Przewodnik dla nauczyciela
Autor przewodnika: Marta Godzimirska‑Dybek
Konsultant przewodnika: Marta Polanowska
Spis treści
Podstawowe informacje o e‑materialePodstawowe informacje o e‑materiale
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznymWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiałuOpis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnychWykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiałuMinimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Podstawowe informacje o e‑materiale
Tytuł e‑materiału
Wspieranie osoby z niepełnosprawnością w sytuacjach trudnych/nietypowych
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu
Asystent osoby niepełnosprawnej 341201.
Opiekun w domu pomocy społecznej 341203.
Kod i nazwa kwalifikacji
SPO.01. Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej.
SPO.03. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie podopiecznej.
Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia
SPO.01.2. Podstawy pomocy społecznej.
SPO.01.3. Planowanie, organizowanie i wykonywanie czynności opiekuńczo‑wspierających osobie niepełnosprawnej.
SPO.01.5. Aktywizowanie osoby niepełnosprawnej do samodzielności życiowej.
SPO.01.7. Kompetencje personalne i społeczne.
SPO.03.5. Aktywizowanie osoby podopiecznej do samodzielności życiowej.
SPO.03.7. Kompetencje personalne i społeczne.
Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału
SPO.01.2.6) identyfikuje problemy i postawy społeczne występujące we współczesnym społeczeństwie:
SPO.01.2.6)1) opisuje przyczyny i skutki problemów społecznych.
SPO.01.3.7) rozpoznaje możliwości i ograniczenia osoby niepełnosprawnej wynikające z wieku, stanu zdrowia fizycznego, psychicznego i niepełnosprawności:
SPO.01.3.7)1) opisuje stan biopsychofizyczny osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.7)2) rozróżnia ograniczenia i możliwości osoby niepełnosprawnej wynikające z rodzaju i stopnia niepełnosprawności.
SPO.01.3.9) przestrzega zasad holistycznego podejścia w zaspakajaniu potrzeb i rozwiązywaniu problemów osoby niepełnosprawnej:
SPO.01.3.9)1) definiuje holistyczne podejście do osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.9) 2) opisuje prawa osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.9) 3) dobiera metody i sposoby zaspokajania indywidualnych potrzeb osoby niepełnosprawnej.
SPO.01.3.10) stosuje metody komunikowania się i negocjacji w różnych sytuacjach społecznych:
SPO.01.3.10)1) rozróżnia metody komunikowania się z osobą niepełnosprawną,
SPO.01.3.10)2) opisuje zasady komunikacji werbalnej i niewerbalnej,
SPO.01.3.10)3) określa zasady skutecznej negocjacji.
SPO.01.5.2) charakteryzuje problemy społeczne i osobiste osoby niepełnosprawnej:
SPO.01.5.2)1) określa problemy społeczne i osobiste osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.5.2)2)rozpoznaje przyczyny problemów społecznych i osobistych osoby niepełnosprawnej.
SPO.01.5.13) pomaga osobie niepełnosprawnej w załatwianiu spraw urzędowych:
SPO.01.5.13)1) dobiera formę wsparcia osoby niepełnosprawnej do jej możliwości psychofizycznych,
SPO.01.5.13)2) podaje przykłady wsparcia osoby niepełnosprawnej w załatwieniu spraw urzędowych.
SPO.01.7.1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej:
SPO.01.7.1)1)wymienia uniwersalne zasady etyki i kultury w kontaktach międzyludzkich,
SPO.01.7.1)3) omawia zasady współpracy z osobą niepełnosprawną z zachowaniem kultury i etyki zawodowej.
SPO.01.7.2) stosuje zasady komunikacji interpersonalnej:
SPO.01.7.2)1) wymienia zasady komunikacji interpersonalnej i aktywne metody słuchania,
SPO.01.7.2)2) określa zasady komunikacji interpersonalnej,
SPO.01.7.2)3) charakteryzuje aktywne metody słuchania,
SPO.01.7.2)4) wymienia kompetencje asystenta osoby niepełnosprawnej, jakie mają wpływ na jakość świadczonych usług.
SPO.01.7.5) wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany:
SPO.01.7.5)1) wyjaśnia znaczenie zmiany w życiu człowieka,
SPO.01.7.5)2) identyfikuje źródła zmian w otoczeniu,
SPO.01.7.5)3) wyjaśnia pojęcie kreatywności,
SPO.01.7.5)4) rozpoznaje cechy osoby kreatywnej,
SPO.01.7.5)5) identyfikuje czynniki wpływające na kreatywność.
SPO.01.7.6) stosuje techniki radzenia sobie ze stresem:
SPO.01.7.6)1) wyjaśnia pojęcia: stres, frustracja i sytuacja trudna,
SPO.01.7.6)2) rozróżnia rodzaje stresu i sytuacji trudnych.
SPO.03.5.5) udziela wsparcia w rozwiązywaniu problemów osobistych i społecznych osoby podopiecznej:
SPO.03.5.5)1) rozpoznaje problemy społeczne i osobiste osoby podopiecznej w codziennym funkcjonowaniu,
SPO.03.5.5)2) wspiera osobę podopieczną w rozwiązywaniu problemów.
SPO.03.7.1) przestrzega zasad kultury i etyki podczas realizowania zadań zawodowych:
SPO.03.7.1)1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej w relacjach z osobą podopieczną.
SPO.03.7.2) stosuje zasady komunikacji interpersonalnej:
SPO.03.7.2)1) wymienia zasady komunikacji interpersonalnej i aktywne metody słuchania,
SPO.03.7.2)2) określa zasady komunikacji interpersonalnej,
SPO.03.7.2)3) charakteryzuje aktywne metody słuchania.
SPO.03.7.5) wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany:
SPO.03.7.5)1) rozpoznaje sytuacje nietypowe w środowisku pracy,
SPO.03.7.5)2) podejmuje działania w sytuacji nietypowej.
Cele ogólne e‑materiału
Materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji SPO.02. Świadczenie usług opiekuńczo- wspierających osobie starszej:
diagnozowanie zasobów i możliwości środowiska lokalnego, rodzinnego i instytucjonalnego w stworzeniu sieci wsparcia osoby starszej;
SPO.05. Świadczenie usług opiekuńczych:
organizowanie opieki oraz wsparcia społecznego osobie podopiecznej.
Rozwijanie umiejętności wspierania osoby z niepełnosprawnością w sytuacjach trudnych/nietypowych.
Kształtowanie umiejętności właściwego zachowania wobec osób z niepełnosprawnościami.
Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem
„Sytuacje nietypowe w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej” - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning„Sytuacje nietypowe w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej” - interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning
„Nie wszystko można zaplanować” - gra wcielanie się w rolę„Nie wszystko można zaplanować” - gra wcielanie się w rolę
„Zasady savoir‑vivre’u stosowane wobec osób z niepełnosprawnościami” - plansza interaktywna„Zasady savoir‑vivre’u stosowane wobec osób z niepełnosprawnościami” - plansza interaktywna
„Sytuacje trudne w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej” - mapa myśli„Sytuacje trudne w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej” - mapa myśli
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania
Informacje zawarte w planszy interaktywnej mają charakter podstawowy/bazowy w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej i uczący się powinien zapoznać się z nimi w pierwszej kolejności. Opierając się na wiedzy z planszy interaktywnej, łatwiej jest podejmować decyzje w grach (interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning i wcielanie się w rolę).
Mapa myśli jest narzędziem uniwersalnym, dzięki któremu podejmuje się decyzje, porządkuje wiedzę i informacje, powtarza treści zawarte w e‑materiale. Dzięki mapie myśli uczący się może generować pomysły na rozwiązanie sytuacji trudnych, także tych przedstawionych w grach.
Słownik zawiera wyjaśnienia pojęć specjalistycznych występujących w e‑materiale, których rozumienie jest niezbędne podczas korzystania z poszczególnych mediów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym
Tytuł materiału multimedialnego
Sytuacje nietypowe w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej
Typ materiału multimedialnego
Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Wykorzystując scenariusze, uczący się rozwiązuje kolejno problemy, z jakimi może się spotkać podczas pracy asystenta osoby niepełnosprawnej czy opiekuna w domu pomocy społecznej. Podejmuje decyzje w różnych trudnych/nietypowych sytuacjach, które wymagają kreatywności i otwartości na zmiany, współpracy i dobrej komunikacji. Materiał zawiera 10 scenariuszy z przypadkami nietypowymi, trudnymi i zaskakującymi. Przed przystąpieniem do gry warto zapoznać się z treścią planszy interaktywnej. W procesie podejmowania decyzji uczący się może wykorzystać narzędzie, jakim jest mapa myśli.
Materiał multimedialny może być wykorzystany podczas realizacji przedmiotów:
podstawy psychologii,
planowanie i organizowanie wsparcia osobie niepełnosprawnej.
Może zostać wykorzystany również na końcowym etapie kształcenia w celu sprawdzenia opanowania umiejętności wspierania osób z niepełnosprawnościami lub jako przygotowanie do praktyki zawodowej. Jest powiązany z materiałami sprawdzającymi: prawda – fałsz, quiz i dobieranie w pary.
Kryteria weryfikacji powiązane z grą:
SPO.01.2.6)1) opisuje przyczyny i skutki problemów społecznych;
SPO.01.3.7)1) opisuje stan biopsychofizyczny osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.7)2) rozróżnia ograniczenia i możliwości osoby niepełnosprawnej wynikające z rodzaju i stopnia niepełnosprawności;
SPO.01.3.9)1) definiuje holistyczne podejście do osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.9)2) opisuje prawa osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.9)3) dobiera metody i sposoby zaspokajania indywidualnych potrzeb osoby niepełnosprawnej;
SPO.01.3.10)1) rozróżnia metody komunikowania się z osobą niepełnosprawną,
SPO.01.3.10)2) opisuje zasady komunikacji werbalnej i niewerbalnej,
SPO.01.3.10)3) określa zasady skutecznej negocjacji;
SPO.01.5.2)1) określa problemy społeczne i osobiste osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.5.2)2) rozpoznaje przyczyny problemów społecznych i osobistych osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.5.13)1) dobiera formę wsparcia osoby niepełnosprawnej do jej możliwości psychofizycznych,
SPO.01.5.13)2) podaje przykłady wsparcia osoby niepełnosprawnej w załatwieniu spraw urzędowych;
SPO.01.7.1)1) wymienia uniwersalne zasady etyki i kultury w kontaktach międzyludzkich,
SPO.01.7.1)3) omawia zasady współpracy z osobą niepełnosprawną z zachowaniem kultury i etyki zawodowej;
SPO.01.7.5)1) wyjaśnia znaczenie zmiany w życiu człowieka,
SPO.01.7.5)2) identyfikuje źródła zmian w otoczeniu,
SPO.01.7.5)3) wyjaśnia pojęcie kreatywności,
SPO.01.7.5)4) rozpoznaje cechy osoby kreatywnej,
SPO.01.7.5)5) identyfikuje czynniki wpływające na kreatywność;
SPO.01.7.6)1) wyjaśnia pojęcia: stres, frustracja i sytuacja trudna,
SPO.01.7.6)2) rozróżnia rodzaje stresu i sytuacji trudnych;
SPO.03.5.5)1) rozpoznaje problemy społeczne i osobiste osoby podopiecznej w codziennym funkcjonowaniu,
SPO.03.5.5)2) wspiera osobę podopieczną w rozwiązywaniu problemów;
SPO.03.7.1)1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej w relacjach z osobą podopieczną;
SPO.03.7.5)1) rozpoznaje sytuacje nietypowe w środowisku pracy ;
SPO.03.7.5)2) podejmuje działania w sytuacji nietypowej.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Wspiera osiągnięcie następujących celów:
rozpoznawanie potrzeb osoby z niepełnosprawnością,
identyfikowanie problemów społecznych osoby z niepełnosprawnością,
przestrzeganie zasad indywidualizacji i podmiotowości podczas wspierania osoby z niepełnosprawnością,
reagowanie w sposób adekwatny w sytuacjach nietypowych i trudnych podczas wykonywania zadań zawodowych,
przestrzeganie praw osoby z niepełnosprawnością,
dobieranie rodzaju i zakresu wsparcia w zależności od indywidualnych potrzeb osoby z niepełnosprawnością,
stosowanie zasad efektywnego komunikowania się z osobą z niepełnosprawnością,
wspieranie osoby z niepełnosprawnością w załatwianiu spraw urzędowych w minimalnym i koniecznym zakresie,
modyfikowanie podejmowanych działań w zależności od potrzeb,
przestrzeganie zasad kultury i etyki zawodowej w kontaktach z otoczeniem podczas wspierania osoby z niepełnosprawnością,
stosowanie zasad efektywnej komunikacji interpersonalnej,
świadczenie wsparcia osobie z niepełnosprawnością w ramach swoich kompetencji zawodowych,
reagowanie na zmiany podczas wspierania osoby z niepełnosprawnością,
stosowanie zasad kreatywnego podejścia do rozwiązywania problemów i sytuacji trudnych, nietypowych.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Praca indywidualna
uczący się wykonuje samodzielnie ćwiczenia decyzyjne;
uczący się wykonuje jedno z ćwiczeń decyzyjnych, a następnie przygotowuje notatkę w formie plakatu lub mapy myśli, w której przedstawia sytuację z gry;
uczący się wykonuje wskazane ćwiczenia decyzyjne (lub wszystkie ćwiczenia decyzyjne), a następnie wyszukuje w Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych zapisy, które nawiązują do problematyki ćwiczeń;
przed przystąpieniem do gry uczący się odpowiada samodzielnie na pytania przygotowane przez nauczyciela dotyczące gry (pre‑test), następnie wykonuje ćwiczenia decyzyjne i ponownie wykonuje test (post‑test). Porównuje odpowiedzi;
uczący się po przejściu wszystkich etapów gry odpowiada na pytanie: Czego nowego dowiedziałem się, grając w grę, a co było dla mnie oczywiste?
Praca w grupach
uczący się w parach wykonują ćwiczenia decyzyjne; następnie omawiają sytuacje, w których mieli odmienne zdania i podjęliby inne decyzje (jeśli takie wystąpiły). W dalszej kolejności uczący się omawiają na forum swoje stanowiska;
metoda problemowa – uczący się w grupach 3–4 osobowych mają przewidzieć, jakie mogą być konsekwencje podjęcia złej decyzji przez asystenta osoby niepełnosprawnej czy opiekuna w domu pomocy społecznej przedstawionej w grze;
grupy dziesięcioosobowe – każdy uczestnik grupy przechodzi inny scenariusz gry, następnie wspólnie przygotowują kodeks etyczny asystenta osoby niepełnosprawnej czy opiekuna w domu pomocy społecznej;
w grupach 3–4 osobowych uczący się przechodzą wskazane scenariusze gry (każda grupa inny). Następnie na forum klasy odgrywają scenki, wcielając się postaci z gry – dyskusja na forum na temat przedstawionych sytuacji;
podział uczących się na 2 grupy – ci, którzy już rozumieją, zastanawiają się nad rozwiązaniem problemu w przypadku zmiany scenariusza i innych zachowań osób z niepełnosprawnościami, a ci, którzy mają trudności ze zrozumieniem zagadnienia przechodzą kolejne etapy gry jeszcze raz.
Praca z całym zespołem
uczący się wspólnie omawiają i wybierają właściwe zachowania podczas gry decyzyjnej (giełda pomysłów) lub jeden uczący się wykonuje ćwiczenie na forum zespołu.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
do metody lekcji odwróconej – na polecenie nauczyciela uczący się przechodzą grę decyzyjną przed zajęciami. Podczas zajęć nauczyciel robi krótkie wprowadzenie na temat sytuacji trudnych i nietypowych w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej czy opiekuna w domu pomocy społecznej, nawiązując do treści multimedium. Następnie dzieli uczących się na grupy lub dobiera w pary. Jeśli jest uczący się który miał trudności z przejściem gry lub nie zapoznał się z materiałami powinien znaleźć się w parze lub w grupie z osobą która opanowała treści gry. Każda grupa/para zajmuje się innym scenariuszem i przygotowuje analizę SWOT dla problemu/sytuacji trudnej, którymi się zajmuje. Podczas pracy uczący się mogą powracać do multimedium;
uczący się indywidualnie przygotowują się do egzaminu przechodząc kolejne scenariusze gry;
uczący się przygotowują się indywidualnie do odbycia praktyk zawodowych, przechodzą scenariusze gry;
refleksja nad własnymi predyspozycjami do wykonywania zawodu asystenta osoby niepełnosprawnej czy opiekuna w domu pomocy społecznej – udzielenie odpowiedzi na pytanie: Co może być dla mnie trudne podczas wspierania osób z niepełnosprawnościami w sytuacjach nietypowych?
heureza – nauczyciel przygotowuje pytania dla uczących się, np.:
Na co należy zwrócić uwagę, wspierając osobę niewidomą w sytuacjach trudnych/nietypowych?
Na czym polega wspieranie osób głuchoniewidomych w sytuacjach trudnych/nietypowych?
Uczący się przechodzą przez kolejne scenariusze gry i przygotowują odpowiedzi na pytania.
Praca w grupach
praca nad projektem – uczący się w grupach 4–6 osobowych realizują projekt pod tytułem Wsparcie osób z niepełnosprawnościami w sytuacjach trudnych. Zapoznają się ze scenariuszami gry i przeprowadzają wywiady z osobami z niepełnosprawnościami. Następnie przygotowują poradnik na temat wspierania osób z niepełnosprawnościami w sytuacjach trudnych.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Każdy uczący się może pracować w swoim tempie, a nauczyciel indywidualnie wskazuje uczniowi, które scenariusze gry ma zrealizować. Uczący się, którzy opanowali materiał, mogą otrzymywać zadania problemowe związane z grą i poszerzać swoja wiedzę z pomocą innych źródeł oraz wykorzystywać ją w praktyce, np. podczas praktyk zawodowych. Uczący się mający problemy z opanowaniem materiału zawartego w grze mogą odtwarzać ćwiczenia i wykonywać je wielokrotnie. Indywidualizacja pracy powinna polegać na motywowaniu uczących się, uwzględnianiu ich zainteresowań oraz dostosowywaniu stopnia trudności zadań i ćwiczeń do możliwości osób uczących się. Osoby, które nie zrozumiały jakiegoś pojęcia lub treści zwracają się do innych uczących się z prośbą o wytłumaczenie – pomoc rówieśnicza.
Tytuł materiału multimedialnego
Nie wszystko można zaplanować – sytuacje trudne w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej
Typ materiału multimedialnego
Gra wcielanie się rolę
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Uczący się wciela się w rolę asystenta osoby niepełnosprawnej i towarzyszy jej w różnych sytuacjach codziennych, w tym w sytuacjach trudnych, wymagających niestandardowych zachowań i podejmowania szybkich decyzji z zachowaniem zasad etyki zawodowej i savoir‑vivre’u. Zadaniem jest wspieranie osoby z niepełnosprawnością, która oczekuje pomocy, w różnych miejscach i sytuacjach wymagających podjęcia odpowiedniej decyzji. Przed przystąpieniem do gry warto zapoznać się z treścią planszy interaktywnej. W procesie podejmowania decyzji uczący się może wykorzystać narzędzie, jakim jest mapa myśli.
Materiał multimedialny może być wykorzystany podczas realizacji przedmiotów:
podstawy psychologii;
planowanie i organizowanie wsparcia osobie niepełnosprawnej. Może zostać wykorzystany również na końcowym etapie kształcenia w celu sprawdzenia opanowania umiejętności wspierania osób z niepełnosprawnościami lub jako przygotowanie do praktyki zawodowej.
Materiał jest powiązany z materiałami sprawdzającymi: prawda – fałsz, quiz i dobieranie w pary.
Kryteria weryfikacji powiązane z grą:
SPO.01.2.6)1) opisuje przyczyny i skutki problemów społecznych;
SPO.01.3.7)1) opisuje stan biopsychofizyczny osoby niepełnosprawnej;
SPO.01.3.7)2) rozróżnia ograniczenia i możliwości osoby niepełnosprawnej wynikające z rodzaju i stopnia niepełnosprawności;
SPO.01.3.9)1) definiuje holistyczne podejście do osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.9)2) opisuje prawa osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.9)3) dobiera metody i sposoby zaspokajania indywidualnych potrzeb osoby niepełnosprawnej;
SPO.01.3.10)1) rozróżnia metody komunikowania się z osobą niepełnosprawną,
SPO.01.3.10)2) opisuje zasady komunikacji werbalnej i niewerbalnej,
SPO.01.3.10)3) określa zasady skutecznej negocjacji;
SPO.01.5.2)1) określa problemy społeczne i osobiste osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.5.2)2) rozpoznaje przyczyny problemów społecznych i osobistych osoby niepełnosprawnej;
SPO.01.5.13)1) dobiera formę wsparcia osoby niepełnosprawnej do jej możliwości psychofizycznych,
SPO.01.5.13)2) podaje przykłady wsparcia osoby niepełnosprawnej w załatwieniu spraw urzędowych;
SPO.01.7.1)1) wymienia uniwersalne zasady etyki i kultury w kontaktach międzyludzkich,
SPO.01.7.1)3) omawia zasady współpracy z osobą niepełnosprawną z zachowaniem kultury i etyki zawodowej;
SPO.01.7.5)1) wyjaśnia znaczenie zmiany w życiu człowieka,
SPO.01.7.5)2) identyfikuje źródła zmian w otoczeniu,
SPO.01.7.5)3) wyjaśnia pojęcie kreatywności,
SPO.01.7.5)4) rozpoznaje cechy osoby kreatywnej,
SPO.01.7.5)5) identyfikuje czynniki wpływające na kreatywność;
SPO.01.7.6)1) wyjaśnia pojęcia: stres, frustracja i sytuacja trudna,
SPO.01.7.6)2) rozróżnia rodzaje stresu i sytuacji trudnych;
SPO.03.5.5)1) rozpoznaje problemy społeczne i osobiste osoby podopiecznej w codziennym funkcjonowaniu,
SPO.03.5.5)2) wspiera osobę podopieczną w rozwiązywaniu problemów;
SPO.03.7.1)1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej w relacjach z osobą podopieczną.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Wspiera osiągnięcie następujących celów:
rozpoznawanie potrzeb osoby z niepełnosprawnością,
identyfikowanie problemów społecznych osoby z niepełnosprawnością,
przestrzeganie zasad indywidualizacji i podmiotowości podczas wspierania osoby z niepełnosprawnością,
reagowanie w sposób adekwatny w sytuacjach nietypowych i trudnych podczas wykonywania zadań zawodowych,
przestrzeganie praw osoby z niepełnosprawnością,
dobieranie rodzaju i zakresu wsparcia w zależności od indywidualnych potrzeb osoby z niepełnosprawnością,
stosowanie zasad efektywnego komunikowania się z osobą z niepełnosprawnością,
wspieranie osoby z niepełnosprawnością w załatwianiu spraw urzędowych w minimalnym i koniecznym zakresie,
modyfikowanie podejmowanych działań w zależności od potrzeb,
przestrzeganie zasad kultury i etyki zawodowej w kontaktach z otoczeniem podczas wspierania osoby z niepełnosprawnością,
stosowanie zasad efektywnej komunikacji interpersonalnej,
świadczenie wsparcia osobie z niepełnosprawnością w ramach swoich kompetencji zawodowych,
reagowanie na zmiany podczas wspierania osoby z niepełnosprawnością,
stosowanie zasad kreatywnego podejścia do rozwiązywania problemów i sytuacji trudnych, nietypowych.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Praca indywidualna
uczący się wciela się w rolę asystenta osoby niepełnosprawnej i podejmuje decyzje na kolejnych etapach gry;
uczący się realizuje wybrany scenariusz gry, a następnie przygotowuje kolaż lub plakat na temat wspierania osoby z niepełnosprawnością w sytuacji trudnej lub nietypowej;
uczący się przechodzi wszystkie scenariusze gry i przygotowuje poradnik pt.: Na co zwracać uwagę podczas wspierania osób z niepełnosprawnościami w sytuacjach trudnych?;
Praca w grupach
uczący się tworzą grupy 5 osobowe, każdy przechodzi inny scenariusz gry, następnie każdy na forum grupy streszcza sytuacje występujące w jego grze i na podsumowanie kończy zdania: „W grze zaskoczyło mnie…”, „Z gry dowiedziałem się, że…”
uczący się tworzą pary, każda para realizuje wybrany scenariusz gry, a następnie na jego podstawie oraz z wykorzystaniem innych źródeł wiedzy (książki, Internet) w parach przygotowują poradnik do scenariusza I Zasady wspierania osób z niewidomych poruszających się z psem przewodnikiem, do scenariusza II Zasady wspierania osób z niepełnosprawnością intelektualną, itd.;
podział uczących się na 2 grupy – ci, którzy już rozumieją, zastanawiają się nad rozwiązaniem problemu w przypadku zmiany scenariusza i innych zachowań osób z niepełnosprawnościami, a ci, którzy mają trudności ze zrozumieniem zagadnienia, przechodzą kolejne etapy gry jeszcze raz.
Praca z całym zespołem
jedna osoba gra na forum. Za każdym razem po dokonaniu wyboru złego lub dobrego wyznaczona osoba z zespołu (np. poprzez losowanie) wyjaśnia dlaczego taki wybór jest dobry albo zły.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
do metody lekcji odwróconej – na polecenie nauczyciela uczący się przechodzą grę wcielanie się w rolę przed zajęciami. Podczas zajęć nauczyciel robi krótkie wprowadzenie na temat sytuacji trudnych i nietypowych w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej nawiązując do treści multimedium. Następnie dzieli uczących się na grupy lub dobiera w pary. Jeśli jest uczący się który miał trudności z przejściem gry lub nie zapoznał się z materiałami powinien znaleźć się w parze lub w grupie z osobą która opanowała treści gry. Każda grupa/para zajmuje się innym scenariuszem i przygotowuje analizę SWOT dla problemu/sytuacji trudnej, którymi się zajmuje. Podczas pracy uczący się mogą powracać do multimedium;
przygotowanie do egzaminu zawodowego;
refleksja nad własnymi predyspozycjami do wykonywania zawodu asystent osoby niepełnosprawnej – odpowiedzenie sobie na pytania: Nad czym jeszcze powinienem popracować, aby być profesjonalnym asystentem osoby niepełnosprawnej?
heureza – nauczyciel przygotowuje pytania dla uczących się, np.: Jakie cechy osobowości i charakteru powinien mieć asystent osoby niepełnosprawnej?, Uczący się przechodzą samodzielnie przez wszystkie scenariusze gry i przygotowują odpowiedzi na pytania.
Praca w grupach
praca nad projektem – uczący się w grupach 4–6 osobowych realizują projekt na temat: Asystowanie osobie z niepełnosprawnością w sytuacjach trudnych – co asystent powinien wiedzieć? Zapoznają się ze scenariuszami gry (przechodzą wszystkie jej etapy) i przeprowadzają ankietę wśród osób z niepełnosprawnościami. Następnie w formie filmu (np. nagranego telefonem) przygotowują wskazówki dla asystenta osoby niepełnosprawnej, jak powinien reagować i zachowywać się w sytuacjach trudnych podczas asystowania osobom z niepełnosprawnościami.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Każdy uczący się może pracować w swoim tempie, a nauczyciel indywidualnie wskazuje uczniowi, które scenariusze gry ma zrealizować. Uczący się, którzy opanowali materiał, mogą otrzymywać zadania problemowe związane z grą i poszerzać swoja wiedzę z pomocą innych źródeł oraz wykorzystywać ją w praktyce, np. podczas praktyk zawodowych. Uczący się mający problemy z opanowaniem materiału zawartego w grze mogą odtwarzać ćwiczenia i wykonywać je wielokrotnie.
Tytuł materiału multimedialnego
Zasady savoir‑vivre’u stosowane wobec osób z niepełnosprawnościami
Typ materiału multimedialnego
Plansza interaktywna
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Materiał multimedialny zawiera:
grafiki i hasła będące symbolami konkretnych niepełnosprawności,
krótkie teksty informujące, jak powinien zachowywać się asystent osoby niepełnosprawnej/opiekun w domu pomocy społecznej w kontaktach z osobami, które wspiera. Treści zawarte w planszy interaktywnej zawierają wiedzę podstawową, bazową w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej/opiekuna w domu pomocy społecznej. Plansza może być wykorzystana na każdym przedmiocie. Zaleca się, aby uczący się zapoznali się z jej treścią na jak najwcześniejszym etapie edukacji oraz przed przystąpieniem do gier: wcielanie się w rolę i interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning. Po zapoznaniu się z treścią planszy interaktywnej uczący się może skorzystać z narzędzia do konstruowania map myśli, aby stworzyć własny zasób zasad savoir‑vivre’u wzbogacony o indywidualne doświadczenia i przemyślenia.
Materiał jest powiązany z materiałami sprawdzającymi: zadanie z lukami, quiz i dobieranie w pary.
Kryteria weryfikacji powiązane z planszą:
SPO.01.7.1)1) wymienia uniwersalne zasady etyki i kultury w kontaktach międzyludzkich
SPO.01.7.1)3) omawia zasady współpracy z osobą niepełnosprawną z zachowaniem kultury i etyki zawodowej;
SPO.01.7.2)1) wymienia zasady komunikacji interpersonalnej i aktywne metody słuchania,
SPO.01.7.2)2) określa zasady komunikacji interpersonalnej,
SPO.01.7.2)3) charakteryzuje aktywne metody słuchania,
SPO.01.7.2)4) wymienia kompetencje asystenta osoby niepełnosprawnej,
jakie mają wpływ na jakość świadczonych usług;
SPO.01.7.5)1) wyjaśnia znaczenie zmiany w życiu człowieka,
SPO.01.7.5)2) identyfikuje źródła zmian w otoczeniu,
SPO.01.7.5)3) wyjaśnia pojęcie kreatywności,
SPO.01.7.5)4) rozpoznaje cechy osoby kreatywnej,
SPO.01.7.5)5) identyfikuje czynniki wpływające na kreatywność;
SPO.03.7.1)1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej w relacjach z osobą podopieczną;
SPO.03.7.2)1) wymienia zasady komunikacji interpersonalnej i aktywne metody słuchania
SPO.03.7.2)2) określa zasady komunikacji interpersonalnej,
SPO.03.7.2)3) charakteryzuje aktywne metody słuchania;
SPO.03.7.5)1) rozpoznaje sytuacje nietypowe w środowisku pracy,
SPO.03.7.5)2) podejmuje działania w sytuacji nietypowej.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał multimedialny wspiera osiągnięcie następujących celów:
stosowanie zasad komunikacji interpersonalnej w różnych sytuacjach społecznych;
stosowanie uniwersalnych zasad etyki i kultury w kontaktach z osobami z niepełnosprawnościami;
stosowanie zasad etykiety w komunikacji z osobami z niepełnosprawnościami.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Praca indywidualna
uczący się odkrywa kolejne elementy grafiki i zapoznaje się z hasłami;
uczący zapoznają się z treścią planszy interaktywnej i przygotowują mapę myśli na temat stosowania zasad savoir‑vivre’u wobec osób z niepełnosprawnościami.
Praca w grupach
uczący się w grupach 3–4 osobowych opracowują katalog właściwych zachowań wobec osób z niepełnosprawnościami – według kolejnych grafik i wymieniają się efektami pracy z innymi grupami. Posługując się wyjaśnieniami z planszy interaktywnej, sprawdzają prace, które dostali, korygują ewentualne błędy, dodają zapisy i oddają autorom;
podział uczących się na 2 grupy – ci, którzy już zapoznali się z treściami i je rozumieją, zastanawiają się nad innymi zasadami, a ci, którzy mają trudności ze zrozumieniem zagadnienia, zapoznają się z treścią planszy jeszcze raz.
Praca z całym zespołem
nauczyciel wskazuje konkretną grafikę i prosi uczących się o podanie poprawnych zachowań. Uczący się kolejno (lub chętni) podają przykłady, następnie prezentowany jest tekst w celu weryfikacji poprawności odpowiedzi;
zapoznanie uczących się z treściami planszy interaktywnej, dyskusja na temat kolejnych zapisów, podawanie przykładów innych zachowań etycznych.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
do metody lekcji odwróconej – uczący się indywidualnie zapoznają się z treścią planszy interaktywnej przed zajęciami
Praca w grupach
wywiad – uczący się w grupach dwuosobowych przeprowadzają rozmowę/wywiad z wybraną osobą z niepełnosprawnością na temat z jakimi zachowaniami innych osób spotyka się na co dzień i przygotowują referat na temat etycznych i nieetycznych zachowań wobec osób z niepełnosprawnościami.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Podczas pracy indywidualnej każdy uczący się może pracować w swoim tempie i decydować o kolejności odczytywania haseł. Treści można wydrukować i przygotować materiał w formie papierowej. Uczący się, którzy opanowali materiał, mogą otrzymywać zadania problemowe związane z planszą i poszerzać swoja wiedzę z pomocą innych źródeł oraz wykorzystywać ją w praktyce, np. podczas praktyk zawodowych. Uczący się mający problemy z opanowaniem materiału znajdującego się na planszy mogą odtwarzać ją wielokrotnie.
Indywidualizacja pracy powinna polegać na motywowaniu uczących się, uwzględnianiu ich zainteresowań oraz dostosowywaniu stopnia trudności zadań i ćwiczeń do możliwości osób uczących się.
Osoby, które nie zrozumiały jakiegoś pojęcia lub treści zwracają się do innych uczących się z prośbą o wytłumaczenie – pomoc rówieśnicza.
Tytuł materiału multimedialnego
Sytuacje trudne w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej
Typ materiału multimedialnego
Mapa myśli
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Narzędzie umożliwiające tworzenie mapy myśli poprzez budowanie wielopoziomowych relacji i wzajemnych zależności między pojęciami, zgodnie z zasadami tworzenia mapy pojęć. Celem jej przygotowania jest gromadzenie i przechowywanie informacji związanymi z rozwiązywaniem sytuacji trudnych w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej czy opiekuna w domu pomocy społecznej. W centrum powinna znaleźć się sytuacja problemowa związana z osobą wspieraną, a wokół niej różne obszary, osoby, miejsca, sytuacje, które mogą pomóc rozwiązać problem. Mapa myśli ma tworzyć sieć pomysłów na rozwiązanie problemu.
Mapa myśli jest powiązana ze wszystkimi materiałami multimedialnymi występującymi w e‑materiale. Może być wykorzystana na dowolnym etapie nauki, zarówno przed zapoznaniem się z treścią materiałów multimedialnych, na przykład w trakcie przechodzenia przez kolejne etapy scenariusza gry lub po jej zakończeniu.
Mapa myśli powiązana jest z zadaniem typu prawda czy fałsz.
Kryteria weryfikacji powiązane z mapą myśli:
SPO.01.2.6)1) opisuje przyczyny i skutki problemów społecznych;
SPO.01.3.7)1) opisuje stan biopsychofizyczny osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.7)2) rozróżnia ograniczenia i możliwości osoby niepełnosprawnej wynikające z rodzaju i stopnia niepełnosprawności;
SPO.01.3.9)1) definiuje holistyczne podejście do osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.9)2) opisuje prawa osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.9)3) dobiera metody i sposoby zaspokajania indywidualnych potrzeb osoby niepełnosprawnej;
SPO.01.3.10)1) rozróżnia metody komunikowania się z osobą niepełnosprawną,
SPO.01.3.10)2) opisuje zasady komunikacji werbalnej i niewerbalnej,
SPO.01.3.10)3) określa zasady skutecznej negocjacji;
SPO.01.5.2)1) określa problemy społeczne i osobiste osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.5.2)2) rozpoznaje przyczyny problemów społecznych i osobistych osoby niepełnosprawnej;
SPO.01.5.13)1) dobiera formę wsparcia osoby niepełnosprawnej do jej możliwości psychofizycznych,
SPO.01.5.13)2) podaje przykłady wsparcia osoby niepełnosprawnej w załatwieniu spraw urzędowych;
SPO.01.7.1)1) wymienia uniwersalne zasady etyki i kultury w kontaktach międzyludzkich,
SPO.01.7.1)3) omawia zasady współpracy z osobą niepełnosprawną z zachowaniem kultury i etyki zawodowej;
SPO.01.7.5)1) wyjaśnia znaczenie zmiany w życiu człowieka,
SPO.01.7.5)2) identyfikuje źródła zmian w otoczeniu,
SPO.01.7.5)3) wyjaśnia pojęcie kreatywności,
SPO.01.7.5)4) rozpoznaje cechy osoby kreatywnej,
SPO.01.7.5)5) identyfikuje czynniki wpływające na kreatywność;
SPO.01.7.6)1) wyjaśnia pojęcia: stres, frustracja i sytuacja trudna,
SPO.01.7.6)2) rozróżnia rodzaje stresu i sytuacji trudnych;
SPO.03.5.5)1) rozpoznaje problemy społeczne i osobiste osoby podopiecznej w codziennym funkcjonowaniu,
SPO.03.5.5)2) wspiera osobę podopieczną w rozwiązywaniu problemów;
SPO.03.7.1)1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej w relacjach z osobą podopieczną;
SPO.03.7.5)1) rozpoznaje sytuacje nietypowe w środowisku pracy,
SPO.03.7.5)2) podejmuje działania w sytuacji nietypowej.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał multimedialny wspiera osiągnięcie następujących celów:
kształtowanie umiejętności wspierania osoby z niepełnosprawnością w sytuacjach trudnych;
rozwijanie poczucia odpowiedzialności za podejmowane decyzje i działania;
kształtowanie postaw kultury i etyki zawodowej asystenta osoby niepełnosprawnej/opiekuna w domu pomocy społecznej.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Praca indywidualna
uczący się indywidualnie przygotowuje mapę myśli proponując różne rozwiązania sytuacji trudnej w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej czy opiekuna w domu pomocy społecznej. W centrum mapy myśli umieszcza sytuację trudną a wokół niej tworzy bazę wiedzy w postaci możliwych rozwiązań tej sytuacji, miejsc gdzie można uzyskać wsparcie i szukać wiedzy, osób które mogłyby być pomocne;
uczący się powtarza to, czego się nauczył i robi notatki w formie mapy myśli;
uczący się przygotowuje się do sprawdzianu lub egzaminu i porządkuje wiedzę z wykorzystaniem mapy myśli.
Praca w grupach
uczący się dzielą się na grupy 3–5 osobowe, każda grupa otrzymuje studium przypadku z sytuacją problemową/trudną, przy pomocy mapy myśli członkowie grupy szukają możliwych rozwiązań problemu;
uczący się w parach przechodzą wskazany etap gry wcielanie się w rolę i przygotowują na podstawie jego treści mapę myśli;
podział uczących się na 2 grupy – ci, którzy już zapoznali się z treściami całego e‑materiału i je rozumieją, otrzymują studium przypadku opracowane przez nauczyciela i przygotowują rozwiązanie problemu/sytuacji trudnej z wykorzystaniem mapy myśli. Ci, którzy mają trudności ze zrozumieniem zagadnień występujących w e‑materiale, zapoznają się z ich treścią jeszcze raz i przygotowują mapę myśli do treści sprawiających trudności.
Praca z całym zespołem
wszyscy jednocześnie mają dostęp do tej samej mapy myśli na monitorach komputerów lub na tablicy interaktywnej i na podstawie wskazanego studium przypadku uczący się (kolejno wyznaczane osoby) konstruują mapę myśli tworzącą rozwiązanie problemu (burza mózgów).
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
ćwiczenie umiejętności generowania pomysłów na rozwiązanie problemu przy użyciu mapy myśli,
powtórzenia materiału – możliwość powtórzenia całego materiału e‑materiału w formie mapy myśli.
Praca w grupach
uczący się w grupach 3–6 osobowych oglądają wybrany film o niepełnosprawności (spis pozytywnych filmów o niepełnosprawności https://www.spoza.org.pl/spis-pozytywnych-filmow-o-niepelnosprawnosci.html [dostęp: 27.06.2022]) i na jego podstawie przygotowują mapę myśli, w centrum umieszczając sytuacje trudne bohatera filmu z niepełnosprawnością.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Podczas pracy indywidualnej każdy uczący się pracuje w swoim tempie. Mapę myśli można wydrukować. Uczący się może tworzyć bardzo rozbudowane mapy myśli lub ich uproszczone wersje, proponując rozwiązania problemów zawartych w e‑materiale lub pochodzących ze źródeł zewnętrznych (obserwacji, filmów, wywiadów, ankiet, itp.). Indywidualizacja pracy powinna polegać na motywowaniu uczących się, uwzględnianiu ich zainteresowań oraz dostosowywaniu stopnia trudności zadań i ćwiczeń do możliwości osób uczących się. Osoby, które nie zrozumiały jakiegoś pojęcia lub treści, zwracają się do innych uczących się z prośbą o wytłumaczenie – pomoc rówieśnicza.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami. Komunikowanie się z osobami z niepełnosprawnością
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie o średnim poziomie trudności polega na uzupełnieniu zdań poprzez wybór i wstawienie odpowiednich słów, tak aby zdania były prawdziwe.
Materiał powiązany jest z planszą interaktywną.
Daje możliwość sprawdzenia/samosprawdzenia wiedzy i umiejętności oraz ewentualnego ich uzupełnienia w przypadku stwierdzenia braków.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Kryteria weryfikacji powiązane z e‑materiałem:
SPO.01.7.1)1) wymienia uniwersalne zasady etyki i kultury w kontaktach międzyludzkich,
SPO.01.7.1)3) omawia zasady współpracy z osobą niepełnosprawną z zachowaniem kultury i etyki zawodowej;
SPO.01.7.2)1) wymienia zasady komunikacji interpersonalnej i aktywne metody słuchania,
SPO.01.7.2)2) określa zasady komunikacji interpersonalnej,
SPO.01.7.2)3) charakteryzuje aktywne metody słuchania,
SPO.01.7.2)4) wymienia kompetencje asystenta osoby niepełnosprawnej, jakie mają wpływ na jakość świadczonych usług;
SPO.01.7.5)1) wyjaśnia znaczenie zmiany w życiu człowieka,
SPO.01.7.5)2) identyfikuje źródła zmian w otoczeniu,
SPO.01.7.5)3) wyjaśnia pojęcie kreatywności,
SPO.01.7.5)4) rozpoznaje cechy osoby kreatywnej,
SPO.01.7.5)5) identyfikuje czynniki wpływające na kreatywność;
SPO.03.7.1)1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej w relacjach z osobą podopieczną;
SPO.03.7.2)1) wymienia zasady komunikacji interpersonalnej i aktywne metody słuchania,
SPO.03.7.2)2) określa zasady komunikacji interpersonalnej,
SPO.03.7.2)3) charakteryzuje aktywne metody słuchania;
SPO.03.7.5)1) rozpoznaje sytuacje nietypowe w środowisku pracy,
SPO.03.7.5)2) podejmuje działania w sytuacji nietypowej.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Prawda – fałsz. Zasady pracy asystenta osoby niepełnosprawnej
Opis materiału sprawdzającego
Materiał składa się z 6 zdań, wśród których znajdują się zdania prawdziwe i fałszywe. Należy wskazać zdania prawdziwe. Ćwiczenie powiązane jest z interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning. Celem materiału jest sprawdzenie umiejętności uczącego się w zakresie identyfikowania prawidłowych i nieprawidłowych zachowań asystenta osoby niepełnosprawnej. Poziom trudności ćwiczenia został określony jako łatwy.
Daje możliwość sprawdzenia/samosprawdzenia wiedzy i umiejętności oraz ewentualnego ich uzupełnienia w przypadku stwierdzenia braków.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Kryteria weryfikacji powiązane z e‑materiałem:
SPO.01.3.9)1) definiuje holistyczne podejście do osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.9)2) opisuje prawa osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.9)3) dobiera metody i sposoby zaspokajania indywidualnych potrzeb osoby niepełnosprawnej;
SPO.01.7.1)1) wymienia uniwersalne zasady etyki i kultury w kontaktach międzyludzkich,
SPO.01.7.1)3) omawia zasady współpracy z osobą niepełnosprawną z zachowaniem kultury i etyki zawodowej;
SPO.03.5.5)1) rozpoznaje problemy społeczne i osobiste osoby podopiecznej w codziennym funkcjonowaniu,
SPO.03.5.5)2) wspiera osobę podopieczną w rozwiązywaniu problemów;
SPO.03.7.1)1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej w relacjach z osobą podopieczną.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Prawda – fałsz. Zasady wspierania osób z niepełnosprawnościami
Opis materiału sprawdzającego
Materiał składa się z 10 zdań, wśród których znajdują się zdania prawdziwe i fałszywe. Należy wskazać zdania prawdziwe. Ćwiczenie powiązane jest z grą wcielanie się w rolę. Celem materiału jest sprawdzenie umiejętności uczącego się w zakresie zidentyfikowania prawidłowych i nieprawidłowych zachowań asystenta osoby niepełnosprawnej. Poziom trudności ćwiczenia został określony jako łatwy. Daje możliwość sprawdzenia/samosprawdzenia wiedzy i umiejętności oraz ewentualnego ich uzupełnienia w przypadku stwierdzenia braków.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Kryteria weryfikacji powiązane z e‑materiałem:
SPO.01.3.9)1) definiuje holistyczne podejście do osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.9)2) opisuje prawa osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.9)3) dobiera metody i sposoby zaspokajania indywidualnych potrzeb osoby niepełnosprawnej;
SPO.01.7.1)1) wymienia uniwersalne zasady etyki i kultury w kontaktach międzyludzkich,
SPO.01.7.1)3) omawia zasady współpracy z osobą niepełnosprawną z zachowaniem kultury i etyki zawodowej;
SPO.03.5.5)1) rozpoznaje problemy społeczne i osobiste osoby podopiecznej w codziennym funkcjonowaniu,
SPO.03.5.5)2) wspiera osobę podopieczną w rozwiązywaniu problemów;
SPO.03.7.1)1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej w relacjach z osobą podopieczną.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Quiz. Wspieranie osób z niepełnosprawnościami w sytuacjach trudnych/nietypowych
Opis materiału sprawdzającego
Quiz składa się z 15 pytań jednokrotnego wyboru, po 5 pytań na każdym poziomie trudności (łatwy, średni, trudny). Powiązany jest z całym e‑materiałem. Daje możliwość sprawdzenia/samosprawdzenia wiedzy i umiejętności oraz ewentualnego ich uzupełnienia w przypadku stwierdzenia braków. Celem quizu jest sprawdzenie czy uczący się opanował treści e‑materiału i rozumie znaczenie pojęć w nim występujących.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Kryteria weryfikacji powiązane z e‑materiałem:
SPO.01.2.6)1) opisuje przyczyny i skutki problemów społecznych,
SPO.01.3.9)1) definiuje holistyczne podejście do osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.9)2) opisuje prawa osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.9)3) dobiera metody i sposoby zaspokajania indywidualnych potrzeb osoby niepełnosprawnej;
SPO.01.3.10)1) rozróżnia metody komunikowania się z osobą niepełnosprawną,
SPO.01.3.10)2) opisuje zasady komunikacji werbalnej i niewerbalnej,
SPO.01.3.10)3) określa zasady skutecznej negocjacji;
SPO.01.5.2)1) określa problemy społeczne i osobiste osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.5.2)2) rozpoznaje przyczyny problemów społecznych i osobistych osoby niepełnosprawnej;
SPO.01.5.13)1) dobiera formę wsparcia osoby niepełnosprawnej do jej możliwości psychofizycznych.
SPO.01.5.13)2) podaje przykłady wsparcia osoby niepełnosprawnej w załatwieniu spraw urzędowych;
SPO.01.7.1)1) wymienia uniwersalne zasady etyki i kultury w kontaktach międzyludzkich;
SPO.01.7.1)3) omawia zasady współpracy z osobą niepełnosprawną z zachowaniem kultury i etyki zawodowej;
SPO.01.7.2)1) wymienia zasady komunikacji interpersonalnej i aktywne metody słuchania,
SPO.01.7.2)2) określa zasady komunikacji interpersonalnej,
SPO.01.7.2)3) charakteryzuje aktywne metody słuchania,
SPO.01.7.2)4) wymienia kompetencje asystenta osoby niepełnosprawnej,
jakie mają wpływ na jakość świadczonych usług;
SPO.01.7.5)1) wyjaśnia znaczenie zmiany w życiu człowieka,
SPO.01.7.5)2) identyfikuje źródła zmian w otoczeniu,
SPO.01.7.5)3) wyjaśnia pojęcie kreatywności,
SPO.01.7.5)4) rozpoznaje cechy osoby kreatywnej,
SPO.01.7.5)5) identyfikuje czynniki wpływające na kreatywność;
SPO.01.7.6)1) wyjaśnia pojęcia: stres, frustracja i sytuacja trudna,
SPO.01.7.6)2) rozróżnia rodzaje stresu i sytuacji trudnych;
SPO.03.5.5)1) rozpoznaje problemy społeczne i osobiste osoby podopiecznej w codziennym funkcjonowaniu,
SPO.03.5.5)2) wspiera osobę podopieczną w rozwiązywaniu problemów;
SPO.03.7.1)1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej w relacjach z osobą podopieczną;
SPO.03.7.2)1) wymienia zasady komunikacji interpersonalnej i aktywne metody słuchania;
SPO.03.7.2)2) określa zasady komunikacji interpersonalnej;
SPO.03.7.2)3) charakteryzuje aktywne metody słuchania;
SPO.03.7.5)1) rozpoznaje sytuacje nietypowe w środowisku pracy,
SPO.03.7.5)2) podejmuje działania w sytuacji nietypowej.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Dobieranie w pary. Osoby z niepełnosprawnościami, schorzenia towarzyszące
Opis materiału sprawdzającego
Ćwiczenie polega na dopasowaniu odpowiednich wyjaśnień/definicji do haseł. Hasła są nazwami specjalistycznymi, występującymi we wszystkich materiałach. Poziom trudności ćwiczenia został określony jako trudny. Ćwiczenie daje możliwość sprawdzenia/samosprawdzenia wiedzy oraz ewentualnego jej uzupełnienia w przypadku stwierdzenia braków. Celem ćwiczenia jest sprawdzenie czy uczący się opanował treści e‑materiału i rozumie znaczenie pojęć w nim występujących.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Kryteria weryfikacji powiązane z e‑materiałem:
SPO.01.3.7)1) opisuje stan biopsychofizyczny osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.7)2) rozróżnia ograniczenia i możliwości osoby niepełnosprawnej wynikające z rodzaju i stopnia niepełnosprawności;
SPO.01.5.2)2) rozpoznaje przyczyny problemów społecznych i osobistych osoby niepełnosprawnej;
SPO.03.5.5)1) rozpoznaje problemy społeczne i osobiste osoby podopiecznej w codziennym funkcjonowaniu.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie typu prawda czy fałsz. Sytuacje trudne w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej
Opis materiału sprawdzającego
Materiał składa się z pięciu zdań, wśród których znajdują się zdania prawdziwe i fałszywe. Należy wskazać zdania prawdziwe. Ćwiczenie powiązane jest z mapą myśli. Celem materiału jest sprawdzenie umiejętności uczącego się w zakresie działań asystenta osoby niepełnosprawnej podejmowanych w celu pomocy osobie poruszającej się na wózku w pokonaniu niechęci do wychodzenia z domu. Daje możliwość sprawdzenia/samosprawdzenia wiedzy i umiejętności oraz ewentualnego ich uzupełnienia w przypadku stwierdzenia braków.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Kryteria weryfikacji powiązane z e‑materiałem:
SPO.01.3.7)2) rozróżnia ograniczenia i możliwości osoby niepełnosprawnej wynikające z rodzaju i stopnia niepełnosprawności;
SPO.01.5.2)2) rozpoznaje przyczyny problemów społecznych i osobistych osoby niepełnosprawnej;
SPO.03.5.5)1) rozpoznaje problemy społeczne i osobiste osoby podopiecznej w codziennym funkcjonowaniu.
SPO.01.5.13)1) dobiera formę wsparcia osoby niepełnosprawnej do jej możliwości psychofizycznych, SPO.01.5.13)2) podaje przykłady wsparcia osoby niepełnosprawnej w załatwieniu spraw urzędowych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Minimalne wymagania sprzętowe zgodne z wymaganiami zpe.gov.pl
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści