E-materiały do kształcenia zawodowego

Urządzenia mechatroniczne w pojeździe samochodowym

MOT.02. Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych - Elektromechanik pojazdów samochodowych 741203, Technik pojazdów samochodowych 311513

bg‑orange

Przewodnik dla uczącego się

5

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

Materiały multimedialne zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.

E‑materiał „Urządzenia mechatroniczne w pojeździe samochodowym” składa się z dwóch materiałów multimedialnych:

  • Atlas interaktywny Elementy mechatroniczne w pojeździe samochodowymDjuaQQGx0Atlas interaktywny Elementy mechatroniczne w pojeździe samochodowym przedstawi Ci on budowę urządzeń mechatronicznych występujących w pojazdach samochodowych takich jak: czujniki położenia (drogi i kąta), czujniki prędkości obrotowej i prędkości jazdy, czujniki przyspieszenia i drgań, czujniki ciśnienia, czujniki siły i momentu obrotowego, przepływomierze, czujniki gazów, czujniki stężenia, czujniki temperatury (termometry).

  • Sekwencje filmowe Zasady umieszczenia, rozmieszczenia oraz ilość czujników w pojeździe samochodowymDelW0mUANSekwencje filmowe Zasady umieszczenia, rozmieszczenia oraz ilość czujników w pojeździe samochodowym. Z każdej z sekwencji dowiesz się szczegółowo o rozmieszczeniu urządzeń mechatronicznych w pojeździe samochodowym. Kolejne sekwencje przedstawiają zasady umieszczania, rozmieszczenia oraz ilości:

    • sekwencja 1 - czujników położenia (drogi i kąta);

    • sekwencja 2 - czujników prędkości obrotowej i prędkości jazdy;

    • sekwencja 3 - czujników przyspieszenia;

    • sekwencja 4 - czujników drgań;

    • sekwencja 5 - czujników ciśnienia;

    • sekwencja 6 - czujników podciśnienia;

    • sekwencja 7 - czujników siły i momentu obrotowego;

    • sekwencja 8 - przepływomierzy;

    • sekwencja 9 - czujników gazów i stężenia;

    • sekwencja 10 - czujników temperatury i termometrów.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDsPAsvftFInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDq0DlDYp4Słownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przwodnik dla nauczycielaDtN4kLLpRPrzwodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDrMbOgzOkPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD10ZWUo4PNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDT5YWeWbfInstrukcja użytkowania, objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań. Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie elektromechanik pojazdów samochodowych lub technik pojazdów samochodowych.

W skład multimediów wchodzą sekwencje filmowe oraz atlas interaktywny. Przybliżają one wiadomości z treści dotyczą urządzeń i elementów mechatronicznych występujących w pojazdach samochodowych. E‑zasoby wskazują również rozmieszczenie urządzeń mechatronicznych w pojeździe samochodowym. Każdy materiał jest ważny i w każdym z nich znajdziesz coś dla siebie (pod względem preferencji uczenia się).

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w wizualizacji i na filmie. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić. Liczba zadań/ćwiczeń wygląda na przytłaczającą, ale po sprawdzeniu ich zawartości zrozumiesz, że chodzi o małe dawki przypomnienia. Przy okazji dowiesz się, co jest znaczące w wiedzy, które starasz pozyskać.

Co może być ważne?

Skup się na poznawaniu elementów oraz obserwacji wzajemnych korelacji między elementami oraz informacjach dotyczących sposobu instalowania i rozmieszczenia czujników, o których wspominają sekwencje filmowe i atlas interaktywny. Korzystanie z materiału jest procesem poznawania. Dlatego ważne jest, aby zmieniać źródło informacji. To, co zobaczysz w sekwencji filmowej sprawdź, jak wygląda w atlasie i jaka jest tego definicja w słowniku pojęć e‑materiału. Takie połączenie pozwoli Ci całościowo pracować z zagadnieniem dotyczącymi urządzeń mechatronicznych w aucie. Dzięki temu odpowiedz sobie na pytania: co, jak, gdzie, kiedy i w jaki sposób?

Pamiętaj też, że od razu nie nauczysz się wszystkiego, a praca z tym e‑materiałem (szczególnie z sekwencjami filmowymi) to działanie polegające na powtórzeniach małych fragmentów wiedzy. To może być na przykład podział podobny do zakresu wiedzy z sekwencji filmowych. Dobrym ćwiczeniem może być też dopasowanie ćwiczeń z interaktywnych materiałów sprawdzających do konkretnych sekwencji. Taki, wykonany samodzielnie, podział daje możliwość pracy świadomej z zawartością filmu.

Ważne są też notatki. Możesz je tworzyć w tradycyjny sposób lub jako sketchnotka. Taka wizualna notatka, która łączy słowa i obrazy jest dla mózgu idealna. Wizualne informacje przesyłane do mózgu są szybciej przetwarzane i lepiej zapamiętywane niż tekst. Przy tradycyjnym zapisie nie kopiuj zdań, staraj się zapisywać hasła lub własne zdania, które stworzysz „przetwarzając materiał”.

Przykładowe ścieżki

Ważnym elementem pracy z tym e‑materiałem jest takie ułożenie ścieżki opanowania materiału, która pozwoli Ci pracować w sposób odpowiadający Twojemu stylowi uczenia się.

Teraz pomysły do zapamiętywania zagadnień związanych z zadaniami i funkcjami czujników:

  1. Twoje działanie może bazować na kolejnych sekwencjach filmowych. Zawarte w nich informacje poprowadzą Cię przez wiedzę dotyczącą każdego rodzaju czujnika. Tu zdobędziesz podstawową wiedzę, ale nie „rzucaj się na głęboką wodę”. Zacznij od jednej sekwencji, sprawdź, co znajdziesz o tym w atlasie interaktywnym.

  2. Atlas interaktywny będzie dla Ciebie wsparciem przy orientacji produktowej (jak wygląda czujnik, który wiesz jak rozmieścić). Dzięki niemu będziesz mógł umiejscowić urządzenia i ich zadania

  3. Wsparciem przy próbach zapamiętania informacji mogą być dla Ciebie: interaktywne materiały sprawdzające lub ... koledzy, którzy będą Cię odpytywali lub których będziesz uczył.

  4. Po przyswojeniu tej dawki wiedzy przejdź do następnej sekwencji. Ale tym razem nie tylko zapamiętuj. Teraz również porównuj poprzedni czujnik z tym, o którym się uczysz. Znajdź różnice i podobieństwa. A może one ze sobą współpracują? Jak?

Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę?

Zastosuj swój sposób przyswajania wiedzy. Jeśli jest to sporządzanie notatek - zrób to, jeśli wolisz rysować mapy umysłu - to dla Ciebie najlepszy pomysł. Nie zapomnij o rozmowach na temat różnych czujników i ich funkcji z innymi osobami. To właśnie rozmowy oraz pytania i odpowiedzi w przypadku tego materiału mogą być znaczące. Jeśli nie możesz poprosić kogoś o współuczestniczenie w zdobywaniu tego materiału - pytaj siebie i na te pytania sam odpowiadaj. I najważniejsze - nie umiesz - powtarzaj, jeśli już umiesz - powtórz jutro i za dwa dni.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

R1ehXPVK09UXa
(Uzupełnij).