E-materiały do kształcenia zawodowego

Obsługa podróżnych w porcie lotniczym

Obsługa podróżnych w portach i terminalach — Technik eksploatacji portów i terminali

bg‑gold

Przewodnik dla uczącego się

4

Spis treści

1

Struktura e‑materiału

Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na tematy związane z obsługą podróżnych w porcie lotniczym. Prywatnie, jako pasażer, dowiesz się lub przypomnisz sobie ważne zasady związane z obsługą Ciebie jako pasażera i procedurami bezpieczeństwa w porcie lotniczym oraz przewożeniem substancji lub materiałów niebezpiecznych w bagażu podręcznym i rejestrowanym.

Ten e‑materiał zawiera następujące zasoby multimedialne:

Materiał Film edukacyjny Etapy obsługi podróżnych w portach i terminalachDCgTY8qkVFilm edukacyjny Etapy obsługi podróżnych w portach i terminalach to film, którego bohaterem jest pasażer przechodzący kolejne etapy odpraw — od biletowo‑bagażowej z obowiązkiem dokonania opłaty w biurze biletowym (np. za nadbagaż), poprzez kontrolę bezpieczeństwa, odprawę paszportową i zgłoszenie do urzędu celno‑skarbowego, aż po stawienie się w bramce do boardingu — w porcie lotniczym. Prezentowane są w nim nazwy zawodów związanych z obsługą podróżnych, ich kompetencje i typowe zadania oraz czynności zawodowe.

Film instruktażowy — tutorial Stanowiska związane z obsługą pasażerów w porcie lotniczymDmEoVeqT9Film instruktażowy — tutorial Stanowiska związane z obsługą pasażerów w porcie lotniczym to film instruktażowy‑tutorial, który przedstawi Ci kolejne czynności wykonywane w ramach procedury dla zadań zawodowych agenta odprawy biletowo‑bagażowej, pracownika biura biletowego i operatora kontroli bezpieczeństwa.

Materiał Gra edukacyjna Odprawa i kontrola bezpieczeństwa w porcie lotniczymDoJkIzEVcGra edukacyjna Odprawa i kontrola bezpieczeństwa w porcie lotniczym to gra edukacyjna, dzięki której sprawdzisz się w typowych sytuacjach dotyczących obsługi podróżnych przy stanowiskach check‑in (odprawa, wydanie karty pokładowej, nadawanie bagażu, kierowanie do kasy biletowej w przypadku nadbagażu); kontrolę bezpieczeństwa pasażera i jego bagażu kabinowego z uwzględnieniem procedur postępowania z przedmiotami niedozwolonymi w transporcie lotniczym; obsługę pasażera w biurze biletowym uwzględniającą typowe sytuacje, np.: pobieranie opłaty za nadbagaż, zmiana terminu wylotu/powrotu, zmiana nazwiska, opłata za asystę .

Materiał Gra „wcielanie się w rolę” Obsługa podróżnych przy stanowisku check‑inDJdVC3P5YGra „wcielanie się w rolę” Obsługa podróżnych przy stanowisku check‑in to gra w formule „wcielanie się w rolę”. Będziesz mógł przekonać się, na czym polega praca agenta obsługi biletowo‑bagażowej i pracownika biura biletowego. Gra obejmuje elementy odprawy przy stanowisku check‑in związanej z nadawaniem bagażu, wydaniem karty pokładowej, zmianami terminu wylotu, zmianami klasy podróży, kupowaniem dodatkowych opcji, np.: dodatkowego bagażu oraz innych usług.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD50AIv1EpInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale,

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDFnM01tGoSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale,

  • Przewodnik dla uczącego sięDrlDgbHXLPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDCHAU1EooNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał,

  • Instrukcja użytkowaniaDXSsBKNf5Instrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik eksploatacji portów i terminali.

W skład multimediów wchodzą film edukacyjny, film instruktażowy‑tutorial, gry edukacyjne.

Przybliżają one wiadomości z zakresu obsługi podróżnych w porcie lotniczym i prezentują sylwetki osób pracujących na stanowiskach związanych z obsługą.

Co może być ważne?

Przede wszystkich zawartość materiałów. Sprawdź, co jest w nich zawarte i do czego te elementy będą Ci potrzebne.

Co by było, gdybyś uczył się czegoś, a to nie byłoby Ci do niczego potrzebne (oczywiście mózg uwielbia się uczyć i według zasady „wszystko się przyda”, przy nieograniczonej pamięci, wszystko jest wcześniej czy później przydatne)?

Przy uczeniu się „wszystkiego naraz” możesz mieć kłopoty z zapamiętaniem. Dobrze jest zarządzać procesem uczenia się i zapomnieć o zasadzie „to już było”.

Nauka polega na powtarzaniu (możesz to sprawdzić. wyszukując w internecie „krzywą zapamiętywania” i analizując to, co przedstawia).

Zanim zaczniesz przyswajać wiedzę, zadaj sobie te pytania:

  • z czym masz do czynienia?

  • co jest z tego najważniejsze, a co mniej ważne?

  • co powtarza się (na różne sposoby)?

  • jak to zblokować w „puzzle Twojej wiedzy”?

Bez takiej analizy Twoja nauka może wyglądać tak, jak opisano w poniższym zdarzeniu:

Ojciec mówi do syna: „Mógłbyś pobiec lub pojechać do sklepu po wkręty do drewna ...”. W tym momencie syn wskakuje do samochodu i już jest w drodze do oddalonego o  sklepu z wkrętami. Nie słyszy już jednak jak ojciec dopowiada „ ... ale po co nam nowe wkręty jak na półce w piwnicy mamy ich kilka kilogramów. Weź z piwnicy”.

Teoretycznie niespójne, ale... jeśli się dobrze przyjrzeć, to lepiej zaplanować, niż się forsować.

Oszczędzisz czas i będziesz skuteczniejszy.

Ważne jest, żeby „nauczyć się” (sprawa „prawie” dokonana — bo warto powtarzać), a nie „uczyć się” (niekończący się proces).

Przykładowa ścieżka Twojego uczenia się

Aby dobrze opanować materiał związany z obsługą podróżnych w porcie lotniczym, musiałbym postępować w poniższy sposób:

  • przeczytałbym jeszcze raz strukturę materiału, żeby dowiedzieć się, o czym są elementy e‑materiału, Powrót do struktury materiałuPowrót do struktury materiału

  • obejrzałbym film edukacyjny,

  • sprawdziłbym, ile zapamiętałem z niego po pierwszym obejrzeniu,

  • zagrałbym w grę, tak na próbę, na pierwszy raz. Pewnie wypadnie nie najlepiej, ale... dopiero zaczynam się uczyć,

  • teraz pora na utrwalanie: obejrzałbym film instruktażowy. Dzięki niemu poznam procedury i zakres zadań zawodowych pracowników obsługi podróżnych na lotnisku,

  • wykonałbym ćwiczenie . Sprawdzę wstępnie w ten sposób, czy znam zadania zawodowe pracowników portu lotniczego zajmujących się obsługą,

  • sprawdziłbym się w grach. Jeszcze raz utrwaliłbym informacje związaną z zadaniami pracowników,

  • obejrzałbym od minuty film edukacyjny i zaraz potem wykonałbym ćwiczenia z Interaktywnych materiałów sprawdzających,

  • na finał użyłbym ćwiczenia — testu wiedzy, dzięki któremu po czasie maksymalnie  minut wiedziałbym, czego jeszcze nie wiem,

  • dla powtórzenia za dwa dni jeszcze raz obejrzałbym film instruktażowy i ewentualnie zagrał w grę.

Pamiętaj, że ja wiem jak się uczyć i ta ścieżka jest dopasowana do mnie. Nie musi być odpowiednia dla Ciebie i Twojego stylu uczenia się.

Jeśli Ci się podoba — użyj jej.

Jeśli postąpiłbyś inaczej, zapisz swoją ścieżkę i postępuj według niej.

Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę?

Internet to nie zawsze gwarancja tego, że uzyskasz dużo więcej wartościowych informacji. Można zaznajomić się ze znajdującymi się tam danymi, ale warto korzystać ze sprawdzonych źródeł wiedzy. Jeśli już zaznajomisz się z e‑materiałem, warto poszerzyć swoją wiedzę o to, co znajdziesz w internecie i będzie to pokrywało się z wiedzą z tego miejsca.

Nie wahaj się korzystać ze słownika pojęć dla e‑materiału. Zawarte w nim specjalistyczne terminy pozwolą Ci poszerzyć słownictwo, byś nie tylko stał się profesjonalistą i działał profesjonalnie, ale także w ten sposób rozumował i mówił.

Zauważ, że oglądając materiały filmowe, masz możliwość obejrzenia ich wraz z tekstem prezentowanym na ekranie. Ten sam element występuje w grach. Użycie dwóch kanałów przyswajania wiedzy pozwala Ci uzyskać większą pewność zapamiętania wartościowych treści. W przypadku filmów są to także prezentacja zawodu lub procedur wraz z ich omówieniem ( kanały) czy pojawianie się tekstu, który jest czytany ( kanały). Rób tak samo — mówiąc na głos, zapisuj notatkę, oglądając materiał, komentuj na żywo to, co widzisz lub czego nie widzisz. Uruchom co najmniej dwa kanały.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

R17gtIZ0IzAvb
(Uzupełnij).