E-materiały do kształcenia zawodowego

Przewóz drogowy osób

Organizacja przewozu środkami transportu drogowego — Technik transportu drogowego

bg‑turquoise

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na temat przewozu drogowego osób.

Ten e‑materiał zawiera następujący materiały multimedialny:

Film edukacyjny Realizacja przewozu drogowego osóbDZPrHBVTKFilm edukacyjny Realizacja przewozu drogowego osób, który przybliży Ci pojęcia związane z przewozem osób z wyszczególnieniem przewozów regularnych i regularnych specjalnych, wahadłowych, okazjonalnych. Dowiesz się z niego jakie są zadania przewoźnika w zakresie zapewnienia taboru i kierowców, czynności wynikające z realizacji przewozu. Poznasz zastosowania typów autobusów wykorzystywanych do przewozu osób oraz rodzaje dokumentów przewoźnika, kierowcy i pojazdu związanych z wykonywaniem przewozu osób.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDjm5phV6vInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuD1EIHCIl6Słownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaD1DZNOsSSPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDms6rA3iZPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDOlTwP7yzNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD1EDVcB7qInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale film, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik transportu drogowego.

W skład multimediów wchodzi film edukacyjny. Przybliża on wiadomości dotyczące różnego rodzaju przewozu osób oraz wymagania wobec przewoźników, kierowców i pojazdów.

Co może być ważne?

Korzystając z filmu staraj, się przyswajać jego treść fragmentami. Dobrym podziałem byłoby „wzięcie pod lupę” najpierw zadań kierowcy, potem przewoźnika. Dobrze też zaznajomić się z pojęciami dotyczącymi przewozu drogowego, które są w filmie tłumaczone pomiędzy tymi zagadnieniami.

Zaglądaj też do słownika e‑pojęć. Dzięki temu będziesz wiedział, jakie pojęcia opisują konkretne sytuacje (czym jest „zrównoważony rozwój publicznego transportu zbiorowego” lub „zintegrowane węzły przesiadkowe”)

Skup się na poznawaniu i samodzielnej obserwacji sytuacji, kiedy sam jesteś osobą transportowaną przewozem drogowym.

Daj sobie czas na poznawanie procedur i informacji dotyczących przewozu drogowego osób. Czasem lepiej będzie, gdy coś zrobisz stopniowo, w dłuższym czasie, mniejszymi partiami, ale systematycznie i często.

Analizując procedury i zdobyte informacje, postaraj się wyobrazić je sobie jako kierowca lub pasażer (czy teraz, korzystając z transportu drogowego, to zauważasz?).

Przykładowe ścieżki

  1. Podzielenie filmu na części (15 minut na raz to zbyt wiele).

  2. Sprawdź, co powinien kierowca (jego kwalifikacje i obowiązki).

  3. Sprawdź, co powinien przewoźnik (przedsiębiorca).

  4. Zrób słownik pojęć z filmu i porównaj je ze słownikiem pojęć e‑materiału.

  5. Teraz trochę poćwicz, korzystając z materiałów interaktywnych sprawdzających.

Jeśli chcesz szybko zapamiętać wszystkie pojęcia - naucz się tworzyć skojarzenia. Zauważ, że np. transport wahadłowy jest podobny do wahadła, które porusza się tam i z powrotem przenosząc ten sam kurz (kurz będzie w tym momencie powtarzającą się grupą pasażerów). Nie przejmuj się, że niektóre skojarzenia wydają się niepoważne – takie lepiej zapadają w pamięć!

I jeszcze kwestia wyobrażania sobie: „Co by było, gdyby nie było danej procedury lub wymagań?”.

Wymyślaj historie. Twój mózg kocha działanie, wyobrażone historie i kreatywność!

Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę?

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielne sprawdzenie siebie. Nie musisz ich stosować na koniec nauki.

  • jeśli to zrobisz na początku, będziesz wiedział, czego nie wiesz – zwiększy się (przynajmniej powinna) Twoja motywacja,

  • jeśli użyjesz ich w trakcie analizy e‑materiału, sprawdzisz dany wycinek wiedzy lub będzie to miły przerywnik w studiowaniu treści lub zadania,

  • jeśli na końcu, będziesz wiedział, co powtórzyć.

Poleca się mimo wszystko powtarzać nawet przy 100% poprawności wykonanych zadań. Z czasem „trochę się zapomina”, więc:

  • zadania mogą służyć do przypominania sobie tego, co już umiałeś.

słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są pojęcia, które warto znać, abyś wyrażał się profesjonalnie. Jako specjalista powinieneś znać materiał i odpowiednio wyrażać się za pomocą specjalistycznego słownictwa.

Na koniec: warto, zanim rozpoczniesz naukę, przejrzeć dokładnie e‑materiały.

Dzięki temu będziesz się orientował, gdzie i co w nich znajdziesz. Przez to nie stracisz dużo czasu na poszukiwanie właściwych informacji.

Może w takim razie warto wrócić do początku tego tekstu i jeszcze raz zapoznać się ze strukturą materiału?

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści