Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Wspieranie osoby z niepełnosprawnością w sytuacjach trudnych/nietypowych

SPO.01. Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej - Asystent osoby niepełnosprawnej 341201

SPO.03. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie podopiecznej - Opiekun w domu pomocy społecznej 341203

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

Autor przewodnika: Marta Godzimirska‑Dybek

Konsultant przewodnika: Marta Polanowska

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Wspieranie osoby z niepełnosprawnością w sytuacjach trudnych/nietypowych

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Asystent osoby niepełnosprawnej 341201.
Opiekun w domu pomocy społecznej 341203.

Kod i nazwa kwalifikacji

SPO.01. Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej.
SPO.03. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie podopiecznej.

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

SPO.01.2.6) identyfikuje problemy i postawy społeczne występujące we współczesnym społeczeństwie:
SPO.01.2.6)1) opisuje przyczyny i skutki problemów społecznych.
SPO.01.3.7) rozpoznaje możliwości i ograniczenia osoby niepełnosprawnej wynikające z wieku, stanu zdrowia fizycznego, psychicznego i niepełnosprawności:
SPO.01.3.7)1) opisuje stan biopsychofizyczny osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.7)2) rozróżnia ograniczenia i możliwości osoby niepełnosprawnej wynikające z rodzaju i stopnia niepełnosprawności.
SPO.01.3.9) przestrzega zasad holistycznego podejścia w zaspakajaniu potrzeb i rozwiązywaniu problemów osoby niepełnosprawnej:
SPO.01.3.9)1) definiuje holistyczne podejście do osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.9) 2) opisuje prawa osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.9) 3) dobiera metody i sposoby zaspokajania indywidualnych potrzeb osoby niepełnosprawnej.
SPO.01.3.10) stosuje metody komunikowania się i negocjacji w różnych sytuacjach społecznych:
SPO.01.3.10)1) rozróżnia metody komunikowania się z osobą niepełnosprawną,
SPO.01.3.10)2) opisuje zasady komunikacji werbalnej i niewerbalnej,
SPO.01.3.10)3) określa zasady skutecznej negocjacji.
SPO.01.5.2) charakteryzuje problemy społeczne i osobiste osoby niepełnosprawnej:
SPO.01.5.2)1) określa problemy społeczne i osobiste osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.5.2)2)rozpoznaje przyczyny problemów społecznych i osobistych osoby niepełnosprawnej.
SPO.01.5.13) pomaga osobie niepełnosprawnej w załatwianiu spraw urzędowych:
SPO.01.5.13)1) dobiera formę wsparcia osoby niepełnosprawnej do jej możliwości psychofizycznych,
SPO.01.5.13)2) podaje przykłady wsparcia osoby niepełnosprawnej w załatwieniu spraw urzędowych.
SPO.01.7.1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej:
SPO.01.7.1)1)wymienia uniwersalne zasady etyki i kultury w kontaktach międzyludzkich,
SPO.01.7.1)3) omawia zasady współpracy z osobą niepełnosprawną z zachowaniem kultury i etyki zawodowej.
SPO.01.7.2) stosuje zasady komunikacji interpersonalnej:
SPO.01.7.2)1) wymienia zasady komunikacji interpersonalnej i aktywne metody słuchania,
SPO.01.7.2)2) określa zasady komunikacji interpersonalnej,
SPO.01.7.2)3) charakteryzuje aktywne metody słuchania,
SPO.01.7.2)4) wymienia kompetencje asystenta osoby niepełnosprawnej, jakie mają wpływ na jakość świadczonych usług.
SPO.01.7.5) wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany:
SPO.01.7.5)1) wyjaśnia znaczenie zmiany w życiu człowieka,
SPO.01.7.5)2) identyfikuje źródła zmian w otoczeniu,
SPO.01.7.5)3) wyjaśnia pojęcie kreatywności,
SPO.01.7.5)4) rozpoznaje cechy osoby kreatywnej,
SPO.01.7.5)5) identyfikuje czynniki wpływające na kreatywność.
SPO.01.7.6) stosuje techniki radzenia sobie ze stresem:
SPO.01.7.6)1) wyjaśnia pojęcia: stres, frustracja i sytuacja trudna,
SPO.01.7.6)2) rozróżnia rodzaje stresu i sytuacji trudnych.
SPO.03.5.5) udziela wsparcia w rozwiązywaniu problemów osobistych i społecznych osoby podopiecznej:
SPO.03.5.5)1) rozpoznaje problemy społeczne i osobiste osoby podopiecznej w codziennym funkcjonowaniu,
SPO.03.5.5)2) wspiera osobę podopieczną w rozwiązywaniu problemów.
SPO.03.7.1) przestrzega zasad kultury i etyki podczas realizowania zadań zawodowych:
SPO.03.7.1)1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej w relacjach z osobą podopieczną.
SPO.03.7.2) stosuje zasady komunikacji interpersonalnej:
SPO.03.7.2)1) wymienia zasady komunikacji interpersonalnej i aktywne metody słuchania,
SPO.03.7.2)2) określa zasady komunikacji interpersonalnej,
SPO.03.7.2)3) charakteryzuje aktywne metody słuchania.
SPO.03.7.5) wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany:
SPO.03.7.5)1) rozpoznaje sytuacje nietypowe w środowisku pracy,
SPO.03.7.5)2) podejmuje działania w sytuacji nietypowej.

Cele ogólne e‑materiału

Materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji SPO.02. Świadczenie usług opiekuńczo- wspierających osobie starszej:

  • diagnozowanie zasobów i możliwości środowiska lokalnego, rodzinnego i instytucjonalnego w stworzeniu sieci wsparcia osoby starszej;

SPO.05. Świadczenie usług opiekuńczych:

  • organizowanie opieki oraz wsparcia społecznego osobie podopiecznej.

  1. Rozwijanie umiejętności wspierania osoby z niepełnosprawnością w sytuacjach trudnych/nietypowych.

  2. Kształtowanie umiejętności właściwego zachowania wobec osób z niepełnosprawnościami.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Informacje zawarte w planszy interaktywnej mają charakter podstawowy/bazowy w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej i uczący się powinien zapoznać się z nimi w pierwszej kolejności. Opierając się na wiedzy z planszy interaktywnej, łatwiej jest podejmować decyzje w grach (interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning i wcielanie się w rolę). Kolejność zapoznawania się z pozostałymi materiałami jest nieistotna.

Mapa myśli jest narzędziem uniwersalnym dzięki któremu podejmuje się decyzje, porządkuje wiedzę i informacje, powtarza treści zawarte w e‑materiale. Dzięki mapie myśli uczący się może generować pomysły na rozwiązanie sytuacji trudnych, także tych przedstawionych w grach.

Słownik zawiera wyjaśnienia pojęć specjalistycznych występujących w e‑materiale, których rozumienie jest niezbędne podczas korzystania z poszczególnych mediów.

Ćwiczenia sprawdzające mają zróżnicowane poziomy trudności i są powiązane z poszczególnymi e‑materiałami. Proponuje się wykonanie ćwiczeń po zakończeniu pracy z poszczególnymi materiałami. Można posłużyć się nimi także do sprawdzenia poziomu swojej wiedzy przed przystąpieniem do pracy z e‑materiałem.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia

Tytuł materiału multimedialnego

Sytuacje nietypowe w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej

Typ materiału multimedialnego

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Wykorzystując scenariusze, uczący się rozwiązuje kolejno problemy, z jakimi może się spotkać podczas pracy asystenta osoby niepełnosprawnej. Podejmuje decyzje w różnych trudnych/nietypowych sytuacjach, które wymagają kreatywności i otwartości na zmiany, współpracy i dobrej komunikacji. Materiał zawiera 10 scenariuszy z przypadkami nietypowymi, trudnymi i zaskakującymi. Przed przystąpieniem do gry warto zapoznać się z treścią planszy interaktywnej. W procesie podejmowania decyzji uczący się może wykorzystać narzędzie, jakim jest mapa myśli.

Materiał multimedialny może być wykorzystany:

  • do samodzielnej nauki przed egzaminami;

  • do poszerzania wiedzy zawodowej, trenowania umiejętności zawodowych;

  • na końcowym etapie kształcenia w celu sprawdzenia stopnia opanowania wiedzy i umiejętności wspierania osób z niepełnosprawnościami.

Materiał jest powiązany z ćwiczeniami sprawdzającymi: prawda‑fałsz, quiz i dobieranie w pary. Kryteria weryfikacji powiązane z grą:

SPO.01.2.6)1) opisuje przyczyny i skutki problemów społecznych;

SPO.01.3.7)1) opisuje stan biopsychofizyczny osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.7)2) rozróżnia ograniczenia i możliwości osoby niepełnosprawnej wynikające z rodzaju i stopnia niepełnosprawności;

SPO.01.3.9)1) definiuje holistyczne podejście do osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.9)2) opisuje prawa osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.9)3) dobiera metody i sposoby zaspokajania indywidualnych potrzeb osoby niepełnosprawnej;

SPO.01.3.10)1) rozróżnia metody komunikowania się z osobą niepełnosprawną,
SPO.01.3.10)2) opisuje zasady komunikacji werbalnej i niewerbalnej,
SPO.01.3.10)3) określa zasady skutecznej negocjacji;

SPO.01.5.2)1) określa problemy społeczne i osobiste osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.5.2)2) rozpoznaje przyczyny problemów społecznych i osobistych osoby niepełnosprawnej;

SPO.01.5.13)1) dobiera formę wsparcia osoby niepełnosprawnej do jej możliwości psychofizycznych,
SPO.01.5.13)2) podaje przykłady wsparcia osoby niepełnosprawnej w załatwieniu spraw urzędowych;

SPO.01.7.1)1) wymienia uniwersalne zasady etyki i kultury w kontaktach międzyludzkich,
SPO.01.7.1)3) omawia zasady współpracy z osobą niepełnosprawną z zachowaniem kultury i etyki zawodowej;

SPO.01.7.5)1) wyjaśnia znaczenie zmiany w życiu człowieka,
SPO.01.7.5)2) identyfikuje źródła zmian w otoczeniu,
SPO.01.7.5)3) wyjaśnia pojęcie kreatywności,
SPO.01.7.5)4) rozpoznaje cechy osoby kreatywnej,
SPO.01.7.5)5) identyfikuje czynniki wpływające na kreatywność;

SPO.01.7.6)1) wyjaśnia pojęcia: stres, frustracja i sytuacja trudna,
SPO.01.7.6)2) rozróżnia rodzaje stresu i sytuacji trudnych;

SPO.03.5.5)1) rozpoznaje problemy społeczne i osobiste osoby podopiecznej w codziennym funkcjonowaniu;
SPO.03.5.5)2) wspiera osobę podopieczną w rozwiązywaniu problemów;

SPO.03.7.1)1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej w relacjach z osobą podopieczną;

SPO.03.7.5)1) rozpoznaje sytuacje nietypowe w środowisku pracy,
SPO.03.7.5)2) podejmuje działania w sytuacji nietypowej.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Wspiera osiągnięcie następujących celów:

  1. rozpoznawanie potrzeb osoby z niepełnosprawnością,

  2. identyfikowanie problemów społecznych osoby z niepełnosprawnością,

  3. przestrzeganie zasad indywidualizacji i podmiotowości podczas wspierania osoby z niepełnosprawnością,

  4. reagowanie w sposób adekwatny w sytuacjach nietypowych i trudnych podczas wykonywania zadań zawodowych,

  5. przestrzeganie praw osoby z niepełnosprawnością,

  6. dobieranie rodzaju i zakresu wsparcia w zależności od indywidualnych potrzeb osoby z niepełnosprawnością,

  7. stosowanie zasad efektywnego komunikowania się z osobą z niepełnosprawnością,

  8. wspieranie osoby z niepełnosprawnością w załatwianiu spraw urzędowych w minimalnym i koniecznym zakresie,

  9. modyfikowanie podejmowanych działań w zależności od potrzeb,

  10. przestrzeganie zasad kultury i etyki zawodowej w kontaktach z otoczeniem podczas wspierania osoby z niepełnosprawnością,

  11. stosowanie zasad efektywnej komunikacji interpersonalnej,

  12. udzielanie wsparcia osobie z niepełnosprawnością w ramach swoich kompetencji zawodowych,

  13. reagowanie na zmiany podczas wspierania osoby z niepełnosprawnością,

  14. stosowanie zasad kreatywnego podejścia do rozwiązywania problemów i sytuacji trudnych, nietypowych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Materiał może być wykorzystany do samokształcenia, ponieważ po każdej decyzji gracz otrzymuje informację zwrotną i od razu wie, czy zadecydował dobrze, czy źle. Korzystając z materiału, uczący się może porządkować swoją wiedzę i rozwiązywać poszczególne problemy z pomocą mapy myśli. Na zakończenie proponuje się sprawdzenie swojej wiedzy z zastosowaniem interaktywnych materiałów sprawdzających.

Należy zwrócić uwagę, że sytuacje przedstawione w interaktywnym narzędziu typu scenario‑based learning są sytuacjami uproszczonymi, które koncentrują się na jednym problemie i nie uwzględniają wielu czynników, jakie można spotkać w świecie rzeczywistym.

Materiał może służyć także autorefleksji nad własnymi predyspozycjami do wykonywania zawodu asystenta osoby niepełnosprawnej. Pomaga znaleźć odpowiedź na pytanie: co może być dla mnie trudne podczas wspierania osób z niepełnosprawnościami w sytuacjach nietypowych?


Tytuł materiału multimedialnego

Nie wszystko można zaplanować – sytuacje trudne w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej

Typ materiału multimedialnego

Gra wcielanie się w rolę

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Uczący się wcielenia się w rolę asystenta osoby niepełnosprawnej i towarzyszy jej w różnych sytuacjach codziennych, w tym w sytuacjach trudnych, wymagających niestandardowych zachowań i podejmowania szybkich decyzji z zachowaniem zasad etyki zawodowej i savoir‑vivre’u. Zadaniem asystenta jest wspieranie osoby z niepełnosprawnością, która oczekuje pomocy w różnych miejscach i w różnych sytuacjach wymagających podjęcia odpowiedniej decyzji. Przed przystąpieniem do gry warto zapoznać się z treścią planszy interaktywnej. W procesie podejmowania decyzji uczący się może wykorzystać narzędzie, jakim jest mapa myśli.

Materiał multimedialny może być wykorzystany:

  • do samodzielnej nauki przed egzaminami;

  • do poszerzania wiedzy zawodowej, trenowania umiejętności zawodowych;

  • na końcowym etapie kształcenia w celu sprawdzenia stopnia opanowania wiedzy i umiejętności wspierania osób z niepełnosprawnościami.

Materiał jest powiązany z ćwiczeniami sprawdzającymi: prawda‑fałsz, quiz i dobieranie w pary.

Kryteria weryfikacji powiązane z grą:

SPO.01.2.6)1) opisuje przyczyny i skutki problemów społecznych;

SPO.01.3.7)1) opisuje stan biopsychofizyczny osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.7)2) rozróżnia ograniczenia i możliwości osoby niepełnosprawnej wynikające z rodzaju i stopnia niepełnosprawności;

SPO.01.3.9)1) definiuje holistyczne podejście do osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.9)2) opisuje prawa osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.9)3) dobiera metody i sposoby zaspokajania indywidualnych potrzeb osoby niepełnosprawnej;

SPO.01.3.10)1) rozróżnia metody komunikowania się z osobą niepełnosprawną,
SPO.01.3.10)2) opisuje zasady komunikacji werbalnej i niewerbalnej,
SPO.01.3.10)3) określa zasady skutecznej negocjacji;

SPO.01.5.2)1) określa problemy społeczne i osobiste osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.5.2)2) rozpoznaje przyczyny problemów społecznych i osobistych osoby niepełnosprawnej;

SPO.01.5.13)1) dobiera formę wsparcia osoby niepełnosprawnej do jej możliwości psychofizycznych,
SPO.01.5.13)2) podaje przykłady wsparcia osoby niepełnosprawnej w załatwieniu spraw urzędowych;

SPO.01.7.1)1) wymienia uniwersalne zasady etyki i kultury w kontaktach międzyludzkich,
SPO.01.7.1)3) omawia zasady współpracy z osobą niepełnosprawną z zachowaniem kultury i etyki zawodowej;

SPO.01.7.5)1) wyjaśnia znaczenie zmiany w życiu człowieka,
SPO.01.7.5)2) identyfikuje źródła zmian w otoczeniu,
SPO.01.7.5)3) wyjaśnia pojęcie kreatywności,
SPO.01.7.5)4) rozpoznaje cechy osoby kreatywnej,
SPO.01.7.5)5) identyfikuje czynniki wpływające na kreatywność;

SPO.01.7.6)1) wyjaśnia pojęcia: stres, frustracja i sytuacja trudna,
SPO.01.7.6)2) rozróżnia rodzaje stresu i sytuacji trudnych;

SPO.03.5.5)1) rozpoznaje problemy społeczne i osobiste osoby podopiecznej w codziennym funkcjonowaniu,
SPO.03.5.5)2) wspiera osobę podopieczną w rozwiązywaniu problemów;

SPO.03.7.1)1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej w relacjach z osobą podopieczną.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Wspiera osiągnięcie następujących celów:

  1. rozpoznawanie potrzeb osoby z niepełnosprawnością,

  2. identyfikowanie problemów społecznych osoby z niepełnosprawnością,

  3. przestrzeganie zasad indywidualizacji i podmiotowości podczas wspierania osoby z niepełnosprawnością,

  4. reagowanie w sposób adekwatny w sytuacjach nietypowych i trudnych podczas wykonywania zadań zawodowych,

  5. przestrzeganie praw osoby z niepełnosprawnością,

  6. dobieranie rodzaju i zakresu wsparcia w zależności od indywidualnych potrzeb osoby z niepełnosprawnością,

  7. stosowanie zasad efektywnego komunikowania się z osobą z niepełnosprawnością,

  8. wspieranie osoby z niepełnosprawnością w załatwianiu spraw urzędowych w minimalnym i koniecznym zakresie,

  9. modyfikowanie podejmowanych działań w zależności od potrzeb,

  10. przestrzeganie zasad kultury i etyki zawodowej w kontaktach z otoczeniem podczas wspierania osoby z niepełnosprawnością,

  11. stosowanie zasad efektywnej komunikacji interpersonalnej,

  12. udzielanie wsparcia osobie z niepełnosprawnością w ramach swoich kompetencji zawodowych,

  13. reagowanie na zmiany podczas wspierania osoby z niepełnosprawnością,

  14. stosowanie zasad kreatywnego podejścia do rozwiązywania problemów i sytuacji trudnych, nietypowych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Materiał może być wykorzystany do samokształcenia, ponieważ po każdej decyzji gracz otrzymuje informację zwrotną i od razu wie, czy zadecydował dobrze, czy źle. Korzystając z materiału, uczący się może porządkować swoją wiedzę i rozwiązywać poszczególne problemy z pomocą mapy myśli. Na zakończenie proponuje się sprawdzenie swojej wiedzy z zastosowaniem interaktywnych materiałów sprawdzających.

Należy zwrócić uwagę, że sytuacje przedstawione w grze polegającej na wcielaniu się w role są sytuacjami uproszczonymi. Koncentrują się one na jednym problemie i nie uwzględniają wielu czynników, jakie można spotkać w świecie rzeczywistym.

Materiał może służyć także autorefleksji nad własnymi predyspozycjami do wykonywania zawodu asystenta osoby niepełnosprawnej. Pomaga znaleźć odpowiedź na pytania: co może być dla mnie trudne podczas wspierania osób z niepełnosprawnościami w sytuacjach trudnych i nietypowych? Nad czym jeszcze powinienem popracować, aby być profesjonalnym asystentem osoby niepełnosprawnej?


Tytuł materiału multimedialnego

Zasady savoir‑vivre’u stosowane wobec osób z niepełnosprawnościami

Typ materiału multimedialnego

Plansza interaktywna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Materiał multimedialny zawiera:

  • grafiki i hasła będące symbolami konkretnych niepełnosprawności,

  • krótkie teksty informujące jak powinien zachowywać się asystent osoby niepełnosprawnej w kontaktach z osobami, które wspiera. Treści zawarte w planszy interaktywnej zawierają wiedzę podstawową, bazową w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej. Plansza może być wykorzystana na każdym etapie nauki. Zaleca się, aby uczący się zapoznali się z jej treścią jak najwcześniej oraz przed przystąpieniem do gier – wcielanie się w rolę i interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning. Po zapoznaniu się z treścią planszy interaktywnej uczący się może skorzystać z narzędzia do konstruowania map myśli, aby stworzyć własny zasób zasad savoir‑vivre’u wzbogacony o własne doświadczenia i przemyślenia.

Materiał jest powiązany z materiałami sprawdzającymi: zadanie z lukami, quiz i dobieranie w pary.

Kryteria weryfikacji powiązane z planszą:

SPO.01.7.1)1) wymienia uniwersalne zasady etyki i kultury w kontaktach międzyludzkich,
SPO.01.7.1)3) omawia zasady współpracy z osobą niepełnosprawną z zachowaniem kultury i etyki zawodowej;

SPO.01.7.2)1) wymienia zasady komunikacji interpersonalnej i aktywne metody słuchania,
SPO.01.7.2)2) określa zasady komunikacji interpersonalnej,
SPO.01.7.2)3)charakteryzuje aktywne metody słuchania,
SPO.01.7.2)4) wymienia kompetencje asystenta osoby niepełnosprawnej,
jakie mają wpływ na jakość świadczonych usług;

SPO.01.7.5)1) wyjaśnia znaczenie zmiany w życiu człowieka,
SPO.01.7.5)2) identyfikuje źródła zmian w otoczeniu,
SPO.01.7.5)3) wyjaśnia pojęcie kreatywności,
SPO.01.7.5)4) rozpoznaje cechy osoby kreatywnej,
SPO.01.7.5)5) identyfikuje czynniki wpływające na kreatywność;

SPO.03.7.1)1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej w relacjach z osobą podopieczną;

SPO.03.7.2)1) wymienia zasady komunikacji interpersonalnej i aktywne metody słuchania
SPO.03.7.2)2) określa zasady komunikacji interpersonalnej
SPO.03.7.2)3) charakteryzuje aktywne metody słuchania;

SPO.03.7.5)1) rozpoznaje sytuacje nietypowe w środowisku pracy,
SPO.03.7.5)2) podejmuje działania w sytuacji nietypowej.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał multimedialny wspiera osiągnięcie następujących celów:

  1. stosowanie zasad komunikacji interpersonalnej w różnych sytuacjach społecznych;

  2. stosowanie uniwersalnych zasad etyki i kultury w kontaktach z osobami z niepełnosprawnościami;

  3. stosowanie zasad etykiety w komunikacji z osobami z niepełnosprawnościami.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Materiał może być wykorzystany do:

  • samokształcenia,

  • przygotowania do egzaminu,

  • poszerzenia i uzupełnienia wiedzy. Korzystając z materiału, uczący się może zapoznawać się z treściami planszy interaktywnej w dowolnej kolejności, pracować w swoim tempie, drukować treści, przygotowywać fiszki. Materiał powinien być wykorzystany na początku nauki. Po zapoznaniu się z jego treścią warto wykonać ćwiczenie – zadanie z lukami. Uczący się po zapoznaniu się z treścią planszy interaktywnej może przygotować mapę myśli na temat savoir‑vivre’u wobec osób z niepełnosprawnościami, a następnie zagrać w gry – wcielanie się w rolę i interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning.


Tytuł materiału multimedialnego

Sytuacje trudne w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej

Typ materiału multimedialnego

Mapa myśli

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Narzędzie umożliwiające tworzenie mapy myśli poprzez budowanie wielopoziomowych relacji i wzajemnych zależności między pojęciami, zgodnie z zasadami tworzenia mapy pojęć. Celem jej przygotowania jest gromadzenie i przechowywanie informacji związanymi z rozwiązywaniem sytuacji trudnych w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej. W centrum powinna znaleźć się sytuacja problemowa związana z osobą wspieraną, a wokół niej różne obszary, osoby, miejsca, sytuacje, które mogą pomóc rozwiązać problem. Mapa myśli ma tworzyć sieć pomysłów na rozwiązanie problemu. Mapa myśli jest powiązana ze wszystkimi materiałami multimedialnymi występującymi w e‑materiale. Może być wykorzystana na dowolnym etapie nauki, zarówno przed zapoznaniem się z treścią materiałów multimedialnych, w trakcie np. przechodzenia scenariusza gry lub po jej zakończeniu.

Mapa myśli powiązana jest z zadaniem typu prawda/fałsz.

Kryteria weryfikacji powiązane z mapą myśli:

SPO.01.2.6)1) opisuje przyczyny i skutki problemów społecznych;

SPO.01.3.7)1) opisuje stan biopsychofizyczny osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.7)2) rozróżnia ograniczenia i możliwości osoby niepełnosprawnej wynikające z rodzaju i stopnia niepełnosprawności;

SPO.01.3.9)1) definiuje holistyczne podejście do osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.9)2) opisuje prawa osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.9)3) dobiera metody i sposoby zaspokajania indywidualnych potrzeb osoby niepełnosprawnej;

SPO.01.3.10)1) rozróżnia metody komunikowania się z osobą niepełnosprawną,
SPO.01.3.10)2) opisuje zasady komunikacji werbalnej i niewerbalnej,
SPO.01.3.10)3) określa zasady skutecznej negocjacji;

SPO.01.5.2)1) określa problemy społeczne i osobiste osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.5.2)2) rozpoznaje przyczyny problemów społecznych i osobistych osoby niepełnosprawnej;

SPO.01.5.13)1) dobiera formę wsparcia osoby niepełnosprawnej do jej możliwości psychofizycznych,
SPO.01.5.13)2) podaje przykłady wsparcia osoby niepełnosprawnej w załatwieniu spraw urzędowych;

SPO.01.7.1)1) wymienia uniwersalne zasady etyki i kultury w kontaktach międzyludzkich,
SPO.01.7.1)3) omawia zasady współpracy z osobą niepełnosprawną z zachowaniem kultury i etyki zawodowej;

SPO.01.7.5)1) wyjaśnia znaczenie zmiany w życiu człowieka,
SPO.01.7.5)2) identyfikuje źródła zmian w otoczeniu,
SPO.01.7.5)3) wyjaśnia pojęcie kreatywności,
SPO.01.7.5)4) rozpoznaje cechy osoby kreatywnej,
SPO.01.7.5)5) identyfikuje czynniki wpływające na kreatywność;

SPO.01.7.6)1) wyjaśnia pojęcia: stres, frustracja i sytuacja trudna,
SPO.01.7.6)2) rozróżnia rodzaje stresu i sytuacji trudnych;

SPO.03.5.5)1) rozpoznaje problemy społeczne i osobiste osoby podopiecznej w codziennym funkcjonowaniu,
SPO.03.5.5)2) wspiera osobę podopieczną w rozwiązywaniu problemów;

SPO.03.7.1)1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej w relacjach z osobą podopieczną;

SPO.03.7.5)1) rozpoznaje sytuacje nietypowe w środowisku pracy;
SPO.03.7.5)2) podejmuje działania w sytuacji nietypowej.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał multimedialny wspiera osiągnięcie następujących celów:

  1. kształtowanie umiejętności wspierania osoby z niepełnosprawnością w sytuacjach trudnych;

  2. rozwijanie poczucia odpowiedzialności za podejmowane decyzje i działania;

  3. kształtowanie postaw kultury i etyki zawodowej asystenta osoby niepełnosprawnej.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Uczący się może wykorzystać mapę myśli do:

  • samokształcenia;

  • konstruowania swojej mapy myśli i proponowania różnych sposobów rozwiązania sytuacji trudnych;

  • powtarzania tego, czego się nauczył;

  • robienia notatki w formie mapy myśli;

  • przygotowywania się do egzaminu;

  • porządkowania wiedzy.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami – Komunikowanie się z osobami z niepełnosprawnością

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie o średnim poziomie trudności polega na uzupełnieniu zdań poprzez wybór i wstawienie odpowiednich słów, tak aby zdania były prawdziwe.

Materiał powiązany jest z planszą interaktywną.

Daje możliwość sprawdzenia/samosprawdzenia wiedzy i umiejętności oraz ewentualnego ich uzupełnienia przez uczących się w przypadku stwierdzenia braków.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:

SPO.01.7.1)1) wymienia uniwersalne zasady etyki i kultury w kontaktach międzyludzkich,
SPO.01.7.1)3) omawia zasady współpracy z osobą niepełnosprawną z zachowaniem kultury i etyki zawodowej;

SPO.01.7.2)1) wymienia zasady komunikacji interpersonalnej i aktywne metody słuchania,,
SPO.01.7.2)2) określa zasady komunikacji interpersonalnej
SPO.01.7.2)3) charakteryzuje aktywne metody słuchania,
SPO.01.7.2)4) wymienia kompetencje asystenta osoby niepełnosprawnej, jakie mają wpływ na jakość świadczonych usług;

SPO.01.7.5)1) wyjaśnia znaczenie zmiany w życiu człowieka,
SPO.01.7.5)2) identyfikuje źródła zmian w otoczeniu,
SPO.01.7.5)3) wyjaśnia pojęcie kreatywności,
SPO.01.7.5)4) rozpoznaje cechy osoby kreatywnej,
SPO.01.7.5)5) identyfikuje czynniki wpływające na kreatywność;

SPO.03.7.1)1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej w relacjach z osobą podopieczną;

SPO.03.7.2)1) wymienia zasady komunikacji interpersonalnej i aktywne metody słuchania,
SPO.03.7.2)2) określa zasady komunikacji interpersonalnej,
SPO.03.7.2)3) charakteryzuje aktywne metody słuchania;

SPO.03.7.5)1) rozpoznaje sytuacje nietypowe w środowisku pracy,
SPO.03.7.5)2) podejmuje działania w sytuacji nietypowej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Prawda – fałsz. Zasady pracy asystenta osoby niepełnosprawnej

Opis materiału sprawdzającego

Materiał składa się z 6 zdań, wśród których znajdują się zdania prawdziwe i fałszywe. Należy wskazać zdania prawdziwe. Ćwiczenie powiązane jest z interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning. Celem materiału jest sprawdzenie umiejętności uczącego się w zakresie zidentyfikowania prawidłowych i nieprawidłowych zachowań asystenta osoby niepełnosprawnej. Poziom trudności ćwiczenia został określony jako łatwy. Daje możliwość sprawdzenia/samosprawdzenia wiedzy i umiejętności oraz ewentualnego ich uzupełnienia przez uczących się w przypadku stwierdzenia braków.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:

SPO.01.3.9)1) definiuje holistyczne podejście do osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.9)2) opisuje prawa osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.9)3) dobiera metody i sposoby zaspokajania indywidualnych potrzeb osoby niepełnosprawnej;

SPO.01.7.1)1) wymienia uniwersalne zasady etyki i kultury w kontaktach międzyludzkich,
SPO.01.7.1)3) omawia zasady współpracy z osobą niepełnosprawną z zachowaniem kultury i etyki zawodowej;

SPO.03.5.5)1) rozpoznaje problemy społeczne i osobiste osoby podopiecznej w codziennym funkcjonowaniu,
SPO.03.5.5)2) wspiera osobę podopieczną w rozwiązywaniu problemów;

SPO.03.7.1)1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej w relacjach z osobą podopieczną.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Prawda – fałsz. Zasady wspierania osób z niepełnosprawnościami

Opis materiału sprawdzającego

Materiał składa się z 10 zdań, wśród których znajdują się zdania prawdziwe i fałszywe. Należy wskazać zdania prawdziwe. Ćwiczenie powiązane jest z grą – wcielanie się w rolę. Celem materiału jest sprawdzenie umiejętności uczącego się w zakresie zidentyfikowania prawidłowych i nieprawidłowych zachowań asystenta osoby niepełnosprawnej. Poziom trudności ćwiczenia został określony jako łatwy. Daje możliwość sprawdzenia/samosprawdzenia wiedzy i umiejętności oraz ewentualnego uzupełnienia ich przez uczących się w przypadku stwierdzenia braków.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:

SPO.01.3.9)1) definiuje holistyczne podejście do osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.9)2) opisuje prawa osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.9)3) dobiera metody i sposoby zaspokajania indywidualnych potrzeb osoby niepełnosprawnej;

SPO.01.7.1)1) wymienia uniwersalne zasady etyki i kultury w kontaktach międzyludzkich,
SPO.01.7.1)3) omawia zasady współpracy z osobą niepełnosprawną z zachowaniem kultury i etyki zawodowej;

SPO.03.5.5)1) rozpoznaje problemy społeczne i osobiste osoby podopiecznej w codziennym funkcjonowaniu,
SPO.03.5.5)2) wspiera osobę podopieczną w rozwiązywaniu problemów;

SPO.03.7.1)1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej w relacjach z osobą podopieczną.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Quiz – Wspieranie osób z niepełnosprawnościami w sytuacjach trudnych

Opis materiału sprawdzającego

Quiz składa się z 15 pytań jednokrotnego wyboru, po 5 pytań na każdym poziomie trudności (łatwy, średni, trudny). Powiązany jest z całym e‑materiałem. Daje możliwość sprawdzenia/samosprawdzenia wiedzy i umiejętności oraz ewentualnego uzupełnienia ich przez uczących się w przypadku stwierdzenia braków. Celem quizu jest sprawdzenie czy uczący się opanował treści e‑materiału i rozumie znaczenie pojęć w nim występujących.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:

SPO.01.2.6)1) opisuje przyczyny i skutki problemów społecznych;

SPO.01.3.9)1) definiuje holistyczne podejście do osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.9)2) opisuje prawa osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.9)3) dobiera metody i sposoby zaspokajania indywidualnych potrzeb osoby niepełnosprawnej;

SPO.01.3.10)1) rozróżnia metody komunikowania się z osobą niepełnosprawną,
SPO.01.3.10)2) opisuje zasady komunikacji werbalnej i niewerbalnej,
SPO.01.3.10)3) określa zasady skutecznej negocjacji;

SPO.01.5.2)1) określa problemy społeczne i osobiste osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.5.2)2) rozpoznaje przyczyny problemów społecznych i osobistych osoby niepełnosprawnej;

SPO.01.5.13)1) dobiera formę wsparcia osoby niepełnosprawnej do jej możliwości psychofizycznych,
SPO.01.5.13)2) podaje przykłady wsparcia osoby niepełnosprawnej w załatwieniu spraw urzędowych;

SPO.01.7.1)1) wymienia uniwersalne zasady etyki i kultury w kontaktach międzyludzkich,
SPO.01.7.1)3) omawia zasady współpracy z osobą niepełnosprawną z zachowaniem kultury i etyki zawodowej;

SPO.01.7.2)1) wymienia zasady komunikacji interpersonalnej i aktywne metody słuchania,
SPO.01.7.2)2) określa zasady komunikacji interpersonalnej,
SPO.01.7.2)3) charakteryzuje aktywne metody słuchania,
SPO.01.7.2)4) wymienia kompetencje asystenta osoby niepełnosprawnej, jakie mają wpływ na jakość świadczonych usług;

SPO.01.7.5)1) wyjaśnia znaczenie zmiany w życiu człowieka,
SPO.01.7.5)2) identyfikuje źródła zmian w otoczeniu,
SPO.01.7.5)3) wyjaśnia pojęcie kreatywności,
SPO.01.7.5)4) rozpoznaje cechy osoby kreatywnej,
SPO.01.7.5)5) identyfikuje czynniki wpływające na kreatywność;

SPO.01.7.6)1) wyjaśnia pojęcia: stres, frustracja i sytuacja trudna,
SPO.01.7.6)2) rozróżnia rodzaje stresu i sytuacji trudnych;

SPO.03.5.5)1) rozpoznaje problemy społeczne i osobiste osoby podopiecznej w codziennym funkcjonowaniu,
SPO.03.5.5)2) wspiera osobę podopieczną w rozwiązywaniu problemów;

SPO.03.7.1)1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej w relacjach z osobą podopieczną;

SPO.03.7.2)1) wymienia zasady komunikacji interpersonalnej i aktywne metody słuchania,
SPO.03.7.2)2) określa zasady komunikacji interpersonalnej,
SPO.03.7.2)3) charakteryzuje aktywne metody słuchania;

SPO.03.7.5)1) rozpoznaje sytuacje nietypowe w środowisku pracy,
SPO.03.7.5)2) podejmuje działania w sytuacji nietypowej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dobieranie w pary. Osoby z niepełnosprawnościami, schorzenia towarzyszące

Opis materiału sprawdzającego

Ćwiczenie polega na dopasowaniu odpowiednich wyjaśnień/definicji do haseł. Hasła są nazwami specjalistycznymi występującymi we wszystkich materiałach, poziom trudności ćwiczenia został określony jako trudny. Ćwiczenie daje możliwość sprawdzenia/samosprawdzenia wiedzy oraz ewentualnego jej uzupełnienia przez uczących się w przypadku stwierdzenia braków. Celem ćwiczenia jest sprawdzenie czy uczący się opanował treści e‑materiału i rozumie znaczenie pojęć w nim występujących.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:

SPO.01.3.7)1) opisuje stan biopsychofizyczny osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.7)2) rozróżnia ograniczenia i możliwości osoby niepełnosprawnej wynikające z rodzaju i stopnia niepełnosprawności;

SPO.01.5.2)2) rozpoznaje przyczyny problemów społecznych i osobistych osoby niepełnosprawnej;

SPO.03.5.5)1) rozpoznaje problemy społeczne i osobiste osoby podopiecznej w codziennym funkcjonowaniu.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Prawda/fałsz. Sytuacje trudne w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej

Opis materiału sprawdzającego

Materiał składa się z pięciu zdań, wśród których znajdują się zdania prawdziwe i fałszywe. Należy wskazać zdania prawdziwe. Ćwiczenie powiązane jest z mapą myśli. Celem materiału jest sprawdzenie umiejętności uczącego się w zakresie działań asystenta osoby niepełnosprawnej podejmowanych w celu pomocy osobie poruszającej się na wózku w pokonaniu niechęci do wychodzenia z domu.

Daje możliwość sprawdzenia/samosprawdzenia wiedzy i umiejętności oraz ewentualnego ich uzupełnienia w przypadku stwierdzenia braków.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Kryteria weryfikacji powiązane z e‑materiałem:

SPO.01.3.7)2) rozróżnia ograniczenia i możliwości osoby niepełnosprawnej wynikające z rodzaju i stopnia niepełnosprawności;

SPO.01.5.2)2) rozpoznaje przyczyny problemów społecznych i osobistych osoby niepełnosprawnej;

SPO.03.5.5)1) rozpoznaje problemy społeczne i osobiste osoby podopiecznej w codziennym funkcjonowaniu.

SPO.01.5.13)1) dobiera formę wsparcia osoby niepełnosprawnej do jej możliwości psychofizycznych, SPO.01.5.13)2) podaje przykłady wsparcia osoby niepełnosprawnej w załatwieniu spraw urzędowych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału