniem z możliwością użycia materiałów audio‑video.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
rozpoznawanie stanów zagrożenia życia,
udzielanie pierwszej pomocy,
postępowanie zgodne z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji,
stosowanie prostych rękoczynów w stanach zagrożenia życia.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Uczący się może samodzielnie przejść kolejne kroki postępowania w wybranych stanach nagłych w celu utrwalenia i systematyzowania wiedzy, a także jej porządkowania i poszerzania.
Materiał może posłużyć uczącemu się do przygotowania się do egzaminu.
Osoba ucząca się może przygotować broszurę lub informator, opis przypadku, mapę myśli czy prezentację opisujące w innej formie postępowanie w konkretnych przypadkach zagrożenia życia, takich jak: ból brzucha, ból w klatce piersiowej, drgawki gorączkowe u niemowlęcia, nasilona duszność spowodowana użądleniem przez owada, omdlenie z utratą przytomności, poparzenie termiczne, postępujący poród, udar cieplny, upadek z wysokości, długotrwała utrata przytomności na skutek wychłodzenia, długotrwała utrata przytomności na skutek zatrucia lekami, ból w klatce piersiowej z zaburzeniem rytmu serca, agresja spowodowana chorobą psychiczną, drgawki w przebiegu padaczki u osoby dorosłej, nasilona duszność u dziecka spowodowana zadławieniem, próba samobójcza (podtopienie, powieszenie), porażenie prądem, udar niedokrwienny, upadek z wysokości i uraz kończyny dolnej, długotrwała utrata przytomności na skutek zatrucia tlenkiem węgla.
Uczący się może wyszukać w Internecie informacje o innych przypadkach zagrożenia życia i odwołując się do wiedzy zdobytej dzięki grze, przeanalizować te sytuacje oraz określić nieprawidłowości w postępowaniu.
Uczący się może opracować graficzne przedstawienie, prezentację lub schemat postępowania w konkretnych przypadkach zagrożenia życia, które zostały opisane w interaktywnym narzędziu typu scenario‑based learning.
Tytuł materiału multimedialnego
Promocja zdrowia, edukacja zdrowotna, wychowanie zdrowotne, profilaktyka i polityka zdrowotna
Typ materiału multimedialnego
Film edukacyjny
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Film edukacyjny prezentuje i wyjaśnia podstawowe pojęcia w zakresie promocji zdrowia i profilaktyki zdrowotnej. Zdefiniowano pojęcia zdrowia, jakości życia i czynników wpływających na styl życia. Sprecyzowano cel i obszary działania promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej, a także określono odbiorcę edukacji, miejsca realizacji i obszar działania. Omówiona została również rola opiekuna medycznego w edukacji zdrowotnej pacjentów i w promocji zdrowia.
Film edukacyjny wskazuje także cechy charakteru, typ osobowości oraz kompetencje, które powinna mieć osoba zajmująca się promocją zdrowia i profilaktyką. Określa zadania i czynności zawodowe wykonywane w ramach promocji zdrowia, edukacji zdrowotnej, wychowania zdrowotnego, profilaktyki i polityki zdrowotnej.
Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.14.2.8)1) wyjaśnia pojęcia: promocja zdrowia, edukacja zdrowotna, wychowanie zdrowotne, profilaktyka, polityka zdrowotna,
MED.14.2.8)2) określa zakres działań i podmioty realizujące promocję zdrowia i profilaktykę,
MED.14.2.8)3) wymienia metody profilaktyki stosowane w pracy zawodowej,
MED.14.2.8)4) uzasadnia udział opiekuna medycznego w promocji zdrowia i profilaktyce,
MED.14.2.8)5) współdziała z osobą niesamodzielną i jej rodziną w zakresie promocji zdrowia i profilaktyki skutków zaniedbań pielęgnacyjnych.
Film edukacyjny stanowi samodzielną całość i może być wykorzystywany przez uczącego się w procesie edukacyjnym do powtórzenia materiału, uporządkowania wiedzy, przygotowania się do egzaminu. Film jest powiązany z materiałami sprawdzającymi: quizem i testem samosprawdzającym.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
definiowanie pojęć: zdrowie, promocja zdrowia, edukacja zdrowotna, profilaktyka zdrowotna, polityka zdrowotna, jakość życia,
określanie kompetencji opiekuna medycznego w zakresie promocji zdrowia, edukacji zdrowotnej, profilaktyki i polityki zdrowotnej,
wymienianie faz profilaktyki i przedstawianie przykładów działań realizowanych w poszczególnych fazach.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Uczący się może wykorzystać materiał do zaznajomienia się z nowymi wiadomościami, do systematyzowania i utrwalania wiedzy, a także do przygotowania się do egzaminu eksternistycznego.
Uczący się może wykonać plakat lub infografikę na temat zdrowia, jego promocji, jakości życia, czynników wpływających na styl życia (np. dla dzieci w przedszkolu, dzieci i młodzieży uczęszczających do szkół ogólnokształcących lub dla pacjentów z określonymi problemami zdrowotnymi).
Uczący się może za pomocą dowolnej formy graficznej zilustrować zarówno rolę opiekuna medycznego w edukacji zdrowotnej pacjentów i w promocji zdrowia, jak i cechy charakteru, typ osobowości oraz kompetencje osoby zajmującej się promocją zdrowia i profilaktyką.
Uczący się utrwala podstawowe pojęcia w celu przygotowania się do egzaminu zawodowego.
Uczący się przygotowuje wywiad z przedstawicielem jednego z zawodów medycznych (np. lekarz, pielęgniarka, ratownik medyczny, fizjoterapeuta) na temat roli opiekuna medycznego i oczekiwanych od niego kwalifikacji w zakresie promocji zdrowia.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Test wielokrotnego wyboru „Pierwsza pomoc przedmedyczna”
Opis materiału sprawdzającego
Test składa się z pięćdziesięciu pięciu pytań o różnym stopniu trudności. Materiał zawiera pytania dotyczące: udrożnienia dróg oddechowych, podtopienia, resuscytacji, próby samobójczej, zatrucia tlenkiem węgla, zatrucia lekami, wymiotów, udaru cieplnego, zawału mięśnia sercowego, bólu w klatce piersiowej, porodu, bólu brzucha i wymiotów, zaburzeń świadomości, porażenia prądem, złamania kończyny, udaru, utraty przytomności, choroby psychicznej. Losowane są dwadzieścia dwa pytania (40% z puli wszystkich zadań), próg zaliczenia to 50%. Czas rozwiązania to 33 min (1,5 min na każde pytanie). Za udzielenie poprawnej odpowiedzi uczący się otrzymuje 1 pkt. System losuje kolejność pytań i kolejność dystraktorów.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,
otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Materiał jest powiązany z interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning. Test wielokrotnego wyboru w procesie edukacyjnym może zostać wykorzystany do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy z całym zespołem.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.14.2.5)1) objaśnia pojęcia: pierwsza pomoc, kwalifikowana pierwsza pomoc, reanimacja, resuscytacja, nagłe zagrożenie zdrowotne,
MED.14.2.5)2) omawia stany nagłego zagrożenia zdrowotnego spowodowane chorobą, urazem fizycznym, termicznym i chemicznym,
MED.14.2.5)3) ocenia stan poszkodowanego i dokonuje pomiarów podstawowych czynności życiowych,
MED.14.2.5)4) wykonuje podstawowe czynności resuscytacyjne zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji,
MED.14.2.5)5) posługuje się automatycznym defibrylatorem treningowym (AED – Automatyczny Elektryczny Defibrylator).
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami „Pomoc osobie nieprzytomnej”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie polega na podaniu właściwej kolejności postępowania w sytuacji udzielania pomocy leżącej nieprzytomnej osobie. Jest to zadanie średnio trudne. W zdaniach brakuje wyrazów i uczący się musi je uzupełnić przeciagając lub wybierając z listy rozwijanej.
Informacje niezbędne do uzupełnienia brakujących treści uczący się zdobędzie w interaktywnym narzędziu typu scenario‑based learning i w słowniku.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Materiał jest powiązany z interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning. Może zostać wykorzystany do pracy zarówno indywidualnej, jak i w grupach. Materiał jest pomocny w powtarzaniu i utrwalaniu wiedzy oraz wykrywaniu braków.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.14.2.5)1) objaśnia pojęcia: pierwsza pomoc, kwalifikowana pierwsza pomoc, reanimacja, resuscytacja, nagłe zagrożenie zdrowotne,
MED.14.2.5)2) omawia stany nagłego zagrożenia zdrowotnego spowodowane chorobą, urazem fizycznym, termicznym i chemicznym,
MED.14.2.5)3) ocenia stan poszkodowanego i dokonuje pomiarów podstawowych czynności życiowych,
MED.14.2.5)4) wykonuje podstawowe czynności resuscytacyjne zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie typu prawda czy fałsz „Resuscytacja krążeniowo‑oddechowa u osób dorosłych”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie polega na wskazaniu prawdziwych stwierdzeń dotyczących resuscytacji u osoby dorosłej. Składa się z trzech stwierdzeń: dwóch prawdziwych i jednego fałszywego. Jest to zadanie trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Materiał jest powiązany z interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning. Może zostać wykorzystany do pracy zarówno indywidualnej, jak i w grupach. Materiał jest pomocny w powtarzaniu i utrwalaniu wiedzy oraz wykrywaniu braków.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.14.2.5)1) objaśnia pojęcia: pierwsza pomoc, kwalifikowana pierwsza pomoc, reanimacja, resuscytacja, nagłe zagrożenie zdrowotne,
MED.14.2.5)2) omawia stany nagłego zagrożenia zdrowotnego spowodowane chorobą, urazem fizycznym, termicznym i chemicznym,
MED.14.2.5)3) ocenia stan poszkodowanego i dokonuje pomiarów podstawowych czynności życiowych,
MED.14.2.5)4) wykonuje podstawowe czynności resuscytacyjne zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji,
MED.14.2.5)5) posługuje się automatycznym defibrylatorem treningowym (AED – Automatyczny Elektryczny Defibrylator).
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Quiz „Promocja zdrowia i profilaktyka zdrowotna”
Opis materiału sprawdzającego
Quiz składa się z losowo wybieranych pięciu pytań o różnym poziomie trudności (łatwe, średnio trudne i trudne). Zakres tematyczny obejmuje zagadnienia związane ze zdrowiem i jego uwarunkowaniami, promocją zdrowia i profilaktyką zdrowotną. Wśród odpowiedzi na dane pytanie tylko jedna odpowiedź jest poprawna.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Materiał jest powiązany z filmem edukacyjnym. Może zostać wykorzystany do pracy zarówno indywidualnej, jak i w grupach. Materiał jest pomocny w powtarzaniu i utrwalaniu wiedzy oraz wykrywaniu braków.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.14.2.8)1) wyjaśnia pojęcia: promocja zdrowia, edukacja zdrowotna, wychowanie zdrowotne, profilaktyka, polityka zdrowotna,
MED.14.2.8)2) określa zakres działań i podmioty realizujące promocję zdrowia i profilaktykę,
MED.14.2.8)3) wymienia metody profilaktyki stosowane w pracy zawodowej,
MED.14.2.8)4) uzasadnia udział opiekuna medycznego w promocji zdrowia i profilaktyce.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Test samosprawdzający „Promocja zdrowia. Stany zagrożenia życia”
Opis materiału sprawdzającego
Test składa się z dziesięciu pytań o różnym stopniu trudności: trzech łatwych, czterech średnio trudnych i trzech trudnych. Na udzielenie odpowiedzi na pytanie przewidziano 1,5 min. Zakres tematyczny obejmuje zagadnienia związane z promocją zdrowia i profilaktyką zdrowotną oraz stanami zagrożenia życia. Próg zaliczenia wynosi 50%. System losuje kolejność pytań i kolejność dystraktorów.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,
otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Materiał jest powiązany z filmem edukacyjnym i interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning. Może zostać wykorzystany do pracy zarówno indywidualnej, jak i w grupach. Materiał jest pomocny w powtarzaniu i utrwalaniu wiedzy oraz wykrywaniu braków.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.14.2.5)1) objaśnia pojęcia: pierwsza pomoc, kwalifikowana pierwsza pomoc, reanimacja, resuscytacja, nagłe zagrożenie zdrowotne,
MED.14.2.5)2) omawia stany nagłego zagrożenia zdrowotnego spowodowane chorobą, urazem fizycznym, termicznym i chemicznym,
MED.14.2.5)3) ocenia stan poszkodowanego i dokonuje pomiarów podstawowych czynności życiowych,
MED.14.2.5)4) wykonuje podstawowe czynności resuscytacyjne zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji,
MED.14.2.8)1) wyjaśnia pojęcia: promocja zdrowia, edukacja zdrowotna, wychowanie zdrowotne, profilaktyka, polityka zdrowotna,
MED.14.2.8)2) określa zakres działań i podmioty realizujące promocję zdrowia i profilaktykę.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video „Rozpoznawanie zadławienia”
Opis materiału sprawdzającego
Jest to łatwe zadanie dotyczące postępowania z osobą, u której pojawia się nasilona duszność w wyniku zadławienia. Na podstawie dźwięku kaszlu należy rozważyć odpowiednie postępowanie ratunkowe, świadczące o właściwym rozpoznaniu postaci zadławienia.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Materiał jest powiązany z interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning. Może zostać wykorzystany do pracy zarówno indywidualnej, jak i w grupach. Materiał jest pomocny w powtarzaniu i utrwalaniu wiedzy oraz wykrywaniu braków.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.14.2.5)1) objaśnia pojęcia: pierwsza pomoc, kwalifikowana pierwsza pomoc, reanimacja, resuscytacja, nagłe zagrożenie zdrowotne,
MED.14.2.5)2) omawia stany nagłego zagrożenia zdrowotnego spowodowane chorobą, urazem fizycznym, termicznym i chemicznym,
MED.14.2.5)3) ocenia stan poszkodowanego i dokonuje pomiarów podstawowych czynności życiowych,
MED.14.2.5)4) wykonuje podstawowe czynności resuscytacyjne zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji,
MED.14.2.5)5) posługuje się automatycznym defibrylatorem treningowym (AED – Automatyczny Elektryczny Defibrylator).
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Minimalne wymagania sprzętowe zgodne z wymaganiami zpe.gov.pl
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści