Obsługa podróżnych w porcie lotniczym
Obsługa podróżnych w portach i terminalach — Technik eksploatacji portów i terminali
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik eksploatacji portów i terminaliWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik eksploatacji portów i terminali
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik eksploatacji portów i terminali. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji:
Obsługa podróżnych w portach i terminalach w zawodzie Technik eksploatacji portów i terminali
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji Obsługa podróżnych w portach i terminalach:
organizowania prac związanych z obsługą podróżnych w portach i terminalach,
wykonywania prac związanych z obsługą podróżnych w portach i terminalach.
Pozwala nabywać kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie,
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości,
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Efekty kształcenia
Bezpieczeństwo i higiena pracy
Uczeń:
1) rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią,
3) opisuje prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
4) określa zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka występujące w środowisku pracy oraz sposoby zapobiegania im,
6) przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska,
8) analizuje skuteczność działania Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem w środowisku pracy.
Podstawy eksploatacji portów i terminali
Uczeń:
5) charakteryzuje rodzaje usług w portach i terminalach.
Organizowanie obsługi podróżnych w portach i terminalach
Uczeń:
1) stosuje zasady obsługi podróżnych w portach i terminalach pasażerskich,
5) stosuje normy i przepisy prawa dotyczące obsługi podróżnych.
Wykonywanie obsługi podróżnych w portach i terminalach
Uczeń:
1) obsługuje pasażerów w portach i terminalach,
3) udziela informacji podróżnym w portach i terminalach,
7) podejmuje działania związane z przewozem osób chorych, niepełnosprawnych i wymagających szczególnej opieki,
10) stosuje systemy informatyczne w procesie planowania, organizacji oraz eksploatacji portów i terminali w obsłudze podróżnych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.
Materiał Film edukacyjny
Etapy obsługi podróżnych w portach i terminalach
Film edukacyjnyEtapy obsługi podróżnych w portach i terminalach
to film, którego bohaterem jest pasażer przechodzący kolejne etapy odpraw — od biletowo‑bagażowej z obowiązkiem dokonania opłaty w biurze biletowym (np. za nadbagaż), poprzez kontrolę bezpieczeństwa, odprawę paszportową i zgłoszenie do urzędu celno‑skarbowego, aż po stawienia się w bramce do boardingu — w porcie lotniczym. Prezentowane są w nim nazwy zawodów związanych z obsługą podróżnych, ich kompetencje i typowe zadania oraz czynności zawodowe.Film instruktażowy — tutorial
Stanowiska związane z obsługą pasażerów w porcie lotniczym
Film instruktażowy — tutorialStanowiska związane z obsługą pasażerów w porcie lotniczym
to film instruktażowy‑tutorial, który przedstawia kolejne czynności wykonywane w ramach procedury dla zadań zawodowych agenta odprawy biletowo‑bagażowej, pracownika biura biletowego i operatora kontroli bezpieczeństwa.Materiał Gra edukacyjna
Odprawa i kontrola bezpieczeństwa w porcie lotniczym
Gra edukacyjnaOdprawa i kontrola bezpieczeństwa w porcie lotniczym
to gra edukacyjna przedstawiająca typowe sytuacje dotyczące obsługi podróżnych przy stanowiskach check‑in (odprawa, wydanie karty pokładowej, nadawanie bagażu, kierowanie do kasy biletowej w przypadku nadbagażu); kontrolę bezpieczeństwa pasażera i jego bagażu kabinowego z uwzględnieniem procedur postępowania z przedmiotami niedozwolonymi w transporcie lotniczym; obsługę pasażera w biurze biletowym uwzględniającą typowe sytuacje (np. pobieranie opłaty za nadbagaż, zmiana terminu wylotu/powrotu, zmiana nazwiska, opłata za asystę ).Materiał Gra „wcielanie się w rolę”
Obsługa podróżnych przy stanowisku check‑in
Gra „wcielanie się w rolę”Obsługa podróżnych przy stanowisku check‑in
to gra w formule „wcielane się w rolę”. Uczeń przyjmuje rolę agenta obsługi biletowo‑bagażowej i pracownika biura biletowego. Obejmuje elementy odprawy przy stanowisku check‑in związane z nadawaniem bagażu, wydaniem karty pokładowej, zmianami terminu wylotu, zmianami klasy podróży, kupowaniem dodatkowych opcji np.: dodatkowego bagażu oraz innych usług.Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
Wprowadzenie
Etapy obsługi podróżnych w portach i terminalachFilm edukacyjny
Stanowiska związane z obsługą pasażerów w porcie lotniczymFilm instruktażowy- tutorial
Odprawa i kontrola bezpieczeństwa w porcie lotniczymGra edukacyjna
Obsługa podróżnych przy stanowisku check-inGra "wcielanie się w rolę"
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik eksploatacji portów i terminali
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych z obsługą podróżnych w porcie lotniczym.
Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów zasobu w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
Praca uczniów podczas zajęć
Praca w grupach i zespole podczas zajęć
Film edukacyjny „Obsługa podróżnych w porcie lotniczym”
Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film edukacyjny. Prosi, aby notowali ważne według nich informacje dotyczące sytuacji na lotnisku.
Klasa zostaje podzielona na grup.
Prowadzący wprowadza uczniów w to, co będą musieli za chwilę robić. Informuje ich, że będą odtwarzali scenki, w których pojawią się dialogi z osobami zajmującymi się obsługą podróżnych w porcie lotniczym.
Pierwsza grupa otrzymuje duży arkusz papieru i wpisuje tam nagłówek „pracownik biura biletowego”, a poniżej spisuje przykładowy dialog osoby na tym stanowisku z pasażerem. Dialog ten ma być zapisany dużymi literami, możliwymi do przeczytania z odległości .
Podobne działania wykonują grupy, które zastanawiają się nad dialogami dla agenta obsługi biletowo‑kasowej, operatora kontroli bezpieczeństwa, pracownika straży granicznej i pracownika urzędu celnego.
Tylko grupa, której będzie przydzielony pasażer, ma przygotować przykładowe pytania do każdego z wymienionych wyżej pracowników. Pytania mają się zaczynać hasłem: „A czy mógłbym jeszcze zapytać o... ?”. Pytania mają być na oddzielnych kartach dla każdego pracownika.
Każda grupa zawiesza flipchart na ścianie i staje przy nim.
Rozpoczyna się proces „odgrywania scenek”.
Jedna osoba wyznaczona z grupy „Pasażer” przechodzi kolejno przez stanowiska pracy pracowników obsługi podróżnych, czytając w duecie z kolegami z grup zapisane na flipcharcie dialogi. Każdy dialog kończą pytania, na które grupa odpowiada spontanicznie.
Uczniowie z grupy „Pasażer” „lądują na dialogu” z ostatnim pracownikiem portu lotniczego (np.: operatorem kontroli bezpieczeństwa). Po jego zakończeniu grupa „Pasażer” staje na miejsce grupy „Pracownik biura biletowego”, „Agent obsługi biletowo‑bagażowej” na miejsce „Pracownika służby granicznej”, który przechodzi na miejsce „Pracownika urzędu celno‑skarbowego”. Ten ostatni zajmuje miejsce „Operatora kontroli bezpieczeństwa”, który staje się nową grupą „Pasażer”.
Procedura zaczyna się od nowa. Tym razem nowa grupa przechodzi przez wszystkie stanowiska, kończąc je jak poprzednia grupa.
Akcja trwa do momentu, kiedy wszystkie grupy nie zamienią się miejscami.
Podczas scenek nauczyciel uważnie przysłuchuje się im, przywiązując szczególną wagę do spontanicznych odpowiedzi na pytania, korygując ewentualnie to, co mówią uczniowie.
Po zakończonym działaniu nauczyciel prosi o informację zwrotną „Jak powtarzanie dialogów pozwala utrwalić wiedzę dotyczącą procedur i zadań zawodowych osób na odpowiednich stanowiskach w obsłudze podróżnych w porcie lotniczym?”.
Film instruktażowy‑tutorial „Obsługa podróżnych w porcie lotniczym”
Nauczyciel udostępnia uczniom na lekcji film edukacyjny i prosi, aby notowali ważne według nich informacje dotyczące procedur i stanowisk pracy przy obsłudze podróżnych. Film ten uczniowie będą mogli odtwarzać, pracując w grupach, ale nie będą mogli wspomagać się nim podczas gry.
Klasa zostaje podzielona na grupy.
Prowadzący wprowadza uczniów w to, co będą musieli za chwilę (w pierwszym etapie) robić. Informuje ich, że będą tworzyli dla innych uczniów zagadki na podstawie informacji zdobytych z filmu instruktażowego. W ramach tego zadania ma powstać różnych zagadek dotyczących przydzielonych tematów. Uczniowie będą je zapisywali na arkuszach grupowych.
Pierwsza grupa przygotowuje zagadki związane z pracą agenta obsługi biletowo‑bagażowej.
Druga grupa szykuje zgadywanki dotyczące procedur w pracy operatora kontroli bezpieczeństwa.
Trzecia grupa sytuacji nietypowych, które mogą wystąpić podczas odprawy podróżnego (na check‑in i na stanowisku kontroli bezpieczeństwa, a czwarta dotycząca kwestii celnych i pracy straży granicznej.
Uczniowie zapisują na arkuszach tylko pytania, natomiast w swoich notatkach mają poprawne odpowiedzi.
Następnie grupa pierwsza (i inne) przekazuje arkusz kolejnej grupie, która dopisuje na nim następne zagadki.
Razem z arkuszem grupa pierwsza przekazuje drugiej temat zagadek (związanych z pracą agenta obsługi biletowo‑bagażowej).
Pierwszym krokiem po przejęciu arkusza i tematu jest rozwiązanie zagadek grupy przekazującej arkusz. Dopiero potem grupa zabiera się za generowanie pomysłów na swoje łamigłówki.
Po określonym przez nauczyciela czasie następują jeszcze dwie zmiany tematów i arkuszy.
Finalnie na każdym arkuszu po trzeciej zmianie powinno znajdować się po zagadek.
Nauczyciel prosi uczniów o oddanie arkuszy, a sam rozpoczyna grę, w której wybiera losowo zagadkę z arkusza i prosi grupy o poprawne odpowiedzi. Odpowiada grupa, która najszybciej się zgłosi, jednak z każdej grupy może odpowiadać tylko ta osoba, która wcześniej jeszcze nie odpowiadała (chyba, że już nie ma takiej).
Nauczyciel koryguje odpowiedzi, wskazując prawidłowe rozwiązanie.
Uczniowie nanoszą poprawki na własną notatkę (w której odpowiadali na te pytania) lub dopisują pytanie i odpowiedź, której nie mieli.
Rozgrywkę zadaniową wygrywa grupa, która pierwsza zdobędzie punktów.
Nauczyciel, po analizie merytorycznej, posiada gotowy zestaw pytań lub zagadek dotyczących obsługi podróżnych w porcie lotniczym.
Gra edukacyjna „Obsługa podróżnych w porcie lotniczym”
Nauczyciel łączy uczniów w pary, tak aby w każdej z nich była osoba, która szybko się uczy (uczeń drugi) oraz osoba potrzebująca wsparcia (uczeń pierwszy).
Uczniowie kolejno przechodzą przez kolejne postacie w grze (pierwsza i trzecia postać (pasażer oraz agent obsługi biletowo‑bagażowej) — uczeń pierwszy, druga i czwarta postać (pracownik biura biletowego i operator kontroli bezpieczeństwa) — uczeń drugi).
Podczas rozgrywki notują własne odpowiedzi, tworząc wspólną dla pary notatkę, przy czym główne role na odpowiednich poziomach odgrywają wskazani uczniowie. Notatka składa się z pytania i poprawnej odpowiedzi. Jeśli odpowiedź nie jest poprawna, uczeń pierwszy prosi o pomoc ucznia drugiego. Grający uczeń pierwszy wskazuje uczniowi drugiemu, co ma zapisać w notatce i na odwrót (podczas, kiedy gra druga osoba, pierwszy uczeń notuje).
Teraz pary opracowują wspólnie instrukcję „Jak poprawnie przejść przez kolejne zadania, wcielając się w kolejne postacie w grze?”. W instrukcji krok po kroku wypisują, co należy zrobić, dlaczego tak i jakie to będzie niosło ze sobą konsekwencje. Instrukcje wykonują w postaci kart (strona A4), które podczas prezentacji para zaprezentuje innym.
Na kartach powinny znajdować się pytania z poprawnymi odpowiedziami. Mogą to być narysowane karty lub wykonane zdjęcia kart.
Pary prezentują swoje instrukcje poprawnego rozegrania gry.
Nauczyciel ocenia ich pracę.
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające zawarte w e‑materiale mogą być użyte w zależności od pomysłu nauczyciela. Możliwe jest ich wykorzystanie do przygotowania do wprowadzania tematu lub zagadnienia, zaktywizowania uczniów lub zastosowania jako icebreakers (chwila oddechu w trakcie nauki). Można też, sugerując się nazwą, skorzystać z nich do sprawdzenia poziomu opanowania fragmentu lub całości e‑materiału.
Interaktywne materiały sprawdzające dedykowane są przez autora e‑materiału do wskazanych jego części.
Ćwiczenie — pozwala dopasować obrazki urządzeń używane przez operatora kontroli bezpieczeństwa do ich skrótów. Rozszerzeniem tego ćwiczenia może być rozwinięcie tych skrótów do nazw angielskich i odpowiedników polskich oraz zastosowanie ich do odpowiednich badań. Ćwiczenie — pozwala pogrupować urządzenia do dwóch kategorii: kontroli bagażu lub osób. Ćwiczenie — sprawdza, czy uczeń wie, jakie zadanie zawodowe pasuje do danego zawodu poprzez przydzielenie zadania zawodowego do nazwy zawodu. Ćwiczenie — to test wyboru, który sprawdza wiedzę uczniów dotyczącą obsługi podróżnych w porcie lotniczym. Jest tu pytań z limitem czasowym min. Ćwiczenie — wymaga od ucznia wiedzy dotyczącej zadań zawodowych poszczególnych pracowników obsługi podróżnych w porcie lotniczym. Uczeń decyduje, czy dane zdanie oznajmujące jest prawdą czy fałszem. Ćwiczenie — to krzyżówka, która przybliża nazwy związane z obsługą podróżnych.
Z tych opisów już widać, że do filmów pasują wszystkie materiały poza podsumowującym testem w ćwiczeniu .
Wykorzystanie podczas realizacji zajęć:
Nauczyciel omawia kolejne profesje, prezentując film edukacyjny.
Kiedy dochodzi do fragmentu dotyczącego urządzeń kontroli (), przerywa odtwarzanie filmu ().
Dzieli uczniów na dwie grupy.
Prosi uczniów o rozwiązanie: grupa — ćwiczenia , grupa — ćwiczenie .
Podczas omawiania ćwiczeń przez poszczególne grupy nauczyciel prosi:
grupę pierwszą o rozszerzenie skrótów do nazw angielskich, a potem dopowiedzenie polskich odpowiedników.
grupę drugą o omówienie zastosowania tych urządzeń do kontroli osób i bagażu.
W kolejnym kroku nauczyciel prezentuje dalszy fragment filmu.
Teraz wspólnie z uczniami rozwiązuje ćwiczenie — poprzez głosowanie w klasie (kto za tym, że to jest prawda, kto za tym, że to jest fałsz).
Finalnie prosi uczniów o samodzielne rozwiązanie testu wyboru z ćwiczenia .
Praca samodzielna ucznia podczas zajęć
Film edukacyjny „Obsługa podróżnych w porcie lotniczym”
Nauczyciel wyświetla podczas lekcji film instruktażowy „Obsługa podróżnych w porcie lotniczym”.
Zadaniem samodzielnym uczniów jest uważne obejrzenie i zapamiętywanie jak największej ilości informacji.
Nauczyciel prosi uczniów, aby przeanalizowali zadania zawodowe i cechy osobowe „pracownika biura biletowego”, „agenta obsługi biletowo‑bagażowej”, „operatora kontroli bezpieczeństwa”, „pracownika straży granicznej” oraz „pracownika urzędu celno‑skarbowego”.
Zadaniem uczniów będzie przedstawienie w tabeli cech charakteru i kompetencji, jakie powinien posiadać każdy z tych zawodów. Tabela powinna być zbudowana w taki sposób, aby w pierwszej kolumnie i w pierwszym wierszu były nazwy profesji. Na skrzyżowaniu tych samych zawodów wpisywane będą cechy i kompetencje unikalne dla danego zawodu, a na skrzyżowaniach różnych zawodów cechy i kompetencje wspólne.
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o zaprezentowanie swoich tabel.
Po prezentacjach prosi uczniów o odpowiedź na pytanie: „Jeśli miałbyś pracować już dzisiaj w porcie lotniczym, to którą i dlaczego profesję byś wybrał?”
Nauczyciel prosi o kilka wypowiedzi na podstawie pracy samodzielnej uczniów nad tabelą.
Film instruktażowy‑tutorial „Obsługa podróżnych w porcie lotniczym”
Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film edukacyjny i prosi, aby notowali ważne według nich informacje dotyczące elementów procedur związanych z obsługą podróżnych w porcie lotniczym.
Każdy uczeń samodzielnie ma utworzyć scenariusz możliwych rozmów podczas drogi od zakupu biletu do momentu wejścia na pokład statku powietrznego (co najmniej trzy dialogi: z pracownikiem biura biletowego, stanowiskiem check‑in oraz operatorem kontroli bezpieczeństwa.
Nauczyciel pozostawia dowolność tematów (sugeruje jednak, aby wytworzyć co najmniej sytuacje wymagające wyjaśnienia przez pracownika portu lotniczego).
Uczniowie mają możliwość oglądania filmu w trakcie pracy nad dialogiem.
Po zakończonej pracy prezentują swoje dialogi. Reszta klasy ma wypisać, jakie elementy procedury zawiera dany dialog (lub co jeszcze można w tym dialogu zawrzeć).
Nauczyciel weryfikuje ewentualne nieścisłości.
W uczniowskich notatkach powstają historie „prawie z życia wzięte”
Gra edukacyjna „Obsługa podróżnych w porcie lotniczym”
Nauczyciel informuje, że teraz każdy indywidualnie ma przejść grę, wybierając co najmniej dwie postacie, ale każdą odpowiedź podczas rozwiązywania zadań z gry trzeba będzie opisać w notatniku.
Uczniowie przechodzą grę wspak, czyli zaznaczają najpierw błędne odpowiedzi, testując program. Przed zatwierdzeniem wykonują zdjęcie ekranów z błędnymi odpowiedziami lub tworzą zrzuty ekranu. Zdjęcia zamieszczają w swojej cyfrowej notatce.
Po przejściu w ten sposób zadań dla dwóch postaci wykonują prezentację, w której na każdym slajdzie zamieszczają po lewej stronie zdjęcia pytań i udzielonych na nie poprawnych odpowiedzi, a po prawej obrazy z niewłaściwie zaznaczonymi odpowiedziami. Pod obrazkami zamieszczają opis w punktach dotyczący tego, co trzeba wiedzieć, żeby przejść to pytanie w grze.
Nauczyciel po zakończonej przez wszystkich uczniów grze prosi o prezentacje efektów ich pracy.
Prosi też o informację zwrotną z przebiegu czynności w zadaniach.
Nauczyciel organizując prace samodzielną, może wcześniej równej liczbie uczniów przydzielać postacie z gry.
Interaktywne materiały sprawdzające
Przykład pracy samodzielnej z materiałami sprawdzającymi:
Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenie .
Ich zadaniem jest rozwiązanie ćwiczenia, ale w czasie tej czynności konieczne jest zbudowanie własnego testu tak, aby do każdego pytania dopisać własne zadanie pytające o to samo zagadnienie.
Przy użyciu aplikacji do budowania testów (Forms lub Google Forms)uczniowie przygotowują własne zadania wraz z zaznaczonymi, poprawnymi odpowiedziami.
W ramach prezentacji efektów pracy uczniowie (pracując na przykład w trójkach) testują się, udostępniając sobie nawzajem formularze.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych na poziomie rozszerzającym. Możliwość dostępu zdalnego do materiałów i ich analiza pozwala realizować działania webquest'u. Będą one dzieliły się na fazę wstępną, realizacyjną oraz podsumowującą.
Na zajęciach poprzedzających (faza wstępna):
Nauczyciel dzieli klasę na , osobowe grupy. Wyjaśnia, że zadaniem uczniów będzie przygotowanie wspólnej prezentacji, którą można wykonać, używając aplikacji SWAY lub Powerpoint. Tematem pracy mają być zadania zawodowe jednego z pracowników obsługi podróżnych w porcie lotniczym.
Każda z grup wybiera jednego z pracowników jako temat prezentacji pod głównym hasłem „Kto to taki ...?”:
pracownik biura biletowego,
agent obsługi biletowo‑kasowej,
operator kontroli bezpieczeństwa,
pracownik straży granicznej,
pracownik urzędu celnego.
Nauczyciel informuje, że w prezentacji może znaleźć się opis działań danej osoby, nazwy zwyczajowe i nazwy międzynarodowe danego zawodu, cechy charakteru.
Wskazuje uczniom, iż przeszukując zasoby internetu oraz instrukcje, mają znaleźć jak najwięcej informacji o przydzielonej profesji.
Nauczyciel zachęca uczniów do działań niestandardowych (odszukania wywiadu na YouTube lub artykułu w prasie na ten temat, przeprowadzenia sondy ulicznej lub nagrania scenki na smartfonie).
Nauczyciel informuje uczniów, że w przygotowaniu prezentacji pomocne będą też filmy zamieszczone w e‑materiale. Prosi uczniów, aby w trakcie emisji zwrócili szczególną uwagę na te fragmenty, które dotyczą ich części prezentacji.
Poza zajęciami lekcyjnymi (faza realizacyjna):
Grupy przystępują do pracy w domu, przeszukując internet i znajdując odpowiedni materiał do prezentacji.
Nauczyciel pomaga zdalnie uczniom, gdy go o to poproszą, w odnajdywaniu informacji, jakie mogą przydać się im do prezentacji.
Uczniowie zdalnie budują prezentację.
Uczniowie mogą dodać do prezentacji odpowiedni podkład muzyczny lub przeredagować prezentację na film (funkcja w Powerpoint).
Na zajęciach lekcyjnych (faza podsumowująca):
Uczniowie przedstawiają swoje fragmenty prezentacji. Nauczyciel monitoruje czas każdej prezentacji, tak by wszystkie grupy zdążyły zaprezentować rezultaty swojej pracy.
Grupa przedstawia źródła, z których korzystała i przygotowuje na zakończenie wystąpienia test dopytujący o najważniejsze, przedstawione podczas prezentacji, zagadnienia.
Pozostali uczniowie wspólnie oglądają powstały materiał o obsłudze podróżnych w porcie lotniczym i zapisują ważne informacje w notatce.
Podsumowując zajęcia, nauczyciel dopytuje uczniów o łatwość znalezienia informacji w internecie (może również wskazać, w jaki sposób sprawnie ich poszukiwać).
Praca z uczniami z SPE
E‑materiały są odpowiednie do pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Wprowadzają nową treść stopniowo i z możliwością elastycznego stosowania ich fragmentów w procesie edukacyjnym. Łatwo można dopasować dostęp do tego materiału, którego poznawanie nie wymaga stuprocentowej sprawności zmysłów. Jednocześnie pomaga w czynnościach przetwarzających i twórczych. Poprzez odpowiednie wykorzystanie tych materiałów, w zależności od potrzeby ucznia, można w łatwy sposób pokonać trudności w komunikowaniu się z innymi osobami i nawiązywaniu relacji interpersonalnych (zastosowanie przykładowych scenariuszy przedstawionych powyżej).
Utrudnienia w przebiegu procesów neurobiologicznych będących podstawą uczenia się u pewnej grupy uczniów można pokonać poprzez mikrodawki wiedzy (dopasowane i powtarzane urywki filmów czy fragment gry (gra jedną postacią — np. pasażerem) jako wstęp do przyswojenia wiedzy o obsłudze podróżnych, osadzona w realiach (korzystanie z komunikacji lotniczej)).
Dodatkowym elementem wspierającym pracę z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych poza WCAG jest możliwość obejrzenia materiału filmowego z jednoczesnym prezentowaniem tekstu na ekranie. Ten sam element występuje w grach. Użycie dwóch kanałów pozwala mieć większą pewność dotarcia z treścią do ucznia. W przypadku filmów są to także prezentacja zawodu lub procedury wraz z jej omówieniem ( kanały) czy pojawianie się tekstu, który jest czytany ( kanały).
Indywidualizowanie pracy z uczniem
Dzięki ukierunkowaniu pracy w parach lub grupie nad e‑materiałem w odpowiedni sposób możemy przepracować niechęć uczniów o SPE do podejmowania działań i decyzji. W grze uczniowie najpierw się przyglądają i wspierają osobę decydującą, by potem odtwórczo podjąć własne decyzje. Daje to też możliwość wsparcia przez siebie nawzajem uczniów w klasie. To właśnie między innymi praca w grupach z tym materiałem może przełamać bierność ucznia oraz dopasować e‑materiał i pracę z nim do stylu uczenia się ucznia.
Kolejne wprowadzenie tematu i przejście do jego użycia praktycznego — od ogółu do szczegółu (najpierw film, potem gra) lub odwrócenie tego procesu, daje nam możliwość indywidualizacji procesu odpowiadającego na potrzeby.
Innym aspektem jest zastosowanie gry, która może w uczniu biernym wymuszać inicjatywę i budować wiarę we własne siły. Zróżnicowanie poziomu gry (postacie pasażera i pracownika biura biletowego są prostsze w poznaniu) pozwala dopasować postacie do odpowiednich uczniów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści