Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Wspieranie osoby z niepełnosprawnością w sytuacjach trudnych/nietypowych

SPO.01. Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej - Asystent osoby niepełnosprawnej 341201

SPO.03. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie podopiecznej - Opiekun w domu pomocy społecznej 341203

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

Autor przewodnika: Marta Godzimirska‑Dybek

Konsultant przewodnika: Marta Polanowska

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Wspieranie osoby z niepełnosprawnością w sytuacjach trudnych/nietypowych

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Asystent osoby niepełnosprawnej 341201.
Opiekun w domu pomocy społecznej 341203.

Kod i nazwa kwalifikacji

SPO.01. Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej.
SPO.03. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie podopiecznej.

Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia

SPO.01.2. Podstawy pomocy społecznej.
SPO.01.3. Planowanie, organizowanie i wykonywanie czynności opiekuńczo‑wspierających osobie niepełnosprawnej.
SPO.01.5. Aktywizowanie osoby niepełnosprawnej do samodzielności życiowej.
SPO.01.7. Kompetencje personalne i społeczne.
SPO.03.5. Aktywizowanie osoby podopiecznej do samodzielności życiowej.
SPO.03.7. Kompetencje personalne i społeczne.

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

SPO.01.2.6) identyfikuje problemy i postawy społeczne występujące we współczesnym społeczeństwie:
SPO.01.2.6)1) opisuje przyczyny i skutki problemów społecznych.
SPO.01.3.7) rozpoznaje możliwości i ograniczenia osoby niepełnosprawnej wynikające z wieku, stanu zdrowia fizycznego, psychicznego i niepełnosprawności:
SPO.01.3.7)1) opisuje stan biopsychofizyczny osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.7)2) rozróżnia ograniczenia i możliwości osoby niepełnosprawnej wynikające z rodzaju i stopnia niepełnosprawności.
SPO.01.3.9) przestrzega zasad holistycznego podejścia w zaspakajaniu potrzeb i rozwiązywaniu problemów osoby niepełnosprawnej:
SPO.01.3.9)1) definiuje holistyczne podejście do osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.9) 2) opisuje prawa osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.9) 3) dobiera metody i sposoby zaspokajania indywidualnych potrzeb osoby niepełnosprawnej.
SPO.01.3.10) stosuje metody komunikowania się i negocjacji w różnych sytuacjach społecznych:
SPO.01.3.10)1) rozróżnia metody komunikowania się z osobą niepełnosprawną,
SPO.01.3.10)2) opisuje zasady komunikacji werbalnej i niewerbalnej,
SPO.01.3.10)3) określa zasady skutecznej negocjacji.
SPO.01.5.2) charakteryzuje problemy społeczne i osobiste osoby niepełnosprawnej:
SPO.01.5.2)1) określa problemy społeczne i osobiste osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.5.2)2)rozpoznaje przyczyny problemów społecznych i osobistych osoby niepełnosprawnej.
SPO.01.5.13) pomaga osobie niepełnosprawnej w załatwianiu spraw urzędowych:
SPO.01.5.13)1) dobiera formę wsparcia osoby niepełnosprawnej do jej możliwości psychofizycznych,
SPO.01.5.13)2) podaje przykłady wsparcia osoby niepełnosprawnej w załatwieniu spraw urzędowych.
SPO.01.7.1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej:
SPO.01.7.1)1)wymienia uniwersalne zasady etyki i kultury w kontaktach międzyludzkich,
SPO.01.7.1)3) omawia zasady współpracy z osobą niepełnosprawną z zachowaniem kultury i etyki zawodowej.
SPO.01.7.2) stosuje zasady komunikacji interpersonalnej:
SPO.01.7.2)1) wymienia zasady komunikacji interpersonalnej i aktywne metody słuchania,
SPO.01.7.2)2) określa zasady komunikacji interpersonalnej,
SPO.01.7.2)3) charakteryzuje aktywne metody słuchania,
SPO.01.7.2)4) wymienia kompetencje asystenta osoby niepełnosprawnej, jakie mają wpływ na jakość świadczonych usług.
SPO.01.7.5) wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany:
SPO.01.7.5)1) wyjaśnia znaczenie zmiany w życiu człowieka,
SPO.01.7.5)2) identyfikuje źródła zmian w otoczeniu,
SPO.01.7.5)3) wyjaśnia pojęcie kreatywności,
SPO.01.7.5)4) rozpoznaje cechy osoby kreatywnej,
SPO.01.7.5)5) identyfikuje czynniki wpływające na kreatywność.
SPO.01.7.6) stosuje techniki radzenia sobie ze stresem:
SPO.01.7.6)1) wyjaśnia pojęcia: stres, frustracja i sytuacja trudna,
SPO.01.7.6)2) rozróżnia rodzaje stresu i sytuacji trudnych.
SPO.03.5.5) udziela wsparcia w rozwiązywaniu problemów osobistych i społecznych osoby podopiecznej:
SPO.03.5.5)1) rozpoznaje problemy społeczne i osobiste osoby podopiecznej w codziennym funkcjonowaniu,
SPO.03.5.5)2) wspiera osobę podopieczną w rozwiązywaniu problemów.
SPO.03.7.1) przestrzega zasad kultury i etyki podczas realizowania zadań zawodowych:
SPO.03.7.1)1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej w relacjach z osobą podopieczną.
SPO.03.7.2) stosuje zasady komunikacji interpersonalnej:
SPO.03.7.2)1) wymienia zasady komunikacji interpersonalnej i aktywne metody słuchania,
SPO.03.7.2)2) określa zasady komunikacji interpersonalnej,
SPO.03.7.2)3) charakteryzuje aktywne metody słuchania.
SPO.03.7.5) wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany:
SPO.03.7.5)1) rozpoznaje sytuacje nietypowe w środowisku pracy,
SPO.03.7.5)2) podejmuje działania w sytuacji nietypowej.

Cele ogólne e‑materiału

Materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji SPO.02. Świadczenie usług opiekuńczo- wspierających osobie starszej:

  • diagnozowanie zasobów i możliwości środowiska lokalnego, rodzinnego i instytucjonalnego w stworzeniu sieci wsparcia osoby starszej;

SPO.05. Świadczenie usług opiekuńczych:

  • organizowanie opieki oraz wsparcia społecznego osobie podopiecznej.

  1. Rozwijanie umiejętności wspierania osoby z niepełnosprawnością w sytuacjach trudnych/nietypowych.

  2. Kształtowanie umiejętności właściwego zachowania wobec osób z niepełnosprawnościami.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Informacje zawarte w planszy interaktywnej mają charakter podstawowy/bazowy w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej i uczący się powinien zapoznać się z nimi w pierwszej kolejności. Opierając się na wiedzy z planszy interaktywnej, łatwiej jest podejmować decyzje w grach (interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning i wcielanie się w rolę).

Mapa myśli jest narzędziem uniwersalnym, dzięki któremu podejmuje się decyzje, porządkuje wiedzę i informacje, powtarza treści zawarte w e‑materiale. Dzięki mapie myśli uczący się może generować pomysły na rozwiązanie sytuacji trudnych, także tych przedstawionych w grach.

Słownik zawiera wyjaśnienia pojęć specjalistycznych występujących w e‑materiale, których rozumienie jest niezbędne podczas korzystania z poszczególnych mediów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym

Tytuł materiału multimedialnego

Sytuacje nietypowe w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej

Typ materiału multimedialnego

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Wykorzystując scenariusze, uczący się rozwiązuje kolejno problemy, z jakimi może się spotkać podczas pracy asystenta osoby niepełnosprawnej czy opiekuna w domu pomocy społecznej. Podejmuje decyzje w różnych trudnych/nietypowych sytuacjach, które wymagają kreatywności i otwartości na zmiany, współpracy i dobrej komunikacji. Materiał zawiera 10 scenariuszy z przypadkami nietypowymi, trudnymi i zaskakującymi. Przed przystąpieniem do gry warto zapoznać się z treścią planszy interaktywnej. W procesie podejmowania decyzji uczący się może wykorzystać narzędzie, jakim jest mapa myśli.

Materiał multimedialny może być wykorzystany podczas realizacji przedmiotów:

  • podstawy psychologii,

  • planowanie i organizowanie wsparcia osobie niepełnosprawnej.

Może zostać wykorzystany również na końcowym etapie kształcenia w celu sprawdzenia opanowania umiejętności wspierania osób z niepełnosprawnościami lub jako przygotowanie do praktyki zawodowej. Jest powiązany z materiałami sprawdzającymi: prawda – fałsz, quiz i dobieranie w pary.

Kryteria weryfikacji powiązane z grą:

SPO.01.2.6)1) opisuje przyczyny i skutki problemów społecznych;

SPO.01.3.7)1) opisuje stan biopsychofizyczny osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.7)2) rozróżnia ograniczenia i możliwości osoby niepełnosprawnej wynikające z rodzaju i stopnia niepełnosprawności;

SPO.01.3.9)1) definiuje holistyczne podejście do osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.9)2) opisuje prawa osoby niepełnosprawnej
SPO.01.3.9)3) dobiera metody i sposoby zaspokajania indywidualnych potrzeb osoby niepełnosprawnej;

SPO.01.3.10)1) rozróżnia metody komunikowania się z osobą niepełnosprawną,
SPO.01.3.10)2) opisuje zasady komunikacji werbalnej i niewerbalnej,
SPO.01.3.10)3) określa zasady skutecznej negocjacji;

SPO.01.5.2)1) określa problemy społeczne i osobiste osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.5.2)2) rozpoznaje przyczyny problemów społecznych i osobistych osoby niepełnosprawnej,

SPO.01.5.13)1) dobiera formę wsparcia osoby niepełnosprawnej do jej możliwości psychofizycznych,
SPO.01.5.13)2) podaje przykłady wsparcia osoby niepełnosprawnej w załatwieniu spraw urzędowych;

SPO.01.7.1)1) wymienia uniwersalne zasady etyki i kultury w kontaktach międzyludzkich,
SPO.01.7.1)3) omawia zasady współpracy z osobą niepełnosprawną z zachowaniem kultury i etyki zawodowej;

SPO.01.7.5)1) wyjaśnia znaczenie zmiany w życiu człowieka,
SPO.01.7.5)2) identyfikuje źródła zmian w otoczeniu,
SPO.01.7.5)3) wyjaśnia pojęcie kreatywności,
SPO.01.7.5)4) rozpoznaje cechy osoby kreatywnej,
SPO.01.7.5)5) identyfikuje czynniki wpływające na kreatywność;

SPO.01.7.6)1) wyjaśnia pojęcia: stres, frustracja i sytuacja trudna,
SPO.01.7.6)2) rozróżnia rodzaje stresu i sytuacji trudnych;

SPO.03.5.5)1) rozpoznaje problemy społeczne i osobiste osoby podopiecznej w codziennym funkcjonowaniu,
SPO.03.5.5)2) wspiera osobę podopieczną w rozwiązywaniu problemów;

SPO.03.7.1)1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej w relacjach z osobą podopieczną;

SPO.03.7.5)1) rozpoznaje sytuacje nietypowe w środowisku pracy ;
SPO.03.7.5)2) podejmuje działania w sytuacji nietypowej.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Wspiera osiągnięcie następujących celów:

  1. rozpoznawanie potrzeb osoby z niepełnosprawnością,

  2. identyfikowanie problemów społecznych osoby z niepełnosprawnością,

  3. przestrzeganie zasad indywidualizacji i podmiotowości podczas wspierania osoby z niepełnosprawnością,

  4. reagowanie w sposób adekwatny w sytuacjach nietypowych i trudnych podczas wykonywania zadań zawodowych,

  5. przestrzeganie praw osoby z niepełnosprawnością,

  6. dobieranie rodzaju i zakresu wsparcia w zależności od indywidualnych potrzeb osoby z niepełnosprawnością,

  7. stosowanie zasad efektywnego komunikowania się z osobą z niepełnosprawnością,

  8. wspieranie osoby z niepełnosprawnością w załatwianiu spraw urzędowych w minimalnym i koniecznym zakresie,

  9. modyfikowanie podejmowanych działań w zależności od potrzeb,

  10. przestrzeganie zasad kultury i etyki zawodowej w kontaktach z otoczeniem podczas wspierania osoby z niepełnosprawnością,

  11. stosowanie zasad efektywnej komunikacji interpersonalnej,

  12. świadczenie wsparcia osobie z niepełnosprawnością w ramach swoich kompetencji zawodowych,

  13. reagowanie na zmiany podczas wspierania osoby z niepełnosprawnością,

  14. stosowanie zasad kreatywnego podejścia do rozwiązywania problemów i sytuacji trudnych, nietypowych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

  • uczący się wykonuje samodzielnie ćwiczenia decyzyjne;

  • uczący się wykonuje jedno z ćwiczeń decyzyjnych, a następnie przygotowuje notatkę w formie plakatu lub mapy myśli, w której przedstawia sytuację z gry;

  • uczący się wykonuje wskazane ćwiczenia decyzyjne (lub wszystkie ćwiczenia decyzyjne), a następnie wyszukuje w Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych zapisy, które nawiązują do problematyki ćwiczeń;

  • przed przystąpieniem do gry uczący się odpowiada samodzielnie na pytania przygotowane przez nauczyciela dotyczące gry (pre‑test), następnie wykonuje ćwiczenia decyzyjne i ponownie wykonuje test (post‑test). Porównuje odpowiedzi;

  • uczący się po przejściu wszystkich etapów gry odpowiada na pytanie: Czego nowego dowiedziałem się, grając w grę, a co było dla mnie oczywiste?

Praca w grupach

  • uczący się w parach wykonują ćwiczenia decyzyjne; następnie omawiają sytuacje, w których mieli odmienne zdania i podjęliby inne decyzje (jeśli takie wystąpiły). W dalszej kolejności uczący się omawiają na forum swoje stanowiska;

  • metoda problemowa – uczący się w grupach 3–4 osobowych mają przewidzieć, jakie mogą być konsekwencje podjęcia złej decyzji przez asystenta osoby niepełnosprawnej czy opiekuna w domu pomocy społecznej przedstawionej w grze;

  • grupy dziesięcioosobowe – każdy uczestnik grupy przechodzi inny scenariusz gry, następnie wspólnie przygotowują kodeks etyczny asystenta osoby niepełnosprawnej czy opiekuna w domu pomocy społecznej;

  • w grupach 3–4 osobowych uczący się przechodzą wskazane scenariusze gry (każda grupa inny). Następnie na forum klasy odgrywają scenki, wcielając się postaci z gry – dyskusja na forum na temat przedstawionych sytuacji;

  • podział uczących się na 2 grupy – ci, którzy już rozumieją, zastanawiają się nad rozwiązaniem problemu w przypadku zmiany scenariusza i innych zachowań osób z niepełnosprawnościami, a ci, którzy mają trudności ze zrozumieniem zagadnienia przechodzą kolejne etapy gry jeszcze raz.

Praca z całym zespołem

  • uczący się wspólnie omawiają i wybierają właściwe zachowania podczas gry decyzyjnej (giełda pomysłów) lub jeden uczący się wykonuje ćwiczenie na forum zespołu.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

  • do metody lekcji odwróconej – na polecenie nauczyciela uczący się przechodzą grę decyzyjną przed zajęciami. Podczas zajęć nauczyciel robi krótkie wprowadzenie na temat sytuacji trudnych i nietypowych w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej czy opiekuna w domu pomocy społecznej, nawiązując do treści multimedium. Następnie dzieli uczących się na grupy lub dobiera w pary. Jeśli jest uczący się który miał trudności z przejściem gry lub nie zapoznał się z materiałami powinien znaleźć się w parze lub w grupie z osobą która opanowała treści gry. Każda grupa/para zajmuje się innym scenariuszem i przygotowuje analizę SWOT dla problemu/sytuacji trudnej, którymi się zajmuje. Podczas pracy uczący się mogą powracać do multimedium;

  • uczący się indywidualnie przygotowują się do egzaminu przechodząc kolejne scenariusze gry;

  • uczący się przygotowują się indywidualnie do odbycia praktyk zawodowych, przechodzą scenariusze gry;

  • refleksja nad własnymi predyspozycjami do wykonywania zawodu asystenta osoby niepełnosprawnej czy opiekuna w domu pomocy społecznej – udzielenie odpowiedzi na pytanie: Co może być dla mnie trudne podczas wspierania osób z niepełnosprawnościami w sytuacjach nietypowych?

  • heureza – nauczyciel przygotowuje pytania dla uczących się, np.:

    • Na co należy zwrócić uwagę, wspierając osobę niewidomą w sytuacjach trudnych/nietypowych?

    • Na czym polega wspieranie osób głuchoniewidomych w sytuacjach trudnych/nietypowych?

Uczący się przechodzą przez kolejne scenariusze gry i przygotowują odpowiedzi na pytania.

Praca w grupach

  • praca nad projektem – uczący się w grupach 4–6 osobowych realizują projekt pod tytułem Wsparcie osób z niepełnosprawnościami w sytuacjach trudnych. Zapoznają się ze scenariuszami gry i przeprowadzają wywiady z osobami z niepełnosprawnościami. Następnie przygotowują poradnik na temat wspierania osób z niepełnosprawnościami w sytuacjach trudnych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Każdy uczący się może pracować w swoim tempie, a nauczyciel indywidualnie wskazuje uczniowi, które scenariusze gry ma zrealizować. Uczący się, którzy opanowali materiał, mogą otrzymywać zadania problemowe związane z grą i poszerzać swoja wiedzę z pomocą innych źródeł oraz wykorzystywać ją w praktyce, np. podczas praktyk zawodowych. Uczący się mający problemy z opanowaniem materiału zawartego w grze mogą odtwarzać ćwiczenia i wykonywać je wielokrotnie. Indywidualizacja pracy powinna polegać na motywowaniu uczących się, uwzględnianiu ich zainteresowań oraz dostosowywaniu stopnia trudności zadań i ćwiczeń do możliwości osób uczących się. Osoby, które nie zrozumiały jakiegoś pojęcia lub treści zwracają się do innych uczących się z prośbą o wytłumaczenie – pomoc rówieśnicza.


Tytuł materiału multimedialnego

Nie wszystko można zaplanować – sytuacje trudne w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej

Typ materiału multimedialnego

Gra wcielanie się rolę

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Uczący się wciela się w rolę asystenta osoby niepełnosprawnej i towarzyszy jej w różnych sytuacjach codziennych, w tym w sytuacjach trudnych, wymagających niestandardowych zachowań i podejmowania szybkich decyzji z zachowaniem zasad etyki zawodowej i savoir‑vivre’u. Zadaniem jest wspieranie osoby z niepełnosprawnością, która oczekuje pomocy, w różnych miejscach i sytuacjach wymagających podjęcia odpowiedniej decyzji. Przed przystąpieniem do gry warto zapoznać się z treścią planszy interaktywnej. W procesie podejmowania decyzji uczący się może wykorzystać narzędzie, jakim jest mapa myśli.

Materiał multimedialny może być wykorzystany podczas realizacji przedmiotów:

  • podstawy psychologii;

  • planowanie i organizowanie wsparcia osobie niepełnosprawnej. Może zostać wykorzystany również na końcowym etapie kształcenia w celu sprawdzenia opanowania umiejętności wspierania osób z niepełnosprawnościami lub jako przygotowanie do praktyki zawodowej.

Materiał jest powiązany z materiałami sprawdzającymi: prawda – fałsz, quiz i dobieranie w pary.

Kryteria weryfikacji powiązane z grą:

SPO.01.2.6)1) opisuje przyczyny i skutki problemów społecznych;

SPO.01.3.7)1) opisuje stan biopsychofizyczny osoby niepełnosprawnej;
SPO.01.3.7)2) rozróżnia ograniczenia i możliwości osoby niepełnosprawnej wynikające z rodzaju i stopnia niepełnosprawności;

SPO.01.3.9)1) definiuje holistyczne podejście do osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.9)2) opisuje prawa osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.9)3) dobiera metody i sposoby zaspokajania indywidualnych potrzeb osoby niepełnosprawnej;

SPO.01.3.10)1) rozróżnia metody komunikowania się z osobą niepełnosprawną,
SPO.01.3.10)2) opisuje zasady komunikacji werbalnej i niewerbalnej,
SPO.01.3.10)3) określa zasady skutecznej negocjacji;

SPO.01.5.2)1) określa problemy społeczne i osobiste osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.5.2)2) rozpoznaje przyczyny problemów społecznych i osobistych osoby niepełnosprawnej;

SPO.01.5.13)1) dobiera formę wsparcia osoby niepełnosprawnej do jej możliwości psychofizycznych,
SPO.01.5.13)2) podaje przykłady wsparcia osoby niepełnosprawnej w załatwieniu spraw urzędowych;

SPO.01.7.1)1) wymienia uniwersalne zasady etyki i kultury w kontaktach międzyludzkich,
SPO.01.7.1)3) omawia zasady współpracy z osobą niepełnosprawną z zachowaniem kultury i etyki zawodowej;

SPO.01.7.5)1) wyjaśnia znaczenie zmiany w życiu człowieka,
SPO.01.7.5)2) identyfikuje źródła zmian w otoczeniu,
SPO.01.7.5)3) wyjaśnia pojęcie kreatywności,
SPO.01.7.5)4) rozpoznaje cechy osoby kreatywnej,
SPO.01.7.5)5) identyfikuje czynniki wpływające na kreatywność;

SPO.01.7.6)1) wyjaśnia pojęcia: stres, frustracja i sytuacja trudna,
SPO.01.7.6)2) rozróżnia rodzaje stresu i sytuacji trudnych;

SPO.03.5.5)1) rozpoznaje problemy społeczne i osobiste osoby podopiecznej w codziennym funkcjonowaniu,
SPO.03.5.5)2) wspiera osobę podopieczną w rozwiązywaniu problemów;

SPO.03.7.1)1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej w relacjach z osobą podopieczną.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Wspiera osiągnięcie następujących celów:

  1. rozpoznawanie potrzeb osoby z niepełnosprawnością,

  2. identyfikowanie problemów społecznych osoby z niepełnosprawnością,

  3. przestrzeganie zasad indywidualizacji i podmiotowości podczas wspierania osoby z niepełnosprawnością,

  4. reagowanie w sposób adekwatny w sytuacjach nietypowych i trudnych podczas wykonywania zadań zawodowych,

  5. przestrzeganie praw osoby z niepełnosprawnością,

  6. dobieranie rodzaju i zakresu wsparcia w zależności od indywidualnych potrzeb osoby z niepełnosprawnością,

  7. stosowanie zasad efektywnego komunikowania się z osobą z niepełnosprawnością,

  8. wspieranie osoby z niepełnosprawnością w załatwianiu spraw urzędowych w minimalnym i koniecznym zakresie,

  9. modyfikowanie podejmowanych działań w zależności od potrzeb,

  10. przestrzeganie zasad kultury i etyki zawodowej w kontaktach z otoczeniem podczas wspierania osoby z niepełnosprawnością,

  11. stosowanie zasad efektywnej komunikacji interpersonalnej,

  12. świadczenie wsparcia osobie z niepełnosprawnością w ramach swoich kompetencji zawodowych,

  13. reagowanie na zmiany podczas wspierania osoby z niepełnosprawnością,

  14. stosowanie zasad kreatywnego podejścia do rozwiązywania problemów i sytuacji trudnych, nietypowych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

  • uczący się wciela się w rolę asystenta osoby niepełnosprawnej i podejmuje decyzje na kolejnych etapach gry;

  • uczący się realizuje wybrany scenariusz gry, a następnie przygotowuje kolaż lub plakat na temat wspierania osoby z niepełnosprawnością w sytuacji trudnej lub nietypowej;

  • uczący się przechodzi wszystkie scenariusze gry i przygotowuje poradnik pt.: Na co zwracać uwagę podczas wspierania osób z niepełnosprawnościami w sytuacjach trudnych?;

Praca w grupach

  • uczący się tworzą grupy 5 osobowe, każdy przechodzi inny scenariusz gry, następnie każdy na forum grupy streszcza sytuacje występujące w jego grze i na podsumowanie kończy zdania: „W grze zaskoczyło mnie…”, „Z gry dowiedziałem się, że…”

  • uczący się tworzą pary, każda para realizuje wybrany scenariusz gry, a następnie na jego podstawie oraz z wykorzystaniem innych źródeł wiedzy (książki, Internet) w parach przygotowują poradnik do scenariusza I Zasady wspierania osób z niewidomych poruszających się z psem przewodnikiem, do scenariusza II Zasady wspierania osób z niepełnosprawnością intelektualną, itd.;

  • podział uczących się na 2 grupy – ci, którzy już rozumieją, zastanawiają się nad rozwiązaniem problemu w przypadku zmiany scenariusza i innych zachowań osób z niepełnosprawnościami, a ci, którzy mają trudności ze zrozumieniem zagadnienia, przechodzą kolejne etapy gry jeszcze raz.

Praca z całym zespołem

  • jedna osoba gra na forum. Za każdym razem po dokonaniu wyboru złego lub dobrego wyznaczona osoba z zespołu (np. poprzez losowanie) wyjaśnia dlaczego taki wybór jest dobry albo zły.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

  • do metody lekcji odwróconej – na polecenie nauczyciela uczący się przechodzą grę wcielanie się w rolę przed zajęciami. Podczas zajęć nauczyciel robi krótkie wprowadzenie na temat sytuacji trudnych i nietypowych w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej nawiązując do treści multimedium. Następnie dzieli uczących się na grupy lub dobiera w pary. Jeśli jest uczący się który miał trudności z przejściem gry lub nie zapoznał się z materiałami powinien znaleźć się w parze lub w grupie z osobą która opanowała treści gry. Każda grupa/para zajmuje się innym scenariuszem i przygotowuje analizę SWOT dla problemu/sytuacji trudnej, którymi się zajmuje. Podczas pracy uczący się mogą powracać do multimedium;

  • przygotowanie do egzaminu zawodowego;

  • refleksja nad własnymi predyspozycjami do wykonywania zawodu asystent osoby niepełnosprawnej – odpowiedzenie sobie na pytania: Nad czym jeszcze powinienem popracować, aby być profesjonalnym asystentem osoby niepełnosprawnej?

  • heureza – nauczyciel przygotowuje pytania dla uczących się, np.: Jakie cechy osobowości i charakteru powinien mieć asystent osoby niepełnosprawnej?, Uczący się przechodzą samodzielnie przez wszystkie scenariusze gry i przygotowują odpowiedzi na pytania.

Praca w grupach

  • praca nad projektem – uczący się w grupach 4–6 osobowych realizują projekt na temat: Asystowanie osobie z niepełnosprawnością w sytuacjach trudnych – co asystent powinien wiedzieć? Zapoznają się ze scenariuszami gry (przechodzą wszystkie jej etapy) i przeprowadzają ankietę wśród osób z niepełnosprawnościami. Następnie w formie filmu (np. nagranego telefonem) przygotowują wskazówki dla asystenta osoby niepełnosprawnej, jak powinien reagować i zachowywać się w sytuacjach trudnych podczas asystowania osobom z niepełnosprawnościami.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Każdy uczący się może pracować w swoim tempie, a nauczyciel indywidualnie wskazuje uczniowi, które scenariusze gry ma zrealizować. Uczący się, którzy opanowali materiał, mogą otrzymywać zadania problemowe związane z grą i poszerzać swoja wiedzę z pomocą innych źródeł oraz wykorzystywać ją w praktyce, np. podczas praktyk zawodowych. Uczący się mający problemy z opanowaniem materiału zawartego w grze mogą odtwarzać ćwiczenia i wykonywać je wielokrotnie.


Tytuł materiału multimedialnego

Zasady savoir‑vivre’u stosowane wobec osób z niepełnosprawnościami

Typ materiału multimedialnego

Plansza interaktywna

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Materiał multimedialny zawiera:

  • grafiki i hasła będące symbolami konkretnych niepełnosprawności,

  • krótkie teksty informujące, jak powinien zachowywać się asystent osoby niepełnosprawnej/opiekun w domu pomocy społecznej w kontaktach z osobami, które wspiera. Treści zawarte w planszy interaktywnej zawierają wiedzę podstawową, bazową w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej/opiekuna w domu pomocy społecznej. Plansza może być wykorzystana na każdym przedmiocie. Zaleca się, aby uczący się zapoznali się z jej treścią na jak najwcześniejszym etapie edukacji oraz przed przystąpieniem do gier: wcielanie się w rolę i interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning. Po zapoznaniu się z treścią planszy interaktywnej uczący się może skorzystać z narzędzia do konstruowania map myśli, aby stworzyć własny zasób zasad savoir‑vivre’u wzbogacony o indywidualne doświadczenia i przemyślenia.

Materiał jest powiązany z materiałami sprawdzającymi: zadanie z lukami, quiz i dobieranie w pary.

Kryteria weryfikacji powiązane z planszą:

SPO.01.7.1)1) wymienia uniwersalne zasady etyki i kultury w kontaktach międzyludzkich
SPO.01.7.1)3) omawia zasady współpracy z osobą niepełnosprawną z zachowaniem kultury i etyki zawodowej;

SPO.01.7.2)1) wymienia zasady komunikacji interpersonalnej i aktywne metody słuchania,
SPO.01.7.2)2) określa zasady komunikacji interpersonalnej,
SPO.01.7.2)3) charakteryzuje aktywne metody słuchania,
SPO.01.7.2)4) wymienia kompetencje asystenta osoby niepełnosprawnej,
jakie mają wpływ na jakość świadczonych usług;

SPO.01.7.5)1) wyjaśnia znaczenie zmiany w życiu człowieka,
SPO.01.7.5)2) identyfikuje źródła zmian w otoczeniu,
SPO.01.7.5)3) wyjaśnia pojęcie kreatywności,
SPO.01.7.5)4) rozpoznaje cechy osoby kreatywnej,
SPO.01.7.5)5) identyfikuje czynniki wpływające na kreatywność;

SPO.03.7.1)1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej w relacjach z osobą podopieczną;

SPO.03.7.2)1) wymienia zasady komunikacji interpersonalnej i aktywne metody słuchania
SPO.03.7.2)2) określa zasady komunikacji interpersonalnej,
SPO.03.7.2)3) charakteryzuje aktywne metody słuchania;

SPO.03.7.5)1) rozpoznaje sytuacje nietypowe w środowisku pracy,
SPO.03.7.5)2) podejmuje działania w sytuacji nietypowej.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał multimedialny wspiera osiągnięcie następujących celów:

  1. stosowanie zasad komunikacji interpersonalnej w różnych sytuacjach społecznych;

  2. stosowanie uniwersalnych zasad etyki i kultury w kontaktach z osobami z niepełnosprawnościami;

  3. stosowanie zasad etykiety w komunikacji z osobami z niepełnosprawnościami.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

  • uczący się odkrywa kolejne elementy grafiki i zapoznaje się z hasłami;

  • uczący zapoznają się z treścią planszy interaktywnej i przygotowują mapę myśli na temat stosowania zasad savoir‑vivre’u wobec osób z niepełnosprawnościami.

Praca w grupach

  • uczący się w grupach 3–4 osobowych opracowują katalog właściwych zachowań wobec osób z niepełnosprawnościami – według kolejnych grafik i wymieniają się efektami pracy z innymi grupami. Posługując się wyjaśnieniami z planszy interaktywnej, sprawdzają prace, które dostali, korygują ewentualne błędy, dodają zapisy i oddają autorom;

  • podział uczących się na 2 grupy – ci, którzy już zapoznali się z treściami i je rozumieją, zastanawiają się nad innymi zasadami, a ci, którzy mają trudności ze zrozumieniem zagadnienia, zapoznają się z treścią planszy jeszcze raz.

Praca z całym zespołem

  • nauczyciel wskazuje konkretną grafikę i prosi uczących się o podanie poprawnych zachowań. Uczący się kolejno (lub chętni) podają przykłady, następnie prezentowany jest tekst w celu weryfikacji poprawności odpowiedzi;

  • zapoznanie uczących się z treściami planszy interaktywnej, dyskusja na temat kolejnych zapisów, podawanie przykładów innych zachowań etycznych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

  • do metody lekcji odwróconej – uczący się indywidualnie zapoznają się z treścią planszy interaktywnej przed zajęciami

Praca w grupach

  • wywiad – uczący się w grupach dwuosobowych przeprowadzają rozmowę/wywiad z wybraną osobą z niepełnosprawnością na temat z jakimi zachowaniami innych osób spotyka się na co dzień i przygotowują referat na temat etycznych i nieetycznych zachowań wobec osób z niepełnosprawnościami.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Podczas pracy indywidualnej każdy uczący się może pracować w swoim tempie i decydować o kolejności odczytywania haseł. Treści można wydrukować i przygotować materiał w formie papierowej. Uczący się, którzy opanowali materiał, mogą otrzymywać zadania problemowe związane z planszą i poszerzać swoja wiedzę z pomocą innych źródeł oraz wykorzystywać ją w praktyce, np. podczas praktyk zawodowych. Uczący się mający problemy z opanowaniem materiału znajdującego się na planszy mogą odtwarzać ją wielokrotnie.
Indywidualizacja pracy powinna polegać na motywowaniu uczących się, uwzględnianiu ich zainteresowań oraz dostosowywaniu stopnia trudności zadań i ćwiczeń do możliwości osób uczących się.
Osoby, które nie zrozumiały jakiegoś pojęcia lub treści zwracają się do innych uczących się z prośbą o wytłumaczenie – pomoc rówieśnicza.


Tytuł materiału multimedialnego

Sytuacje trudne w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej

Typ materiału multimedialnego

Mapa myśli

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Narzędzie umożliwiające tworzenie mapy myśli poprzez budowanie wielopoziomowych relacji i wzajemnych zależności między pojęciami, zgodnie z zasadami tworzenia mapy pojęć. Celem jej przygotowania jest gromadzenie i przechowywanie informacji związanymi z rozwiązywaniem sytuacji trudnych w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej czy opiekuna w domu pomocy społecznej. W centrum powinna znaleźć się sytuacja problemowa związana z osobą wspieraną, a wokół niej różne obszary, osoby, miejsca, sytuacje, które mogą pomóc rozwiązać problem. Mapa myśli ma tworzyć sieć pomysłów na rozwiązanie problemu.
Mapa myśli jest powiązana ze wszystkimi materiałami multimedialnymi występującymi w e‑materiale. Może być wykorzystana na dowolnym etapie nauki, zarówno przed zapoznaniem się z treścią materiałów multimedialnych, na przykład w trakcie przechodzenia przez kolejne etapy scenariusza gry lub po jej zakończeniu.

Mapa myśli powiązana jest z zadaniem typu prawda czy fałsz.

Kryteria weryfikacji powiązane z mapą myśli:

SPO.01.2.6)1) opisuje przyczyny i skutki problemów społecznych;

SPO.01.3.7)1) opisuje stan biopsychofizyczny osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.7)2) rozróżnia ograniczenia i możliwości osoby niepełnosprawnej wynikające z rodzaju i stopnia niepełnosprawności;

SPO.01.3.9)1) definiuje holistyczne podejście do osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.9)2) opisuje prawa osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.9)3) dobiera metody i sposoby zaspokajania indywidualnych potrzeb osoby niepełnosprawnej;

SPO.01.3.10)1) rozróżnia metody komunikowania się z osobą niepełnosprawną,
SPO.01.3.10)2) opisuje zasady komunikacji werbalnej i niewerbalnej,
SPO.01.3.10)3) określa zasady skutecznej negocjacji;

SPO.01.5.2)1) określa problemy społeczne i osobiste osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.5.2)2) rozpoznaje przyczyny problemów społecznych i osobistych osoby niepełnosprawnej;

SPO.01.5.13)1) dobiera formę wsparcia osoby niepełnosprawnej do jej możliwości psychofizycznych,
SPO.01.5.13)2) podaje przykłady wsparcia osoby niepełnosprawnej w załatwieniu spraw urzędowych;

SPO.01.7.1)1) wymienia uniwersalne zasady etyki i kultury w kontaktach międzyludzkich,
SPO.01.7.1)3) omawia zasady współpracy z osobą niepełnosprawną z zachowaniem kultury i etyki zawodowej;

SPO.01.7.5)1) wyjaśnia znaczenie zmiany w życiu człowieka,
SPO.01.7.5)2) identyfikuje źródła zmian w otoczeniu,
SPO.01.7.5)3) wyjaśnia pojęcie kreatywności,
SPO.01.7.5)4) rozpoznaje cechy osoby kreatywnej,
SPO.01.7.5)5) identyfikuje czynniki wpływające na kreatywność;

SPO.01.7.6)1) wyjaśnia pojęcia: stres, frustracja i sytuacja trudna,
SPO.01.7.6)2) rozróżnia rodzaje stresu i sytuacji trudnych;

SPO.03.5.5)1) rozpoznaje problemy społeczne i osobiste osoby podopiecznej w codziennym funkcjonowaniu,
SPO.03.5.5)2) wspiera osobę podopieczną w rozwiązywaniu problemów;

SPO.03.7.1)1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej w relacjach z osobą podopieczną;

SPO.03.7.5)1) rozpoznaje sytuacje nietypowe w środowisku pracy,
SPO.03.7.5)2) podejmuje działania w sytuacji nietypowej.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał multimedialny wspiera osiągnięcie następujących celów:

  1. kształtowanie umiejętności wspierania osoby z niepełnosprawnością w sytuacjach trudnych;

  2. rozwijanie poczucia odpowiedzialności za podejmowane decyzje i działania;

  3. kształtowanie postaw kultury i etyki zawodowej asystenta osoby niepełnosprawnej/opiekuna w domu pomocy społecznej.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

  • uczący się indywidualnie przygotowuje mapę myśli proponując różne rozwiązania sytuacji trudnej w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej czy opiekuna w domu pomocy społecznej. W centrum mapy myśli umieszcza sytuację trudną a wokół niej tworzy bazę wiedzy w postaci możliwych rozwiązań tej sytuacji, miejsc gdzie można uzyskać wsparcie i szukać wiedzy, osób które mogłyby być pomocne;

  • uczący się powtarza to, czego się nauczył i robi notatki w formie mapy myśli;

  • uczący się przygotowuje się do sprawdzianu lub egzaminu i porządkuje wiedzę z wykorzystaniem mapy myśli.

Praca w grupach

  • uczący się dzielą się na grupy 3–5 osobowe, każda grupa otrzymuje studium przypadku z sytuacją problemową/trudną, przy pomocy mapy myśli członkowie grupy szukają możliwych rozwiązań problemu;

  • uczący się w parach przechodzą wskazany etap gry wcielanie się w rolę i przygotowują na podstawie jego treści mapę myśli;

  • podział uczących się na 2 grupy – ci, którzy już zapoznali się z treściami całego e‑materiału i je rozumieją, otrzymują studium przypadku opracowane przez nauczyciela i przygotowują rozwiązanie problemu/sytuacji trudnej z wykorzystaniem mapy myśli. Ci, którzy mają trudności ze zrozumieniem zagadnień występujących w e‑materiale, zapoznają się z ich treścią jeszcze raz i przygotowują mapę myśli do treści sprawiających trudności.

Praca z całym zespołem

  • wszyscy jednocześnie mają dostęp do tej samej mapy myśli na monitorach komputerów lub na tablicy interaktywnej i na podstawie wskazanego studium przypadku uczący się (kolejno wyznaczane osoby) konstruują mapę myśli tworzącą rozwiązanie problemu (burza mózgów).

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

  • ćwiczenie umiejętności generowania pomysłów na rozwiązanie problemu przy użyciu mapy myśli,

  • powtórzenia materiału – możliwość powtórzenia całego materiału e‑materiału w formie mapy myśli.

Praca w grupach

  • uczący się w grupach 3–6 osobowych oglądają wybrany film o niepełnosprawności (spis pozytywnych filmów o niepełnosprawności https://www.spoza.org.pl/spis-pozytywnych-filmow-o-niepelnosprawnosci.html [dostęp: 27.06.2022]) i na jego podstawie przygotowują mapę myśli, w centrum umieszczając sytuacje trudne bohatera filmu z niepełnosprawnością.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Podczas pracy indywidualnej każdy uczący się pracuje w swoim tempie. Mapę myśli można wydrukować. Uczący się może tworzyć bardzo rozbudowane mapy myśli lub ich uproszczone wersje, proponując rozwiązania problemów zawartych w e‑materiale lub pochodzących ze źródeł zewnętrznych (obserwacji, filmów, wywiadów, ankiet, itp.). Indywidualizacja pracy powinna polegać na motywowaniu uczących się, uwzględnianiu ich zainteresowań oraz dostosowywaniu stopnia trudności zadań i ćwiczeń do możliwości osób uczących się. Osoby, które nie zrozumiały jakiegoś pojęcia lub treści, zwracają się do innych uczących się z prośbą o wytłumaczenie – pomoc rówieśnicza.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami. Komunikowanie się z osobami z niepełnosprawnością

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie o średnim poziomie trudności polega na uzupełnieniu zdań poprzez wybór i wstawienie odpowiednich słów, tak aby zdania były prawdziwe.

Materiał powiązany jest z planszą interaktywną.

Daje możliwość sprawdzenia/samosprawdzenia wiedzy i umiejętności oraz ewentualnego ich uzupełnienia w przypadku stwierdzenia braków.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Kryteria weryfikacji powiązane z e‑materiałem:

SPO.01.7.1)1) wymienia uniwersalne zasady etyki i kultury w kontaktach międzyludzkich,
SPO.01.7.1)3) omawia zasady współpracy z osobą niepełnosprawną z zachowaniem kultury i etyki zawodowej;

SPO.01.7.2)1) wymienia zasady komunikacji interpersonalnej i aktywne metody słuchania,
SPO.01.7.2)2) określa zasady komunikacji interpersonalnej,
SPO.01.7.2)3) charakteryzuje aktywne metody słuchania,
SPO.01.7.2)4) wymienia kompetencje asystenta osoby niepełnosprawnej, jakie mają wpływ na jakość świadczonych usług;

SPO.01.7.5)1) wyjaśnia znaczenie zmiany w życiu człowieka,
SPO.01.7.5)2) identyfikuje źródła zmian w otoczeniu,
SPO.01.7.5)3) wyjaśnia pojęcie kreatywności,
SPO.01.7.5)4) rozpoznaje cechy osoby kreatywnej,
SPO.01.7.5)5) identyfikuje czynniki wpływające na kreatywność;

SPO.03.7.1)1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej w relacjach z osobą podopieczną;

SPO.03.7.2)1) wymienia zasady komunikacji interpersonalnej i aktywne metody słuchania,
SPO.03.7.2)2) określa zasady komunikacji interpersonalnej,
SPO.03.7.2)3) charakteryzuje aktywne metody słuchania;

SPO.03.7.5)1) rozpoznaje sytuacje nietypowe w środowisku pracy,
SPO.03.7.5)2) podejmuje działania w sytuacji nietypowej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Prawda – fałsz. Zasady pracy asystenta osoby niepełnosprawnej

Opis materiału sprawdzającego

Materiał składa się z 6 zdań, wśród których znajdują się zdania prawdziwe i fałszywe. Należy wskazać zdania prawdziwe. Ćwiczenie powiązane jest z interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning. Celem materiału jest sprawdzenie umiejętności uczącego się w zakresie identyfikowania prawidłowych i nieprawidłowych zachowań asystenta osoby niepełnosprawnej. Poziom trudności ćwiczenia został określony jako łatwy.
Daje możliwość sprawdzenia/samosprawdzenia wiedzy i umiejętności oraz ewentualnego ich uzupełnienia w przypadku stwierdzenia braków.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Kryteria weryfikacji powiązane z e‑materiałem:
SPO.01.3.9)1) definiuje holistyczne podejście do osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.9)2) opisuje prawa osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.9)3) dobiera metody i sposoby zaspokajania indywidualnych potrzeb osoby niepełnosprawnej;

SPO.01.7.1)1) wymienia uniwersalne zasady etyki i kultury w kontaktach międzyludzkich,
SPO.01.7.1)3) omawia zasady współpracy z osobą niepełnosprawną z zachowaniem kultury i etyki zawodowej;

SPO.03.5.5)1) rozpoznaje problemy społeczne i osobiste osoby podopiecznej w codziennym funkcjonowaniu,
SPO.03.5.5)2) wspiera osobę podopieczną w rozwiązywaniu problemów;

SPO.03.7.1)1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej w relacjach z osobą podopieczną.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Prawda – fałsz. Zasady wspierania osób z niepełnosprawnościami

Opis materiału sprawdzającego

Materiał składa się z 10 zdań, wśród których znajdują się zdania prawdziwe i fałszywe. Należy wskazać zdania prawdziwe. Ćwiczenie powiązane jest z grą wcielanie się w rolę. Celem materiału jest sprawdzenie umiejętności uczącego się w zakresie zidentyfikowania prawidłowych i nieprawidłowych zachowań asystenta osoby niepełnosprawnej. Poziom trudności ćwiczenia został określony jako łatwy. Daje możliwość sprawdzenia/samosprawdzenia wiedzy i umiejętności oraz ewentualnego ich uzupełnienia w przypadku stwierdzenia braków.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Kryteria weryfikacji powiązane z e‑materiałem:

SPO.01.3.9)1) definiuje holistyczne podejście do osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.9)2) opisuje prawa osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.9)3) dobiera metody i sposoby zaspokajania indywidualnych potrzeb osoby niepełnosprawnej;

SPO.01.7.1)1) wymienia uniwersalne zasady etyki i kultury w kontaktach międzyludzkich,
SPO.01.7.1)3) omawia zasady współpracy z osobą niepełnosprawną z zachowaniem kultury i etyki zawodowej;

SPO.03.5.5)1) rozpoznaje problemy społeczne i osobiste osoby podopiecznej w codziennym funkcjonowaniu,
SPO.03.5.5)2) wspiera osobę podopieczną w rozwiązywaniu problemów;

SPO.03.7.1)1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej w relacjach z osobą podopieczną.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Quiz. Wspieranie osób z niepełnosprawnościami w sytuacjach trudnych/nietypowych

Opis materiału sprawdzającego

Quiz składa się z 15 pytań jednokrotnego wyboru, po 5 pytań na każdym poziomie trudności (łatwy, średni, trudny). Powiązany jest z całym e‑materiałem. Daje możliwość sprawdzenia/samosprawdzenia wiedzy i umiejętności oraz ewentualnego ich uzupełnienia w przypadku stwierdzenia braków. Celem quizu jest sprawdzenie czy uczący się opanował treści e‑materiału i rozumie znaczenie pojęć w nim występujących.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Kryteria weryfikacji powiązane z e‑materiałem:
SPO.01.2.6)1) opisuje przyczyny i skutki problemów społecznych,
SPO.01.3.9)1) definiuje holistyczne podejście do osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.9)2) opisuje prawa osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.9)3) dobiera metody i sposoby zaspokajania indywidualnych potrzeb osoby niepełnosprawnej;
SPO.01.3.10)1) rozróżnia metody komunikowania się z osobą niepełnosprawną,
SPO.01.3.10)2) opisuje zasady komunikacji werbalnej i niewerbalnej,
SPO.01.3.10)3) określa zasady skutecznej negocjacji;

SPO.01.5.2)1) określa problemy społeczne i osobiste osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.5.2)2) rozpoznaje przyczyny problemów społecznych i osobistych osoby niepełnosprawnej;

SPO.01.5.13)1) dobiera formę wsparcia osoby niepełnosprawnej do jej możliwości psychofizycznych.
SPO.01.5.13)2) podaje przykłady wsparcia osoby niepełnosprawnej w załatwieniu spraw urzędowych;

SPO.01.7.1)1) wymienia uniwersalne zasady etyki i kultury w kontaktach międzyludzkich;

SPO.01.7.1)3) omawia zasady współpracy z osobą niepełnosprawną z zachowaniem kultury i etyki zawodowej;

SPO.01.7.2)1) wymienia zasady komunikacji interpersonalnej i aktywne metody słuchania,
SPO.01.7.2)2) określa zasady komunikacji interpersonalnej,
SPO.01.7.2)3) charakteryzuje aktywne metody słuchania,
SPO.01.7.2)4) wymienia kompetencje asystenta osoby niepełnosprawnej,
jakie mają wpływ na jakość świadczonych usług;

SPO.01.7.5)1) wyjaśnia znaczenie zmiany w życiu człowieka,
SPO.01.7.5)2) identyfikuje źródła zmian w otoczeniu,
SPO.01.7.5)3) wyjaśnia pojęcie kreatywności,
SPO.01.7.5)4) rozpoznaje cechy osoby kreatywnej,
SPO.01.7.5)5) identyfikuje czynniki wpływające na kreatywność;

SPO.01.7.6)1) wyjaśnia pojęcia: stres, frustracja i sytuacja trudna,
SPO.01.7.6)2) rozróżnia rodzaje stresu i sytuacji trudnych;

SPO.03.5.5)1) rozpoznaje problemy społeczne i osobiste osoby podopiecznej w codziennym funkcjonowaniu,
SPO.03.5.5)2) wspiera osobę podopieczną w rozwiązywaniu problemów;

SPO.03.7.1)1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej w relacjach z osobą podopieczną;

SPO.03.7.2)1) wymienia zasady komunikacji interpersonalnej i aktywne metody słuchania;

SPO.03.7.2)2) określa zasady komunikacji interpersonalnej;

SPO.03.7.2)3) charakteryzuje aktywne metody słuchania;

SPO.03.7.5)1) rozpoznaje sytuacje nietypowe w środowisku pracy,
SPO.03.7.5)2) podejmuje działania w sytuacji nietypowej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dobieranie w pary. Osoby z niepełnosprawnościami, schorzenia towarzyszące

Opis materiału sprawdzającego

Ćwiczenie polega na dopasowaniu odpowiednich wyjaśnień/definicji do haseł. Hasła są nazwami specjalistycznymi, występującymi we wszystkich materiałach. Poziom trudności ćwiczenia został określony jako trudny. Ćwiczenie daje możliwość sprawdzenia/samosprawdzenia wiedzy oraz ewentualnego jej uzupełnienia w przypadku stwierdzenia braków. Celem ćwiczenia jest sprawdzenie czy uczący się opanował treści e‑materiału i rozumie znaczenie pojęć w nim występujących.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Kryteria weryfikacji powiązane z e‑materiałem:

SPO.01.3.7)1) opisuje stan biopsychofizyczny osoby niepełnosprawnej,
SPO.01.3.7)2) rozróżnia ograniczenia i możliwości osoby niepełnosprawnej wynikające z rodzaju i stopnia niepełnosprawności;

SPO.01.5.2)2) rozpoznaje przyczyny problemów społecznych i osobistych osoby niepełnosprawnej;

SPO.03.5.5)1) rozpoznaje problemy społeczne i osobiste osoby podopiecznej w codziennym funkcjonowaniu.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz. Sytuacje trudne w pracy asystenta osoby niepełnosprawnej

Opis materiału sprawdzającego

Materiał składa się z pięciu zdań, wśród których znajdują się zdania prawdziwe i fałszywe. Należy wskazać zdania prawdziwe. Ćwiczenie powiązane jest z mapą myśli. Celem materiału jest sprawdzenie umiejętności uczącego się w zakresie działań asystenta osoby niepełnosprawnej podejmowanych w celu pomocy osobie poruszającej się na wózku w pokonaniu niechęci do wychodzenia z domu. Daje możliwość sprawdzenia/samosprawdzenia wiedzy i umiejętności oraz ewentualnego ich uzupełnienia w przypadku stwierdzenia braków.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Kryteria weryfikacji powiązane z e‑materiałem:

SPO.01.3.7)2) rozróżnia ograniczenia i możliwości osoby niepełnosprawnej wynikające z rodzaju i stopnia niepełnosprawności;

SPO.01.5.2)2) rozpoznaje przyczyny problemów społecznych i osobistych osoby niepełnosprawnej;

SPO.03.5.5)1) rozpoznaje problemy społeczne i osobiste osoby podopiecznej w codziennym funkcjonowaniu.

SPO.01.5.13)1) dobiera formę wsparcia osoby niepełnosprawnej do jej możliwości psychofizycznych, SPO.01.5.13)2) podaje przykłady wsparcia osoby niepełnosprawnej w załatwieniu spraw urzędowych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału